eitaa logo
کانال سخنرانی وحدیث مجمع الذاکرین ع ایتا
6.8هزار دنبال‌کننده
616 عکس
698 ویدیو
105 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) به دنيا آمد، چه اتفاقاتي در عالم افتاد؟ با ميلاد پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)، خاتم پيامبران (عليهم السلام)، پرونده نبوت براي هميشه مختومه شد و سلسله أنبياء (عليهم السلام) براي هميشه بسته شد. تمام أنبياء (عليهم السلام)، از حضرت آدم (عليه السلام) تا حضرت عيسي (عليه السلام)، بشارت آمدن پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) را به پيروان‌شان داده بودند و پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) در هم‌چنين ايامي قدم به عرصه گيتي نهاد.ما معتقديم كه اين ولادت در 17 ربيع الأول سال 470 ميلادي بود و برادران أهل سنت معتقدند كه در 12 ربيع الأول مي‌دانند. مرحوم شيخ مفيد (ره) در الإرشاد، جلد 1، صفحه 439 نسبت به روز ميلاد نبي مكرم (صلي الله عليه و‌‌ آله) مفصل سخن گفته است. هم‌چنين آقاي يعقوبي از مورخان نامي اسلام، در تاريخ اليعقوبي، جلد 2، صفحه 7 در اين زمينه مفصل سخن گفته است.در اتفاقاتي كه به هنگام ولادت نبي مكرم (صلي الله عليه و‌‌ آله) رخ داد، چه شيعه و چه سني، مطالب زيادي نقل كرده‌اند و من به نمونه‌هايي اشاره مي‌كنم.اتفاقاتي كه هنگام ولادت نبي مكرم (صلي الله عليه و‌‌ آله) رخ داد1. بسته شدن درهاي آسمان بر ابليسمرحوم إبن شهر آشوب كه از مورخان نامي و استوانه‌هاي علمي شيعه است، در كتاب مناقب آل أبي طالب، جلد 1، صفحه 31 و علامه مجلسي (ره) در بحار الأنوار، جلد 15، صفحه 257 از امام صادق (عليه السلام) نقل مي‌كنند:ابليس به 7 آسمان مي‌رفت و أخبار 7 آسمان را شنود مي‌كرد. وقتي حضرت عيسي (عليه السلام) به دنيا آمد، 3 آسمان از اين 7 آسمان به روي ابليس بسته شد و وقتي نبي مكرم (صلي الله عليه و‌‌ آله) متولد شد، تمام درهاي آسمان به روي ابليس مسدود شد.ابليس، به دست‌اندركارانش دستور داد كه بروند به كره زمين و ببينند كه چه اتفاقي رخ داده كه از ورود به آسمان‌ها محروم شده است. رفتند و گشتند و آمدند و گفتند خبري نيست. خودش بلند شد آمد و وقتي به مكه رسيد، ديد نوري از مكه به طرف آسمان تلألو مي‌كند. از جبرئيل سؤال كرد:چه خبر است؟جبرئيل هم فرمود:امشب محمد بن عبد الله (صلي الله عليه و آله) به دنيا آمده است.ابليس گفت:آيا من مي‌توانم در او هم نفوذ كنم.جبرئيل فرمود:حاشا.ابليس گفت:آيا به امت او مي‌توانم نفوذ كنم؟جبرئيل فرمود:بله.ابليس گفت:همين براي من بس است.2. فرو ريختن ايوان كسري و خاموش شدن آتشكده فارس و خشك شدن درياچه ساوهإبن كثير دمشقي سلفي (متوفاي 774 هجري) كه از علماء أهل سنت و شاگرد ذهبي (متوفاي 748 هجري) و معاصر إبن تيميه (متوفاي 728 هجري) است، در كتاب البداية و النهاية، جلد 2، صفحه 327 مفصل بحث مي‌كند كه وقتي نبي مكرم (صلي الله عليه و‌‌ آله) به دنيا آمد:ايوان كسري كه بزرگ‌ترين سلطنت و كاخ پادشاهي كره زمين بود، لرزيد و 14 كنگره‌اش فرو ريخت و آتشكده فارس كه هزار سال و اندي برافروخته بود، خاموش شد و يكي از علماء بزرگ مجوسي در آن شب خواب ديد كه شتراني بودند كه يك شخص عرب بر آن سوار شد و از دجله گذشت و به طرف بلاد ايران و فارس وارد شد.بحار الأنوار للعلامة المجلسي، جلد 15، صفحه 257إبن كثير دمشقي اضافه مي‌كند:طاق كسري دو نيم شد و آب دجله شكافته شد و در قصر او جاري شد و نوري از طرف حجاز ظاهر شد و سراسر كره زمين را فرا گرفت و هر بتي كه در سراسر عالم بود، بر رو افتاد و درياچه ساوه براي هميشه خشكيد و وادي سماوه كه سالها به خود آب نديده بود، آب در آن جاري شد.البداية و النهاية لإبن كثير الدمشقي، ج 2، ص 328 ـ بحار الأنوار للعلامة المجلسي، جلد 15، صفحه 2573. گفتن شهادتين توسط پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) إبن هشام كه از مورخان بنام أهل سنت است و تاريخش سرچشمه‌اي بود براي مورخان بعد از خودش، در السيره النبوية، جلد 1، صفحه 103 تا 107 نقل مي‌كند كه وقتي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) از مادرش به دنيا آمد، مادرش حضرت آمنه (سلام الله عليها) مي‌فرمايد:فرزندم دست به طرف آسمان بلند كرد و شهادتين را بر زبان جاري كرد و به اطرافش نگاه كرد و نوري از او ساطع شد و همه جا را فرا گرفت و ديدم از آن نور صدايي خطاب به من بلند شد و گفت: اي آمنه! فرزندي را به دنيا آوردي كه بهترين انسان است و نام او را محمد بگذار.4. افتادن بت‌هاي كعبهآقاي إبن شهر آشوب در مناقب آل أبي طالب، جلد 1، صفحه 31 از أمير المؤمنين (عليه السلام) نقل مي‌كند:وقتي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) متولد شد، تمام بت‌هايي كه در كعبه آويزان بود، بر زمين افتادند و مردم اين صدا را بدون منادي شنيدند:وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًاسوره إسراء / آيه۸۱ @manbarmajma
پیامبر اسلام(ص) در شهر مکه متولد شد و برخی منابع محل تولد را شعب ابی‌طالب در خانه محمد بن یوسف دانسته‌اند. بنابر رسمی که در مکه رایج بود، محمد (ص) را به زنی به نام حلیمه سپردند تا در فضای ساده و پاک بادیه پرورش یابد، که البته برخی معتقداند که این کار برای حفظ جان ایشان از ترور یهودیان بوده است.ولادت  سال دقیق ولادت حضرت محمد(ص) مشخص نیست، ابن هشام و برخی دیگر، ولادت او را در عام الفیل نوشته‌اند، اما مشخص نیست که عام الفیل به طور دقیق چه سالی بوده است؛ از آنجا که تاریخ‌نویسان، درگذشت پیامبر اسلام (ص) را در سال ۶۳۲م نوشته‌اند و او هنگام وفات ۶۳ ساله بوده، می‌توان تولد پیامبر را بین ۵۶۹ تا ۵۷۰م حدس زد. در مورد ماه تولد ایشان اکثر محدثان و تاریخ نویسان معتقداند که که تولد پیامبر، در ماه «ربیع الاول» بوده، ولى در روز تولد او اختلاف دارند. میان محدثان شیعه معروف است که آن حضرت، در هفدهم ماه ربیع الاول روز جمعه، پس از طلوع فجر چشم به دنیا گشود و در این سال حادثه اصحاب فیل اتفاق افتاد، و میان اهل تسنن نیز این مشهور است که ولادت آن حضرت، در روز دوشنبه دوازدهم همان ماه اتفاق افتاده است؛ که این فاصله هفت روزه در در ایران به عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شده است
معجزاتی که با ولادت پیامبر(ص) اتفاق افتاد  1- ممنوع شدن شیاطین از رفتن به آسمان های هفتگانه و گرفتن خبر. 2- سرنگون شدن همه بت ها. 3- ترک برداشتن کنگره های طاق کسری و فروریختن چهارده کنگره آن. 4- خشک شدن دریاچه ساوه که برای ایرانیان مقدس بود. 5- سرنگون شدن تخت تمام سلاطین عالم و لال شدن آنها در آن روز. 6- باطل شدن سحر، ساحران و جادوی جادوگران و قطع شدن ارتباط کاهنان با همزادان شیطانی آنها. @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 🔹أنا مُحَمَّدٌ، وأنا أحمَدُ، وأنا الماحي الَّذي يُمحى بيَ الكُفرُ، وأنا الحاشِرُ الَّذي يُحشَرُ النَّاسُ على عَقِبي، وأنا العاقِبُ وَالعاقِبُ الَّذي لَيسَ بَعدَهُ نَبِيٌّ. 🔸من محمّد (ستوده شده در زمين) هستم. من، احمد (ستوده شده در آسمان) هستم. من، ماحى (از ميان برنده) هستم كه به واسطه من، كفرْ نابود مى‌شود. من حاشر هستم كه مردم به دنبال من محشور [و جمع ]مى‌شوند. من «عاقب» هستم و عاقب، كسى است كه بعد از او پيامبرى نباشد. 📚صحيح مسلم : ج 4 ص 1828 ح 124 @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 امام صادق (علیه السلام) درمورد آیه 2 سوره ملک (تا خدا آزمایش کند شما راکه کدامیک نیکو کردارترید) فرمود: مقصود کردار بیشتر نیست، بلکه مقصود درست کردارتر است و درستى کردار، ترس از خدا و نیت صادق و کار نیک است. پایدارى برعمل تا اینکه خالص بماند،سخت تر ازخود عمل است و عمل خالص آنست که نخواهى هیچکس جز خداوند ترا بر آن بستاید! 📚 کافى/ج3/ص26 @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️آیه‌ای جهت حفظ و تقویت ارتباط با امام زمان ارواحنا فداه 🔸سید بن طاووس (ره) نقل کرده است‌: «اگر در زمان غیبت، روزانه یک بار با توجه تام آیه شریفه «يا أَيُّهَا الْعَزيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقين‏»[۱] را بخوانید در روز شما آثار بسیار عجیبی دارد». 🔸آنچه برادران یوسف به او گفتند، خطاب به ولی عصر عجّل‌الله‌فرجه می‌گوییم: «ای عزیز ، به ما و خانواده ما آسیب رسیده است و بضاعتی اندک آورده‌ایم. پیمانه‌ی ما را پر کن و به ما صدقه بده، هماناخداوند صدقه‌دهندگان را دوست دارد.» 🔸در طول روز، توجه به این آیه موجب حفظ و تقویت ارتباط ما با عجّل‌الله‌فرجه می‌شود. از یک سو به خود یاد آور می‌شویم هر لطف و نعمتی که در زندگی از آن برخوردار هستیم، صدقه‌ای است که از دستان مبارک امام زمان در اختیار ما قرار گرفته است و سعی می‌کنیم صدقه حضرت را بد مصرف نکنیم و همه مواهب را در مسیر طاعت و بندگی به کار گیریم. 🔸از سوی دیگر مشکلات و گرفتاری‌های خود را به پیشگاه حضرت عرضه می‌کنیم و می‌گوییم :«تَصَدَّقْ عَلَيْنا»؛«تو به ما صدقه بده». و تنها خدا می‌داند صدقه ای که از جانب امام عصر عجّل‌الله‌فرجه نصیب ما شود چه کمالات و برکاتی را به همراه می‌آورد، و چه میزان زندگی ما را متحول می‌کند. ۱. یوسف، آیه 88 🖋استاد بروجردی ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @manbarmajma ┗━━🌺🍃━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘 💠صبر در سوگ عزیزان 🔹معاذ بن جبل پسری داشت که مورد علاقه وی بود، پسرش از دنیا رفت. او سخت ناراحت شد و در مرگ او بسیار بی تابی می‌کرد. 🔹رسول گرامی در نامه ای به او چنین نوشت: ... شنیده‌ام درباره مرگ فرزندت بسیار بی‌قراری میکنی، بی‌قراری درباره موضوعی که به اراده الهی انجام گرفته است، فرزند تو از بخشش‌های خداوند و امانت او در نزد تو بود، و این امانت را به تو سپرد تا زمان اجلش از وجود او بهره‌مند شدی، و در وقت معین امانتش را از تو گرفت. انالله و انا الیه راجعون؛ همه ما از آن خداییم و به سوی او برمیگردیم. 🔹ای معاذ! مواظب باش! مبادا پاداش خود را بر اثر بی قراری نابود کنی، اگر پاداش بزرگ صبر و تسلیم به رضای خداوند در مرگ فرزندت را می‌دانستی، می‌فهمیدی که مصیبت تو در برابر آن همه ثواب بسیار ناچیز است. و بدان که بی تابی، جلوی مرگ عزیزان را نمی‌گیرد و قضا و قدر الهی را دفع نمی کند. بنابراین صبر و بردباری را پیشه خود کن و به وعده خداوند امیدوار باش، و در برابر قضاء و قدر الهی که برای همگان اندازه گیری شده است، اندوه مخور، و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. 📚 بحارالانوار ج ۷۷، ص ۱۹۴. ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @manbarmajma ┗━━🌺🍃━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنرانی وحدت آفرین سخنان مقام معظم رهبری معتقد و علاقمند به وحدت وجود مبارک پیغمبر، رحمت بود؛ رحمةً للعالمین بود. این رحمت، هم به پیروان آن بزرگوار و [هم به] کسانی که راه او را و هدایت او را بپذیرند، سرایت می کند؛ مرحوم(مورد رحمت قرار گرفته) می شوند، مورد رحمت الهی قرار می گیرند. ما معتقد به وحدتیم، ما علاقه مند به وحدتیم. این ایّام، ایّام هفته وحدت است. هفته وحدت را امام بزرگوار ما اعلام کرد؛ وحدت بین فِرَق اسلامی. و خدا را سپاسگزاریم که جمهوری اسلامی و ملّت ایران توانستند در عمل، بین خودشان و برادران مسلمان شان از فِرَق مختلف اسلامی، وحدت و برادری را ایجاد کنند. ما هیچ مشکلی و مسئله ای نداریم؛ امّا در مقابلِ این حرکت طالب وحدت، و دنبالِ حرکتِ علاقه مندِ به وحدت و مُستَهدِف(هدف گیرنده، قصد کننده) وحدت، کسانی هستند که تصمیم شان بر ایجاد اختلاف و بر ایجاد جنگ است؛ سیاست شان این است و دارند دنبال می کنند این کار را. [10] وجوب حفظ وحدت حفظ حیثیت و آبروی انقلاب و نظام اسلامی و حفظ وحدت، بر همه واجب است و اگر کسی تخلف و تخطی بکند، بداند که از انقلاب تخطی کرده و مطمئناً برای مردم و این جوانان پُر شور و کسانی که احساس مسؤولیت می کنند، قابل تحمل نخواهد بود...جمهوری اسلامی به مسلمانان عالم گفت، بیایید از دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول، وحدت را آزمایش کنیم...باید به وحدت جهانی اسلام توجه بیشتری شود؛ آن حصن و حصار مستحکمی که اگر تشکیل بشود، هیچ قدرتی نمی تواند به حریم کشورها و ملت های اسلامی دست درازی کند...سانی که شعار اتحاد و وحدت و برادری مسلمین را می دهند، اینها دشمن مسلمانان نیستند؛ دوست مسلمانانند، خیر مسلمانان را می خواهند و مایلند همه مسلمین عالم عزیز باشند...ما دنیای اسلام را به وحدت دعوت می کنیم، دشمن نتواند در میان صفوف خود جمهوری اسلامی، اختلاف و تفرقه ایجاد کند. [11] پیامبر اکرم (ص) مهم ترین نقطه ایجاد وحدت وجود مقدس نبی مکرم و رسول اعظم اسلام، مهم ترین نقطه ایجاد وحدت است. دنیای اسلامی می تواند در این نقطه به هم پیوند بخورد...این ایّام (هفته وحدت) حقیقتاً ایّام اتحاد مسلمان هاست. هم سنّی و هم شیعه، همه، باید روی این نقطه اتحاد تکیه کنند. و توقع از علما و زبدگان و نخبگان سیاسی است که خطورت زمان را بفهمند، اهمیت اتحاد مسلمانان را بفهمند و توطئه دشمنان را برای شکستن این اتحاد و همدلی بفهمند.[12] داستان وحدت و همدلی برادرانه دو برادر با هم در مزرعه خانوادگی کار می کردند که یکی از آنها ازدواج کرده بود و خانواده بزرگی داشت و دیگری مجرد بود. شب که می شد دو برادر همه چیز از جمله محصول و سود را با هم نصف می کردند. یک روز برادر مجرد با خودش فکر کرد و گفت:‌ درست نیست که ما همه چیز را نصف کنیم. من مجرد هستم و خرجی ندارم ولی او خانواده بزرگی را اداره می کند. بنابراین شب که شد یک کیسه پر از گندم را برداشت و مخفیانه به انبار برادر برد و روی محصول او ریخت. در همین حال برادری که ازدواج کرده بود با خودش فکر کرد و گفت:‌ درست نیست که ما همه چیز را نصف کنیم. من سر و سامان گرفته ام ولی او هنوز ازدواج نکرده و باید آینده اش تأمین شود. بنابراین شب که شد یک کیسه پر از گندم را برداشت و مخفیانه به انبار برادر برد و روی محصول او ریخت. سال ها گذشت و هر دو برادر متحیر بودند که چرا ذخیره گندمشان همیشه با یکدیگرمساوی است. تا آن که در یک شب تاریک دو برادر در راه انبارها به یکدیگر برخوردند. آن ها مدتی به هم خیره شدند و سپس بی آن که سخنی بر لب بیاورند کیسه های شان را زمین گذاشتند و یکدیگر را در آغوش گرفتند. @manbarmajma
وحدت و هم دلی در قرآن کریم از دیدگاه قرآن، انسان ها بر فطرت توحیدی آفریده شده اند و جامعه انسانی ابتدا یک جامعه و امت واحده بوده است. آیات مختلفی درباره وحدت مسلمانان و ادیان وجود دارد در اینجا به چند آیه اکتفا می کنیم. تمسک به حبل الله خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَ اعْتَصِمُواْ بِحبل الله جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَۂ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَی شَفَا حُفْرَہ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ[1] «و همگی به ریسمان خدا – قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت، چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت بزرگِ خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او میان دل های شما، الفت ایجاد کرد و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره ای از آتش بودید که خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید.» قرآن مجید تمسک به حبل الله را نماد وحدت می داند. حال که حبل الله محور وحدت بین مسلمانان است، باید دانست که مراد از حبل الله چیست؟ یکی از بارزترین خصوصیات حبل الله آن است که مسلمانان را از گمراهی نجات داده و آنان را به راه راست رهنمون می شود. کسی که به حبل الله متمسک شود، گمراه نخواهد شد. وحدت در آحادیث و روایات با توجه به آیه وحدت در فوق، برای فهم معنای حبل الله می توان به حدیث متواتر ثقلین مراجعه کرد. متن حدیث از این قرار است: قال رسول الله: «إنّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی أهل بیتی ما إن تمسّکتم بهما لن تضّلوا أبدأ»؛ پیامبر(ص) فرمودند: «من در میان شما دو مورد گران بها باقی می گذارم، یکی قرآن و دیگری اهل بیتم، اگر به هر دوی اینها متمسک شوید، ابداً گمراه نخواهید شد.» درباره حبل الله گفته شد که یکی از خصوصیات آن هدایت گری و جلوگیری از گمراهی است. در این حدیث نیز دو چیز باعث هدایت و رفع گمراهی معرفی شده اند: یکی کتاب خدا و دیگری اهل بیت پیامبر (ص) بنابراین تمسک به قرآن کریم و اهل بیت پیامبر (ص) که همان حبل الله هستند و عمل به فرامین آنها، مسلمانان را به وحدت واقعی خواهد رساند. نکته قابل توجه در این حدیث این است که پیامبر (ص) قرآن و عترت را با هم باعث هدایت می داند. یعنی تمسک به هر کدام از این دو بدون دیگری کامل نیست و باعث هدایت نخواهد بود. وحدت در سیره معصومان علیهم السلام با نگاهی به تاریخ اسلام در می یابیم که پیامبر اسلام (ص) از همان آغاز، درس اتحاد و همبستگی را به یاران خویش می داده و لزوم اخوت و برادری به معنای واقعی را برای آنها تبیین می کرده اند. پیامبر اکرم در اندیشه و علم و عمل با تعصبات قومی و نژادی مقابله و مبارزه می نمودند و همواره به وحدت و برادری و عزّت و مودّت فرا می خواندند. پیامبر اکرم نقش مهمی در ایجاد وحدت بین مسلمانان ایجاد کرد. از جمله برقراری انسجام میان مهاجر و انصار اقدام مهم دیگر پیامبر (ص) برای ایجاد وحدت بین امت اسلامی، متحد کردن مسلمانان مهاجر و انصار، تحت لوای پیمان های اسلام بود. در روایتی می فرماید: «اَلمؤمنُ لِلمؤمِنِ کَالبُنیانِ یشَیدُ بَعضُهُ بَعضاً؛ افراد با ایمان نسبت به یکدیگر همانند اجزای یک ساختمانند که هر جزء، جزء دیگر را محکم نگاه می دارد.» [2] و نیز فرمود: «اَلمؤمنونَ کَالنَّفسِ الواحِدَہ؛ مؤمنان همچون یک روحند.»[3] نیز می فرماید: «مَثَلُ المؤمنین فِی تَوادِّهِم وَ تَزاحُمِهِم کَمَثَلِ الجَسَدِ الواحِدِ إِذا اشتکی بَعضُهُ تَداعی سائِرُهُ بِالسَّهَرِ والحُمّی؛ مثل افراد با ایمان در دوستی و نیکی به یکدیگر، همچون اعضای یک پیکر است که چون بعضی از آن رنجور شود و به درد آید، اعضای دیگر را قرار و آرامش نخواهد بود.»[4] پیامبراکرم(ص)فرمودند: «الجماعهُ رحمهٌ والفُرقهُ عذابٌ».[5] جماعت و وحدت مایه رحمت الهی و تفرقه باعث عذاب الهی است. و در حدیث دیگر می فرمایند: «یَدالله عَلی الجَماعَه»[6] دست خدا همراه جماعت است. و نیز: «دو تن، از یکی بهتر و سه تن، از دو تن برتر و چهار تن، از سه تن نیکوتراست، پس همیشه با جماعت باشید. در سیره دیگر معصومین نیز وحدت و اتحاد سخن به میان آمده است. وحدت در بین علمای شیعه و همبستگی رساله های عملیه مراجع تقلید، گواه خوبی است بر اینکه علما و فقهای شیعه در مسائل مختلف مانند؛ طهارت و نجاست، احترام مال و جان، ارث، ازدواج، دیه و قصاص و...میان مسلمانان فرقی قائل نیستند. البته مدرک این فتواها، احادیثی است که در کتب فقهی به آن تمسک شده است.[7] از دیدگاه علمای شیعه برای ایجاد و حفظ اتحاد میان مسلمانان، در شرایط خاص، شیعیان می توانند برخی از عبادات شان را مانند اهل سنت به جا آورند. آیت الله خویی در این باره می فرماید: «ح
کمت در تشریع این حکم، مداوات و هماهنگی و وحدت کلمه میان مسلمانان است و اینکه شیعه فرق خود را با اهل سنت (در اهتمام به مسئله اتحاد) آشکار کنند و این ملاک و حکمت، امروز هم وجود دارد. پس مستحب است حضور در مساجد اهل سنت و نماز خواندن با آنان برای اینکه (این سماحت شیعه) آشکار شود و میان مسلمانان اتحاد کلمه به وجود آید.»[8] در بیان چگونگی معاشرت شیعه با اهل سنت احادیث فراوانی در کتب روایی شیعه وجود دارد که به ذکر نمونه ای بسنده می کنیم: «بابُ وجوبِ عشرہ النّاس حتّی العامّه بِأداء الأمانه و إقامَه الشهادَہ و الصدقِ و استحباب عیادَہ المرضی و شهودِ الجنائز وَ حُسنِ الجوِار و الصَّلاہ فی المساجد. باب واجب بودن زندگی مسالمت آمیز با مردم، حتی اهل سنت؛ بدین صورت که امانت آنان را ادا کنید و به سود آنان شهادت دهید و به راستگویی با آنان پایبند باشید و مستحب است که مریض های آنان را عیادت و جنازه های آنان را تشییع و با همسایگان رفتار نیکو و در مساجد حضور داشته باشید. @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا