eitaa logo
مخزن الادویه مجموعه حکیم شیرازی
1.3هزار دنبال‌کننده
225 عکس
7 ویدیو
0 فایل
🌿خواص گیاهان دارویی براساس طب سنتی اصیل برگرفته از کتاب محیط اعظم تألیف حکیم محمد اعظم خان.🌿 ✅دراین کانال به هیچ عنوان از منابع غیرمعتبر و اطلاعات موهوم گیاهان دارویی استفاده نشده است.❌ آیدی مدیر مجموعه: @kordi1267
مشاهده در ایتا
دانلود
 (جند بیدستر) @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘ 💥 :: به ضم جيم و سکون نون و دال مهمله و کسر بای موحده و یای تحتانی مجهول و فتح دال مهمله و سکون سين مهمله و فتح تای فوقانی و سکون رای مهمله و به جای یا الف نیز آمده یعنی جند بادستر. 💥 و آن معرب گند بادستر به کاف فارسی است و گند به معنی خصيه(بیضه) و باد به معنی ریح(باد). 💥 و به اماله بید ساخته و استر به معنی حلق [۸۹] پس معنی آن خصيه حلق کننده ریح است یعنی مزیل ریاح(ازبن برنده بادها). 💥 و بدین اسم بهر آن نامیده اند که آن به غایت نافع در است. 📕 و گویند که بیدستر اسم حیوانی است که آن خصيه او است و آن را بیدسترک نیز نامند. 📕 و به یونانی اکسیانوس و گویند قسطوريون و فاسطر و فاسطره و قسطور و خصي البحر و قسطوره و قسطورين و قسطوريوس و قاسطورس و قندز قوری و قندس و قیرس . 📕و به سریانی فحلاماورس و به فارسی قدیم خزمیان و به عوام آش بچگان و خایه تند را و به لغت تنکابن نیل دارو . 📕و به سریانی فاسطرن و به ترکی اغلان اشی و در انگریزی کیستر . 📕و به هندی کاهردهن گویند و آن خصيه حيوان دریایی است مزدوج یعنی دو عدد متصل به هم به شکل کیس خصیتین و آن حیوان شبیه به کوچک است در دریا با ماهیان🐟🐬🐳🐋🦈🐠🐡🐙 می ماند و حیوان بحری کوچک از ماهی و سرطان(خرچنگ)🦀 و غیره می خورد. ✅ ليكن آن از نوع سگ آبی نیست ❌و دست و پا می دارد و موی آن غلیظ سیاه مایل به سرخی و در بیرون آب نیز می ماند و در دیلم آن را سنگ نامند . 👈و کسی که شکار آن میکند خصيه آن میگیرد و آن را میگذارد 💥. و پوست خصيه أن باریک است به أدني مس دست میشکند پس جراحت آن ملتحم میشود و زنده می ماند و هلاک نمی شود👌 و آن در بحار شمالی و سرزمین های ادامه دارد..... @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘✨☘ ‼هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال جایز بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپستداست.
ادامه بیدستر @makhzanoladviyah ☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨ قفجان كثير الوجود است و نیز نامند. 📚و صاحب صیدنه نوشته که آن خصیه دابه صغير القوايم است موی آن به رنگ موی دلق و بعضی از آن سفید میباشد و در بر و بحر می ماند و اکثر در نهر با ماهیان می ماند و آن را به رومی اورش و به فارسی خزمیان گویند. 📚 و بعضی گویند که آن حیوان به شکل روباه میباشد سرخ رنگ سطبر دست و پا دراز دم مدور سر و روی و آن را چهار خصیه میباشد دو در باطن و دو به ظاهر پس هر گاه آن دو خصیه را قطع کنند خصيه آن باقی ماند بدل آنها 👌 👈و به همین سبب بعد قطع آنها زندگانی میکند . 💥و چون صیاد قصد صید آن میکند پندارد که او قصد گرفتن خصیه آن میکند پس به دندان خود آن را قلع کرده به سوی صیاد می اندازد😔 و به سرعت می گریزد. 💥 و در باطن خصيه آن رطوبتی شبیه به خون و با بوی چرب میباشد و بعد خشکی زودشکن میگردد و همین در طب مستعمل است.‼ 📚 و حکیم مؤمن نوشته که حقیر تازه آن را ملاحظه نموده که صیاد قطع کرده بود اصلا بو و رنگ نداشت و بعد از جوشانیدن آن در آب و خاکستر و پرورده کردن آن به دودگاه بعد از مدتی صاحب بو و رنگ شد. 💥 و اینکه در او نوعی از استحاله است شکی نیست. 📚 و صاحب مخزن تصدیق قول آن میکند و میگوید که آن نرم و بدبو و بعد مدتی که یک سال و زیاده بر آن بگذرد سخت و خوشبو و رنگ آن خوب ظاهر میشود. 💥 بالجمله آن زرد و سرخ و سیاه می باشد . 👈و بهترین آن و مستعمل أن زرد پس سرخ سنگین با ما خوشبوی تند و زودشکن آن است . 💥و ایضا هر دو خصیه متلاصق (چسبیده بهم)مزدوج مایل به سرخی باریک پوست باشد و زیاده از سه سال بر آن نگذشته باشد و آنچه مخالف این اوصاف باشد زبون است. ❌ و آن با سمیت و قتال است. 📚 و خجندی نوشته که قوت آن تا پانزده سال می ماند و بعد از آن ضعیف می گردد 📚 و اندلسی نوشته که شکی نیست در آن بلکه زیاده از آن هم می ماند. و بعضی نامقیدان آن را مغشوش می سازند به این نحو که اشق و جاو شیر را با صمغ و خون و اندکی جند بیدستر ساییده با هم سرشته در مثانه پر کرده خشک میکنند. 💥 الحاصل جند گرم است در آخر سوم و خشک در دوم . 📚و به قول مسیح ابن حکم گرم و خشک در سوم و بعضی در دوم گفته اند . 📚و بعضی گویند که گرمی آن تا چهارم است و خشکی آن تا سوم . 📚جالینوس گفته که آن دوایی محمود است در اشیای بسیار می افتد و آن دوای مسخن و مجفف است و آن لطيف و لطافت آن ادامه دارد... @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘✨ ⚠‼هر گونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال جایز است وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست
ادامه @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘✨ 💥بليغ پس آن بدین جهت قوی تر از ادویه دیگر مسخن و مجفف است. ✅ و نافع امراض و أن لطیفتر و قویتر از هر دوایی است. ✅که تسخين و تجفيف بدن مرطوب و سرد نماید به نوعی که در این باب مثل آن چیزی نیست👌. ✅ لیکن است که استعمال کننده آن را نباشد. ✅ و از اعظم نفع آن آن است که انسان هر قدر که از شرب أن انتفاع مییابد همان قدر از طلای آن با زیت کهنه منتفع می گردد.(بهره مند میشود) ✅ و ؛ غریزی است. ✅ و گویند چون بدان مالش نمایند بدن را گرم کند و هر گاه بدان علاج بدن رطب نمایند تجفيف او زیاده کند و اگر بدن بارد کنند تسخين أن افزاید و از آن نفعی یابند که مقاومت آن غیر آن نکند . ✅و قائم مقام آن در تسخين و تجفيف سفید و است . 👈و لطوخ و دخان آن نفع کند چنانکه نفع میکند شرب آن و آن صالح ترین ادویه مسخنه و ملطفه است. 💥 و چیزی صمغی شمعی که در داخل آن است لاذع شديد التسخين(گرم کننده بدون سوزش) است استعمال آن جایز نیست ❌ و پوشیدن پوست حيوان آن❌ و خوردن لحم أن ❌ ✅جهت پیران و سرد مزاجان و مفلوجین و صاحبان نقرس [۹۰] نیکو است . 💥و جند نافع اورام بارده و قروح خبیثه قتاله (زخم های عفونی کشنده)است. 📚 و به قول شیخ و گیلانی آن نافع عصب و برطرف کننده درد آن و مسخن آن است. ✅ و خوردن و مالیدن آن جهت رعشه حادث از امتلا نافع و استنشاق دخان آن نافع مغز محتاج به سوی تسخين وتجفيف است . 💥و همچنین ضماد و بخور و استنشاق آن جهت جميع امراض بارد سر نافع است و اکثر امراض دماغيه و عصبانیه و اوجاع کهنه را مفید👌 💥 و ایضا جهت امراض بارده رطبه و ریحی دماغی و عصبانی مثل و شقيقه و زکام و اوجاع و مراقی بارد و و غیر آن شربا و سعوطا تنها یا با ادویه مناسبه هر مرض نافع. 📚 و به قول سفيان اندلسی چون آن را در یکی از روغن ها حل کرده بر سر طلا نمایند نفع به نماید و چون بدان در داخل منخرین طلا کنند برای صبیان مسمی به ام الصبيان نفع بخشد. 👈 و چون در روغنهای نافعه خدر و استرخا(سستی) و فالج و نقرس بارد حل کنند امراض مذکوره را مالش أن منفعت عظیم نماید👌 💥 و چون یک درم از آن نهار تا هفت روز متواتر بخورند جهت رعشه بی نظیر و رطوبی امتلایی و کزاز رطوبی و خدر و فالج و استرخاو جميع أمراض عصبانی و بارد را نافع . ✅و همچنین مالش آن بر بدن و سعوط آن به روغن گل و سرکه نافع نسيان و اليثرغس(فراموشی) است و شرب و ضماد و مالش آن مفید سبات و ادامه دارد... @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘✨ ‼⚠هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال جایز بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست
ادامه @makhzanoladviyah ☘✨☘✨☘✨☘✨☘ ✅اگر صاحب آن را تب باشد باید که با عسل و فلفل سفید یک ملعقه بدهند و در روغن گل آمیخته بر سر و گردن بمالند. 💥 و شرب و ضماد و بخور آن محلل مواد اصناف صداع بارد و ریحی (سردرد سرد وبادی)است . 💥و چون با زیت (روغن زیتون)ساییده بر سر مالند ازاله درد ریحی(بادی) و بارد آن کند. 💥 و خورانیدن یک حبه آن با شیر مرضعه(زن شیرده) جهت ام الصبيان(بیماری کودکان). ✅ و كذا مالیدن آن بر ناخنهای طفل موثر و بوییدن آن مهیج عطسه و محلل ریاح غلیظه از مغز و مخرج رطوبات ردیه از او . ✅و مفش ابخره مولد مالیخولیا است و چون مثل غبار ساییده در چشم کشند ازاله ظلمت (برطرف کنتده تاریکی)بصر(چشم) کند و او را تیز گرداند. 💥 و دمعه(دردچشم) و سبل را نیز مفید بود و چون از آن مقدار عدس بگیرند و در روغن ناردین حل کنند و نیم گرم در گوش چکانند صمم بارد را نفع کند. 💥 و ریاح گوش را تحلیل نماید و همچنین نهادن آن در گوش جهت درد بارد آن و امراض مذكوره مفید و آن محلل رطوبت است. ✅ و همچنین شمیدن دخان آن نافع اورام بارد ریه و علل او است. و آن نافع خفقان بارد و جساوت طحال است. ✅ و چون به سرکه ممزوج با آب حل کرده بنوشانند فواق بارد بلغمی را زایل کند و آن ملطف اخلاط و مخرج آنها است. ✅ چون با ادویه اسهالیه بیامیزند و آنها را منع از ضرر کند و آن اخلاط را برای انحدار آماده سازد و بلغم را بگدازد هر نوع که باشد و کيلوس غلیظ را قطع نماید و ابخره غلیظ مولد مالیخولیای معایی را تحلیل کند و آن دوایی جید است برای سرد مزاج به تسخین بدن و تلطیف اخلاط و تحلیل اوجاع و ریاح غلیظه. ✅ و شرب و طلا و حقنه د آن نافع قولنج ریحی و بلغمی است و چون با سرکه بنوشند سحج امعا (خراشیدن روده)و درد مقعد را و مغص بارد را نفع کند. 💥 و تحلیل نفخ و ریاح عسر التحلل و تفتيح سدد اعضای باطنی نماید و چون در سوراخ ذکر بچکانند . 💥عسر بول بلغمی را نفع کند و ادرار بلیغ نماید و اگر دو مثقال یا دو درم با پودینه نهری یا بری به ماء العسل بخورند ادرار حیض به قوت نماید. و لاسيما بعد از فصد صافن و اخراج بچه مرده و مشيمه بلاضرر کند و چون زن با پشم پاره حمول بدان سازد ازاله سردی رحم و ریاح آن نماید و مصلح حال و جنین و مدر و بول است. ✅ و چون به قدر نخود بخورد جهت سیلان رحم و نتوء او نفع دهد و رد فم او کند و چون یک قیراط خورد غلظ رحم و درد آن را مفید بود و آن نافع بارد است چون دو درم با فلفل و عسل بعد فصد نقرس صافن بخورد. و از خواص آن است که چون قطعه جلد أن زیر پای نهند نقرس را نفع کند و آن نافع ترین برای ادامه دارد... @makhzanoladviyah ☘✨☘✨☘✨☘✨ ‼⚠کپی برداری فقط با ذکر جایزاست‼⚠
ادامه @makhzanoladviyah ☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨☘ 💥جميع بارده است حیوانی یا معدنی باشد خواه نباتی خصوصاً شرب آن تنها برای دفع سم نافع . ✅و گویند خوردن آن بعد افیون به قدری که افیون خورده باشند دافع آن است خصوصا با سرکه و چون با مساوی آن افيون بسایند سمیت افیون را زایل گرداند خصوصا با سرکه. 💥 و همچنین خوردن آن جهت خناق خربق سیاه خانق و ادويه قتاله بارده با سرکه مفید و طلای آن جهت گزیدن هوام (حشرات)بارد و عقرب. ❌و آن مضر گرم مزاجان آن شربت بنفشه . ❌و مضر سبل مصلح آن یک مقدار شربت آن یک دانگ و گویند از ربع درم تا یک درم و گویند از یک درم تا دو درم و گویند از مثقالی تا دو مثقال و می باید که بر یک درم نیفزایند با ادویه دیگر و بر ربع درم به تنهایی زیرا که گفته اند که یک نیم مثقال آن مهلک است. 📚 و گویند که آن سم قاتل است اگر یک درم بخورند خصوصا سیاه و اغبر و عفن آن و شارب آن را غم و خشکی دهان و تبثر در زبان و الم در نواحی سینه و ضيق النفس و خناق عارض شود [۹۱] و گاه از منافذ آن خون برآید و جمیع اعراض سرسام حار از کرب و اختلاط عقل ظاهر گردد و بالجمله اگر به علاج زود تدارک نکنند در سرسام اندازد و علاج آن قيء کردن به آب شبت و پودینه و سپستان و عسل است بعد از آن خوردن ترشی ترنج که آن تریاق او است و یا نوشیدن ربوب فواکه ترش و یا سرکه انگوری و یا شرب شیر خر و . 💥 جند به وزن آن با نصف آن سفید است یا بالعكس و یا مثل آن وج و كذا فلفل با آن و گویند بدل آن محروث است چنانچه آن بدل او است . 👈و گویند در بعضی مواد به وزن آن چنانچه این بدل آن است و در امراض کبد . 👈 و در دردهای مفاصل نصف وزن آن فلفل سیاه یا وج .نیم وزن آن. 💥 و جهت تحلیل رطوبات لزجه به وزن آن فلفل و ثلث آن زرنباد و بعضی سه وزن أن فلفل و ثلث آن نوشته اند. @makhzanoladviyah ☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨ ‼⚠کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر کانال جایز است⚠‼
 (زرشک) 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 @makhzanoladviyah :: اسم فارسی است و به فارسی و زرتک نیز گویند . 👈و به عربی انبرباریس و امبرباریس با میم به جای نون و با نون صحيح تر است و برباریس به حذف الف و نون و به لغت بربری ابراز نامند. 🌷 و أن ثمر درخت خاردار است که خارهای آن مثلث یعنی هر جا که خار رسته (دسته)سه خار یکجا با هم رسته و برگ آن سبز مایل به سیاهی و شبیه به برگ یاسمین و بزرگتر و باریک تر از آن و گل أن زرد مایل به سفیدی و سرهای آن مجتمع و بزرگی درخت آن به قدر دو سه قامت و قریب(نزدیک) به درخت سیب صحرایی نیز می باشد . 🌷و ثمر این مدور (گرد)و سرخ رنگ و منبت (جایگاه)آن اكثر کوهستان و دامن کوه نزدیک به آب و در خراسان و شیروان و اطراف شیراز و شام و روم و اندلس و غيرها می باشد و اطلاق اسمای آن بر ثمر آن است نه غیر آن و ثمر آن خوشه دار کوچک و طولانی و در خامی سبز و بعد رسیدن سرخ مایل به کبودی یا سیاه می گردد. 👈وهنگام رسیدن آن تابستان است و در خراسان شیروان اکثر بیدانه و شاداب و در نواح شیراز و غیر آن اکثر دانه دار و هر چند هوای بلد (زمین)سرد و تر باشد بهتر می شود👌 . و مستعمل(کار کرده) در اکثر تراکیب منقی(پاک کرده شده ) از دانه و یا بیدانه کوهی آن است . 🌷و در افشره(فشار داده شده) و رب و شربت دانه دار آن نیز که آن را افشرده و آب آن را گرفته و یا خشک آن را در آب خیسانیده و مالیده صاف کرده با قند و نبات به قوام آورده استعمال(استفاده) نمایند . ✍و گویند قسمی از آن سهیلی مدور سرخ رنگ و نوع دیگر کوهی دراز سیاه رنگ و این قوی تر و بهتر از سرخ است و - گویند که بهتر عجمی است پس اندلسی پس شامی پس رومی پس خراسانی. ✍ و گویند خراسانی افضل(بهتر) از جمله است و صحیح تر آن است که سرخ مایل به سیاهی ترش مایل به شیرین بهتر از غیر آن است و ضعیف تر آن در خواص زرد و سرخ و مدور(گرد) آن است . ✍و آن به قول شیخ و ترشی و خشک در آخر دوم است و گویند در سوم و قول اول اقرب به صواب(درست) است. 👈 زیرا که غذایی است و در آن و (پادزهری) است و حافظ صحت و بسیار قامع (شکننده)صفرا و مسکن حدت(تیزی) آن . 🌷و نافع جوش خون و آن بالخاصیت نافع اورام(ورم ها) حاره (گرم)و چون زرشک را در گلاب تر کرده اندر چشم چکانند رطوبت آن را خشک نماید و بقایای رمد (درد چشم)کهنه را نفع کند . 👈و چون به آب طبيخ (جوشیده)أن مضمضه نمایند سایر انواع قلاع را نفع بخشد. 🌷 و آن مقوی دل و جگر و معده حار (گرم)و امعا(رودها) و مانع ریختن مواد به اعضا است و همچنین مقوی معده و👌👌 ادامه دارد.... @makhzanoladviyah 🌷❤️🌷❤️🌷❤️🌷❤️🌷❤️ ⚠️❗️هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال مجاز است وگرنه از لحاظ شرعی ناپسند است.
ادامه👈 @makhzanoladviyah 🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 جگر ضعیف از تب بلغمی و مسکن تشنگی و حرارت و التهاب آنها . 👈و آب آن مانع غثيان(تهوع) وقيء(استفراغ) و با آب افسنتین جهت تقویت و با زعفران جهت صلابت و ادرار بول . 🌸و چون با ادویه گرم خوشبو مثل سنبل الطیب و دار چینی و غیر آنها مخلوط سازند تقویت جگر(کبد) رطب(تر) بارد(سرد )و تفتيح(باز کردن) سدد آن و منع انصباب مواد به سوی آن و رفع استسقا(گرد امدن اب در شکم و متورم شدن ان) و سردی احشا(دل و رودها) نماید . 🌟و اسهالی که از ضعف جگر و یا به سبب تب بلغمی مزمن به هم رسیده باشد نیز دفع کند 👌 👈و چون با شراب یا سرکه جوش داده بنوشند اوجاع(دردها) کبد را بسیار نفع کند👌 🌷 و قطع تشنگی صفراوی نماید و آن در ادویه و اغذيه استسقا داخل کرده میشود و نفع به استرخای(سست شدن) معده کند و قبض شکم نماید خصوصا که لینت آن از سردی جگر و ضعف احشا باشد و سحج(خراشیدن) را سود دهد. 🌷 و دانه آن را چون بسایند و تنها یا به ادویه مناسبه بخورند جهت قرحه(زخم ) امعا(رودها) و سحج و اسهال عارض از ضعف احشا(دل و روده ها) نافع . 👈و آن سیلان (جاری شدن)خون از اسفل (مقعد )و بواسیر بند کند چون تکرار بر آن نمایند و همچنین اسهال صفراوی را . 🌷و شرب آن با ادويه حاره قابضه مانند سنبل الطیب اسهال بلغمی و سیلان را نفع کند. 🌷و آن حبس بول نماید و جهت حميات(تبها) حاره (گرم)خصوصا وباییه نفع دهد. 🌸 و چون بگیرند آب آن و آب سیب رسیده هر دو مساوی و آب لیمو ربع آن که نصف یکی باشد و با شکر سفید به قوام آورند فادزهر(پادزهر) قتاله است👌👌. 🌷 و به جهت گزیدن افعی و خفقان و غشی و کرب (اضطراب)و ضعف اشتهای طعام مجرب👌. 🌸 و چون در آن ترشی ترنج و مروارید محلول اضافه نمایند قائم مقام تریاق(پادزهر) کبیر میگردد. 🌷 و نافع است جهت اکثر امراض. 🌸 و بالجمله زرشک گرم مزاج و صفراوی را مفید و موافق . ❌و مضر سرد مزاج بلغمی و سوداوی و خشک مزاج و صاحبان قولنج و رياح(بادها) و قبض شکم . و آن در سرد مزاج قرنفل(میخک) و در غير أن شکر و شیرینی ها و گاه مضرت به اسفل(مقعد) میکند و آن مقل است . 🔱و مقدار شربت آن به قدر حاجت و به قول صاحب منجح (نجات بخش)دو درم و گویند از آب أن تا بیست مثقال و از جرم آن تا پانزده مثقال و از دانه آن تا سه مثقال. آن در اورام (دردها)حاره انار دانه ترش و در غیر آنها به وزن آن و گویند سه وزن آن تخم گل سرخ و ثلث(یک سوم) وزن آن گل سرخ و دو ثلث وزن آن صندل سفید و سماق و حصرم(غوره انگور) مساوی و در مطبوخ(جوشانده) و معاجين(معجون) نصف وزن آن افتیمون و همچنین بادرنجبویه. ❌ و گویند مضر اصحاب سودا و آن گلقند و أن یا گل سرخ و خواص پوست درخت زرشک در ارغيس مسطور(نوشته) شده. ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🌸💥🌸💥🌸💥🌸💥🌸💥🌸 ⚠️❗️هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط با ذکر لینک کانال مجاز است وگرنه از لحاظ شرعی ناپسند است
 ( ) :: 🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 @makhzanoladviyah 👈 به مد الف و سکون رای مهمله و کسرغين معجمه و سکون پای تحتانی و سین مهمله اسم بربری و گویند یونانی است و به دیار مصر و به زبان اهل دمشق و مغرب معروف به عود الريح است. 👈 و به فارسی پوست بیخ (ریشه)زرد شده گویند و آن پوست بیخ زرشک است در اول و خشک در دوم و. 🌸 با قوت بارده و قابضه و مانع تعفن اخلاط و مفتح (باز کننده)و با قوت رادعه (مانع)و مجفف(خشک کننده) قروح(زخم ها) است و آن را به گلاب خیسانیده یا جوشانیده در چکانیدن برای خشک کردن رطوبات سائله از چشم و رفع بقایای رمد(درد چشم) مزمن به غایت مفید👌👌 👈 و اگر پیش از حدوث(پدید امدن) رمد(درد چشم) در چشم کشند حفظ صحت آن نماید. 👈و اهل مصر بدل مامیران در امراض چشم استعمال(استفاده) می کنند و اكتحال(سرمه) آن مقوی باصره(چشم) و عصاره مطبوخ(جوشانده) معقود(بسته شده) آن در افعال مانند حضض هندی و مکی است و مضمضه به آب طبیخ(پخته) آن جهت قلاع خبیثه(عفونی ومزمن) ریشه دندان و درد دندان و تقویت لثه مفید . 🌸و نوشیدن طبیخ آن با شراب جهت امراض مذكوره و خوردن جرم آن با شراب جهت درد جگر بی تب و به آب سرد اگر تب باشد نافع است. ✍و به قول گیلانی اگر با سرکه جوش داده بنوشند درد جگر را نفع دهد و ورم آن نرم کند و حقنه (تنقیه)به طبیخ آن پاک کننده چرک و مفید قرحه(زخم) امعا (روده ها)و طبيخ آن جهت کرم جگر گوسفند مجرب شربت از جرم آن دو مثقال و از طبيخ آن تا سی درم آن مامیران چینی و حضض هندی در امراض چشم است و بعضی حضض مکی گفته اند. ❌مضر صاحب سرفه مصلح آن عسل است و بو علی سینا نوشته که به قول بعضی چون بیخ(ریشه) آن را سه مرتبه بر شکم زن حامله بزنند و یا لطوخ بر آن نمایند اسقاط( سقط)حمل کند و جهت سیلان (جاری شدن)خون از اسفل(مقعد،پایین تر) نافع. 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐 ⚠️❗️هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال مجاز بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسند است.
 (گوشت) قسمت1 @makhzanoladviyah 🍖🍗🥩🍖🍗🥩🍖🍗🥩 🍀بر وزن دوست اسم فارسی است و به رومی کرباس به عربی و به هندی ماس گویند ماهیت آن معروف و منعقد از خون است و فاعل انعقاد آن حرارت فاصله در بدن حیوان برای نشو(پرورش یافتن) و فاصله و حایل بودن میان اعصاب و عروق و اوتار و غيرها و استخوان و حافظ و مانع بودن آنها از التوا(خمیدگی) در حرکات مختلف و فسخ(جدا جدا کردن)و رض از صدمات خارجی و برای ترطيب(تری) اعصاب و عروق و غيرها و حسن منظر و نیکویی هیات و شکل و غیر آنها از منافع که مفصلا(مفصل) در کتب کلیات مذکور است . 🍀و اقسام گوشت بسیار است به حسب اقسام حیوان و اعضای آن و گوشت هر حیوان و اعضای مرکبه آن در اسم خود مذکور شد و خواهد شد و در این جا به قول کلی و بالاجمال ذکر می یابد. باید دانست که چون بدن انسان مرکب از موالید ثلاثه است و حیوانیت بر آن غالب پس انسب غذا برای بدل ما يتحلل او گوشت است 👌. ✨لذا در شریف وارد است که سید طعام الدنيا و الآخرة اللحم و طبیعت مدبرہ بدن ناچار است در استحاله(دگرگونی) نبات تا آن را شبیه به مغتذی (پرورش )گرداند. از هفت قسم فعل که آن تحلیل(از بین رفتن) و استحاله(دگرگونی) و تفریق و عقد و تشبیه و تغذیه و ادخال است . 👈و در استحاله حیوانات به کمتر از این افعال مدعا حاصل میشود. 🌟 مثلا در شیر آنها پنج فعل کافی است که تفریق و تغذیه آن که هضم و تمیز است و تعقید و تشبیه و ادخال باشد. 🌟 و در بیضه طیور(پرندگان) سه فعل کافی است که تحلیل(ازبین رفتن) و استحاله(دگرگونی) و تمیز باشد و در گوشت دو فعل که ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🌸🍄🌿🌸🍄🌿🌸🍄🌿 ⚠️❗️هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسند است