🌺آیتالله بهجت قدسسره:
📝 بابا بترس برای دین، بترس برای خدا. افسار خودت را نده به کسی که نمیشناسی؛ او را معیّت نکن؛ کاملاً دور خودت را حفظ کن.
📚 (بهسوی محبوب، ص١٠٨و١٠٩)
👈 کمی تا بهجت🌷
@behjat135
💢منظومهای از دادرسی عادلانه موجود در فقه تهیه شود
http://yon.ir/xopKO
✔️محمدمهدی مقدادی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید: در فقه امامیه بر اساس مکتب اهل بیت(ع) دادرسی عادلانه بسیار دقیق و ظریف وجود دارد که باید مدون و تنظیم شود و به عنوان منظومهای در داخل و خارج کشور مورد استفاده قرار بگیرد که یکی از اثرات ارزشمندی که میتواند ما را در دادرسی عادلانه کمک کند اثر فقه القضا آیتالله موسوی اردبیلی(ره) است. پرداختن به مسائل روز قضایی، قلم شیوا و استدلالهای قوی از ویژگیهای این اثر است که باید از عربی به فارسی ترجمه شود. #حکومت_قانون
✅ @ijtihadnetwork | گزیده اخبار و اطلاعات فقه
✅ ختمی مجرب به دستور آیتالله بهجت قدسسره:
⭕️ ختم سوره واقعه
آیتالله بهجت قدسسره به ختم سورۀ «واقعه» اهمیت فراوانی میدادند و آن را به اطرافیان خود توصیه میکردند. دستور این ختم بدین شرح است:
✅ ملا محسن فیض کاشانی قدسسره در کتاب اللیالیالمخزونه میگوید: چون اول ماه دوشنبه باشد شروع کند به خواندن این سورۀ مبارکه با طهارت و رو به قبله، روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و روز سوم سه مرتبه و همچنین تا چهاردهم چهارده مرتبه بخواند و بعد از تلاوت سورۀ مبارکه هر روز این دعا را بخواند:
يا مُسَبِّبَ الْأَسْبابِ وَ يَا مُفَتِّحَ الْأَبْوابِ، اِفْتَحْ لَنا الْأَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي وَ رِزْقُ عِیالي فِي السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ، وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ، وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيدًا فَقَرِّبْهُ، وَ إِنْ كَانَ قَرِيبًا فَيَسِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ يَسِيرًا فَكَثِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَخَلِّدْهُ، وَ إِنْ كانَ مُخَلَّدًا فَطَيِّبْهُ، وَ إِنْ كانَ طَيِّبًا فَبارِكْ لِي فِيهِ، وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ، وَ وَحْدانِيَّتِكَ إِنَّكَ عَلی كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ، وَ إِنْ كانَ عَلی أَيْدِي شِرارِ خَلْقِكَ فَانْزَعْهُ وَ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ، وَ لَا تَنْقُلْنِي إِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ.
✅ در ادامه از مرحوم مجلسی رحمهالله به نقل از امام سجاد علیهالسلام این عمل را با دعایی در پنجشنبههای میان این چهارده روز نقل میکند؛ آن دعا چنین است:
يا واحِدُ يَا ماجِدُ، يَا جَوادُ يَا حَليمُ، يَا حَنّانُ يَا مَنّانُ يَا كَريمُ، أَسْأَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثي، وَ تَقْضي بِها دَيْني، وَ تُصْلِحُ بِهَا شَأْني، بِرَحْمَتِكَ يَا سَيِّدي. اَللّهُمَّ إِنْ كانَ رِزْقي فِي السَّماءِ فَأَنْزِلْهُ، وَ إِنْ كانَ فِي الأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ، وَ إِنْ كانَ بَعيدًا فَقَرِّبْهُ، وَ إِنْ كانَ قَريبًا فَيَسِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ قَليلًا فَكَثِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَبارِكْ لي فيهِ، وَ أَرْسِلْهُ عَلَى أَيْدي خِيَارِ خَلْقِكَ، وَ لَا تُحْوِجْني إِلَى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ [بِكَيْنُونَتِكَ] وَ وَحْدانِيَّتِكَ. اَللّهُمَّ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ،وَ لَا تَنْقُلْني إِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ، [يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا واحِدُ يَا مَجيدُ يَا بَرُّ يَا كَريمُ] يَا رَحيمُ يَا غَنِيُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ، وَ هَنِّئْنا كَرامَتَكَ وَ أَلْبِسْنا عافِيَتَكَ.
#بهجت_الدعا، ص٣۶٢ـ٣۶۴
👈 کمی تا بهجت🌷
@behjat135
هدایت شده از بیداری ملت
فریبکاری #مدیریت_اصلاحاتی تمامی ندارد ...
در حالیکه بدستور روحانی تمام فعالیتهای دولتی ها در تلگرام کنسل شده دماز حمایت تلگرام می زند و باز میخواهد هزینه فیلترینگ را به گردن دیگران بیاندازد
@bidari
mansurevatani.ir
⭕️ کره شمالی ۵ عضو تیم مذاکرات برجامیاش موسوم به مذاکرات هانوی را به دلیل شکست و عدم تحقق وعدههای
هدایت شده از بیداری ملت
فیلترینگ تلگرام جدی است
♦️دبیر شورای عالی فضای مجازی: شکستن انحصار تلگرام مورد وفاق همه قوا و مسئولان کشور است.
فيروزآبادي:
🔹بخشنامه دولت درباره مهلت یک هفته ای کوچ دستگاهها از تلگرام به پیام رسان های داخلی نشان دهنده سیاست دولت در این زمینه است.
🔹شورای عالی فضای مجازی با جدیت بر روند خروج دستگاه ها از تلگرام نظارت دارد.
🔹در چند روز اخیر ده درصد پهنای باند مصرفی کشور درباره تلگرام کاهش یافته است.
🔹۲۷ درصد مراجعه به تلگرام در کشور کاهش یافته است./شبکه خبر
گپ👇
gap.im/bidarimelat
سروش👇
sapp.ir/bidariymelat
ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
⭕️اگر قاضی متخلف را وسط شهر میگرداندند و شلاق میزدند، فساد در قوه قضائیه کم میشد
🔺زورگیرها را هر از گاهی میگیرند و در شهر میچرخانند اما ندیدم و نشنیدم قاضی متخلفی را چنین کنند!
🔺امیرمومنان فرمود:
و تَحَفَّظْ مِنَ الاْعْوانِ، فَاِنْ اَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ یَدَهُ اِلى خِیانَة اجْتَمَعَتْ بِها عَلَیْهِ عِنْدَکَ اَخْبارُ عُیُونِکَ اکْتَفَیْتَ بِذلِکَ شاهِداً، فَبَسَطْتَ عَلَیْهِ الْعُقُوبَةَ فى بَدَنِهِ، وَ اَخَذْتَهُ بِما اَصابَ مِنْ عَمَلِهِ، ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقامِ الْمَذَلَّةِ، وَ وَسَمْتَهُ بِالْخِیانَةِ، وَ قَلَّدْتَهُ عارَ التُّهَمَةِ
🔺"از یاران و یاوران برحذر باش؛ اگر یکى از آنان دست به خیانت دراز کند و مأموران مخفى تو بالاتفاق خیانتش را گزارش نمایند اکتفاى به همین گزارش تو را بس باشد؛ و او را به جرم خیانت کیفربدنى بده؛ و وى را به اندازه عمل ناپسندش عقوبت کن؛ و سپس اورا به مرحله ذلّت و خوارى بنشان؛ و داغ خیانت را بر او بگذار؛ و گردنبند عار و بدنامى را به گردنش بینداز"
🔺برخورد حضرت با عامل مالی اهواز نیز در همین راستا شنیدنی است:
امیرمؤمنان علی علیهالسلام پس از دریافت خبر موثق از خیانت «ابن هَرمَه» مسئول اقتصادی بازار اهواز، به ابن رفاعه، حاکم اهواز، نامهای کوتاه ولی در نهایت شفافیت و قاطعیت نوشت. ترجمه نامه این است:
🔺 با دریافت نامه من، فوراً ابن هرمه را از مسئولیت بازار عزل کن؛ بهخاطر حقوق مردم، او را زندانى کن و همه مردم را از از عزل و بازداشتش با خبر نما؛ تا اگر شکایتى دارند، اعلام کنند. این حکم را به همه کارکنان دولتی ابلاغ کن تا سیاست مرا بدانند. در این کار، نسبت به ابن هرمه نباید غفلت و کوتاهی شود و الاّ نزد خدا هلاک خواهى شد و من نیز به بدترین وجه تو را از مسئولیت عزل میکنم؛ و تو را به خدا پناه مىدهم از این که در این کار کوتاهى کنى.
🔺 اى رفاعه! روزهاى جمعه او را از زندان بیرون آر و پس از نواختن سى و پنج ضربه تازیانه بر او، وی را در بازار بگردان؛ تا اگر کسى از او شکایتى داشت و شاهد آورد، شاکی و شاهدش را سوگند بده؛ آنگاه حق او را از مال ابن هرمه بپرداز؛ سپس دست بسته و با خوارى او را به زندان برگردان و برپایش زنجیر بزن؛ تنها برای اقامه نماز زنجیر را از پایش در آر و اگر براى او خوردنى و نوشیدنى و یا پوشیدنى آوردند، مانع نشو؛ ولی به کسى اجازه ملاقات با او را نده تا راه فرار از تعقیب و مجازات را به او بیاموزد و اگر به تو گزارش رسید که کسى در زندان چیزى به او آموخته که مسلمانى از آن ضرر مىبیند، آنکس را مىزنى و زندانى مىکنى تا توبه کند و از عمل خود پشیمان شود.
🔺اى رفاعه ! همه زندانیان را براى هواخوری به حیاط زندان بیاور، غیر از ابن هرمه را؛ مگر آن که بر جانش بیمناک باشى که تنها در این صورت به او هم با زندانیان دیگر اجازه هواخوری بده. اگر توان بدنی دارد هر سى روز، سى و پنج شلاّق بر بدنش مىزنى؛ جریان امور را گزارش کن و حقوقش را قطع کن. جانشین او را نیز معرفی کن.
#فرزاد_جهان_بین
✅به تریبون مستضعفین بپیوندید:
@teribon
[Forwarded from مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی (ya zahra)]
✅گام های شیطان برای عادی سازی روابط !
⛔️گام اول
مرد مجازی: سلام خواهرم
زن مجازی: سلام (هر چه باشد جواب سلام واجب است!)
مرد مجازی: خواهری من قصد مزاحمت ندارم. فقط بهعنوان برادرتان درخواستی دارم.
زن مجازی: (باکمی تعلل و تأمل) خواهش میکنم، بفرمایید!😏
مرد مجازی: من رفتار شمارا در گروهها دیدهام. شما واقعاً خانم موقر و فهمیدهای هستید. من در فضای مجازی به دنبال کسی مثل شما هستم که مثل خواهرم مواظبم باشد و نگذارد در لغزشگاهها دچار لغزش شوم! به راهنمایی شما در این فضای آلوده در برخورد با نامحرمان خیلی نیاز دارم!😢
زن مجازی: حرف عجیبی میزنید! چه نیازی هست که شما با یک نامحرم ارتباط آلوده داشته باشد تا از ارتباطهای آلوده دیگر در امان بمانید؟😐
مرد مجازی: نه اینطور قضاوت نکنید! من به دنبال آلودگی و هوس و این حرفها نیستم. از وقار شما در برخورد با دیگران خوشم آمده. خانمهای زیادی سعی کردهاند با من ارتباط برقرار کنند اما من خودم را از همه آلودگیها نجات دادهام شکر خدا. به دنبال نقطه اتکایی برای فرار از وسوسههای فضای مجازی میگردم!😞
زن مجازی: ببخشید من معذورم. من قبل از اینکه غریقی را نجات بدهم خودم به ورطه نابودی کشیده میشوم. لطفاً پیام ندهید چون بلاک میکنم!😡
مرد مجازی: اجازه میدهید فقط پیامهای مذهبی برای شما ارسال کنم؟
زن مجازی: اشکال ندارد. من استفاده میکنم. اما حق چت کردن چون پاسخ نمیدهم!ندارید😒
مرد مجازی: حتماً! حتماً
⛔️گام دوم
مرد مجازی: ببخشید خواهر سؤالی دارم. شما متأهل هستید؟ چون جواب هیچکدام از سؤالاتی که از شما میپرسم نمیدهید!
زن مجازی: بله. من متأهلم و همسرم از همه تعاملات من در این فضا خبر دارد.
مرد مجازی: من هم متأهل هستم.
زن مجازی: پس شما متأهل هستید؟ شرمآور است که با وجودیکه متأهل هستید به دنبال زنهای دیگر هستید. ولی من ترجیح میدهم همه انرژی و وقتم را برای همسرم صرف کنم.😠
مرد مجازی: شما دوباره برگشتید به پله اول! من که گفتم دنبال یک مشاور روحی هستم. چرا از کمک به من مضایقه میکنید؟😭
⛔️گام سوم
مرد مجازی: آبجی لطفاً کمی درباره هدف زندگی برای من توضیح بدهید. من احساس پوچی میکنم…
و پاسخ زن مجازی…😊
مرد مجازی: خیلی عالی توضیح دادید. کسانی مثل شما حقیقتاً کمیاباند. من قدردان شما هستم!
⛔️گام چهارم:
مرد مجازی: خواهرم رفتارهای خانمم جدیداً کلافه کننده است. نمیدانم چطور باید با او رفتار کنم تا زندگیام لذتبخش شود…شما که خانم هستید لطفاً من را راهنمایی کنید!
و پاسخ زن مجازی…😇
⛔️گام پنجم:
مرد مجازی: ایکاش به خانمم تفهیم میکردم که مثل شما فکر کند، مثل شما صحبت کند و مثل شما رفتار کند…
و پاسخ زن مجازی درحالیکه در دلش قند آب میشود…😌
⛔️گام ششم…😌😌
⛔️گام هفتم…😌😌😌♥️
⛔️گام هشتم…♥️♥️♥️
🔥💔گام آخر:
اکنون دیگر زن، یک هویت مجازی نیست. واقعیتی است ویرانه که در کنجی نشسته و با حسرت تمام به خرابههای زندگیاش نگاه میکند؛ و هرازگاهی قطره اشکی، صورتش را خیس میکند…
همه لحظات شاد زندگی او و همسرش از مقابل چشمان خیسش رژه میروند اما دیگر کار از کار از گذشته است…
سرمایههای بزرگی را به خاطر چیزی ازدستداده است که واقعیتی جز گناه و خیانت و دروغ نداشته است…
این داستان واقعی بود.و روال رابطه ناصحیح به همین صورت بازسازیشده در داستان بوده است؛ و هرروز این داستانهای واقعی تکرار خواهد شد اگر یقین نداشته باشم که شیطان گامبهگام ما را به نیستی و فنا نزدیک میکند…
واقعا خانم هاي عزيز اين مكالمه براتون اشنا نبود 😉😉😉😉
پ.ن: مراقب این ارتباطات باشید، مجازیست اما زندگی را حقیقی ویران میکند!
مراقب باشید، شما مشاور، روانشناس خانواده، مربی تربیتی کودک و... نیستید!
مراقب باشید!
مراقب باشید!
مراقب باشید!
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
[Forwarded from مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی (ya zahra)]
✅پرسش:
حسابی خسته شده ام از غیبت اطرافیان. تذکر هم که می دهیم اعتراض می کنند و ادامه می دهند. چه کنم؟ فقط باید محیط را ترک کنم؟
🌺پاسخ:
توجه بفرمایید که شما اگرچه نمی توانید دیگران را از غیبت کردن بازدارید، اما می توانید خودتان غیبت را گوش نکرده و در گناهشان شریک نشوید. تنها راه جلوگیری از غیبت هم فقط ترک کردن محل نیست. موقعی که کسی غیبت می کند و نمیتوانید مستقیما از آن جلوگیری کنید، خلاقیت به خرج دهید.
🌱بدون اینکه طرف مقابل متوجه شود، بحث را عوض کنید. مثلا با توجه به شناختی که از ایشان دارید، سوالی از ایشان بپرسید که می دانید در آن مورد مهارت و علاقه دارند. معمولا انسان ها از اینکه در مورد مهارتها و علائقشان صحبت کنند استقبال می کنند. برای عوض کردن صحبت، می توانید با توجه به شرایط و شناختی که از مخاطبتان دارید، روش های بهتر و خلاقانه تری را پیدا کنید.
🔺اما اگر به این طریق موفق نشدید و همچنان غیبت می کردند، اگر شرایط بود، به آنها بدون ناراحتی تذکر دهید و یادآوری کنید که با غیبت کردن نه تنها مشکلشان حل نمی شود، بلکه تمام عبادات و اعمال صالحی را که با زحمت انجام داده اند را هم به فردی که آنها را ناراحت کرده، تقدیم می کنند. واقعا توجه به این مسئله انسان را متوجه می کند که با غیبت کردن، در حقیقت به فردی که ما را آزار داده، هدیه هم داده ایم!! و این اصلا عاقلانه نیست.
📍اگر باز هم موفقیت آمیز نبود از مغتاب (فردی که از او غیبت می شود) دفاع کنید و سعی کنید آبرویش را برگردانید. یا اینکه خودتان مجلس را ترک کنید.
📌اگر هیچکدام از این راهها نتیجه نداد یا ممکن نبود و به هیچ طریق نتوانستید جلوی غیبت را بگیرید یا مجلس را ترک کنید و ...، همین که در دل راضی به اینکار نیستید و از عمل آنها که نافرمانی خداوند است ناراحت هستید، ان شاءالله در گناه غیبت شریک نخواهید بود.
📚برای مطالعه بیشتر این لینک را ببینید.
http://www.soalcity.ir/node/68
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
[Forwarded from مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی (راه روشن ✅)]
👇👇👇
⭕️ #زلزله بیشتر از چند ثانیه طول نکشید ، اما سراپای وجودمان را رعب و وحشت فراگرفت !
😔آن روز چگونه خواهیم بود :
🔸( إِذَا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا ) هنگامی که زمین بشدّت بلرزد.
🔸( وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا ) وکوهها (درهم کوبیده و) متلاشی شود.
🔸( فَكَانَتْ هَبَاءً مُّنبَثًّا ) پس چون غبار پراکنده گردد
📘واقعه ٤/٥/٦
🌸 بار الها ...
تنها تویی پناه بی پناهان
🔷 @pasokhgoo1 👈
👈 جهت ایمنی از #زلزله و خرابی خانه
🔷إنَّ اللَّهَ یُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِیمًا غَفُورًا
🔻امام صادق علیه السلام فرمودند: هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می ترسی آیه «41 سوره فاطر» را قرائت كن
🔻پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نیز فرمودند: امان امتم از فرو ریختن ساختمان این آیه «41 فاطر» است.
📕منبع : مكارم الاخلاق، ص290
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
♨️ سوال:
🔰مردي متاهل هستم که متاسفانه چند وقتي است ذهنم درگير خانم متاهلی شده، هرچه استغفار مي کنم از ذهنم بيرون بره فایده نداره ! چکار کنم به گناه آلوده نشم؟
✍پاسخ:
✅بزرگوار حفظ ايمان مانند مراقبت از نهال براي رسيدن به ثمر بسيار پر رنج است. براي رويارويي با خطورات نفساني و شيطاني از راهكارهاي زير كمك بگيريد:
1- حتي المقدور از #مواجهه و رويارويي با ايشان اجتناب كنيد.
2- خودتان خيالپردازي ها را دامن نزنيد ولي خيالات را مديريت كنيد. آمدن باران دست ما نيست ولي رفتن زير سقف و استفاده از چتر دست ما است.
3- از روش هاي پرت كردن حواس و توجه برگرداني كمك بگيريد:
زمزمه سوره ناس، محاسبات رياضي مثلا ضرب دو عدد در هم، زمزمه شعر، آواز خواندن، تمركز اغراق آميز بر امري مثلا ابري در آسمان،
4- توجه به اجري معنوي مديريت اين افكار. در روايتي پيامبر براي مهار اين افكار اجر #شهيد را بيان كرده اند. بله مديريت ذهن از اين افكارسخت است اجرش هم زياد است.
5- اگر با همسرتان مشكل يا كدورتي داريد آن را با گفتگو يا كمك از واسطه اي امين و مورد اعتماد هر دو، يا مشاوره حضوري حل كنيد.
6- برنامه محاسبه نفس و #خودمديريتي قوي داشته باشيد. نماز انسان را از بدي ها حفظ مي كند نمازتان را با طهارت ظاهر و باطن به جا آوريد. كتاب اداب الصلاه امام خميني را بگيريد روزي چند صفحه بخوانيد. نماز عرفاني انسان را از بدي ها باز مي دارد و بدي ها انسان را از نماز عرفاني و لذت مناجات.
نماز با آدابش خودش مي تواند مديريت قوه خيال ما را به عهده بگيرد
براي مديريت قوه خيال #كتاب زير را با دقت و تمرين عملي مطالعه كنيد:
ادب خیال، عقل و قلب، نویسنده: اصغر طاهرزاده، انتشارات:گروه فرهنگی المیزان
http://lobolmizan.ir/book/1196
7- خداوند و ائمه مقلب القلوب هستند از دعا و توسل و نذر براي مهار اين افكار كمك بگيريد.
8- اضطراب و وسواس و افسردگي مي تواند به اين افكار دامن بزند اگر گرفتار اين اختلالات هستيد درمان را براي مديريت ذهن و زندگي خود جدي بگيريد.
براي مطالعه بيشتر👈
https://t.me/pasokhgoo3/4049
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره
✅پرسش:
راه تشخیص ریا از اخلاص چیست؟
🌺پاسخ:
براي تشخيص ريا راههايي وجود دارد كه از جمله در حديث شريفي از اميرمؤمنان براي افراد رياكار چند علامت و نشانه معين شده است.
🍀حضرت علي ـ عليه السلام ـ ميفرمايد: «لِلْمُرائِيِ اَرْبَعُ عَلاماتٍ: يَكْسِلُ اِذا كانَ وَحْدَهُ وَ يَنْشُطُ اِذا كانَ في النّاسِ و يَزيدُ في العَمَلِ اِذا اُثْنِيَ عليهِ وَ يَنْقُصُ مِنْهُ اِذا لَمْ يُثْني عَلَيهِ» رياكار چهار علامت دارد: اگر تنها باشد اعمال خود را با كسالت انجام ميدهد، و اگر در ميان مردم باشد با نشاط انجام ميدهد، هرگاه او را مدح و ثنا گويند بر عملش ميافزايد، و هرگاه ثنا نگويند از آن ميكاهد.(1)
🖊انسان بايد مواظب اعمال و كردار خود باشد و آن را به ريا و خودنمائي نابود نسازد. امّا گاهي انسان دچار وسوسة ريا ميشود و تصورات واهي از ريا به سراغش ميآيد و جلوي اعمال عبادي را سد ميكند به عبارت ديگر با اينكه در مسئله اخلاص در عبادت و دوري از ريا بايد كمال مراقبت را مبذول داشت.
🔹امّا گاهي اوقات اين مراقبت از حدّ عادي بيرون ميرود و به صورت وسوسه در ميآيد و بخصوص آنها كه در آغاز راه هستند بيشتر دچار اينگونه وسوسهها ميشوند. در اينجا وظيفه آن است كه به وسوسه اعتنا نكنيم و همين كه از خطور اينگونه تصورات و اوهام ناراحت هستيم دليل بر آن است كه ريايي در كار نيست و اين شيطان است كه ميخواهد ما را از راه باز دارد. آري! گاهي نيز شيطان به بهانة اين كه اين كار رياست مانع انجام كار نيك مي شود.
🍀شخصي خدمت حضرت پيامبر ـ صلي اللّه عليه و آله ـ عرض كرد: «اي رسول خدا! بعضي از ما در حال روزه يا مشغول نماز است و شيطان او را وسوسه ميكند و ميگويد تو رياكاري.» حضرت فرمود: «هرگاه چنين شد بگوييد: خدايا! به تو پناه ميبرم و تو از حال من آگاهتري و به وسوسة شيطان اعتماد نكند و كارش را دنبال كند.»(2)
.........................................
1. محمدي ري شهري، ميزان الحكمة، جلد 2، ص 1020، چاپ جديد.
2. مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج 69، ص 295.
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
💐 محبت اهل بیت علیهم السلام با محبت خدا یکی است.
اگر محبت اهل بیت نباشد، محبت خدا یک ريال ارزش ندارد؛ بلکه اصلاً امکان ندارد. اينها با هم هستند.
مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُم.( زيارت جامعه كبيره،منلايحضرهالفقيه، ج2 ، ص 615 .)یعنی هرکس خدا را قصد کرد از شما شروع کرد.
🌷محبت خدا همراه با محبت اهل بیت است. یعنی راهنمای محبت حق، محبت اهل بیت: است؛ به وسیله محبت اهل بیت، به محبت خدا مي رسیم.
🙏اميدواريم خداوند، محبت غیر خودش و غير اهل بیت، عصمت و طهارت را از دل همة ما خارج کند.
463/خ/96
كانال رسمي آيت الله ناصري (https://telegram.me/joinchat/CWy-zT5T683tsP-pYE8pLA)
@Naseri_ir
🍀#تاخیر_در_نماز 🍀
💠آیت الله بهجت (ره) :
🔹هرکس عادت به تاخیر در نمازها کرده است،خود را برای تاخیر در همه ی زندگے آماده کند...
🔹تاخیر در ازدواج، تاخیر در اشتغال، تاخیر در تولد اولاد، تاخیر در سلامتی و عافیت و...
🔹هر قدر که امور نمازت منظم باشد
امور زندگیت منظم خواهد شد.
👈 کمی تا بهجت🌷
@behjat135
🔰نظر امام خمینی(ره) در مورد طب سنتی: معالجات طب قدیم، اساسی بود
🔻امام(ره) در جمع پزشكان طب سنّتی:
🍀..و نه اینكه ما نمیدانیم كه علومی كه در شرق بود، دسیسهها اسباب این شد كه عقب بزنند آنها را، و به جای او علوم غرب را بیاورند- دانشهایی كه در شرق بود و اروپا از آن تقلید میكرد، دستهایی آمد و آنها را عقب زد و محتوا را از ما گرفت، الآن وضع ما وضعی شده است كه خیال میكنیم كه هر چه هست، در غرب است و ما هیچ چیز نداریم.
🍀محتوای خودمان را گرفتند. یعنی مغزهای ما را شستشو كردند؛ جایش یك مغز دیگری گذاشتند كه از همان غرب ارتزاق میكند. و این یك مطلب مهمی است كه باید بتدریج این مملكت از زیر آن بار بیرون برود.
🍀یكی هم از مسائل، همان مسئله طب قدیم است. آنها همه این دردهایی كه الآن هست با همین دواهای علفی معالجه میكردند و معالجهشان یك معالجات اساسی بود و اروپا از طب بوعلی تا همین آخر استفاده میكردند.»
🔻صحیفه امام، ج۹، ص۶
@Panahian_ir
#اختصاصی
💢طلاب را متفکر بار میآوریم/ حوزه از شنیدن حرفهای جدید وحشت دارد!
✔️محمدتقی اکبرنژاد، مدیر مؤسسه فقاهت و تمدنسازی اسلامی🔻
http://yon.ir/z7gaX
🔹ما اسم مؤسسه را فقاهت و تمدنسازی اسلامی گذاشتیم که بهنوعی شعار ماست. ما معتقدیم که فقاهت متناسب با تمدن، لازمه تمدنسازی است. این فقاهت همیشه از دل تمدن بیرون نمیآید. فقهی که در رسالههای ما است، ارزشمند است ولی فقه تمدنی نیست. ابتدا باید تمدن در منطق دینشناسی شکل بگیرد و پسازآن تمدنسازی اسلامی انجام شود. ما چند سال درگیر تولید این مطالب بودیم و عمدتاً تمرکزمان روی این بود که بسته جامع و مطلوب خود را تهیه کنیم. در حوزه بهصورت سلبی زیاد سخن گفته شده ولی کار ایجابی کمی صورت گرفته است.
🔸حوزه ما حوزه سلبی است و از شنیدن حرفهای جدید وحشت دارد. تجربههای جدید کسب نکرده و آرا دیگر را نشنیده است. برخی در حوزه گمان میکنند اگر از آرا گذشته دستبردارند، از بین میروند.
🔹یکی از دلایلی که باعث شده حساسیتها روی ما زیاد باشد، سلبی بودن حوزه است. دلیل دوم، نافذ بودن حرفهایی است که زده شده است. برخلاف برخی جریانهای فکری که با ادبیات سنگین سخن میگویند، ادبیات و محتوای تولیدشده در موسسه فقاهت فطری است. به این معنا که وقتی طلاب مطالب را میشنوند، با آن ارتباط برقرار میکنند. مثلاً وقتی میگوییم، خبر ثقه نباید بحث تعبدی باشد، بلکه خبر ثقه جزء ضرورتهای عقل عملی است، طلبه میپذیرد زیرا همیشه نمیتوانیم به خبر متواتر عمل کنیم.
🔸در بحث زوائد، آقایان خودشان بهتر از هرکسی میدانند که نمیتوانند طلبهها را قانع کنند که این بحثها، زوائد نیستند. ولی دیدند کسی آمده و اینها را مستدل بیان میکند و اتفاقاً طلبهها هم همراهش میشوند. در حوزه این حق انتخاب را برای طلبهها قائل نیستند.
◀️ متن کامل #گفتگو را در «شبکه اجتهاد» بخوانید 👈 http://yon.ir/GtjNI
✅ @ijtihadnetwork | گزیده اخبار و اطلاعات فقه
🔴باب انتقاد از حکام باز نباشد، استبداد فراگیر می شود || مسئولین جمهوری اسلامی، معادل نظام نیستند
آیتالله مصباح یزدی:
🔷امروز هم در جامعه ما كسانى هستند كه اگر از يك گناه، بدعت و انكار ضرورى دين توسط مسئولى، انتقاد شود، مى گويند چرا غيبت مى كنى؟! اين كار موجب تضعيف حكومت اسلامى میشود! مگر هر شخصى در هر پستى قرار گيرد، آن فرد معادل نظام اسلامى است؟
🔷اگر باب انتقاد از حكام باز نباشد، اساس اسلام از بين خواهد رفت، داستان معاويه تكرار خواهد شد و مجدداً به نام دين استبداد سلطنتى در جامعه حكمفرما خواهد شد. آن زمان استبداد سلطنتى حاكم بود، امروز استبداد جمهورى حاكم خواهد شد!
#آقازادگی #توجیه_فساد_و_ناکارآمدی
@edalat_ghazaei
#حجت_الاسلام_یحیی_کبیر
🖊اسلام طبیب دوّار میسازد نه علامه ساکن
🔹در اسلام، شدنِ آدمها (صیرورت) خیلی مهمتر از این است که فقط یک گوشهای بنشینند و مخشان هم پر از علم باشد و هیچ تکانی هم نخورند. ما بعضی وقتها علامههایی داریم که ساکناند؛ [در حالی که] آن علمی خوب است که به فرموده حضرت علی علیهالسلام طبیب دوار باشد.
🔹شما [تمام علوم] شرق و غرب را بدان و علامهی اصطلاحات باش، ولی اگر در مقابل ظلم تکان نخوری چه فایدهای دارد؟ انی ذاهب الی ربی مهم است، نه انی عالم علی ربی.
🔹ممکن است علامهای در حوزه، تمام احکام جهاد را هم بلد باشد. من یادم نمیرود وقتی قم بمباران شد، بعضیها رفتند مشهد زیر درخت گیلاسِ شاندیز! به امام(ره) نامه هم دادند که تا کی میخواهی مردمکشی کنی! امام(ره) فرمود من اگر با صدام بسازم، نمیدانم با اینها چه کار کنم!
🔹آنها که به شاندیز رفتند نوعا هم کسانی بودند که خیلی هم برای ملت کاری نکردند. درس بلد بودند. نمیگوییم آدمهای بدیاند؛ ولی «شدن» ندارند. شما این همه احکام جهاد خواندید. حالا نمیخواهید جبهه بروید، نروید، لااقل قم را ترک نکنید. حالا رفتید شاندیز زیر درخت گیلاس نشستید، دیگر به امام(ره) نامه ندهید! اگر تو جواهر بلدی، امام(ره) خودش پدرجدّ جواهر است. شما عرفان هم بلد نبودید، امام(ره) مخ عرفان بود. مخ مجاهدت بود. لااقل دیگر برای امام(ره) نسخه نپیچید.
🔹پس میشود یک کسی علامهی اطلاعات فلسفی و علمی باشد، ولی حرکت هم نکند. ما این را در اسلام نمیخواهیم.
🆔 @talabenews_ir
http://yon.ir/qxZkX
#صبحم_با_قرآن
🔸الَّذِينَ قَالُواْ لإِخْوَنِهِمْ وَقَعَدُواْ لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُواْ قُلْ فَادْرَءُواْ عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقِينَ{۱۶۸}
🔹منافقان كسانى هستند كه (بعد از پایان جنگ اُحد، دست به تبلیغات یأس آور زده و در حالى كه خود از جنگ سر باز زده و در خانه هاى) خود نشسته اند و در حقّ برادران خود گفتند: اگر از ما پیروى مى كردند كشته نمى شدند. به آنان بگو: اگر راست مى گویید، مرگ را از خودتان باز دارید.(آل عمران ۱۶۸)
🖊نشانه های منافق
🔹منافقان به هنگام حركت مردم به جبهه ها، در خانه ها مى نشینند.
🔹روحیه ى خانواده هاى شهدا را تضعیف مى كنند.
🔹خود را رهبر فكرى دیگران مى دانند.
🔹در جهان بینى منافقان، اصالت با زندگى مادّى و رفاه است.
🔹ایمان به مقدّر بودن مرگ، سبب شجاعت و پذیرش رفتن به جبهه است و در بینش منافقان، شهادت و سعادت اُخروى جایگاه ندارد.
🔹باید با تبلیغات سوء منافقان برخورد كرد.
🔹 انسان نمى تواند مرگ را از خود دفع كند.
🔹مرگ به دست خداست، جبهه یا خانه در مرگ نقش اصلى را ندارند.(تفسیر نور)
🆔 @talabenews_ir
#حدیث
🖊فاصله میان حق و باطل
🔸امام حسن عليه السلام:
«بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیكَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیكَ باطِلاً كَثیرًا.»
🔹بین حقّ و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشمت بینى حقّ است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.( تحف العقول ص 229)
🆔 @talabenews_ir
#حدیث
🔸«اِعْلَموا اَنَّ اللّهَ تَعالى يُبْغِضُ مِنْ خَلْقِهِ الْمتَلَوِّنَ، فَلا تَزولوا عَنِ الْحَقِّ وَاَهْلِهِ؛»
امام صادق سلام الله علیه :
🔸«بدانيد كه خداوند از انسانهايى كه دائما رنگ عوض مىكنند نفرت دارد. پس از حق و اهل آن جدا نشويد.»
(امالى مفيد، ص137، ح 6)
🆔 @talabenews_ir
آیتالله بهجت قدسسره:
📝 اگر به قطعیات و یقینیات دین عمل کنیم، در وقت خواب و به هنگام محاسبه پی میبریم که از کدامیک از کارهایی که کردهایم، قطعاً حضرت امام زمان علیهالسلام از ما راضی است و از چه کارهایمان قطعاً ناراضی است.
📚 (در محضر بهجت، ج٢، ص٢۵٠)
🔶 مرکز تنظیم و نشر آثار آیتالله بهجت قدسسره
👈 کمی تا بهجت🌷
@behjat135
#گزیده_های_درس_اخلاق آیت الله قرهی (حفظه الله)
❌همه ی اعمال صحیح است اما یک گناه کوچک، چه به سرمان می آورد!!!
فرض بگیریم یک کسی اهل نماز اوّل وقت، اهل اطاعت از پدر و مادر، اهل آرامش و دوری از غضب، اهل بسیاری از خوبیها، فقط یک اشکال دارد، مثلاً نعوذبالله چشمچران است. تصوّر هم میکند که چون من خیلی خصوصیّات خوب دارم، همین یک چشمچرانی اثر منفی نمیگذارد. امّا گاهی میبینی همان نگاه، انسان را بیچاره میکند و عامل حبّ میشود. در تاریخ، عبّادی بودند که با یک نگاه، عبادت را ترک کردند و هر چه به ظاهر آن معشوقه خواسته، انجام دادند و گرفتار شدند.
پس نباید تصوّر کنیم این، یک فعل است و خیلی اثرگذار نیست، بلکه باید بدانیم که همان یک فعل هم اثرگذار خواهد بود، امّا حالش، حال همان جنگ نرم و همزات شیطان است که اینقدر نرم میآید که باید به خدای سمیع و علیم پناه ببریم.
📖برای مطالعهی متن کامل این جلسه میتوانید به کانال مراجعه کنید
👇👇👇
https://telegram.me/joinchat/B7pTAzwVB1VdJIwxRy-pWQ
#آیت_الله_روح_الله_قرهی ( دامت برکاته)
👇👇👇👇👇
🔷خضوع کائنات در برابر مخلصین🔷
🔶همه اشیاء در برابر بندگان مخلص خدا خاشع و خاضع و از هیبت آنها هراسان هستند.🔶
🔹مرحوم نخودکی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) میفرمایند: من در بیابان فهمیدم که هیچ کس نیستم. ایشان فرمودند: من در بیابانی رفته بودم، دیدم یک کشاورزی عرق میکند. بعد دیدم بالا سر او حالت سایه است. تعجّب کردم، نگاه کردم، دیدم یک حالت ابری بالای سر اوست. گفتم ابر را بالای سرت میبینی؟ با آن لهجه خراسانی گفت: تو کاری نداشته باش. تعجّب کردم، وقتی داشت بیل میزد، تعجّب من را دید، برای این که آن حال برود و من مشغول نشوم، با همان بیلی که میزد با دست یک لحظه به آسمان اشاره کرد و حتّی سرش را هم بالا نگرفت، همان لحظه ابر رفت. یک موقع گفتم: تو کیستی؟ گفت: هیچ کس. گفتم: نه کسی هستی. گفت: من بنده خدایم، آشیخ حسنعلی! بنده خدا شو. فهمیدم من را میشناسد. گفتم: من را میشناسی؟ گفت: بله میشناسم. داشتم تعجّب میکردم، گفتم: آبی، چیزی به من بده. گفت: برو دیگر. بعد گفت: من تا به حال تو را ندیده بودم. گفتم: پس از کجا میگویی میشناسمت؟ گفت: آمدی شناختم.
🔸ایشان فرمودند: من فهمیدم بندگان خدا اینها هستند. به خود گفتم: حسنعلی! به اعمالت مراجعه کن، ببین بندگان خدا اینطور هستند. من تا آمدم، او مرا شناخت و از قبل اسم من را نمیدانست. اینها کیستند؟ بر آسمان و زمین مسلّط هستند. بندگان خالص خدا این هستند، همه اشیاء در برابرشان خاشع و خاضع و از هیبت آنها هراسان هستند. وقتی برای خدا اخلاص میورزند، خدا هم لطف میکند و همه چیز حتّی درندگان و گزندگان و پرندگان آسمان از او وحشت دارند و فرمان او را گوش میدهند.
برگرفته از سایت حوزه علمیه امام مهدی (ع)
#روایات_حکیم_از_سلوک_عرفا169
روایات حکیم
@akhlagh_erfan
💠حضرت آیت الله قرهی (مد ظله العالی):
🌱 جوان عزیز! خدا گواه است چشم گناهبین، امامزمانبین نیست.
امّا اگر چشمت گناه نکند، دیگر هر کسی میخواهی باش، ترک، فارس، عرب، لر، سنّ بالا و سنّ پایین و ...، آقا را میبینی. فقط باید مانع برطرف شود.
🍃آیتالله العظمی سیّد ابوالحسن اصفهانی از اسم گناه هم بدش میآید و به زبان جاری نمیکند، معلوم است گناه هم نمیشنود؛ برای همین است که صدای ملکوتی آقا را میشنود. گوشی که غیبت، تهمت، ترانهها و مطالب مبتذل و فحّاشی میشنود، معلوم است اگر امام زمان هم در جایی دارد زیارت یا قرآنی میخواند، او نمیشنود. گوشی میشنود که سخن اغیار را نشنیده باشد. این گوش موقعی که متعلّق به حضرت حجّت شد، دیگر حرف اغیاری نمیشنود. همه در این قضیّه است که در ابتدا باید رذائل از بین رود و غیر از این نمیتوانیم. چون آقا به شدّت از رذائل بدشان میآید.
💥البته اگر یک موقع خدای ناکرده خطای جزئی داشتی، بحثش جداست، بلافاصله استغفار کن. امّا بدان که آقا از رذائل بدش میآید. لذا اگر تصمیم بگیری که دیگر رذائل نداشته باشی و توبه کنی «توبوا إلی اللّه توبة نصوحا» و از حضرت کمک بخواهی، حضرت هم کمک میکنند. گرچه شیطان هم در آن زمان بیشتر میآید. تا دیروز تصمیم نداشتی، نعوذبالله به سمت گناه هم میرفتی ولی پیدا نمیکردی. امّا امروز که تصمیم گرفتی به سمت گناه نروی، جلوی پایت سبز میشود و جلوه کذا و کذا، جلو میآید. پس شیطان هم دستبردار نیست. میگوید: عجب! حالا دیگر میخواهی بروی و امامزمانی بشوی؟! اجازه نمیدهم.
👌امّا از حضرت بخواهید، حضرت عنایت میکنند و دست من و شما را میگیرند.
🌹«السّلام علیک یا مولای یا بقیّة اللّه»
#الگوی_من_شهدا
#روایتگری_شهدا
💠دفترچه گناهان یک شهید ۱۶ ساله !!!
✅در تفحص شهدا ، دفترچه یک شهید 16 ساله که گناهان هر روزش را می نوشت پیدا شد.
گناهان یک هفته او اینها بود :
🔸شنبه : بدون وضو خوابیدم .
🔸یکشنبه : خنده بلند در جمع .
🔸دو شنبه : وقتی در بازی گل زدم احساس غرور کردم .
🔸سه شنبه : نماز شب را سریع خواندم .
🔸چهارشنبه : فرمانده در سلام کردن از من پیشی گرفت .
🔸پنجشنبه : ذکر روز را فراموش کردم .
🔸جمعه : تکمیل نکردن 1000 صلوات و بسنده به 700 صلوات .
راوی که یکی از بچه های تفحص شهدا بوده می گوید :
دارم فکر می کنم چقدر از یک پسر شانزده ساله کوچکترم...!!
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
🌺 روش استفاده و کاربرد داروهای مفرد و مرکب در طب اسلامی
صادق یسلیانی نوشت: مطالب از کتاب داروخانه طب اسلامی اثر استاد حسن زرقانی میباشد نحوه مصرف داروها برای اینکه مقدار مصرف و اندازه داروها را در روایات به دست آوریم،باید به چند نکته مهم توجه کنیم: ۱- اگر در روایات عنوان غذا مطرح شده باشد بدین مفهوم است که باید از آن زیاد استفاده کرد مثلا روایتی میفرماید: سیب را به عنوان غذا مصرف کنید. یعنی اگر میخواهید تب را با سیب پایین بیاورید باید آنقدر سیب بخورید که سیر شوید ۲- اگر در روایات عنوان دارو مطرح شده باشد بدین مفهوم است که باید از آن کم استفاده کرد. نسخه های بعدی بیشتر جنبه دارویی دارد ۳- اگر در روایات عنوان میوه مطرح شده باشد بدین مفهوم است که باید از آن به مقدار مثلا یک عدد یا یک خوشه استفاده کرد. برای مثال حضرت امیر علیه السلام عناب را به عنوان میوه معرفی میکند و میفرماید: برتری عناب بر دیگر میوه ها مانند برتری ما بر مردمان دیگر است ۴- اگر در روایات عنوان نوشیدن مطرح شده باشد یعنی به اندازه ای که انسان آب مینوشد باید از آن استفاده کرد مثلا در روایت برای سویق سیب عنوان نوشیدن آمده است ۵- وقتی در روایت میفرماید که دارو را بعد از غذا بخورید یعنی بعد از صبحانه و شام مصرف کنید زیرا در طب اسلامی وعده های غذایی دوتا است: وعده قبل از ظهر که بین طلوع آفتاب و اذان ظهر است و وعده اول شب ۶-بیشتر داروهای طب اسلامی در صبح ناشتا و شب موقع خواب تجویز میشود زیرا مصرف دارو در این اوقات بیشترین تاثیر را در درمان بیماریها دارد ۷- برای نوشتن آیات و ادعیه اگر در روایات قید شده است که فلان آیه را با عنبر بنویسید بهتر این است که طبق همان عمل شود ولی اگر مشخص نیست ابتدا آنرا با عسل یا آب زعفران و با یک چوب خلال یا کبریت روی ظرف پاک نوشته و سپس بشویید و بخورید ۸- داروهای طب شیمیایی برای درمان بیماری چشم از قطره چکان استفاده میکند. مشکل قطره این است که وقتی در چشم ریخته میشود فورا از چشم خارج میشود پس نمیتواند زیاد تاثیرگذار باشد ولی درمان بیشتر بیماریهای چشم در طب اسلامی به شکل سرمه کشیدن است و نقطه قوت سرمه کشیدن بر قطره این است که وقتی از شب تا صبح در چشم بماند کار خودش را میکند و بیماری چشم را درمان میکند. ۹- وقتی روایت میفرماید که آب فلان گیاه را بخورید یعنی آن را با آب بپزید و بعد آنرا صاف کنید و بخورید مثلا برای مصرف آب نخود اول آنرا بپزید سپس آنرا صاف کنید و بخورید.
این نکته در استفاده از داروی جامع امام رضا علیه السلام کاربرد زیادی دارد ۱۰- اگر داروی شیمیایی مصرف میکنید و میخواهید داروی گیاهی را جایگزین کنید به یکباره داروی شیمیایی را قطع نکنید و به مرور زمان قطع کنید ۱۱- طبیب نباید لزوما زمان مصرف دارو و اندازه آن را فقط بر اساس کتاب تجویز کند بلکه باید نوع بیماری و شرایط بیمار را نیز لحاظ کند ۱۲- داروی شافیه هرچه بیشتر بماند بهتر است به همین دلیل اگر تازه هست اندازه نصف گردو و اگر چند ماه میگذرد اندازه یک نخود و اگرکهنه شده است اندازه یک عدس و اگر بیش از دوسال است اندازه سر سوزن هم کفایت میکند. این نکته در درمان با مرکب هفت کاربرد زیادی دارد ۱۳- اگر مقدار عسل مشخص نشده باید دوبرابر وزن مجموع دارو عسل انتخاب کنید. این قانون در ساخت داروهای مرکب کاربرد زیادی دارد ۱۴- روش سرمه کشیدن در هر دو چشم مجموعا ۳ یا ۵ یا ۷ مرتبه میباشد و از چشم راست شروع و به چشم راست نیز ختم میشود مثلا برای سه بار اول راست بعد چپ بعد راست و مجموع پنج و هفت نیز اینچنین است. این قانون برای تمام سرمه ها به غبر از نشادر که باید در هر چشم سه بار کشیده شود کاربرد دارد ۱۵- به دلیل طبیعی و ارگانیک بودن داروها امکان کپک و کرم و جمع شدن حشرات وجود دارد لذا در مکان خشک و خنک و دربسته نگهداری کنید ۱۶- طبق روایات خداوند درمان را هم در داروهای شیرین و هم تلخ قرار داده که شیرین بخاطر تحمل بیشتر بهتر است ۱۷- زیاده روی در مصرف دمنوش صحیح نمیباشد لذا در حد معمول از چایهای طب اسلامی استفاده کنید ۱۸- داروها باید طبق روش بیان شده مصرف شود و کم یا زیاد نشود مثلا در داروی شافیه اگر به جای شیر گاوی که تازه زاییده است از شیر گاوی که قبلا زاییده استفاده شود یا نفعی ندارد یا اندکی تاثیر میگذارد ۱۹- برای ساخت دارو باید از ترازوهای دقیق استفاده شود مانند ترازوهای طلاسازی. برای وزن کردن مواد داروها لازم است بدانید که: الف- هر درهم برابر است با ۳/۲۵ گرم ب- هر مثقال برابر است با ۴/۶۰۸ گرم پ- هر رطل عراقی برابر است با ۹۱ مثقال ت- هر رطل مدنی برابر است با ۱/۵ برابر رطل عراقی ث- هر صاع برابر است با ۶۱۴/۲ مثقال اتمام بخش اول منبع: پیشگیری و درمان از سخنان ائمه اطهار و قرآن
talabeh.net
@talabehgram