83.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه چهلوچهارم: انسان خلاق
انسان محیط زندگی را میسازد. هوا گرم است باید خنک بشود. چه کار کند؟ اول گفت میروم در غار یعنی چیزی نمیساخت. فقط جابه جا میشد. اگر گاومیش هم گرمش میشد درون آب میرفت. حرکت انسان چیزی بود مثل آن. اما بعد گفت هوا گرم است و غار هم اینجا نیست، سایه بان هم نیست، زمین را کند و زیر زمین رفت...
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
18.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه چهلوپنجم: پرسش و پاسخ
سوال: در آیات سوره مؤمنون، «ثم أنشاناه خلقا آخر»، طبق نظریه ملاصدرا و حرکت جوهری او، باید در همان اولین قدم رشد نطفه انسان، نفخه الهی در او باشد نه بعد از مضغه و علقه، زیرا روح خدایی در انسان جسمانية الحدوث و روحانية البقاء» است. ولی با سخنان شما، پس از مدتی که بدنش مقداری رشد کرد مضه، علقه، عظام، آنگاه پوشش لحم بر عظام و بعد نفخۀ الهی بهوجود میآید، و حال آنکه نفخه الهی باید در همان اول حرکت نطفه باشد تا با نظریه ملاصدرا نیز مطابقت کند...
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
28.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 جلسه چهلوششم: پرسش و پاسخ
سوال: درباره قسمت آخر آیه شریفه «ثم أنشأناه خلقا آخر» با توجه به آنکه قبول توضیحات حضرت عالی کمی ثقیل بهنظرم میرسد آیا در هر دگرگونی و تغییر و تبدیل باید یک رابطه و هم سنخیتی بین مرحله اول و دوم باشد یا نه؟ مثلا در تغییر نطفه به علقه و علقه به مضغه، یک هم جنسی و وجه تشابه و وجه مشترک بین تمام مراحل و دگرگونیها هست اما در «أنشأناه خلقا آخر» هیچ نوع وجه مشترک و تشابهی وجود ندارد و بهطورکلی جنبۀ مادی از ملکوتی جداست، پس چطور میشود در اینجا به خلق معنی تغییر و دگرگونی داد و آیا اصولا میشود از این بن بست با استفاده از کلمه «أنشأنا» گریخت. آیا ربطی بین «أنشأنا» با تازگی بودن و جدا بودن مرحله ملکوتی از مادی وجود دارد؟
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
32.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 جلسه چهلوهفتم: غرایز و کششهای نامتعادل در زندگی انسان
پنج ویژگی برای انسان بر شمردیم: ۱- اندیشه دوربرد ۲- شناخت خیر و شر، زیبا و زشت، نیک و بد، حسن و قبح ۳- اختیار و انتخاب آگاهانه و آزادانه ۴- احساس مسئولیت و ۵- خلاقیت و ابتکار؛ و پیرامون هر یک تا حدودی توضیح دادیم. در این جلسه هم مسائل دیگری در رابطه با شناخت انسان مطرح است. اولین آن، مسئله غرایز و انگیزهها است. در انسان یک سلسله انگیزههای درونی هست که محرک انسان است و انسان را به حرکت و جنبش و کار و تلاش وا میدارند. این محرکها و این انگیزهها را بشناسیم.
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
11.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 جلسه چهلوهشتم: غرایز؛ محرکی در مسیر سعادت یا تباهی
غرایز بهعنوان انگیزه و محرک در زندگی انسان، بسیار مثبت و مفید هستند، به شرط آن که در کنترل باشند و مهار بشوند. همه این غریزهها خود به خود چیز خوبی است ولی شرط آن مهار شدن است و توانایی انسان بر مهار آنها عاملی میشود که این انگیزهها را در جهت سعادت و خیر و کمال فرد انسان و جامعه انسانی به کار برد و اگر این مهار نباشد و این انگیزهها و این تمایلات و این خواستها سرکش بشود، برای فرد انسان و برای جامعه انسانی، منشاء فساد و تباهی میشود.
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
هدایت شده از ادمین اندیشه بهشتی
19.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 جلسه چهلونهم: خویشتن دوستی و سود جویی
یک بار که چند روزی در سال ۵۴ من را دستگیر کرده و به کمیته ساواک و شهربانی برده بودند، در بازجویی دوم که بازجو تنها بود - در بازجویی اول تنها نبود، دو تا بودند و بعضیهای دیگر هم بودند - تحتتأثیر قرار گرفته بود. گفت والله من در خانواده خوبی به دنیا آمدم و اول هم آدم بدی نبودم، ضرورتها من را به اینجا کشانده است. حالا نمیدانم چه جریانی پیش آمده بود، آیا بازجوییها روی روحیه او چه تأثیری کرده بود؟ آیا سابقهای در بیرون با من داشت؟ هیچ برای من مشخص نشد چون چهره ناشناختهای بود. نزدیک بود گریهاش بیفتد.
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
21.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 جلسه پنجاهم: شرط اصلی سودمندی غرایز
این کششهای فطری که غرایز نام دارند برای ادامه زندگی انسان ضروری و در تکامل و تعالی او بس مؤثرند. اینها هم برای ادامه زندگی ضروریاند، یعنی انگیزههای انسان برای ادامه زندگی هستند و هم برای تکامل انسان و پیشرفت در میدان زندگی مؤثرند. برتریطلبی سبب میشود که بچهها در کلاس بر سر این که معدل بیشتر بیاورند بهطور طبیعی با هم مسابقه داشته باشند و انگیزه آنها برای درس خواندن است. حتی در عوالم معنوی هم، عارفان حقپرست میکوشند تا در راه قرب به خدا در یک مسابقه سازنده، شریک باشند.
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
15.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه پنجاهویکم: علاقه به قدرت
علاقه به قدرت چیز بسیار خوبی است، اگر آدم ضعیف باشد بد است؛ انسان خوشش میآید نیرومند باشد، پسرانی داشته باشد که مایه قدرت او باشند، افراد داشته باشد، دار و دسته داشته باشد اما اگر این دار و دسته داشتن، او را به انحراف کشاند و حاضر شد که هر کسی که آمد از او پشتیبانی کند او را بهعنوان دار و دسته قبول کند، به انحراف کشانده میشود. اصل میل به قدرت خوب است اما اگر از مرز معتدل آن گذشت و در جهت غلط، قرار گرفت نظیر قدرتطلبی طاغوتها میشود.
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
17.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه پنجاهودوم: انسان، در راه بینهایت
با موضعگیری درست انسان در میان این غرایز و کششهای گوناگون است که وی میتواند به فلاح برسد، رها بشود، شکفته بشود و قله رفیعی را که جهانبینی اسلام در چشمانداز او قرار داده است فتح کند. فرق این انسان با همه موجودات دیگر، همان است که در یک میدان وسیع او را رها کردهاند و گفتهاند خودت را بساز و در این خودسازی، هم میتواند «اصحاب اليمين» باشد هم میتواند «اصحاب الشمال» باشد.
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
هدایت شده از ادمین اندیشه بهشتی
14.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه پنجاهوسوم: هدایت الهی
دید اگزیستانسیالیسم نسبت به انسان، در این جهت، مثل اسلام است ولی یک فرق دارد و آن این است که جناح مادیگرای اگزیستانسیالیسم، میگوید انسان میتواند خود را بسازد و باید خود انتخاب کند که چگونه ساخته شود؛ اما او در میان کششها و انگیزههای گوناگون و در میان راههای گوناگون که جلوی پایش گشودهاند حیران و سرگردان است. برای انسان، یک بدبختی و تیرهبختی و دشواری در ارتباط با حیرانی و سرگردانیاش در برابر این دوراههها و چندراههها قائل است و آدمی را همیشه موجود زبون بیچارهای بر سر دوراهیها و چندراههها میداند ولی بینش اسلامی اینطور نیست.
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
39.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه پنجاهوچهارم: حقجویی
شناخت خیر و شر، یک زمینه برای هدایت درونی است ولی در ما یک زمینه دیگر هم هست که باید به آن توجه کنیم و آن حقپرستی است؛ یعنی میل انسان به حق. تعلیم اسلام این است که در درون انسان، زمینه باطلگرایی و نفوذ شیطان هست، اما میل به حق و خداوند بهصورت یک میل غالب و قاهر، میتواند او را بر آن نفس امارهاش مسلط کند
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti
17.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه پنجاهوپنجم: زندگی، جز عبور از تنگناهای گوناگون نیست.
انسان، کمالطلب است، چشماندازها و آفاق بینهایت را میجوید. احساس نقص و کاستی در خویش و رنجی که از آن میبرد و دورنمای پرجاذبه کمال که به کمک و «بصیرت» خویش میبیند او را به حرکت در میآورد و بر میانگیزد تا با موانع و آفات درگیر شود.
🔹 رسانه مکتب بهشتی
@maktabbeheshti
@AndisheBeheshti