eitaa logo
هیئت مجازی(منتظران ظهور)
295 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.6هزار ویدیو
94 فایل
💠💠💠💠💠💠 📿بسم الله الرحمن الرحیم📿
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 9⃣1⃣ (قسمت نوزدهم) جبران 🔻گفتار خلافی از بشر بن عطارد به امیرالمؤمنین (علیه السلام) گزارش شد. 🔻 امام شخصی را مأمور دستگیری او نمود ، مأمور بشر را در طایفه بنی اسد یافت ، در این موقع نعیم بن دجاجه ، بشر را فراری داد. ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) دستور داد نعیم را دستگیر کرده نزد آن حضرت ببرند ، پس هنگامی که نعیم را نزد امام آوردند به آن حضرت چنین گفت : همانا به خدا سوگند که بودن با تو ذلّت و جدایی از تو موجب کفر است ! 🔻 امام (علیه السلام) چون این را شنید به او فرمود : تو را بخشیدم ؛ همانا خدای تعالی در سوره مؤمنون ، آیه ۹۵ می فرمایند: « بدیها را به آنچه که بهتر است دفع کن. » 🔻 اما اینکه گفتی بودن با تو ذلت است گناهی است که مرتکب شده ای و این که گفتی جدایی از تو موجب کفر است حسنه ای است که انجام داده ای و سبب جبران آن گناهت شد. پس او را آزاد نمود. ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 استقامت در مسیر حق 💠 هرگز سرزنش ملامتگران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. 📜 ، بخشی از نامه ۳۱
شرح حکمت ۸۳ روش برخورد با چاپلوسان.mp3
3.64M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ روش برخورد با چاپلوسان 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 روش برخورد با چاپلوسان 💠 در حکمت ۸۳ می‌خوانیم : " شخصی که در دل امام (علیه‌السلام) را قبول نداشت، در زبان شروع کرد به تعریف و تمجید های بسیار غلوّ آمیز‌؛ حضرت در پاسخش فرمودند: من از آنچه که بر زبان می‌آوری، پایین تر و از آنچه که در دل داری، بالاتر هستم. " 🔻 یکی از بلاهایی که بر سر انسان می‌آید و انسان فریب می‌خورد، تعریف و تمجید هایی است که دیگران از انسان می‌کنند؛ تا جایی که مولا در حکمت ۱۱۶، بدترین بلا و گرفتاری که خدا بر گنهکار نازل می‌کند را همین موضوع می‌دانند و می‌فرمایند: " چه بسا کسی که با نعمت هایی که به او رسیده به دام افتد و با پرده پوشی بر گناه فریب خورد و با ستایش شدن توسط مردم مبتلا گردد. " 🔻 لذا مولا علی (علیه‌السلام)، وقتی در مقابل تعریف و تمجید دیگران قرار می‌گرفتند، رو به خدا می‌کردند و با ابتهال اینگونه عرضه می‌داشتند که: " خدایا! تو مرا از خودم بهتر می‌شناسی و من هم خود را بیشتر از آنان؛ خدایا! مرا از آنچه اینان می پندارند، نیکوتر قرار بده و آنچه را که نمی‌دانند از من بیامرز. " 🔻 آنقدر تعریف و تمجید مردم می‌تواند مهلکه ایجاد کند که مولا در زمان حکومت خودش در خطبه ۲۱۶، بند سوم، با مردم اینگونه سخن می‌گویند: " مردم! از پست ترین حالات زمام داران در نزد صالحان این است که صالحان گمان برند زمام داران، دوستدار ستایش اند و کشورداری آنان، بر کبر و خودپسندی استوار باشد؛ خوش ندارم که در خاطر شما بگذرد که من ستایش شدن را دوست دارم و خواهان شنیدن آن می‌ باشم؛ سپاس خدا را که چنین نبوده ام و اگر چنین هم بودم آن را رها می‌کردم، به خاطر فروتنی در پیشگاه خدای سبحان و بزرگی و بزرگواری که تنها خدا سزاوار آن است. گاهی مردم ستودن افرادی را برای کار و تلاش روا می دارند؛ ولی من از شما می‌خواهم که مرا با سخنان زیبای خود مستایید، تا از عهده وظایفی که نسبت به خدا و شما دارم، برآیم. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 0⃣2⃣ (قسمت بیستم) جوانمردی و سیاست ✨ هنگامی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در جنگ جمل بر دشمن پیروز گردید به یاران خود فرمود : 🔹« دشمنی را که از جنگ گریخته تعقیب نکنید ، مجروحان را نکشید و کسانی که در خانه ها پناهنده شده اند در امان هستند » 🔻 ولی در جنگ صفین ، دشمنان را بدون استثناء می کشت . 🔻 ابان بن تغلب به ابن شریک گفت : چرا امیرالمؤمنین در دو جنگ جمل و صفین ، دو رویه مختلف معمول داشت ؟ 🔻 ابن شریک گفت : زیرا در جنگ جمل فرماندهان لشکر که طلحه و زبیر بودند در همان ابتدای جنگ کشته شدند ولی در جنگ صفین فرمانده لشکر ، معاویه، زنده بود و لشکریان را جمع نموده به جنگ وا می داشت. ↩️ ادامه دارد...
🌱 🔴 پرهیز از خودبینی 💠 خودبینی ضدّ حق و ضدّ راستی است. 📜 ، فرازی از نامه ۳۱ 💌
شرح حکمت ۸۴ آثار شگفت انگیز شرکت در جهاد.mp3
3.66M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ آثار شگفت انگیز شرکت در جهاد 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 آثار شگفت انگیز شرکت در جهاد 💠 «بَقِيَّةُ السَّيْفِ [أَنْمَى] أَبْقَى عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً»   ⚜ امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۸۴ در بیانی اسرار آمیز می فرمایند : " باقيماندگان شمشير و جنگ ( یعنی کسانی که به جهاد می روند، اما به فوز شهادت نمی رسند و بر می گردند) شماره شان بادوام تر و فرزندانشان بيشترند. " یعنی نسلی دائمی تر دارند و فرزندانی بیشتر . 🔰 در شرح و تفسیر این حکمت ، تقریباً تمام شُرّاح و مفسّرین از قدیم و جدید درمانده اند . 🔻برخی به این درماندگی تصریح کردند و برخی سعی کردند با بیان بعضی از مصادیق ، فقط درستی این حکمت را نشان بدهند که هیچ نیازی هم نبوده. 🔻 بنده در جواب این عرض را دارم ؛ ببینید عزیزان! حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۹۱ می فرمایند : ما اهل بیت که خداوند در سوره مبارکه آل عمران ما را « الراسخون فی العلم » معرفی کرده ، اینگونه نیست که هر آنچه را که بخواهیم بدانیم با تعمّق و عمیق شدن در اسرار الهی بتوانیم به آن برسیم. بلکه برعکس وقتی درِ خانهٔ خدا رفتیم ، اقرار کردیم به جهل مان نسبت به هر آنچه که خدا پشت پردهٔ غیب نگه داشته و بعد اعتراف کردیم که ما از دستیابی به آنچه پشت پردهٔ غیب نگه داشته ای عاجزیم ، خداوند درهای غیب را به روی ما باز کرد و خودش حقایق را به ما فهماند. 🔻ما هم نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) همان نسبتی را داریم که اهل بیت نسبت به خدا دارند ؛ یعنی در اینجور مواقع که از اسرار مکنون هست ، فقط باید برویم در خانهٔ مولا علی (علیه السلام) ، اقرار کنیم به جهل مان و بگوییم ما نمی فهمیم ، علّت اینکه باقی ماندگان از جهاد دوام نسل شان بیشتر است و تعداد فرزندان شان هم بیشتر است ، این علت را نمی فهمیم. 🔻 بعد هم اعتراف کنیم که اگر به خودمان باشد با هزار تأمل و تفکر و تحقیق نمی توانیم بفهمیم، تا امیرالمؤمنین (علیه السلام) خودشان اگر صلاح دیدند ، حکمت این مطلب را به ما بفهمانند؛ وگرنه ما فقط مأموریم به فهمیدن اصل حکمت و پذیرفتن آن. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 1⃣2⃣(قسمت بیست و یکم) در سقیفه چه گذشت؟ 🔻هنگامی که پس از وفات رسول خدا (صلى الله علیه و آله) برای تعیین خلیفه سقیفه ای تشکیل دادند ، چند نفر از کسانی که در سقیفه حضور داشتند نزد ا‌میرالمؤمنین (علیه السلام) آمده و از ماجرا گزارش دادند. 🔹 علی (علیه السلام) پرسیدند: انصار درباره خلافت چه گفتند ؟ 🔸 پاسخ دادیم ، به قریش گفتند خلیفه ای از ما و خلیفه ای از شما. 🔹 امام فرمود : چرا در پاسخ آنان نگفتید رسول خدا دربارهٔ انصار سفارش نموده به نیکانشان احسان کنند و از گنهکارانشان درگذرند . 🔸 پرسیدیم چگونه این مطلب پاسخ انصار می شود؟ 🔹 امام گفتند : زیرا اگر خلافت در بین انصار می بود پیامبر (صلی الله علیه و آله) سفارش آنان را به دیگران نمی نمود . 🔹 بعد امیرالمؤمنین پرسیدند: قریش چه گفتند؟ 🔸 پاسخ دادیم آنها گفتند که شجره رسول خدا هستند و برای تصدّی این منصب از دیگران سزاوارترند . 🔹 امام فرمود : آری ، آنان احتجاج کردند به شجره و ضایع نمودند ثمره را . ↩️ ادامه دارد...
🔵 دعای طلب باران 💠 امیرالمؤمنین در دعا به هنگام طلب باران فرمودند: «خدايا! ما را با ابرهای رام سيراب كن، نه ابرهای سركش.» 📒 ، حکمت ۴۷۲
شرح حکمت ۸۵ عواقب تکبر یا حیاء بیجا.mp3
3.38M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ عواقب تکبر یا حیاء بیجا 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 عواقب تکبر یا حیاء بیجا 🔻 یکی از مسائلی که باعث می‌شود انسان، به راحتی سقوط اخلاقی کند و وزر و وبال حق النّاسی سنگین بر عهدهٔ او باشد ، حیاء بی جا یا کبر و غرور بی جاست؛ 🔻گاهی انسان به خاطر خجالت بی جا، یا غرور و تکبر بی جا، از اینکه مسأله ای را اعلام کند"بلد نیستم"، خودداری می‌کند؛ در این صورت است که حرفی بی جا، بدون آگاهی می‌زند ؛ چه بسا همین حرف بی جا و بدون آگاهی او زندگی یک نفر یا صدها نفر را مختل خواهد کرد، چون آنها به ایشان اعتماد کردند و خیال کردند او کارشناس است ، او نظری غلط داده، آنها رفتند عمل کردند و عواقب سختی را متحمّل شدند؛ 🔻 لذا مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۸۵ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ» کسی که از گفتن "نمی‌دانم" روی گردان باشد، به هلاکت و نابودی می‌رسد. 🔻 امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در همین رابطه، در حکمت ۸۲ فرمودند: کسی از شما، اگر مورد سؤالی قرار گرفت و پاسخ آن را نمی‌دانست، شرم نکند و بگوید : "نمی‌دانم" . 🔻 در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه هم، مولا امیرالمؤمنین (عليه‌السلام)، به فرزند عزیزشان می‌فرمایند: « وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ » " چیزی را که در موردش علم نداری به زبان نیاور، حتّی اگر آنچه که می دانی کم باشد. " چون انسان اگر بگوید "نمی‌دانم" یک لحظه است، خیال خودش را راحت می‌کند؛ اما اگر ادّعا کند می‌داند در حالیکه نمی‌داند، حرفی می‌زند که بعداً بعید است بتوان آن را اصلاح کرد. 🔻 همچنین مولا علی (عليه‌السلام)، همین عبارت را در حکمت ۳۸۲ هم دارند: «لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ» ؛ " آنچه که نمی‌دانی نگو، بلکه همه آن چیز هایی را هم که می‌دانی مگو. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 2⃣2⃣(قسمت بیست و دوم) شوخی 🔻در زمانی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در یمن تشریف داشت به آن حضرت خبر رسید که دختری از روی بازیچه دختر دیگری را بر دوش گرفته و بازی می کردند که دختر سومی با او شوخی کرده و او به ناگاه پریده و دختری را که بر دوش داشته انداخته و منجر به مرگ او شده است . امام (علیه السلام ) فرمود : 🔹 یک سوم دیه مقتول به عهده آن دختری است که او را بر روی شانه داشته. 🔹 یک سوم دیگر به عهده دختری که با او شوخی کرده است. 🔹 یک سوم هم بر عهده خودش که به طور بازیچه و عبث سوار شده است . این خبر به سمع مبارک رسول خدا (صلى الله عليه و آله) رسیده ، آن را تأیید نموده بر صحّتش گواهی داد . ↩️ ادامه دارد...
🔵 معنای «لا حول و لا قوة الّا باللَّه» 💠 (از امیرالمؤمنین معنی " لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ " را پرسيدند، پاسخ فرمود:) « ما برابر خدا مالك چيزی نيستيم و مالك چيزی نمی شويم جز آنچه او به ما بخشيده است، پس چون خدا چيزی به ما ببخشد كه خود سزاوارتر است، وظایفی نيز بر عهدهٔ ما گذاشته و چون آن را از ما گرفت تكليف خود را از ما برداشته است. 📒 ، حکمت ۴۰۴
شرح حکمت ۸۶ برتری تجربه پیران بر قدرت جوانان.mp3
3.35M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ برتری تجربهٔ پیران بر قدرت جوانان 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 برتری تجربهٔ پیران بر قدرت جوانان ⚜ امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در حکمت ۸۶ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: 💠 « رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ » یعنی " نظر پختهٔ یک پیر با تجربه، نزد من محبوب تر است از تلاش و جست و خیز یک جوان. " 🔻 امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در این حکمت، علّت آن قصّه برتری پیر بر جوان را مطرح کردند که کسی فکر نکند همیشه صرف پیری، برتری بر صرف جوانی دارد؛ فرمودند آن نظر وقتی که پخته است و جست و خیز خام یک جوان ارزشمند است؛ 🔻و الّا ما پیرهایی هم داریم، که اصلاً ارزش ندارد پیری و رأی شان؛ مثل آنچه که مولا علی (علیه‌السلام)، در نامه ۵۴ نهج‌البلاغه خطاب به طلحه و زبیر نوشتند (طلحه و زبیری که پیر شدند و دست به فتنه زدند در قصّه جمل)؛ مولا علی (علیه‌السلام) خطاب به این دو پیرمرد می‌نویسند: « فَارْجِعَا أَیُّهَا اَلشَّیْخَانِ عَنْ رَأْیِکُمَا فَإِنَّ الْآنَ أَعْظَمَ أَمْرِکُمَا الْعَارُ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَجَمَّعَ الْعَارُ وَ النَّارُ » " ای دو پیرمرد! از این تصمیم غلط خودتان برگردید؛ می‌دانم الان مهم ترین چیزی که برایتان سنگین می‌آید، این است که ننگ و عار برگشتن و دست برداشتن از این نظر را چگونه بپذیرید، درحالیکه فردا این ننگ و عار با آتش جهنّم هم قابل جمع خواهد بود و بدتر می‌شود." 🔻 بنابراین هر پیری و هر رأیی ارزش ندارد از آن طرف، جوان عزیز هم ما داریم؛ مولا علی (علیه‌السلام) در نامه ۳۱، خطاب به امام حسن (علیه‌السلام) می‌نویسند: « إنّما قَلْبُ الحَدَثِ كالأرضِ الخالِيةِ ما اُلقِيَ فيها مِنْ شيءٍ قَبِلَتْهُ » ؛ " قلب جوان مثل یک زمین آماده خالی است، که هر بذری در آن بکاری، می‌پذیرد. " خوب، بذر نیک بکاری محصول نیک درو می‌کنی. 🔻 بنابراین مسأله، مسأله پیری و جوانی به این معنای صرف نیست؛ به این معنی است که پیر صالح باتجربه، نظرش پخته تر است از جوانی که هنوز تجربه نکرده و فقط جست و خیز می‌کند. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 3⃣2⃣(قسمت بیست و سوم) هتّاکی 🔻 مردی به مرد دیگر هتّاکی کرد. مرد برای مقابله به مثل همان ناسزا را به او نسبت داد. قضاوت نزد امیرالمؤمنین بردند. ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) به مرد اول فرمود : بیست تازیانه به دیگر بزند و در حالیکه مرد مشغول تازیانه زدن بود فرمود : می دانم که این ضارب نیز خودش به همین اندازه تازیانه می خورد . 🔻چون تمام شد آن حضرت تازیانه را به دست دومی داده و او هم بیست تازیانه به اولی زد. ↩️ ادامه دارد...
موضوع : امام شناسی در نهج البلاغه(۱۸) 🔵 ویژگیهای اهل بیت (علیهم السلام) 💠 پس رستگاری را از اهل آن جستجو کنيد، که اهل بيت پيامبر رمزِ حياتِ دانش و رازِ مرگِ جهل و نادانی هستند. آنان که حکمتشان شما را از دانش آنان و سکوتشان از منطق آنان و ظاهرشان از باطنشان اطّلاع می دهد. نه با دين خدا مخالفتی دارند و نه در آن اختلاف می کنند، دين در ميان آنان گواهی صادق و ساکتی سخنگوست. 📜 ، خطبه ۱۴۷، بند ۴
شرح حکمت ۸۷ ارزش استغفار.mp3
3.39M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ارزش استغفار 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 ارزش استغفار ⚜ امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در حکمت ۸۷ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: 💠 «عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ» ؛ " تعجّب می‌کنم از کسی که نا امید است، درحالیکه همراه او فرصت استغفار وجود دارد. " " استغفار " درگاه بسیار بسیار ارزشمندی است، برای نجات پیدا کردن از یأس و قنوطی که به واسطهٔ کثرت گناهان و ظلم و جنایت، بر انسان مستولی می‌شود. 🔻 مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ها می‌فرمایند: " دو امان برای اهل زمین وجود داشت؛ یکی از آنها را خدا از ما گرفت ، دیگری را قدر بشناسیم؛ اما آن امان از عذاب که خدا از ما گرفت، وجود نازنین پیامبر (صلّی الله علیه و آله وسلم) بود که از دنیا رفت و اما دومین امان که در اختیار ماست، آن را غنیمت باید شماریم، استغفار است. ( و بعد استناد کردند به آیه شریفهٔ قرآن که) خداوند متعال خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « وَ مَا كَانَ ٱللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ ۚ وَ مَا كَانَ ٱللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ » ؛ " پیغمبر عزیز، مادامی که تو در میان این ها هستی، خدا آنها را عذاب نخواهد کرد، همچنین تا وقتی که این ها اهل استغفار هستند، خدا آنها را عذاب نخواهد کرد." 🔻 در حکمت دیگری مولا علی (عليه‌السلام) می‌فرمایند: " اگر بار گناه دنیا بر روی دوش من باشد و فرصت دو رکعت نماز و طلب مغفرت داشته باشم، دیگر نگران نیستم. " 🔻 بنابراین انسان مؤمن اگرچه گناهان زیادی هم داشته باشد، اگر توجه بکند به عظمت این دریچه نورانی و پر رحمت استغفار، نباید مأیوس شود؛ چون یأس و قنوط از رحمت خدا ، بعد از شرک به خدا ، دومین گناه کبیره است. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
☑️شهید مهدی زین الدین: هرکس درشب جمعه شهدا را یاد کند، شهدا هم او را نزد اباعبدالله یاد می کنند. 🔸شهدا را یاد کنیم، با ذکر یک صلوات 💠شادی روح شهدا صلوات
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 4⃣2⃣(قسمت بیست و چهارم) استمداد خلیفه دوم از امیرالمؤمنین 🔻 در زمان خلافت خلیفه دوم مردی به نام معن بن زائده مُهری شبیه مهر خلیفه جعل کرده و با آن اموالی از مالیات کوفه را تصرّف کرد. او را دستگیر نمودند و نزد خلیفه بردند. 🔻 خلیفه بعد از نماز صبح به مردم رو کرده و گفت : همگی بر جای خود بنشینید و آنگاه قضیه معن را نقل کرده و در مورد چگونگی مجازات او با آنان به مشورت پرداخت. 🔸 از آن میان مردی گفت : ای خلیفه ! دستش را قطع کن ! 🔸 دیگری گفت : او را دار بزن ! 🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) آنجا نشسته و سخنی نمی فرمود . عمر به آن حضرت رو کرده و گفت : یا اباالحسن ! نظر شما چیست ؟ ✨ آن حضرت (علیه السلام )فرمود : این مرد مرتکب دروغی شده باید تأدیب گردد ، پس عمر او را به شدت زد و آنگاه وی را به زندان انداخت. ↩️ ادامه دارد...
🔵 از صفات مؤمنان راستین 💠 شادی مؤمن در چهرهٔ او و اندوه وی در دلش پنهان است، سينه اش از هر چيزی فراخ تر و نفس او از هر چيزی خوارتر است. 📒 ، حکمت ۳۳۳