eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
183 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 چرا باید اموالی که مرتبط به حوزه‌ها است، به دست آنان نرسد؟! 📝 موقوفات حوزوی باید در اختیار مرکز مدیریت حوزه‌ها قرار بگیرد 👤 سید محی‌الدین طاهری؛ دبیر جامعه روحانیت شیراز 🔹 از ابتدای تاریخ اسلام، امور موقوفات تحت مدیریت فقها و روحانیت بوده است. در وقف نامه‌های سابق نیز اگر نگاه کنیم غالب آنان با نظارت علما نوشته شده است. 🔹 باید مدیریت شود، اگر اختیارات موقوفات در اختیار مرکز مدیریت حوزه‌ها باشد، می تواند فعالیت‌های خوبی شکل گیرد. ❓چرا باید اموالی که مرتبط به حوزه ها است، به دست آنان نرسد؟ این کمیته عالی موقوفات و منابع پایدار است، حوزه باید منابع پایدار داشته باشد، امکاناتی باید در زمینه های مختلف در اختیار حوزه گذاشته شود. 🔹 اداره منابع طبیعی و کشاورزی زمین هایی را در اختیار حوزه قرار دهد، اینچنین نباشد که در جریان معیشت طلاب از مشکلات گفته می شود الا معیشت طلاب، محروم ترین قشر جامعه امروز که بیشترین توهین‌ها را متحمل می‌شوند روحانیت است. 🔹 بیشترین شهدا را روحانیت داشته‌اند، امروز نیز بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند، منابع پایدار باید در اختیار حوزه‌ها گذاشته شود، روحانیت از ابتدای تاریخ بر روی پای خود بوده است، و قاطعانه در مقابل دشمنان ایستاده است. @Manahejj
🌀 امنیتی‌شدن یک پروژه فکری 📝 سید کمال حیدری و هزینه‌های هنگفت اظهارات وی برای شیعیان 🖋 طه حیدری نژاد یک. طی سالهای گذشته اظهارنظرها و سخنان آقای سید کمال حیدری -از کنشگران فکری حوزه علمیه قم- همواره محل تأمل اساتید و حوزویان بوده است. اظهاراتی که هرچه جلوتر حرکت کرد به سمت و سوی جریان روشنفکری دینی نزدیک‌تر شد و با ایشان همگراتر و به همان میزان از جریانات فکری اصیل موجود در حوزه فاصله گرفت! همین مسأله کافی بود تا از شخصیت‌های نهادهای انقلابی همچون جامعه مدرسین گرفته تا جریانات سنتی حوزه نسبت به سخنان وی واکنش نشان دهند. دو. یکی از سنت‌های همیشگی در حوزه‌های علمیه سنت مباحثه، گفتگو و نقد و ابرام بوده و همانطور که از کتابهای کلاسیک حوزه نیز برمی‌آید قلت و ان‌قلت، روندی جاری و ساری در حوزه‌هاست. بر اساس این مبنا حوزویان حق دارند در چهارچوب‌های موجود به اظهارنظر پرداخته و دیدگاه‌های خود را در مسائل گوناگون مطرح کنند و هم‌اکنون نیز در حوزه‌های علمیه جریانات مختلف فکری با وجود همه اختلافات تلاش می‌کنند این سنت را حفظ کنند. سه. علی‌رغم همه تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مقوله آزاداندیشی در حوزه مع‌الاسف آنگونه که بایسته بود به برقراری کرسی‌های آزاداندیشی پرداخته نشد. غالب کرسی‌ها در فضای اختلافات سلیقه و نه اختلافات مبنایی تشکیل می‌شود و همین مسأله برخی پرونده‌های مهم را به سرانجامی نامعلوم می‌کشاند. ماجرای تحول‌خواهی یکی از همان دست پرونده‌هاست که همچنان حوزه در خصوص آن نتوانسته به یک نظریه واحد برسد. افکار و اظهارات سید کمال حیدری نیز از آن دسته از جریاناتی است که حوزه می‌توانست و امکان آن بود که در غالب یک سلسله تمهیدات درون‌حوزوی از جمله کرسی آزاداندیشی، ضعف‌های فکری وی عیان و آسیب‌هایش کمتر شود. چهار. به نظر می‌رسد که سید کمال حیدری -که از جمله نظریات شاذ وی می‌توان به جواز تعبد به ادیان، جواز تعدد قرائت‌ها از دین، تمایز بین مرجعیت فقهی و دینی اشاره داشت- با اظهار نظر اخیر خود مبنی بر «تکفیر اهل سنت توسط تمام علمای شیعه»، پروژه فکری خود را وارد فاز جدیدی نمود. انتشار این اظهار نظر در روزهایی که نزدیک به هفته وحدت می‌شویم موجی از تعارضات و تنش‌ها را در درون جامعه شیعی به راه انداخته است. در مقطعی که باید فعالانه به دنبال دفع نقشه‌های استکبار جهانی در ایجاد تنش بین مسمانان بود، طیفی از بزرگان حوزه قم درگیر دفع و پاسخگویی به شبهات ایشان شده تا از تنش‌زا شدن فضا و از امنیتی‌شدن یک تفکر جلوگیری کنند. پنج. مهمترین سوال بسیاری از دغدغه‌مندان در چنین شرایطی این است که چه باید کرد و فضای تنش‌زای موجود را چگونه می‌توان کنترل کرد؟ به نظر می‌رسد هر تفکری در سه سطح نمود پیدا می‌کند: 🔹 سطح اول: سطح فکری و نظری در این سطح تفکر و اندیشه در قالب کتاب، نظریه، کرسی آزاداندیشی و ... عرضه گردیده و تنش‌زایی آن منجر به ابعاد اجتماعی و سیاسی و امنیتی نمی‌گردد. 🔸 سطح دوم: سطح سیاسی و اجتماعی برخی از تفکرات و اندیشه‌ها در سطوح مختلف امتداد پیدا می‌کنند و رفته رفته با جذب افراد به سطوح سیاسی و اجتماعی امتداد پیدا می‌کنند. 🔻 سطح سوم: سطح امنیتی این سطح بالاترین سطح تخاصم یک اندیشه با چهارچوب‌های موجود می‌باشد. به عنوان مثال داعش و تفکر تکفیری به عنوان یک اندیشه در میان سلفیت در سالهای متوالی، صرفا در سطح فکری بود و عرصه میدانی نداشت اما در سالهای گذشته سطح امنیتی پیدا کرد و باعث جنگ‌ها و ریختن خون‌های زیادی در بین مسلمانان شد. 📛 در نهایت به نظر می‌رسد با اظهار نظر اخیر آقای سیدکمال حیدری در شبکه الاخباریه عراق، این جریان فکری خیلی زود وارد سطح سوم گردید، سطحی که احتمالا در صورت اهمال دلسوزان می‌تواند در سالهای آینده هزینه‌های زیادی برای کشور و فعالان تشیع در سایر کشورها داشته باشد. @Manahejj
🌀 باید حرمت رؤسای قوا حفظ شود 📝 تراز انقلابی‌گری و انتقاد 💠 امام خامنه‌ای؛ دیدار امروز با ستاد ملی مبارزه با کرونا 🔹 کاری که در یکی دو هفته‌ی قبل در برخورد با دولت و رئیس‌جمهور، از سوی بعضی‌ها انجام گرفت -ولو در میان آنها برادران خوبی بودند و هستند- لکن کار کار غلطی بود. 🔹 رهبر انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس‌جمهور و هتک حرمت ایشان، گفتند: هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد. 🔹 رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخی‌ها در مواجهه‌ی با دولت و شخص رئیس‌جمهور اشاره کردند و گفتند: اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام می‌کنم. 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. 🔹 ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌ها است که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند. 🔹 رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می‌شود اما هتک حرمت انجام نمی‌گیرد. 🔺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی این موضوع گفتند: باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود. @Manahejj
🌀 بیعت سربازی برای امام زمان (عج) 🔹 چه لقب سنگینی است «سربازی امام زمان (عج)». نمی‌دانم آخرین بار، کی بود که کمی درباره این لقب فکر کردم. اینکه چه سعادتی دارد، چه لیاقتی می‌خواهد و چه وظایفی دارد. آنقدر سرگرم روزمرگی شده‌ام که از عنوان و لقب خودم هم غافل شدم. 🔹 آقاجان، چه سربازهایی داشته‌ای؛ صدوق‌ها، مفیدها، حلی‌ها، انصاری‌ها، امینی‌ها و خمینی‌ها. اما چه سربازی شده‌ام من! چه جان برکفانی داشته‌ای که در سخت‌ترین شرایط معیشتی و خفقان سیاسی، عالِم شدند و خدمت کردند. اما چه جان به لب‌رسانی شده‌ام من که به بهانه مشکلات معیشتی، در اوج اقتدار سیاسی شیعه، بر زمین چسبیده‌ام و بهانه می‌تراشم. هر کاری می‌کنم و هرچیزی می‌گویم تا دستاویزی برای کار نکردن داشته باشم. راستی دیگر حتی توجیهاتم خود مرا هم توجیه نمی‌کنند؛ منتظرم دیگران شرایط خوب را بسازند تا شاید من هم کاری کنم. 🔹 آقاجان، طلبی از شما ندارم که بدهکار هم هستم. بدهکارم؛ چون بهترین راه‌ها را برایم گشودی و قدر ندانستم، چون نتوانستیم خوبی‌هایت را جبران کنیم. بدهکارم چون همیشه سرگرم شکوه و گلایه هستم. ای کاش دست از گلایه و شکایت برمی‌داشتم و فقط به وظیفه سربازی‌ام فکر می‌کردم، که با این شرایط و حتی بدتر از آن چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم که اسلام سربلند شود. 🔹 با تمام کم‌کاریها و کسالتها، هنوز مرا به عنوان سرباز تو می‌شناسند. پس به حرمت همین توفیق و فضیلت، باز هم آمده‌ام به درگاهت، تا مرا بپذیری. بیعت دیگری با شما می‌بندم و امیدوارم که آن را حفظ کنم. ✅ دعاگوی این سربازت باش: اللَّهُمَّ أُجَدِّدُ لَهُ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي رَقَبَتِي، اللَّهُمَّ فَكَمَا شَرَّفْتَنِي بِهَذَا التَّشْرِيفِ، وَ فَضَّلْتَنِي بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ، وَ خَصَصْتَنِي بِهَذِهِ النِّعْمَةِ. فَصَلِّ عَلَى مَوْلَايَ وَ سَيِّدِي صَاحِبِ الزَّمَانِ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ، وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ، طَائِعاً غَيْرَ مُكْرَهٍ، فِي الصَّفِّ الَّذِي نَعَتَّ أَهْلَهُ فِي كِتَابِكَ، فَقُلْتَ: صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ‏، عَلَى طَاعَتِكَ وَ طَاعَةِ رَسُولِكَ وَ آلِهِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ، اللَّهُمَّ هَذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي‏ إِلَى‏ يَوْمِ‏ الْقِيَامَةِ. @Manahejj
🏴 شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام تسلیت باد 🌀 فرزندان و برادران امام حسن عسکری 💠 امام خامنه‌ای امام حسن عسکری(علیه‌السلام) حزب طرف‌دار خود را نزدیک خودش می‌داند و می‌فرماید که میان ما و شما خویشاوندی نزدیک است. یعنی قوم‌وخویش درجه‌ی یک هستیم، مثل پدر و فرزند، مثل برادر؛ و مؤمن برادر مؤمن است! یعنی ارتباط میان دو مؤمن، پیوند برادریِ پدر و مادری است، نه برادریِ ناتنی. مراد از مؤمن کیست؟ آن کس که دنبال راه امام عسکری(علیه‌السلام) است، این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش. 📗 کتاب همرزمان حسین علیه‌السلام @Manahejj
🌀 ویژه‌نامه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در علوم اسلامی 📝 کاری از هفته‌نامه افق حوزه با همکاری دبیرخانه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی 🔹 برخی از مهمترین عناوین این ویژه‌نامه: ➖ ضرورت بهره‌گیری حوزه‌های علمیه از هوش مصنوعی: آیت‌الله اعرافی ➖ هوش مصنوعی می‌تواند در فرآیند استنباط به کمک فقیه بیاید: دکتر بهروز مینایی ➖ ضرورت کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی: حجت‌الاسلام بهرامی ➖ سامانه «نجف» یا «ناصر جامع فقیه» و کاربرد آن در اجتهاد ➖ کاربردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی ➖ دستاوردهای اولیه هوش مصنوعی در حوزه دین 📌 دانلود ویژه‌‌نامه در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
هوش مصنوعی و علوم اسلامی.pdf
8.47M
🌀 ویژه‌نامه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در علوم اسلامی 📝 کاری از هفته‌نامه افق حوزه با همکاری دبیرخانه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی @Manahejj
🌀 نقش مرجعیت در کاپیتولاسیون 📝 حرکتی عظیم‌تر از تحریم تنباکو 🖋 محمد حق‌پرست یک. چهارم آبان، سالروز مخالفت امام خمینی (ره) با قانون کاپیتولاسیون است. برخی، روحانیت را به انزوا و بی‌تفاوتی در مقابله با طاغوت متهم می‌کنند و در حافظه و آگاهی تاریخی خویش، چیزی جز تحریم تنباکو را به یاد نمی‌آورند. حال آنکه این ادعا دلیلی بر بی‌اطلاعی ایشان نسبت به نهضتهای روحانیت و نقش آنها در مبارزه با طاغوتها است. تاریخ روحانیت و مراجع تشیع در صده اخیر، پر از قیام و اقدام علیه طاغوت و ظلم است. اقدام علیه قانون کاپیتولاسیون حتی بزرگتر از تحریم تنباکو است، چون سخنرانی و اقدام تاریخی امام امت، علیه دستگاه استعمار جهانی بود، نه فقط علیه یک قرارداد ننگین. دو. بعد از سخنرانی امام، قانون کاپیتولاسیون یکی از محورهای اصلی مبارزات انقلابیون می‌شود. عده‌ای دیگر نیز نسبت به این قانون موضع داشتند، اما هیچکدام به اندازه مخالفت امام نتوانست مبارزه با طاغوت را گفتمان و جریان‌سازی کند. یعنی اینقدر که عالم شیعی بر قلوب مردم تأثیرگذار است، هیچ جریان دیگری چنین نفوذی ندارد؛ تا جایی که اگر این ظرفیت به درستی هدایت شود، می‌تواند منشأ اتفاقات بزرگ اجتماعی و سیاسی باشد. سه. حضرت امام در این سخنرانی از تمام علمای نجف و قم، دعوت به مبارزه علیه طاغوت می‌کنند. در همین راستا طیف عظیمی از روحانیت از ایشان حمایت و تبعیت کردند. تاریخ گواه بر این است، که هرجا علما در مقابله با ظلمی به اتفاق رسیدند و اقدام کردند، آن ظلم دوام نخواهد آورد. پس اقتدار تأثیر فتوای مرجعیت، به حمایت سایر علما و روحانیون از اوست و وظیفه همه طلاب است که همواره از کیان مرجعیت دفاع کنند. @Manahejj
🌀 بخشی از بیانات امام خمینی بر علیه قانون کاپیتولاسیون 🔺 سكوت، گناهى كبيره‏ آقا فكرى بكنيد براى اين مملكت؛ فكرى بكنيد براى اين ملت. هى قرض روى‏ قرض بياوريد؟! هى نوكر بشويد! البته دلارْ نوكرى هم هست! دلارها را شما مى‏‌خواهيد استفاده كنيد، نوكريش را ما بكنيم! اگر ما زير اتومبيل رفتيم، كسى حق ندارد به امريكايى‏ها بگويد بالاى چشمت ابرو! لكن شماها استفاده‏‌اش را بكنيد؛ مطلب اين طور است. نبايد گفت اينها را؟ آن آقايانى كه مى‏‌گويند كه بايد خفه شد، اينجا هم بايد خفه شد؟ اينجا هم خفه بشويم؟ ما را بفروشند و خفه بشويم؟! قرآن ما را بفروشند و خفه بشويم؟ و اللَّه، گناهكار است كسى كه داد نزند؛ و اللَّه، مرتكب كبيره است كسى كه فرياد نكند [گريه شديد حضار]. 🔻 به داد اسلام برسيد! اى سران اسلام، به داد اسلام برسيد [گريه حضار]. اى علماى نجف، به داد اسلام برسيد [گريه حضار]. اى علماى قم، به داد اسلام برسيد؛ رفت اسلام [گريه شديد حضار]. اى ملل اسلام، اى سران ملل اسلام، اى رؤساى جمهور ملل اسلامى، اى سلاطين ملل اسلامى، اى شاه ايران، به داد خودت برس. به داد همه ما برسيد. ما زير چكمه امريكا برويم، چون ملت ضعيفى هستيم؟! چون دلار نداريم؟! امريكا از انگليس بدتر، انگليس از امريكا بدتر، شوروى از هر دو بدتر. همه از هم بدتر؛ همه از هم پليدتر. اما امروز سر و كار ما با اين خبيثهاست! با امريكاست. رئيس جمهور امريكا بداند -بداند اين معنا را- كه منفورترين افراد دنياست پيش ملت ما. امروز منفورترين افراد بشر است پيش ملت ما. يك همچو ظلمى به دولت اسلامى كرده است، امروز قرآن با او خصم است؛ ملت ايران با او خصم است. دولت امريكا بداند اين مطلب را. ضايعش كردند در ايران؛ خراب كردند او را در ايران. 📅 ۴ آبان ۱۳۴۳ @Manahejj
🌀 سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) مبارک باد @Manahejj
🌀 لزوم حساسیت ادبیات و متانت نمایندگان مجلس 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 از ابتدای مجلس فعلی تاکنون، رهبر معظم انقلاب دو مرتبه نسبت به رفتارها و سخنان برخی از نمایندگان، از تعبیر «حرام است – جایز نیست» استفاده کرده‌اند. برخی از ایشان متأسفانه از صنف روحانیت هستند از جبهه انقلاب؛ البته اکثریت نمایندگان روحانی و انقلابی، اهل دقت و رعایت هستند؛ اما در این‌باره چند نکته قابل ذکر است: 1️⃣ نماینده اگر روحانی و انقلابی باشد، حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارد. برای همین، خطای نماینده روحانی از نماینده غیر روحانی بیشتر است. پس باید بیشتر احتیاط کنند و حتما از نظرات مشاورین دلسوز رسانه‌ای استفاده کنند. 2️⃣ شکی در نیت خیرخواهانه برخی نمایندگان نیست، اما ادبیات برخی اصلا زیبنده کشور اسلامی نیست. متأسفانه این ادبیات هنوز در اتفاقات مختلف تکرار می‌شود و برخی نسبت به روش خود تعصب دارند. این ادبیات هرچه هست، ربطی به انقلاب و انقلابی‌ها ندارد و این آخرین فرصت است که این افراد دست از این رویه بردارند. 3️⃣ تمام تلاش رهبری آن است که این ادبیات توهین‌آمیز -بخوانید ادبیات آمریکایی- تکرار نشود؛ چون اگر این گویش رسمی شود، هر جریانی به خود اجازه می‌دهد از چنین ادبیات زننده و حرامی علیه دیگران استفاده کند. در این صورت، هیچ مسئول حقوقی و حقیقی از هیچ جناح و حزب سیاسی اعتباری نخواهد داشت. توهین به رئیس جمهور، توهین به کسانی است که او را انتخاب کردند و اگر نماینده‌ای به این جایگاه، بی‌حرمتی کند، به شعور یک ملت توهین کرده است. 4️⃣ آنچه از جریان انقلابی مجلس انتظار می‌رود، الگوبودن برای تمام نمایندگان فعلی و آینده مجلس است. نماینده انقلابی باید تجسم عقلانیت و مجاهدت انقلابی‌گری باشد، نه حرکتها و حرفهای بی‌منطق و توهین‌آمیز که جز خسارت چیزی ندارد. نماینده انقلابی، «شهید دیالمه» بود که با صراحت، مستند و بدون هیچ توهین و بی‌ادبی از حقوق مردم دفاع کرد. دیالمه‌ها را احیا کنید. ✅ شکی نیست که شاهد انقلابی‌ترین مجلس این ادوار هستیم؛ لذا حساسیت‌ها و تذکرات دلسوزین باید بیشتر باشد و این تذکرات به هیچ وجه به معنای تنقیص مجلس انقلابی فعلی نیست. @Manahejj
📝 آیت‌الله اعرافی اعلام کرد: 🌀 لبیک حوزه و حوزویان به ندای امام خامنه‌ای 🔹 آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه،‌در پیامی لبیک حوزه و حوزویان به ندای امام خامنه‌ای برای حضور در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها، و در میدان مواسات مومنانه در اعلام کرد که به این شرح است: ◻️ با سلام محضر شریف عموم طلاب، فضلا، گروه های فرهنگی، تبلیغی و جهادی حوزوی سراسر کشور، با تبریک ایام و اعیاد و موالید مبارک ماه ربیع الاول. عنایت و توصیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به استمرار حضور نیروهای جهادی در مواجهه با کرونا و خدمت‌رسانی به مردم عزیز در موج سوم، جان تازه‌ای به نیروهای جهادی کشور بخشید و تکلیف آنان را مضاعف ساخت. طلاب عزیز جهادی در موج اول و دوم کرونا خوش درخشیدند و با حضور در عرصه‌های مشاوره معنوی و پاسخگویی به پرسشها و نیز حضور در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها، و در میدان مواسات مومنانه و دیگر عرصه‌های خدمت به مردم عزیز، برگ زرین دیگری بر تاریخ خدمات روحانیت افزودند. اکنون شایسته است بار دیگر مسئولان و مدیران حوزه‌های علمیه، اساتید محترم و طلاب معزز جهادی و علاقه‌مندِ خدمت به مردم عزیز، با مراجعه و اعلام آمادگی خود به مدیران ستادهای حوزوی بحران در استان‌ها، به دعوت مقام معظم رهبری(مدظله) پاسخ گفته و مدیران محترم ستادهای حوزوی استان‌ها، زمینه‌های حضور و خدمت آنان را با هماهنگی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد بحران استانداری‌ها فراهم نمایند و با شکل‌گیری خدمت، شاهد اوج‌گیری امداد و خدمت باشیم. ستاد مرکزی و حوزوی بحران که در قم از هدایت‌های رهبری معظم انقلاب و مراجع عظام(مدظلهم) برآمده و هماهنگ کننده‌ی نهادهای حوزوی است، با عزمی استوارتر، آماده هرگونه راهنمایی و پشتیبانی می‌باشد و لازم است برنامه‌ای جامع، دقیق و با استفاده از تجارب پیشین طراحی و با بهره‌گیری از محور بزرگ نیروهای فداکار و ایثارگر جهادی و حوزوی، قرارگاه‌ها برای خدمت به مردم شریف و جامعه عزیز بهداشت و درمان پایه‌ریزی نمایند و زمینه پیروزی بر این بحران و ارائه الگوی اسلامی و انسانی مواجهه با حوادث فراهم آورند. توفیقات همگان را از خداوند منان خواستارم. علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه @Manahejj