eitaa logo
هیئت مجازی(منتظران ظهور)
296 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
94 فایل
💠💠💠💠💠💠 📿بسم الله الرحمن الرحیم📿
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 دعای طلب آمرزش 💠 خدايا! ببخشای آنچه را که با زبان به تو نزديک شدم، ولی با قلب آن را ترک کردم. 📒 ، بخشی از خطبه ۷۸
شرح حکمت ۸۲ ارزش های والای انسانی.mp3
2.96M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ پنج اصل طلایی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 پنج اصل طلایی 💠 امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در حکمت ۸۲ ، ما را به پنج چیز سفارش می‌کنند و در قالب یک کنایه یا استعاره، ارزش بی نظیر این پنج سفارش را اینگونه بیان می‌کنند که: " اگر برای به دست آوردن این ها، شتران را پر شتاب برانید و رنج سفر را تحمل کنید، سزاوار است. " 1⃣ یکی اینکه کسی نباید به جز به خدا، به هیچکس امیدوار باشد؛ 2⃣ دوم اینکه غیر از گناه خودتان از چیزی نترسید؛ 3⃣ سوم اینکه وقتی از شما سؤالی می‌کنند و جواب آن را نمی‌دانید حیا نکنید، بگویید: " نمی‌دانم " 4⃣ چهارم اینکه وقتی چیزی را نمی‌دانید، شرم نکنید که بروید و یاد بگیرید ؛ 5⃣ و پنجم صبر است که حضرت می‌فرمایند: " نسبت صبر به ایمان، مثل سر به بدن است، همانطور که بدن بی سر جان ندارد و خیری در آن نیست، ایمان بی صبر هم هیچ خیری در آن نیست. " 🔰 در مورد یکی دو تا از این پنج سفارش، خیلی مختصر نکاتی را عرض می‌کنم؛ اولاً درمورد نمی‌دانم، مولا علی (علیه‌السلام) به فرزند خودشان، در نامه ۳۱ بند دوم، می‌نویسند: " آنچه نمی دانی مگو و آنچه بر تو لازم نیست، بر زبان نیاور. " 🔻خیلی وقتها ما چیزی را نمی‌دانیم، اما می‌خواهیم کم نیاوریم به خیال خودمان ؛ یک اظهار نظری می‌کنیم، غافل از اینکه ممکن است همین اظهار نظر، کلّ اعتقادات و مسیر زندگی یکی را تخریب بکند. 🔻یا مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: " وقتی چیزی را از تو می‌پرسند و نمی‌دانی، خجالت نکش و بگو نمی‌دانم، در عوض وقتی هم چیزی را نمی‌دانی، خجالت نکش که بروی یاد بگیری. " 🔻 در نهج‌البلاغه شریف در حکمت ۲۱، خواندیم که: « قُرِنَتِ الحَیاءُ بِالحِرمان » ؛ " خجالت بی‌جا، با محرومیت همنشین است." وقتی تو خجالت می‌کشی بروی بپرسی، محروم می‌شوی از دانش. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 9⃣1⃣ (قسمت نوزدهم) جبران 🔻گفتار خلافی از بشر بن عطارد به امیرالمؤمنین (علیه السلام) گزارش شد. 🔻 امام شخصی را مأمور دستگیری او نمود ، مأمور بشر را در طایفه بنی اسد یافت ، در این موقع نعیم بن دجاجه ، بشر را فراری داد. ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) دستور داد نعیم را دستگیر کرده نزد آن حضرت ببرند ، پس هنگامی که نعیم را نزد امام آوردند به آن حضرت چنین گفت : همانا به خدا سوگند که بودن با تو ذلّت و جدایی از تو موجب کفر است ! 🔻 امام (علیه السلام) چون این را شنید به او فرمود : تو را بخشیدم ؛ همانا خدای تعالی در سوره مؤمنون ، آیه ۹۵ می فرمایند: « بدیها را به آنچه که بهتر است دفع کن. » 🔻 اما اینکه گفتی بودن با تو ذلت است گناهی است که مرتکب شده ای و این که گفتی جدایی از تو موجب کفر است حسنه ای است که انجام داده ای و سبب جبران آن گناهت شد. پس او را آزاد نمود. ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 استقامت در مسیر حق 💠 هرگز سرزنش ملامتگران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. 📜 ، بخشی از نامه ۳۱
شرح حکمت ۸۳ روش برخورد با چاپلوسان.mp3
3.64M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ روش برخورد با چاپلوسان 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 روش برخورد با چاپلوسان 💠 در حکمت ۸۳ می‌خوانیم : " شخصی که در دل امام (علیه‌السلام) را قبول نداشت، در زبان شروع کرد به تعریف و تمجید های بسیار غلوّ آمیز‌؛ حضرت در پاسخش فرمودند: من از آنچه که بر زبان می‌آوری، پایین تر و از آنچه که در دل داری، بالاتر هستم. " 🔻 یکی از بلاهایی که بر سر انسان می‌آید و انسان فریب می‌خورد، تعریف و تمجید هایی است که دیگران از انسان می‌کنند؛ تا جایی که مولا در حکمت ۱۱۶، بدترین بلا و گرفتاری که خدا بر گنهکار نازل می‌کند را همین موضوع می‌دانند و می‌فرمایند: " چه بسا کسی که با نعمت هایی که به او رسیده به دام افتد و با پرده پوشی بر گناه فریب خورد و با ستایش شدن توسط مردم مبتلا گردد. " 🔻 لذا مولا علی (علیه‌السلام)، وقتی در مقابل تعریف و تمجید دیگران قرار می‌گرفتند، رو به خدا می‌کردند و با ابتهال اینگونه عرضه می‌داشتند که: " خدایا! تو مرا از خودم بهتر می‌شناسی و من هم خود را بیشتر از آنان؛ خدایا! مرا از آنچه اینان می پندارند، نیکوتر قرار بده و آنچه را که نمی‌دانند از من بیامرز. " 🔻 آنقدر تعریف و تمجید مردم می‌تواند مهلکه ایجاد کند که مولا در زمان حکومت خودش در خطبه ۲۱۶، بند سوم، با مردم اینگونه سخن می‌گویند: " مردم! از پست ترین حالات زمام داران در نزد صالحان این است که صالحان گمان برند زمام داران، دوستدار ستایش اند و کشورداری آنان، بر کبر و خودپسندی استوار باشد؛ خوش ندارم که در خاطر شما بگذرد که من ستایش شدن را دوست دارم و خواهان شنیدن آن می‌ باشم؛ سپاس خدا را که چنین نبوده ام و اگر چنین هم بودم آن را رها می‌کردم، به خاطر فروتنی در پیشگاه خدای سبحان و بزرگی و بزرگواری که تنها خدا سزاوار آن است. گاهی مردم ستودن افرادی را برای کار و تلاش روا می دارند؛ ولی من از شما می‌خواهم که مرا با سخنان زیبای خود مستایید، تا از عهده وظایفی که نسبت به خدا و شما دارم، برآیم. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 0⃣2⃣ (قسمت بیستم) جوانمردی و سیاست ✨ هنگامی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در جنگ جمل بر دشمن پیروز گردید به یاران خود فرمود : 🔹« دشمنی را که از جنگ گریخته تعقیب نکنید ، مجروحان را نکشید و کسانی که در خانه ها پناهنده شده اند در امان هستند » 🔻 ولی در جنگ صفین ، دشمنان را بدون استثناء می کشت . 🔻 ابان بن تغلب به ابن شریک گفت : چرا امیرالمؤمنین در دو جنگ جمل و صفین ، دو رویه مختلف معمول داشت ؟ 🔻 ابن شریک گفت : زیرا در جنگ جمل فرماندهان لشکر که طلحه و زبیر بودند در همان ابتدای جنگ کشته شدند ولی در جنگ صفین فرمانده لشکر ، معاویه، زنده بود و لشکریان را جمع نموده به جنگ وا می داشت. ↩️ ادامه دارد...
🌱 🔴 پرهیز از خودبینی 💠 خودبینی ضدّ حق و ضدّ راستی است. 📜 ، فرازی از نامه ۳۱ 💌
شرح حکمت ۸۴ آثار شگفت انگیز شرکت در جهاد.mp3
3.66M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ آثار شگفت انگیز شرکت در جهاد 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 آثار شگفت انگیز شرکت در جهاد 💠 «بَقِيَّةُ السَّيْفِ [أَنْمَى] أَبْقَى عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً»   ⚜ امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۸۴ در بیانی اسرار آمیز می فرمایند : " باقيماندگان شمشير و جنگ ( یعنی کسانی که به جهاد می روند، اما به فوز شهادت نمی رسند و بر می گردند) شماره شان بادوام تر و فرزندانشان بيشترند. " یعنی نسلی دائمی تر دارند و فرزندانی بیشتر . 🔰 در شرح و تفسیر این حکمت ، تقریباً تمام شُرّاح و مفسّرین از قدیم و جدید درمانده اند . 🔻برخی به این درماندگی تصریح کردند و برخی سعی کردند با بیان بعضی از مصادیق ، فقط درستی این حکمت را نشان بدهند که هیچ نیازی هم نبوده. 🔻 بنده در جواب این عرض را دارم ؛ ببینید عزیزان! حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۹۱ می فرمایند : ما اهل بیت که خداوند در سوره مبارکه آل عمران ما را « الراسخون فی العلم » معرفی کرده ، اینگونه نیست که هر آنچه را که بخواهیم بدانیم با تعمّق و عمیق شدن در اسرار الهی بتوانیم به آن برسیم. بلکه برعکس وقتی درِ خانهٔ خدا رفتیم ، اقرار کردیم به جهل مان نسبت به هر آنچه که خدا پشت پردهٔ غیب نگه داشته و بعد اعتراف کردیم که ما از دستیابی به آنچه پشت پردهٔ غیب نگه داشته ای عاجزیم ، خداوند درهای غیب را به روی ما باز کرد و خودش حقایق را به ما فهماند. 🔻ما هم نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) همان نسبتی را داریم که اهل بیت نسبت به خدا دارند ؛ یعنی در اینجور مواقع که از اسرار مکنون هست ، فقط باید برویم در خانهٔ مولا علی (علیه السلام) ، اقرار کنیم به جهل مان و بگوییم ما نمی فهمیم ، علّت اینکه باقی ماندگان از جهاد دوام نسل شان بیشتر است و تعداد فرزندان شان هم بیشتر است ، این علت را نمی فهمیم. 🔻 بعد هم اعتراف کنیم که اگر به خودمان باشد با هزار تأمل و تفکر و تحقیق نمی توانیم بفهمیم، تا امیرالمؤمنین (علیه السلام) خودشان اگر صلاح دیدند ، حکمت این مطلب را به ما بفهمانند؛ وگرنه ما فقط مأموریم به فهمیدن اصل حکمت و پذیرفتن آن. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯