eitaa logo
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
838 دنبال‌کننده
158 عکس
0 ویدیو
15 فایل
فعالیت در حوزه نواندیشی دینی، اخبار مجمع و ...
مشاهده در ایتا
دانلود
✳بیانیه تحلیلی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره رخدادهای سیاسی ـ اقتصادی اخیر بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» این روزها ملت بزرگ ما نگران آینده خویش است. تاریخ ایران، جغرافیای استراتژیك و موقعیت خاص منطقهای و جهانی ما میراث گرانقدر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و ارزش‌های جمهوری اسلامی و فداكاری و مهارت نیروی انسانی، سرمایهای بس گرانقدر است كه به كارگیری درست آن و برنامه‌ریزی عالمانه و حساب شده و اجرای كارآمد و پرنشاط و نظارت دقیق و جدی و عادلانه وضعیتی بسیار بهتر از حال كنونی را اقتضا میكند. اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی امروز ایران، منازعات و اختلافات و مچ گیریها و گروكشیها در كنار عداوت‌های منطقهای و دسایس قدرت‌های جهانی افق آینده را در نگاه مردم ایران تیره و نگران كننده مینماید. جمهوری اسلامی حاصل مجاهدات طولانی ملت بزرگ ایران است و ریشه در اندیشه عالمانی دارد كه قرن‌ها در توسعه و تعمیق تفكر اسلامی كوشیدهاند و پاسخی است به نیاز انسان معاصری كه دل در گرو دین و معنویت دارد؛ نهالی است كه با خون‌های پاك شهیدان این دیار آبیاری شده است و انتظار برومندی و باروری تناوری آن از آمال یك ملت بزرگ است. هر گونه كوتاهی، كج‌اندیشی، لجاجت، خودخواهی، منفعت طلبی، تن‌آسایی و تنگ نظری كه این سرمایه گرانقدر را كم بها كند و ثمرات متوقع از آن را غیر محقق سازد خیانتی بزرگ به اسلام و ایران و تضییع حقوق ملتی بزرگ است كه در روز حساب پاسخی سخت در پیشگاه داوری الهی را موجب خواهد شد. هیاهوی زورگویان جهانی و نقشههای بدمنشانه آنان و همكاری برخی رقبا و دشمنان منطقهای و تهدیدهای خارجی صرفاً آنگاه خطرناك و نگران كننده خواهد بود كه عزم و اراده ملت و تدبیر حكومت‌گران در پی نزاع، درگیری، كوتاهی و ناكارآمدی دچار خلل و نقصان شود. در این شرایط خطیر كه ملت ما با دشواریهای گوناگون میكوشد كه از تنگنای عداوت خارجی سرافرازانه بگذرد؛ برهمه مسئولان امر و خدمت‌گزاران كشور و ملت لازم است كه به نكاتی بسیار مهم بذل عنایت كنند. 1- امید بزرگترین سرمایه هر فرد و جامعه در رشد و بالندگی و تحقق اهداف است. هر گونه سیاه نمایی و القای یأس بزرگترین تهدید برای هر فرد و جامعه زنده و بالنده است. همچنان‌ كه وعدههای بی‌اساس و گزارشهای غیرواقعی و هیاهوی بی‌پشتوانه از نگاه تیزبین مردم دور نمی‌ماند و در تخریب امید و اعتماد ملت اثر دو چندان دارد. 2- نزاع و ستیزه بر سر منافع شخصی و گروهی و جناحی و بی‌توجهی به منافع ملّی و مصالح عمومی و هزینه كردن آبروی نظام جمهوری اسلامی و سعادت و آسایش و رفاه مردم برای تحقق خواست‌های گروهی و از میدان به در بردن رقیب نه تنها توفیق در پی نخواهد داشت بلكه خانه را بر سر همه اهل آن آوار خواهد كرد. 3- انفعال و كم‌كاری و كم‌توجهی و كوتاهی در انجام وظایف و مسئولیتهای ملّی هرگز بخشودنی نیست و در شرایط حساس گناهی مضاعف است از مسئولان امر میخواهیم كه با شجاعت و جسارت از روی تأمل و تحقیق برای برون‌رفت از مشكلات راهی بیابند و اگر تجدید نظر در برنامهها و یا همكاران لازم است تا دیر نشده و با كمترین هزینه اقدام كنند. 4- مردم ما همواره در طول حیات جمهوری اسلامی پشتوانه اصلی نظام بودهاند و با فداكاری و استقامت خود خروج از این بن بست ها را رقم زدهاند. لازمه این حضور احترام به ملت و اعتماد به آنان و مشاركت دادن آنان در اتخاذ تصمیمهای اساسی و ملّی است. هر گونه تصمیم و برنامه بزرگ ملّی آن گاه به ثمر میرسد كه با همدلی و اجماع جامعه محقق شود و لازمه آن استفاده از همه صاحبان فكر و اندیشه با سلایق مختلف سیاسی و گرایش های متنوع است. تصمیم‌هایی كه در محافل خاص و پشت درهای بسته اتخاذ شود و به عرصه فكر عمومی و هم نظری نخبگان نرسد در عمل در سطح ملّی قابل پی‌گیری و حائز موفقیت نخواهد بود. 5- صداقت و شفافیت لازمه جلب همكاری عمومی و تأمین نظارت ملّی است اگر امروز سخن از فساد اقتصادی و اداری از مهمترین دغدغههای مردم ومسئولان است بهترین راه جلوگیری از آن بالازدن پردهها و گشودن پنجرهها و به رسمیت شناختن حق آگاهی و نظارت عمومی و گشایش در عرصه اطلاع رسانی است. تغییر رویه رسانه ملی در این راستا فوریت و اهمیت بسیار دارد. 6- دشواری زندگی اقتصادی مردم در این روزها و اوضاع نامطلوب اجتماعی و فرهنگی كه شایسته منزلت و سابقه و امكانات و رسالت‌های ملّی ما نیست قابل انكار نیست. این شرایط البته مورد سوء استفاده دشمنان و بدخواهان قرار گرفته و خواهد گرفت. هوشیاری مردم شریف و تلاش همه فعالان اجتماعی و سیاسی و فرهنگی البته مانعی بزرگ در راه تحقق نقشههای دشمنان است ولی چاره اصلی تلاش برای حل مشكلات جامعه و به رسمیت شناختن حقوق ملت و شنیدن صدای مردم است. 7
- رقابت گروهها و احزاب سیاسی برای جلب توجه و رأی ملت و احراز مناصب و كسب قدرت در هر جامعه مردم سالار امری طبیعی و پذیرفتنی است ولی این فعالیت‌ها نباید به هر قیمت و با سوء استفاده از قدرت و امكانات و با تخریب اعتماد عمومی و مشوّه جلوه دادن همه خدمت‌گزاران و ایجاد یأس و بدبینی عمومی همراه شود. هم چنان كه تنگ نظریها و انحصار طلبیها و به حاشیه راندن صاحبان اندیشههای متفاوت و محروم شدن مردم از خدمت بسیاری از مدیران كارآمد تا كنون خسارات جبران ناپذیری برملت وكشور ما وارد آورده است. امروز روز همكاری، هماهنگی، هم دلی و هم‌صدایی است و این جز با به رسمیت شناختن حقوق همه اقشار ملت و استفاه از همه سرمایهها و احقاق حقوق معطّل و اجرای تنازل‌ناپذیر قانون اساسی و رعایت همه قوانین موضوعه و مبارزه با فساد و ویژه‌خواری وتلاش مضاعف مسئولان برای بهبود شرایط زندگی مردم و اصلاح اوضاع اجتماعی ممكن نیست. امروز محتاج آشتی ملّی، تصمیم ملّی، عزم ملّی و تلاش ملّی برای ارتقای جامعه و اعتلای جمهوری اسلامی و مقابله با عداوت‌های خارجی هستیم. خداوند بزرگ وعده نصرت و خروج از وضعیت نگرانی و ناتوانی را صرفاً به حق‌خواهی و سخت‌كوشی خودمان و پاس‌داشت گوهر ایمان موكول كرده است و حركت از ما، بركت و نصرت الهی را در پی خواهد داشت. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ۹/۴/۱۳۹۷
علیرضا صالحی: ▪️پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت درگذشت پدر گرامی جناب آقای سید مصطفی تاج زاده بسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون جناب آقای سید مصطفی تاج زاده(دام عزه) درگذشت تأسف برانگیز پدر بزرگوار، شریف و خیراندیش حضرت عالی موجب تأثر و تألم گردید. این مصیبت وارده را به جنابعالی، خانواده گرامی و همه بستگان داغدار تسلیت عرض می نماییم. از پیشگاه حضرت حق برای آن فقید سعید که از مؤمنین و محبین اهل بیت بود، آمرزش الهی و حشر با حضرات معصومین علیهم السلام را خواهانیم و برای جنابعالی و همه بازماندگان صبر و اجر جزیل آرزومندیم. ایام عزت، سربلندی و موفقیت شما مستدام باد مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ۱۳/۴/۱۳۹۷ 🍀لینک کانال مجمع در تلگرام @majmaqomh
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم: ▪️پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت درگذشت جناب آقای محمد بسته نگار(ره) بسم اله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون درگذشت شخصیت مبارز، فرهیخته و قرآن پژوه متعهد، جناب آقای محمد بسته نگار باعث تاسف و تاثر گردید. وی سال‌ها از محضر مرحوم آیت الله طالقانی رضوان الله تعالی الیه بهره های فراوان برد و علاوه بر رابطه دامادی با ایشان، همراه آن بزرگ مرد تاریخ ایران در راه آزادی و مبارزه با استبداد گام های موثری برداشت و سال‌هایی از عمر خود را در زندان سپری کرد. ایشان به دلیل استقلال فکری، عدالتخواهی، آزادمنشی و پیگیری ارزش‌های اسلامی و انسانی هزینه های زیادی پرداخت نمود. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درگذشت این مرد مؤمن و شریف را به خانواده گران‌قدر طالقانی و بسته نگار به ویژه به همسر گرامی ایشان سرکار خانم طاهره طالقانی، فرزندان آن مرحوم و دیگر بازماندگان داغدار و علاقمندان ایشان تسلیت عرض کرده، از خداوند منان برای آن مرحوم مغفور علو درجات و حشر با اولیاء الله و برای کلیه بازماندگان صبر و اجر مسالت دارد. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ۲۰/۴/۱۳۹۷ ✳️لینک کانال مجمع مدرسین و محققین جهت عضویت @majmaqomh ✳️ارتباط با مدیر کانال و سایت مجمع Majmaqom@gmail.com
🌾بررسی خطای یک جوان و خطای یک نهاد منتسب به نظام 🔹هادی سروش ✅اما بررسی خطای یک جوان جوانی در محیط نه چندان مثبتی قرار می گیرد و احساسات افراطیش برای نشاط و شادی گُل می کند و می رقصد! در مرحله بعد این جوان، در رسانه سراسری آورده می شود و با اشک و آه از کرده خود اظهار پشیمانی می کند! این دو موضوعی است که نیاز به ده ها کارشناسی بر اساس علوم مختلف جامعه شناسی و روانشناسی و سیاسی و دینی دارد. 🔻اما فقه و اخلاق در اینجا چه می گوید ؟ اول؛بحث "رقص" یک موضوع نه چندان ساده پژوهشی و اجتهادی است که گزارشی از آن، از روزنه فقه چنین است: تنها حدیثی که فقهاء برای حرمت "رقص" به آن تمسک کرده اند؛ روایت کلینی به سندش از سکونی - بر اساس مبانی مشهور معتبر است - از امام صادق است که: پیامبرهمگان از چهار چیز،نهی فرموده است؛ «انهاکم عن الزَفن و المِزمار وعن الکُوبات و الکُبرات.»(کافی ۴۳۲/۶) " زفن" به رقص تقسیر شده است. "مزمار" هم نوعی نی است. "کوبات" به معنای طبل کوچک است. ولی معانی دیگری هم احتمال داده شده: نرد و شطرنج و ساز و آواز و"کبرات" طبل‌ها و یا نوع خاصی از آن است. اما تحقیق در این حدیث مقتضی دو نکته است: اولا: راوی روایت "ابی اسماعیل سَکُونی" است و ایشان از آنجا که شیعه نبوده ؛ همه حدیث شناسان و رجالیون و فقه اندیشان او را فردی صددرصد مورد اطمینان نمی دانند؛ ولی ما با اتکاء به قول مشهور؛ از این تردید صرف نظر کرده و بر روایات نقل شده به وسیله "سکونی" مُهر تایید می زنیم. ثانیا: کلمه "زفن" که در حدیث آمده و مورد نهی پیامبر(ص) قرار گرفته، در مشهور به معنای "رقص" است؛ بر این اساس باید گفت "رقص" از سوی پیامبر (ص) به عنوان یک فِعل و رفتار حرام معرفی شده است. اما در برخی از کتاب‌های لغت و ترجمه ، معنای متفاوتی از "زفن"گفته اند: "الزفن الوطی الارض برجله" . زفن را بمعنای "پایکوبی" تعریف کرده اند این در حالی است که پایکوبی حرمت فتوائی ندارد به همین دلیل مرحوم آیت الله تبریزی معنای قطعی "زفن" را رقص ندانسته و حرمت رقص را مستند به این حدیث نمی داند بلکه حرمت آن را از زاویه هایی مانندایجاد فحشاء با تحریک نیروی جنسی می داند. 🔻خطای نهاد منتسب به نظام موضوع بعدی معرفی و نمایاندن شخص خاطی است. بر اساس تسالم و قبول "حرمت رقص" در تمام موارد و نیز در تمام امور و حتی از تمام اشخاص ، آیا برای معرفی و نمایاندنِ شخص خاطی، در سطح عموم، آن هم در رسانه عمومی و سراسری، همراه با اعتراف گیری و ایجاد فشار روانی بر شخص و اشکی را در آوردن، دارای مجوز شرعی است؟ آیه نوزدهم سوره نور حرمت قطعی این کار را مطرح نموده: «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَاتَعْلَمُونَ» ترجمه ؛ كسانی كه دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناكی برای آن‌ها در دنیا و آخرت است. پیامبر اسلام(ص) فرمود:«كسى كه كار زشتى را نشر دهد همانند كسى است كه آن را در آغاز انجام داده است».(تفسیرکنزالدقائق) عجبا از ادعای دین داری آقایان! افشا گناه و آلودگی اخلاقی که مربوط به فحشا و امور آلوده دامنی می شود را قرآن در سطح خصوصی اجازه نفرموده تا چه برسد به سطح "رسانه ی به اصطلاح ملی" ! چند سوال : آیا در ظاهر جامعه ، با گفتن ها و میزگردها و مصاحبه ها در مورد خطا چند جوان، قُبح گناه شكسته نمی‌شود؟ آیا این شكستنِ سدی که امروز متاسفانه شاهدش هستیم، آثار حرکات بیرون از چهارچوب های شرعی و عقلی مدعیان! نیست؟ آیا با این روش ها ؛ جامعه و خصوصا نسل جوان را علاقمند به معنویت کرده ایم؟ آنانکه مدعی دین و مسئول ارائه ارزش ها به جامعه هستند! با دید انصاف این حدیث را بارها و بارها بخوانند: مردی خدمت امام کاظم (ع) آمد و گفت:فدایت شوم ازبرادر دینی ام کاری نقل کردند که من آن را ناپسند دانستم‌ و از خودش پرسیدم، انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را از او نقل کردند؟ حضرت امام کاظم (ع)فرمود:گوش و چشم خود را در مقابل برادرت تکذیب کن حتی اگر "پنجاه نفر قسم" خوردند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام از او قبول کن و از آنها نپذیر ... هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ می شود و شخصیتی را از بین می برد در جامعه منتشر نکن ...(کافی ۱۴۷/۸) خدانکندکه پنجاه نفر جمع شوند که بخاطرمطامع شخصی و جناحی ، فردی راخراب کنند! 🔻خلاصه سخن ؛ همانطوریکه "ذائقه ی فقهی و اخلاقی" دین اسلام بر محافظت از شخصیت معنوی فرد و جامعه است و با حرکاتی که جامعه را به بد اخلاقی و بی بندو باری سوق می دهد ، مخالف است؛ همین "ذائقه فقهی و اخلاقی" دین ما از شکستن حریم افراد و نمایان کردن خصوصیات منفی آنان و یا رفتار به اشتباه رفته آنان ، به شدت مخالف است. ✳️لینک کانال مجمع در تلگرام @
🌾هیچ مسئولی حق ندارد نام متصرفین حق الناس را پنهان کند 🔹محمدصادق کاملان: حاکم در بیان شفاف مسایل به مردم، حق تصمیم گیری ندارد. یک کارشناس دین و استاد دانشگاه و حوزه گفت: حفظ آبرو و عزت حکومت در گرو حفظ عدالت است. حاکم باید حقوق مردم را حفظ کند و لازمه آن اینکه تصرفاتی که در آن اموال می شود را پنهان نکند؛ حاکم باید با شفافیت به خصوص در عرصه اقتصادی مسایل را به صورت تام و تمام برای مردم تبیین کند. 🔻حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق کاملان در گفت وگو با شفقنا ضرورت صیانت از بیت المال توسط حکومت را امری ضروری دانست و اظهار کرد: حکومت و اموالی که از مردم و جامعه در اختیار حکومت است، اختیاراتی که حکومت در رابطه با تصرف آن اموال و بیت المال دارد یا محدود کردن اختیارات مردم یا توسعه دادن در اختیارات مردم، همه حق الناس است به عبارت دیگر حکومت یک امر الهی نیست بلکه یک امر انسانی است که مردم برای اداره جامعه خود آن را بر می گزینند 🔻کاملان افزود: اصل شفافیت با آزادی بیان تأمین می شود، ابزار شفافیت آزادی بیان و آزادی رسانه است که بتواند مطالب را برای مردم تبیین کند و آمار و ارقام درست و صحیح را بیان کند و مردم از آگاهی بالایی برخوردار شوند و در جریان امور کشور قرار بگیرند، آنجاست که دست از پا نمی تواند خطا کند. علت اینکه در کشورهای آزاد سطح فساد به شدت پایین است به این دلیل هست که رییس جمهور، نخست وزیر، کارمند و نماینده مجلس آن نمی توانند دست از پا خطا کنند. فسادهایی که در کشورهایی که معمولاً از آزادی بیان و اطلاعات برخوردار نیستند می بینید اصلاً در کشورهای آزاد نمی بینید. 🔻کاملان در مورد علت نهادینه شدن فساد در برخی از کشورها اظهار کرد: وقتی شفافیت به عنوان یک اصل عقلایی پذیرفته نشود و از سوی دیگر وقتی ابزار برای بیان مطالب و گردش آزاد اطلاعات در اختیار نباشد یعنی تا یک مجله ای و روزنامه ای یک کلامی می نویسد فوراً به عنوان تشویش اذهان فرد را محکوم نکنند و شخص هم حاضر نمی شود هزینه های سنگین کذایی برای بیان مطالب بدهد و فساد نهادینه می شود به این دلیل که دقیقاً مردم را از آگاهی به دور می دارند و در جهل نگاه می دارند و کسی هم جرأت نمی کند مسایل را تبیین کند و به بحث بگذارد و نظرات مخالف و موافق گفته شود و توده مردم بفهمند که آثار تبعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن چیست بنابراین به دنبال اصل عدم شفافیت و اصل عدم حرکت اطلاعات در مطبوعات و رسانه ها، فساد به وجود می آید و فساد یک امر طبیعی استبداد است. تفصیل مطلب در لینک زیر ... ✳http://majmaqom.ir/index.php/2017-02-15-08-53-25/2017-02-15-09-05-01/item/2166-2018-07-19-14-42-28 🍃 لینک کانال مجمع جهت عضویت @majmaqomh
🌾برخورد ناموثر با بدحجابی محمدتقی فاضل میبدی برخورد دستگاه قضایی یا نیروی انتظامی با مساله بدحجابی تاكنون مثمرثمر نبوده است. هر نوع برخورد خشن و تندی كه با بدحجابی صورت گرفت، نتوانست نظر متولیان آن را نیز تامین كند. بنابراین اقدامات فرهنگی و آموزشی در این زمینه باید جایگزین برخوردهای خشن و كیفری شود. حتی لازم نیست كه بدحجابی را به مساله اصلی كشور تبدیل كنیم و بودجه عظیمی برای آن كنار بگذاریم. اینكه نیروهای دولتی و حاكمیتی را برای مساله بدحجابی بسیج كنیم، در شرایطی كه مشكلات عدیده اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجی اولویت بیشتری دارد، اقدام درستی نیست. حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش باید به فرهنگ‌سازی در مورد حجاب ادامه دهند و در همین حد كافی است. اینكه بودجه زیادی برای این كار خرج كنیم، نه تنها گرهی از مشكل باز نمی‌كند بلكه باعث اعتراض در جامعه نیز خواهد بود. مهم این است كه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی خود را از این مساله كنار بكشند و موضوع را به دستگاه‌های تبلیغاتی واگذار كنند. نباید فراموش كرد كه گستردگی اقدامات خشن در كشور ممكن است فضای اعتراضی را در جامعه به وجود آورد. چنان‌كه تاكنون نیز شاهد اعتراض‌هایی در این رابطه بوده‌ایم. نباید بگذاریم كه چنین مسائلی به تقابل با حكومت كشیده شود. برخی رفتارهای نسنجیده ممكن است چنین پیامدهای ناگواری داشته باشد و به كشور هزینه تحمیل می‌كند. حاكمیت باید موضوع را از دستور كار خود خارج كرده و به مسائل مهم‌تر بپردازد. مشكلات كلان و مهمی در كشور وجود دارد كه باید به آنها رسیدگی شود. رسیدگی به مفاسد اقتصادی و بحران ارزی در كشور اولویت دارد. دغدغه حاكمیت باید حل این مسائل در كشور باشد. مردم خودشان دغدغه دارند و به تبلیغات فرهنگی نیز می‌پردازند. تبلیغات فرهنگی در زمینه بدحجابی باید توسط نهادهای غیرحكومتی پیگیری شود. علما و روحانیون نیز از دیرباز وظیفه امر به معروف و نهی از منكر خویش را انجام می‌دادند. همچنین زنانی كه دغدغه حجاب دارند می‌توانند ان جی او تشكیل داده و به تبلیغ حجاب بپردازند. این نوع از فرهنگ‌سازی بسیار موثر‌تر از روش‌های قضایی و خشن در برخورد با مشكل بدحجابی است. لینک کانال مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در سروش و ایتا و تلگرام @majmaqomh🍃
🌾ضرورت تعالی وتعمیقِ تفکر و اندیشه های دینی 🔹هادی سروش 🔻مرکز اندیشه و تفکر ، باید با جریان خون تازه زنده و شاداب باشد.خون تازه در تفکر و اندیشه در این است که با توجه به نیازها و مقتضیات جدید ، اندیشه و تفکر انسان به روز باشد. مگر می شود در جهانی که همه چیز در حال نو شدن است و حتی دین خدا هم در عین خاتمیت ، زمینه نو به نو شدن را فراهم آورده ، بر همان اندیشه های گذشته اصرار ورزید؟! خدا می داند “جمود و تحجر” بر باورهای گذشته چه پدری از دین و دنیای آدمیان که پای بند اعتقادات گذشته خود بوده اند، در آورده ؟! صدها مسئله شرعی در گذر زمان تفاوت کرده ، چرا امروز در برابر تفاوت های جدید ، برخی استقامت می کنند؟ دیروز گذشته ؛ برای “تعیین” پدر برای فرزندی که دو مرد ادعای پدر بودنش را داشتند ، متوسل به “قرعه” می شدند، ولی امروز با آزمایش “دی ان ای ” پدر بودن شخص را ، “تشخیص” می دهند و نه اینکه “تعیین” کنند. امروز از اعماق زمین تا اوج آسمان و کهکشان، نیاز به بهترین ره آوردهای نو فکری، که از یک فقه کارمد سرچشمه گرفته باشد، داریم . 🔻بزرگان اجازه به مانند من کوچکی دهند که دو سوال کنم: آیا اجتهادی که در مدرسه فقاهت امام صادق(ع) کلید زده شد و همه فقیهان عصر خود را جذب مدنیه و مدرسه امام صادق(ع) کرد، محدود به تبدیل کردن فتوای از “احوط” ، به “اقوی” و یا بالعکس ، بوده ؟ و سوال دوم ؛ آیا رویه شیخ الطائفه شیخ طوسی ؛ در بسط فقه ، از یک جلد به ده جلد کتاب شریف “المبسوط” در طول این هزار سال ادامه یافته ؟ ناله ها و غصه های استادشهید مطهری هنوز که هنوز است درمان نشده که ؛ متاثر بود ، چرا در فقاهت فقیهان دو منبع بزرگ و بی نهایت پرفائده بنام ؛ “قرآن” و “عقل” ، جایگاه شایسته خود را ندارد. خدا ، استاد عزیز ما حضرت آیت الله جوادی آملی را حفظ کند که مستقیم به صاحب این قلم فرمودند: آیا فقیه نباید گاهی سر از کتاب بلند کند و جامعه را هم ببیند ، تا آنچه در صفحات کتاب دیده را با جامعه منطبق سازد و بعد فتوا دهد؟ برای جامعه ونسل جوان امروز ما دردناک است که ما در بحث های نه چندان پیچیده ای مانند ؛ بانک و مناسبات مالی داخلی و جهانی ، فیلم و هنر و ورزش ، روابط اجتماعی زنان ، حضور اقلیت ها ، و .. با جمود بر اندیشه های گذشته ؛ بیاییم و در مورد بانکها؛ سخن از اتهام به ربا ، و در مورد فیلم و هنر و روابط اجتماعی زنان ؛ سخن بی بندباری ، و در مورد دخالت اقلیت ها در سرنوشت شان و بهرمندی از حقوق شهروندیشان ؛ تمسک به قاعده “حرمت تسلط کافر بر مسلمان” کنیم و جلوی رشد و پویایی گرفته شود. به حمدالهی ؛ علم فقه که یادگار اهلبیت (ع) است مانند تفسیر و عرفان و کلام ، دارای چنان عظمت و ژرفائی است که تا قیامت میتوان در مقابل همه نیازهای بشر ، از آن بهرمند بود. ✅خلاصه ؛ جنجالی شدن اموری مانند کنسرت و یا حضور زنان در ورزشگاهها و یا حضور یک غیر مسلمان در شورای شهری ، نه تنها در شآن جمهوری اسلامی نیست، بلکه نشان از عدم جریان صحیح خون در عروقِ فکریِ بخشی از جامعه دارد ، و این تامل برانگیز است! ✳ لینک کانال مجمع مدرسین و محققین در سروش و تلگرام و ایتا @majmaqomh
🌾درسهایی از نهج البلاغه 🔹محمدجعفر سعیدیان فر 🔻آسیب شناسی زمان درحکمت102: اين سخن حكمت آميز و پرمحتوا هشدارى است از سوی امام علی(ع) به اصحاب و پيروانش و زمانى را پيش بينى مى كند که با دگرگونی های اجتماعی و انحطاط اخلاقی، سه گروهِ دارای ویژگهای اخلاقی پست و بى ارزش، درجامعه با ارزش معرفی می شوند و سه كار نيك و گرانبها، زشت و بد شمرده مى شود و سه گروه نالايق یا زمام حكومت ها را به دست مى گيرند و یا تاثیرگذار اصلی بر زمامداران آن زمان می شوند. آسیب های9گانه: ✅۱- بر مردمان روزگارى آيد كه جز سخن چين را ارج ننهند و جز با بدگوى ديگران مقرب نشود: «يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُقَرَّبُ فِيهِ إِلاَّ الْمَاحِلُ»؛ عیب جویان چون فاقد شایستگی هستند با ابزار سخن چینی شایستگان را کنار می زنند و خود را به حاشیه قدرت رسانده و مقرب درگاه قدرتمندان می شوند.... ✅6- عبادت كه وظيفه هر انسانى در پيشگاه خداست وسيله برترى جويى بر مردم خواهد بود: «وَالْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ» و اين خسارت بزرگی است كه اشخاص وظيفه عبادى خود را انجام دهند و به جاى اين كه خضوع و تواضعشان بيشتر شود خود را از ديگران برتر و بلند مقام تر بشمرند. عبادت مكتب عالى تربيت انسان است و بايد وسيله تواضع و خضوع انسان در پيشگاه خدا برای رسیدن به قرب و کمال شود نه اینکه ابزاری درجهت منفعت طلبی و برتری جوئی برمردم شود.... تفصیل مطلب در لینک زیر ✳ http://majmaqom.ir/index.php/2017-02-15-08-53-25/2017-02-15-09-11-04/item/2168-2018-07-26-05-46-30 ✳ لینک کانال مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در تلگرام، سروش و ایتا @majmaqomh ✳ ارتباط با مدیر majmaqom@gmail.com
🌾مسئولان واكنش احساسی شبیه ترامپ نداشته باشند 🔹آیت الله موسوی تبریزی: بنده معتقدم در طول تاریخ جمهوری اسلامی در انتخاب مدیران دقت زیادی انجام نداده‌ایم. 🔻احسان انصاری: با آغاز تغییرات در دولت، مطالبه افکار عمومی نسبت به تغییر مدیران ضعیف و حل مشکلات کشور جدی‌تر از گذشته شده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد تغییرات در دولت در آینده آبستن اتفاقات مهمی خواهد بود. بدون شک یکی از انتقادات مهمی که به هر دو دولت حسن روحانی وارد می‌شود عدم استفاده از مدیران جوان و نادیده گرفتن توانایی‌های آنها بوده است. از سوی دیگر گردش نخبگان در دولت‌های آقای روحانی به خوبی صورت نگرفت و رئیس‌جمهور به دلیل اینکه کشور در شرایط مخاطره آمیزی قرار داشت خود را در یک چرخه مدیریتی بسته محدود کرد. این در حالی است که اگر دولت در زمینه‌های مختلف دارای چالاکی و سرعت عمل بیشتری بود شاید برخی از مشکلات کشور به وجود نمی‌آمد یا اینکه تاکنون مرتفع شده بود. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع «آرمان» با آیت‌ا... سیدحسین موسوی تبریزی، دادستان کل کشور در سال‌های ابتدایی انقلاب و دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت‌وگو کرده که خلاصه آن را در ادامه می‌خوانید. ✅حضور مدیر ضعیف در منصب مدیریتی نیز به نوعی ظلم به جامعه است. ✅متأسفانه احزاب و گروه‌های سیاسی نیز بیش از آنکه به منافع ملی توجه کنند به دنبال منافع گروهی خود هستند و به صورت جزیره‌ای به محیط پیرامون نگاه می‌کنند. ✅باید به نقد و انتقاد سازنده توجه کرد و فضا را آزاد گذاشت تا مردم به راحتی دیدگاه‌های خود را به مسئولان منتقل کنند. ✅مردم با کسی عقد اخوت نبسته‌اند که تا روز قیامت از آنها حمایت کنند. ✅نقد و انتقاد مردم از یک مدیر به معنای زیر سوال بردن کارنامه و سابقه وی نیست و بلکه به معنای نشان دادن خطای وی برای اصلاح آن است. ✅استفاده از افراد باتجربه فی النفسه بد نیست. با این وجود این امکان وجود دارد که چنین مدیری توانایی خود را از دست داده باشد. ✅ترامپ قصد دارد با اظهارات خود مسئولان جمهوری اسلامی را عصبانی کند تا اظهاراتی به زبان بیاورند که در نهایت به سود آنها تمام شود. در نتیجه ما نباید به شکلی رفتار کنیم که خواست ترامپ و نزدیکان وی باشد. 🔻تفصیل گفتگو در لینک زیر قابل دسترسی است... ✳ http://majmaqom.ir/index.php/2017-02-15-08-53-25/2017-02-15-09-05-01/item/2169-2018-07-30-04-47-19 ✳ لینک کانال مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در سروش، تلگرام و ایتا @majmaqomh
🌾نقدی بر تغلیظ دیه در ماه های حرام 🔹آیت الله موسوی تبریزی 🔻متأسفانه حوزه ها جرأت بررسی فقهی، استدلالی و اجتهادی را از دست داده اند و این یکی از ضایعات حوزه های ما در این عصر است. 🔻جامعه در حال تحوّل نیازمند پاسخ های اجتهادی است تا هم افراد جامعه را قانع کند و هم راهگشا باشد. مشکل اینجا است که عدّه ای حاضر نیستند کوچک ترین تحولی در فقه به وجود آید. آنها متاسفانه بر مساجد، تریبون ها و حوزه ها غلبه یافته اند. این عده با ترویج تقدّس نمایی با هرگونه تغیبر و تحوّل مخالفند و باعث رکود در حوزه ها شده‌اند. 🔻در رابطه با مسئله‌ی تغلیظ در ماه های حرام آیه‌ای نداریم، مبانی احکام آن نیز روایات می باشد. اگر کسی در ماه حرام مرتکب قتل خطائی شود، مجبور به پرداخت تغلیظ در دیه است. 🔻در زندگی قبایلی، جنگ و درگیری زیاد بوده است، قراردادی بین قبایل عرب به وجود آمد که در ماه هایی که مربوط به عبادت آنها بود، جنگ و نزاع تعطیل گردد. در این ماه‌ها هرکس مرتکب قتل خطائی می‌شد باید دیه بیشتری پرداخت می‌کرد. 🔻از نظر فتوایی تا قبل از شیخ مفید (رحمـه الله علیه) فتوایی در رابطه با تغلیظ دیه در ماه‌های حرام وجود ندارد و مرحوم مفید هم در مقنعه درباره تغلیظ در این ماه‌ها چیزی نگفته است و تغلیظ را مربوط به قتل در حرم دانسته است. 🔻به قول آیت‌الله العظمی منتظری: مجازات امور تعبدی نیستند و فلسفه اجرای آنها اصلاح جامعه است، توجه داشت. 🔻به نظر من در این زمان، تغلیظ دیه اصلاً واجب نیست. روایاتی که مبنای استدال واقع می‌شوند خیلی معتبر نیستند و نمی توانند در جایی که مربوط به حقوق انسانی و تحمیل کردن به انسان ها است، مستند قرار گیرند. ✅تفصیل مطلب در لینک زیر http://majmaqom.ir/index.php/2017-02-15-08-53-25/2017-02-15-09-11-04/item/2170-2018-08-02-04-58-52 ✳لینک کانال مجمع در سروش، تلگرام و ایتا @majmaqomh