هدایت شده از احمد حیدری
🔷 گناه، مانعی بزرگ در استجابت دعا
در بعضى از روايات، گناهان متعددى به عنوان موانع استجابت دعا ذكر شده: از جمله آنها سوء نيت، نفاق، تأخير نماز از وقت، بدزبانى، غذاى حرام، و ترك صدقه و انفاق در راه خدا است: «... وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تَرُدُّ الدُّعَاءَ سُوءُ النِّيَّةِ وَ خُبْثُ السَّرِيرَةِ وَ النِّفَاقُ مَعَ الْإِخْوَانِ وَ تَرْكُ التَّصْدِيقِ بِالْإِجَابَةِ وَ تَأْخِيرُ الصَّلَوَاتِ الْمَفْرُوضَاتِ حَتَّى تَذْهَبَ أَوْقَاتُهَا وَ تَرْكُ التَّقَرُّبِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْبِرِّ وَ الصَّدَقَةِ وَ اسْتِعْمَالُ الْبَذَاءِ وَ الْفُحْشِ فِي الْقَوْلِ ...».
هنگامى كه در دعاى «كميل» به اين جمله پرمعنا مى رسيم: «اللهُمَّ اغْفِرْ لىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعآءَ؛ خدايا گناهانى را كه از [برآورده شدن] دعا جلوگيرى مى كند، بر من ببخش»، مى فهميم كه ما حجاب خود و حجاب اجابت دعاهاى خود هستيم و مشكلات را بايد در درون خود جستجو كنيم، نه بيرون و اين «خود آلوده» را بايد از ميان برداشت! لذا براى اجابت دعا بايد قبل از هر چيز در پاكى قلب و روح كوشيد و از گناه توبه كرده و خودسازى نمود و از زندگى رهبران الهى الهام گرفت.
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0430594
هدایت شده از احمد حیدری
🔷 جامعیت و فضاى صدور دعاهاى صحیفه سجادیه
امام سجاد (ع) بعد از واقعه کربلا حدود سى و پنج سال در سختترین شرایط مى زیست و قسمت مهمى از زندگى آن حضرت در دوران حکومت عبدالملک، خلیفه بى رحم و سفاک اموى و دوران فرماندارى حجاج بر کوفه بود. در چنین شرایطى نه آزادى زمان حکومت امیرمؤمنان (ع) بود تا دانشمندان و علماى اسلام بتوانند حقایق را بازگو کنند و علاقه مندان به اهلبیت از آنها سخن بگویند و نه ضعف حکومت هاى بنى امیه و بنىعباس در دوران امام باقر و امام صادق (ع) در آن زمان وجود داشت تا بتوانند از آن فرصت استفاده کنند و به نشر علوم اسلام و علوم اهل بیت بپردازند.
بنابراین، آن حضرت بهترین راه را برگزید؛ راهى که تنها مخاطبش پروردگار بود ولى در قالب دعا و مناجات و عرض حاجت به درگاه او آنچه را که لازم بود بیان فرمود و خلق را هدایت کرد. عجب اینکه نشر همین دعا ها نیز آسان نبود، دعا ها به صورت یک گنج پنهان دست به دست مى شد و سعى در اخفاى آن داشتند. دعا هاى صحیفه سجادیه بسیار متنوع و جالب و جامع است و تمام شئون زندگى انسان ها را در بر مى گیرد، براى هر زخمى مرهمى و براى هر دردى دارویى و براى هر مشکلى راه حلى ارائه مى دهد.
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0411715
🔷 جایگاه و اهمّیّت دعا در فرهنگ اسلامی
دعا نزدیک ترین و مؤثرترین رابطه انسان با خداست. دعا در فرهنگ اسلامى از مهم ترین عبادات است؛ تا آنجا که خداوند در قرآن مجید پس از امر به دعا و وعده استجابت «وَ قَالَ رَبُّكُمْ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ»، مى افزاید: کسانى که در برابر این رابطه نزدیک خلق و خالق تکبر مى ورزند، به زودى با ذلت وارد دوزخ مى شوند: «إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ». در جایى دیگر از قرآن مجید مى خوانیم: «قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ؛ بگو: پروردگارم براى شما ارزشى قائل نیست، اگر دعاى شما نباشد».
در این مقاله جایگاه دعا در فرهنگ اسلامی، آثار دعا، شبهات وارده بر آن، آداب و شرایط دعا، بحث های مربوطه و دعا هایی که مستجاب نمی شوند مورد بررسی قرار می گیرند.
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0411718
هدایت شده از احمد حیدری
🔷 همراهى دعا با صلوات بر پيغمبر و آل او
در بسيارى از دعاهای مأثور از امامان اهل بيت عليهم السلام و بیشتر دعاهاى صحيفه سجاديه، قبل يا بعد از دعا، بر پيغمبر و آلش درود فرستاده می شود. از بعضى از احاديث نيز استفاده مى شود كه بهتر آن است كه در آغاز دعا و پس از آن در هر دو مرحله، بر پيغمبر و آلش درود بفرستند. از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود: «كسى كه حاجتى به درگاه خدا داشته باشد، ابتدا بر پيغمبر و آلش درود بفرستد، سپس حاجت خود را از خدا بخواهد و در ادامه آن را با درود بر پيغمبر وآلش ختم كند [خداوند دعاى او را مستجاب خواهد كرد]، زيرا پروردگار متعال كريم تر از آن است كه دو طرف دعا را بپذيرد و وسط آن را نپذيرد، چراكه مى دانيم درود بر پيغمبر و آلش بر خداوند مخفى نمى ماند».
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0430615
هدایت شده از احمد حیدری
🔷 شرايط استجابت دعا
ممكن است بعضى خيال كنند، اجابت دعا بى قيد وشرط است؛ چون خداوند كريم و رحيم مى باشد. ولى اين اشتباه است. خداوند علاوه بر اينكه كريم و رحيم است، حكيم هم مى باشد؛ يعنى تا كسى شايسته اجابت دعا نباشد، دعايش را مستجاب نمى كند. اين شايستگى شرايط فراوانى دارد كه در روايات اسلامى به آن اشاره شده است. در اين مقاله به 20 مورد از شرايط استجابت دعا اشاره می شود. البته موارد ديگرى نيز غير از اين موارد براى شرايط استجابت دعا ذكر شده، كه در كتب ادعيه و روايات اسلامى آمده است.
📖 مطالعه تفصیلی:
https://makarem.ir/maaref/l/0430617
هدایت شده از احمد حیدری
🔷 علت عدم استجابت دعاى جامع الشرايط يا تأخير در اجابت؟
گاهى انسان تمام شرايط استجابت دعا را رعايت مى كند و در انجام هيچ كدام كوتاهى ندارد، با اين حال دعايش مستجاب نمى شود و يا اجابت آن به تأخير مى افتد، در اينجاست كه از خود سؤال مى كند: با آن همه وعده هايى كه در آيات و روايات درباره اجابت دعا داده شده، چرا دعاى من مستجاب نشد؟! عدم استجابت برخی دعاهای جامع الشرايط حکمت هايی دارد، که به اجمال در اين نگاشته به آن پرداخته شده.
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0430624
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ آیا ممکن است انسان در بهشت در کنار پدران و مادران خود قرار گیرد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
قرآن در رابطه با زندگی انسان ها در بهشت می فرماید: «کسانى که ایمان آوردند، و فرزندانشان به پیروى از آنها ایمان اختیار کردند، ما فرزندانشان را در بهشت، به آنها ملحق مى کنیم». در حقیقت این نعمتی است که انسان، فرزندان با ایمانش را در بهشت در کنار خود ببیند، و از انس با آنها لذت ببرد، بى آنکه چیزى از اعمال او کاسته شود. در حقیقت منظور، فرزندان بالغى است که در مسیر ایمان از پدران خود پیروى مى کنند، و اگر فرزندان از نظر عمل، کوتاهى داشته باشند، خداوند به احترام پدران صالح، آنها را مى بخشد.
#خانواده #پدر #مادر #بهشت #قرآن #فرزندان #عمل
✍️ پاسخ اجمالی:
makarem.ir/maaref/l/0322100
هدایت شده از احمد حیدری
پدران معنوی امت
بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔹 عنْ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ (ص) أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَيْكُمْ طَاعَتِي وَ نَهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَتِي، وَ أَوْجَبَ عَلَيْكُمْ اتِّبَاعَ أَمْرِي وَ فَرَضَ عَلَيْكُمْ مِنْ طَاعَةِ عَلِيٍّ بَعْدِي مَا فَرَضَهُ مِنْ طَاعَتِي، وَ نَهَاكُمْ مِنْ مَعْصِيَتِهِ عَمَّا نَهَاكُمْ عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِي، وَ جَعَلَهُ أَخِي وَ وَزِيرِي وَصِيِّي وَ وَارِثِي، وَ هُوَ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ، حُبُّهُ إِيمَانٌ وَ بُغْضُهُ كُفْرٌ، وَ مُحِبُّهُ مُحِبِّي وَ مُبْغِضُهُ مُبْغِضِي، وَ هُوَ مَوْلَى مَنْ أَنَا مَوْلَاهُ وَ أَنَا مَوْلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ، وَ أَنَا وَ إِيَّاهُ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ.(1)
🔹 از پيغمبر (ص) نقل شده كه فرمود: به راستى خداى تبارك و تعالى طاعت مرا بر شما فرض كرده و نافرمانى مرا بر شما نهی كرده، و پيروى از امر مرا بر شما واجب ساخته و پس از من بر شما فرض كرده است طاعت على (ع) را چنانچه فرض كرده طاعت مرا، و بر شما نهی كرده نافرمانى على را چنانچه نهی كرده نافرمانى مرا، و او را برادر و وزير و وصى و وارث من قرار داده، او از منست و من از او، دوستيش ايمانست و دشمنيش كفر، دوستدارش دوستدار منست و دشمنش دشمن من، و او مولای هر كس است كه من مولای اويم و من مولاى هر زن و مرد مسلمانم، و من و او دو پدر اين امت هستيم.
🔹 انسانها داراى پيوندهاى مختلف مادّى و معنوى هستند. گاه رابطه، نسبى و خويشاوندى است؛ مثل رابطه پدر و فرزند، يا مادر و فرزند، يا خواهر و برادر، يا عمو و برادرزاده، يا پسردايى و پسرعمّه و مانند آن.
و گاه رابطه، سببى است؛ مثل رابطه زن و شوهر، يا رابطه عروس و پدرشوهر، يا داما و مادرزن و مانند آن.
و گاه پيوند قبيلگى است؛ مثل اين كه فلان كس از فلان قبيله، و ديگرى از قبيله ديگرى است.
و گاه پيوند، گروهى و حزبى است؛ مثل اين كه فلان كس وابسته به فلان گروه، و ديگرى عضو حزب و گروه ديگرى است. برخى از پيوندهاى مذكور اختيارى و برخى غير اختيارى است.
🔹 آنچه گفته شد همه پيوندهاى مادّى است، و پيوندهاى ديگرى نيز وجود دارد كه معنوى است. مثلًا پيوند اخوّت و برادرى كه خداوند متعال در آيه 10 سوره حجرات آن را براى مؤمنان مطرح كرده «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» يك پيوند معنوى است.
و يا اين جمله كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود: «أَنَا وَ عَلِىٌّ ابَوا هَذِهِ الامَّةِ؛ من و على پدران اين امّت هستيم» يك پيوند معنوى ميان پيامبر اسلام (ص) و على (ع) و امّت اسلامى است.(2).
📚 منابع:
(1). الأمالي( للصدوق)، ص14-15، «المجلس الرابع»، حدیث6.
(2). داستان ياران، آيت الله العظمى مكارم شيرازى (مدظله)، ص176.
#پدر #روز_پدر #رسول_خدا #امیر_المؤمنین #حضرت_علی #حضرت_پدر
@Ahmadheydari12
هدایت شده از پاسخ به شبهات
ارزشهای اخلاقی و الگوهای رفتاری در بیان امیرمؤمنان علی(ع)
یکی از تعابیری که در ادبیات شیعی به حضرت علی(علیه السلام) نسبت داده می شود، وصف «ابوّت» یا همان «پدری» ایشان برای پیروانش است. به نظر می آید این نام گذاری با الهام گیری از برخی سخنان رسول خدا(صلی الله علیه وآله) است که در آنها، امام علی(ع) را واجد ویژگی «پدری» برای امت معرفی کرده اند. برای مثال در روایتی از حضرت رسول(ص) درباره حضرت علی(ع) می خوانیم: «حَقُّ عَلِيٍّ عَلَى الْمُسْلِمِينَ كَحَقِّ الْوَالِد»؛ (حق علی بر مسلمین مانند حق پدر بر فرزندش است). نیز از پیامبر اکرم(ص) این کلام بسیار مشهور نیز وجود دارد که: «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»؛ (من و علی پدران این امت هستیم).
📖 مطالعه مقاله:
makarem.ir/maaref/l/0419984
هدایت شده از احمد حیدری
🔷 دست به دعا بردار و حاجات خود را مشروحاً بشمار
يکی از آداب دعا اين است که بايد هنگام دعا خواسته ها را يك به يك شمرد و تنها به دعا كردن كلى قناعت نكرد؛ چنانكه از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه فرمود: «خداوند مى داند بنده اش چه حاجتى دارد، ولى دوست دارد بنده اش حاجات خود را به طور مشروح عرضه دارد، بنابراين هنگامى كه دعا مى كنى نام حاجت خود را ببر».
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0430638
هدایت شده از احمد حیدری
🔷 جايگاه سجده در دعا
انسان در حال سجده همه چيز جز خدا را فراموش مى كند، و خود را به او بسيار نزديك مى بيند و بر بساط قرب او جاى مى گيرد. اينكه امام معصوم (ع) دستور مى دهد كه طالب حاجت به سجده برود و در سجده خدا را به محمد و آل محمد (ص) سوگند دهد كه نااميد باز نگردد، به خاطر اين است كه نزديك ترين حال بندگان به خدا، حالت سجده است كه خضوع كامل و جامع است. امام باقر (ع) مى فرمود: «نزديك ترين حال بنده به خداوند متعال اين است كه در سجده و گريان باشد».
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0430643