29.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه سی و سوم: راه عرفان و معرفت
برو برادرم! برو خواهرم! برو به جایی که بتوانی این عشق را لمس کنی و تجربه کنی، که این عشق یافتنی و داشتنی است و شنیدنی و اثبات کردنی نیست.
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
May 11
15.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه سی و چهارم: خرد باید در خدمت دل در آید
عزیزان! قرآن را، ذکرالله را، نماز را، دعا را، عمل برای خدا را، سکوت برای خدا را، فریاد برای خدا را، مسالمت برای خدا را، پرخاش و جنگ و حمله برای خدا را، بیش از هر کتاب و بیش از هر سخن و بیش از هر بیان، روشنگر راه بدانید که راهنما اینجاست.
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
17.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه سی و پنجم: قرآن کتاب عشق است
کلمه عشق در قرآن نیست، این درست است اما واژهها که یکی نیست. کلمه «Love» هم در قرآن نیست، کلمه عشق هم در انگلیسی نیست، «Love» هم در فارسی یا عربی نیست. آنچه هست همان مسألهای است که قرآن بهعنوان ولایت میان انسان و خدا، ایمان انسان به خدا، حب نسبت به خدا، حب و دوستی خدا و دوستی خدا نسبت به انسان: «ان الله يحب المحسنين»، «ان الله لایحب المعتدين» این که چه کسانی را دوست دارد و چه کسانی را دوست ندارد و یا «يحبهم و يحبونه» انسانهایی که خدا را دوست دارند و خدا آنها را دوست دارد، تحت این عناوین بیان شده است
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
16.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه سی و ششم: پرسش و پاسخ
پرسش: حالاتی که در اثر ترس و امن و غیره در قلب بهوجود میآید، بر اثر دستوراتی است که مغز، توسط دستگاه عصبی به آن میدهد. پس خود قلب، خود به خود دچار این تغییرات نمیشود؟
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
18.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه سی و هفتم: پرسش و پاسخ
پرسش: رابطه بین عقل نظری و عقل عملی را بیان فرمایید.
پاسخ: رابطه این است که عرض کردم. عقل نظری، عقلی واقعیتشناس است و عقل عملی، عقلی حقیقتشناس است. عقل عملی، عقلی است که خیر و کمال و زیباییها را مییابد اما این از عقل نظری انتظاریست بیهوده، سراغش هم نروید؛ عرضه این کار را ندارد. اما عقل نظری باید در خدمت عقل عملی قرار گیرد.
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
19.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه سیوهشتم: انسان اعجوبه عالم
آفرینش است
انسان بدون تردید در این جهان محسوس ما، در نقطه اوج قرار دارد. حتی مادیون هم قبول دارند که انسان کاملترین و پیچیدهترین موجود عالم ماده است؛ در این تردیدی نیست. اگر معنی کاملترین و تکامل یافتهترین، پیچیدهترین است، انسان به راستی پیچیدهترین موجود است، برای این که همه پیچیدگیهایی را که یک اتم دارد انسان نیز دارد، چون انسان هم پیکرش مجموعهای از اتمهاست...
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلسه سیونهم: نفخت فیه من روحی
در این مجموعه عظیم که «جهانش» مینامیم، «انسان» موجود برجسته و ممتازی است که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد. انسان از این لحاظ که به جز جنبه مادی، دارای جنبه استثنایی دیگر نیز هست، از دیگر موجودات جهان تمایز مییابد. آن جنبه دیگر همان برخورداری از «نفخه ربانی» و روح خدایی است و این چیزی سوای جان در همه جانداران است. این آفرینشی دیگر است که پیش روی او راهی مخصوص و ممتاز به بینهایت میگشاید و به اعتبار آن، خدای بزرگ، خود را «نیکوترین آفرینندگان» توصیف می کند...
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
11.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️جلسه چهلم: روح الهی
«ما انسان را از فشردهای از خاک آفریدیم - در نخستین انسان - و سپس آن را بهصورت نطفه و تافتهای در جایگاهی، دارای گنج لازم قرار دادیم - نطفهای که هم در مرد و هم در زن هست و سرانجام در رحم زن جای میگیرد. سپس نطفه را به لخته خون تبدیل کردیم و در پی آن، لخته خون را به پارۂ گوشت مبدل ساختیم. آنگاه این پارۂ گوشت را بهصورت مجموعهای از استخوان در آوردیم که پوششی از گوشت داشت و پوششی از گوشت بر آن آوردیم.» تا اینجا چه چیز ساخته میشود؟ تا اینجا بدن انسان به همراه حیات ساخته میشود، یعنی حتی خود نطفه هم زنده است چون اگر نطفه بمیرد، اگر اسپرمها بمیرند دیگر چیزی نمیتواند از آنها به وجود بیاید. بنابراین جنین در این مراحل تکاملی رحم، جاندار و زنده است. تا همین مرحله که میرسد یک جسم بیجان نیست بلکه یک جسم جاندار است. در پی آن میگوید وقتی این کار را کردیم به او آفرینشی دگر عطا کردیم...
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
18.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ جلسه چهلویکم: پیوند ویژه میان انسان و خدا
همه موجودات، سرچشمهشان خداست اما انسان با خدا یک پیوند علاوه هم دارد. این که در مسیحیت، انسانها را بهعنوان فرزندان خدا، پسران و دختران خدا، یاد میکنند تعبير بدی است و شایسته نیست چون موهم این است که کسی خیال کند خدا واقعا فرزند دارد. تعبیر خوبی نیست ولی صحیح این است که بگوییم انسانها، پیوند دیگری با خدا دارند و از طریق این پیوند، راهی تازه به بینهایت دارند...
🔹️ رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
19.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 جلسه چهلودوم: اندیشه دوربرد
اندیشه دوربرد مربوط به چیست؟ عقل نظری؟ اگر عقل نظری به آسمان برود، به زمین بیاید، به اعماق دریا برود، روی سطح آب بیاید یا به کرات دیگر برود، محال است بتواند خیر و شر را درک کند. بنده روی این مطلب سخت تکیه دارم و این از همان مسائل بسیار ظریف در بینش و فلسفه اسلامی ماست و آن این که اصولا ما عقل نظری را قادر بر فهم خیر و شر، حسن و قبح، زیبایی و زشتی، زیبا و زشت و بد و خوب نمییابیم...
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
25.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه چهلوسوم: اختیار و مسئولیت
وقتی انسان آگاه بود، نیک و بد را شناخت، آن وقت نوبت به چه چیز میرسد؟ به اختیار. اختیار یعنی چه؟ یعنی نیک را برگزیدن، خیر را انتخاب کردن. بهدنبال احساس نیک و بد، حسن و قبح و اختیار، نوبت به احساس مسئولیت میرسد. وقتی آدم فهمید خوب و بدی هست، تکلیفی هست، در پی آن احساس مسئولیت میکند...
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti