eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.4هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 رضاخان و مبارزه با دینداری مردم از طریق تخریب روحانیت 💠 امام خمینی قدس سره 🔢 بخش نخست 🔸 از وقتی که رضاخان در ایران بر سر کار آمد، من متوجه بودم و اینطور‏‎ ‎‏می‌فهمیدم که هر چیزی که برای اسلام مفیدتر بود، حمله به آن بیشتر‏‎ ‎‏می‌شد. آن روز مهمترین پایگاه ملت در مقابل اجانب بود،‏‎ ‎‏لذا، شدیدترین حملات به آن می‌شد. با شعر و نثر و هرچه داشتند، به‏‎ ‎‏آن حمله می‌کردند و برای اضمحلالش، درهای بعضی از ادارات را به‏‎ ‎‏روی آنان گشودند و در حوزه‌ها و شهرها، به قدری آنان را در فشار‏‎ ‎‏قرار دادند که ما از صبح تا به شام در باغها زندگی می‌کردیم. با عاشورا‏‎ ‎‏و تبلیغات اسلامی شدیداً مخالفت کردند؛ چون می‌دانستند این‏‎ ‎‏پایگاهی است برای رسوایی حکومتها. 📅 ۲۹ مهر ۶۰ 🔹 یکی قدرت اسلام را که از آن می‌ترسیدند. یکی قدرت خدمۀ اسلام را‏‎ ‎‏که عبارت از روحانیون، اینها را می‌خواستند بگیرند و شدت هم‏‎ ‎‏کردند و گرفتند. در زمان رضاشاه سرکوبی کردند سخت، به حیث که‏‎ ‎خود مردم هم بر ضد روحانیت، طبقات زیادی از آنها بر‏‎ ‎‏ضد روحانیت، حرف زدند و گفتند و شنیدند و بعد که دیدند با زور‏‎ ‎‏مشکل است بعد با حیله وارد شدند. با حیله و با تبلیغات سوء و با‏‎ ‎‏این طور چیزها وارد شدند. 📅 ۱۲ شهریور ۵۸‏ ♨️ می‌دیدند که مجالس، مجالسی که در ایران ‏‎ ‎‏تشکیل می‌شد، مجالس وعظ و خطابه، مجالس روضه، احتمال داشت ‏‎ ‎‏که برای اینها ضرر داشته باشد، جلوی آن را گرفتند. یکوقت دیدیم ‏‎‎‏که در تمام ایران دیگر مجلس روضه ای نبود. مجالس را بکلی از بین بردند. ‎‏مساجد و ائمۀ مساجد و مراجع و هر چه بود، اینها از بین بردند. یعنی ‎‏نگذاشتند دیگر این قوۀ فعاله قوه داشته باشد. مع الأسف آن روز ملت ‏‎را هم جوری بار آوردند، تبلیغاتشان طوری در ملت تأثیر کرد، که ‏‎ ‎‏ملت هم بسیاری از آنها ـ البته نه همه ـ بسیاری از قشرهای ملت هم ‏‎ ‎‏مخالف شدند با روحانیت. 📅 ۲۹ اردیبهشت ۵۸ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
ماجرای خلع لباس سید مهدی صدرالساداتی 🔸 یکی از طلاب سلبریتی‌ که با شعار عدالتخواهی و مبارزه با فساد اسمش بر سر زبان‌ها افتاد طلبه‌ای بنام «سید مهدی صدرالساداتی» است که شاگرد غفار عباسی و برادر سید روح‌الله صدرالساداتی عضو مجلس خبرگان رهبری است. 🔹 او با ایجاد شوک‌های رسانه‌ای و افشاگری‌هایی غیر مستند از پشت پرده‌های فساد اخلاقی و مالی برخی اقازادگان در رده‌های مختلف شخصیت‌ها توانست توجه افکار عمومی و اقشار خاکستری را به خود جلب کند .اغلب پست‌های وی پس از انتشار در بی‌بی‌سی و صدای امریکا و حتی جریانات انحرافی باز نشر میشود. 🔹 صدرالساداتی با مخاطبینی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در اینستاگرام، تحت عنوان مبارزه با فساد، از برخی مرزهای قانونی و اخلاقی عبور کرد و به همین جهت حتی مورد انتقاد جریانات عدالتخواه هم قرار گرفت تاجایی که امام جمعه لواسان وی را «فضله‌ای در دیگ عدالتخواهی» دانست. ماجرای ارتباط مرید و مرادی وی با اقای غفار عباسی( مدعی حاشیه‌دار اخلاق و عرفان در قم) و تاثیرپذیری فکری و سیاسی از این فرد در موضع‌گیری‌های صدرالساداتی خود را نشان داد و حواشی وی را دو چندان کرده است. ♨️ مسئله عجیب و غریب مشاراليه و برادرش در سالهای اخیر، ضمن اینکه واکنش منفی جریان انقلابی و عدالتخواه را در پی داشت، در مقطعی به سوژه‌ی اصلی رسانه‌های معاند تبدیل و هزینه سنگینی را برای حوزه و نظام ایجاد کرد تا جایی که رسانه‌های بیگانه این اختفا را با عنوان ربایش وی توسط دستگاه‌های امنیتی نظام مطرح کردند در حالی که فیلم وی در حال تفریح در یکی از باغهای اطراف قم منتشر شد و مشخص شد که این اقدام یک سناریو برای مطرح شدن وی بود. فعالیت های هزینه‌ساز صدرالساداتی تا جایی بود که پدر همسر وی آیت الله مدرسی عضو شورای نگهبان هم در بیانیه‌ای از اقدامات دامادش اعلام برائت کرد. 🔹 یکی دیگر از بزنگاه‌های اقدامات صدرالساداتی، جریان التهابات بنزینی کشور در آبان ماه ۹۸ بود. وی در اقدامی عجیب با انتشار پستی از عکس شاه مخلوع و فرح در خیابا‌ن‌های تهران، مشابه ادبیات ضد انقلاب ، رویکرد نظام اسلامی را در این موضوع، به شرایط سال ۱۳۵۰ و عملکرد پهلوی تشبیه کرد و صريحاً سقوط نظام را در سال‌های آتی به مخاطبین خود القاء کرد. وی همچنین با حمایت از اغتشاشات، همراهی تلویحی خود را با عناصر آشوبگر علنی نمود... 🔻 یکی از نکاتی که همواره مورد انتقاد نخبگان حوزوی واقع میشود بازخوردهای پست‌های اینستاگرامی صدرالساداتی در بین مخاطبین است. با نگاهی به نظرات و کامنت‌های ذیل مطالب وی می‌توان گفت کلکسیونی از اهانت و هتاکی به ائمه اطهار، دین اسلام، روحانیت و علما و ومسئولین نظام را در ذیل مطالب صدرالساداتی در حال تولید است . میدان دادن به جریانات ضددین و ضد روحانیت و ایجاد زمینه برای هتاکی به مقدسات از اقدامات چالش برانگیز وی در صفحه اینستاگرام بود. 🔹 ناکارآمد نشان دادن مجموعه نظام جمهوری اسلامی و تأكيد بر فساد ساختاری همه گیر، با پررنگ کردن نقاط ضعف و در پی آن مأیوس کردن مردم نسبت به عملکرد حکومت اسلامی از دیگر اقدامات صدرالساداتی است که اخیرا با تعریض به برخی شخصیت‌ها منجر به شکایت شاکیان خصوصی از وی شد و محکومیت نامبرده به خلع لباس و جزای نقدی شد. 🌐 خبر فوری طلاب @Manahejj
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 در این جنگ بی‌امانِ حق و باطل، در کجای جبهه‌ی «جهاد تبیین» ایستاده‌ای؟ 🎥 گزیده‌ای از بیانات رهبر معظّم انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام 📅 ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ @Manahejj
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 توسلتان به امام زمان را بیشتر کنید 🎥 شما سربازان امام زمان هستید 👤 حضرت آیت الله ناصری اصفهانی حفظه الله 🔸 الان موقع اظهار علاقه به امام زمان است. ♨️ هر شب جمعه نماز امام زمان ارواحنا فداه را بخوانید و سپس حدیث کسا بخونید؛ بعد حاجاتتان را از حضرت زهرا و امام زمان صلوات الله علیها بگیرید. تحمل کنید؛ والله امام زمان هم می‌داند؛ هم می‌بیند؛ هم می‌شنود. ارتباط خودتان را با امام زمان، برقرار و تقویت کنید. ✅ نسخه: ➖ اتیان واجبات ➖ ترک محرمات ➖ خلوص در عمل در جمیع مشکلات: یابن الحسن یابن الحسن @Manahejj
🌀 عصر رسانه و لزوم پیوست رسانه‌ای قوانین 📝 خلع لباس بی سر و صدا! 🖋 وحید نجفی 🔸 روشن است تقید طلاب به تلبس دائمی لباس روحانیت کمتر شده و آنچه اهمیت دارد تحلیل چرایی و عواملش است که باید مراقب بود تحلیل‌های علیل را در ذهن جامعه القا نکند. 🔹 فارغ از اشتغال به اموری چون پژوهش و ... زیست در فضای مجازی در این امر بسیار اثرگذار است. طلبه‌ای که رسالت دینی‌اش در امر تبلیغ را در فضای مجازی تعقیب می‌کند، مانند طلاب سابق، ضرورت تلبس دائمی را درک نمی‌کند. مخاطبانش او را روحانی می‌دانند و احساس نیاز نمی‌کند که در خرید هم حتما عبا و عمامه داشته باشد. ❓ولی سؤال اینجاست: آیا در این فضا، حکم خلع لباس روحانیت، پیوست رسانه‌ای نمی‌خواهد؟ 🔹 طلبه‌ای که مخاطبان خود را در فضای مجازی و با جذابیت عمامه (خصوصا از نوع مشکی) جمع کرده؛ اما شئون روحانیت را رعایت نکرده، خلع لباس بی سر و صدای او با حکم قضایی چه معنایی دارد؟ ❗️آیا این اعلام برائت و روایت چرایی خلع لباس نباید در رسانه‌ای فریاد زده شود؟ آیا می‌توان این امر را به عهده محکوم علیه واگذار کرد که او روایت دلخواهش را مطرح کند و ژست افتخار نیز بگیرد؟ @Manahejj
🌀 نظام اسلامی آسیب ببیند، دیگر حوزه ای نیست که از آن حفاظت کنند 👤 آیت الله فقیهی، عضو جامعه مدرسین 🔹 ظاهرا برخی متوجه این نیستند که اگر به این نظام آسیبی برسد دیگر حوزه ای هم نخواهد بود که بخواهند به دنبال حفظ آن باشند. 🌐 خبرگزاری رسا @Manahejj
12.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 آغاز ثبت نام حوزه‌های علمیه از اول اسفند 👤 سخنگوی حوزه علمیه 🔸 ظرفیت پذیرش حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر اساس رویکرد کیفی گزینی، ۱۰ هزار نفر برای سال ۱۴۰۱ خواهد بود. ➖برگزاری دروس حوزه تابع تصمیمات ستاد کرونا است ➖ برگزاری کنگره ۴ هزار شهید روحانی ➖ شناسایی ۵۰۰ مسئله محوری 🌐 حوزه نیوز 📌 مناهج: طی سالهای گذشته اقدام بایسته‌ای برای تبلیغ پذیرش حوزه‌های علمیه در بین نوجوانان و جوانان نشده است. امیدواریم مسؤولین به صرف اعلان رسانه‌ای اکتفا نکنند وگرنه شاید یک سوم ظرفیت اعلام‌شده هم برای پذیرش ثبت نام نکنند. ♨️ البته درباره مسأله پذیرش حوزه‌های علمیه سخن بسیار است که بزودی به صورت تفصیلی به آن خواهیم پرداخت. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_مهمان 🌀 عصر رسانه و لزوم پیوست رسانه‌ای قوانین 📝 خلع لباس بی سر و صدا! 🖋 وحید نجفی 🔸 ر
🌀 خلاف واقع گویی های صدرالساداتی 📝 جزئیاتی از پرونده محکومیت ‌"صدرالساداتی" در دادگاه 🔸 یک مقام آگاه در دستگاه قضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، به جزئیات پرونده محکومیت صدر الساداتی در دادسرای ویژه پرداخت و گفت: ♨️ متاسفانه آقای صدر الساداتی از رأی دادگاه، را بیان کرده است، وی بیش از ۱۰ پرونده در دادسرای ویژه دارد که اکثریت منجر به صدور کیفر خواست شده است و بعضی ها نیز منتج به صدور رأی قطعی گردیده و برخی از پرونده‌ها نیز هنوز مفتوح است. 🔺 وی ادامه داد: پرونده‌ای که آقای صدرالساداتی محکوم شده در واقع ۸ پرونده بوده که اشخاص حقیقی و حقوقی از وی، شکایت کرده‌اند که در نهایت وی، به خاطر اتهامات متعدده که داشته در بعضی‌ها به جزای نقدی محکوم شده در برخی از پرونده‌ها تبرئه گردیده و در بعضی‌ها منجر به خلع لباس دائم روحانیت شده است، البته این خلع لباس دائمی نیست، یعنی اگر مجددا مرتکب جرم شود و رعایت نکند این رأی اجرا خواهد شد. 🔻 این مقام قضایی بیان داشت: آقای صدر الساداتی با زیرکی آمده و مسئله تعلیق را مطرح نکرده است درحالی که دوسال تعلیق شده است. 🌐 خبرگزاری‌ حوزه 📌 مناهج: متأسفانه طبق معمول اجازه می‌دهیم محکومین، روایت‌سازی‌های خلاف واقع خود را داشته باشند؛ بعد از چند روز که در اذهان خوب جاگیر شد؛ تازه احساس وظیفه می‌کنیم که روایت صحیح را منتقل کنیم. اما این کار چقدر سودمند است؟ @Manahejj
🌀 به خاطر کارآمدی ظاهری نسخه‌های روانشناسی، به رتوش کردن دانش موجود و الصاق و انضمام چند آیه و روایت به نسخه‌های غربی، اکتفا نکنیم 📝 یادداشت استاد عالم زاده نوری در پی حواشی بوجود آمده از سخنان اخیر وی 🔸 آنچه با عنوان «ریزش‌های پنهان» بیان کرده بودم ناظر به نگرش بود نه ناظر به میدان. ممکن است کسی اضطرارا در یک کار غیر اصیل، زمان موسعی را خرج کند ولی نگرش درستی نسبت به وظیفه اصیل خود داشته باشد و به محض از بین رفتن اضطرار به خط اصلی بازگردد. 🔺 این دغدغه در عرصه روانشناسی و مشاوره هم وجود دارد. جامعه حوزوی به‌عنوان متولیان تبیین، ترویج و اقامه دین وظیفه محوری‌اش استنباط مدل بهداشت و سلامت قلبی، ایمانی و روانی از متن دین و سپس اقامه و تحقق آن است؛ 🔻 در حالی که آنچه هم‌اکنون جاری است مدل بومی نیست و مدل‌های مبتنی بر وحی نیز عمدتاً متمرکز بر اهداف، اصول، کلیات و قوانین عام است و در جزییات تکنیک‌ها و روش‌ها، خلأهای فراوانی دارد. 🌐 مطالعه متن کامل یادداشت: Manahej.ir/post/AlemZade-Moshvere2 @Manahejj
🌀 برخی از جلوه‌های عمق دینداری مردم پس از انقلاب 🖋 سید یونس فاطمی 🔢 بخش نخست 🔸 تمام چالش‌ها، رفتارها و کنشگری فردی و اجتماعی ریز و درشت امروز ما متأثر از است. دنیا بعد از همه آن شور و جنبش و تک انقلابِ آگاهانه‌ی متشکل از همه صنوف مردم، مسیرش دگرگون و سیاست‌هایش تغییر کرد حتی بلوک شرق را در مبارزه با ایران، با بلوک غرب متحد ساخت. 🔹 بی‌شک دین و مناسک مذهبی هم در سطح بالایی تحت‌الشعاع قرار گرفت؛ چنانچه ریشه این انقلاب هم دینی بود. سیاست‌های دین‌زدایی طاغوت، هدایت‌های اسلام‌شناس بزرگ خمینی کبیر و دیگر زمینه‌های انقلاب، جرقه‌های یک حرکت تمدنی را زد تا مردم برای آرمان‌ها و ارزش‌های دینی قیام کنند. ❓حال، چهل و اندی سال گذشته است و می‌خواهیم بدانیم چه شد؟ آیا دین در متن زندگی‌ها ظهور و بروز پیدا کرد؟ آیا با گذشت زمان و تغییر زمانه و آمدن نسل جدید، مردم پایبند به انقلاب دینی هستند؟ یا اینکه دینداری مردم کاهش پیدا کرده است؟! ✅ بد نیست برخی مؤلفه‌های آماری که نمودی از دینداری مردم هستند را بررسی کنیم؛ به عنوان نمونه: 1⃣ زیارت آمارهای سال ۹۶ نشان می‌دهند که سالانه ۳٠ میلیون نفر زائر حرم مطهر امام رضا(ع)، ۲٠ میلیون نفر زائر مسجد مقدس جمکران یا ۱٠ میلیون نفر زیارت‌کننده حضرت معصومه سلام الله علیها هستند و در مجموع ۴۵ میلیون زائر به بقاع متبرکه و اماکن مذهبی داشته‌ا‌یم. از این زیارت‌ها و حضور جمعی مؤمنانه نباید ساده عبور کرد. دینداری مردم و زیست معنویمان بسته به آن است. 🔻 حاتم قادری (مبلّغ بی‌دینی) در سمینار «ایران و تجربه مدرنیته» می‌گوید: «ما دچار پارادوکس هستیم. از سویی می‌خواهیم عناصر دینی را حفظ کنیم و از سوی دیگر می‌خواهیم مدرن شویم. نمی‌شود که به دنبال مدرنیته باشیم و در عین حال فقط در یک روز سه میلیون نفر از مردم کشورمان به امامزاده‌ها و جمکران بروند!» روشن است که زیارت یکی از مظاهر دینداری و عمق اعتقادی جامعه ماست. 2⃣ پرداخت زکات حتما داستان ثعلبه انصاری فقیر را که بواسطه‌ی دعای پیامبر صلوات الله علیه ثروتمند شد را شنیده‌اید. از پرداخت حقوق واجب و زکات مال به مأموران پیامبر امتناع کرد و فوراً آیه نازل شد: «بعضی از آنان با خداوند پيمان بستند، اگر خدا از كرم خود به ما مالی عنايت كند، حتماً داده، از نيكوكاران خواهيم شد، ولی همين كه از لطف خويش به ايشان عطا كرد، بخل ورزيدند و از دين خارج شدند. برای اين پيمان‌شكنی و دروغ‌گويی، نفاق در دل آنان تا روز قيامت جايگزين شد» (توبه/۷۵-۷۷) ثعلبه أقلاً با امتناع از پرداخت زکات، دینداری‌اش را خیلی کاهش داد. این یعنی در مقابل هرچه پرداخت‌های واجب مالی زیاد شوند ایمان در جامعه بیشتر می‌شود. نمونه‌ای از آمار پرداخت زکات: ❇️ در سال ۹۹ با وجود شرایط کرونا و اوضاع بد اقتصادی، پرداخت زکات نسبت به سال قبل، بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشت و به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید! (تازه این فقط آمار رسمی پرداخت زکات است.) ❇️ پرداخت بیش از ۳٠٠ میلیارد تومان زکات فطره در سال ۹۵ 3⃣ گسترش وسیع فرهنگ انفاق و نیکوکاری ❇️ کمک ۲٠٠٠ میلیارد تومانی مردم به مجالس محرم ❇️ حضور پرشور مردمی در جشن عاطفه‌ها و جمع آوری ۴۶ میلیارد و ۶٠٠ میلیون تومان در شهریور سال ۱۳۹۸ و افزایش ۴۱ درصدی آن نسبت به سال قبل ❇️ ثبت بیش از ۶۸٠٠ موقوفه علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در سطح کشور و رشد ۱٠ برابری وقف و سهم ۲۵ درصدیِ وقف در حوزه درمان ❇️ حضور ۶٠ هزار مهندس جهادگر برای سازندگی مناطق سیل زده در سال ۱۳۹۸ ❇️ و از رسیدنِ ۴٠ گروه در سال ۷۹ به ۱۲ هزار گروه جهادی درسال ۹۸ یا انتظار ۲۲٠٠ گروه جهادی در صف خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان، همه نشان می‌دهند که مردم متدین‌تر از قبل هستند و بیشتر از قبل شاهد دینداری مردم هستیم. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
🌀 برخی از جلوه‌های عمق دینداری مردم پس از انقلاب 📝 نفی و کفر به طاغوت، رویِ دیگر دینداری مردم 🖋 سید یونس فاطمی 🔢 بخش دوم 🔸 به راستی مهمترین میزان بر دینداری یک جامعه، ضدیت آنها با طواغیت و مستکبران و دست و پنجه نرم کردنشان با قلدران ستمگر است. توحید یک روی سکه‌اش، نفی بندگی و عدم اطاعت از سیستم غیر توحیدی و نپذیرفتن ولایت طواغیت است. این می‌شود عبودیت که همانا فلسفه بعثت انبیا همین بوده است. ❇️ «ولَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ملتی، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮی ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻨﺪگی ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﺩﻭﺭی ﻛﻨﻴﺪ.»(نحل/۳۶) 🔹 شهید مطهری کفر به طاغوت (یکفر بالطاغوت) را می‌نامید و در ادامه این کافرشدن هم زمینه تمسک به عروة الوثقی ذکر شده است. ♨️ اینکه چرا طرد طاغوتها و خدا نمایان، اصلی‌ترین ملاک قوت و ضعف دینداری می‌شود به دلیل شدتِ اثری است که بر سرنوشت انسان‌ها می‌گذارد. ❇️ آیه ۴۱ سوره قصص از ائمه‌ای می‌گوید که یَدْعُونَ اِلی النّار هستند و آیه ۲۸ سوره ابراهیم از "کسانی که نعمت پروردگار را به کفر تبدیل کردند و قوم خویش را به سرای هلاکت (جهنم) حلول دادند" خبر می‌دهد. ✅ رهبر انقلاب مستند به همین آیه، نظام‌های اجتماعی را به مثابه «تورهای بزرگ نامرئی ماهیگیری» می‌داند که مردمش را به سمت بهشت یا جهنم می‌کشاند. 🔺 پس انقلاب و سقوط شاهنشاهی و برپایی نظام جمهوری اسلامی نفی طاغوت و مبارزه با (همان کشاننده‌ی به سمت جهنم) بود که بارزترین شکل توحید و سنجش مهم دینداری است. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
🔔 ديدار عمومی معاون محترم تهذيب حوزه های علمیه با طلاب 🗓 زمان: سه شنبه ۱۲ بهمن ماه ⏰ بعد از نماز مغرب و عشا مکان: 🏢 مسجد مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام 🔸 طلاب محترم می توانند سوالات خود را به شماره 100007080 پیامک نمایند. 🌐 لینک ورود: https://tahzibtv.ismc.ir 🔊 کراسی؛اخبار علمی حوزه👇 @Karasy