💢 نصراللهِ جوان و همّتِ فرمانده
💯 خاطرهای جالب از فرزند شهید همّت
🔹 مرا به سینهاش فشرد، بعد دور ترم کرد و درحالی که هر دو بازوی مرا در دست داشت ایستاده خاطرهای عجیب تعریف کرد.
«در شکاف درهی جنتا برای دورههای آموزشی مخفی شده بودیم و برای دستگیری و شکست ما هر کاری میکردند، وضعیت بسیار سخت بود و تمامی ما پنجاه نفر تنها دو کلاشینکف داشتیم. باورکردنی نیست اما همین کلاشینکفها تنها سلاح تشکیلات ما در آن دره سخت بود که یکی را از برادران جنبش امل گرفته و دیگری را با هزینه شخصی تهیه کرده بودیم.
اولین بارقهی امید ما چشمان مردی بود که در تاریکی دره میدرخشید، آمد و درست همینطور که تو را در آغوش کشیدم مرا به سینهاش چسباند. او محمدابراهیم همت بود و این دیدار آغاز راهی بود که ما را از آن دره به جایی رساند که در جنگ سیوسه روزه دنیا را انگشت به دهان گذاشتیم.»
او که سلاحی به همراه نداشت، گفت من و دو یار همراهم از طرف امام آمدهایم شما را آموزش بدهیم.»
حسی با من میگويد که سید در دل گفته بود تو آموزش بده و من خودم پرورش میدهم، من خودم نیرو میسازم... و ساخت! از دو تا اسلحه انفرادی شروع کرد و یک ارتش ساخت.
حالا که شهید شده روشن است که تربیت شدگان او ایستاده و مقاوم خواهند بود و خدشهای به ایستادگی آنها نخواهد افتاد.
سیدالشهدای مقاومت اینقدر تکثیر شده است که نگران آینده او و حزباش نباشیم، تنها تلخی این ایام ماجرای آغوشی است که دیگر تکرار نخواهد شد و انگشت اشارهای که دیگر بالا نخواهد رفت.
✍ محمدمهدی همت
🗓 هفتم مهرماه ۱۴۰۳
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از أخٌفيالله
54.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم تاریخی اولین سخنرانی شهید سید حسن نصرالله بعد از انتصاب به عنوان دبیرکل حزبالله
نکته مهم اینه که سید می گه شهادت دبیرکل حزب الله چه چیزی را ثابت می کند
♨️ عقبنشینیِ تاکتیکی و صحنۀ هزار لایه
🔰 بخش ۱ از ۲
✍ علیرضا ملااحمدی
🔹 امروز (۲۶ ربیعالأول) سالروز انعقاد پیمان صلح میان امام مجتبی علیهالسلام و معاویه است. رهبر انقلاب حقیقتِ این توافق را «عقبنشینیِ تاکتیکی» دانسته و لذا عنوان «آتشبس» را برای آن مناسبتر میداند. همان چیزی که در آیه ۱۶ سوره مبارکه انفال به آن اشاره شده و هشدار داده شده که اگر عقبنشینی غیر از این باشد، منجر به غضب الهی خواهد شد.
❗️اتفاق تأسّفانگیزی که در ماجرای صلح پیش آمد، این بود که بعضی از خصّیصین از اصحاب امام حسن علیهالسلام هم معنا و حکمتِ این پیمان را متوجّه نشدند و در دستگاه محاسباتیشان «تاکتیکیبودن» آن را ادراک نکردند و این باعث شد که حضرت را -نعوذ بالله- متّهم کنند به کنشِ غیرعزّتمندانه!
🔸 آنچه که این ایّام در جمهوری اسلامی میگذرد، از یک جهت به آن روزها شباهت دارد و آن اینکه جماعت کثیری از مردم انقلابیمان، بهخصوص با شهادت سیدحسن نصرالله (رضواناللهعلیه) نظام جمهوری اسلامی را متّهم به تعلّل در انجام وظیفه در این جنگ کردهاند و اینبار انگشت اتّهام را نه به سمت ولیّ جامعه بلکه رو به فرماندهان نظامی و مسئولان سیاسی (مشخصاً رئیسجمهور) گرفتهاند و آنها را به انفعال و تخطّی از دستور ولیّ جامعه متّهم کرده اند. در این باره توجّه به چهار نکته لازم است:
1️⃣ این نبرد، یک جنگ معمولی نیست که با چند موشک غائله ختم شود. در این جنگ صحنه بهشدّت پیچیده است و متغیّرهای چندوجهی و چندلایه چنان در آن تأثیرگذارند که به سادگی نه میتوان ابعادش را درست فهم کرد و نه میتوان دربارهاش تصمیمگیری کرد.
2️⃣ تردیدی نیست که پاسخی «قاطع و شکننده» به رژیم، ضروری است؛ امّا چنین پاسخی در این صحنۀ پیچیده و چندوجهی «چیست» و سؤال مهمترِ بعد اینکه این پاسخ دقیقاً «چگونه» باید عملیاتی شود؟
▪️نظام جمهوری اسلامی از طرفی باید بهگونهای اقدام کند که حمایت قاطع اکثریّت مردم را با خود داشته باشد و اگر هر واکنشی داشت، قاطبۀ مردم با نظام همراهی کنند و صدای اعتراضی از داخل بلند نشود.
▪️از دیگر سو باید بهگونهای عمل کند که حتّیالإمکان آمریکا وارد صحنه نشود؛ مسلّماً آمریکا و بلوک غرب نظارهگرِ نابودی اسرائیل (در فرایندی دفعی) نخواهد بود و اگر واقعاً با خطر نابودی مواجه شود، وارد میدان میشود و هزینۀ بالایی هم برایش حاضر است بپردازد؛ پرواضح است که این وضعیت باید آخرین گزینۀ پیش روی جمهوری اسلامی باشد.
▪️از طرف دیگر باید در عین حال، ضربه چنان کاری و جدّی باشد که محاسبات اسرائیلِ وحشی را تغییر دهد و قواعد بازی را به نفع مقاومت دگرگون کند. از طرف چهارم باید بهگونهای اقدام کند که باز بهانهای تازه برای ایرانهراسی و تحریمهای اقتصادی جدید دستوپا نشود.
▪️متغیّر مهم دیگر در این ماجرا هم ابعاد نظامیِ خود جنگ و ضربهزدن به مواضع آسیبپذیرِ دشمن است.
📍پس از همۀ اینهاست که پاسخ به سؤال «چه اقدامی؟» روشن میشود؛ پرواضح است که این اقدام هر چه که باشد، یک اقدام پیچیده خواهد بود و تازه وارد طرحریزیِ عملیاتی برای اقدام میشویم که این خود پیچیدگیهای مضاعف خود را دارد.
🔹 جوابدادن به این پرسشها جز با اشراف کامل بر ابعاد امنیتی و نظامی و اطلاعاتیِ گستردۀ این صحنۀ پیچیده، امکانپذیر نیست. کدامیک از ما مردم معمولی از تمام آن متغیّرها باخبریم و چنین اطلاع و اشرافی داریم که چنین بیمهابا فرماندهان نظامی را متّهم به بیعمَلی و عقبنشینیِ غیرتاکتیکی کردهایم؟!
3️⃣ آیا سکوت و بیعملیِ ظاهریِ این روزهای جمهوری اسلامی از سنخ سکوتِ «تاکتیکی» است یا «غیرتاکتیکی»؟ معنا و معیار تاکتیکی بودن در این بحث چیست؟ تعبیر دیگرِ پرسش بالا اینست که: آیا این سکوت به عنوان یک «راهبرد» اتّخاد شده که قرار است استمرار یابد و تعیینکنندۀ دیگر سیاستهای نظام باشد، یا بهعنوان یک «آمادهسازی برای عملیات جدّی و تمامکننده» اتّخاذ شده است؟
🔺 با توجّه به مطلب قبل، پاسخ تا حدّی روشن است. از طرفی میدانیم که فرماندهان نظامی ایران بارها و حتی شخص آقای پزشکیان هم در روزهای اخیر، بر ضرورت پاسخِ تمامکننده به رژیم تأکید و تصریح کردهاند. امّا حتی اگر هیچ اطلاعی دربارۀ موضع اینان هم نداشتیم، با توجّه به شناختی که از رهبری انقلاب به عنوان «فرماندۀ کلّ قوا» داریم، با احتمال قریب به یقین میتوان گفت که گزینۀ دوّم محتملتر است.
4️⃣ سهم هر یک از مسئولان نظام (بالخصوص رهبر و رئیسجمهور) در تصمیمگیریهای نظامی و امنیّتیِ مهمّ چقدر است؟ این روزها میبینیم که بعضی با برجستهکردنِ کاریکاتوریِ نقش رئیسجمهور در قامت «رئیس شورای عالی امنیت ملی» سعی میکنند او را مقصّر اصلیِ بیعملیِ نظام تلقّی کند و رهبری را هم به عنوان «رهبرِ تنهامانده در صحنه» معرّفی کنند!
🔗 ادامه را اینجا بخوانید.
@Maktabkhaaneh
♨️ عقبنشینیِ تاکتیکی و صحنۀ هزار لایه
🔰 بخش ۲ از ۲
🔗 بخش اول را اینجا بخوانید.
✍️ علیرضا ملااحمدی
🔹 با سه نکتۀ پیشین روشن شد که اساساً صورتمسئلهی «عقبنشینیِ غیرتاکتیکی» یک تصویر غلط از موضع اینروزهای نظام است. امّا علاوه بر این، تجربۀ تاریخی در مورد مدیریّتِ قاطعانه و شجاعانۀ شخص رهبر انقلاب هم ثابت کرده که چنین تصویری که سعی میکند رهبری را یک عنصر ضعیف و مظلوم در کنج صحنه ترسیم کند که مسئولان و فرماندهان نظامی دورش را خالی کردهاند و او هم مجبور است به خواستهشان تن دهد، اصلاً نمیتواند نگاهی واقعبینانه باشد.
📍حرف آخر:
در ماجرای صلح امام مجتبی علیهالسلام، وقتی سلیمانبنصُرد خزاعی به حضرت اعتراض کرد که چرا صلح کردی، حضرت در پاسخ، به این آیه اشاره فرمودند: «لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا» [تو نمیدانی، چهبسا پس از این، اتفاق دیگری رخ دهد] و بعد او را به خلوت بردند و برنامهشان برای ضربۀ مُهلک و تمامکننده به باند اموی را با او در میان گذاشتند.
برنامهای که در یک فرایند ۲۰ ساله با قیام عاشورا، چنان مُهلک و تمامکننده بود که به تعبیر آیتالله خامنهای : «قیام عاشورا آخرین تیری بود که از چلّهی کمانِ این صلح پرتاب شد و به سینۀ دشمن نشست و او را از از پا درآورد.» (همرزمان حسین علیهالسلام؛ ۱۳۳)
🔹 در صحنۀ جنگ امروز هم، رهبر انقلاب در قامت «فرماندۀ کلّ قوا» تکلیف صحنه را مشخص کرده است: «سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزباللهِ سرافراز رقم خواهد زد.»
امّا اینکه این «سرنوشت» دقیقاً چگونه و در چه فرایندی قرار است رقم بخورد، قاعدتاً به ابعاد مکتوم و ناگفتنیِ صحنه بازمیگردد. اساساً ذاتِ چنین موقعیّتی، پررنگبودن ابعاد امنیّتی و اطلاعاتی در آن است. لذا برای ما کنشگرانِ جزئی که عمدتاً فقط نظارهگر هستیم هم عاقلانهترین کنش، اعتماد و اطمینان به سخنِ فرمانده است و حمایت از تصمیماتش.
📌 اینجاست که «صبرِ انقلابی» معنا پیدا میکند؛ صبری که نه انفعال بلکه یک انتظارِ فعّالانه برای بهثمرنشستنِ تلاشهای جبهۀ حقّ است. آن صلحِ امام مجتبی علیهالسلام که در فرایندی ۲۰ ساله منجر به ضربۀ کاریِ «عاشورا» شد، در شرایطی بود که جبهۀ حقّ در اوج ضعف بود. امروز امّا جبهۀ حقّ در قدرتمندترین موقعیّت تاریخیاش هست و راه درازی نیست تا ثمرات این «طمأنینۀ تاکتیکی» به تدریج روشن شود.
@Maktabkhaaneh
🔖 میگم... حالا که حمله شد، معنیش اینه که رئیسجمهور به رهبر و فرماندهان نظامی «اجازه» داد که حمله صورت بگیره؟!... 🤔
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 امام آمد وسط میدان
✊ نقطه اوج و تمامکننده میدان، مردم هستند
✊ حماسه تاریخی باید رقم بخورد
🎙 حجتالاسلام #محمد_امیری_طیبی
#رسالات
❇️@Resaalat1542
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از اخبار سوریه
اما در تصویر بعدی شاهد آن هستیم که یکی از موشکها سقف شلتر را سوراخ و وارد آن شده است. این دقت اصابت بسیار مهم است، کما اینکه در تصویر پیشین هم دقتها خیلی خیلی عالی بودند. نکته مهم آن استکه ایران توانسته از فاصلهای دور پرتابههایی را شلیک کند که در میان پدافند سنگین و چند لایه ناتو و رژیم عبور کرده وبا موفقیت به زمن اصابت کنند. این موضوع وقتی مهم میشود که برای زدن یک پایگاه به جای اختصاص 30 موشک، شما قرار است 200 موشک شلیک کنید و البته از کلاهکهای سنگینتر و قویتر هم بهره بگیرید.
بر اساس تصاویر متعددی که منتشر شده، همه پرتابهها در پایگاه فرود آمدهاند که بخشی از آنها به منطقه باز اصابت کرده، اما بخش بزرگتری (دو سوم از آنها) به شلترها، ساختمانها، سایهبانهای جنگندهها و برخی تاسیسات دیگر اصابت مستقیم داشته است. همانگونه که در بالا گفته شد، مهم و مبنا، اصابت و عبور از سامانه چند لایه پدافندی است که امریکا و ناتو برای رژیم تدارک دیده بودند و فکر میکردند که هیچ سلاحی توان نفوذ از این لایهها را ندارد.
@SyrianKhabar
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 وحدت با کدام تفکر و فلسفه؟
بزرگترین پرسشی که بعد از بیانات مهم رهبر معظم انقلاب میبایست مطرح شود این است:
❇️ با کدام فکر و فلسفه میتوان بنیانهای نظری و معرفتی ایجاد #امت_اسلامی را فراهم کرد؟
این پرسش اصلی به پرسشهای فرعی ذیل قابل تحقیق و بررسی است:
✔️کدام فکر و فلسفه و چگونه میتواند میان هویت ملی و هویت اسلامی ملل مسلمان جمع سالم کند؟
✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه میتواند میان دانشها و میراث علمی و فرهنگی ملل و مذاهب اسلامی ارتباط برقرار کند و باب گفتگو و بحث سازنده را باز کند؟
✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه میتواند بنیاد فرهنگ اسلامی را فراتر از دعواهای مذهبی، کشف و به عنوان نرمافزار جوامع اسلامی صورت بندی کند؟
✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه میتواند فقاهت اسلامی را به یک الگوی راهبردی و برنامه زندگی و تمدنی امت اسلامی تبدیل کند و جوامع اسلامی را به تعاون بر خیر و تقوا و مقاومت در برابر جبهه استکبار دعوت کند؟
#فلسفه_وحدت
#فلسفه_امت
#فلسفه_وفاق
#وحدت
#وحدت_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2093
❇️ تأمّلی در معنای «جهانبینی»
✍️ علیرضا ملااحمدی
🔹 «جهانبینی (Weltanschauung)» اصطلاحی فلسفی است که ریشه در سنت #ایدئالیسم_آلمانی دارد و نخستینبار در قرن نوزدهم توسط #کانت در کتاب «نقد قوّۀ حکم» استفاده شد. برای فهم بهتر معنای این اصطلاح ابتدا باید نگرش معرفتی ایدئالیسم را بشناسیم:
🔸 طبق این نگرش که بهلحاظ تاریخی و معرفتی پایۀ فلسفۀ مدرن غربی است، در فرایندِ «شناخت»، این ذهن انسان است که محوریّت و فاعلیّت اصلی را دارد و به واقعیّت، ساختار و معنا میبخشد. بدین معنا که ما به شناختِ مستقیم جهان «همانگونه که واقعاً هست» هیچ راهی نداریم؛ بلکه ذهن با ساختارهای خودش، تجربهمان از جهان را برایمان ترجمه میکند. در این نگاه «جهان» چیزی نیست جز «مفاهیمِ ساخته و پرداختۀ ذهن ما».
🔹 این نگرش در مقابل سنّت فلسفی «رئالیسم» شکل گرفته که نقش ذهن انسان را نه «خلق» بلکه «کشف» جهان واقع میداند و نگرش غالب در فلسفههای پیشامدرن از جمله مبنای پذیرفتهشده از سوی فیلسوفان مسلمان است.
📍در ایدئالیسم، جهان نه چیزی مستقل و جدا از ذهن، بلکه عبارتست از همان چیزی که توسط ذهن تفسیر و ساخته میشود. از این رو، جهانبینی آن «چارچوبِ صرفاً ذهنی» است که تجربه و تفسیر واقعیت را ممکن میسازد.
▪️ در نگاه #کانت جهانبینی صرفاً یک ساختار ذهنی است که فرایند شناخت در آن شکل میگیرد. #فیشته همین نگرش را ادامه داد و «من» را محورِ جهانبینی قرار داد و توضیح داد که جهان صرفاً نتیجهٔ کنشهای آگاهانهٔ ماست، نه یک واقعیت مستقل که خارج از ذهن وجود دارد. به عبارت دیگر، جهانبینی برای فیشته با خودآگاهی و آفرینش مستمرّ واقعیّت از سوی ذهن گره خورده است.
▪️ #هگل نیز در امتداد همین رویکرد توضیح داد که جهانبینی یک مرحله از دیالکتیکِ آگاهی است؛ و از آنجا که آگاهی روَندی تاریخمند دارد، لذا هیچ جهانبینیِ معیار و ثابتی وجود ندارد، بلکه جهانبینیها در یک فرآیند تاریخی تغییر میکنند و به سطوح بالاتر نزدیک میشوند. در نگاه او جهانبینیهای مختلف تنها نمودهایی از مراحل مختلفِ آگاهی انسان هستند.
▪️در دوران معاصر این اصطلاح بیشتر در آن معنایی استفاده میشود که #دیلتای مطرح کرد. او که در امتداد سنّت ایدئالیسم میاندیشد، همین نگرشِ نسبی به جهانبینی را تعمیق بخشید و توضیح داد هر دورهی تاریخی یک جهانبینی خاص را تولید میکند که نتیجهی تعاملِ فرهنگ، تجربه و آگاهی تاریخی است. در واقع «تاریخ انسان» عبارت است از رشتهای از جهانبینیهای مختلف که هر یک وابسته به شرایط خاص زمانی و مکانی هستند و نه یک هدف غاییِ مشخص.
🔹 در فضای فکری ایران ظاهراً #شریعتی نخستین کسی بود که این اصطلاح را وارد کرد و به دلیل بیاطلاعی از مبنای ایدئالیستیاش، مورد توجّه و استقبال اندیشمندان بزرگی چون #شهید_مطهری هم قرار گرفت.
✅ آن معنایی که شهید مطهّری (ره) و دیگر اندیشمندانِ اصیل مسلمان جهانبینی را در آن قصد کردهاند، همان چیزی است که در سنّت فلسفیِ خودمان با عنوان «حکمت نظری» از آن یاد شده است. بنابراین بهتر است ما نیز به همان اصطلاح اصیل خودمان بازگردیم.
@Maktabkhaaneh
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ سالیانی دراز، سنگِ «ولایت» را برائتیهای ضدّوحدت به سینه زدند. اما در نهایت، این اُخوّتیهای طرفدار وحدت بودند که بیش از هر زمانی در دوران غیبت، پرچم عزّت و شرافتِ تشیّع و ولایت اهلبیت علیهمالسلام را بالا بردهاند.
@Maktabkhaaneh
فیلم لحظات آخر مبارزهی فرمانده #یحیی_سنوار مرا یاد سکانس پایانی مبارزهی #مختار انداخت. همینقدر باشکوه...
اصلاً این قاعدهی دنیاست:
صهیونِ کثیف، همان نیمبند عقل معاشی که دارد هم، بر اثر غرور زایل میشود؛ در نتیجه با فیلمی که خودش منتشر میکند، چهرهی پرشکوه و مجاهد و قهرمانِ دشمنش را به جهانیان نشان میدهد و خودش را رسوا میکند.
﴿و الله خیر الماکرین﴾
@Maktabkhaaneh