eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
آشنایی با بحار الانوار .PDF
3.14M
📚آشنایی_با_بحارالانوار 🖋آیت الله احمد عابدی 🔷 دانلود کتاب بسیار ارزشمند "آشنایی با بحارالانوار" نوشته استاد احمد عابدی حفظه الله: 🔷 با توجه به اهمیت این کتاب و نیز تقاضای اکثر طلاب و روحانیون گرامی، و همچنین بعلت عدم تجدید چاپ کتاب 🔷 با کسب اجازه از استاد، نسخه pdf ای از آن، تهیه و در اختیار محققین، طلاب و علاقه مندان قرار می گیرد. 🔷 لازم به ذکر است استاد در حال بازنگری این نسخه می باشند. کانال استاد عابدی #معرفی_کتاب @Manahejj
1⃣ از چه زمانی شروع شد؟ 2⃣چرا علیه روحانیون تبلیغ می کنند؟ 3⃣نتیجه تبلیغ علیه روحانیت چه شده؟ 🌀رهبر انقلاب پاسخ می گویند: 🔻حکومت ، پنجاه سال علیه روحانیون در این مملکت تبلیغ کرد. البته این مخصوص حکومت پهلوی هم نبود. اینها بدترینش را کردند؛ فضیحترینش را کردند. و الّا اگر کسی به تاریخ این قرن اخیر و حول و حوش آن مراجعه کند، خواهد فهمید که مبارزه با روحانیت، از دوران قاجار به ویژه از زمان ناصرالدین شاه شروع شد. 🔻وقتی دیدند که روحانیون با امتیازات خارجی مانند امتیاز «رویتر» و امتیاز «تنباکو» مخالفت می‌کنند؛ با فسق و فجور روزافزون و استبداد دستگاه قاجار بخصوص ناصرالدین شاه مبارزه می‌کنند؛ با ورود اروپاییهای بی‌قید و شرط، به کشور ایران مبارزه می‌کنند؛ هم خودشان فهمیدند و هم اروپاییها به آنها فهماندند که اگر بخواهید راحت زندگی کنید، باید این طبقه را از میان بردارید. 🔻نمی‌شد روحانیون را از میان بردارند. نمی‌شد این همه نفوس از روحانیون و علما را قلع و قمع کنند. البته گاهی کم و بیش، در گوشه و کنار این کار را می‌کردند. کمااین‌که مرحوم نوری، مرحوم سید عبداللَّه بهبهانی و بسیاری از بزرگان دیگر را در گوشه کنار، نابود کردند و از بین بردند... وقتی نشد آنها را جسماً حذف و از صحنه خارج کنند، از طرق دیگر شروع می‌کنند. 🔻تبلیغات برای آنها بهترین راه است. علیه علما، انواع و اقسام تبلیغات را کردند. ما گوشه‌ی مدارس، مشغول درس و بحث بودیم؛ به کسی هم کاری نداشتیم. نمی‌فهمیدیم که همه‌ی دنیای استکبار، به یک معنا بسیج شده است برای این‌که این بساط و این روحانیّت و این دستگاه علم دین و علمای دین را با تبلیغات، به‌کلّی از بین ببرند. 🔻خیال نکنید اینها موفّق نشدند. خیلی کار کردند. در پنجاه سال دوران پهلوی چه رضاخان و چه پسر رضاخان تبلیغات فراوانی علیه روحانیون کردند. نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که در بین یک قشر، نسبت به روحانیون بدبینی به وجود آوردند. البته توده‌ی مردم، عامّه‌ی مردم، اکثریت مردم، بازهم نسبت به علما علاقه و ارادت دارند؛ جامعه‌ی علمیِ مذهبی را از اعماق قلب دوست می‌دارند؛ به آنها عاطفاً و فکراً وابستگی دارند. اما توانستند یک قشر را نسبت به روحانیون بدبین کنند. 1372/11/17 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون @Manahejj
📢 فراخوان | رهبر انقلاب در سال۱۳۹۴ از جوانان خواستند به این سوال پاسخ دهند و تحلیل کنند که: رمز ماندگاری انقلاب اسلامی در مقایسه با نهضت ملی شدن نفت و انقلاب مشروطه چیست؟ 👈 بر این اساس KHAMENEI.IR ذیل پرونده «انقلابی که منحرف نشد» درباره مقایسه انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها، در فراخوانی از جوانان خواست تحلیل و نظر خود را ارسال کنند تا مجموعه نظرات جمع بندی و منشر شود، ان‌شاالله. 📮 ارسال و ثبت نظرات در: 📩 info@khamenei.ir @Manahejj
📩 واکنش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به حواشی کرج در خصوص آنچه که در جریان دعوت از سخنران مراسم راهپیمایی کرج رقم خورد، با احترام به عواطف و احساسات و دغدغه فردی عزیزانی که در خصوص برخی اتفاقات، تصمیم ها، عملکردها یا اشخاص، از سر دلسوزی و خیرخواهی تشخیصی دارند، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اذعان می نماید:  ● آحاد مسئولین نظام اسلامی، در هر سنگری که قرار دارند، باید محترم شناخته شوند و حفظ حرمت جایگاه‌های قانونی و افراد، مادامی که از سوی رهبر معظم انقلاب به رسمیت شناخته می‌شوند، قابل مسامحه نیست و بدون تردید مسیر نقد و دلسوزی از مبادی تعریف شده و به رسمیت شناخته شده، بدون ورود به مرز تخریب، باز است. ● تصمیمات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی انقلابی و ریشه دار، در حیطه‌ی طبیعی و منطقی تقسیم وظایف و مأموریت ها، از نظر نهاد نماز جمعه، محترم و لازم‌الاجرا است و تبادل نظر در خصوص اقتضائات میدانی، صرفاً از مسیر تشکیلاتی آن باید صورت پذیرد. ● نهاد نمازجمعه ضمن اظهار تأسف از اینکه در آستانه مانور قدرت نظام اسلامی و راهپیمایی وحدت‌بخش 22 بهمن، در اثر سوءتفاهم میان وفاداران و نیروهای خدوم داخل نظام، زمینه ی بهره برداری معاندین و خوراک تبلیغاتی برای دشمنان ایجاد شد، پذیرش اشتباه در تدبیر یا مدل اقدام را، فارغ از نیات درونی، از سوی هر فرد و جایگاهی، مطابق اخلاق اسلامی و اخلاق مدیریتی میداند و رجاء واثق دارد که راهپیمایی تماشایی 22 بهمن، با محوریت ائمه محترم جمعه در اقصی نقاط میهن اسلامی، علاوه بر اینکه تودهنی محکمتری از سالهای گذشته به دشمنان و منافقین خواهد زد، این واقعه تلخ را نیز از اذهان خواهد زدود. خبرگزاری حوزه 📌قرار بود رئیس مجلس سخنران روز 22 بهمن در کرج باشد که امام جمعه این شهر به شدت با این امر مخالفت کرده بود و لاریجانی هم از سخنرانی انصراف داد. @Manahejj
📄 آیا آقا چنین برخوردی را تحسین می کند؟ 🖋 محمد حق پرست 🔻قرار بود آقای لاریجانی (رئیس محترم مجلس) در مراسم 22 بهمن امسال در کرج سخنرانی کند، اما آیه الله حسینی همدانی، امام جمعه محترم کرج، از این سخنرانی جلوگیری کرد. در پی این اقدام، عده‌ای از طلاب حوزه بیانیه‌ای داده اند، این اقدام را حرکت انقلابی نامیدند و از آقای حسینی تشکر کردند. 🔻حال جای سؤال دارد که این حرکت بر اساس کدام منطق انقلابی شکل گرفته است؟ این حرکت مصداق کدام خواسته‌ی امامان انقلاب است که شما آن را پای انقلاب می‌گذارید. این حرکت، باعث وحدت است یا باعث اختلاف و دودستگی بیشتر؟ وقتی رئیس مجلس جمهوری اسلامی حق سخنرانی نداشته باشد، اشکال به اصل نظام است نه شخص رئیس مجلس فعلی. آیا این اقدام به گفتمان حزب اللهی بودن کمک می کند یا چهره آن را افراطی و بی منطق نشان می دهد؟ یک شاخص برای حرکت های انقلابی وجود دارد و آن این است که: آیا مقام معظم رهبری این اقدام را تحسین می کنند؟ 🔻نگارنده معتقد است، برخورد رهبری همان انتقادی است که در برخورد زننده با آقای لاریجانی در مراسم قم و با آقای سیدحسن خمینی در مراسم مرقد اتفاق افتاد. این وجیزه به معنای تأیید عمکرد آقای لاریجانی نیست، بلکه تنها دفاع از قرائت صحیح انقلاب و انقلابی گری در حوزه است. پ.ن: چنین بیانیه هایی وقتی اعتبار دارد که اسم نگارنده های آنها در ذیلش بیاید، نه اینکه افراد گمنامی آن را منتشر کنند و به نام حوزه علمیه بزنند. نگارندگان این بیانیه ها، اگر واقعا به موضع خودشان اعتقاد دارند، اسم خودشان را منتشر کنند. @Manahejj
💢می گویند مراجع بانک غیر ربوی ارائه دهند، این مطالبه غیر واقعی است! 💢کجای فقه ما تمدن ساز است؟! 🌀اظهارات بحث بر انگیز محمد جواد فاضل لنکرانی: 🔸امروز یکی از مسائل که حوزه با آن درگیر است،انتظارت غیر واقعی و کاذب است. 🔸مراکز قانونگذاری مطالباتی از حوزه دارند و باید بررسی و دسته بندی شود، آیا مطالبات به جا است یانه؟ 🔸 اما مطالباتی دارند که به حق نیست و کاذب است، مطالبه از فقه و حوزه، در مسائل ساختاری برای اقتصاد، سیاست، طب. آیا این مطالبات به حق است؟ وقتی مراجع می گویند در بانک ربا است، مطالبه می کنند بانک غیر ربوی ارائه دهید. مثل این است درسیستم اداری اختلاس است و حوزه بیاید سیستمی ارائه دهد که اختلاس نباشد. این مطالبات غیر واقعی است. 🔸دربحث هنر از حوزه مطالبه گر هستند. باید از آنها سؤال کرد مگر حوزه مفهوم غناء را مشخص نکرده است. باید گفت مفهوم کلی غناء بیان شده؛ ولی شمای هنرمند در بحث موسیقی خلط بحث کرده اید و این توقع ایجاد شده است. 🔸وقتی صدا وسیما جشنواره دهه فجر را برگزار می کند، بدترین مسائل ضد ارزشی اجرا می شود. این را نباید از حوزه توقع داشت. دهه فجر باید دهه بیان ارزش ها باشد اما به این مسائل توجه نمی شود و درکنار آن بحث های دیگر مانند ارائه موسیقی ارائه می شود. در اقتصاد و سیاست حوزه را مقصر می دانند. 🔺بعضی می گویند فقه تمدن ساز است. کجای فقه تمدن ساز است. نباید هر حرفی را همین طوری زد و توقعات را از حوزه افزایش داد. تمدن ارکانی دارد. اینها ازمطالبات کاذب است. به عنوان اجزاء تمدنی می شود نگاه کرد. 📅97/11/17 فقاهت @Manahejj
🌀پیام تشکر آیت الله سیفی مازندرانی از حسن مدیریت آیت الله اعرافی 🔻بحمدالله پس از مدیریت و سکانداری جنابعالی، حوزه علمیه مقدسه قم در شرف تحول و آستانه شکوفایی قرار گرفته است؛ چرا که شواهد و آثار، گواه این مدعا می باشد. 🔻به فضل الهی روش شما همان روش مطلوب و صحیح علمای سلف بوده و خداوند متعال را شاکرم که پس از سالها روزنه ی امید و نشانه های تحول و رشد علمی و مدیریتی در این حوزه ی مقدسه را شاهد هستیم. 🔻اینجانب بر خود لازم می دانم مراتب تقدیر و تشکر خود را از تلاش های شما مدیر عالم و انقلابی ابراز نمایم. 🔻در این مسیر حق و صواب مخالفت و کارشکنی ها، ذره ای شما را خسته و یا خدای ناکرده ناامید نگرداند چرا که این مرام مردان خدا بوده که در راه خدا هرگز بدون مشکلات نبوده اند. 🔻حوزه علمیه با اشراف مقام معظم رهبری و حمایت های مراجع معظم و با مدیریت جنابعالی ان شاالله به نقطه ی مطلوب خواهد رسید. #علما @Manahejj
🌀 مقصر اتفاقات است 🌀سوال رهبر انقلاب از حوزوی ها: شما چه کرده اید؟ 🔰رهبر انقلاب: 🔻"عوامل گوناگونى براى خطا در جهتگيرى يك فيلم هست؛ يكى اش هم ممكن است نقش كارگردان باشد...ما اگر احساس مى كنيم كه به وسيله ى يك كارگردان يك معرفت عميق صحيحى در يك فيلم منعكس نمى شود، بايد ببينيم اين معرفت عميق، چگونه مى توانست به دل اين كارگردان القاء شود تا او بتواند خودش را منعكس كند. 🔻هركسى بايد آنچه را كه خودش مى فهمد، خودش ادراك مى كند و خودش احساس مى كند، آن را در هنرش بگنجاند؛ و الّا يك چيز مصنوعى خواهد شد. طبيعت قضيه هم همين است كه آن سازنده ى فيلم و عنصر كارگردان، بالخصوص در اين ميان، يك معرفت درونى را منعكس مى كند. چگونه مى شد اين معرفت درونى، آنچنانى كه منِ بيننده مى پسندم، به اين كارگردان منعكس بشود و چرا نشده؟ اين جاى سؤال دارد. 🔻آيا در زمينه ى انعكاس آن معارف ارزشىِ اسلامى- كه من معتقدم در سينماى ما نشان زيادى از آنها وجود ندارد- به آن سازنده ى فيلم، به آن كارگردان و حتّى به آن بازيگر، كارى انجام گرفته و منعكس نشده است؟! من به خودم نگاه مى كنم، به حوزه علميه مان نگاه مى كنم و به دستگاههاى مديريت فرهنگى مان نگاه مى كنم، مى بينم نه، ما در اين زمينه كم كارى داشته ايم. 🔻نمى شود رفت سراغ كارگردان و يقه ى او را گرفت كه شما چرا؟ خوب، من يك مقدار را، يك مقدار را، يك مقدار را، يك مقدار آن كسانى كه هستند، همين انديشه هاى عرفانى، حكمت متعاليه و اين چيزهايى كه آقايان گفتيد، اينها را مخاطب قرار مى دهم و مى گويم شما براى برخوردارى كشور از اين هنر فاخر- كه در اين جمع هست- چه كرده ايد؟ «شما» چه كرده ايد؟" 1385/3/23 بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
💢می گویند مراجع بانک غیر ربوی ارائه دهند، این مطالبه غیر واقعی است! 💢کجای فقه ما تمدن ساز است؟! 🌀اظ
🌀واکنش به اظهارات آقای فاضل 📌آقای فاضل فرموده اند مطالبه از فقه و حوزه در مسائل ساختاری اقتصاد و سیاست و طب و هنر غیرواقعی و کاذب است. 🔻من با آقای فاضل به شدت موافقم، از حوزه ای که عالمش وظیفه آن را در هنر فقط بیان مفهوم غنا می داند نباید هم انتظاری داشت. این مطالبه واقعا هم کاذب است. 🔻حوزه نشسته و سالهاست مفهوم غنا را مشخص کرده، سال بعد هم همین کار را خواهد کرد، حتی سالهای بعد. صد نفر این کار را کرده اند و شاید صد نفر دیگر هم بکنند. اصلا شعار ما این است: هزار سال، هزاران نفر، یک موضوع 🔻اصلا سرکاری ست از حوزه ای که عالمش به جای حل مشکلات، سلب مسئولیت می کند بانک غیر ربوی مطالبه کنی. شما از این حوزه باید طهارت بخواهی و کمی هم صلاه و حج. 🔸حتما دیوانه شده اید که در مسائل ساختاری برای اقتصاد و سیاست و طب از حوزه مطالبه می کنید. بروید سراغ کفار، همان نجس العین ها که قرآن در موردشان آورده: لن یجعل الله للکافرین علی المومنين سبیلا. @Manahejj
🌀اختلاف در تاریخ موالید و وفیات معصومین(ع) و یک راه‌حل 🔹یکی از علل اختلاف در تاریخ موالید و وفیات معصومین (ع) این است که اصولاً در آن زمان توجه به تاریخ شهادت و امثال آن نبوده است. البته نه اینکه شخصیت‌ها برایشان مهم نباشد. اما این فرهنگ که اگر شخص مهمی از دنیا رفت ما حتما تاریخ فوت او را بدانیم وجود نداشته است. 🔹علت بعدی این است که اصولاً در آن زمان فرهنگ کتابت و نوشتار ضعیف بوده است. تکیه فرهنگ جامعه عربی در آن زمان بر نقل شفاهی مطالب بوده است. 🔹بهتر است به جای اصرار بر تاریخ وفات یا شهادت معصومین (ع)، تاریخی را به عنوان روز بزرگداشت ایشان در نظر بگیریم؛ چون بزرگداشت و گرفتن مراسم سالگرد برای شهادت معصومین (ع) به جهت احترام است و احترام نیز به جهت همین بزرگداشت، انجام می‌شود. تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/PiUaP شبکه اجتهاد @Manahejj
🔻 آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠نابودی جامعه اسلام، علت حزن حضرت زهرا سلام الله علیه 🔸آنچه زهرای مرضیه سلام الله علیها را به جایی رساند که از این دنیا اظهار بیزاری و آرزوی مرگ کند این بود که دستاورد عظیم رسول اکرم(ص) و در واقع بزرگترین دستاورد در تاریخ بشر که عبارت بود از تشکیل یک بافت اجتماعی سازنده با گسترش حداکثری فضایل، در معرض نابودی قرار گرفت. 🔹آنچه حضرت زهرا سلام الله علیها را تحت فشار غیر قابل تحملی قرار داد این آینده تاریک جامعه اسلامی بود و این مطلب را خود حضرت صدیقه زهرا بیان می‌کند. کانال آیت الله اراکی @Manahejj
امام زمان(عج): دختر رسول خدا،فاطمه(سلام الله علیها) برای من سرمشقی نیکوست. [الغیبه،طوسی،ص۲۸۶] 🏴شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد @Manahejj