eitaa logo
منار | معارف ناب امام و رهبری
89 دنبال‌کننده
185 عکس
38 ویدیو
14 فایل
🌺 معارف انقلاب اسلامی=معارف امام و رهبری🌸 ❇️ آشنایی با کانون فرهنگی منار https://eitaa.com/manaar_ir/3 ❇️ دوره معارف سطح یک https://eitaa.com/manaar_ir/49 https://eitaa.com/manaar_ir/51 ❇️ ارتباط با ادمین @zare1979
مشاهده در ایتا
دانلود
بچه‌های عزیز! شما که امروز جشن عبادتتان را برگزار کرده‌اید، در حقیقت از امروز خدای متعال با همه‌ی عظمت و جلال خود، با شماها حرف میزند و شما را مخاطب قرار میدهد و شما را به تکلیف سرافراز میکند. امروز شما دختران عزیز از عالم کودکی خارج شده‌اید و جزو بزرگها به حساب میآیید؛ چون نماز بر شما واجب است و باید نماز بخوانید و عبادت کنید و با خدای بزرگ حرف بزنید. این دوران شیرین عمر را قدر بدانید و ان‌شاءاللَّه نمازتان را به طور کامل یاد بگیرید. طوری نباشد که دختربچه‌های عزیزمان که امروز به تکلیف رسیده‌اند، نماز را بلد نباشند. البته میدانم که شماها نماز را بلدید؛ اما جزییات نماز را هم باید یاد بگیرید. همه‌ی شما باید عبارات نماز و ذکرهایی که در نماز میگویید و حرکاتی که میکنید و وضو و طهارت و کارهای لازم برای نماز را ان‌شاءاللَّه یاد بگیرید. بیانات در مراسم جشن تکلیف دانش ‌آموزان بوشهر،۱۳۷۰/۱۰/۱۲
عمده‌ی [هدف‌] در این قرارگاه [نماز جمعه] تبیین است؛ مسئله‌ی تبیین. عمده‌ی هدف انبیای الهی تبیین بود؛ حقیقت را بیان کنند؛ چون آن چیزی که موجب میشود انسانها گمراه بشوند این است که حقیقت را نمی‌شناسند؛ عمده این است. از این قبیل هم هستند که حقیقت را میدانند امّا انکار میکنند، لکن عمده‌ی انحرافها ناشی از ندانستن حقیقت است و انبیای الهی آمدند تا حقیقت را بیان کنند، واضح کنند، ظاهر کنند، حجّت را تمام کنند بر مردم؛ مسئله‌ی تبیین این است. اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء؛(کافی، ج ۱، ص ۳۲) شما میراث‌بر انبیا هستید، از جمله در این قضیّه؛ مسئله‌ی تبیین. بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور،۱۳۹۴/۱۰/۱۴ را دنبال کنید.
جنگ جمل.pdf
4.26M
📖 📗 فصل سیزدهم از کتاب (مروری بر زندگی و سیره‌ی سیاسی امیرالمؤمنین علیه‌السلام از منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدّظلّه‌العالی) با موضوع «جنگ جمل، رویارویی با ناکثین» 🗒 ۲۰ صفحه ⏱ زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه 💢 سرفصل‌ها: ▫️ پیچیدگی و عظمت فتنه‌ی جمل ▪️ راه تشخیص حق از باطل در فتنه‌های بزرگ ▫️ قاطعیّت بی‌نظیر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ▪️ جنایت‌های عجیب فتنه‌گران در بصره ▫️ درگیریِ سران فتنه برای امامت جماعت! ▪️ سربلندیِ کوفیان در فتنه‌ی جمل ▫️ اتمام‌حجّت امام (ع) با سران و اصحاب فتنه ▪️ شجاعت علوی در میدان جنگ ▫️ روشنگریِ فکری در خطّ مقدّم جبهه ▪️ سلاح زبیر در دست امام (ع) ▫️ نحوه‌ی برخورد با عایشه پس از شکست ▪️ نقش باند اموی در فتنه‌ی جمل ▫️ دعوتِ روشنگرانه به حقّ ▪️ اوّلین اقدام امام (ع) پس از پیروزی ▫️ منطق محاسباتیِ امیرالمؤمنین (ع) در تحلیل فتنه ▪️ شیوه‌ی پاسخ امام (ع) به اشکالات و شبهات ▫️ لغزش بزرگان خواصّ در فتنه و عذرخواهی از امام @qom_khamenei_ir
🗒 بر قله‌های شوکت ✍️زهرا نجاتی،طلبه و مبلغه حوزه ‏ ‏ برخی آدم‌ها معلم هستند اما نه معلمی که با تعدادی شاگرد در مدرسه ‏سروکار داشته باشد؛ یعنی حرف زدن و کارهایشان به آدم درس می‌دهد. ‏بعضی‌ها هم پیدا می‌شوند که از این مرحله بالاتر هستند و مثل حاج قاسم ‏همپای انسان‌ها نفس می‌کشند و می‌گویند و می‌شنوند.‏ حاج قاسم ازجمله کسانی بود که نه‌تنها مرتبه‌ی ‌نظامی بلکه حال خوش ‏عرفانی و مراتب بالای ولایت پذیرش، ذره‌ای او را از مردم دور نکرده ‏بود، بلکه در بالاترین مرتبهٔ تواضع نسبت به آن‌ها قرار داشت.‏ او نه‌تنها از آیت‌الله جوادی آملی که بزرگ‌مرد راه علم و دیانت است، ‏امضای شهادت درباره ایمان خودش را گرفت، بلکه برایش اصلاً اهمیت ‏نداشت که در مقابل دوربین اشک بریزد و از چند نفر سرباز بخواهد که ‏به دین‌مداری او شهادت دهند.‏ حاج قاسم از آدم‌هایی نبود که برای دل‌خوش کردن دیگران و رفع تکلیف ‏حرف بزند و عملی انجام بدهد. او از آن دست آدم‌ها نبود که دنبال ‏گزارش دهی باشد تا خودش را به رخ این‌وآن بکشد. شاهد آن‌که رهبر ‏انقلاب در روزهای ابتدایی شهادت حاج قاسم، از خلوص او این‌چنین یاد ‏می‌کند که در جلسات کاری در گوشه‌ای می‌نشست و سرش را پایین ‏می‌انداخت و خوش نداشت که بخواهد بگوید من این کارها را انجام ‏داده‌ام.‏ بصیرتی که او داشت، کم یاب بود و شاید برخی از عالمان دینی از آن ‏بی‌بهره باشند.‏ او در وصیت‌نامه‌اش، خطاب به مردم و علما، از رهبری به‌عنوان تنها ‏سنگری که اگر حفاظت نشود، تمام حرم‌های اهل‌بیت، به خطر می‌افتند، ‏یاد می‌کند. و از علما و مراجع در کنار ادب و احترام، می‌خواهد تا غربت ‏رهبر معظم را دریابند و مطیع اوامر او باشند.‏ او در فیلمی که بعد از شهادتش بسیار بازتاب یافت، سه مرتبه قسم جلاله ‏بر زبان می‌آورد تا بگوید که اطاعت از رهبر حکیم و فرزانه، بی‌شک باعث ‏عاقبت‌به‌خیری است.‏ در مقابل اما عالمانی که شاید سال‌ها، دیگران در مکتبشان، زانوی شاگردی ‏به زمین گذارده‌اند حالا با انحراف از مکتب ولایت‌فقیه، در حال سقوط ‏هستند.‏ حاج قاسم آن‌قدر بی‌پیرایه بود که حتی از لهجهٔ کرمانی که یادگار زندگی ‏روستایی‌اش، بود، ابایی نداشت.‏ حاج قاسم بی‌شک نشانه‌ای از نشانه‌های خداوند بود برای همه‌ی‌ کسانی‌ ‏که فساد را بهانه می‌کردند، کسانی که همهٔ مسئولین را زیر سؤال می‌برند ‏و همه‌کسانی که تغییر زمانه را بهانهٔ گناهان ریزودرشتشان و سیر کردن ‏شکم‌هایشان از بیت‌المال می‌کنند. و برای همهٔ ما.‏ شهیدی که نه‌تنها در هنگام حیاتش بلکه بعد از شهادتش، هم چنان در ‏حال خدمت به اسلام و ایجاد وحدت بین مردم بود و طبق باور همهٔ ما، ‏قطعاً از رجعت کنندگان پس از ظهور خواهد بود.‏
📋 عطر جهاد و شهادت/ بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره 5 ✍️ طیبه قائمی بافقی،طلبه سطح ۳ تعلیم و تربیت اسلامی و دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی پنج شنبه ها را دوست دارم زیرا سرشار از عطر شهادت است و انتظار. از یک سو یاد شهدا _همان انسانهای کمال یافته‌ای که بصیرت چراغ راهشان بود تا به لقاء خدا دست یافتند_ را در ذهن زنده می کند و از سوی دیگر دل‌مشغولی به انتظارجمعه‌ای دوباره و نیاز به بصیرت تا ما در راه ماندگان را به توفیق حضور اماممان برساند و بتوانیم رهرو راه شهدا، این راست قامتان تاریخ باشیم. آری، بصیرت میراث گرانقدری است که شهدا با زیست متعالی خود به آن دست یافتند و با ثبات در آن سعادتمند شدند و همگان را به بصیرت رهنمون شدند. همانگونه که شهید شیرعلی شهبازی توصیه می کند:«برادران بسيجي و سپاهي شما به شدت ،راهتان را ادامه دهيد تا به اميد حق به كربلاي امام حسين (علیه السلام) برسيد. اين بصيرتي که در قلب تابناك شما هست را مبادا از دست بدهيد. شما با اين بصيرت و نيروي الهي مي توانيد به لقاءالله بپيونديد.» شهید قاسم اصغری تأکید می کند:«خواهران و برادران و دوستان بدانيد كه نجات از ذلت و بردگي در دنيا و آخرت در پيروی از فرامين امام خميني و دوري از هرگونه گروه گرائي است و من شما را به حكم وظيفه شرعي ام به اطاعت از اولي الامر زمان سفارش مي كنم و هشدار مي دهم انحراف از خط ولايت فقيه، طي كردن مسير هلاك و نابودي است. اي ننگ بر كوردلان كه از بصيرت و دانايي بدورند.» شهید محمودهادی پور می گوید: «با اين نور ولايت حركت كنيد و هيچوقت از نور ولايت فقيه عقب نمانيد، پيرو ولايت فقيه باشيد تا در ميان ضلالتها و تاريكيها گمراه نشويد.» براساس نظام اندیشه مقام معظم رهبری، بصیرت از ضروری ترین لوازم مورد نیاز جهت حفظ آرمان شهدا و اهداف بلند انقلاب اسلامی است. که با رعایت ایمان و ذکر و یاد الهی، تقوای الهی، شناخت حقیقت ولایت و ولی امر زمانه خود، پیروی از عالمان وارسته، داشتن فکر و اندیشه و تجزیه تحلیل مسائل، عبرت گرفتن از مسائل گوناگون و دوراندیشی در امور می توان به آن دست یافت. ایشان با اشاره به خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه ضرورت بصیرت برای پاسداشت انقلاب اسلامی و حفظ آرمانهای شهدا را مورد تاکید قرار میدهند:«آنهایی که دور امیرالمؤمنین بودند و ایستادند و جنگیدند، خیلی بصیرت به خرج دادند که بنده بارها از امیرالمؤمنین نقل کرده‌ام که فرمود:«و لا یحمل هذا العلم الاّ اهل البصر و الصبر».در درجه ی اول،بصیرت لازم است». همچنین بی بصیرتی را رخنه ضربه پذیری امت اسلامی می دانند:«هر ضربه‌ای‌ که در طول تاریخ،ما مسلمانان خوردیم،از ضعف قدرت تحلیل بود...»(۱۳/۱۱/۱۳۷۷) بنابر این کسب بصیرت ضرورت است:«بصیرت و علم به زمان و استفاده از موقعیت‌ها برای هر عالمی،چه‌ اعلم علما باشد و چه کسی که در یک محله،احکام دین را به چند نفر تعلیم می‌دهد، ضروری است.»(۲۰/۱۲/۱۳۸۶) در نظام فکری رهبری، بصیرت از مهمات رویکرد جامعه اسلامی به شمار می آید و می فرمایند: «مبنای کار جامعه ی اسلامی بر تأمل، تدبّر،اندیشیدن و جوانب امور را دیدن است.»(۰۲/۰۲/۱۳۷۷) «بصیرت این است که شما بدانید با چه کسی طرفید، بدانید که او درباره‌ی شما چه فکری دارد، بدانید که اگر چشم خودتان را بستید و فکر نکردید، ضربه خواهید خورد. توقّع ما از نخبگان سیاسی و غیرسیاسی کشور این است که این بصیرت را داشته باشند. مردم خوشبختانه این بصیرت را دارند.»(۱۳۹۵/۰۸/۲۶) آیت الله سید علی خامنه ای بر این باورند که، بصیرت، دانایی صرف نیست. بلکه دانایی همراه با باور وایمان است. از این رو موجب هدایت و حرکت است. ایشان انس با قرآن و تقوا را از مهمترین راههای کسب بصیرت میشمرند. چرا که قرآن، کتاب هدایت، نور، تبیان‌ کلّ شی‌ء و کتاب بصائر است.(مائده/ ۱۵) در اندیشه رهبر انقلاب ، حرکت به سمت قرآن و معارف قرآنی ، برابر با کسب عزت، آگاهی، بصیرت، قدرت و قوّت از جانب خدای متعال است.(11/5/1390) ایشان برمبنا بودن تقوا برای دستیابی به بصیرت چنین تأکید می‌فرمایند:«آنچه که بصیرت و بینش انسان را در قضایای مختلف و در حوادث گوناگون و زیر غبار تبلیغات جنجال‌آمیز دشمنان، تضمین و حفظ می‌کند، دل پاک و نورانی مؤمن‌ است...؛ دلی که از ایمان برخودار است و منشأ تقوا در اندیشه و عمل است با تبلیغات‌ دشمنان،گمراه نمی‌شود»(۲۹/۰۶/۱۳۸۲) برای ثبات قدم در مسیر شهدا و دست یافتن به مقام شهادت باید بصیرت داشته باشیم تا بتوانیم خود و جامعه اسلامی را در طی مسیر تکامل حقیقی حفظ نماییم. بصیرت به ما کمک خواهد کرد تا در مواجهه با جبهه های معارض داخل و خارج، و دفاع از ولایت فقیه و برخورد با شبهات و فتنه های آخرالزمان، معیارهای تشخیص حق و باطل را از دست ندهیم و به سلامت از آشوبها و فتنه ها عبور کنیم. ادامه دارد...
جلسه قرآنی که آیت‌الله خامنه‌ای در آن شرکت نکرد! امروز با گذشته قابل مقایسه نیست. در گذشته این همه تلاوت کننده‌ی قرآن، این همه حافظ قرآن، این همه آشنای با متن قرآن، این همه عاشق و علاقه‌مند به تلاوت قرآن وجود نداشت؛ در حالی که همین کشور بود، همین ملت بود. من یادم هست که یکی از قرّاء برجسته‌ی مصری - مرحوم ابوالعینین شعیشع - آمده بود مشهد و در مسجد گوهرشاد قرآن تلاوت میکرد، که خیلی هم خوب میخواند. چون جلسه مال اوقافِ آن زمان بود و اوقاف هم برخلاف امروز که الحمدللَّه سازمان مفتخری است، آن روز سازمان بدنامی بود، بنده با اینکه خیلی شائق بودم تلاوت آن قاری را بشنوم، نمیخواستم بروم توی آن مجلس بنشینم؛ از دور نگاه میکردم و صدا را میشنفتم. همه‌ی کسانی که در آن مجلس شرکت داشتند، گمان نمیکنم پنجاه نفر، شصت نفر میشدند. یک عده‌ای مأمورین دولتی بودند، یک عده هم همین قرّاء معروف مشهدی خودمان بودند. بیانات در دیدار قاریان، حافظان و اساتید قرآنی، ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام ذرات کارهای ما تحت نظر خدای تبارک و تعالی است. و نامه اعمال ما به حسب روایات عرضه می‌شود به امام وقت؛ امام زمان- سلام الله علیه- مراقب ما هستند، مراقب روحانیت هستند که چه می‌کنند اینها. امروز که اسلام به دست آنها سپرده شده است و تمام عذرها منقطع شده است، نمی‌توانند بگویند نمی‌توانستیم، نمی‌توانند بگویند نمی‌دانستیم، نمی‌توانند بگویند که رژیم شاهنشاهی ما را نمی‌گذاشت کاری انجام بدهیم. همه اینها مرتفع شده است، و اسلام به دست شما افتاده است. مَنار(معارف ناب امام و رهبری) @MANAAR_IR
نماز را با اخلاص بجا آورید نه از روی ریا نمازی که انسان میخواند، اگر به قصد تقرب به خدا بخواند، توجهش به خدا باشد، با اخلاص نماز بخواند، این بالاترین عبادتهاست؛ اگر همین نماز را برای ریا بخواند، این نماز میشود معصیت و خود آن نماز، میشود گناه. ریا، گناه کبیره است؛ مصداقش هم میشود همان نمازی که از روی ریا خوانده شد. ۱۳۸۷/۰۶/۰۵
هشت سال دفاع مقدّس ما از نماز جمعه‌ها نیرو گرفت و در نماز جمعه‌ها تبیین شد. سخت‌ترین دوران این انقلاب - یعنی سالهای پنجاه‌ونه و شصت - که توطئه عظیم سیاسی علیه امام و انقلاب و کشور طرّاحی و اجرا میشد، این توطئه در نماز جمعه‌ها شکست خورد. مردم در طول این مدّت، در نماز جمعه، از زبان یک امام عادل و یک نَفَس امین - که همین ائمّه جمعه محترمی هستند که در تهران و شهرستانها با مردم حرف میزنند - نسبت به مسائل کشورشان و مسائل جهان آگاه شدند و اطّلاعاتشان به‌روز شد. در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. این از برکات انقلاب بود. بیانات در خطبه‌های نماز جمعه،۱۳۷۷/۰۸/۰۸
کانال مَنار در پیام رسان ایتا راه اندازی شد. ✅ آشنایی با اندیشه های امامین انقلاب ✅ ارائه تحلیل و تبیین بیانات امام و رهبری ✅ ترویج نگاه کلان و امید بخش در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی بر اساس منظومه فکری امام راحل و آیت الله العظمی خامنه ای با مَنار (معارف ناب امام و رهبری) همراه باشید. https://eitaa.com/joinchat/4011982881Cc4ecc30267
📋 پیشرفت و مقاومت/بخش اول ✍️مجتبی میرزایی، معاونت پژوهش حوزه علمیه انصار المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چرا مقاومت تنها راهبرد ممکن برای پیشرفت است؟ جامعه پردازان و سیاست‌گذاران و کسانی که تقسیم‌بندی‌های موضوعی را برای جهان در نظر می‌گیرند، برای عصر حاضر عناوین مختلفی وضع نموده‌اند. عصر فنّاوری، عصر تمدن و گفتگو و یا تعابیر مختلف دیگری که از زبان اقشار مختلف بشر شنیده می‌شود. اما به اعتقاد ما جدیدترین و درست‌ترین عنوان، عصر مقاومت است؛ زیرا اکنون شاهد نسلی از جامعه جهانی هستیم که دارای ذاتی گرگین و خبیث در ظاهری شیک و معطر است و مانند عصر جاهلیت قدرت و زورگویی را در بین خویش حکم‌فرما قرار داده است و اگر شما به خواسته‌هایش تن دهی-که تمامی هم ندارد- هیچ‌گونه پیشرفت و سعادتی در این دنیا و حتی در سرای ابد برایتان قابل پیش‌بینی نخواهد بود. برای اثبات ادعای خویش مبنی بر تلازم بین پیشرفت- در تمامی ابعادش- و مقاومت مطالبی را در ادامه بیان خواهیم کرد: الف) معنای مقاومت برخی به‌اشتباه در تعریف مقاومت از معانی همچون صبر، دفاع و جهاد استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که این معانی حقیقت معنای مقاومت نیستند، بلکه از آثار یا لوازم آن هستند. در قرآن کریم واژه مقاومت استعمال نشده است، اما الفاظی همچون اِستَقامُوا، فَاستَقِم، وَاستَقِم استعمال شده است که معنای مقاومت را داده و آن به معنای طلب قیام و اراده دائمی بودن این فعل است.۱ ب) فواید مقاومت ۱. نزول نعمت‌های مادّی: «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّریقَةِ لَأَسْقَیناهُمْ ماءً غَدَقاً». بی‌تردید اگر بر مسیر الهی استقامت ورزند حتماً آن‌ها را از آب فراوان سیراب سازیم. (سوره جنّ، آیه 16). ۲. عنایت‌های خاصّ الهی: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُون». به‌یقین کسانی که گفتند: پروردگار ما تنها خداست، سپس استقامت داشتند، (در عالم آخرت) نه ترسی بر آن‌هاست و نه اندوهی خواهند داشت. (سوره احقاف، آیه 13). ۳. پیشرفت مادّی و معنوی: «مَن کَانَ لِلّهِ کَانَ اللهُ لَه».۲ انسانی که خودخواه و خودبین است و به دنبال جلب منفعت برای خویش است و همیشه خواهان پیشرفت و طیّ مسیر در پلّه‌های ترقّی است، با معامله‌ای الهی، اگر خود را وقف مسیر الهی نماید و در این راه مقاومت نماید، به هرآن چیزی که می‌خواهد خواهد رسید، زیرا که خداوند برای او خواهد بود. ضرب‌المثل معروف هست که می‌فرماید: باخدا باش پادشاهی کن. پی نوشت: ۱. (التحقیق فی کلمات القرآن، ج 9، ص 380) ۲. (بحارالانوار،ج 79، ص 197) ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 انتشار برای اولین بار 📹 بازخوانی موضع رهبر انقلاب درباره جناح چپ در اوج فتنه ۸۸ 💻 @Khamenei_ir
انس با قرآن امیرالمؤمنین (علیه السّلام) میفرماید: ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق؛(نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۸) «اَنیق» یعنی آن زیبایی شگفت‌آور، آن زیبایی‌ای که وقتی انسان در مقابل آن قرار میگیرد، به حیرت می‌افتد؛ زیبایی در قرآن این جوری است. البتّه ما فارس‌زبانها یعنی غیر عرب‌زبان‌ها و خیلی از عرب‌زبان‌ها این توفیق را ندارند که این زیبایی را درک کنند؛ [ولی] با اُنس زیاد با قرآن میشود درک کرد. وقتی انسان با قرآن اُنس بگیرد، زیاد تلاوت کند، زیاد بشنود، آن وقت میفهمد که غیر از جنبه‌ی معنوی، این زبان، این جملات، چقدر شیوا است، چقدر زیبا است. بیانات در محفل انس با قرآن کریم،۱۳۹۸/۰۲/۱۶
اهمیت نماز نماز به معنای واقعی کلمه عمود دین است؛ معنای عمود این است که اگر نبود، سقف فرو میریزد؛ بنا شکل بناییِ خود را از دست میدهد؛ نماز این است. بیانات در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران،۱۳۹۵/۰۵/۳۱
📋 پیشرفت و مقاومت/بخش دوم ✍️مجتبی میرزایی، معاونت پژوهش حوزه علمیه انصار المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ۴. پیشرفت فرهنگی: از دیگر فواید مقاومت پیشرفت فرهنگی جامعه است. اگر انسان‌های مؤمن بر حرف راست و صحیح خویش استقامت ورزند و گفتمان صحیح خویش را منتقل به جامعه کرده و با صبر و ازخودگذشتگی در برابر ناملایمات روزگار تحمل نمایند، اثر استقامت خویش را خواهند دید و آن پیشرفت فرهنگی جامعه در مسیری که ایشان مخلصانه بر آن استقامت ورزیده بودند. اساساً یکی از لوازم پیشرفت هر جامعه‌ای، پیشرفت هم‌زمان تمامی افراد یک جامعه ازلحاظ فرهنگی است. وقتی همه مردم در جو معنوی قرار بگیرند و همگی خود را مقید به آداب و اعمالی نمایند، ناخودآگاه این اعمال به سنتی تبدیل می‌گردد. مخصوصاً در شرایطی که ما زیر سخت‌ترین آماج حملات سایبری و جنگ نرم و رسانه‌ای دشمن هستیم. لازم هست که ازلحاظ فرهنگی کشور، ملّت و جوانان را مصون‌سازی کنیم و برای آن برنامه‌ریزی کرده و در این مسیر استقامت پولادین از خود نشان بدهیم. ۵. پیشرفت اقتصادی: جوامعی که ازلحاظ اقتصادی عقب‌مانده محسوب شوند و همیشه دست گدایی خویش را جلوی مستکبرین دراز کنند، ذلّت کمترین نصیب این اوضاعشان است. پس لازم است مردم به کمک دولت شتافته و از به وجود آمدن شکاف طبقاتی در داخل و شکستن کمر اقتصادی کشور در عرصه بین‌الملل جلوگیری به عمل‌آورند و راه برون‌رفت از این مشکلات، عملیّاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. سیاست‌هایی که متکی بر مقاومت و محصول این درخت پربار میوه پیشرفت اقتصادی است. ج) راه دشوار رسیدن به پیشرفت: شما جوان‌ها تصوّر نکنید، راهی که پیش روی ما است، یک اتوبان آسفالته بی‌مانع است؛ راه پیشرفت به روی ما باز است، امّا راه پرپیچ‌وخمی است، راه دارای فراز نشیبی است، موانعی در این راه وجود دارد، دشمن به‌طور کامل در مقابل ما فعّال است. ما باید در مقابله با موانع، این راه را طیّ کنیم.۳ ضرب‌المثلی معروف است که گویای این مضمون است: «هرکه طاووس خواهد، جور هندوستان کشد». آری یک ملّت، یک جمعیّت، یک فرد، برای اینکه بتواند به آرزوهای بلند خود دست پیدا کند، باید تلاش کند. ملّت ما این تلاش را کرد و توانست انقلاب را پیروز کند. این تلاش را کرد و توانست در جنگ تحمیلی هشت‌ساله، سربلند از آب دربیاید.۴ راهبرد اصلی جهت پیشرفت در تمام زمینه‌ها، مقاومت است. پی‌نوشت: ۳. (مقام معظّم رهبری،12/07/1397) ۴. (مقام معظّم رهبری، 14/03/1386)
1358-10-18_128k_سخنرانى_در_جمع_اهالى_اروميه_(حفظ_روحيه_انقلابى).mp3
10.69M
سخنرانی در جمع اهالی ارومیه (حفظ روحیه انقلابی)،۱۸ دی ۱۳۵۸/ ۱۹ صفر ۱۴۰۰،قم بسم الله الرحمن الرحیم‌ سلام بر شما برادران و خواهران آذربایجان. درود بر شما مردم غیرتمند آذربایجان غربی و سلام بر اهالی ارومیه. شما زحمت کشیدید و از راه دور در این هوای سرد آمدید به قم که در این مجلس محقر با من رو به رو بشوید و مطالب خودتان را بفرمایید و من هم بعض کلمات را عرض کنم. برادران من، امروز روزی است که اسلام گرفتار ابرقدرتهاست، و برای اسلام عزیز و میهن شما نقشه‌های شوم کشیده‌اند. امروز روزی است که اسلام محتاج به همه قشرهای ملت و شما مردم غیرتمند است. اسلام عزیز به همه ما، به همه ملتها، به همه اقشار حق دارد و منت دارد، و ما باید از عهده حق اسلام و کشور اسلامی بیرون بیاییم. متن کامل را از اینجا بخوانید 📚جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۸۰ تا صفحه ۸۲
زینت حضرت حجت(علیه السلام) باشید ملائکه اللّه مراقب ما هستند. هر انسانی رقیب دارد و مراقبت می‌شود. چشم ما، گوش ما، زبان ما و قلب ما رقیب دارد. نکند که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان امام زمان(علیه السلام) یک وقت چیزی صادر بشود که موجب افسردگی امام زمان(عجل الله فرجه) بشود. مراقبت کنید از خودتان. ۱۲ تیر ۱۳۵۸ الملائکه المراقبین لنا، وکلّ إنسان علیه رقیب، وهو یُراقب فالذرّاتُ التی تمرّ فی قلوبکن علیها رقیب، علی عیننا وعلی سمعنا وعلی لساننا وعلی قلبنا رقیب. فلا تدعوا مراقبی هذه الجوارح یکتبون -لا سمح اللّه- علیّ وعلیکم وعلی سائر محبی إمام الزمان(علیه السلام) ما یُحزنه. راقبوا انفسکم. ۸ شعبان ۱۳۹۹ The angels are observing us; everybody has an observer and is being watched. Our eyes, ears, tongues, and hearts are all being observed. Let no wrong, God forbid, be done by me and you, by all friends of the Imam of the Time(`a) that would make him disappointed. Watch yourselves; guard yourselves. July ۳, ۱۹۷۹ بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/index/quote#quote23699
📚 کتابی که آیت الله خامنه ای در سخنرانی ۱۹ دی به آن استناد کردند چه بود؟ 🔺 امروز یکی از کارهای مهم دستگاه‌های جاسوسی این است که میروند حوادث دنیا را رصد میکنند و بعد از زبان و قلم اشخاص معتبر و معروف و با وسایلی که خودشان دارند با پول، با تهدید با تطمیع آنچه را که مورد نظر خودشان هست در تفسیر یک حادثه این را به زبان این گویندگان و تحلیلگران و اینها منعکس میکنند. اخیرا یک کتابی را مطالعه کردم که یک آمریکایی این کتاب را جمع‌آوری کرده است. این کتاب درباره تسلط سازمان جاسوسی سیا بر مطبوعات و مجلات عمده دنیاست. اصلا این کتاب درباره این است که سازمان سیا در مقالات در تحلیلها و در نوشته ها و در گفته های نویسندگان معروف و بعضا مجلات معتبر چگونه دخالت کردند و تفسیر خودشان را بجای تفسیر واقعی به افکار عمومی القا کردند و آنها را کنترل کردند. با این کار در واقع سازمان سیا تحلیل انحرافی و تفسیر غلط خود از مسائل و حوادث را به افکار عمومی منتقل می کند و افکار عمومی را گمراه می کند و این خطری است که همیشه وجود دارد. 🔰 برای دریافت و مطالعه کتاب "خبرچین ها" می توانید به این آدرس مراجعه کنید: https://taaghche.com/book/71362 🆔@manaar_ir
1358-10-20_128k_سخنرانى_در_جمع_اقشار_مختلف_مردم_(آثار_سوء_غفلت_از_توطئه‌ها).mp3
7.1M
سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم (آثار سوء غفلت از توطئه‌ها)،۲۰ دی ۱۳۵۸/ ۲۱ صفر ۱۴۰۰،قم بسم الله الرحمن الرحیم‌ من از شما آقایان که از راه دور و از مرکز ولایت و از محل قدس ملکوتی آمدید تشکر می‌کنم. چه سعادتی دارید که چشمهای شما به آن بارگاه عظیم ملکوتی باز می‌شود و در آن حرم شریف؛ مرکز علم و مرکز ملائکه الله می‌روید و ما حسرت آن را داریم. من حسرت یک همچو توفیقی را دارم که خدای تبارک و تعالی موفق کند ما را که به پایبوس آن بارگاه معظم بیاییم، لکن چه کنم. چه باید کرد که دستهای اجیر و اقدامات ناشایسته اشخاصی که از خارج هدایت می‌شوند مانع از آن است که کشور ما یک آرامشی داشته باشد و من بتوانم از این محل خارج بشوم و به زیارت آن بارگاه، موفق. دعا کنید در آن مرکز سعادت، در آن مهبط ملائکه الله که خداوند این مملکت را آرام کندو توفیق بدهد که اهالی این مملکت بتوانند به آن تکالیفی که خدای تبارک و تعالی برای آنها معین فرموده است عمل کنند. متن کامل را از اینجا بخوانید. 📚 جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۱۰۶ تا صفحه ۱۰۷
🗒 نقش مردم در حکومت چیست؟ بخش اول: منشأ مشروعیت از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی چیست؟ ✍️ ‏▪️ساعتی پس از رحلت فقیه و حکیم مجاهد، مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، ‏قلم‌به‌دستان معاند و در مواردی دوستان نادان کینه‌های چندین و چندساله خود را ‏دوباره برجسته کردند و ازآنجایی‌که توانایی رویارویی علمی با نظریات ایشان ‏نداشتند و ندارند، شروع به تخریب و مهم‌تر از آن، تحریف شخصیت ایشان ‏نمودند.‏ ‏▪️نخ تسبیح این نوشته‌ها این بود که به مخاطب القاء کنند آیت‌الله مصباح شخصیتی ‏ضد مردم بود و برای مردم هیچ ارزشی قائل نبود.‏ ‏▪️در این نوشته سعی‌مان را می‌کنیم تا خلاصه‌ای از مبنای ایشان و پشتوانهٔ علمیِ ‏اتخاذ این مبنا کمی صحبت کنیم.‏ ‏▪️آیت‌الله مصباح تشکیل را ضروری می‌دانستند؛ اما سؤالی که اینجا ایجاد ‏می‌شود این است که منشأ حکومت چیست؟ ‏▪️طبیعی و مبرهن است که اگر مردم این حکومت را بخواهند، حکومت ‏خواهد داشت؛ اما آیا منشأ مشروعیت، مقبولیت است؟ ‏▪️پس در ابتدا باید ببینیم معنای مشروعیت چیست؟ ایشان مشروعیت در حوزه فلسفه سیاسی را این‌گونه معنا می‌کند که بدانیم چه ‏کسی حق دارد بر مسند حکومت بنشیند و ادارهٔ امور جامعه را در دست بگیرد. ‏به‌عبارت‌دیگر ملاک اینکه فرد یا گروهی در امور اجتماعی حق امرونهی کردن داشته ‏باشند و مردم ملزم به اطاعت باشند، چیست؟ ‏▪️درواقع منظور ایشان از مشروعیت، است.‏ به این معنا که آیا حق این مَسند نشینی را دارند؟ ‏▪️حال برگردیم به پرسش اصلی بحث:‏ منشأ این مشروعیت چیست؟ یکی از نظریات مهم در این باب به این صورت است که رضایت و خواست ‏‏ را منشأ مشروعیت حکومت می‌داند.‏ ‏▪️نقش مردم در حکومت را می‌توان به دو صورتِ حکومتِ مستقیم تمام مردم ‏‏(دموکراسی کهن) و حکومت نمایندگان اکثریت بر مردم (دموکراسی جدید) تصور ‏کرد. به دموکراسی کهن چندان اقبالی نشد و لذا متفکران سیاسی بر آن شدند تا آن ‏را به‌گونه‌ای اصلاح و تعدیل کنند.‏ ‏▪️منشأ مشروعیت حکومت در دموکراسی جدید، همچون دموکراسی قدیم، مردم‌اند؛ ‏اما در اینجا افراد بخشی از حقوق خود را به حکومت واگذار می‌کنند؛ یعنی انسان ‏که بر سرنوشت خود حاکم است و می‌تواند برای رفتار خود مقررات و قوانینی ‏جعل کند، این حق را به حکومت واگذار می‌کند. این واگذاریِ حقِ حکومت و ‏حاکمیت، به دستگاه حکومت را امروزه در دنیا با نام جدید می‌شناسند.‏ ‏▪️بر اساس این دیدگاه، مقبولیت و مشروعیت توأمان هستند؛ یعنی دلیل و معیارِ ‏مشروع و قانونی بودن حکومت و داشتن حق حاکمیت، فقط به این است که ‏اکثریت مردم به آن رأی بدهند؛ به‌عبارت‌دیگر مشروعیت در سایهٔ مقبولیت به ‏دست می‌آید و وقتی مردم کسی را پذیرفتند، حکومت او مشروع و قانونی خواهد ‏بود.‏ ادامه دارد...
مسئولان واکسن مطمئن تهیه کنند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. گاهی اوقات هست که اینها میخواهند واکسن را روی ملّتهای دیگر امتحان کنند، ببینند اثر میکند یا نمیکند. البتّه از جاهای دیگر اگر بخواهند واکسن تهیّه کنند -که جای مطمئنّی باشد- هیچ اشکالی ندارد.» ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
📋 نقش نهادهای فرهنگی در نهادینه کردن اندیشه مقاومت در جامعه/ ‏«با تأکید بر کتاب اندیشه مقاومت»‏/ بخش اول ‏✍️رضا کفیلی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد علوم سیاسی ازجمله کارهایی که انقلاب اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های دینی آن را به جهان ‏اسلام عرضه نمود؛ فرهنگ مقاومت در برابر مستکبرین است. مقاومت در برابر ‏دشمنان درسی بود که امام خمینی (رضوان‌الله علیه) از زمان بنیان‌گذاری انقلاب ‏بابرکت اسلامی آن را به مردم آموخت. نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه سبب ‏پیروزی ایران اسلامی در دفاع مقدس شد به‌طوری‌که شهدا با خونشان درخت ‏تنومند انقلاب اسلامی را آبیاری نمودند تا ایران اسلامی متکی به غیر، وابسته و ‏نیازمند به مستکبرین نباشد. بنا به‌تصریح آیات الهی و بر اساس تجربه چهل‌ساله ‏انقلاب، در هر موقعیتی که ایران اسلامی با اتّکا به خدای متعال در مقابل ‏مستکبرین، زورگویان و متجاوزان استقامت می‌کند، پیروز گشته (وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن ‏یَنصُرُه) و باعث عقب‌نشینی آنان می‌شود؛ اما با همه تلاش‌ها، پیشرفت‌ها و ‏موفقیت‌ها درزمینه مقاومت، نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در جامعه لازمه‌هایی دارد ‏که باید قدم‌هایی در جهت رسیدن به وضعیت مطلوب برداشت. در این راستا ‏مجموعه‌ای از بیانات و آثار رهبر انقلاب اسلامی در کتاب اندیشه مقاومت ‏جمع‌آوری‌شده و نگارنده یادداشت درصد پاسخ به این سؤال است که «وظایف و ‏مسئولیت نهادهای فرهنگی در نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در جامعه چیست؟».‏ توجه به نقشه فرهنگی، پاسخگویی به سؤالات، رصد و مقابله با تهاجمات فکری و ‏تقویت اعتمادبه‌نفس در اقشار وظایف، ازجمله مسئولیت‌هایی هستند که آیت‌الله ‏خامنه‌ای برای نهادهای فرهنگی در راستای نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در جامعه ‏تعیین کرده‌اند که در ادامه با استفاده از بیانات ایشان، به تحلیل هر یک از آنان ‏می‌پردازیم.‏ جمهوری اسلامی ایران با نهایت اقتدار و عزت، تنها راه علاج کشور را مقاومت در ‏مقابل مستکبران و ظالمان می‌داند به‌طوری‌که آیت‌الله خامنه‌ای، آن را «دولت ‏مقاومت» معرفی کرده و می‌فرمایند: «ما امروز دولت مقاومتیم؛ یعنی تسلیم ‏زورگویی نشدن، تسلیم زیاده‌طلبی نشدن، در موضع اقتدار ایستادن. دولت مقاومت ‏در موضع اقتدار قرار می‌گیرد.»(بیانات در دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام) – ‏‏20/02/96)‏ ادامه دارد...
اگر با قرآن اُنس گرفتیم، آن‌وقت این فرصت پیدا خواهد شد که صاحبان فکر از قشرهای مختلف، بر روی نکات قرآنی تدبّر کنند، چیزهایی را از قرآن استفاده کنند، استنباط کنند، بفهمند و به سؤالات گوناگون زندگی جواب بدهند. بیانات در محفل انس با قرآن کریم،۱۳۹۶/۰۳/۰۶
عده ای از مبارزان علیه شاه میگفتند: به جای «حىّ علی الصّلوة»، بگویید «حىّ علی الجهاد» یک وقتی در دوران طاغوت و در بعضی از سلولهای زندانهای دشوار و هولناکِ آن رژیم که زندانیهای گوناگونی در آن جا زندانی بودند؛ از زندانیهای مسلمان و با تفکر اسلامی، تا بعضی که با گرایشهای حزبی و ایدئولوژیهای گوناگونی که بهرحال اسمش اسلامی بود، ما شنیده بودیم - شاید خود من به غیر واسط هم شنیده بودم، اگر دیگران هم شنیده بودند که نقل میکردند - که بعضی از اینها میگفتند: چقدر میگویید «حىّ علی الصّلوة»، بگویید «حىّ علی الجهاد». فضای مبارزه، این تفکر و این نگاه را به مسائل به وجود آورده که دائم چسبیده‌اید به صلوة و مرتب میگویید «حىّ علی الصّلوة، حىّ علی الصّلوة»، خوب بگویید «حىّ علی الجهاد» و مردم را به جهاد فرا بخوانید. اما تجربه‌های روزگار نشان داد که بیاعتنایی به نماز، چه بر سر یک انسانی و چه بر سر جهاد انسانها میآورد؛ هم جهاد را تعطیل میکند، هم جهت مبارزه را از جهاد بودن خارج میکند و به مبارزه‌ی برای قدرت و برای هوای نفس تبدیل میکند. آن چیزی که مبارزه‌ی یک انسان و چالش یک امت را رنگ جهاد و معنای جهاد میبخشد، همان توجه به خداست، که قوامش به نماز است. بیانات‌ در دیدار دست‌‌اندرکاران ستاد اقامه‌‌ی نماز،۱۳۸۵/۰۶/۲۷