eitaa logo
پژوهش در نهج البلاغه
59 دنبال‌کننده
535 عکس
371 ویدیو
38 فایل
به فضل الهی همراه شما نهج البلاغه پژوهان عزیز به پژوهش ،مطالعه و بررسی نهج البلاغه ،این اثر عظیم وماندگار مولایمان حضرت علی علیه السلام خواهیم پرداخت. @Ataei42 @Gole_narges1443 https://eitaa.com/joinchat/517210293C8d17bec0c2
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه دارد ................... ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  @MaktabeEmamAli ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح_صوتی_حکمت_۱۰۷_و_۱۰۸.mp3
7.33M
شرح حکمت ۱۰۷ تحقق دستورات الهی سه توصیه به افرادی که میخواهند دستورات خدایی را اجرایی کنند لَا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا يُصَانِعُ- وَ لَا يُضَارِعُ وَ لَا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─ شرح حکمت ۱۰۸ عاشق علی علیه السلام ره فقر و فنا بی مدد عشق مرو لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  @MaktabeEmamAli ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
💌نامه ۲۰ نهج البلاغه و من كتاب له (علیه السلام) إلى زياد ابن أبيه و هو خليفةُ عامِله عبد الله بن عباس على البصرة و عبد الله عامل أمير المؤمنين (علیه السلام) يومئذ عليها و على كُوَر الأهواز و فارس و كرمان و غيرها: (نامه به زياد بن ابيه، جانشين فرماندار بصره. ابن عباس از طرف امام فرماندار بصره بود و بر حكومت اهواز و فارس و كرمان و ديگر نواحى ايران نظارت داشت). وَ إِنِّي أُقْسِمُ بِاللَّهِ قَسَماً صَادِقاً لَئِنْ بَلَغَنِي أَنَّكَ خُنْتَ مِنْ فَيْءِ الْمُسْلِمِينَ شَيْئاً صَغِيراً أَوْ كَبِيراً لَأَشُدَّنَّ عَلَيْكَ شَدَّةً تَدَعُكَ قَلِيلَ الْوَفْرِ ثَقِيلَ الظَّهْرِ ضَئِيلَ الْأَمْرِ، وَ السَّلَام. هشدار از خيانت به بيت المال: همانا من، براستى به خدا سوگند مى خورم، اگر به من گزارش كنند كه در اموال عمومى خيانت كردى، كم يا زياد، چنان بر تو سخت گيرم كه كم بهره شده، و در هزينه عيال، درمانده و خوار و سرگردان شوى، با درود ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  @MaktabeEmamAli ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
27.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 قرار عاشقی ◾سلسله مباحث «حسین شناسی» 🏴 ویژه ماه محرم الحرام 📓 با محوریت کتاب «سومین امام علیه السلام » 🎙️ سخنران دکتر حمید قلندری ✍️پژوهشگر و متخصص ادیان (جلسه سیزدهم) _شناسی ۱۴۴۵ عزا # صاحب الزمان (عج) @DrGhalandar https://chat.whatsapp.com/GXrCKrWLPZi8Fa8erd474y
03 Dafne Shohada.mp3
17.67M
▪️" صباحاً و مساءً " بشنویم مصیبتی را که او هر صبح و شام می‌بیند و خون می‌گرید! 🎵 روایت سوّم: دفنِ شهدا... @Elteja
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه و شرح خطبه 31 نهج البلاغه: چه شد که پیمان شکستی؟ ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  @MaktabeEmamAli ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
💠امّا «زبير»: 🔸زبير، فرزند عوام و مادرش صفيه عمه رسول خدا بود. او در پانزده سالگى (يا کمى کمتر يا بيشتر) اسلام را پذيرفت و شايد چهارمين يا پنجمين نفر بود که مسلمان شد. او جزو مهاجران حبشه بود و سپس به مدينه آمد و پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) پيمان اخوّت او را با عبدالله ابن مسعود منعقد فرمود. او، در جنگهاى اسلامى به خوبى درخشيد و در جنگهاى بدر و أُحد و خندق، خيبر و حُنَين شرکت داشت و سخنان خوبى از پيامبر درباره او نقل شده است. او، جزء شوراى شش نفره عمر بود که به على (عليه السلام) رأى داد، ولى طلحه به آن حضرت رأى نداد. ┄┄┅═✧❁🔸💎🔸❁✧═┅┄ 🔹متأسفانه او نيز بر اثر جاه طلبى و شايد وسوسه هاى طلحه در پايان کارش از مسير حق منحرف شد و براى رسيدن به مقام خلافت يا پست مهم ديگرى دست در دست طلحه گذاشت و آتش جنگى را برافروخت که هزاران نفر در آن سوختند و شکافى در جامعه مسلمانان به وجود آورد. پيمان و بيعتش را با على (عليه السلام) شکست و تسليم خواسته هاى نفس شد، ولى به گفته مورّخان در ميدان جنگ جمل، پيش از آغاز جنگ، با نصايح على (عليه السلام) متوجه اشتباه خود شد و از جنگ کناره گيرى کرد و به يکى از بيابانهاى اطراف به نام «وادى السباع» رفت و به نماز و توبه پرداخت و مردى به نام «ابن جرموز» به گمان اين که کشتن او سبب خشنودى على (عليه السلام) و دريافت جايزه مى شود، به سراغ او رفت و در حال نماز او را کشت و انگشتر و شمشيرش را براى على (عليه السلام) آورد. حضرت ناراحت شد و در جمله مهمى درباره شمشير او فرمود: «هَذَا السَّيْفُ ظالِماً فَرَجَ الْکَربَ عَنْ وَجْهِ الرَّسُولِ اللهِ; اين شمشيرى است که بارها اندوه را از صورت پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) برطرف ساخت.» بعضى گفته اند که حضرت، به ابن جرموز، اجازه ملاقات نداد و به آن کس که براى گرفتن اجازه نزدش آمده بود، فرمود: بَشِّرْ قاتِلَ ابْنِ صَفْيةِ بِالنّارِ; «قاتل زبير، را به آتش دوزخ بشارت ده!» بعضى گفته اند «ابن جرموز» با شنيدن اين سخن، از شدّت ناراحتى خودکشى کرد. ┄┄┅═✧❁🔸💎🔸❁✧═┅┄ 🔸در بعضى از اسناد تاريخى، اين مطلب به خوبى تبيين شده که پيمان شکنى طلحه و زبير به تحريک معاويه بوده است. سرگذشت فشرده بالا ـ که درباره طلحه و زبير نقل شد ـ ضمن اين که بحثهاى خطبه ما را تکميل و به فهم محتوايى کمک مى کند، درس عبرتى است براى همگان که چگونه ممکن است انسانى که قسمت عمده عمر خود را در راه حق سپرى کرده، مجاهدتها کرده، جوايز معنوى گرفته و نام نيکى در تاريخ براى خود گذارده، به خاطر حبّ دنيا و جاه طلبى و عشق به مال يا مقام کارش به جايى رسد که سرنوشت دردناک او مايه تأسّف همگان گردد. اَللّهُمَّ! اجْعَلُ عاقِبَةَ أَمرنا خيراً. ┄┄┅═✧❁🔸💎🔸❁✧═┅┄ 3 ـ شرايط لازم براى امر به معروف و نهى از منکر 🔹در سخن بالا اشاره به يکى از شرايط مهم امر به معروف و نهى از منکر شده است و آن احتمال تأثير است. حضرت مى فرمايد: «با طلحة ملاقات مکن! که مردى سرکش و نفوذ ناپذير است، ولى با زبير ملاقات کن که انسانى نرمخو و طبعاً نفوذپذير است.» بديهى است که نيروى انسان هر چه باشد، محدود است و بايد اين نيرو در جايى مصرف گردد که احتمال اثر باشد. آنجا که احتمال تأثير نيست نبايد نيروها را به هدر داد و بى نتيجه مشت بر سندان کوبيد، ولى در صورت احتمال اثر نيز نبايد در انتظار يقين نشست و گفت چون يقين بر اثر نيست نبايد اقدام کرد! نه علم بر اثر شرط است و نه در صورت يقين به عدم تأثير وظيفه اى داريم. ┄┄┅═✧❁🔸💎🔸❁✧═┅┄ 🔸هرگاه اين شرط با شروط ديگر مانند شناخت معروف و منکر و عدم وجود خطر همراه گردد، وظيفه امر به معروف و نهى از منکر قطعى مى شود. اين نکته نيز قابل توجه است که بسيارى از انسانها داراى خوهاى حيوانى هستند و هر کدام شباهتى به يکى از حيوانات دارند. بعضى مانند روباه و بعضى مانند گرگ درنده اند و بعضى مانند شير شجاعند و بعضى مانند خوک شهوتران و شکم پرستند و بعضى مانند گاو نادانند و... در سخن بالا امام (عليه السلام) «طلحه» را به گاو سرکشى تشبيه مى کند که در مقابل حق تسليم نمى شود و در تشخيص واقعيتها گرفتار خطا و اشتباه است و وقتى به سراغ کارهاى سخت مى رود آن را آسان مى انگارد و سرانجام شکست مى خورد. ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  @MaktabeEmamAli ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
پایان ترجمه و شرح خطبه 31 نهج البلاغه: چه شد که پیمان شکستی؟ ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  @MaktabeEmamAli ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
4_6028273477981571985.mp3
13.35M
▪️" صباحاً و مساءً " بشنویم مصیبتی را که او هر صبح و شام می‌بیند و خون می‌گرید! 🎵 روایت چهارم: ورود کاروان به کوفه... 🍀 عضویّت در اِلتجا 🍀 @Elteja
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 قرار عاشقی ◾سلسله مباحث «حسین شناسی» 🏴 ویژه ماه محرم الحرام 📓 با محوریت کتاب «سومین امام علیه السلام » 🎙️ سخنران دکتر حمید قلندری ✍️پژوهشگر و متخصص ادیان (جلسه چهاردهم) _شناسی ۱۴۴۵ عزا # صاحب الزمان (عج) @DrGhalandar https://chat.whatsapp.com/GXrCKrWLPZi8Fa8erd474y
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 پاسخ سؤالات خطبه نهم نهج البلاغه مسابقه ۹ نهج البلاغه شناسی ۱_امیرالمومنین امام علی (علیه‌السلام)، قیام طلحه و زبیر را چگونه تشبیه کردند و چرا؟ امام(عليه السلام) مى فرمايد: «آنها رعد و برقى نشان دادند ولى با اين همه کارشان به سستى و شکست انجاميد» (وَ قَدْ اَرْعَدُوا وَاَبْرَقُوا، وَ مَعَ هذَيْنِ الاَمْرَيْنِ الْفَشَلُ). اين تشبيه زيبا اشاره به ابرهايى مى کند که رعد و برق فراوانى ظاهر مى کنند و به مردم نويد باران پربرکتى مى دهند امّا سرانجام بى آن که قطره اى ببارد متلاشى و پراکنده مى شوند. ۲_ بر طبق این خطبه، دو مکتب مختلف در فعاليتهاى اجتماعى و نظامى و سياسى را نام ببرید و کمی درباره آن‌ها توضیح دهید: گروهى مرد سخن اند و اهل حرف، در اين ميدان که وارد مى شوند غوغا مى کنند; ولى به هنگام عمل جز سستى و ناتوانى و ناکامى بهره اى ندارند. گروهى ديگر اهل کردار و عملند، سخن کم مى گويند امّا عمل بسيار دارند. ساکت و خاموشند امّا کارآمد و قهرمان. پيامبران الهى و مردان خدا و مجاهدان راه حق از گروه دوّم بوده اند ولى اهل باطل و لشکريان شيطان غالباً در گروه اوّل جاى دارند. ۳_ بر طبق این خطبه، یکی از اصول مهم مدیریتی اولیاالله چیست؟ آن‌ها هرگز اهل جار و جنجال و سر و صدا نبوده اند; بلکه به عکس، هميشه عمل نشان مى دادند. ۴_ آیا استفاده از سخنان کوبنده و رجز خواندن برای دشمنان با سیره امام، تضادی دارد؟ خیر، مشکلی در این وجود ندارد که انسان براى استفاده از جنبه هاى روانى در ميدان جنگ رجز بخواند و با کلمات کوبنده، دشمن را بمباران کند. مشکل آن جاست که تمام همّت، رجزخوانى و خلاصه کردن همه چيز در حرف و سخن باشد. هميشه بايد اساس کار را عمل تشکيل دهد و سخن جنبه فرعى داشته باشد و به عنوان پشتوانه اى براى عمل مورد استفاده قرار گيرد.  ۵_ تفاوت میان غوغا سالارى و تبليغات مفيد و مؤثر چیست؟ آنچه مورد نهى واقع شده، سخنان تو خالى و رعد و برقهاى بى محتوا يا همان چيزى است که ما آن را لاف و گزاف مى ناميم و قراين نشان مى دهد که کار جدّى به دنبال آن وجود ندارد. اين گزاف گوييها کار شياطين و پيروان آنها و افراد بى منطق است. امّا تشويق و تهديدهايى که به دنبال آن برنامه و کار و عمل است و از دايره سخن به دايره عمل منتقل مى شود و نشانه هاى واقعيّت در آن آشکار است، در گروه دوّم جاى دارد که نه تنها مذموم نيست بلکه بخشى از جنگ روانى با دشمنان محسوب مى شود و کاربرد وسيع و گسترده و مؤثّرى دارد.  ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  @MaktabeEmamAli ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
✍️ مسابقه ۱۰نهج البلاغه شناسی ▪️ سؤالات خطبه دهم نهج البلاغه ۱_چگونه میتوان به مضمون «اَللهُ وَلِىٌّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلماتِ اِلَى النُّورِ» از تاريکيهاى وسواس شيطانى رهايى يافته ؟ ۲-طبق نظر بعضی از شارحان "نهج البلاغه "تعبیر (اِنَّ معی لَبَصیرتی ) اشاره به چیست؟ ۳-طبق نظر امیرالمومنین حقیقت سرچشمه گمراهی هر کسی یک از سه چیز است توضیح دهید؟ ۴-امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام لشکر طلحه وزبیر را به چه چیزی تشبیه می کنند؟ ۵-چرا درقرآن اخطارهای مکرر درباره شیطان وحزب شیطان ولشکر شیطان شده است ؟ 📝مهلت ارسال پاسخ سؤالات تا ۲۰مرداد ارسال پاسخ به ⬅️ @Ataei42   ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  @MaktabeEmamAli ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
28.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 قرار عاشقی ◾سلسله مباحث «حسین شناسی» 🏴 ویژه ماه محرم الحرام 📓 با محوریت کتاب «سومین امام علیه السلام » 🎙️ سخنران دکتر حمید قلندری ✍️پژوهشگر و متخصص ادیان (جلسه پانزدهم) _شناسی ۱۴۴۵ #اباالفضل عزا # صاحب الزمان (عج) @DrGhalandar https://chat.whatsapp.com/GXrCKrWLPZi8Fa8erd474y
1_1655397792
10.72M
سَلامـ‌آقـا غریبِ‌آشناےطوس..
4_6035104498911808858.mp3
13.64M
▪️" صباحاً و مساءً " بشنویم مصیبتی را که او هر صبح و شام می‌بیند و خون می‌گرید! 🎵 روایت پنجم: بازارِ کوفه... 🍀 عضویّت در اِلتجا 🍀 @Elteja
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
CQACAgEAAx0CVc35HwACucJkndcMFhvWX7DV8SklTRkBz1tqfQACTgMAAmqaugGyeA1hX9u93y8E.mp3
7.38M
🎙️صوت_مهدوی حجت‌الاسلام دارستانی 🔸راه های جلب رضایت امام_زمان ارواحنا فداه اَللهُمَ‌عجِل‌الوَلیِک‌اَلفرج
45.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 قرار عاشقی ◾سلسله مباحث «حسین شناسی» 🏴 ویژه ماه محرم الحرام 📓 با محوریت کتاب «سومین امام علیه السلام » 🎙️ سخنران دکتر حمید قلندری ✍️پژوهشگر و متخصص ادیان (جلسه شانزدهم) _شناسی ۱۴۴۵ #اباالفضل عزا # صاحب الزمان (عج) @DrGhalandar https://chat.whatsapp.com/GXrCKrWLPZi8Fa8erd474y