eitaa logo
کانال سخنرانی وحدیث مجمع الذاکرین ع ایتا
6.8هزار دنبال‌کننده
666 عکس
749 ویدیو
118 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«ولایت» در بیان قرآن کریم، اولاً و بالذات، از آن مقام مقدس حضرت احدیت است. خداوند متعال اولی به نفس همه مخلوقات است و تمام موجودات تسبیح گوی اویند. هرکس به زبان خودش« لا إله الّا الله» می گوید. ولایت مطلقه ای که در تعابیر مختلف قرآن کریم آمده، از آن بشری است که عالم در پرتو آن وجود مقدس آفریده شده، و علت غایی همه موجودات، به شمار می اید. در هر ذره ای که در کون و مکان، و آسمان ها و زمین آفریده شده ، رشحات رحمت وجود اقدس آن انسان کمال یافته می شود. وجودی که علت آفرینش همه انسان ها, افلاک و املاک است و آسمان ها و زمین در پرتو وجود او آفریده شده اند. همو که خداوند او را به « لولاک لما خلقت الأفلاک؛ اگر تو نبودی، افلاک را نمی آفریدیم» و«خلقتک لأجلی و خلقت الخلق لک؛ تو را برای خودم و دیگر مخلوقات را برای تو آفریدم.» مفتخر نمود. همان وجود مقدسی که وقتی ملائک آفریده شدند شناختش را با شناخت خداوند متعال عجین دیدند. حضرت آدم(ع) نیز وقتی در اولین لحظات پس از خلقت، چشمانش را باز نمود اول چیزی که دید نور، آن وجود مقدس بود. این وجود مقدس اولی به نفس جمیع موجودات، و ولایت او ولایت الله است. دوستی و ولایت او بر همه واجب است و مقرون به دوستی خدا. طاعت و بیعت او طاعت و بیعت خداست. نه تنها شناخت او شناخت خداست که در ابتدا باید خداشناس بود تا بتوان نبی شناس شد. پس از طی این دو مرحله نیز می توان امام را شناخت: اللّهم ّعرّفنی نفسک فإنّک إن لم تعرّفنی نفسک لم أعرف نبیک؛ خدایا خودت را به من بشناسان، که اگر خودت را به من نشناسانی، پیامبرت را نخواهم شناخت؛ اللّهم ّعرّفنی رسولک فإنّک إن لم تعرّفنی رسولک لم أعرف حجتّک؛ خدایا رسولت را به من بشناسان که اگر رسولت را به من نشناسانی، حجتت را نخواهم شناخت؛ اللّهم ّعرّفنی حجتّک فإنّک إن لم تعرّفنی حجتّک ضللت عن دینی. خدایا حجتت را به من بشناسان که اگر حجتت را به من نشناسانی، در دینم گمراه می شوم. بر این اساس باید اول خدا و قدرت او, اراده, علم، جود, کرم, صفات جلال، جمال، همة صفات رحمت، عظمت, جود، جبروتش را شناخت، و پس از آن به سراغ درک این معنا برویم که ولی مطلق ما ـ پیامبر اکرم(ص) ـ افضل رسل، کامل ترین انسان ها، خلق اول و اینة جمال و کمال حضرت احدیت است. اگر بنا بود ما از طریق بشری به پیامبر و امام و خدا معرفت پیدا کنیم، محصول عملمان عبث و بیهوده بود و اعتقاداتی خلاف واقع پیدا می کردیم. بشر قابلیت آن را ندارد که معیار و میزان امور شود. انسان همان موجودی است که خداوند متعال ـ خالق او ـ در قرآن کریم از این آفریده اش با عناوینی نظیر ظلوم، جهول، کنود، عنود، نادان، مفسد، سفاک و خون ریز، لجوج، و اهل مجادله و دعوا یاد کرده است. چنین موجودی به خودی خود نمی تواند درک کند که ولایت امام، ولایت الله است و یارای آن را ندارد که صفات، حرکات و سکنات او را درک کند. او نمی تواند بفهمد علم، قدرت، اراده، جلالت و عظمت او به چه اندازه است، و نفسیات و ملکات او در چه حد و منزلتی است. اگر بشر بخواهد مبنا قرار بگیرد، نتیجه اش همین شرایط آکنده از ظلم، تباهی، گمراهی و دهن کج کردن به امام(ع) می شود که می بینیم. این ها همه اش به خاطر این است که ما برای خودمان اعتبار قائل شده ایم، خودمان را آدم فرض کرده ایم، و روی خود تا این حد حساب کرده ایم که من هرچقدر می دانم امام هم باید همان قدر بداند و هر قدر که من آدمم امام هم باید همان قدر آدم باشد. برای همین است که اگر امام در میان ما هم ظاهر بشود، او را نمی شناسیم . خیلی عجیب است باید اول خدای قادر دارای عظمت، جلال، کبریا، قدرت و... را شناخت، صفاتش را خوب درک کرد، و بعد سراغ سفیرش رفت، که او فرستاده ای به سوی ماسوی الله دارد که به هیچ زمان و مکانی محدود نمی شود . تمام انبیای پیش از خود را استخلاف کرده است. باید برای خدا همچون سفیری فرض کرد که هم بر اندام حکومت الهی راست اید و هم لکه ننگ و عار برای خداوند به حساب نیاید. ولایت خداوند، ولایتی مطلقه است که در تمام موجودات جریان دارد . هیچ جنبنده و متحرک، نبات و جماد، و مخلوق و حتی ذره ای از آفریدگان خداوند نیست که مشمول این عنایت نباشد. تمام ملائک بر ولایت محمد و آل محمد(ص) مباهات می کنند. این ولایت و حکومت در مرتبه بعدی نامش نبوت و گاه رسالت می شود. رسالت، نبوت و امامت، همه عین ولایت اند. تنها تفاوت میان رسول خدا(ص) و علی بن ابی طالب(ع) منصب بالاتری است که رسول اکرم(ص) داشته اند. ایشان همیشه می فرمودند: علی منی بمنزلة هارون من موسی إلّا أنّه لا نبی بعدی. [جایگاه] علی، نسبت به من نظیر [جایگاه] هارون نسبت به موسی است، جز آن که بعد از من پیامبری نخواهد بود. [هارون خلیفه و وزیر موسی(ع) بود.] ایشان ـ پیامبر و علی(ع) ـ هر دو ولی مطلق خدا بوده اند و اولی به نفس مخلوقات. با این حال علی بن ابی طالب(ع) نسبت به مقام بالاتر رسول خدا(ص) در ب
هارون خلیفه و وزیر موسی(ع) بود.] ایشان ـ پیامبر و علی(ع) ـ هر دو ولی مطلق خدا بوده اند و اولی به نفس مخلوقات. با این حال علی بن ابی طالب(ع) نسبت به مقام بالاتر رسول خدا(ص) در برابر ایشان اظهار خضوع می کردند @manbarmajma
در شب معراج حضرت رسول صلی اللّه علیه وآله از جبرئیل پرسید : این ملک کیست که ملائک بیشماری دور او حلقه زده اند و در خدمت او هستند و صورت او صورت برادرم علی صلوات الله علیه است،آیا او برادرم علی صلوات الله علیه نیست؟ جبرئیل عرض کرد این علی صلوات الله علیه نیست،بلکه ملکی است که خدا به اصرار ملائکه به شکل امیرالمومنین صلوات الله علیه خلق کرد و ملائک همیشه به زیارت او می آیند. چون به بیت المعمور رسیدند در آنجا هم حضرت رسول صلی اللّه علیه وآله صورت علی صلوات الله علیه را مشاهده کرد که باز ملائک بی شماری دور او جمع شده بودند،از جبرئیل پرسید او برادرم علی صلوات الله علیه است؟ جبرئیل عرض کرد:خیر،بلکه ملکی است که خدا به خواهش ملائکه به شکل علی صلوات الله علیه آفریده. رسول خدا صلی اللّه علیه وآله فرمود:ای جبرئیل مگر نمی دانی برادرم علی صلوات الله علیه مظهر عجایب است،او قدرت دارد در آن واحد،همه جا حضور داشته باشد،او فرشته نیست،خود علی بن ابی طالب صلوات الله علیه است. جبرئیل قصه را فهمید،آمد پیشانی نهد مقابل امیرالمومنین صلوات الله علیه. 📚اسرار ذبح عظیم: ص 103 فضیلت١١٩۵ •┈┈┈┈••✦•••♡•••✦••┈┈┈┈➣# @manbarmajmaا 𖧹➺╰┈➣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‎‌‌ ┄┄┅┅✿❀❀✿┅┅┄ فضایل آقا امیر المومنین علی علیه السلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: زمانی که به سوی آسمان سیر داده شدم ، دیدم زیر عرش فضای وسیعی راپرازشترهای بهشت بود،نه اول آن پیدابودونه آخرآن دیده میشد، و بر بار شتران بارهایی بود بر هر شتر یک جاریه بود و زمام هر شتر دست غلامی بود از غلامان بهشت. از جبرئیل سوال کردم از این شتران و بارهای آنها چیست؟ عرض کرد:این جهاز دختر تو فاطمه س است به خانه علی علیه السلام . به جبرئیل گفتم:بارهای آن چیست؟ عرض کرد:نمی دانم.به جبرئیل گفتم یکی از شتران را بخوابان پس انجام داد و دیدم تمام بارهای شتران پر از کتاب است بار هر شتری هزار کتاب است ، و یکی از فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را خواندم نوشته شده بود در آن بدرستی که خدای عزوجل هفتادهزار عالم خلق کرده است و در هر عالم هفتاد هزار شهر دارد و هر شهری هفتاد هزار مسجد دارد و در هر مسجدی هفتاد هزار محراب دارد و در هر محرابی امیرالمومنین علی علیه السلام نماز می گذارند نماز جمعه را. ‌ 📚مجمع النورین - الشیخ أبو الحسن المرندي 44 فضیلت ١٧ ‎ ‏ ‌‎┄┅┄ ✶✶ ┄┅┄ ‎ @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا