📄 از حسین چه خبر...
🖋 جواد صفائی
🔹از کودکی ماجرای دلاوری های "عباس" را برایمان می گفتند. معنای برادری را با "اباالفضل" به ما یاد دادند. روضه خوان از هر جا و هر کس می خواند پایان مجلس باید نام باب الحوائج برده می شد. وقتی امان نامه برای "عباس" می رسید، همه شرمنده میشدیم، و وقتی امانِ شیطان به دست "اباالفضل" پاره می شد، اشک هایمان فرو می ریخت.
🔹با "عباس" صفوف دشمن را می شکافتیم، علم را کنار شریعه بر زمین می زدیم، مَشک را پر میکردیم، آب را نمی نوشیدیم و باز می گشتیم، اشکهایمان را به مدد بازوان "عباس" می فرستادیم بلکه آب به خیمه برسد اما افسوس... فقط اشکها به خیمه می رسید.
🔹 همه ی اینها بود تا روزی که شنیدم ماجرای رسیدن کاروان به مدینه را...، بشیر را یافتی و پرسیدی:
-از "حسین" چه خبر؟
- خداوند تو را صبر دهد فرزندت "عباس" کشته شد.
-از "حسین" چه خبر؟
-خداوند تورا صبر دهد فرزندانت عبدالله و جعفر و عثمان کشته شدند.
- از "حسین" چه خبر...؟
و وقتی خبر شهادت "حسین" را شنیدی فریاد بر آوردی: فرزندان من و آنچه در زير آسمان است ، فداى "حسين" باد! اى بشير، رگ قلبم را پاره كردى...
🔹آن روز فهمیدم..، تو بودی که "حسین" را مولا می خواندی، تو هر لحظه در خدمت "حسین" بودی، امان نامه را تو دریدی، مشک را تو پر آب ساختی، تیر بر چشم تو نشست، عمود بر سر تو فرود آمد، و تو بودی که تا دم مرگ حامی دین بودی، این روح بلند تو بود که شیری چون "عباس" را پرورد.
🔹 سالروز وفات حضرت "ام البنین" تسلیت باد.
@Manahejj
🌀 آیتالله موسوی جزایری از «امامت جمعه اهواز» استعفا داد
🔹آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، روز گذشته با حضور در دفتر مقام معظم رهبری، گزارشی از وضعیت جسمانی خود ارائه کرد و از سمت «امامت جمعه اهواز» استعفا داد.
🔹وی در «خطبه های نماز جمعه 26 بهمن ماه اهواز» از «احتمال کنارهگیری از سمت امامت جمعه به دلیل ضعف قوای جسمی» سخن به میان آورد.
🔹استمرار این بیماری، آیت الله موسوی جزایری را بر آن داشت که بنا به تکلیف شرعی و عدم توانایی در اقامه نماز جمعه، از سمت امامت جمعه استعفا دهند.
خبرگزاری حوزه
#علما
@Manahejj
📄 ماندن یا نماندن حضرت آیت الله جزایری
🖋 محسن قنبریان
جمعی از ائمه جمعه استان خوزستان پس از خطبه اخیر ایشان به حضور رسیده تا مانع کناره گیری شان شوند. حرفهای تلخ و شیرین، درست و نادرست زده شد!
http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/480901/60
صرفا چند نکته:
1⃣آنچه در قدرشناسی آیت الله جزایری گفته شد، کمتر از قدر زحمات ۵۰ساله ایشان برای انقلاب و تشیع بود. قطعا ایشان با سختکوشی فراوان توانسته اند مزایای نسبی خوبی برای جامعه ایمانی خوزستان پدید آورد؛ از جمله آنها رشد و رونق حوزه های علمیه در استان و بالتبع کارهای فرهنگیِ سامان یافته است. خداوند افضل اجر محسنین را به ایشان عطا فرماید.
2⃣آنچه تلخ و در شأن آن خوبان نبود لحن و مضمون برخی صحبتها بود که بسا موجب تشویش اذهان و حتی طعم تهدید داشت!
سخن از "بحرانهایی که با رفتن ایشان ایجاد میشود" ؛ "کناره گیری بسیاری از ائمه جمعه با کناره گیری ایشان" ؛ "هیچ فردی نمی تواند جایگزین ایشان باشد"؛ و بدتر از همه اینکه: "اگر ایشان نباشد ما نیز نمی توانیم به راه خود ادامه دهیم. همانگونه که اگر رهبر معظم انقلاب نباشد کمیت انقلاب و نظام برای همیشه لنگ خواهد بود"!
البته قطعا برخی از سروران آن جلسه از بهترین ائمه جمعه استان اند و بودنشان غنیمت؛ اما رفتن برخی هم نه یک تهدید که یک فرصت برای درخشش های تازه است. ائمه جمعه باید قله های ایمان شهرها باشند و به نسلها امید و اطمینان هدیه دهند. چگونه انقلابی که با رفتن خمینیِ بی نظیر، ماند و با رهبری جوان، پویا تر به چهل سالگی رسید، حالا حتی بدون رهبر کم نظیرش(از عمر من بکاه و بر عمر او بیفزا) کمیت اش برای همیشه(!)لنگ خواهد شد؟! و چگونه به همین نسبت یک استان انقلابی بدون آیت الله عزیزما چنان خواهد شد؟!
پدران معنوی شهرها و ستونهای خیمه انقلاب اینگونه می خواهند امید به آینده و گام چهل ساله دوم را به نسل سوم و چهارم منتقل کنند؟!
رحمت و رضوان بر امام عزیز که هریک از یارانش در معرض ترور و از دست رفتن قرار میگرفت می فرمود: فلانی زنده است چون نهضت زنده است.
آقایان اعزه! نهضت و انقلاب زنده است و در نسل سوم و چهارم پویاتر از نسل اولی هاست و وعده خداوند برای چنین مردمی "ماننسخ من آیه أو ننسها نأت بخیر منها أو مثلها"(۱۰۶بقره)است. بدون مطهری و بهشتی و شهدای محراب، لنگ نشد با دیگران هم نمی شود.
عمر آیت الله ما باقی باد اما خدای نکرده صدسالگی هم می خواهید همین را بگویید؟! مگر قرار است آیت الله از ایران برود یا از انقلاب کناره گیری کند که نگرانید؟! جایگاه معنوی ایشان قابل انفکاک از ایشان نیست و خود هم تصریح کردند خدمتگزار مردم و ولایت فقیه می مانند. آیا با وجود خود ایشان برای جایگزینی و حل مشکلات احتمالی -که معمولا از ناسازگاری آقایان علماء با منصوبین جدید شکل می گیرد- راه حل پیدا شود بهتر نیست؟
حتما باید حوادث و آجال غافلگیرمان کند؟! و بحرانهای مذعوم شما آقایان و ناسازگاری های اشاره شده، سرمان تلمبار شود؟!
3⃣با وجود ذی قیمت بودن حضرت آیت الله جزایری در عرصه های مختلف، عمر ۴۰ساله ی نمایندگی، فقط ایشان را سمتی با سابقه تر از خود ولی فقیه نداده است؛ بلکه سمتهای دیگری در این استان بیش از ۱۰ ،۱۵سال و گاه بیشتر شده است که شاید هم بی ربط با آن سمت، مانع چرخش نخبگان و هوای تازه مدیریتی بخصوص در نهادهای انقلابی و اسلامی شده است! بی ابتکاری و ضعف برخی از حلقه های بسته مدیریتی فرهنگی و غیر فرهنگی موجب شده مرکز این استان شهید پرور و خط مقدم، با وجود این همه حوزه علمیه و این همه فاضل درس خوانده به حسب آمار منتشره رتبه ی ۲۳ اقبال به دین (فقط ۲استان از آن پایین تر) باشد و برعکس در میزان رشد سکولاریسم رتبه ۲ بین استانها باشد!(۱)
از قضا باز فقط ایشان و توفیق حیاتشان است که با شخصیت معنوی خود می تواند این واگذاری کامل به امام جمعه ای تازه نفس را انجام و او را مقبول و در باز کردن حلقه های مدیریتی و چرخش نخبگان یاری کند پس بودنش را قدر بدانیم ودر کار بزرگش یاری اش کنیم.
..............................................
پی نوشت :
۱. برای تفصیل ر.ک:مجله جامعه شناسی کاربردی سال۲۶شماره پیاپی۵۸شماره دوم تابستان۹۴
@Manahejj
🌀 علامه مصباح امروز در جمع طلاب معصوميه: بيانيه گام دوم انقلاب، الهام الهي به رهبري بود // اين بيانيه بهترين راهنماي طلاب در انجام پژوهش است
🔻 حوزه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب قابل مقايسه نيست؛ دستاوردهاي حوزه در دهه اول انقلاب، از دستاوردهاي يك قرن قبل از آن، بيشتر است.
🔻 هر چند در حوزه تحول صورت گرفته و كارهاي خوبي انجام شده، اما نسبت به اهدافي كه انقلاب مشخص كرده و انجام وظايفي كه حوزه در جامعه امروز دارد، فاصله بسياري داريم.
🔻 بهترين راهنماي ما در تحقيق و پژوهش ها بيانيه مهم رهبري ( #گام_دوم_انقلاب ) است كه عليرغم حجم اندك آن، حتي كلمات آن نيز بسيار بسيار دقيق و حساب شده به كار رفته است؛ خداوند را شكر مي كنيم كه چنين رهبري به ما عطا كرده و چنين مطالبي را به وي الهام نموده است .
🔻 متأسفانه در حوزه، گاهي هدف اصلي و قله را نمي بينيم و لذا به بيراهه مي رويم.
دوستان مصباح
#علما
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📄دو جریان عدالتخواهی #وحید_جلیلی تا #صدرالساداتی 🖋علی مهدیان 🔸وحید جلیلی میگوید به این جمع بندی رسی
🌀پاسخ صدرالساداتی به یادداشت علی مهدیان
📄بازتولید تزویر
🖋سید مهدی صدرالساداتی
🔹اگر بخواهیم به هر یک از ضلع های زر و زور و تزویر وزن بدهیم سنگین ترین سد مبارزه با فساد و اشرافیت تزویر است .
🔸تزویر از قرائت خاصی از دین و تقدس می آید که توجیه گر ظلم و فساد و اشرافیت است .
🔹یادمان نمیرود که در دهه هفتاد که اوج فامیل بازی ، رانت و بازسازی اشرافیت و طاغوت بود ، افرادی عمامه به سر توجیه می آوردند که آقای هاشمی خودش یار امام و رهبری و مجتهد سیاسی است و خوب می داند که چه میکند!
🔸آقای هاشمی شاهرودی نیز نگران فرار سرمایه داران بود و حاضر نبود لیست مفسدین اقتصادی را منتشر کند .
🔹نخبگان و بزرگان حوزه میدانستند که کشور دارد دچار انحراف بزرگی میشود. می دانستند که توزیع منابع عادلانه نیست . میدانستند که ما داریم طاغوت و کاخ نشینی را با اسم اسلام بازسازی میکنیم . میدانستند که طبقه مدیریتی مترفین تولید کردیم و خداوند وعده داده اگر بخواهم امتی را هلاک کنم از فسق و فجور مترفین هلاکشان میکنم. میدانستند که باید نهی از منکر کنند و خداوند از علما میثاق گرفته است که در مقابل گرسنگی فقیر و شکمبارگی غنی (تبعیض) سکوت نکنند . میدانستند که اگر نهی از منکر نکنند بدترین امت بر آنها حاکم خواهد شد که با آنها رحم نخواهد کرد.
🔸مع ذلک تزویر کار خود را کرد و استدلالهای آبکی خواص که مخالف جهت گیری های اساسی امام و رهبری بود و همچنین دنیازدگی بعضی از خود آنها به همراه ترس از آبرو و تضعیف نظام و سو استفاده کردن دشمنان کار نظام را به اینجا کشاند که فقط گوشه ای از اشرافیت مسئولین جمهوری اسلامی ویلاهای ده ها میلیاردی در شهرکهای خصوصی و ابر شرکتهای در هم تنیده ، خوی درشت گویی با مردم و کرنش در مقابل قدرتهای مادی دنیا و پدیده شوم "ژنهای خوب" است.
🔹گروهی از عدالتخواهان درصدد کشف فسادها و مبارزه با اشرافیگری و بازتولید گفتمان شفافیت و عدالت هستند و تا به حال توانسته اند گوشه ای از دردهای اساسی و اژدهای هزار سر فساد را پیدا کنند و اقامه نهی از منکر مسئولین که مهمترین عامل نزدیک شدن به عدالت است را احیا کنند.
تن مفسدین را بلرزانند و مایه تشفی قلوب مومنین و دوستداران اسلام ناب ( نه اسلام آمریکایی) شوند.
🔰 دوباره تزویر مقدسین جاهل سر برآورده و ناخواسته و بدون هیچ چشمداشتی به نفع اشرافیت ، تبعیض و اسلام آمریکایی استدلال میچینند!
🔰 همان اسلامی که نهی از منکر علنی و مبارزه در میدان را خلاف اخلاق و غیبت مومن میداند و به بهانه حفظ نظام اسلامی، صدای اسلام ناب را خفه ، جوانان را از دین بیزار و عدالتخواهی در این شکاف عمیق طبقاتی را به عهده کمونیستها ، ضد انقلاب و آتئیستها میسپارد.
✅ بدانید این نوشته هایی که در نقد عدالتخواهی مسئله محور و افشاگر نوشته میشود ، روز به روز بیشتر خواهد شد و خون دلی که دلسوزان واقعی اسلام و نظام از این مطالب میخورند روزافزون خواهد شد، چراکه ضلعهای زر و زور و تزویر هم اندازه اند و به عظمت زراندوزی های بعد از انقلاب تزویر مقدس مأبان ادامه دارد.
@manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀پاسخ صدرالساداتی به یادداشت علی مهدیان 📄بازتولید تزویر 🖋سید مهدی صدرالساداتی 🔹اگر بخواهیم به هر ی
🌀 علی مهدیان در پاسخ صدرالساداتی نوشت:
برادر بزرگوارم سید صدرالساداتی
سلام علیکم
متن شما را در پاسخ به یادداشت کوتاه خود دیدم. خیلی از اینکه بنده پر خطا را با عنوان #مقدس_مآب_جاهل نام بردید یا ضلع سوم برای #زر و #زور یعنی #تزویر_بازتولید_شده که به نفع #اسلام_آمریکایی استدلال میچیند معرفی کردید ناراحت نیستم.
چون آنچه در پشت همه این جملات از یادداشتهای شما درک میکنم یک قلب دلسوز برای مردم و محرومین است که آن را دوست دارم. قلبی که محصول اندیشه و قوت ایمان حضرت امام و خون دلهای رهبری عزیز است.
شما را دوست دارم و برایتان احترام قائلم. هر چند به روش شما نقد هایی دارم.
اما بعد .....
✍ اسلام تزویر اسلامی است که سوگیری اش برای پشتیبانی یا جاده صاف کنی ظالمین و طواغیت شکل میگیرد. راه کشف این اسلام، کشف جهت گیری آن است. و برای کشف این جهت گیری باید اراده راهبردی طاغوت از یک سوی و جبهه حق و ولایت را از سوی دیگر ملاحظه کنیم. و الا چه بسا به نام اسلام مبارز و انقلابی، اسلام طاغوت را به خورد دیگران بدهیم.
✍خدا رحمت کند حضرت امام را میگفت حرکت شیخ عبدالکریم، به اندازه اصل انقلاب ارزشمند بود. وقتی رضا شاه با زنهای سربرهنه وارد حرم حضرت معصومه شد مرحوم بافقی که مجتهد بود به او اعتراض کرد رضا شاه او را فلک کرد و بعد به شهر ری تبعید کرد. اما مرحوم شیخ عبدالکریم بیانیه ای داد که این کار ربطی به حوزه علمیه قم ندارد. بعدها امام در توضیح این کار شیخ عبدالکریم به مرحوم بافقی گفت تقیه دینی و دین آبائی. برای اینکه رضا شاه دنبال بهانه بود که حوزه علمیه تعطیل شود و همه این مصلحت سنجی ها برای این بود که حفظ حوزه علمیه واجبترین کار در زمان رضا شاه بود. حفظی که باعث شد سالها بعد بساط کل سلطنت رضاشاهی جمع شود.
✍تقیه را در اندیشه فقهی حضرت امام و همینطور در کلمات حضرت آقا باید به دقت فهمید، این دو بزرگوار تقیه را معادل مصلحت قرار میدهند. واژه ای که در طول مدت انقلاب بیشترین توهین ها به او از جانب آرمان جویان انقلابی شده. یعنی چی؟ یعنی ببینیم که کاری که میکنیم پازل چه کسی را تکمیل میکند. آیا مردم را رشد میدهد یا به مسیر طاغوت مدد میدهد. اگر دقت به جهت و راهبرد حرکت خود نکنیم در عمل همان میشویم که از آن میترسیم.
✍رفتار شما در اتهام زدن به دوستانتان و در بررسی های عجولانه زندگی مسوولین و در اتهام های مکرری که به قانون و نظام میزنید خروجی اش نفرت از همه دستگاه و نظام الهی و انقلابی است. نظام انقلابی که اساسی ترین عامل حفظ روحیه انقلابی است. روحیه انقلابی که همین امروز در جوانان ما هست و اساسی ترین دستاورد چهل ساله ما است.
✍ ما از نداشتن #عقلانیت در سبک مبارزه خود کم ضربه نخورده ایم. چه آن روز که برخی به نام انقلاب دستور امام بر عدم مبارزه مسلحانه با شاه را نمیفهمیدند و این سبک را غیر انقلابی میدانستند. چه آن روز که عده ای چماق دست میگرفتند و جوانکهای مزلف را تهدید میکردند یا به خوابگاه دانشجوییشان حمله میکردند. چه آن روز که از دیوار این سفارت و آن سفارت بالا میرفتند. چه آن روز که در مجلس به رئیس دو قوه توهین میکردند. چه آن روز که مفهوم اصل و فرع را در اندیشه رهبری درک نمیکردند و باعث هزار اختلاف بین نیروهای جبهه انقلاب میشدند چه آن روز که رهبر را در اطلاعیه های کذاییشان عامل عقب ماندگی ما معرفی میکردند. و چه امروز که به سهولت به راحتی به این و ان برچسب میزنند و در فضای مجازی پخش میکنند. مثل آب خوردن قانون را و نظام را هو میکنند به نام انقلاب. و اینها همه شاید قلب انقلابی و احساسات و شور انقلابی داشتند لکن عقلانیت لازم برای حرکت انقلابی را نداشتند و همه چیز را به عقب میبردند.
✍ امروز از خودتان بپرسید که چرا مخاطبین شما حالشان نسبت به کشور با حال رهبری فرق میکند. چرا امیدی که او به حرکت دارد را اینها نمیفهمند؟ چرا رهبر باید توضیح دهد که من به نظام امید دارم. و امیدم واقعی است نه تخیلی. حال آنکه خروجی شما نا امیدی از نظام و مسوولین است . چرا با او زاویه داریم؟ چرا با او فاصله داریم؟
✍من هم میخواهم اشرافیت نباشد سیدعزیز. اما این راهش نیست. اگر #گفتمان بسازیم اگر تهمت نزنیم اگر کاری کنیم اراده عمومی مردم تغییر کند اراده ای که از دل آرامش و #امید_صادق سر بر میاورد. اگر به قانون که محصول #اراده_عمومی است احترام بگذاریم. آن وقت خواهید دید که این دملهای چرکین چطور مداوا خواهد شد. من هم معتقدم اتفاقا زمانه مداوا شدن این بیماری ها است. بیماری اشرافیت و تبختر برخی مسوولین و پنهانکاری هایشان و هزار و یک خطا اما به همه این خطا ها بیماری های بدنه رفقای حزب اللهیم را هم باید اضافه کنیم.
✍اسلام تزویر اسلام تکمیل کننده پازل طاغوت است و خدا من و شما را از این مهلکه احتمالی نجات دهد. یاعلی
@manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 مستند «روایت رهبری» از شبکه اول و مستند سیما پخش خواهد شد
👈 مستند «روایت رهبری»، روایتی از وقایع مربوط به انتخاب حضرت آیتالله خامنهای بهعنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران است. این مستند در سه قسمت تهیه و تولید شده است و از اول اسفندماه از شبکههای «اول» و «مستند» سیما پخش خواهد شد.
🔻 روزها و ساعات پخش این مستند به شرح ذیل است:
📺 شبکه اول سیما: یکم تا سوم اسفندماه، ساعت ۱۹:۳۰
📺 شبکه مستند سیما: یکم تا سوم اسفندماه، ساعت ۲۲، تکرار روز بعد ساعت ۱۵
💻 @Khamenei_ir
🌀در ادامه #مناظره_مکتوب مهدیان و صدرالساداتی
📄نقد و امید را باید با هم دید
🖋محمد حقپرست
🔻همانقدر که انتقاد ضروری است، نشان دادن قوتها هم ضروری است. هیچ کدام را نباید فدای دیگری کرد. هم قوتها را باید نشان داد و #تقویت کرد، هم ضعفها را باید گفت و #درمان کرد. البته نیتها و شیوههای بیان نقد هم مهم است. انتقاد با بیادبی و تخریب جداست، و مردم این نکته را می فهمند. فرق است بین باغبانی که از ریشه تن درخت را می برد، با کسی که درخت را هرس می کند. هر دو می برند، اما یکی به نفع است و دیگری به ضرر.
🔻صدر الساداتی اهل تملق بیجا نیست، اما اهل بیادبی هم نیست. فقط مدتی است از ضعفها و چالشها و بیعدالتیها بیشتر میگوید، که این نشانه ضعف گوینده نیست.
اما اگر #صدرالساداتی انتقاد نکند. یا اصلا گیرم هیچ روزنامهای انتقاد نکند و در عوض دنبال این بیفتند که فقط خدمات نظام را نشان دهند، تأثیرش چه میشود؟ جز این است که مسؤولان بدکار سایه انتقاد را از سر خود دور میبینند و جریتر میشوند؟ آیا عدم نقد و نشان ندادن ضعفها، به صلاح ما است یا به ضرر ما؟ صد البته که به ضرر ماست. اگر رسانهها صدای مردم را منعکس نکنند، مردم به اصل رسانه بیاعتماد میشوند، که رسانه ما به این آفت تا حدودی مبتلاست. یادمان نرود که خود رهبری هم یکی از منتقدان قوه قضائیه و دولت هستند، پس فقط به امیدهای بیانیه گام دوم چشم ندوزیم، بلکه نقد و امید را باید باهم دید. روح بیانیه هر دو است، نه فقط امید داشتن.
🔻پس راه حل این نیست که مانع انتقاد شویم، راه این است که نظارت و اصلاح را بیشتر و سریع تر کنیم. راه این نیست که انتقاد را کم کنیم، راه این است که فقط انتقاد نکنیم بلکه پیشنهاد و طرح هم بدهیم. راه این نیست که تملق بیجا بگوییم، بلکه راه در نقد شفاف و محترمانه است. راهکار اصلی در انجام وظیفه و اصلاح جامعه است. اگر کسی به وظیفه اش درست عمل کرد، تبلیغش کنیم و اگر کسی عملکرد مخربی داشت، رسوایش کنیم تا عبرتی برای دیگران شود. سیره ائمه(ع) چیزی جز این نیست.
🔻اگر آنچه مردم از فضای جامعه و مشکلات لمس و درک میکنند، با مستند #جلیلی و یادداشتهای #مهدیان تعارض داشته باشد، در درکشان تردید نمیکنند، بلکه به صدق و سلامت مستندساز و یادداشتنویس شک میکنند.
@Manahejj
🌀ادامه #مناظره_مکتوب #مهدیان_صدرالساداتی
📄بازتولید تزویر۲
🖋سید مهدی #صدرالساداتی
🔹کشتی های چینی که تمام ماهی ها را جارو میکنند و ماهیگیران را به فقر کشاندند، مجوز قانونی داشتند.
این همه سدها که رودخانه ها و هور ها و روستاهای هورنشین خوزستان را نابود کردند و ریزگرد ها را روانه سینه های مردم بیچاره و گرفتار کردند، مجوز قانونی داشتند.
حقوق های نجومی، املاک نجومی، مجوز های آقازاده ها، استخدامهای فامیلی، رانتهای اطلاعاتی، قاچاقهای رسمی، وامهای کلان، همه قانونی هستند .
🔹منشأ تورم و گرانی از نقدینگی تا بودجه ها تا تصمیم های خرد و کلانش همگی با بخشنامه و لایحه قانونی است.
زمینهایی که واگذار میشود، کارخانه های دولتی که به ثمن بخس به اسم خصوصی سازی واگذار میشود، تاراج منابع کشور، شهرکها و ساحل های خصوصی، نهارهای میلیاردی، مانور اشرافیت، همگی از راه قانون است.
نود درصد تالابهای کشور را قانونی از دست دادیم، ارومیه و بختگان و هامون و جازموریان و هور العظیم و تالاب انزلی با تصمیمات قانونی به این روز افتادند.
♦️ آیا مشکل مردم یک رییس جمهور و یک رییس مجلس است؟ اگر بگوییم مشکل فقط این رییس جمهور است (که البته ضعیفترین رییس جمهور تاریخ جمهوری اسلامی است) به ما جایزه هم میدهید، چون زمینه فراهم کردیم که آن یکی که شما به او وصلید رییس جمهور بشود! شما این را عدالتخواهی میدانید و هرکسی در این مسیر باشد بصیرت دارد.
♦️اما اگر بگوییم مشکل ما قانونها و ساختارهای غیر شفاف پر از تبعیض است! و هر کسی هم روی کار بیاید تا قانون شفاف و نظارت عمومی نباشد همین آش است و همین کاسه ... اگر بگوییم ما به این قوانین ضد مبانی اسلامی اعتراض داریم و خواهان تجدید نظر باشیم ، به ما فتنه گر و آشوبگر و ظالم میگویند!
♦️دقت نکرده اید که اکثر ظلمهایی که به مردم میشود قانونی است؟ چطور با یک کلمه "قانون بد بهتر از هرج و مرج است" ظلمها را توجیه میکنید؟
قانون بد را فریاد بزنید تا شفاف شود! بدون مطرح کردن تبعیض و صاحب تبعیض و باندی که حامی تبعیض ساختاری است، مگر درست میشود؟ " لایحب الله الجهر بالسوء الا من ظلم" کجای تفکر اسلامی شما میگنجد؟
♦️نکند شما اسلامی میخواهید که تضمین کننده آرامش و امنیت و چپاول سرمایه داران باشد و چماق باشد بر سر عدالتخواهی مستضعفان و محرومان؟ اسلامی که دست در جیب میلیونها ضعیف را برای جبران بودجه خود قانونی و مباح میداند و اصلا غصه نمیخورد یا راهی برای پیدا کردن فرد و گروه و ساختار خراب پیشنهاد نمیکند اما ناهیان منکر را آبرو بر، تهمت زن، هرج و مرج خواه و فتنه گر و تکمیل کننده پازل دشمن میداند!
🔹آقای #مهدیان و امثال ایشان و بسیاری از انقلابیون در خوش بینانه ترین حالت آگاهی کامل به ریشه مشکلات کشور ندارند، چهل سال گذشته و #عدالتخواهی این دوستان در مسکن هایی از جنس برداشتن دو تا نرده از نرده های مسئولین در نماز جمعه خلاصه میشود.
اسلام در خطر است و بزرگترین خطر توجیه کردن ظلم بوسیله قرائت خاصی از اسلام است. این اسمش تزویر است.
@Manahejj
🌀ادامه #مناظره_مکتوب #مهدیان_صدرالساداتی
📄عدالت زوری
🖋علی مهدیان
🔺اگر همه مردم تصمیم ظالمانه ای بگیرند و خواهان آن باشند ولو از سر اشتباه یا هر دلیل دیگر ، آیا حاکم میتواند و حق دارد به اجبار جلوی آنها را بگیرد؟
🔺 حاکمی که به زور و اجبار روی کار بیاید و عدالت را پیاده کند بهتر است یا حاکمی که به اختیار مردم روی کار بیاید و ظالم باشد؟
🔺یکی از مهمترین مقولات نسبت حکومت و عدالت و آزادی است. تشخیص نسبت این سه برای طراحی تغییر در جامعه کلیدی است.
🔺انلزمکموها و انتم لها کارهون جمله نوح است به قوم خودش. این جمله را حضرت زهرا س در خطبه خود به مردم میگوید و آن اینکه ما شما را اجبار نمیکنیم اگر حاکم عادل را نمیخواهید.
🔺معنای این جمله آن است که آنچه در دین هدف است باید به دست مردم محقق شود حتی حکومت حقه و حتی عدالت. اگر حکومت زوری مطلوب بود سالها اهل بیت معطل نمیماندند و با قدرتهای معجزه گون که داشتند حکومت را میگرفتند. عدالتی هم که مطلوب دین است عدالتی است که به دست مردم و با اختیارشان محقق شود و نه به زور . لیقوم الناس بالقسط...
🔺جملات امام را درباره رفراندوم جمهوری اسلامی ببینید. او میگوید آزادید که این شیوه حکومت را نخواهید. ولو جمهوری اسلامی یعنی اسلام و مقابلش ضد اسلام است ولی اجبار هم نمیشوید.
🔺مردم حق ندارند چیزی مقابل دین را انتخاب کنند ولی کسی هم حق اجبارشان را ندارد. لا اکراه فی الدین. یعنی بنا نیست مردم به اجبار به بهشت بروند. بخوانید بنا نیست عدالت به اجبار پیاده شود. بنا نیست حکومت حقه به اجبار شکل بگیرد بنا نیست امام زمان به اجبار بیاید.
🔺پس جای اجبار کجا است؟ اجبار جایی است که کسی بخواهد به زور مردم را به جهنم ببرد. کسی که مقابل اراده مردم قرار میگیرد و مستبدانه میخواهد همه همان شوند که او میخواهد اجبار مقابل اجبار است. مقابل استبداد است.
🔺با این حساب کسانی که مقابل قانون میایستند که عدالت را پیاده کنند. مقابل اراده عمومی ایستاده اند و میخواهند عدالت را به اجبار در جامعه پیاده کنند. اینها در واقع دنبال عدالت زوری اند.
🔺کسانی که در جامعه مردمسالار به حاکم اشکال میکنند که عدالت چه شد؟ توجه ندارند که حاکم بنا است به دست مردم عدالت را پیاده کند نه به اجبار. حاکمی که مردم انتخاب میکنند با قانونی که مردم رای میدهند بنا است عدالت را به دست مردم پیاده کند. تقابل با حکومت با قانون تقابل با مردم است و عدالت زوری.
🔺اگر قانونی را باطل دیدیم چه کنیم؟ اگر اراده مردم را باطل دیدیم چه کنیم؟ قطعا تبیین باید کرد. به قول امام در دوران شاه، تبلیغات و تعلیمات لازم است. ولی حق نداریم با مردم در بیفتیم.
🔺فقط زمانی مقابل قانون میشود ایستاد که قانون محصول اراده مردم نباشد. یعنی حقیقتا قانون نباشد. بلکه اجبار باشد. اما در جامعه مردمسالار تنها راه مقابله با قانون ، قانون است. تغییر قانون هم باید با قانون محقق شود.
🔸پ ن1: اگر در جامعه ای مردمسالار، برای تغییر قانون به گونه ای تبلیغ کنیم که خروجی تبلیغمان ناامیدی مردم نسبت به تغییر قانونی قانون باشد. در واقع مردم را نسبت به خودشان ناامید کرده ایم.
🔸پ ن 2: مردمی که از خودش ناامید شود دست به هیچ تغییری نمی زند.
@Manahejj
🌀نظر آیت الله سبحانی درباره کتاب #الفائق
🔹کتابی به نام «الفائق» در قم نوشته شده که مطالب ارزنده ای دارد و بنده فقط به یک نقطه آن انتقاد کرده ام؛ وگرنه کتاب خوبی است.
#مرجعیت
#معرفی_کتاب
@Manahejj
- سالروز صدور پیام منشور روحانیت.pdf
123.1K
🔰متن کامل منشور روحانیت
#امام_حوزه
#منشور_روحانیت
@Manahejj
🏴 حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت #فقیه_پارسا و #عالِم_ربانی #آیت_الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
◾ بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
◾ با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیة الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلیالله مقامه را دریافت کردم. این ضایعهئی برای حوزهی علمیه است.
◾ مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقهی مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دورههای متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بودهاند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزهی مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۳ اسفند ۱۳۹۷
#امام_حوزه
#علما
@Manahejj
♦️ به مناسبت ارتحال آیت الله مومن
◾️ دروس حوزه علمیه قم فردا شنبه #تعطیل است
🏴 شنبه #عزای_عمومی در قم اعلام شد
#علما
@Manahejj
🌀 گذری بر حیات علمی و سیاسی آیتالله محمد مؤمن
▪️آیتالله محمد دانشزاده قمی(مؤمن) متولد ۲۳ دی ماه ۱۳۱۶ در قم بود. وی تحصیلات مقدماتی را در قم و ابتدا در مکتبخانه و سپس در «مدرسه جامع تعلیمات دینی» گذراند و همزمان به تحصیل در حوزه علمیه علاقهمند شد. وی با بهرهگیری از اساتیدی چون امام(ره)، علامه طباطبایی، آیتالله مشکینی، آیتالله حائری یزدی و آیتالله گلپایگانی توانست به درجه اجتهاد برسد.
▪️آیتالله مؤمن قبل از پیروزی انقلاب با عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مبارزات علیه رژیم پهلوی نقش داشت و این فعالیتها به تبعید وی و ۲۴ تن از اعضای جامعه مدرسین انجامید.
▪️وی از اواسط دوره اول شورای نگهبان یعنی از سال ۱۳۶۲ با حکم امام خمینی(ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب و آخرین بار نیز در ۲۵ تیر ۱۳۹۲ با حکم رهبر معظم انقلاب در این سمت ابقاء شد.
▪️وی همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس این مجلس بود که از دورهی اول تا پنجم در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت.
▪️علاوه بر عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری؛ نایب رئیسی مجلس خبرگان، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در شورای عالی قضائی، مسئولیت انتخاب و اعزام قضات شرع دادگاههای انقلاب در سراسر کشور به دستور امام، عضویت در شورای عالی سیاستگذاری و ریاست حوزه علمیه قم، عضویت در مجمع جهانی اهل بیت(ع) و ریاست مجمع فقه اهل بیت(ع) و عضویت در هیئت امنای دانشگاه قم نیز در کارنامه آیتالله مؤمن به چشم میخورد.
مفتاح
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🔰متن کامل منشور روحانیت #امام_حوزه #منشور_روحانیت @Manahejj
🌀شرح منشور روحانیت
🔰آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه
🔻 #اسلام_آمریکایی که جلوی حرکت اسلام راستین را میگیرد، بلکه به صورتهای گوناگون جلوهگر میشود: گاهی بهصورت و شکلی که بنیامیه مطرح میکردند، گاهی بهصورت ردّ عقل که میشود اخباری، گاهی بهصورت وهابی گری که همهچیز را شرک بهحساب میآورد و اصل شرک را از یاد میبرد که اطاعت از طاغوت و طاغوتچهها باشد و گاهی بهصورت ردّ فلسفه.
یکی از مسائل اساسی در اسلام، عرفان اسلام است. وقتی کسی بگوید: «عرفان یک مسئله انحرافی است»، خوب، چه طور میشود؟ به تمام معارف اسلامی به دیدۀ شک و تردید نگاه میکند.
🔻قرآن آمده است تا انسان را در مسیر عرفان با آن محتوایی که دارد قرار دهد آنوقت کسی بیاید و از آن چیزی بسازد که گویا اسلام عرفان را منع میکند، تفقه را منع میکند، تهذیب نفس را منع میکند، خودسازی را منع میکند و سیر و سلوک را ممنوع میکند و همه اینها را بهعنوان مبتدعات تلقّی میکند. خوب، این چه میشود؟ چرا بعضیها این حرفها را میزنند؟
🔻به نظر من همهاش به خاطر این است که فردی بر چیزی محیط نیست و آنوقت منکرش میشود: «اَلنَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» مردم دشمن چیزی هستند که نمیدانند. (نهجالبلاغه/ حکمت 172). آقا، مگر من قسمخوردهام که هر چیزی من فهمیدم اسلام است و هر چیزی من نفهمیدم اسلام نیست؟ اگر چیزهایی باعقل جور درنیامد، باید بگویم اینها خارج اسلام است؟ آیا چنین برخوردی درست است؟
🔻مگر من آنقدر بر مسائل اسلام محیط هستم که هر چه من نتوانستم محیط بر آن بشوم، بگویم دیگر این از اسلام نیست و بدعت است و کفر است؟ اینجاست که این هم میشود زنجیر بر دست و پای صاحبان این افکار و بعد هم کسانی که به دام آن بیفتند.
چنانچه ما به عالم اعلام کردیم که اسلام عرفان ندارد، بعد از ما نمیپرسند که پس اسلام چه دارد؟ اسلامی که عقل ندارد، فلسفه ندارد، عرفان ندارد، سیر و سلوک ندارد، عشق ندارد، شوق ندارد، پس چه چیزی دارد؟ ته قضیه چه میماند؟ اگر اسلام اینها را ندارد -چنانکه میگویی ندارد- این اسلام را در بازار بگذار، آیا کسی به یک دینار میخرد؟ شما که اسلام را اینطور خطکشی میکنید و حدود اربعه برایش معیّن میکنید؛ از شمال به کجا و از جنوب به کجا و از شرق و غرب به کجا، مگر اسلام حدود اربعه دارد؟ مگر محدود است؟ اسلام محدود نیست؛ تمام خوبیها را دارد و از تمام بدیها منزّه است.
📌 کتاب تحجر گرایی/ اثری از آیت الله حائری شیرازی/ صفحه 221
@haerishirazi
@Manahejj