🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و بیست و نهم
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
📜 #خطبه71 : (در سال ۳۷ هجری و پس از فریب خوردن کوفیان از مکر و حیله عمروعاص و معاویه، هشدار گونه فرمود:)
🔹 علل نكوهش اهل عراق
♦️پس از ستايش پروردگار، ای مردم عراق! همانا شما به زن بارداری می مانيد که در آخرين روزهای بارداری، جنين خود را سقط کند و سرپرستش بميرد و زمانی طولانی بی شوهر ماند و ميراث او را خويشاوندان دور غارت کنند. به خدا سوگند، من با اختيار خود به سوی شما نيامدم بلکه به طرف ديار شما کشانده شدم، به من خبر دادند که می گوييد علی دروغ می گويد، خدا شما را بکشد، بر چه کسی دروغ روا داشته ام؟ آيا به خدا دروغ روا داشتم؟ در حالیکه من نخستين کسی هستم که به خدا ايمان آوردم. يا بر پيامبرش؟ در حالیکه من اوّل کسی بودم که او را تصديق کردم! نه، به خدا هرگز، آنچه گفتم واقعيّتی است که شما از دانستن آن دوريد و شايستگی درک آن را نداريد، مادرتان در سوگ شما زاری کند. وای، وای، سردهد. پيمانه علم را به شما به رايگان بخشيدم اگر ظرفيّت داشته باشيد، «و به زودی خبر آن را خواهيد فهميد.»
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
📜 #خطبه70 : ( در سال ۴۰ هجری سحرگاه نوزدهم ماه رمضان که ضربت خورد ، فرمود:)
🔹شكوه ها با پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)
♦️همانگونه که نشسته بودم، خواب چشمانم را ربود، رسول خدا(صلی الله علیه و آله)را ديدم، پس گفتم ای رسول خدا! از امّت تو چه تلخی ها ديدم و از لجبازی و دشمنی آنها چه کشيدم، پيامبر(صلی الله علیه و آله)فرمود: نفرينشان کن. گفتم: خدا بهتر از آنان را به من بدهد و به جای من شخص بدی را بر آنها مسلّط گرداند. (کلمه «أود» يعنی کجی و انحراف و «لدد» يعنی دشمنی و خصومت، و اين از فصيح ترين کلمات است.)
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
📜 #خطبه69 : ( در سال ۳۹ هجری پس از شنیدن غارتگریهای فرماندهان معاویه در { عین التمر} در نکوهش کوفیان فرمود:)
🔹علل نكوهش كوفيان
♦️چه مقدار با شما کوفيان مدارا کنم؟ چونان مدارا کردن باشتران نو باری که از سنگينی بار، پُشتشان زخم شده است و مانند وصله زدن جامه فرسوده ای که هر گاه از جانبی آن را بدوزند، از سوی ديگر پاره می گردد. هر گاه دسته ای از مهاجمان شام به شما يورش آورند، هر کدام از شما به خانه رفته، درب خانه را می بنديد و چون سوسمار در سوراخ خود می خزيد و چون کفتار در لانه می آرميد. سوگند به خدا، ذليل است آن کس که شما ياری دهندگان او باشيد، کسی که با شما تيراندازی کند، گويا تيری بدون پيکان رها ساخته است. به خدا سوگند، شما در خانه ها فراوان و زير پرچم های ميدان نبرد اندکيد و من می دانم که چگونه بايد شما را اصلاح و کجی های شما را راست کرد؛ امّا اصلاح شما را با فاسد کردن روح خويش جايز نمی دانم. خدا بر پيشانی شما داغ ذلّت بگذارد و بهره شما را اندک شمارد. شما آنگونه که باطل را می شناسيد از حق آگاهی نداريد و در نابودی باطل تلاش نمی کنيد، آن گونه که در نابودی حق کوشش داريد.
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 229.mp3
6.39M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و بیست و نهم خطبه 71 تا 69
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴🏴🌴سیاهپوش شدن حرم مطهر حضرت سیدالشهداء در آستانه #محرم 1445 هجری قمری
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✍️مجید
✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇
@majidkh1399
شرح حکمت ۷۶ بخش ۶ روش تحلیل رویدادها.mp3
2.34M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت76 6⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت76 ( 6 )
🔹 روش تحلیل رویدادها
9⃣ نهمین مورد، آن بلایی است که خدا بر سر امّت های مستکبر پیش از ما آورد؛
🔻در خطبه ۱۹۲ حضرت میفرمایند:
« فَاعْتَبِرُوا بَمَا أَصَابَ الْأُمَمَ المُسْتَكْبِرِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنْ بَأْسِ اللهِ وَصَوْلاَتِهِ » ؛
" عبرت بگیرید از عذاب و بلا و سختی هایی که خدا، بر سر امّت های مستکبر قبل از شما آورد."
🔟 دهمین مورد، پدران و آباء و اجداد درگذشته خود ما هستند؛
🔻مولا در عبارتی تحوّل آفرین، در خطبه ۹۹ میفرمایند: «أَوَ لَیْسَ لفِی آبَائِکُمُ الْمَاضِینَ تَبْصِرَةٌ وَ مُعْتَبَرٌ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ»
" اگر شما عاقل باشید آیا در مرگ پدران گذشته شما، مایهٔ روشن بینی و عبرت گیری نیست؟! "
1⃣1⃣ و یازدهمین مورد و آخرین مورد، مرگ است؛ که حضرت در خطبه ۱۹۰ میفرمایند:
" برای انسان عاقلی که بخواهد واعظی داشته باشد، مرگ کافیست(یاد مرگ) و برای انسان جاهل اگر بخواهد عبرت بگیرد و بیدار شود، مرگ کفایت میکند."
🔻 نکته دیگری هم به عنوان آخرین نکته درمورد حکمت ۷۶ هست، که در نهجالبلاغه شریف، مولا علی (علیهالسلام ) یک شرط برای عبرت گرفتن، قائل شدند و آن تفکّر است؛
🔻در خطبه ۱۰۳ میفرمایند:
« رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً تَفَكَّرَ فَاعْتَبَرَ » ؛
"رحمت خدا بر هر کسی که تفکّر کند تا عبرت بگیرد."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آروم جونمدل نگرونم..
اللهی تامحرمت زنده بمونم🖤
┈┈••••✾•🖤🖤🖤•✾•••┈┈•
✍️مجید
✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇
@majidkh1399
مدیون این مجالس روضه ایم
▪️اگر نبود همين مجالس روضه ای که وقتی بچه بوديم پدر و مادرها دست ما را می گرفتند و به آن ها می بردند، اول محرم که می شد، می رفتيم پای منبر آقايان، مثلا ميگفتند ورود سيدالشهدا (علیهالسلام) به کربلا در روز دوم بود؛ [اگر این مراسمات نبود،] ما اصلا با داستان کربلا آشنا نميشديم.
▪️اگر در تاسوعا و عاشورا، اين دستهها، هيأتها، عزاداری ها و تعزيهخوانی ها نبود، ما اصلا با دين آشنا نمی شديم. بدون شک هزار برکت و نعمتهای خدا که استفاده ميکنيم، نهصد و نود و نه تايش از راه تجربه ديگران است.
۱۳۹۰/۰۹/۰۷
#مجلس_روضه
#محرم
┈┈••••✾•🖤🖤🖤•✾•••┈┈•
✍️مجید
✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇
@majidkh1399
هدایت شده از پندهای سعادت
🔰توصیه حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله" به مبلغین:
تبليغ اگر براي خدا باشد ماندگار ميشود، بالا ميرود. اما اگر خداي نكرده قصدش اين باشد كه مطلبش بگيرد، مردم بپسندند، زندگي خودش رونق پيدا بكند، اينها تمام ميشود، چيزي براي خودش نميماند.
#تبلیغ
@pand_saadat
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و سی ام
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه68 : (پس از آنكه محمّد بن ابی بكر در مصر در سال ۳۸ هجری شهيد شد فرمود:)
🔹ستودن هاشم بن عتبه برای فرمانداری مصر پس از شهادت محمد بن ابی بكر
♦️می خواستم هاشم بن عُتبه را فرماندار مصر کنم، اگر او را انتخاب می کردم ميدان را برای دشمنان خالی نمی گذارد و به آنها (عمرو عاص و لشکريانش) فرصت نمی داد، نه اينکه بخواهم محمدبن ابی بکر را نکوهش کنم، که او مورد علاقه و محبّت من بوده و در دامنم پرورش يافته بود.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه67 : (وقتی در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری ماجرای سقيفه را به امام رساندند پرسيد: انصار چه گفتند پاسخ شنيد كه انصار گفتند: زمامداری از ما و رهبری از شما مهاجرين انتخاب گردد. پس امام عليه السّلام فرمود)
🔹ردّ استدلال انصار و قريش نسبت به امامت در سقيفه
♦️چرا با آنها به اين سخن رسول خدا(صلی الله علیه و آله)استدلال نکرديد که آن حضرت درباره انصار سفارش فرمود: با نيکان آنها به نيکی رفتار کنيد و از بدکاران آنها در گذريد. [پرسيدند: چگونه اين حديث انصار را از زمامداری دور می کند؟. پاسخ داد:] اگر زمامداری و حکومت در آنان بود، سفارش کردن درباره آنها معنايی نداشت. [سپس پرسيد: قريش در سقيفه چه گفتند؟. جواب دادند: قريش می گفتند ما از درخت رسالتيم، امام(علیه السلام) فرمود:] به درخت رسالت استدلال کردند، امّا ميوه اش را ضايع ساختند.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه66 : (در يكی از روزهای آغازين جنگ صفّين در سال ۳۷ هجری برای لشكريان خود ايراد فرمود)
🔹 آموزش تاكتيكهای نظامی
♦️ای گروه مسلمانان! لباس زيرين را ترس خدا و لباس رويين را آرامش و خونسردی قرار دهيد. دندان ها را بر هم بفشاريد تا مقاومت شما برابر ضربات شمشير دشمن بيشتر گردد. زِرِه نبرد را کامل کنيد، پيش از آنکه شمشير را از غلاف بيرون کشيد چند بار تکان دهيد، با گوشه چشم به دشمن بنگريد و ضربت را از چپ و راست فرود آوريد و با تيزی شمشير بزنيد و با گام برداشتن به پيش، شمشير را به دشمن برسانيد و بدانيد که در پيش روی خدا و پسر عموی پيغمبر(صلی الله علیه و آله)قرار داريد. پی در پی حمله کنيد و از فرار شرم داريد، زيرا فرار در جنگ، لکه ننگی برای نسل های آينده و مايه آتش روز قيامت است. از شهادت خرسند باشيد و به آسانی از آن استقبال کنيد. به آن گروه فراوان اطراف خيمه پر زرق و برق و طناب در هم افکنده (فرماندهی معاويه) به سختی حمله کنيد و به قلب آنها هجوم بريد که شيطان در کنار آن پنهان شده، دستی برای حمله در پيش و پايی برای فرار آماده دارد، مقاومت کنيد تا ستون حق بر شما آشکار گردد. «شما برتريد، خدا با شماست و از پاداش اعمالتان نمی کاهد».
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄