eitaa logo
طلبه انقلابی
217 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
584 ویدیو
153 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
« ‏روحانی گفته بعضی اینها که الان حاکم اند را می شناسم در جنگ و انقلاب نبودند...» ‏این یکی از مشکلات نگرشی برخی از افراد نسل اول انقلاب است. هم مدعی مردم سالاری و چرخش هستند هم هنوز می خواهند خودشان و دوستان شان باشند. اگر خودشان نباشند می گویند نظام رفت. سه نفر شاخص نسل اول انقلاب قبلا ‏که رای نیاورند همینطور حرف زدند.یا میگفتند احمدی نژاد کجا بوده؟ ‏۴۵سال گذشته طبیعی است که نسل هایی که انقلاب و جنگ را ندیده اند در حکومت باشند.انقلاب صرفا در قباله نسل اول نیست. بیشتر مجلس الان جوان اند حالا بگو انقلاب و جلسه عقلا را ندیدند. پوست اندازی نسلی و کادر سازی ضروری است.روحانی حواسش نیست که برخی همکارانش نه تنها در جنگ نبودند که ایران هم نبودند
⭕️ امیرعبداللهیان: هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم 👤وزیر امور خارجه در گفتگویی هم با شبکه سی‌.بی‌اس آمریکا: 🔹از ابتدای این بحران ما گفتیم که به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم. 🔸شاهد هستیم که آمریکا شدت جنگ را از طریق کمک‌های گسترده خود به رژیم اسرائیل افزایش داده است. 🔹یمن سیاست‌های خاص خود را دارد. آن‌ها در چارچوب مصالح خود تصمیم گیری و اقدام می‌کنند. 🔸ما با همه گروه‌ها، احزاب و بخش‌ها در یمن روابط نزدیکی داریم؛ از جمله با حوثی‌ها و انصارالله رابطه متوازنی داریم، ولی مسؤولیت تصمیماتی که حوثی‌ها و انصارالله در یمن می‌گیرند و تصمیماتی که صنعا می‌گیرد و با شفافیت اعلام می‌کند، متوجه خودشان است. 🔹گروه‌هایی که در عراق و سوریه علیه منافع آمریکا اقدام کرده‌اند، خود تصمیم گرفته‌اند و بر اساس جمع‌بندی و تصمیمات خود اقدام کرده‌اند. 🔸طرف آمریکایی در روزهای گذشته پیام‌هایی را در این رابطه به ما داده است و ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که ایران هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد.
⭕️پیام‌هایی که از دریای سرخ به جهان مخابره شد 🔹در میانه تحولات داخل غزه و تقابل مقاومت همه‌جانبه فلسطینی‌ها با جنایات رژیم صهیونیستی، ابتکار عمل یمنی‌ها در دریای سرخ، بمب خبری بود که همگان را شوکه کرد. 🔸دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز ضمن تأیید این خبر، با ادعای دخالت جمهوری اسلامی ایران در این ماجرا اعلام کرد: تهران پشت توقیف یک فروند کشتی در جنوب دریای سرخ و در نزدیکی آب‌های سرزمینی یمن قرار دارد. ▫️این عملیات و واکنش‌ها به آن از چند منظر قابل توجه است: 1️⃣ این عملیات همچون طوفان‌الاقصی غافل‌گیری نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن را آشکار ساخت، درحالی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها مدعی اشراف کامل اطلاعاتی و امنیتی بر آب راه‌های بین‌المللی هستند. 2️⃣این اقدام یمنی‌ها ورود به فاز جدید مقابله با جنایات صهیونیست‌ها از اعتراض و تظاهرات و عملیات‌های پهپادی و موشکی به عرصه قطع شریان حیاتی رژیم صهیونیستی بود و با توجه به اینکه ۸۵ درصد تجارت صهیونیست‌ها از طریق دریا صورت می‌گیرد و سران این رژیم دریای سرخ را شاه‌راهی برای بقای اقتصادی خود می‌دانند، استمرار آن از سوی سایر کشورهای اسلامی می‌تواند ضربات سنگینی بر پیکره رژیم اسرائیل وارد سازد. 3️⃣این عملیات نشان داد که حرف و عمل مقاومت یکی است و زمانی که تهدیدی را مطرح می‌سازد توان و اقتدار اجرا و مسئولیت‌پذیری آن را نیز دارد. 4️⃣واکنش صهیونیست‌ها به عملیات یمنی‌ها بار دیگر نشانگر سراسیمگی و تزلزل شدید آنهاست که نتیجه آن نیز تکرار توهمات و تخیلات گذشته مبنی بر متهم سازی ایران به دخالت در این عملیات است. صهیونیست‌ها همزمان با طوفان الاقصی نیز برای کم رنگ سازی اهمیت این عملیات و شکسته شدن هیمنه اطلاعاتی و نظامیشان در برابر گروه حماس، مدعی طراحی و اجرای عملیات از سوی ایران شده که البته با واکنش منفی حامیان صهیونیست‌ها از جمله آمریکا همراه و به یک رسوایی برای این رژیم مبدل شد. 🔹نکته پایانی آنکه عملیات یمنی‌ها پیامی به سازمان ملل و نهادهای حقوق بشر است مبنی بر اینکه ملت‌های منطقه دیگر حاضر به انتظار کشیدن برای تحقق وعده‌های توخالی و مسئولیت پذیر شدن این سازمان‌ها نیستند.
⭕️جزئیات توافق دو مرحله‌ای آزادی اسرا آزادی۵۰ اسیر اسرائیلی در ازای۱۵۰ فلسطینی در مرحله اول ▫️تارنمای آمریکایی آکسیوس: 🔹 اگر توافق ازادی گروگان ها محقق شود، این بزرگترین پیشرفت دیپلماتیک از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر خواهد بود. 🔸 کابینه اسرائیل عصر سه‌شنبه به وقت محلی برای بحث و رأی‌گیری درباره توافق تشکیل جلسه داده است. 🔹 دو منبع با اطلاع مستقیم از گفتگوها گفتند که به عنوان بخشی از معامله آزادی گروگان‌ها، اسرائیل به ازای هر گروگان اسرائیلی آزاد شده توسط حماس، سه اسیر فلسطینی را که در اسرائیل زندانی هستند، آزاد می‌کند. 🔸 انتظار می‌رود در مرحله اول این توافق دو مرحله‌ای، حماس ۵۰ زن و کودک اسرائیلی را که در غزه نگهداری می‌شوند، آزاد کند، در حالی که انتظار می‌رود اسرائیل حدود ۱۵۰ اسیر فلسطینی را که اکثراً زنان و خردسالان هستند، آزاد کند. برخی از گروگان های اسرائیلی دو تابعیتی هستند. 🔹یکی از منابع به آکسیوس گفت که آزادی گروگان‌ها و زندانیان در مرحله اول توافق طی چهار روز وقفه موقت در غزه انجام خواهد شد. 🔸به گفته یک مقام اسرائیلی، اسرائیل اسرای فلسطینی را که به کشتن اسرائیلی ها محکوم شده اند، آزاد نخواهد کرد. در ۲۴ ساعت پس از تصویب این توافق توسط کابینه، اسامی زندانیان علنی خواهد شد تا شهروندان اسرائیلی بتوانند برای آزادی آنها به دادگاه شکایت کنند. 🔹 اسرائیل به عنوان بخشی از این توافق به حدود ۳۰۰ کامیون کمک در روز اجازه می دهد تا از مصر وارد غزه شوند. به گفته یک مقام اسرائیلی، سوخت بیشتری نیز در طول وقفه در جنگ می تواند وارد غزه شود. 🔸در مرحله دوم این توافق، حماس می‌تواند ده‌ها زن، کودک و سالخورده دیگر را در ازای تمدید آتش‌بس توسط اسرائیل برای چند روز دیگر آزاد کند. 🔹یک مقام اسرائیلی گفت که اسرائیل آماده است به ازای هر ۱۰ گروگانی که حماس آزاد می کند، یک روز دیگر وقفه در درگیری ها را تمدید کند. 🔸این مقام اسرائیلی با اشاره به تعداد گروگان ها، گفت: ما فکر می‌کنیم حماس می‌تواند ۷۰ تا ۸۰ گروگان را آزاد کند. 🔹 به عنوان بخشی از این توافق، اسرائیل از بازگشت فلسطینیان از جنوب غزه به بخش شمالی منطقه در طول روزهای توقف درگیری ها جلوگیری می‌کند و ارتش اسرائیل پس از پایان این وقفه، عملیات نظامی خود را از سر خواهد گرفت.
⭕️خداحافظی با بودجه نفتی 🔹‌سهم اجزای مختلف درآمدی بودجه ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روحانی، باز هم احساس تکلیف کرد و می خواهد با بار شتر وارد عرصه خبرگان شود.
🔺پایگاه خبری تایمزاسرائیل دقایقی پیش اعلام کرد که نفتکش central park متعلق به شرکت Zodiak در سواحل عدن توقیف شده است... 🔹اگر این خبر را صحیح فرض کنیم، ارتش یمن در جایی این نفتکش را توقیف کرده که تحت سیطره امارات و اسرائیل است و رژیم صهیونیستی در آنجا پایگاه نظامی دارد؛ این یک شاهکار است... 🔹 در حالی که کشورهای به حساب اسلامی همچنان نفت خام مورد نیاز رژیم اسرائیل را تامین می‌کنند و حاضر به پیوستن به تحریم این رژیم نشده‌اند ارتش یمن به صورت مقتدرانه در حال اعمال تحریم‌های نفتی علیه این رژیم است... 🔹توقیف نفتکش سنترال پارک در خلیج عدن نقطه آغاز این تحریم‌ها است!
️بازتاب سفر امیرعبداللهیان به لبنان در رسانه‌هاى این کشور 🔹وزیر امور خارجه ایران پایان هفته گذشته در ادامه تلاش‌های گسترده تهران در راستای جلوگیری از تداوم جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت مظلوم فلسطین، به دو کشور لبنان و قطر سفر کرد. 🔸تفسیر رسانه‌های لبنانی از سفر حسین امیرعبداللهیان به لبنان متفاوت بود، اما همه آن‌ها در این موضوع اشتراک داشتند که این سفر با هدف حصول آرامش و هم‌گامی با توافق آتش‌بس انجام شد. 🔹روزنامه النهار در مقاله‌اى با عنوان «وقتی كه اميرعبداللهیان می‌گوید آمریکا جنگ را نمی‌خواهد» به قلم رضوان عقیل نوشت: وزیر خارجه ایران در اوج درگیری‌های آشکار در غزه و جنوب لبنان به بیروت سفر كرد تا به همه بگوید که تهران با عملیات «طوفان الاقصی» همگام است. 🔸الديار در مطلبی با عنوان «عبداللهیان برای شناسایی و مشورت با متحدانش در محور مقاومت در دوران پس از آتش بس آمده است» به قلم کمال ذبیان نوشت: نتایج این سفر بسیار مثبت بود و برخلاف ادعاها مبنی بر از هم پاشیدگی وحدت این محور، بر رویکرد واحد محور مقاومت تاکید كرد. 🔹روزنامه الشرق الاوسط در مطلبی با عنوان «تهران از متحدان خود می‌خواهد که به آتش‌بس پای‌بند باشند» به قلم محمد شقیر عنوان كرد: اميرعبداللهیان در دیدارهای خود پیام روشنی داشت که به دنبال تاكید بر مشارکت تهران در حل و فصل است که هدف آن تبادل اسرا است. 🔸سايت المدن در مقاله‌ای با عنوان «ایران و حزب‌الله: اجتناب از جنگ بزرگ و پیروزی با انباشته شدن امتیازات» به قلم منیر الربیع نوشت: برای ایران و حزب‌الله، اگر جنگ متوقف شود، دولت اسرائیل سقوط خواهد کرد و این یک امتیاز اضافی برای ایرانی‌ها است. 🔹سايت جنوبية در مطلبی با عنوان «اميرعبداللهیان راه را برای سناریوی پایان جنگ غزه هموار می‌کند»، نوشت: اميرعبداللهیان همزمان با سفر آموس هاکشتین فرستاده آمریکا به تل‌آویو، به لبنان سفر کرد. 🔸سایت «هنا لبنان» در مقاله‌ای با عنوان: سفر اميرعبداللهیان و پيام‌هاى سرگشاده... به آتش‌بس پایبند باشید به قلم نادیا الحلاق نوشت: سفر وزیر خارجه ایران به لبنان همزمان با اعلام دستیابی به توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس یک معنا دارد و آن آرامش است.
⭕️شکست دوم اطلاعاتی اسرائيل برابر حماس 🔹ارزیابی نهادهای اطلاعاتی اسرائیل بر این بود که از آنجایی که بخش عمده‌ای از اسرای صهیونیست در اختیار مقاومت از شهرک‌های مجاور منطقه جنوب غزه به اسارت درآمده‌اند، این نفرات باید هم‌اکنون نیز در بخش‌های جنوبی غزه نگهداری شوند. 🔸با این حال مقاومت فلسطین در اقدامی حیرت‌انگیز کلیه اسرای صهیونیست را در منطقه شمالی غزه که در روزهای گذشته کانون حملات رژیم صهیونیستی بود و ارتش رژیم صهیونیستی مدعی اشغال و پاکسازی آن شده بود، به نیروهای صلیب سرخ تحویل داد. 🔹این اقدام شکست اطلاعاتی دیگری را پس از عملیات ۷ اکتبر طوفان الاقصی بر اسرائیل وارد کرد.
⭕️جنایتی که آمریکا در طول ۲۰ سال انجام داد اسرائیل کمتر از ۲ ماه رقم زد 🔹نیویورک تایمز گزارش داد که تعداد زنان و کودکانی که از زمان آغاز عملیات رژیم‌صهیونیستی در ماه گذشته در غزه کشته شده‌اند، در حال حاضر نزدیک به ۱۲ هزارو ۴۰۰ غیرنظامی رسیده است. 🔸تعداد مشابهی نیز به عنوان کشته شده توسط ایالات متحده و متحدانش در افغانستان در طول نزدیک به ۲۰ سال جنگ ثبت شده است. 🔹مردم در غزه حتی سریعتر از خونین‌ترین لحظات حملات تحت رهبری ایالات متحده در عراق، سوریه و افغانستان کشته می‌شوند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️سایه روشن بخش مالیاتی بودجه سال۱۴۰۳ 🔹یکی از مبادی اصلاح ساختار بودجه که همیشه مورد تاکید و دستور انقلاب بوده، کاهش وابستگی دخل و خرج دولت به نفت و رفتن به سمت درآمدهای پایدار است. از این نگاه بودجه سال۱۴۰۳ را باید تحسین کرد. اما موضوع مالیات در بودجه را از دو منظر می توان بررسی نمود: 🔸یک نگاه این است که نسبت کلی مالیات به GDP را بررسی کنیم. در این صورت وجود افزایش درآمدهای مالیاتی و برخی پایه‌های جدید مالیاتی در دو سال اخیر این تصور را برای برخی ایجاد کرده که دولت فشار مالیاتی را بر مودیان افزایش داده است. این در حالی است که شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی (T/GDP) در پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر قرار دارد و پایه‌های مالیاتی نظیر مالیات بر خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت و مالیات بر خانه‌های خالی، ظرفیت درآمدی چندانی ایجاد نکرده‌اند یا اصولا برای درآمدزایی طراحی نشده‌اند. ریشه تصور اشتباه افزایش فشار مالیاتی در نادیده گرفتن اقدامات موثر دولت در مبارزه با فرار مالیاتی و مالیات گیری متناسب با استحقاق است. از این نگاه چون افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق بستن منافذ فرار مالیاتی می باشد، ارزشمند خواهد بود. 🔹نگاه دوم پرداختن به اجزای مالیات ستانی در بودجه است که مطلقا نباید بار روانی و هزینه ای را بر دوش بنگاه تولیدی و مصرف کننده در دهک های پایین قرار دهد. که این مورد در برخی موارد به صورت کامل رعایت نشده است. به گونه ای که بنظر می رسد عدم وجود تناسب بین افزایش حقوقها با نرخ تورم، در کنار عدم تغییر سقف معافیت مالیاتی و همچنین افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، در کنار افزایش ۷۵ درصدی مالیات فروش کالا و خدمات برای کشوری که در فضای تورم دو رقمی مزمن و رشد اقتصادی ۴درصدی با اتکای به نفت است معضلاتی ایجاد می کند.
⭕️چرا «بنزین برای همه»!؟ 🔹محاسبات نشان می‌دهند با توجه به روش فعلی توزیع بنزین (که یارانه به مصرف است)، دهک دهم درآمدی (ثروتمندترین‌ها) حدود 17.5 برابر دهک اول (دهک درآمدی فقیر) از یارانه بنزین سهم دارد. بنابراین توزیع یارانه بنزین کاملاً خلاف عدالت است. در کشور ما 13 میلیون خانواده هیچ خودرویی ندارند و عملاً سهمشان از یارانه بنزین نزدیک به صفر است. این خانواده‌ها عمدتاً از طبقات پایین درآمدی هم هستند. در شرایط فعلی فقط 1.3 درصد یارانه بنزین به دهک پایین درآمدی می‌رسد و 22.7 درصد آن را دهک ثروتمند از آنِ خود می‌کنند؛ یعنی دولت به ده درصد ثروتمند جامعه 17.5 برابر ده درصد فقیر جامعه یارانه بنزین می‌دهد. طرح بنزین برای همه -که به صورت آزمایشی و نسبتاً موفق در کیش اجرا شد- می‌توانست این ناعدالتی را از بین ببرد. با این حال به دلایل نامعلومی کنار گذاشته شد. با توجه به شرایط تورمی اقتصاد ایران و تثبیت قیمت بنزین از سال 1398 تا کنون، اگر هیچ تغییری در روند توزیع بنزین رخ ندهد، عملاً دولت در همان دامی گرفتار خواهد شد که دولت پیش بدان مبتلا بود. بنابراین ضروری است این طرح یا چیزی مشابه آن، دوباره به میز سیاست‌گذار اقتصادی برگردد.
⭕️گام‌های سریع‌تر در عمل به وعده‌ ساخت سرپناه 🔹مسکن همواره به عنوان از یکی ضروری‌ترین نیازهای خانوار و شاید ضروری‌ترین آن در سبد خانوار معرفی می‌شود. همچنین این بخش علاوه بر اهمیتی که در سبد مصرف خانوار دارد می‌تواند محرک بسیار خوبی برای رشد تولید و اشتغال کشور نیز باشد. تا جایی که بحران مالی 2008 که منجر به رکود اقتصادی گسترده در سراسر دنیا شد ناشی از پرداخت بدهی ابرشرکت‌های حوزه ساختمان آمریکا بود. بنابر گزارش‌های پژوهشی متعددی که وجود دارد، بیش از 120 بخش صنعتی درگیر تولید مسکن است که بیش از هر چیز نشان دهنده پیشران بودن بخش مسکن در اقتصاد کشور است. 🔸با وجود رشدی که در بخش مسکن اتفاق افتاده، اما حجم بالای عقب ماندگی به جامانده از دولت قبل آنقدر زیاد است که جبران آن نیازمند جهش تولید مسکن است. اما دولت در حال حاضر با تنگنای اعتباری شدیدی برای پیشبرد نهضت ملی مسکن مواجه است. چرا که به دلیل اجرای سیاست‌های انقباضی توسط بانک مرکزی بانک‌ها دچار مشکل کمبود نقدینگی برای تخصیص اعتبار به بخش مسکن هستند. در واقع تزاحم مسئله کنترل تورم و رشد تولید در این بخش، یکی از چالش‌های جدی دولت برای به ثمر رساندن پروژه نهضت ملی مسکن است که دولت باید برای آن چاره‌ای جدی بیاندیشد.
⭕️تغییر بازی غافلگیری «توازن جنگ » یمنی ها 🔹واقعیت این است، ورود صنعا به نبرد میدانی با صهیونیست ها نه تنها تصویرسازی ای نو از قابلیت های محور مقاومت و غلبه بر مسافت هاست، بلکه نوعی تسویه حساب با آنها (صهیونیست ها) در جریان تجاوزات و حمایت های اطلاعاتی و مستشاری به عدن در نبرد با صنعا در هشت سال گذشته نیز به شمار میرود. 🔸نکته قابل توجه در زمینه رویکرد اخیر صنعا در نبرد مستقیم با تل آویو این است که یمن با کنشگری اخیر خود نشان داد دیگر از وضعیت جنبش خارج و عملاً به دولتی با خاستگاه ملی و تعیین اهداف دولتی در ورای مرزهایش تبدیل شده است. در واقع، خروج از وضعیت جنبش بودن به ساختار و سازوکار دولتی سه پیامد مهم به همراه دارد: 1️⃣ بلوغ رهبری سیاسی و نظامی از سطح درون سرزمینی به سطح فرا سرزمینی؛ 2️⃣ شناخت و باور به قابلیت ها و ظرفیت ها؛ 3️⃣تنوع بخشی در کنشگری و ورود به عرصه تحولات منطقه ای و معرفی خود به عنوان بازیگر منطقه ای در مدار محور مقاومت.
⭕️طلیعه احیای رشد اقتصادی 🔹بیش از ده سال است که مقام معظم رهبری همواره محور شعارهای سال را تولید و اهمیت به رشد کمی و کیفی آن قرار داده‌اند. با همه این احوال ما نه تنها در این دهه شاهد رشد اقتصادی نبودیم، بلکه حتی نسبت به دهه‌های گذشته نیز شاهد نوعی عقب گرد هستیم. اقتصاد ایران از ابتدای انقلاب تا ابتدای دهه 90 شاهد رشدهای میانگین 4% بوده است. اما در دهه 90 به یک باره ماجرا تفاوت پیدا کرده و نرخ رشد به نزدیک صفر درصد می‌رسد. حتی اقتصاد ایران در دهه 60 که کشور متاثر از جنگ تحمیلی، تحولات ناشی از انقلاب و...بود نیز شاهد رشدهای نسبتا قابل قبولی بودیم اما دهه 90 به یکباره ماجرا تفاوت پیدا کرده و شاهد نوعی سکته اقتصادی هستیم. 🔸از ابتدای استقرار دولت سیزدهم ما به طور متوسط شاهد میانگین رشد اقتصادی بالای 4 درصد بوده‌ایم. نرخی که هر چند با هدف‌گذاری‌های کلان اقتصادی کشور فاصله دارد، اما توانسته اقتصاد ایران را از کمای دهه 90 بیرون بیاورد. اما ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که بسیاری از اقدامات فعلی دولت، اقداماتی ذاتا دیر بازده هستند و نتایج آن در آینده بهتر مشخص خواهد شد. به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که با به ثمر نشستن اقدامات اصلاحی دولت در آینده به هدفگذاری سیاست‌کلان کشور که همان رشد اقتصادی 8 درصد می‌باشد برسیم.