🔴گسترش دامنه حقوق:
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه
◽️فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الاَْشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُفِ، لاَيَجْرِي لاَِحَد إِلاَّ جَرَى عَلَيْهِ، وَ لاَ يَجْرِي عَلَيْه إِلاَّ جَرَى لَهُ
💠پس حق گسترده تر از آن است که وصفش کنند، ولی به هنگام عمل تنگنایی بی مانند دارد حق اگر به سود کسی اجرا شود، ناگزیر به زیان او نیز روزی به کار رود، و چون به زیان کسی اجراء شود روزی به سود او نیز جریان خواهد داشت.
✍در واقع امام عليه السلام در اين عبارت به دو نکته اشاره مى فرمايد:
☑️ نخست اينکه همه انسانها با واژه حق آشنا هستند و هر کس دم از طرفدارى حق مى زند و براى حفظ منافع خود زير چتر اين واژه قرار مى گيرد، در حالى که هنگام عمل، براى اداى حقوق ديگران بسيار سخت گير است، گويى حق را يک طرفه مى داند،
☑️ نکته دوم به اين اصل اساسى اشاره مى فرمايد که در هيچ مورد حق يک جانبه وجود ندارد; در همه جا بدون استثنا اگر حقّى براى کسى قرار داده شود طرف مقابل نيز حقّى بر او پيدا مى کند; مثلا استاد بر شاگرد خود حق دارد، زيرا او را تعليم داده و تربيت آموخته است. به يقين شاگرد نيز بر استاد حق دارد.
📘#خطبه_216
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
@maktab2
#حسن_یزدانی بر سجاده بندگی
🔹امام علي علیهالسلام
🔸آنکه همتش آخرت باشد، به آرزویش میرسد
@maktab2
#رنجنامه
💠نامه امام علی(ع) به #تمامی_شیعیان
👈🏻👈🏻 نامه ای که امام فرمود: #هرجمعه_برای_مردم_بخوانید❗️
#بخش_دوم؛ سخن امام با قریش
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* از بنده خدا، على، امير مؤمنان، به مؤمنان و مسلمانان از شيعيان خود. خداوند متعال می¬فرمايد: و ابراهیم(ع) از شیعیان اوست. كلمه شیعه، اسمی است كه خداى تعالى در كتاب خود به آن شرافت بخشیده است و شما شیعه محمد پیامبر خدا هستید آنگونه که ابراهیم(ع) شیعه او بود.شيعه، نامى است غير مختص و چیز تازه ای نیست. [كلمهاى نيست كه به گروهى ويژه اطلاق شود و سابقه نداشته باشد.] سلام خدا بر شما باد. و خداوند است كه دوستان خود را از عذاب خواركننده به سلامت مىرهاند و به عدل خود بر آنان فرمان مىراند.
عرب در دوران جاهلیت
اما بعد؛ اى قوم عرب، خداوند متعال محمد (ص) را به نبوت برانگيخت در حالى كه شما در بدترين حال مىزيستيد. بعضى از شما، سگان خود را تربيت مىكرد اما فرزندان خود را مىكشت و به تاراجگرى و غارت ديگران سرگرم بود و در بازگشت از چپاول مىديد اموالش به غارت رفته است.
خوراک شما #علهز ، #هبید ، مردار و خون بود و در برابر سنگهای سخت و بت های گمراه کننده، خود را به زمین می زدید، خوراك شما خشن، خشک و ناگوار بود، و آبهاى گندیده را مىآشاميديد. خون يكديگر را مىريختيد و يك ديگر را به اسارت مىگرفتيد.
خداوند متعال، قريش را به سه آيه [از قرآن کریم] اختصاص داده است و عرب را به يك آيه. اما آياتى كه در باره قريش فرموده است: نخست اين قول خداى تعالى است كه مىفرمايد: بياد آوريد هنگامى را كه تعداد شما در زمين، اندك بود و ناتوان بودید و بيم آن داشتيد كه مردم شما را بربايند پس شما را پناه داد و به يارى خود تائيد كرد و روزى تان را از چيزهاى پاكيزه قرار داد شايد شكرگزارى كنيد
آیه دوم: خدا آن كسانى از شما را كه ايمان آوردهاند و كردار نيكو داشتهاند وعده داد كه در روى زمين خليفه قرارشان دهد. همچنان که كسانى را كه پيش از آنان بودند خليفه قرار داده بود و دينى را كه براى آنان پسنديده بود، مكانت و پابرجايى داد (جهانى كرد). سپس ترس آنان از آینده را به امنيت تبديل كرد تا مرا بپرستند و هيچ چيز را شريك من قرار ندهند و كسانى كه زين پس كفر ورزند، همانا كه فاسقانند.
سوم، گفتار قريش است به پيامبر خدا (ص) هنگامى كه آنان را به اسلام و هجرت دعوت فرمود، گفتند: اگر هدايت تو را پيروى كنيم ما را از سرزمين مان مىرانند؛آنگاه خداوند متعال فرمود: آيا نمىتوانيم آنان را در حرمى امن جاى دهيم که رزق و روزی ما به صورت میوه ها و ثمرات هرچیز، به سوی آنها روانه شود! اما بيشتر آنان نمىدانند.
اما آيهاى كه در باره عموم عرب است قول خداى تعالى است که فرمود: نعمت خداى را كه به شما عنايت فرموده است ياد آوريد؛ آنگاه که دشمن يك ديگر بوديد و دلهاى شما را به هم پيوند داد، پس به سبب نعمت او، برادر يك ديگر شديد و بر لبه پرتگاه جهنم قرار داشتيد و شما را از آن نجات داد. خداوند اين چنين نشانههاى خود را براى شما آشکار می کند شايد هدایت يابيد. پس چه نعمت بزرگى است اگر دست از آن برندارید و به سوى ديگرى نروید، و چه مصيبت عظيمى است اگر به آن ايمان نیاورید و از آن روى بر گردانید.
#ادامه_دارد
منبع: کتاب سرگذشتنامه امام علی(ع)
┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
@maktab2
┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت علی ع می فرمایند:⚘🍁⚘🍁⚘🍁⚘🍁⚘🍁مکتب امام علی علیه السلام