هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹صلح عمری
🔹حق انتفاع رقبی
🔹حق انتفاع سکنی
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه صلح":
http://mk6.ir/IeEcQ
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#تصویرسازی
#عبدالعظیم_حسنی_علیه_السلام
📍 به مناسبت 15 شوال؛ سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام:
مقام و منزلت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
علوّ مقام و جلالت شأن آن حضرت بر كسى پوشيده نيست؛ چرا كه آن جناب علاوه بر سیادت، از محدّثين كبير و علماى بزرگ و اهل زهد و عبادت و صاحب ورع و تقوا و از اصحاب امام جواد و امام هادى عليهما السلام بود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
http://mk6.ir/UeYvN
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸صحت سند حدیث «ردّ شمس»
🔸راویان حدیث «ردّ شمس» از صحابه
🔸متن حدیث «رد شمس» در منابع اهل سنت
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضائل امام علی(علیه السلام) در حديث رد شمس":
http://mk6.ir/RjVeL
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❓ معنای «شیعه» در عصر پیامبر(ص)؟
از اخبار و تواريخ بر مى آيد كه در زمان پيغمبر اكرم(ص) عده قابل توجهى از صحابه، از خواص حضرت علي(ع) و همراهان او بودند و او را امام و پيشواى خود به عنوان مبلّغ پيامبر(ص) و مفسر تعليمات و احكام او مى دانستند و اين عده از همان زمان به نام شيعه حضرت علي(ع) شناخته مى شدند، اين حقيقت را با مراجعه به كتاب هاى اهل لغت مانند «نهايه» ابن اثير و «لسان العرب» و امثال آنها مى توان دريافت، آنها تصريح مى كنند كه نام «شيعه» بر پيروان حضرت علي(ع) و فرزندان او و دوستان آنها، اطلاق شده، تا آنجا كه اسم خاص آنها گرديده است.
ناگفته پيداست اگر منظور پيامبر اكرم(ص) از تعبير «شيعه علي» در روایاتی که از ایشان وارد شده تمام كسانى كه او را دوست مى داشتند، يا لااقل او را دشمن نمى دانستند، بوده باشد، به طورى كه اكثر يا همه مسلمانان را شامل شود (آنچنان كه بعضى از افراد كم اطلاع پنداشته اند) تعبير «شيعه» در چنين موردى هيچ مناسبتي نداشت؛ زيرا تنها علاقه داشتن يا عداوت نداشتن به كسى براى اطلاق اسم «شيعه» بر او كافى نيست؛ بلكه در مفهوم اين كلمه خصوصيتى بيش از اينها قرار داده شده است. شيعه يعنى پيرو و تابع؛ بلكه تنها پيروى و تبعيت هم كافى نيست و مداومت و التزام به اين معنا، در آن افتاده است.
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0408682
#شیعه #عصر پیامبر(ص) #پيغمبر_اكرم(ص)
#پيامبر(ص) #حضرت_علی(ع) #شيعه_علی
__________________
❗️ تغییر سنّت پیامبر(ص) به جهت ضدیّت با شیعه!
نگارنده حنفی مذهب کتاب «الهدایة» مى نویسد: مشروع و سنّت آن است که انگشتر در دست راست باشد ولى چون رافضه چنین عمل مى کنند ما در دست چپ مى کنیم!
قابل ذکر است نخستین کسى که برخلاف سنّت رسول خدا انگشتر را در دست چپ کرد «معاویه» بود آن گونه که در «ربیع الأبرار» زمخشرى آمده است.
ابن تیمیّه در «منهاج السنّة» درباره تشبّه به رافضى ها مى گوید: برخى از فقها گفته اند: اگر عمل مستحبّى شعار آنها بشود باید آن را ترک کرد، اگر چه ترک آن واجب نیست ولى چون عمل به آن باعث شباهت به رافضى ها مى شود، و سنّى و رافضى معلوم نمى شود، و مصلحتى که در تمییز از آنها به خاطر دورى از آنها و مخالفت با ایشان وجود دارد، از مصلحت آن عمل مستحبّ بیشتر است از این رو آن عمل ترک مى شود! سپس این تشبّه را مثل تشبّه به کفّار قرار داده که اجتناب از شعار و علامت آنها واجب است!
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0324384
#شیعه #سنّت_پیامبر(ص) #رافضی
#سُنّى #رسول_خدا #سنت #معاویه
#پيامبر(ص) #انگشتر #ابن_تیمیّه
__________________
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹تعریف وکالت
🔹صیغه عقد وکالت
🔹لزوم معیّن بودن محدوده وکالت وکیل
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "کلیات وکالت":
https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/44352
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸ویژگی های جنگ «احزاب»
🔸علّت وقوع جنگ أحزاب (خندق)
🔸نقش امام علی(علیه السلام) در جنگ خندق
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "جنگ خندق":
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27881
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#تصویرسازی
#فرهنگ_پهلوانی
📍 به مناسبت 8 خرداد؛ روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای:
فرهنگ پهلوانی، حلقه مفقوده ورزش
اگر ورزش كشورمان رنگ و بوی فرهنگ پهلوانی داشته باشد، هيچگاه شاهد مسائل و موضوعات حاشيه ای پيرامون ورزشكاران و تماشاگران نخواهيم بود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
https://makarem.ir/news/fa/News/Details/420556
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹وکالت در خرید
🔹شرايط وکيل و موکل
🔹ضمانت وکيل در صورت کوتاهى در نگهدارى أموال و تصرف در آن
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه وکالت":
https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/119285
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (1)
💠 ابن تیمیه کیست؟
ابوالعباس تقى الدین احمد بن عبدالحلیم بن عبدالسلام حرّانى دمشقى حنبلى، ابن تیمیه (661-728 ق)، در حرّان به دنیا آمد و پدرش او را به دمشق برد و در همانجا رشد و شهرت یافت.
او یکى از جنجال آفرین ترین شخصیت هاى دینى اهل سنت به شمار مى رود. او عقل گرایی را کلا مردود می دانست؛ بدون اینکه فلسفه و کلام را نزد اساتید معروف و برجسته حکمت آموخته باشد، در مسائل این دو دانش نیز از جمله متحجران دوران بود و همه مطالب و نظرات بزرگان حکمت را به زعم خویش نقد و ابطال کرده است!
او در یارى و استحکام بخشیدن مذهب سلفیه بسیار تلاش کرد و سرآمد سلفیان و پیشوای علمی وهابیون شد و بسیارى از عقاید نادرست و بدعتها را بر ضد شیعه امامی و اثنى عشرى رواج داد. کتاب هاى گمراه کننده او از مهم ترین منابع وهابیون امروزى براى مخالفت و کینه توزى با شیعیان و عقاید الهى و پاک آنان مى باشد.
ابن تیمیه داراى نظرات عجیب و غریبى در مسائل مختلف اسلامى بود که هیچ سابقه اى در تاریخ اسلام حتی در میان اهل سنت نداشت و اگر هم سابقه داشته است، از جمله نظرات مردود و نادرست تلقى شده بود؛ به طورى که برخى از دانشمندان اهل سنت نیز از چنین بدعت هایى در تعجب مانده اند.
او سفر کردن به قصد زیارت قبر پیامبر(ص) و تبرّک جستن به قبر او و توسّل به اهل بیت پیامبر(ع) را شرک دانست! و فضایل اهل بیت(ع) را که در صحاح اهل سنّت و حتّى در مسند امامش «احمد بن حنبل» وجود داشت، انکار کرد و تلاش مى کرد تا مانند بنى امیّه، شأن و مقام امام على(ع) و فرزندانش را پایین آورد.
💠 منهاج السنة النبویة؛ منبع اصلی عقاید وهابیت
کتاب «منهاج السنه النبویه» از مهم ترین منابع سلفیّون و وهابیون در عقاید به شمار مى رود و توسط ابن تیمیه نوشته شده است. همان گونه که خودش در مقدمه کتاب اظهار کرده، آن را به عنوان ردّیه و ابطالى بر کتاب «منهاج الکرامه فى معرفه الامامه» تالیف علامه حلى (648-726) نوشته است. نام اصلى کتاب عبارت است از «منهاج السنه النبویه فى الرد على الشیعه القدریه».
او که حنبلى مذهب (در فقه) و حشْویه مسلک (در عقاید) بود، عقاید بدعت آلود خود را به بزرگان متقدم اشاعره نسبت داده است. او در این کتاب و سایر آثار خود بر ضد شیعه و اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) سخن گفته و به عقاید شیعه تاخته است.
ابن تیمیه معتقد است: نویسندگان صحاح سته - مثل بخاری که کتابش سرقت ادبی است - مهم ترین شخصیت هاى تاریخ اسلام هستند و حتى ائمه شیعه هم باید از آنها پیروى کنند!!! اما با این همه تاکید و اهمیت دادن به نویسندگان صحاح، وى احادیث صحیحى را که آنان درباره امامت دوازده نور پاک نقل کرده اند به هیچ وجه نمى پذیرد!
💠 ابن تیمیه از دیدگاه علماى اهل سنت؟
بسیاری از علماى اهل سنّت ابن تیمیه را مورد حمله و جرح و طعن قرار داده اند، مثلا ابن جهبل می گوید: او مطالبى را مى گوید که هرگز هیچ یک از آن ها را خدا و رسول و... نگفته اند. یافعى: هر کس بر عقیده ابن تیمیه باشد مال و خونش حلال است. ابوبکر حصینى: این خبیث در قلب او مرض است. و ابوحیان اندلسى او را با بدى یاد کرده. بسیاری از علما هم با او مناظره یا در رد او کتاب نوشته اند مثل سبکی، ابن بطوطه و... .
وقتى افکار و عقاید او به علماى عصرش رسید با او به مخالفت برخاسته و از نشر آن ممانعت کردند و همه متّفق شدند که اگر او دست از افکار باطلش برندارد او را زندانى کنند. با اصرار او بر عقایدش، چندین نوبت او را به زندان انداختند و در آخر عمر از نوشتن و مطالعه ممنوع گشت، و هر نوع کتاب، قلم و دواتى که نزد او بود، از او گرفته شد.
محمّد بن محمّد بخارى حنفى در بدعت گذارى و تکفیر ابن تیمیه بى پرده سخن گفته است تا آنجا که تصریح نموده: «اگر کسى به ابن تیمیه شیخ الاسلام اطلاق کند، کافر است».
عدّه اى از علماى اهل سنّت به ناصبى و معاند بودن ابن تیمیه نسبت به اهل بیت(ع) اعتراف کرده اند. مثلا: ابن حجرعسقلانی، ابن حجر هیثمى، علامه زاهد کوثرى، شیخ عبدالله غمارى، حسن بن على سقّاف، علامه شیخ کمال الحوت، شیخ عبدالله حبشى، سلیمان بن صالح خراشى از قول شیخ حسن، ناصر الدین البانى (محدّث وهّابى) و بسیاری دیگر.
حافظ ابن حجر معتقد است ابن تیمیّه بنده اى است که خداوند او را خوار و گمراه و کور و کر و ذلیل ساخته است، و امامانى که به بیان فساد و دروغ هاى او پرداخته اند به این مطلب تصریح کرده اند.
📖 مطالعه بیشتر:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
___________
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹کناره گیری وکیل از وکالت
🔹وکیل کردن فرد دیگر از طرف وکیل اول
🔹انجام معاملات جداگانه در آن واحد از سوی وکیل و موکل
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه وکالت":
https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/119285
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸تعارض «حفظ دنيا» با «حفظ دين»؟!
🔸عذاب اقوام گذشته با «عوامل حيات»!
🔸ايمن دانستن خود از «حوادث زمان»
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "دنیا":
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27214
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (2)
💠 نظر ابن تیمیّه درباره ابوبکر؟
ابن تیمیّه، مى نویسد: بى گمان، رسول خاتم(ص) برترین مردمان است و هر که شبیه ترین مردم به او باشد، از دیگرانى که این گونه نیستند، برتر است... هر که جانشین نبى شود و بر جاى او بنشیند، شبیه ترین مردمان به وى خواهد بود و شبیه ترین فرد به نبى از همگان برتر است! بنابراین، هر که جانشین پیامبر شود، از دیگران به او شبیه تر است و شبیه ترین، برترین است!
در پاسخ باید گفت: براى به دست آوردن مصداق شبیه ترین مردم به پیامبر(ص) باید به نصوص و روایاتى که از جانب رسول خدا(ص) صادر شده است مراجعه کرد، نه اینکه آنچه در خارج اتفاق افتاده را معیار اشبهیّت و افضلیّت دانست!
این گونه نیست که هر کس عهده دار منصب خلافت شد، فردى لایق و در صفات و ملکات نفسانى از همه به پیامبر(ص) شبیه تر باشد؛ نظیر اینکه شخصى فاسق و نالایق غاصبانه و به ناحق حکومت و خلافت خود را بر مردم تحمیل کند. آیا یزید بن معاویة شرابخوار و قمار باز و.... که خلافت را به شکل موروثى از پدر خود به ارث بُرد از همه مردم به پیامبر(ص) شبیه تر و لیاقتش از دیگران براى خلافت بیشتر بود!
بنابراین احادیثى همانند حدیث تشبیه و حدیث منزلت مصداقِ حقیقى این واقعیّت را روشن مى کند. در نتیجه برطبق حدیث تشبیه، امیرالمؤمنین(ع) شبیه ترین مردمان به پیامبران است و بى گمان، از خلفاى سه گانه برترند و هر که شبیه ترین فرد به آنان باشد، افضل خواهد بود؛ پس امام علی(ع) از خلفاى سه گانه و غیر آنها افضل است.
💠 نظر «ابن تیمیه» درباره علم «عمر»؟
ابن تیمه معتقد است ابوبکر و عمر و دیگر بزرگانِ اصحاب از على چیزى نیاموختند. او مى گوید: «و امّا عمر، پس استفاده على از او بیش از استفاده عمر از او بود...».
در پاسخ به این ادعاها می توان گفت: صرف نظر از روایاتى که پیامبر(ص) درباره برترى علم و فضل امام على(ع) بر سایر فرموده است، کافى است طبق منابع اهل سنت به سخنان عمر بن خطاب بعد از مراجعه وى به امیرالمؤمنین در مشکلات علمى و غیره اشاره کرد؛ سخنان متعددی که قدر مشترک میان همه آنها نیاز عمر به دانش راه گشای امام است.
استفاده عمر از علم على(ع) از مسلّمات است. مانند: ماجرای سنگسار زنى که بچه شش ماهه به دنیا آورد، و ماجرای زن دیوانه ای که زنا داده و عمر امر کرد تا او را سنگسار کنند.
ضمن اینکه برای آشنایی با علم عمر به برخی از فتاوای او اشاره می کنیم: حکم به بجا نیاوردن نماز براى جنبی که آب ندارد، عدم معرفت به حکم شکیّات نماز، جهل به تأویل قرآن، جهل به کیفیت طلاق کنیز، جهل به حد سارق، جهل به حکم طلاق های قبل از اسلام و... .
💠 دیدگاه ابن تیمیه نسبت به بنی امیّه؟
ابن تیمیه مى گوید: «همانا بنى امیه متولّى جمیع اراضى اسلام شدند و دولت در زمان آنان عزیز بود. سنّت قبل از دولت بنى عباس ظاهرتر بود تا دولت آنان، زیرا در دولت بنى عباس بسیارى از شیعه و دیگران از اهل بدعت وارد شده بودند». او هم چنین در جایى دیگر نزول آیه: «والشّجرة الملعونة فی القرآن» را در شأن بنى امیه انکار کرده و این گونه تفسیر را از تحریفات شیعه در قرآن بر شمرده است.
💠 دیدگاه ابن تیمیه نسبت به خوارج؟
ابن تیمیه خوارج را افرادی متدین در ظاهر و باطن معرفی می کند، درحالیکه از بسیاری از صحابه، ازجمله: ابوسعید خدرى، ابوالیقظان، عمار بن یاسر، خلید عصرى، ابوایّوب انصارى، عبدالله بن مسعود، على بن ربیعه والبى، ابوسعید مولى رباب، سعد بن عباده و انس بن مالک نقل شده که: پیامبر(ص) آنان را مأمور به یارى امیرمؤمنان(ع) کرده و دستور داده تا با ناکثین و قاسطین و مارقین به همراه علی(ع) بجنگند. و از پیامبر(ص) ثابت شده که خطاب به على(ع) فرمود: «تو بعد از من با ناکثین و قاسطین و مارقین قتال خواهى کرد».
💠 دیدگاه ابن تیمیه نسبت به ابن ملجم؟
ابن تیمیه عمل ابن ملجم را در شهادت امیرالمومنین علی(ع) از روی «اجتهاد» دانسته، این در حالى است که:
اولاً: پیامبر(ص) در حدیث صحیح السند، ابن ملجم را با تعبیر«شقى ترین مردم» توصیف کرده است، و صحابه را به همراهی علی(ع) دستور به کشتن مارقین داده که ابن ملجم یکی از آنها است.
ثانیاَ: چگونه پیامبر(ص) به قتل علی(ع) راضی می شوند در حالی که می فرماید: «خدا علی را رحمت کند... حق همراه علی است و علی همراه با حق و...»
ثالثاً: باید پرسید: چگونه ابن تیمیه قبول می کند که هر کس با اجتهاد خود بتواند خلیفه مسلمین را به قتل برساند!
📖 مطالعه بیشتر:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
#ابن_تیمیه #ابوبکر #خلیفه #حدیث_تشبیه #حق
#رسول_خدا(ص) #افضلیت #پیامبر(ص) #اجتهاد
#حدیث_منزلت #امیرالمومنین(ع) #امام_علی(ع)
#عمر_بن_خطاب #بنی_امیه #الشجره_الملعونه
#ناکثین #قاسطین #مارقین #ابن_ملجم #خوارج
_______
📚 پرونده ابن تیمیه (3)
💠 موضع ابن تیمیه نسبت به اهل بیت رسول خدا(ص) و شیعیان؟
یکی از کارهای ابن تیمیه در مکتوبات و فعالیت های تبلیغی خویش فرو کاستن مقام و منزلت اهل بیت معصوم پیامبر(ص) بود؛ او بسیار تلاش می کرد تا شأن والای اهل بیت عصمت(ع) را که در متون اهل سنت و شیعه و نزد مسلمین داشتند، زیر سوال برده و تضعیف کند.
یکی دیگر از کارهای او تلاش مداوم در تهمت زدن و بد نام کردن شیعه در نزد عامه بود. او در کتابهایش تهمت های متعددی را به شیعه نسبت داده است؛ تهمت هایی که عمل و منابع اعتقادی و فقهی شیعه آن را رد می کنند.
💠 تضعیف «حدیث شریف ثقلین» توسط ابن تیمیه
ابن تیمیّه ادعا می کند «حدیث شریف ثقلین» با متن و طریقی که شیعه آن را نقل مى کند صحیح نیست و فقط روایت مسلم صحیح است!
امّا کلام و نقل ابن تیمیّه از چند جهت، قابل اعتبار نیست:
اولا: خود ابن تیمیه در زمان پیامبر اکرم(ص) حضور نداشته تا بتواند مستقیم حدیث نقل کند و بگوید نقل شیعیان صحیح نیست، بلکه هم او و هم شیعیان باید با واسطه نقل کنند و آن واسطه ها را باید بررسى نمود.
ثانیا: خود ابن تیمیه حتّی در نزد علماى اهل سنّت هم اعتبار و جایگاهى ندارد، چنانکه ائمه چهارگانه اهل سنّت او را کافر مى دانند.
ثالثا: او عناد و دشمنى سرسختى با ائمه اطهار(ع) و شیعه دارد، چنانکه مبنای او کتمان و رد فضائل ایشان است.
💠 ابن تیمیه و انکار ضرورت تمسّک به اهل بیت!
ابن تیمیه مى گوید: «حدیث ثقلین» در صحیح مسلم، فقط دلالت بر امر به تمسک به کتاب خدا دارد، ولى در حقّ عترت تنها به تذکر دادن اکتفا کرده است. در پاسخ مى گوییم:
اولا: راوی این حدیث، زید بن ارقم از آنجا که از عُبیدالله بن زیاد مى ترسید، حدیث را به تمامه نقل نکرده است.
ثانیاً: این حدیث در طریقى که مسلم روایت کرده منحصر نیست، بلکه از طریق دیگر نیز وارد شده که در آن امر به تمسک به قرآن و اهل بیت توأمان آمده است.
💠 ابن تیمیه و تضعیف ذیل حدیث ثقلین
ابن تیمیه مى گوید: عبارت «وعترتى فانّهما لن یفترقا حتّى یردا علىّ الحوض» را ترمذى ذکر کرده است، و احمد وعدّه ای دیگرآن را تضعیف کرده اند.
در پاسخ باید گفت: ظاهر عبارت ابن تیمیه آن است که ذیل حدیث را فقط ترمذى نقل کرده، در حالى که چنین نیست، بلکه عده اى از بزرگان اهل سنت نیز [با همین مضمون آن را] نقل کرده اند و عده زیادى از علماى اهل سنت آن را تصحیح نموده اند.
💠 شبهه ابن تیمیه در واژه «فى القُربى»
ابن تیمیه می گوید: اگر منظور از«قربی» در آیه مودت، خویشاوندان پیامبر(ص) بود، باید از عبارت «لذوی القربی» استفاده می شد نه «فی القربی».
در پاسخ این شبهه، همچنان که زمخشری و دیگر مفسرین گفته اند، باید گفت: در این آیه اهل بیت، محلّ و مکان مودّت و مقرّ آن قرار گرفته اند.
همچنین اشتباه ابن تیمه از آنجا ناشی شده که حرف جر«فی» را متعلق به مودت گرفته در حالی که این حرف جر و مجرورش متعلق به محذوف هستند و تقدیر آیه این چنین است: «الاّ المودة ثابتةٌ فی القربى».
💠 نسبت هاى دروغ ابن تیمیه به شیعیان
ابن تیمیه نسبت های دروغی به شیعیان داده و مى گوید: «رافضه نماز جمعه و جماعت به جاى نمى آورند، اعتنایى به حفظ قرآن و شناخت معانى و تفسیر آن ندارند و نیز اعتنایى به حدیث رسول خدا(ص) نمی کنند و...».
به نظر مى رسد که این تهمت ها احتیاج به پاسخ ندارد؛ زیرا هر کس که با شیعیان معاشرت داشته باشد به سخیف بودن، مضحک بودن و بى اساس بودن این حرف ها پی مى برد.
💠 اتهام ابن تیمیه در برترى مشاهد بر مساجد و زیارت بر حج از نگاه شیعه!!!
ابن تیمیه شیعه را متهم میکند که مساجد را تعطیل نموده و حرم بزرگانشان را آباد ساخته... و حج حرمها را مهم تر از حج بیت الله میداند.
در پاسخ باید ابن تیمه را به مساجد شیعه و نمازهای جماعتی که در آنها برگزار میشود، ارجاع داد و احکام احترام آمیز شیعه درباره مساجد را به او یادآور شد.
درباره حرمها نیز شیعه صاحبان قبر را عبادت نمى کند، بلکه طبق روایات اهل بیت(ع) با زیارت آن اولیا به خدا تقرّب مى جوید.
همچنین شیعه حجِ را از ارکان دین دانسته و تأخیر آن از سال وجوبش را گناه کبیره میداند.
📖 مطالعه بیشتر:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
#حق #رسول_خدا(ص) #حدیث_ثقلین
#ابن_تیمیه #اهل_بیت #شیعیان #شیعه
#زمخشری #حج #مساجد #نماز_جماعت
#کتاب #عترت #قربی #مشاهد #مودت
#پیامبر(ص) #تمسک #صحیح_مسلم
___
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹وکالت چند نفر از شخص واحد
🔹بطلان وکالت با مرگ وکيل يا موکل
🔹صرفه جویی مأمور خرید و استفاده از مبلغ باقیمانده
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه وکالت":
https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/119285
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸دشواریهای امامت امام کاظم(علیه السلام)
🔸مختصری از زندگی امام کاظم(علیه السلام)
🔸مواضع کلامی امام كاظم(علیه السلام) در برابر اهل حدیث
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام کاظم علیه السلام":
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27859
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (4)
💠 عناد ابن تیمیه با حضرت زهرا(س)!
ابن تیمیه عمر خویش را وقف کتمان و فرو کاستن از فضائل و مقامات اهل بیت و دشمنی با شیعیان کرد. او در این راستا احادیث فضیلت اهل بیت و اتفاقات تاریخی حاکی از حقانیت آنها را تضعیف یا کتمان می کرد.
یکی دیگر از کار های او تقویت جبهه مقابل اهل بیت بود؛ هرچند که مصادیق آن بنی امیه یا خوارج باشند! او در این راستا فضائل جعلی برای سران سیاسی اهل سنت از ابو بکر تا یزید می تراشید و یا خطاهای آنها را توجیه و کتمان می کرد.
او بواسطه تعصّب شیطانی هرگاه تقابلی را با سران سیاسی اهل سنّت در تاریخ مشاهده می کرد به طرف مقابل حمله و جایگاه او را زیر سوال می برد؛ هر چند آن فرد شخصی چون علی بن ابی طالب(ع) یا فاطمه(س) بنت محمد(ص) و یا حسین بن علی(ع) باشد!
💠 اعتراض ابن تیمیه به حزن حضرت زهرا(س)!
ابن تیمیه می گوید: «او بر امرى حزن داشته که فوت شده و باز نمى گردد، ولى ابوبکر از ترس این که حضرت پیامبر کشته شود خوف داشته است... چون حضرت فوت کرد هرگز چنین حزنى را ابوبکر نداشت؛ زیرا بى فایده است، نتیجه این که حزن ابوبکر بدون شکّ کامل تر از حزن فاطمه است».
در جواب می گوییم: اولا: حزن ابوبکر که خدا و رسولش از آن نهی کردند ناشى از ضعف ایمان او بوده است.
ثانیا: حزن در فراق محبوب نه تنها امرى جایز و راجح است، بلکه خود پیامبر(ص) نیز در مرگ فرزندش ابراهیم محزون می شد.
💠 اعتراض ابن تیمیه به وصیت حضرت زهرا(س) برای دفن شبانه!
ابن تیمیه مى گوید: «آنچه حلّى نقل کرده که فاطمه وصیّت کرد تا او را شبانه دفن کنند و هیچ کس بر او نماز نگزارد، این مطلب را کسى از فاطمه حکایت نمى کند، و نماز میت خواندن مسلمان بر دیگرى خیر زایدى است که به او مى رسد».
امّا حضرت زهرا(س) به جهت مبارزه سیاسى با دستگاه حاکم و اطلاع مردم از عدم مشروعیّت خلافت آنان، دست به چنین وصیتى زده است.
ضمن اینکه نماز هر کس بر جنازه شخصى منشأ خیر زاید نخواهد بود؛ خصوصا حضرت زهرا(س) که مطابق آیه تطهیر از هر نوع اشتباه و خطایی مصون است.
💠 اعتراض ابن تیمیه به قهر کردن حضرت زهرا(س) با ابوبکر!
ابن تیمیه مى گوید: «قهرکردن فاطمه(ع) از ابوبکر کارى پسندیده نبود و از کارهایى نیست که بتوان بخاطر آن حاکم را مذمت نمود.
این در حالی است که به نص قرآن و حدیث نبوى، حضرت زهرا(س) معصومه است و به غضب او خدا و رسول به غضب درآمده اند و مى دانیم که هر کس شخصى را به غضب درآورد او را آزار داده است. در نتیجه خدا و پیامبر(ص) به غضب فاطمه(س) اذیت شده اند.
قرآن می فرماید: «آنها که خدا و پیامبرش را آزار مى دهند، خدا در دنیا و آخرت آنان را از رحمت خود دور ساخته، و براى آن ها عذاب خوارکننده اى آماده کرده است».
📖 مطالعه بیشتر:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
#رسول_خدا(ص) #حضرت_زهرا(س)
#ابن_تیمیه #اهل_بیت #یزید #شیعه
#پیامبر(ص) #خوارج #دفن_شبانه #حزن
#بنی_امیه #ابوبکر #قرآن #آزار #عناد
#خلافت #مشروعیت #وصیت #تعصب
___
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸جايگاه «دنیا» و «آخرت» در جهان بینی اسلامی
🔸نسبت «تقدیر الهي» و تلاش برای كسب روزی
🔸تفاوت رفتار انسانها هنگام «فقر» و «غنی»
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "دنیا":
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27214
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (5)
این پرونده: عناد با امیرالمؤمنین علی(ع)
💠 تکذیب واقعه «لیلة المبیت» توسط ابن تیمیه
ابن تیمیه ادعا می کند که آیه «شراء» در شأن حضرت على(ع) نازل نشده است!
در حالی که جماعت بسیارى از بزرگان اهل سنّت این حدیث را در کتاب هاى خود نقل کرده و بعضی آن را تصحیح کرده اند.
💠 اشکال ابن تیمیه در دلالت حدیث منزلت
ابن تیمیه حدیث منزلت را فضیلتی برای امام علی(ع) نمی داند.
در این باره می توان گفت:
اولا: حدیث منزلت وجه شبه وزارت است و لازم نیست همه خصوصیات تشبیه وجود داشته باشد.
ثانیا: برفرض این سخن برای دلجویی باشد، اما با این سخن پیامبر(ص) جانشینی علی(ع) نیز بآشکار گردید.
ثالثا: اگر علی(ع) در زمان حیات رسول(ص) صلاحیت خلافت را داشت، بعد از وفات نیز این صلاحیت را دارد.
رابعا: حدیث منزلت در مواقع مختلف از پیامبر(ص) صادر شده و اینجا علی(ع) با حفظ سمت وزارت و خلافت، مقام ریاست بر مدینه را به نیابت دارا بود.
💠 ابن تیمیه و جعلى دانستن حدیث «اخوّت»!
روایات بسیاری درباره برادری پیامبر(ص) و امام على(ع) نقل شده؛ اما ابن تیمیه با تضعیف این احادیث مى گوید: «حدیث مؤاخاة، باطل و جعلى است؛ زیرا پیامبر(ص) با هیچ کسى عقد اخوت نبسته است».
در این رابطه می توان گفت:
اولا: او تنها در صدد تضعیف این احادیث بوده و هیچ کس با او موافق نیست.
ثانیاً:علماى اهل سنت همچون ترمذى، نسائى، ابن ماجه، و... این حدیث را در کتب خود آورده اند.
ثالثاً: برخى از بزرگان اهل سنت مانند؛ ابن حجر و زرقانى مالکى، تضعیف و ردّ ابن تیمیه را جواب داده اند.
💠 ابن تیمیه و اشکال در عصمت امام على(ع)
ابن تیمیه مى گوید: اگر بگویید: علی(ع) دروازه علم پیامبر(ص) و معصومى است که علم به خبر او حاصل مى شود. مى گوییم: عصمت او به مجرد خبر خودش و به اجماع ثابت نمى شود.
در پاسخ مى گوییم:
اوّلا: از خود حدیث «مدینه علم» استفاده عصمت ایشان شده است.
ثانیاً: این حدیث از طرق دیگر غیر از طریق امام على(ع) نیز نقل شده است.
ثالثاً: عصمت امام على(ع) را مى توان از آیات و روایات دیگر نیز به اثبات رسانید.
رابعاً: مى توان عصمت امام على(ع) را به خبر خودش به اثبات رسانید.
💠 ابن تیمیه و تکذیب حدیث «مدینه علم»
ابن تیمیه مى گوید: «حدیث أنا مدینة العلم و علیّ بابها ضعیف تر و سست تر است، و لذا در زمره احادیث جعلى شمرده شده است...»!
پاسخ این است که دروغ ابن تیمیه با سخن علماء اهل سنت روشن می شود؛ به عنوان نمونه، سیوطى درباره این حدیث مى گوید: «این حدیث به تمام طرقش منتهى به درجه حسن مى شود که قابل احتجاج به آن است و لذا ضعیف نمى باشد تا چه رسد به این که جعلى باشد!».
💠 ابن تیمیه و تضعیف حدیث «اقضاکم علی»
ابن تیمیه می گوید: حدیث «اقضاکم علی» صحیح نیست!
در حالی که:
روایت «اقضاکم علی» در منابع مهم اهل سنت مثل صحیح بخاری و مسند احمد و... که مورد استناد علمای اهل سنت می باشد آورده شده است و پیامبر(ص) بارها به دانایی و مهارت علی(ع) در قضاوت اشاره فرموده اند.
علاوه بر ایشان، صحابه و حتی عمربن خطّاب بارها به علم و قضاوت حضرت على(ع) اعتراف داشته اند.
💠 ابن تیمیه و ادعای بیعت نکردن مردم با حضرت علی(ع)
ابن تیمیه در ادعای بیعت نکردن مردم با امام علی(ع) مى گوید: «نصف امّت و یا کمتر و یا بیشتر با او بیعت نکردند بلکه بیشتر مردم با او جنگیدند».
در پاسخ می توان گفت:
اوّلا: امامت منصبى الهى است و علی(ع) خلیفه پیامبر(ص) است که از جانب خدا منصوب شده، که با وجود این نص، مشروعیت آن احتیاج به بیعت مردم ندارد.
ثانیا: آیا عموم مردم با ابوبکر از روى رغبت بیعت کردند یا این که با اکراه و تهدید سلطه او را پذیرفتند؟
ثالثا: علما و محدثان اهل سنّت، اجماع بر بیعت عمومى با حضرت دارند.
💠 ابن تیمیه و ادعای بغض صحابه نسبت به علی(ع)
ابن تیمیه مى گوید: «بسیارى از صحابه و تابعین، بغض على را داشته، او را سب کرده و با او جنگ نموده اند».
در پاسخ می توان گفت:
اوّلا: چرا او اسم این صحابه و تابعین را نمى برد و فقط بدون دلیل ادعا می کند؟
ثانیاً: اگر بعضی از صحابه هم بغض على(ع) را داشته باشند، این نقص آنان است نه نقصى بر حضرت؛ زیرا پیامبر(ص) در شأن او فرمود:
«تو را به جز مؤمن دوست ندارد و جز منافق تو را دشمن نمى دارد»
«هر کس على را اذیت کند مرا اذیت کرده است»
«هر کس على را دشنام دهد مرا دشنام داده است».
📖 مطالعه بیشتر:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
___
هدایت شده از makarem.ir
#تصویرسازی
#امام_جعفر_صادق_علیه_السلام
📍 به مناسبت 25 شوّال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام:
مذهب جعفری چگونه در ایران گسترش یافت؟
عليرغم اينكه ايران توسّط طرفداران خليفه دوم فتح شد، امّا ديرى نپاييد كه بر اثر آزادى و هوشيارى ايرانى ها، مردم با مذهب جعفرى آشنا شدند و آمدن چند نفر از كوفه كافى بود كه مردم قم را به مذهب اصيل تشيّع رهنمون سازد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
http://mk6.ir/WeTkV
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸انگيزه های «دروغ گویی»
🔸شیوه های درمان «دروغ گویی»
🔸استثنائات حرمت «دروغ گویی»
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "دروغ":
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27868
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
#تصویرسازی #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام 📍 به مناسبت 25 شوّال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلا
به مناسبت 25 شوّال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
- رخدادهای مهم سیاسی عصر امام صادق(ع)
- فشار سياسی بر شيعيان در عصر امام صادق(ع)
- تاکید امام صادق(ع) بر کتابت و حفظ حدیث
- راهکار امام صادق(ع) برای تشخیص «روایات صحیح»
- فقه شیعه مدیون زحمات امام صادق(ع)
- احادیث امام صادق(ع) در کتب عامّه
- اوضاع و احوال شيعيان در عصر امام صادق(ع)
- خنثی شدن توطئه منصور با وصیت نامه امام صادق(ع)
- مناظره امام صادق(ع) با ابو حنیفه در منابع اهل سنت
- تمجید ابوزهره از سجایاى اخلاقى امام صادق(ع)
- تمجید ابوزهره از مقام علمى امام صادق(ع)
- اعتراف ابو حنیفه به فضل و دانش امام صادق(ع)
📖 مطالعه در شاخه امام صادق (ع) با30 مطلب:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27858
هدایت شده از makarem.ir
#بازنشر
#یادداشت_روز
🔰 نشانه شناسی مکتب امام صادق علیه السلام از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظلّه
چرا عنوان رئیس مذهب مربوط به امام صادق (علیه السلام) است؟ / امام صادق(علیه السلام) و اهتمام به نشر علم / صیانت از تشیع؛ شاخصۀ کلیدی در مکتب علمی امام صادق(علیه السلام) / دانشگاه جعفری؛ شاخصۀ بنیادین در حفظ مذهب راستین تشیع
http://mk6.ir/MrDpG
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹واجب عینی بودن شرکت در انتخابات
🔹مبنای فقهی وجوب شرکت در انتخابات
🔹وجوب شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات":
http://mk6.ir/YeIaI
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#یادداشت_روز
#حاج_قاسم_سلیمانی
🔰 بازشناسی «مکتب سلیمانی» از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه
مرد میدان شجاعت / مرد میدان اطاعت / مرد میدان شهادت / مرد میدان وحدت / مرد میدان امنیت / مکتب حاج قاسم خاموش شدنی نیست
http://mk6.ir/UmQlJ
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
پاسداشت مقام «انسان» در قرآن
«انسان» در توصيف قرآن، گزيده و دردانه مخلوقات و راز سر به مُهر كاروان هستى است. هيچ توصيفى از انسان، بيانگر ماهيت واقعى انسان با همه ابعاد و زواياى گوناگون وى نيست؛ جز آنچه در قرآن آمده است كه با بهترين و والاترين توصيفات او را معرفي مى كند، چونان كه هيچ آفريده اى را جز او بدان گونه توصيف نكرده است. به همين دليل، از آغاز پيدايش، مورد توجه و احترام ويژه خداوند بوده است.
اينك به فهرستى از اين صفات و ويژگيها كه او را شايسته اين توجه و تكريم گردانيده بنگريد:
1. خداوند او را با دستان خويش آفريد: «مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّ».
2. از روح خود در وى دميد: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ».
3. امانت خود را بدو سپرد: «إِنَّا عَرَضْنَا الْاَمَانَةَ عَلَى السَّمَوَاتِ وَ الْاَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْاِنْسَانُ».
4. همه اسماء را به وى آموخت: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْاَسْمَاءَ كُلَّهَا».
5. همه فرشتگان را به سجده بر او واداشت: «وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا».
6. مقام خلافت از خود را در زمين بدو بخشيد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْاَرْضِ خَلِيفَةً».
7. هر آنچه را در آسمانها و زمين بود مسخر وى گردانيد: «وَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَ مَا فِي الْاَرْضِ جَمِيعاً».
پس آن گاه به خود در اين آفرينش برتر تبريك گفت: «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ».
اين ويژگى هاى هفتگانه است كه انسان در اصل آفرينش و آغاز پيدايش بدانها مفتخر شده و بدين سان مخلوق برتر نام گرفته است.
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0419886
#انسان #قرآن #مقام_انسان
#احسن_الخالقین #خلافت #علم
#خلیفة_الله #علم_الاسماء #سجده
#خلق #روح #فرشتگان #امانت
___
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹چرایی لزوم شرکت در انتخابات
🔹راه مناسب برای تحقیق در مورد کاندیداها
🔹شرکت نکردن در انتخابات بدون عذر شرعی
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات":
http://mk6.ir/HxJxF
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹ویژگی های کاندیدای اصلح
🔹دادن رای سفید در انتخابات
🔹خرید و فروش رای در انتخابات
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات":
http://mk6.ir/FvToI
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸علت گفتن «خَيْرُ الرّازِقين» به خداوند
🔸شگفتي های نظام «ارتزاق» در جهان هستي
🔸منافات نداشتن «تقسيم روزي» با تلاش و كوشش انسان
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "روزی دهنده":
http://mk6.ir/QrNeS
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸دایره و محدوده «رازداری»
🔸روش های تقویت «رازداری»
🔸نهی از افشای «اسرار» اولياء دين
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "رازداری":
http://mk6.ir/TgQgP
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir