eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ تفاوت بین «دین» و «شریعت»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: قرآن «دین» را واحد و «شریعت» را متعدد می داند. لذا در قرآن هرگز واژه دین به صیغه جمع نیامده؛ زیرا حقیقت دین همان تسلیم در برابر خدایی است که سلطه و شایستگی پرستش را دارد. از سویی قرآن دین را منحصر در «اسلام» دانسته و می فرماید: «هر کس که غیر از اسلام را به عنوان دین طلب کند هرگز از او قبول نخواهد شد». اما شریعت در لغت به راهی گفته می شود که انسان را به مقصد می رساند، و در اصطلاح، آموزه های عملی و اخلاقی است که با زندگی فردی و اجتماعی انسان ارتباط دارد. از این رو پلورالیسیم دینی به معنی پلورالیسم شریعتی است. ✍️ پاسخ اجمالی: makarem.ir/maaref/l/0408076
تشکیل سپاه اسامه به فرمان رسول خدا(ص) 🔸جریان تشکیل سپاه اسامه؟ 🔸اصرار پیامبر(ص) بر حرکت سپاه اسامه 🔸تجهیز سپاه و زمینه سازی برای بیعت با علی(ع) 🔸متخلّفین از سپاه اسامة پس از رحلت پیامبر(ص) 🔸درخواست إلغای فرمان پیامبر(ص) توسط اصحاب! 🔸دفاع از تأخیر صحابه از شرکت در سپاه اسامة 🔸ابن کثیر و عدم حضور ابوبکر در سپاه اسامه! عناوین بالا و بیشتر در شاخه "تشکیل سپاه اسامه": makarem.ir/maaref/fa/category/articles/30219
❓ علت تجهیز و تشکیل سپاه اسامه توسط رسول خدا(ص)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: بنابر تحلیل برخی علما، گسیل داشته شدن ابوبکر و عمر و سایر صحابه با سابقه به لشکر اسامه از سوی حضرت رسول به این خاطر بوده که ایشان می خواستند با خالی شدن مدینه از مدعیان، در صورت رحلتشان، حضرت علی مشکلی برای آغاز خلافت نداشته باشد. ابن ابی الحدید این تحلیل را منافی اطلاع مطلق پیامبر از حوادث آینده می داند. در پاسخ باید گفت پیامبر در این مورد نیز مثل بسیاری از مسائل دیگر بر اساس تدبیر بشری عمل کرده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324507
❓ جریان تشکیل سپاه اسامه؟ ✍️ پاسخ اجمالی: پیامبر(ص) در آخرین روزهای عمر شریف خود اسامه را به فرماندهی سپاه مسلمانان برای جنگ با رومیان منصوب کرد و پرچم فرماندهی را به او داد و همه بزرگان مهاجر و انصار نیز در لشکر او حاضر شدند. وقتی زمزمه اعتراض برخی از اصحاب به خاطر جوانی اسامه به گوش ایشان رسید، با اینکه بسیار مریض بودند در مسجد حاضر شدند و ضمن ایراد خطبه ای همگان را به اطاعت از او فراخواندند. پیامبر(ص) تا آخرین لحظات زندگی با برکت شان توصیه می کردند که لشکر اسامه ماموریت خود را به انجام برساند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324504
❗️ دفاع از اعتراض صحابه نسبت به فرماندهی اسامة! ✍️ متن اجمالی: البشری، اعتراض اصحاب به فرماندهی اسامه را با توجه به جوانی اسامه و حضور کهنسالان با سابقه در اسلام امری موجه و ناشی از سرشت بزرگسالان در نفرت از بودن تحت امر یک جوان می داند. اما نهایتا واکنش خشم آمیز پیامبر و ایراد خطبه ای حمایت آمیز از اسامه را - به خصوص در آن حالت بیماری - رفع کننده همه توجیه های عقلی برای این اعتراض می داند. نظر اصحاب معترض با هر توجیهی، با توجه به آیاتی از قرآن که کلام پیامبر را ناشی از وحی می داند، اجتهاد مقابل نص است و به هیچ وجه قابل پذیرش یا توجیه نیست. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324512
حکومت امام حسن 🔸ماجرای جنگ ناتمام امام حسن(ع) با معاویه 🔸کناره گیری امام حسن(ع) از خلافت به نفع یک کافر! 🔸پول گرفتن امام حسن برای وا گذاری خلافت و صلح با معاويه! 🔸صلح امام حسن(ع) موثرترین شیوه مبارزه در آن زمان 🔸صلح امام حسن(ع) زمینه ساز قیام امام حسین(ع) 🔸دلایل پذیرش صلح توسط امام حسن(ع) عناوین بالا و بیشتر در شاخه "حکومت امام حسن": makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27764
❓ مساله «خلافت» امام حسن(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: یکی از آثار برجای ‌مانده نگرش عثمانی در مذهب سنت، بی‌ توجهی به خلافت شش ‌ماهه امام مجتبی(ع) است که نه آن را از عهد خلفای راشدین می‌ شناسند و نه از دوره ملوکی محسوب می‌ کنند. در اصل آنها این خلافت را چندان به رسمیت نمی‌ شناسند؛ این وضعیت در حالی است که اکثریت مسلمین تابعیت از وی را به عنوان خلیفه مسلمین پذیرفته بودند؛ البته روشن است که در آن برهه شکاف عمیقی میان مسلمانان به وجود آمده بود و همزمان با امام، معاویه نیز در شام مدعی خلافت بود، گرچه به قول خودِ وی از میان انصار تنها یک نفر با او همراه بود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412918
❓ ماجرای جنگ ناتمام امام حسن(ع) با معاویه؟ ✍️ پاسخ اجمالی: پس از آن که نامه نگاری میان امام(ع) و معاویه نتیجه ای نداد امام(ع) به معاویه نوشت: بین او و معاویه چیزی جز شمشیر حاکم نخواهد بود. امام(ع) سپاهیان را به فرماندهی «عبیدالله بن عباس» به «نخیله» فرستاد. اما عبیدالله با رشوه معاويه، سپاه امام(ع) را ترک کرد و به معاویه پیوست. سپس بخش اعظم سپاه عراق، به شامیان پیوستند. امام(ع) نیز در «مدائن» توسط یکی از خوارج مجروح شد. شايعه پذبرش صلح از سوی امام(ع) و پيوستن قيس به معاويه و...، باعث شد امام(ع) نتواند كوفيان را برای نبرد متحد كند، در نتیجه امام(ع) صلح تحميلی معاويه را پذیرفت. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412929
❓ متن صلح نامه امام حسن(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در مورد مفاد صلح نامه امام حسن(ع) و معاویه در مدارک تاریخی اتفاق نظر کاملی وجود ندارد و شايعات و غرض ‌ورزی های مورخين و راويان باعث آشفتگی در اين زمينه شده است. بزرگ نمایی پاره ای از مواد به همراه سانسور سایر بندهای صلح نامه، جعل موادی غیر واقعی و نادرست و بی توجهی به ذکر شروط اساسی، موجب تحریف در نقل های تاریخی شده است. صرفه نظر از این موارد، نقل های مختلف و پراکنده ای درباره مواد این صلح نامه وجود دارد که هر کدام قسمتی از متن اصلی را یادآور شده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412949
❓ ماجرای «سقیفه بنی ساعده»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: «سقيفه بنى ساعده» سايبانى بود در يكى از ميدان هاى مدينه كه اهل مدينه به هنگام لزوم، در آنجا اجتماع مى كردند و به تبادل نظر مى پرداختند. بعد از رحلت پيامبر(ص) طايفه انصار بر مهاجرين پيش دستى كرده در آنجا اجتماع كردند تا سعد بن عباده بزرگ قبيله خزرج، جانشين پيامبر(ص) شود؛ لذا او را با حالت بيماري سختش به سقيفه كشاندند؛ اما با ورود ابوبكر، عمر و ابوعبيده و خواندن خطبه از سوي ابوبكر و ترس قبيله اوس از سلطه خزرجيان، همگان بر خلافت ابوبكر اتفاق كرده با او بيعت كردند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0404255
❓ ایرادهای وارده بر «سقیفه بنی ساعده»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: چند اشكال به سقیفه وارد است؛ مثلا: آن اجتماع هرگز شوراى منتخب مردم نبود و بنى هاشم و حتی همه مهاجران، نماينده اى نداشتند. در سقيفه معيار، انتخابِ اصلح نبود؛ بلکه گويى مى خواستند ميراثى تقسيم كنند لذا هر كدام مدّعى سهم بيشتر بودند. در آنجا مطلقاً سخنى از وصيت پيامبر(ص) در امر خلافت به ميان نيامد با اينكه همه مى دانستند پيامبر(ص) با حديث ثقلين، قرآن و خاندانش را نزدشان به امانت گذاشته است. آيا اين حديث شريف به حاضران سقيفه دستور نمى داد كه قبل از هر چيز به سراغ قرآن و اهل بيت(ع) بروند نه اميال و هواهاي نفساني خود؟ ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0404263
❓ نقش سقیفه در تبدیل خلافت به سلطنت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سقیفه، خلافت را که عهدى الهى بود، به زمامدارى فردى از قریش تنزّل داد و در ادامه راه، به حکومت سلطنتى بنى امیّه تبدیل کرد. حکومتى که حاکمیّت اسلامى را به امپراطورى و پادشاهى موروثى تبدیل کرد، پدیده اى نبود که یکباره در دنیاى اسلام سر برآورده باشد، بلکه طىّ سالیانى با حمایت هاى پیدا و پنهان خلفا پا به عرصه وجود گذاشت. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322039
ماجرای سقیفه و انحراف در تعیین خلیفه 🔸معیار انتخاب خلیفه در سقیفه 🔸ماجرای «سقیفه بنی ساعده» 🔸نقش سقیفه در تبدیل خلافت به سلطنت 🔸ایرادهای وارده بر «سقیفه بني ساعده» 🔸اعتراض صحابه پیامبر(ص) به خلافت ابوبکر 🔸پاسخ به ادعاهای مهاجرین و انصار درباره «خلافت» 🔸سقیفه، موجب بی حرمتی به اهل بیت(ع) 🔸سقیفه و انحراف در تعیین جانشین 🔸سخنرانی ابوبکر در سقیفه عناوین بالا و بیشتر در شاخه "سقیفه": makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27757
احکام شرعی امر به معروف و نهی از منکر 🔹تعریف مفسده 🔹قلمرو حریم خصوصی 🔹نهی از منکر در وسایل عمومی 🔹عدم جواز تفحّص درباره ديگران 🔹شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر 🔹جلوگیری از ترویج گناه توسط حکومت اسلامی 🔹جایی که امر به معروف کردن محدود به افراد خاص باشد 🔹لزوم جمع بودن همه شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر 🔹وجوب امر به معروف و نهی از منکر در برابر بدعت ها 🔹استحباب دعوت دیگران به امور مستحب و ترک مکروه 🔹سکوت در جایی که منکر معروف شود يا بالعکس 🔹موارد لزوم اذن حاکم شرع در امر به معروف 🔹امر به معروف و نهی از منکر نامحرم 🔹ملتزم نکردن همسر به امور شرعی عناوین بالا و بیشتر در شاخه "احکام امر به معروف و نهی از منکر": http://mk6.ir/FoIaX
حیات، امامت و شهادت امام رضا علیه السلام 🔸شهادت امام رضا(ع) 🔸امام رضا(ع) در منابع تاریخی 🔸هدف مأمون در برگزاری جلسات مناظره 🔸شهادت علی بن موسی الرضا(ع) توسط مأمون دروغ است! 🔸شبهه در اسلام آوردن «معروف کرخى» توسط امام رضا(ع) 🔸خوردن انگور مسموم، با وجود علم غیب، توسّط علی بن موسی الرضا(ع)! 🔸نصّ بر امامت امام رضا(ع) در منابع اهل سنت 🔸سیاست مأمون در مدارا با امام رضا(ع) 🔸امام رضا(ع) و تبليغات ضد علوی عناوین بالا و بیشتر در شاخه "امام رضا(ع)": makarem.ir/maaref/fa/category/articles/30224
❗️ شهادت علی بن موسی الرضا(ع) توسط مأمون دروغ است! با توجّه به اینکه مأمون خود امام رضا(ع) را به ولی عهدی انتخاب و ایشان را تکریم می کرد و از درگذشت ایشان بسیار ناراحت شد، آیا او می تواند امام رضا(ع) را کشته باشد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: تقريبا تمام علمای شيعه و عده بسیاری از علمای اهل سنت عقیده دارند که آن امام مسموم و شهید شده اند. مورخین و دانشمندانی از اهل سنت وجود دارند که منكر «مرگ طبيعى» امام(ع) بوده و يا لااقل «مسموميت» وى را قولى مرجوح دانسته اند. بعضی از علمای اهل سنّت با پذیرش اصل این موضوع، به دلایلی آن را منتسب به «مأمون» نمی دانند. نویسندگان دیگری نیز از اهل سنت وجود دارند که با پذیرش اینکه حضرت رضا(ع) به مرگ طبیعی از دنیا رحلت نکرده اند و با تصریح به این نکته که این پیشامد در زمان خلافت مأمون اتفاق افتاده، با «شک و تردید» این خلیفه عباسی را قاتل امام معرفی می کنند. بیانات دیگری نیز در منابع حدیثی و تاریخی اهل سنّت وجود دارد که «به صراحت» به «مسمومیت» امام رضا(ع) توسط «مأمون» اشاره می کنند. از آن گذشته اختلافات داخلی بنی عباس و شورش آنها در بغداد علیه مأمون، انگیزه کافی را به مأمون برای چنین کاری می داده است. مأمون در حالی حضرت رضا(ع) را مسموم کرد که از خراسان به طرف بغداد می رفت و مرتب اوضاع بغداد را به او گزارش می دادند. به او گزارش دادند که بغداد قيام کرده، او ديد که حضرت رضا(ع) را نمی تواند عزل کند و اگر با اين وضع آشفته بخواهد وارد بغداد شود بسيار مشکل است. برای اينکه زمينه رفتن به آنجا را فراهم کند و به بنی عباس بگويد کار تمام شد، حضرت را مسموم کرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411872
❗️ خوردن انگور مسموم، با وجود علم غیب، توسّط علی بن موسی الرضا(ع)! پرسش: مگر امام رضا(ع) به سمّی بودن انگور مامون علم غیب نداشت؟! از طرفی مگر بر اساس قرائن (قتل فضل بن سهل وزیر توسط مامون) قصد مامون معلوم نبود؟! مگر یک مسلمان ـ خصوصا امام و انسان کامل به قول شیعیان ـ موظف نیست که خود را به هلاکت نیاندازد؟! با این اوصاف چرا امام رضا(ع) انگور مسموم را از مامون قبول کرد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: طبق قرائن متقن، مأمون قصد به شهادت رساندن امام رضا(ع) را داشت و علم به قصد شوم او نیازی به علم غیب نداشت. امام رضا(ع) نیز تا می توانست از خوردن انگور خود داری کرد و در نهایت مجبور به خوردن انگور مسموم شد؛ علم غیب یا علم حاصل از قرائن نیز در جایی که شخص مجبور باشد اثری ندارد. ضمن اینکه در اکثر موارد، امامان اهل بیت(ع) برای نجات خود از علم غیب استفاده نمی‏‌کردند؛ چرا که مشیت و اراده خداوند به جریان امور بر اساس نظام اسباب و مسبّبات طبیعی و علم عادی نوع بشر تعلق گرفته است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406318
احکام شرعی ماه ربیع الاول 🔹ایام محسنیه 🔹منظور از عید بقر در مفاتیح؟ 🔹برخی از روزه های مستحبی در ایام سال 🔹اهانت به خلفاء در مجالس فرحة الزهراء 🔹جشن های روز نهم ربیع الاول 🔹غسل روز هفدهم ربيع الاوّل عناوین بالا و بیشتر در شاخه "احکام ویژه ماه ربیع الاول": http://mk6.ir/BsImY
تاریخ، حکم و حکمت حجاب 🔸پیشینه حجاب در اسلام؟ 🔸پیشینه حجاب در ادیان گذشته؟ 🔸اهمیت و جایگاه حجاب در روایات اسلامی؟ 🔸اهمیت حجاب و عدم درج آن در فروع دین! 🔸حجاب در لغت و اصطلاح (مفهوم حجاب اسلامی)؟ 🔸کراهت رنگ سیاه و اصرار بر چادر مشکی! 🔸پیشینه حجاب در ملل و اقوام مختلف؟ 🔸اهمیّت و جایگاه حجاب در قرآن؟ عناوین بالا و بیشتر در شاخه "حجاب": makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27728
❓ منظور از حجاب در لغت و اصطلاح اسلامی چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: «حجاب» در لغت به معنى چيزى است كه در ميان دو شى‏ء «حائل» مى‏ شود. در قرآن مجيد نيز اين كلمه همه جا به معنى «پرده» يا حائل به كار رفته است. در كلمات فقها از قديمترين ايام تا كنون در مورد پوشش زنان معمولا كلمه «ستر» به كار رفته است. به كار رفتن كلمه «حجاب» در پوشش زنان اصطلاحى جدید است. بر اساس آنچه امروزه در میان مسلمانان فارسی زبان به کار می رود، مراد از حجاب، «پوشش اسلامی» است و مراد از پوشش اسلامي زن، به عنوان يكی از احكام وجوبی اسلام، اين است كه زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمايی نپردازد. حجاب دارای دو بُعد ايجابی و سلبی است. بُعد ايجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمايی به نامحرم است؛ و اين دو بُعد بايد در كنار يكديگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود. اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و عمل مانع از وصول به گناه را حجاب بناميم، حجاب می تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد: مثل حجاب در «نگاه»، حجاب در «گفتار» و «حجاب رفتاری» در مقابل نامحرم. بنابراین مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حريم قايل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه ی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418382
❓ پیشینه حجاب در ملل و اقوام مختلف؟ ✍️ پاسخ اجمالی: مطالعه تاریخ پوشش اقوام گذشته نشان می دهد که پوشیدن لباس برای پرهیز از زشتی برهنگی نقش مهمی برای آنها داشته است. برای نمونه در ایران باستان همواره در میان تمامی اقوام، پوشیدن لباس بلند و گشاد برای زنان مرسوم بود. زنان حوزه مدیترانه و یونان و آسیای صغیر نیز حداقل هنگام خروج از منازل و حضور در بازارها، صورت های شان را می پوشاندند. در انگلستان موهای زنان در زیر روسری هایی از جنس کتان مخفی می شد و جامه های بلند و جوراب های ضخیم، ساق زنان را می پوشاند. در اسپانیا زنان از کالسکه های دربسته برای تردد استفاده می کردند و روی شلوارهای شان نیز بعضا دامن هایی پرچین به تن می کردند. در فرانسه موها اغلب در کیسه ای ابریشمی پنهان می شد و هنگام سوارکاری یا پیاده روی، علاوه بر استفاده از شلوارهای کتان، بر چهره ماسک هم کشیده می شد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419141
❓ پیشینه حجاب در ادیان گذشته؟ ✍️ پاسخ اجمالی: رعایت حجاب منحصر به آموزه های اسلامی و پیروان این دین نیست. در آیین زرتشت تحکیم پایـه های خـانواده و پوشـیدگی زن همواره مـورد توجّه و توصیه بوده است. به گواهی نقاشی ها و نگارگری های باقی مانده از دوران ایران باستان، زرتشتیان‌ در طول تاریخ پوشـش کـامل داشته اند. در کتاب مقدس یهودیان، تفاسیر آن و شریعت برآمده از آنها روایت های تاریخی و احکام بسیار متنوعی راجع به لزوم پرده پوشی زنان و مقررات مربوط به شیوه تعامل خانوادگی و اجتماعی آنها و پوشش شان وجود دارد. در آیین مسیحیت نیز حجاب امری رايج و مورد تأکيد بوده است. سيره عملی‌ مسيحيان‌ درصدر‌ مسيحيت تایید کننده فرهنگ رعايت حجاب‌ در اجتماعات است. نقش نگاری مریم مقدس با شنل پوشیده نیلی رنگ و لباس کاملا پوشیده و بلند راهبه های مسیحی نیز یکی دیگر از نمودهای فرهنگ حجاب نزد مسیحیان است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419145
اسلام، حکومت و سیاست 🔸شکل و قالب حکومت اسلامی؟ 🔸منظور از «ولایت مطلقه» فقیه؟ 🔸فرضیه «جدایی دین از سیاست» 🔸ماهيت و حقيقت «حكومت اسلامی»؟ 🔸نحوه صحیح رفتار مسئولان با «بيت‌ المال»؟ 🔸عامل رواج دیدگاه «جدایی دين از سياست» در غرب 🔸تأثير «امر به معروف و نهی از منکر» در کاهش تخلفات 🔸نقش دانشمندان و متخصصان در حكومت اسلامی؟ 🔸نحوه رفتار با «غير مسلمان» در حكومت اسلامی؟ 🔸«انشائی» یا «اخباری» بودن «ولايت فقیه»؟ عناوین بالا و بیشتر در شاخه "اسلام، حکومت و سیاست": http://mk6.ir/XlYgB
❓ منظور از «ولایت مطلقه» فقیه چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: «ولایت فقیه» به معنای جواز تصرف و سرپرستی و عهده دار شدن شخص فقیه در یک امر خاص است. گاه این امر شخصی است مانند اجرای عقد نکاح و گاهی امری کلی مثل عهده داری حکومت جامعه اسلامی. اقوال مختلفی بین فقها وجود دارد که محدوده مجاز برای اعمال ولایت فقیه تا چه اندازه است؟ آیا فقیه بر همه شؤون حکومتی و اجتماعی، امور حسبه، اموال و انفس مردم و... ولایت دارد، یا نه ولایت او منحصر است در سرپرستی امور خاص؟ به باور امام خمینی هر اختیاری که پیامبر اسلام(ص) در «اداره جامعه اسلامی» داشته برای فقیه عادل هم ثابت است اعم از تدارک و بسیج سپاه، تعیین والیان ولایات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان و... البته این درباره اختیاراتی است که معصوم(ع) از جنبه «ولایت و سلطنت اجتماعی و سیاسی» دارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420235
❓ دلائل ولایت مطلقه فقیه؟ ✍️ پاسخ اجمالی: بنابر آموزه های کلامی و فقهی شیعه، فرد معصوم از حق حاکمیت الهی برخوردار است و این از آن روست که در دستگاه فکری تشیع، معصومین نه تنها پیشوایان فکری و ایمانی و دینی مردم، بلکه رهبران سیاسی جامعه نیز هستند. این شأن حاکمیتی به دلایل نقلی و عقلی، به فقها نیز قابل انتقال است. احادیث بسیاری از معصومین در این باب مورد استناد قرار می گیرد که حداقل دو عنوان از آنها قابل پذیرش و غیرقابل خدشه اند. اولی توقیع شریف حضرت ولیعصر(عج) که دلالت بر لزوم مراجعه به راویان احادیث اهل بیت(ع) به صورت کلی و مطلق می کند و شامل تدبیر امور اجتماعی و حاکمیتی نیز می شود و دیگری حدیث مجاری الامور از حضرت علی(ع) که اطلاق آن در بیان جریان یافتن امور به دست عالمان به حلال و حرام شامل شؤون اجتماعی نیز می گردد. دلایل عقلی قابل انتقال بودن شؤون اجتماعی و حاکمیتی معصومین به فقها نیز تعابیر گوناگونی دارند؛ یکی از مهم ترین این دلایل این است که بگوییم حیات اجتماعی و کمال فرد و جامعه در گرو اجرایی شدن قوانین الهی است و در زمان غیبت، بدون حضور حاکمی عادل و عالم به شرع، اجرای آن احکام معطل می گردد. بنابراین باید به عالم ترین و عادل ترین و تواناترین فرد برای برقراری آن قوانین که همان فقیه است، مراجعه کرد و او را عهده دار تصدی آن اجتماعی نمود. چنین تلقی ای از جایگاه فقیه، ریشه در عمق تاریخ فقه شیعه دارد و از دیرباز تا کنون، فقهای شیعه اگرچه کمتر از اصطلاح «ولایت فقیه» استفاده کرده اند، اما با برشماری بسیاری از مناصب سیاسی و حاکمیتی جزئی که سرپرستی شان باید با فقیه باشد، عملا مقام اجتماعی فقیه را به عنوان حاکم شرع و مقام سیاسی ای که باید در مقابل حاکم جائر، به او مراجعه کرد، پذیرفته اند. قید مطلقه نیز اشاره به این دارد که همه شؤون اجتماعی و حاکمیتی ولایت معصومین بدون هیچ استثنایی، به فقیه منتقل می شود. البته اِعمال این ولایت باید در چارجوب های رعایت مصالح کلی مؤمنین و جامعه اسلامی باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415578
⁉️ تفاوت ولايت «مطلقه» فقيه با سلطنت مطلقه؟! پرسش: ولايت مطلقه فقيه با اختيارات بسياری که دارد، چه تفاوتی با سلطنت مطلقه دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: نظام ولایت فقیه یک نوع نظام مشروطه به قوانین و معیارهای اسلامی است؛ مشروع بودن ولایت فقیه، منوط به پایبندی فقیه به احکام اسلامی و اتّصاف مداوم به «عدالت اخلاقی» می باشد. نظارت همگانی مردم، بویژه، عالمان دینی نیز بر ولی فقیه پذیرفته شده است. «ولایت مطلقه فقیه» به معنی حق اعمال نظر فقیه در همه امور «اجتماعی» است و به معنی حق دخالت در شؤون «فردی» و تصمیم و اقدام فرا قانونی نیست؛ بلکه او نیز در برابر قانون مثل یک فرد عادی است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406550
هدایت شده از makarem.ir
🔸 شمه ‌ای از خصائص امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف 🔸مساله كتمان نام مبارک امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف 🔸پشتوانه کلامی امامت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف": http://mk6.ir/KvMjO 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🌹عید الزهرای واقعی شیعه آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف است عید الزهرایی که حضرت فاطمه سلام الله علیها به سبب آن خوشحال هستند آغاز امامت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف است، نه تفرقه گرایی و اهانت به مقدسات دیگران. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/XpIfQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐آغاز امامت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف، فصلی جدید در وحدت امت اسلامی روز نهم ربیع الاول، سرآغاز امامت مولای ما، سرور ما و نور عالم هستی حضرت مهدی ارواحنا فداه و روز سُرور و شادی است. در این روز باید کاری کرد که امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف راضی باشند؛ شیعیان امام زمان گرفتار نشوند و بهانه برای شرارت به دست دشمن داده نشود. باید کاری کنیم که مسلمانان به صورت ید واحده در مقابل دشمن بایستند. ان شاء الله هر چه به ظهور نزدیک می شویم، آمادگی ها باید بیشتر شود. http://mk6.ir/HbTxU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 ازدواج رسول خدا(ص) و حضرت خدیجه(س)، 10ربیع الاول ✍️ اشاره: خدیجه(س) از پدری به نام خویلد بن أسد از خاندان قریش و مادری به نام فاطمه بنت زائده متولد شد. منابع تاریخی تقریبا بر یک نکته اتفاق نظر دارند که خدیجه(س) زنی داری حسن شهرت و حسن شرف و نسب و ثروتمند بود. او با این ثروت تجارت می کرد و سرمایه خود را به صورت مضاربه و استخدام افراد برای تجارت، به کار می گرفت. حضرت خدیجه بهترین و صادق ترین وزیر، مشاور و مایه آرامش پیامبر(ص) بود. پیامبر(ص) سالها پس از رحلت خدیجه به یاد او بود و بی نظیر بودنش را با چنین توصیفاتی، بیان می کرد که: «خداوند هیچگاه برایم همسری بهتر از او جایگزین نکرد، او مرا تصدیق نمود هنگامی که هیچکس مرا تصدیق نکرد، یاری ام کرد در زمانی که هیچکس مرا یاری نکرد، از مالش در اختیارم قرار داد زمانی که همه مالشان را از من دریغ کردند». موضوع ازدواج پیامبر اکرم(ص) با خدیجه(س) و فرازهای مختلف حیات آنها از جمله فرزندان شان، بحث بسیار دامنه داری است. مشهوراتی مانند 40 سالگی حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر اکرم(ص)، یا ازدواج های ایشان پیش از وصلت با آن حضرت، به هیچ وجه تأییدات تاریخی قوی و غیرقابل مناقشه ندارند و صرفا نظریات تاریخی ای هستند که به دلایلی غیرعلمی مشهور شده اند و در برابر پژوهش های دقیق تاریخی تاب مقاومت ندارند. 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0418980 (ص) (س) (ص) _______________