18.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه بیست و یکم:مبدا فزایندگی
آیا جرم کنونی با جرم یک میلیارد سال پیش مساوی است؛ یعنی جرم کم نشده؟ آن وقت سؤال می کنیم که پس این صورتها از کجا پیدا شده؟ منشاء پیدایش این صورت ها چیست؟ اگر بخواهید بگویید خود این، ماده است، معلوم می شود که ماده می تواند بیافریند بی آنکه از خودش چیزی کم شود؛ این می شود خود خدا، دیگر بی خود به آن ماده می گویید. اگر ما توانستیم چیزی داشته باشیم که می تواند بیافریند بی آنکه از خودش چیزی کم شود این دیگر ماده نیست، این خداست.
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
26.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه بیست و دوم: جهان در حال فزایندگی دائم است
ماده در حال «شدن» است و این «شدن» همراه با تبدل «ماده» به «صورت» است و بنابراین اصلا و واقعا هم فرجامی دارد که همان قیامت است و متکی به مبدأ هم هست. یعنی از میان تمام این فروض، با توجه به مبدأ و معاد، ما این فرض را می پذیریم که جهان «شدن» است، «شدن»ی برخاسته از ماده، اما مبدأیی دارد که هم مبدأ ماده است و هم مبدأ این حرکت «شدن»، و فرجامی دارد که فرجامش یک تحول تام کامل است و پیداشدن جهانی جدید و وضعی جدید به اراده و مشیت همان مبدأیی که وضع کنونی را پدید آورده است. در حقیقت، این بحث هم با مبدأ و هم با معاد ارتباط پیدا می کند و بحثی است در ارتباط با مبدأ و معاد.
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
22.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه بیست و سوم: تکامل بیپایان انسان و طبیعت
در مجموع تطورات و دگرگونیهای عالم، آهنگی خاص مییابیم آهنگ رشد، گستردگی و تنوع و پیچیدگی فزاینده. اینجا ما روی نکته دیگری هم دست گذاشتهایم و آن این است که در این فزایندگی، آهنگ رشد و تکامل هست. تکامل یعنی چه؟
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
25.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه بیست و چهارم: پیدایش انسان و وحدت جهان
سرانجام در جهان موجودی چون انسان پدید آمده که در پی تکامل طبیعی محدودش میتواند تکامل معنوی نامحدود داشته باشد. هر انسانی میتواند تکامل معنوی نامحدود داشته باشد، کل بشریت که در جای خود، و بدین سان برای کل جهان، تکاملی وقفه ناپذیر و سیری بیپایان مییابیم بهسوی ابدیت وكمال مطلق، از طریق تکامل انسان؛ و به این ترتیب کل جهان بهسوی یک نقطه، روان است.
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
20.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه بیست و پنجم: سرچشمه هستی، خدا
ما چگونه از جهان شناسی به خداشناسی رسیدیم؟ با شناخت مستقل جهان، به وجود نظام دهندۀ حکیم آن پی میبریم. ما وقتی که خود جهان را شناختیم، پی بردیم به این که خدایی هست که به آن نظم داده؛ بنابراین از اصل جهان به اصل وجود خدا پی بردیم و از وحدت جهان به وحدت خدا رسیدیم و با شناسایی پیوستگی و هماهنگی کل پدیدهها، به وحدت اراده حاکم بر آنها پی میبریم. یعنی هم به شناخت خود مبدأ و هم به شناخت یگانگی او نائل میشویم.
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه بیست و ششم: هر ذرهای از جهان آیت اللّه است
هر ذرهای از این جهان، نشانهای بر خداست. حوادث استثنایی، دلیل خداشناسی ما نیست، چون بعضیها هستند که خداشناسی شان در گرو حوادث استثنایی است. بنابراین تا یک نفر میآید این حادثه را که شما «استثنایی و معجزه» میگفتید، میگوید یک روند طبیعی داشته، آن وقت خداشناسیاش از دستش میپرد و از بین میرود. خداشناسي انسان اندیشمند باهوش و هوشمند، «اولوا الألباب» و خردمند و تحلیل گر، در گرو حوادث استثنایی نیست.
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
32.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه بیست و هفتم: مبدا فیاض
میگوییم واقعیتی که داریم آیا منحصر به این عالم ماده و جهان طبیعت است، یا مبدأیی هست که واقعیت اصلی، اوست و این جهان ماده و جهان طبیعت، فیض، افاضه و مخلوق اوست؟ اگر دومی است که بحثی نداریم و ما بحثهایی مانند آنتروپی و امثال آن را کنار میگذاریم. یعنی اگر بر این باوریم که این جهان طبیعت متکی به یک آفریدگار و مبدأ و سرچشمه هستی است و این، فيضان آن سرچشمه فیاض است و تراوشی از اوست، بحثی با هم نداریم. ولی اگر کسی بر این باور باشد که نه، واقعیت، همین جهان طبیعت، همین جهان ماده، همین ماده و مادیات است، روی سخن ما با اوست. از او می پرسیم: آیا مجموع این واقعیت، اعم از شکل و ماده، ثابت است یا متغیر؟
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
46.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه بیست و هشتم: شناخت از راه عرفان
درباره رابطه آگاهیبخش میان ما و خدای ما - آفریدگار ما، مبدأ هستی ما، معشوق و معبود ما، آنکه «یا غایت آمال الطالبين» اش مینامیم، آنکه در دورترین افق آرزوی ماست و همه خواهندگان و همه طلبکنندگان، فراترین آرزویشان اوست - باید گفت که ما به کمک اندیشه و عقل نظری، با خدا یک رابطه آگاهی بخش داریم که فشردهاش را در هفته پیش گفتیم و خلاصه میشد در همان دلیل و راهنمای نظری دیرین، که این گردونه را گردانندهای هست، این پدیدهها را پدید آورندهای هست، این فناشدنی را مبدأ بقایی هست، این تکیه دهنده را تکیه گاهی هست، این سایه را صاحب سایهای هست، این شعاع تابان را سر چشمه نوری هست، این فرع را اصلی هست و این فقیران را موجود غنیای هست که به آنها غنا میبخشد. اینها همه تعبیرهای گوناگونی از یک استدلال، از رهیابی اندیشه انسان به سوی خدا با کمک اندیشه تحلیلگر و عقل نظری است. امروز میخواهیم بگوییم این رهیابی، کار فکر، مغز، تفکر و اندیشیدن بود؛ ما راه دیگری نزدیکتر، روشنتر و ایمان زاتر از آن داریم و آن کار دل است؛ راهی که دل به سوی خدا دارد.
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
49.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه بیست و نهم: نهیلیسم
انسان اگر به پویش و حرکت و جنبش و تلاش خودش نگاه کند، اگر به خویشتن خویش بازگردد، اگر آهنگ زندگیاش را به دقت بنگرد، میبیند اگر زندگی صرفا بر پایه محاسبات و برنامهریزیها و جهت یابیهای عقل حسابگر باشد، پوچ و بیمعنی است
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti.
24.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه سی ام: عقل حسابگر
برای انسان حسابگر، انگیزهها، معشوقها، خواستها، خواستهها و محبوبها هست اما وقتی این انسانی حسابگر رسید و اشباع شد، تازه میبیند که همه قافیهها را یک جا باخته است. دیگر برای او عشقی، محبتی، گرمایی، فروغی و آتشی نمیماند. در حالی که در زندگی، انسان تا وقتی زنده است که عشقی داشته باشد. زندگی بی عشق، مردگی است.
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
25.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه سی و یکم: عشق به حق
همه انسانهایی که در درونشان میلی، گرایشی و عشقی به حق، به صدق، به عدل، به کمال، به شجاعت، به ایثار، به فداکاری، به عطوفت و رحمت و دلسوزی برای دیگران و انصاف وجود دارد، همه آنهایی که در دلشان عشق و علاقهای به این گونه ارزشها مییابند بدانند که آنها راهی به سوی خدا یافتهاند و دارند؛ چون عقل حسابگر این حرفها سرش نمیشود. اینجا، جای عشق است.
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
22.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه سی و دوم: قلب مومن، خانه خداست
ما امروز اینجا تازه حدیث عشق را گفتیم. ای برادر، ای خواهر، این حدیث عشق بود. اگر میخواهید این عشق را داشته باشید باید به خویشتن خویش برگردید. فقط این حدیث، این قصه و این داستان یادت بماند و آن قدر این درونت را و قلبت را بکاوی تا خدا را در آنجا بیابی که قلب مؤمن، خانه خداست.
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti