eitaa logo
پاسخ به شبهات
374 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
تقدم و برتری شيعه در علم‏ كلام‏ ✍️ متن اجمالی: ابن أبي الحديد سنّی مى‏ نويسد: «علم كلام و اعتقادات، كه اشرف علوم است، از كلام امام على(ع) اقتباس شده است» و اربلى شیعه مى ‏نويسد: «پيشوايان مكتب‏هاى كلامى؛ يعنى اشاعره، معتزله، شيعه و خوارج، همه خود را منسوب به آن حضرت مى ‏دانند». اوَّلين مناظره كننده در تشيُّع أبوذر غفارى‏ مى ‏باشد. أوَّلين كسى كه علم كلام را تصنيف و تدوين كرد، «عيسى بن رَوْضَه» إمَامى تابعى‏ بوده است. اوّلين طبقه از مشاهير أئمَّه علم كلام از شيعيان هستند، از جمله آنها: ‏كُمَيْل بن زياد؛ سُلَيْم بن قَيْس هِلَالى؛ حارث أعْوَر هَمْدانى‏؛ جابر بن يزيد بن حارث جُعْفى. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325231 (ع)
مصونیت پیامبران از القائات شیطانی، در دریافت وحی ❓ پرسش: آیا پیامبران هنگام نزول و گرفتن وحی از نفوذ تلقینات شیطانی در امان بودند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: نفوذ وسوسه های شیطانی در وحی انبیاء علاوه بر اینکه ادعای بی اساس و بی دلیلی است با اصل موضوع بعثت انبیاء منافات دارد و برای همین بر اساس حکمت الهی منتفی است. اگر قرار باشد شیطان بتواند دخل و تصرفی در وحی کند، خداوند از آن مطلع بوده و قادر است آن را رفع کند و چون خداوند متعال می خواهد پیامش به صورت صحیح به بندگانش ابلاغ شود، مانع چنین تلقین های شیطانی خواهد شد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420892
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - قضای روزه در صورت استمرار عذر تا ماه رمضان آینده 🔹 - ترک عمدی قضای روزه تا رمضان آینده 🔹 - زمان انجام قضای روزه ی ماه رمضان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه روزه قضا": http://mk6.ir/KjXvQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - نذر روزه گرفتن با وجود روزه قضا 🔹 - قضاى روزه والدین برای پسر بزرگتر 🔹 - کوتاهی در انجام قضای روزه و از دست دادن توانایی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه روزه قضا": http://mk6.ir/ViEuJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 انگيزه «عايشه» از به راه انداختن جنگ «جمل» 🔸 حكم شورشیان «جمل» از نظر شيعه و سنی 🔸 توجیه جنگ افروزی «طلحه» و «زبیر» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "جنگ جمل": http://mk6.ir/RlVqJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
بازگشت به جاهلیت حركت ظالمانه آتش افروزان جنگ جمل نمونه ی کامل بازگشت به سوى افكار و برنامه ها و سنن جاهلى بود. آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/NiYdV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📝به مناسبت 14 جمادی الثانی؛ سالروز جنگ جمل: ریشه های جنگ جمل از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه ماجرای جنگ جمل / اشرافی گری عثمان / سهم خواهی طلحه و زبير / معاویه و جنگ جمل / خواصی که عاقبت به خیر نشدند‌ http://mk6.ir/OmQfA 🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
#یادداشت_روز #جنگ_جمل 📝به مناسبت 14 جمادی الثانی؛ سالروز جنگ جمل: ریشه های جنگ جمل از منظر آیت الله
🔰 ریشه های جنگ جمل از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه ✍️ اشاره: از قضاياى عجيب تاريخ صدر اسلام اين است كه گروهى در زمان عثمان‏ به مخالفت شديد با او برخاستند و حتى در قتل او مستقيم يا غير مستقيم نقش داشتند؛ ولى بعد از قتل عثمان ناگهان تغيير مسير داده و به خون‏خواهى‏ او برخاستند و بر كشته شدن مظلومانه او اشک تمساح ريختند. در صف مقدّم طلحه و زبير بودند، همان ها كه اصرار داشتند امام حكومت را بپذيرد. آن ها از نخستين بيعت كنندگان با امام بودند؛ ولى اين‏گونه افراد همانند همه كسانى كه سياسى فكر مى كنند نه الهى و رحمانى، همواره انتظار دارند سهم مهمّى در حكومت داشته باشند؛ گاه آن را صريحا بر زبان مى آورند و گاه متوسّل به بهانه هاى واهى مى شوند تا هدف خود را به طور كنايى بيان كرده باشند. طلحه و زبير نيز چنين انتظارى را از امام داشتند؛ طلحه مى خواست حكومت‏ بصره به او واگذار شود و به زبير حكومت كوفه و بعضى گفته اند: طلحه انتظار حكومت يمن را داشت و زبير انتظار حكومت عراق را؛ ولى از آنجا كه اين‏گونه رشوه هاى سياسى علاوه بر اينكه مخالف روح عدالتخواهى اسلامى است، گاه منجّر به تجزيه حكومت مى شود و از همه اين ها گذشته مخالف چيزى است كه مردم به سبب آن بر عثمان‏ شوريدند، امام به اين پيشنهادها تن در نداد. هنگامى كه طلحه و زبير از رسيدن به مقصود خود مأيوس شدند نخست زبان به انتقاد و خرده گيرى بر امام گشودند. سپس آتش جنگ جمل را برافروختند. آتشى كه هردو در كام آن سوختند. ✍️ عناوین یادداشت: ماجرای جنگ جمل / اشرافی گری عثمان / سهم خواهی طلحه و زبير / معاویه و جنگ جمل / خواصی که عاقبت به خیر نشدند‌ 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/news/fa/News/Details/420894
پاسخ به شبهات
#معارف_اسلامی 🔸 انگيزه «عايشه» از به راه انداختن جنگ «جمل» 🔸 حكم شورشیان «جمل» از نظر شيعه و سنی 🔸 ت
❓ نحوه شكل گيری جنگ «جمل» چگونه بود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: با قتل عثمان و رسيدن امام علي(ع) به حكومت و ناكامي طلحه و زبير در تصاحب بخشي از قدرت، آنان به مكّه رفتند و با تحريك عايشه براي خونخواهي عثمان، توانستند لشكري را مهيا كنند تا به سمت بصره حركت كند. هنگامى كه اصحاب جمل به بصره رسيدند، عثمان بن حنيف فرماندار امام علي(ع) در بصره نامه اى براى حضرت نوشت و ايشان را در جريان امور گذاشت. حضرت دستور داد تا به اتفاق گروه وفاداران به امام(ع) از اهالى بصره در مقابل مخالفان بايستند ... ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414863 https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv (ع)
❓ موضع پیامبر(ص) با دشمنان اهل بیت(ع) در منابع اهل سنت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در منابع اهل سنت روایاتی دربارۀ دشمنی پیامبر(ص) با دشمنان اهل بیت(ع) آمده است. ابو سعید خدری می گوید: زمانی که علی(ع) با فاطمه (ع) ازدواج کرد، پیامبر(ص) به مدت چهل صبح بر در خانۀ آنان می ایستاد و می فرمود: «من دشمن آن کسی هستم که با شما دشمنی کند و دوست آن کسی هستم که با شما دوستی کند». هم چنین سلمان از پیامبر(ص) نقل مى‏ کند که: «اى سلمان هر کس که دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت با من خواهد بود و هرکس که بغض و دشمنى فاطمه را در دل داشته باشد در آتش جاى خواهد گرفت». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325373 (ص) (ع) (س)
هواپرستی منفورترین بتها ✍️ متن اجمالی: بر اساس آیه 23 سوره جاثیه، هواپرستى از خطرناک ترین و منفورترین بت ها نزد خداوند می باشد. بت نفس ویژگیهایی دارد که او را در ردیف منفورترین بت ها قرار می دهد؛ از جمله: هوى پرستى، مؤثرترین راه نفوذ شیطان است و پرده بر چشم و عقل آدمى مى افکند و انسان را تا مرحله مبارزه با خدا پیش مى برد. پیامبر(ص) فرمودند: خطرناک ترین چیزى که بر امتم از آن مى ترسم، هواپرستى و آرزوهاى دراز است؛ چرا که هواپرستى انسان را از حق بازمى دارد و آرزوى دراز آخرت را به فراموشى مى سپارد. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322220
پاسخ به شبهات
#احکام_شرعی 🔹 - نذر روزه گرفتن با وجود روزه قضا 🔹 - قضاى روزه والدین برای پسر بزرگتر 🔹 - کوتاهی در ا
❓ وظيفه شخص در صورت ترک عمدی ادای قضای روزه تا رمضان آینده اگر شخص معذور باوجود رفع عذر، قضای روزه را عمداً تا رمضان آینده به‌جا نیاورد چه وظیفه‌ای دارد؟ ✍️ پاسخ: هرگاه روزه ماه رمضان را عمداً یا به‌واسطه عذرى نگيرد و تا رمضان آينده عمداً قضاى آن را بجا نياورد درحالی‌که عذرش برطرف شده، بايد بعداً روزه را قضا كند و براى هرروز يك مد طعام كفّاره بدهد، همچنين اگر در قضاى روزه كوتاهى كند تا وقت تنگ شود و در تنگى وقت عذرى پيدا كند، بايد بعداً هم قضا به‌جا آورد و هم كفّاره دهد، امّا اگر كوتاهى نكرده و اتفاقاً در تنگى وقت عذرى پیداشده فقط قضا لازم است. makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/258906