eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ دفاع از عملکرد مراجع و جامعه مدرسین 🌀 إرجاء یا إجزاء؟!! 📝 مروری بر افراط و تفریط حوزویان در ماجرای سید کمال حیدری 🖋 علی منتظرالمهدی 1️⃣ چندین سال بعد از یا و حتی مترجمانِ پر ادّعاء اندیشه‌های آنها (مانند عبدالکریم )، یک فاضل حوزوی با برداشتن عَلَم اصلاح دینی، اقدام به بازتولید آراء نواندیشان با ادبیات نسبتا غلیظ فقهی/ فلسفی می‌کند. 2️⃣ بلافاصله فضلایی از حوزه در گعده‌هایی غیر رسمی به بحث‌های جدی با این فاضل محترم می‌پردازند، حتی از او خواهش می‌کنند تا قبل از طرح اندیشه‌ها در محافل علمی، اقدام به بیان رسانه‌ای آنها نکند! امری که مقبول می‌افتد اما اجرایی نمی‌شود چون نظریه‌پرداز مزبور حتی تمایلی به مباحثه در مورد تفکراتش ندارد! 3️⃣ رسانه رسمی جمهوری اسلامی –که اصلی‌ترین تریبون این فاضل است– بعد از تأثیرات بد سخنان ایشان بر هویت اعتقادی شیعیان عرب‌زبان و سوء‌استفاده‌های مکرّر شبکه‌های وهابی/ سعودی اقدام به توقف پخش برنامه‌های وی می‌کند. 4️⃣ برخی از مراجع محترم تقلید با توجه به جایگاه حسنه فرد مزبور میان شیعیان غیر ایرانی – که برآمده از سابقه هماوردی رسانه‌ای چندساله وی با وهابیت است- مستقیم و مکرر به رایزنی خصوصی با او می‌پردازند، اما همچنان تأثیری در روند سید کمال حیدری ندارد! 5️⃣ تا اینکه دو تن از مراجع تقلید مجبور به موضع‌گیری علنی بر ضد وی می‌شوند، مدتی بعد هم عده‌ای از اساتید مطرح و منتسب به طیف سنتی حوزه در اعلامیه‌ای جداگانه از نظر این دو مرجع بزرگوار تقلید، اعلام حمایت می‌کنند. 6️⃣ بیش از یک سال بعد –و در زمانی که جلسات متعدد فضلا و حتی برخی نهادها با ایشان نتیجه‌ای نداده و دعوت‌ها از ایشان برای مناظره هم علنی شده است و به سطح فضلای معروفی مانند استاد علیدوست رسیده است– وی در آستانه هفته وحدت با انتساب رأیی عجیب به تمام فقهاء شیعه! سایر مسلمین را کافر می‌خواند!! امری که به شدت مستعدّ برای آتش‌افروزی و برانگیختن جنگ فرقه‌ای میان شیعه و سنی است. 7️⃣ یکی دیگر از فضلای حوزوی –که شناخت عمیقی از مناسبات و مقتضیات مذاهب اسلامی دارد– با نیت جلوگیری از تنش، اقدام به صدور بیانیه‌ای می‌کند، هرچند مقداری با ادبیات تند و خارج از معهودات حوزه علمیه. 8️⃣ جامعه محترم مدرسین بعد از مدت‌ها رایزنی علمی و غیر علمی با ایشان، وقتی اصرار بر استنکاف از مناظره و آثار سوء اقدامات ایشان در جهان اسلام را می‌بیند، در بیانیه‌ای به اعلام موضع و شرح اجمالی ما وقع می‌پردازد. 9️⃣ در تمام این مدت چند ساله، بسیاری از حوزویانی که نقد این فاضل در حیطه تخصص علمی آنهاست –مانند آقایان پارسانیا، میلانی، نبویان، لاریجانی، رحیم‌پور ازغدی و مؤسسات پرتعدادی که استعداد انسانی هماوردی با ایشان را داشتند مانند مؤسسه اسراء یا مؤسسه امام صادق و حتی بعضی تحوّل‌خواهان همه‌چیزدان!- ترجیح می‌دهند سکوت پیشه کنند و دست به اقدامی منسجم در حمایت از کیان اعتقادی تشیع نزنند!! به چه دلیل؟! برخی شاید چون فکر می‌کنند در دهه هفتاد جواب داده‌ایم و هرکه پاسخ می‌خواهد، برود همان آثار را ببیند! و برخی هم احتمالا چون می‌اندیشند «الباطل یموت بترک ذکره، همیشه»!! حال اینکه چرا روزگاری مرحوم امام (ره) درس خویش را تعطیل و کشف الأسرار را تحریر کرد هم مبهم است؟ 0⃣1️⃣ اما این تمام ماجرا نیست، بعد از بیانیه جامعه مدرسین، ناگهان صحنه می‌چرخد! 🔻 استاد عزیزی این اقدامات را بی‌فایده می‌خواند و مدعی است: «حتی اگر فرد مورد نظر حاضر به مناظره نیست، شما بنیشیند و نقدش کنید!» پاسخ هم نمی‌دهند چرا زمانی که مراجع معظم مورد ارادت ایشان و برخی دوستانشان در نشست اساتید اقدام به صدور بیانیه کردند، این اقدام پرفایده بود!! 🔻 طلبه‌ی محترمی هم می‌گوید حوزه علمیه، تحمل نظر مخالف -یعنی همان زیر سؤال‌بردن تمام معارف تشیع- را ندارد پس حق ندارد حرف از آزاداندیشی بزند! گویی تعامل خودش با فاضلی تازه درگذشته را فراموش کرده که بدون مواجهه جدّی علمی، نامه می‌نوشت: «تو زمان هستی!» و بعد از فوتش هم با لحنی ملایم‌تر این سخن را تکرار کرد، یا اینکه از یاد برده است صوت‌های مناظرات شکست خورده مجموعه تحت هدایت ایشان چطور به صورت اتفاقی از صحنه روزگار محو شدند و هیچگاه حتی حاضر نشدند اصل وقوع مناظره –فارغ از نتیجه آن– را رسانه‌ای کنند! ❓معلوم نیست این دسته از حوزویان آیا در مسأله دفاع از دین قائل به «إرجاء» هستند یعنی همه‌چیز را به قیامت حواله می‌دهند و هیچ وظیفه‌ای در این دنیا برای خودشان تعریف نمی‌کنند؟ یا معتقد به «اجزاء» می‌باشند و معتقدند میان دو خطا (بر فرض خطابودن اقدام جامعه مدرسین) صرف محکوم کردن خطایی که به مراتب بسیار کم اهمیت‌تر است، کفایت می‌کند و لازم نیست در مقابل خاطیِ اصلی، حتی کلمه‌ای گفت یا خطی نوشت؟!! @Manahejj
🌀 ارتقای درجات علمی بدون ارتقای معنوی؟! 🖋 فاطمه صادقی 🔹 این روزها تمام تلاش مؤسسات آموزش عالی که حوزه‌های علمیه نیز از آن بی‌نصیب نیست به دنبال دعوت دانشجویان و طلاب خود به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است؛ اما این امر بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های لازم و کیفیت ارائه آن است. 🔹 همین که فقط درجات علمی را طی کنی مدرکی صادر شود و در قافله دکترها و سطح چهاری‌ها قرار بگیری ولی دریغ از اندکی کیفیت تحصیل و ارتقای درجه اخلاقی و به ویژه معنویت!! هرچه بالاتر می‌روی چون درجه علمی‌ات افزوده می‌شود افتخاراتت هم بیشتر می‌شود غافل از آن که ممکن است به همان میزان، از اخلاق و معنویاتت کاسته شود. 🔹 البته این در مورد همه صدق نمی‌کند ولی روند فراگیری آن مشهود است. در سطح‌های پایین‌تر، ولایت‌پذیری، اطاعت‌پذیری و هم‌نوع‌دوستی بیشتر دیده می‌شود در حالیکه در سطوح بالاتر، انتظارات و توقعات باتوجه به شأن و رتبه علمی‌ات افزوده می‌شود و ... همچنان که در روایت آمده: كُلُّ عِلمٍ وَبالٌ عَلى صاحِبِهِ يَومَ القِيامَةِ إلاّ مَن عَمِلَ بِهِ. هر علمى در روز قيامت براى صاحب خود وبال است، مگر كسى كه به علمش عمل كند. 🔹 اهل علم باید قدم به قدم علمش پیش برود. یعنی هرچقدر علمش افزون می‌شود، عملش نیز مضاعف گردد. چراکه علم بدون تقوا و معنویت آسیب‌زاست. تقوا و معنویتی که طلاب برای آن به حوزه می‌آیند اما برخی در طول مسیر تحصیل، از هدف اصلی باز می‌مانند!! 🔹 این درست است که برای تهذیب، مراقبه‌های شدید فردی لازم است؛ اما جای خالی برنامه‌‌های تهذیبی حوزه‌های علمیه -چه حوزه خواهران و حتی حوزه علمیه برادران- به شدت حس می‌شود. @Manahejj
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 عالِم بدون تزکیه، جهنمی می‌شود 🎥 امام خمینی (ره) ⛔️ گاهی علم، آدم را جهنمی می‌کند: 🔺 علم توحید 🔺 علم عرفان 🔺 علم فقه 🔺 حتی علم اخلاق‼️ ✅ تزکیه لازم است @Manahejj
🌀 طلبه دستش از کتاب رها نشود 💠 امام خامنه‌ای 🔹 طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در دوره‌ی جوانی بخواند. این ذخیره‌ی حافظه را که بی‌نهایت دارای ظرفیت است، هرچه میتوانید، در دوره‌ی جوانی پر کنید. @Manahejj
🌀 غفلت بزرگ حوزه علمیه 📝 عدم برنامه برای نهضت کتابخوانی 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 حضرت آقا در دیداری که با دانشجویان داشتند (۱ خرداد ۱۳۹۸)، تعبیر «نهضت کتابخوانی» را به کار بردند. قبل از این بارها «فرهنگ کتابخوانی» را مطالبه کردند که هنوز عملی نشده است. اما بار معنایی متفاوتی نسبت به فرهنگ دارد. نهضت نیاز به مطالبه و دغدغه همگانی دارد. نهضت، با قیام عمومی از سوی همه افراد جامعه اتفاق می‌افتد. 🔹 در تحقق این نهضت، از پر رنگ‌ترین نقش‌هاست. اما آیا حوزه و حوزویان برای این مهم دغدغه دارند؟ آیا تلاشی در این راستا کرده‌اند؟ حوزه‌ای که وظیفه فرهنگ‌سازی دارد، چرا در زمینه کتاب و کتابخوانی غیبت و غفلت دارد؟ چرا برای مدیریت و رهبری نهضت کتابخوانی فکری نمی‌کنیم؟ ❓دغدغه‌نداشتن برای کتابخوانی تقصیر کیست؟ آیا باز هم می‌خواهیم ربطش دهیم به برنامه‌های حوزه و فلان مسئول؟ ✅ البته که حوزه در فرهنگ‌سازی برای طلاب نقش دارد و نتوانسته این وظیفه را به خوبی انجام دهد. اما اینکه طلاب و فضلا نسبت به این مهم غافلند، نه تقصیر مدیر حوزه و شورای عالی است، نه تقصیر برنامه‌های حوزه. فقط و فقط تقصیر خودمان است که کوتاهی می‌کنیم و بدتر اینکه با توجیهاتی مثل وقت‌نداشتن، می‌خواهیم این کوتاهی را توجیه کنیم. چطور برنامه‌های حوزه برای تلگرام و ایتا و تلویزیون، وقت ما را نمی‌گیرند، ولی برای کتابخوانی سرمان شلوغ است؟!! 🔹 باید اولا قبول کنیم هنوز دغدغه نداریم و کم‌کاری کرده‌ایم. اینکه نمی‌دانیم و حتی نمی‌خواهیم بدانیم در کتابهای ما چه نوشته می‌شود، تقصیر خودمان است. ثانیا این مسئله را مثل سایر مسائل به گردن دیگران نیندازیم و از خودمان شروع کنیم. @Manahejj
🌀 تخریب تنها رسانه رسمی رهبری؛ خدمت یا خیانت؟! 🖋 علی مهدوی 🔺 «به بنده گاهی می‌گویند شما چرا به دولت تشر نمی‌زنید؛ مرادشان لابد تشر در معرض عام است، و الّا از جلسات خصوصی ما که خبر ندارند. بنده اقلّاً ده برابر آن مقداری که در رسانه‌ها بعضی جلسات ما منعکس می‌شود، جلسات دیگر داریم با مسئولین مختلف، خب از آنها که مطّلع نیستند، 🚫 دلشان می‌خواهد که بنده در معرض عام تشر بزنم. خب فایده‌ی این تشر چیست؟ فایده‌ی این تشر این است که دلِ شما خنک می‌شود، همین! یعنی بیش از این فایده‌ای ندارد؛ امّا ضررهای بزرگی دارد؛ این ضررها را باید بسنجید.» (۱۵ شهریور ۱۳۹۷) 🔹 این بیان صریح امام خامنه‌ای است در بیان مصلحت عظیم «عدم انعکاس همه فرمایشات ایشان» مخصوصا تبیین ضرر انعکاس رسانه‌ای تشرها به مسؤولین مختلف. 🔻 اما برخی دوستان دغدغه‌مند و انقلابی بدون توجه به این موضوع مهم و اینکه خواست شخص امام خامنه‌ای بر عدم انعکاس همه بیانات ایشان است، شروع به اتهام‌زنی کرده اند که دفتر رهبری مدام در حال سانسور بیانات رهبری است!! ❓آیا توجه داریم تضعیف دستگاه رهبری آن هم با ادبیاتی خشن و سرشار از تهمت‌های گوناگون، آتش تهیه‌ی چه فتنه‌ای می‌تواند بشود؟ آیا اندکی اندیشیده ایم اگر تنها رسانه رسمی رهبر معظم انقلاب را تضعیف کنیم و از حجیت و مرجعیت بیندازیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 🔹 ای کاش کمی به آثار و تبعات انتشار نسنجیده برخی سخنان جلسات خصوصی رهبری توجه کنیم. چطور انتشار مطالب جلسه خصوصی رهبری درباره استيضاح از نظر این دوستان، مصداق خبط عظیم و گناه کبیره است ولی انتشار محتوای جلسه خصوصی رهبری با ستاد کرونا -آن هم به فرض صحت خبر کانالهای ناشناس- پسندیده و مستحب است؟ ✅ صد البته ممکن است پیشنهاداتی نسبت به فعالیت هرچه بهتر و قوی‌تر رسانه رسمی دفتر رهبری داشته باشیم؛ اما اولا از مجاری صحیح آن باید پیگیر انتقال انتقادات و پیشنهادات باشیم جوری که به بیان رهبری «انتقاد به نظام تلقی نشود»؛ ثانیا نباید با ادبیاتی ناصحیح و الفاظ و لحنی باشد که تداعی‌گر این شود که رهبری نظام حتی توان اداره دفتر خویش را هم ندارد و مدام عده‌ای سانسورگر، بیانات رهبری را در یگانه رسانه رسمی ایشان سانسور می‌کنند و ایشان توانی برای مقابله با این موضوع در دفتر خود را هم ندارند!! این مسیر ولو باشد مقصدش تهمت کانالیزه بودن به امام جامعه است؛ که گناهی کبیره و خیانتی نابخشودنی است. @Manahejj
🌀 حوزویان و چالش کتابخوانی 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 با طلاب و مبلغان زیادی رفت و آمد دارم. کسانی که مبلغان خوب و موفقی هستند. همه ایشان می‌دانند در قم چند سینما داریم و کجا هستند. حتی خودشان گاهی برای تماشای فیلم‌های خوب به سینما رفته‌اند. از بیشتر فیلمها و سریالها باخبرند حتی اگر ندیده باشند. 🔹 اما تقریبا همه آنها نسبت به کتابهای پرفروش سال بی‌اطلاعند. نسبت به «نهاد کتابخانه های عمومی کشور» اصلا شناختی ندارند. حتی برخی نمی‌دانند اصلا چنین نهادی در کشور وجود دارد، چه رسد به اینکه مکان کتابخانه‌ها را بدانند. کسانی هم که اسم این نهاد را شنیده بودند، نمی‌دانستند شعبه مرکزی یا حتی بقیه شعبه‌هایش در قم کجا هستند. نمی‌دانند چه کتابهای خوبی در این منبع‌ها وجود دارند. 🔹 علتش واضح است، نه اهل کتابخوانی هستند، نه دغدغه‌اش را دارند و دلخوش به همان کتابهای خودشان هستند. طبیعی است وقتی حوزویان که جزء قشر فرهنگ‌ساز در کشور هستند، خودشان تا این حد نسبت به حوزه نشر و کتاب بی‌اطلاع باشند، از مردم توقعی نمی‌رود. وقتی فرهنگ‌سازان نبض فرهنگ را ندارند، جامعه در آن زمینه مثل میت است. @Manahejj
23.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مدارک معادل دانشگاه برای حوزه بود! 🎥 برخی احتیاطات متأسفانه موجب منسوخ‌شدن اجازه اجتهاد شد 💠 امام خامنه‌ای 🔹 کسی که درسی را می‌خواند احتیاج به مدرک و شهادت دارد. 🔻 اشتباه بزرگ [شورای عالی و مرکز مدیریت] این بود که آمدند این شهادت (مدارک حوزوی) را با شهادت‌های دانشگاهی مخلوط کردند. 🔻 مطلقا این کار که خودمان را برابر مدارج دانشگاهی قرار دهیم. نوع کار دانشگاه با نوع کار ما متفاوت است. 🔻 قدیم معمول بود. یا کسی که در حدیث پیشرفت می‌کرد اخذ می‌کرد. حالا متاسفانه نیست؛ واقعا متاسفانه؛ چون اگر بود خیلی خوب بود. ‼️ آقایان (احتیاط) می‌کنند اجازه اجتهاد نمی‌دهند مبادا تبعه‌ای برای آن مترتب شود؛ در حالیکه می‌توان بگونه‌ای عمل کرد که تبعه‌ای هم نداشته باشد. @Manahejj
🌀 مجاهد خاموش 📝 یادگاری‌های مرحوم حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای 1️⃣ تشکیل مدارس استعدادهای درخشان 2️⃣ تشکیل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا 3️⃣ استوار ساختن بنای نخبگی و نخبه‌پروری اسلامی و انقلابی 4️⃣ مدیریت مجموعه‌های نخبگانی b2n.ir/Ejeie @Manahejj
🌀 از نقش مشورتی هوش مصنوعی در اجتهاد تا آینده حوزه در بکارگیری فناوری‌های نوین 👤 آیت الله شب‌زنده‌دار 🔹 حتی اگر حوزه علمیه بتوانند در عمیق‌تر و دقیق‌تر شدن این ابزار مؤثر باشد؛ این کار از باب مقدمه واجب، واجب خواهد بود‌. 🔹 اگر از ابزار جدید بهره نگیریم در درگاه خداوند متعال مسؤول هستیم؛ چرا که در این صورت اجتهادها دقت کمتری خواهند داشت بنابراین از فناوری جدید که خداوند به بشر ارزانی داشته باید بهره لازم گرفته شود. 🔹 از می توان به عنوان یک مشاور استفاده کرد؛ اگر فقیه فرصت یا امکان مراجعه را نداشته باشد، می‌تواند از این دستیار استفاده کند؛ مثلا فقیه می‌تواند به راحتی به کتاب‌های مختلف مراجعه کند. 📌 مشروح مصاحبه در لینک زیر: 🌐 rasanews.ir/002nrC @Manahejj
🌀 چرخه کتاب و نویسنده 🖋 طلبه کتابخوان 🔹 وقتی چیزی مشتری نداشته باشد، تولیدکننده هم نخواهد داشت. جامعه‌ای که کتاب نخواند، طبیعتا نویسنده کمتری خواهد داشت، چون نیازی به کتاب احساس نمی کند و عملا کتاب یک کالای بی مصرف حساب می شود. بنابراین چاپ کتاب هم صرفه اقتصادی ندارد. 🔹 جامعه‌ای که نویسنده‌های به روز نداشته باشد یا کم داشته باشد، پویایی لازم را نخواهد داشت و در رکود و پسرفت فکری فرهنگی می‌ماند. 🔹 جامعه‌ای که در رکود فرهنگی و فکری باشد، نباید امیدی به اصلاحات و تغییرات خوب داشته باشد. ❗️راستی، ایسلند بیشترین سرانه مطالعه را دارد و یک دهم جمعیت آن نویسنده هستند. @Manahejj
8.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 ماجرای تأسیس جامعةالمصطفی 🎥 گفتگو با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه 📌 مطالعه متن کامل گفت‌وگو: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46592 @Manahejj