eitaa logo
پاسخ به شبهات
365 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
روز اول ربیع الاول: ۱ق. لیلة المبیت و هجرت پیامبر (ص) ۱۱ق. هجوم به خانه حضرت زهرا(س) ___________ علت «هجرت» پیامبر(ص) از مکه به مدینه؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سران قريش از وجود پيغمبر(ص) احساس خطر شديدى كردند كه اگر برنامه آن حضرت به همین صورت ادامه يابد به زودى همه قدرت خويش را از دست خواهند داد و شهر مكّه برایشان به صورت زندانى در خواهد آمد، بنابراين تصميم گرفتند يكى از این سه برنامه را در برابر آن حضرت اجرا كنند: يا حضرت را به قتل برسانند و يا براى هميشه زندانى كنند و يا از مكّه تبعيد نمايند، اكثريت آنها كشتن حضرت را ترجيح دادند لذا پيغمبر اكرم(ص) به فرمان پروردگار تصميم گرفت از دايره محاصره به طرز اعجازآميزى خارج شود و شبانه راه مدينه را پيش گيرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/YgGdW 📖 مطالعه بیشتر درباره هجرت: http://mk6.ir/XsWoW ___________ حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «ابن عبد ربّه» ✍️ متن اجمالی: «ابن عبد ربه» درباره هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) چنین آورده است: «ابوبكر، عمر را فرستاد تا افرادی که در خانه فاطمه هستند را بيرون كند و در صورت امتناع با آنان نبرد كند! عمر با مقدارى آتش به سوى آنها روانه شد، ناگاه با فاطمه روبه رو شد. دختر پيامبر گفت: اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى؟ او در پاسخ گفت: بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند، شما نيز وارد شويد». او همچنین نقل می کند که ابوبکر در بستر بیماری گفت: «ای کاش خانه فاطمه را نمى گشودم هر چند آن را براى نبرد بسته بودند». ✍️ متن تفصیلی: http://mk6.ir/CcQhO 📖 مطالعه بیشتر درباره شهادت حضرت زهرا: http://mk6.ir/AyBoX ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔸راویان واقعه «لیلة المبیت» از اهل سنت 🔸تکذیب واقعه «لیلة المبیت» توسط ابن تیمیه 🔸شأن نزول آيه «ليلة المبيت» از منظر روايات اهل سنت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "واقعه ليلة المبيت": http://mk6.ir/YpByR 🆔 @makarem_ir
امام حسن(ع) پیشنهاد دهنده صلح نبود نکته‌ ای که در تبیین موضع امام حسن(عليه السلام) در مساله صلح با معاویه اهمیت دارد، آن است که امام(ع) خود درخواست صلح را مطرح نکرده است. بلکه این معاویه بود که می‌ خواست بدون دردسر عراق را تصرف کند و لذا اصرار داشت تا امام(ع) را راضی به کناره ‌گیری از حکومت کند. در برابر این نظر، برخی از منابع، به تبع شایعاتی که در همان زمان نشر می‌ شده - و کسانی از راویان اخبار، آنها را به عنوان خبر تاریخی گزارش کرده اند - چنین وانمود کرده‌ اند که امام(عليه السلام) خود صلح را مطرح کرده و طبعا به آن تمایل داشته است.(22) در رد این نظر، شواهدی وجود دارد که به آنها اشاره می‌ کنیم. نخستین شاهد خبر «یعقوبی» است که می‌ گوید: معاویه گروهی را به «ساباط مدائن» فرستاد تا درباره صلح با امام حسن(علیه السّلام) سخن بگویند. این همان ملاقاتی است که امام در آن، صلح را رد کرده است.(23) بنابراین امام(عليه السلام)، اولین درخواست های معاویه را [براي صلح] رد کرده است. شاهد دیگر نامه‌ های نخست امام(عليه السلام) است که در همه آنها بر موضع جنگ پافشاری شده و در آنها [معاويه] تهدید شده است که اگر تسلیم نشود با سپاه امام(ع) مواجه خواهد شد. شاهد دیگر آن که امام(عليه السلام) در سخنرانی خود با مردم به صراحت بر این نکته تأکید کردند که معاویه صلحی را از ما خواسته است که هیچ شرافت و عزتی در آن نیست. اگر برای جنگ آماده هستید من در کنار شما هستم؛ اما اگر حیات را دوست دارید، بگویید تا صلح او را بپذیریم.(24) زمانی که امام حسن(علیه السّلام) دریافت که مردم از اطراف او پراکنده شده و کوفیان به او خیانت کرده‌ اند، به صلح تمایل یافت. پیش از آن، معاویه او را به صلح دعوت کرده بود؛ اما امام(ع) آن را نپذیرفته بود. در واقع شایعات و دروغ هایی که معاویه درباره صلح منتشر کرد، سبب شد تا جمعی از مورخان اظهار کنند که خود امام(عليه السلام)، صلح را پیشنهاد کرده است. او برای فریب «عبیدالله بن عباس» به او نوشت: «حسن برای صلح با من نامه نگاری کرده است».(25) چنین شایعاتی، بعدها به صورت نقل‌ های تاریخی در آمده و واقعیات را دگرگون کرده است.(26) https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419926
ماجرای جنگ ناتمام امام حسن(ع) با معاویه؟ پس از آن که نامه نگاری میان امام(ع) و معاویه نتیجه ای نداد امام(ع) به معاویه نوشت: بین او و معاویه چیزی جز شمشیر حاکم نخواهد بود. امام(ع) سپاهیان را به فرماندهی «عبیدالله بن عباس» به «نخیله» فرستاد. اما عبیدالله با رشوه معاويه، سپاه امام(ع) را ترک کرد و به معاویه پیوست. سپس بخش اعظم سپاه عراق، به شامیان پیوستند. امام(ع) نیز در «مدائن» توسط یکی از خوارج مجروح شد. شايعه پذبرش صلح از سوی امام(ع) و پيوستن قيس به معاويه و...، باعث شد امام(ع) نتواند كوفيان را برای نبرد متحد كند، در نتیجه امام(ع) صلح تحميلی معاويه را پذیرفت. 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/412929 📖 مطالعه بیشتر درباه امام حسن: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27426
❓ دلایل پذیرش صلح توسط امام حسن(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: دلایل چندی سبب شد تا امام نتواند به مقصد اصلی که جنگ شرافتمندانه با معاویه بود دسترسی پیدا کند، لذا ضرورت دید تا برای حفظ اصل اسلام و نیز جلوگیری از خونریزی بی‌ نتیجه، از جنگ خودداری کند. اینک مواردی از آن دلایل: 🔹 الف: سستی مردم در حمایت از امام، از مهمترین دلایل اقدام امام برای اتخاذی موضع جدید بود. هیچ‌کس نمی‌ تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. سخنان و مواضع او کاملاً خلاف این نکته را ثابت می‌ کند. ماجرای «ساباط» یکی از مهمترین نشانه‌ ها برای روشن ساختن عدم قابلیت مردم در ادامه جنگ بود. در آنجا بود که امام به قول شیخ «مفید»، دریافت که مردم او را خوار کرده‌ اند. 🔹 ب: نکته دیگری که دلیل صلح را از دید امام روشن می‌ کند، آن است که اساسا بر پایی جنگ در شرایط عادی، منوط به حضور مردم بوده و حاکم در حد خاصی می‌ تواند، آنان را به حضور در جنگ وادار کند. در واقع دو نکته را باید از یکدیگر جدا کرد، یکی آن که آیا حاکم مسلمانان می‌ تواند به هر صورت و حتی در شرایط مخالفت آشکار اکثریت مردم، جنگ را آغاز کند؟ اگر چنین کاری را می‌ تواند انجام دهد، در چه شرایطی؟ نکته دوم آن که به فرض حاکم بتواند چنین کند، آیا چنین کاری به مصلحت مسلمانان است یا نه؟ امام مجتبی(ع) زمانی که می‌ دید مردم خود مایل به داشتن چونان امامی نیستند و حاضر به حفظ موقعیت خویش در برابر شام نیستند، طبیعی بود که او بعد از نصایح لازم که بخش عمده را پدرش پیشاپیش کرده بود، عراق را رها کرده و به مدینه برود. 🔹 ج: یکی دیگر از دلایل امام برای پذیرش صلح، آن بود که اقدام مزبور برای حفظ شیعیان انجام شده است. معترضان به امام از دو گروه بودند، کسانی که از افراطیون خارجی بوده و به همین دلیل با امام علی(ع) نیز درگیر شده بودند و گروهی از شیعیان که روحیه انقلابی و آتشین داشته و با تسامح میانه‌ ای نداشتند. آنها با صلح مخالف بوده و گاه‌ و بی‌ گاه به امام اعتراض می‌ کردند. از میان معترضان کسانی بودند که امام را «مُذِلُّ الْمُؤْمِنِینَ» می‌ خواندند. امام در برابر، اقدام به پذیرش صلح را «عزت‌آور» دانسته و خود را «مُعِزُّ الْمُؤْمِنِینَ» معرفی می‌ کردند. دلیل این امر را نیز چنین یاد می‌ کردند: «زمانی که دیدم شما قدرت کافی در اختیار ندارید، کار را تسلیم کردم تا من و شما بمانیم». از عبارات دیگر آن حضرت، چنین به دست می‌ آید که مقصود از ماندن آنها و خود، حفظ تشیع بوده است. امام در سخنی، اقدام خود را شبیه سوراخ کردن کشتی توسط آن عالِم همراه موسی(ع) کرد که هدف او حفظ کشتی برای صاحبانش بود. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/XiGiJ 📖 مطالعه بیشتر درباه امام حسن(ع): http://mk6.ir/PxUrH ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔸معیار انتخاب خلیفه در سقیفه 🔸ایرادهای وارده بر «سقیفه بني ساعده» 🔸اعتراض صحابه پیامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) به خلافت ابوبکر عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "سقیفه": http://mk6.ir/AnOeH 🆔 @makarem_ir
❓ شأن نزول آيه «ليلة المبيت» از منظر روايات اهل سنت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: آیه 207 سوره بقره معروف به «ليلة المبيت» مربوط به شبی است كه مشركين مکه قصد قتل پيامبر(ص) را داشتند ولی امام علی(ع) با جان فشانی، پا در این مهلکه گذارد و با خوابیدن در بستر پیامبر(ص)، جان ایشان را حفظ نموده و مقدمه هجرت را فراهم کرد. علاوه بر مفسران شیعه، مفسران برجسته اهل سنت نیز معتقدند این آیه در شأن امام على(ع) نازل شده است؛ ثعلبى، ابن صباغ مالكى، حاكم نيشابورى، احمد حنبل و ديگران احادیث مربوط به این واقعه را نقل كرده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/YaDtY 📖 مطالعه بیشتر درباره «ليلة المبيت»: http://mk6.ir/AdVuO ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تعریف و جایگاه «قناعت» در معارف اسلامی 🔸منظور از ميانه روي پرهيزکاران درباره غِنا و بي نيازي 🔸«تحمل فقر» و «داشتن عفاف» روش زندگي علماي شيعه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فقر و غنی": http://mk6.ir/KvVyT 🆔 @makarem_ir
❓ نقش مردم در اتّخاذ صلح و قیام از سوی حسنین(ع)؟ یکی از علل قیام امام حسین(ع) را باید در بیدارى افکار عمومى و افزایش نفوذ دعوت شیعیان پس از صلح امام مجتبى(ع) جستجو کرد؛ زیرا جنبشى که پس از امضاى صلح، بر ضد حکومت اموى آغاز شده بود، روز به روز در حال گسترش بود. حسین بن على(ع) در واقع دنباله برنامه برادر ارجمند خود را گرفت، زیرا حضرت مجتبى(ع) با کمال شهامت، خرده‏ گیریهاى کوته فکران و عناصرافراطى را تحمل کرد و به تدریج زمینه انقلاب را فراهم ساخت، و در این هنگام حسین بن على(ع) ضربت قاطع را بر پیکر حکومت فاسد بنى امیه وارد ساخت. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/WmLiY 📖 مطالعه بیشتر در شاخه "صلح امام حسن(ع)": http://mk6.ir/GiCqC ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔹صلح امام حسن (علیه السلام) 🔹هدف امام حسن(علیه السلام) از صلح با معاویه 🔹دلایل پذیرش صلح توسط امام حسن(علیه السلام) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "صلح امام حسن (علیه السلام)": http://mk6.ir/GiCqC 🆔 @makarem_ir
🔰 واقعيت تلخ (حرمتی که نگه داشته نشد) ✍️ مقاله تاریخی: با رحلت پيامبر(ص) طوفان‏هاى تازه‏اى از حوادث پيچيده و بحرانى وزيدن گرفت؛ احقاد و كينه‏ هاى بدر، خيبر و حنين كه در عصر پيامبر(ص) در زير خاكستر پنهان بود آشكار گشت؛ احزاب منافقين به جنب و جوش افتادند تا هم از اسلام انتقام بگيرند و هم از خاندان پيامبر(ص)؛ و فاطمه زهرا(س) در مركز اين دايره بود كه تيرهاى زهرآگين دشمنان از هر سو به سوى آن پرتاب مى‏ شد. ✍️ عناوین مقاله: 🔹قطره ای از بحر فضائل زهرای مرضيه سلام‌الله عليها در منابع اهل سنت 🔹نارضايتی حضرت زهرا عليها السلام از خليفه اول 🔹تهديد به آتش زدن خانه حضرت توسط خليفه دوم 🔹اثبات «عملی شدن» اين تهديد 📖 مطالعه مقاله: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/323589 📖 پیشنهادی دیگر برای مطالعه: آتش در خانه وحی (مسائل سوال برانگيز تاريخ اسلام) https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/252866 📖 مطالعه بیشتر درباره فاطمة الزهراء (س) با 214 مطلب: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27378 (س) (س) _______
هدایت شده از makarem.ir
🔸معرفي فرزندان امام حسين(علیه السلام) 🔸ازدواج حضرت سكينه با مصعب بن زبير 🔸جايگاه امام حسين(علیه السلام) در ميان مسلمانان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه امام حسين(علیه السلام)": http://mk6.ir/PbHsB 🆔 @makarem_ir