پس از آن که امام زمان عج ظهور کرد چه اتفاقاتی می افتد؟
1- اعلان ظهور: اولین حادثهاى که بعد از ظهور امام زمان(ع) شکل مىگیرد، اعلام ظهور امام زمان(ع) است. ظهور حضرت به وسیله منادى آسمانى اعلام مىگردد، آن گاه حضرت در حالى که به کعبه تکیه داده است، با دعوت به حق، ظهور خود را اعلام مىدارد.(1) دعوت حضرت هم به منظور اعلام ظهور حضرت است و هم به منظور فراخوان عمومى جهت پذیرش حکومت جهانى صورت مىگیرد. امام على(ع) فرمود: «هنگامى که منادى از آسمان ندا مىدهد: حق از آنِ آل محمد است و اگر طالب هدایت و سعادت هستید، به دامان آل محمد چنگ زنید، حضرت مهدى(عج) ظهور مىکند»(2)
2- رجعت و بازگشت برخى از مؤمنان صالح و پیامبران الهى مانند حضرت عیسى(ع) که در رکاب حضرت مهدى(عج) خواهند بود و در قیام و مبارزه او با ستمگران شرکت دارند.
3- مبارزات امام زمان(عج): یکى از حوادث مهم که بعد از ظهور امام زمان(ع) به وجود مىآید، مبارزه امام با دشمنان و مخالفان ظهور است. برخى از افراد و گروهها حکومت عدالت گستر امام زمان(ع) را بر نمىتابند و با حضرت به جنگ مىپردازند. مخالفان امام را افراد و گروههاى مختلف تشکیل مىدهند(3) و سیاست امام در برابر آنها متفاوت است.
امام زمان(ع) نخست همگان را به دین و صلح فرا مىخواند و با مدارا با آنها رفتار مىنماید.
امّا دشمنان دعوت امام را نادیده مىگیرند و به جنگ با امام مىپردازند. امام با بهرهگیرى از همه قدرت و امکانات، با دشمنان برخورد مىکند، و جنگ سختى به وقوع مىپیوندد.(4) از جمله جنگ امام زمان(عج) با دجال(5) و سفیانى.(6)
4- پیروزى امام زمان(عج): در این درگیرىها سرانجام حضرت پیروز مىشود. در برخى روایات از پیروزى امام بر شرق و غرب،(7)، جنوب و قبله(8) گزارش شده است.
امام باقر(ع) فرمود: «حضرت قائم از ما است و فرمانروایى حضرت شرق و غرب را فرا مىگیرد».(9) از پیامبر اسلام(ص) گزارش شده است که حضرت مهدى(عج) لشکریانش را به سراسر زمین گسیل مىدارد.(10)
5- تشکیل حکومت جهانى و برچیده شدن مرزهاى جغرافیایى:
امام مهدى(عج) حکومت جهانى تشکیل مىدهد و مرزهاى جغرافیایى را بر مىچیند. این حکومت همان حکومت آرمانى موعود است که از آن در روایات گاهى به مدینه »فاضله« سخن گفته شده است.(11) گاهى به جامعه مطلوب و گاهى به «دولت کریمه» یاد شده است.
حکومت جهانى امام زمان(ع) از مؤلّفهها و شاخصه هایى برخوردار است که تحقق هر کدام از آنها مىتواند یکى از حوادث بعد از ظهور امام زمان(ع) محسوب شوند، از جمله:
أ) گسترش عدالت:
یکى از ویژگىهاى حکومت امام زمان(ع) عدالت است. عدالت عنصر گم شدهاى است که همگان دنبال آن هستند. این گمشده در حکومت امام زمان تحقق پیدا مىکند.
پیامبر اسلام فرمود: «یملاء الأرض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئتْ ظلماً و جوراً»؛(12) امام زمان(ع) حکومت را به گونهاى سازماندهى مىکند که دیگر واژه ستم از ذهنها رخت بر مىبندد و کسى به دیگرى ظلم نمىکند؛
ب) گزینش کارگزاران شایسته:
طبیعى است که حکومت آرمانى امام زمان(ع) که رهبرى آن را امام مصلح و پارسا بر عهده دارد، کارگزاران آن نیز از صالحان و پارسایان خواهند بود، از این رو در روایات آمده است که دولت امام زمان(ع) را برخى از پیامبران و جانشینان آنان و صالحان و از اصحاب پیامبر اسلام(ص) تشکیل مىدهند. حضرت عیسى(ع) به امام زمان(ع) مىگوید: »من به عنوان وزیر فرستاده شدهام؛ نه امیر و فرمانروا.(13)
6- رشد آگاهى و دانش: یکى از حوادث بسیار مهم رشد دانش و صنعت در عصر امام زمان(ع) است. دوره ظهور دوران گسترش علم و دانایى است و مدینه فاضله اسلامى «مدینة العلم» است. با آمدن آن منجى همان گونه که ظلم جاى خود را به عدل و داد مىدهد، دانایى و فرزانگى جایگزین جهل و نادانى مىشود و جهان از نور عقل و دانش آکنده مىگردد.(14)
7- رشد عقل و خرد ورزى: در این دوره بشر به حاکمیت عقلانیت نایل مىگردد.
در روایات آمده است که در عصر ظهور حضرت مهدى(عج) برکات خداوندى به بشر ارزانى داشته و دست رحمت ایزدى بر عقلهاى مردم کشیده مىشود و مردم از نظر عقل و بصیرت در وضع بى مانندى قرار مىگیرند.(15)
پی نوشت ها:
1. نجم الدّین طبسى، ص 64 - 65.
2. احقاق الحق، ج 13،
3. نعمانى، کتاب الغیبه؛ بحارالانوار، ج 52،
4. نجم الدین طبسى، همان، ص 138.
5. منتخب الاثر، ص 60.
6. همان.
7. صافى، همان، ص 470 - 471.
8. نجم الدّین طبسى،
9. احقاق الحق، ج 13، ص 259؛ ینابیع المودّه، ص 487؛ بحارالانوار، ج 52،
10. القول المختصر، ص 23، با اقتباس از: نجم الدین طبسى، همان، ص 121.
11. مجله حوزه، ویژه امام زمان، ص 134 به بعد.
12. کنز العمال، ج 14،
13. ابن طاووس، ملاحم،
14. لطف اللَّه صافى، منتخب الاثر،
15. بحارالانوار، ج 75
┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•
پاداش منتظران حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه
(قسمت اول)
شخصيّت منتظران
عَنْ اَميرِالْمُؤْمِنينَ عليه السلام: اَلْمُنْتَظَر لِأَمْرِنا كَالْمُتَشَحَّطِ بِدَمِهِ فى سَبيلِ اللّه ِ. [منتخب الأثر/ ص 496 .]
از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل شده كه فرمود: كسى كه منتظر امر و فرمان ما باشد، همانند كسى است كه در راه خدا بخون خود غلتيده است.
فضيلت منتظران
قالَ اَبُو عَبْدِاللّه ِ عليه السلام: مَنْ ماتَ مِنْكُمْ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ لِهذَا الْأَمْرِ كَمَنْ هُوَ مَعَ الْقائِمِ فى فُسْطاطِهِ قالَ: ثُمَّ مَكَثَ هُنيئَةً، ثُمَّ قالَ: لابَلْ كَمَنْ قارَعَ مَعَهُ بِسَيْفِه، ثُمَّ قالَ: لاوَاللّه ِ اِلاّ كَمَنِ اسْتَشْهَدَ مَعَ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله. [بحارالأنوار، ج 42، ص 126.]
امام صادق عليه السلام فرمود: اگر كسى از شما بميرد در حالى كه منتظر حكومت امام زمان (عج) بوده، همانند كسى است كه با امام قائم عليه السلامدر خيمه اش بوده است، سپس اندكى درنگ كرد و فرمود: نه، بلكه همانند كسى است كه در كنار حضرت زد و خورد كند، سپس فرمود: نه، به خدا قسم، بلكه مانند كسى است كه در كنار رسول خدا به شهادت برسد.
موقعيّت منتظران
قالَ اَبُو عَبْدِاللّه ِ عليه السلام: اِنَّ الْمَيِّتَ مِنْكُمْ عَلى هذَا الاَْمْرِ، بِمَنْزِلَةِ الضّارِبِ بِسَيْفِهِ فى سَبيلِ اللّه ِ. [بحارالأنوار، ج 42، ص 126 .]
امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه در حال انتظار فرج امام زمان عليه السلامبميرد بمنزله كسى است كه در راه خدا با شمشيرش جهاد كرده است.
پاداش منتظران
عَنِ الْباقِرِ عليه السلام: وَاعْلَمُوا اَنَّ الْمُنْتَظِرَ لِهذَا الْأَمْرِ لَهُ مِثْلُ اَجْرِ الصّائِمِ. [اصول كافى، ج 2، ص 176، چاپ اسلاميه .]
امام باقر عليه السلام فرمود: بدانيد كسى كه منتظر حكومت حقّ باشد، پاداش او همانند پاداش روزه دار شب زنده دار است.
مقام منتظران
عَنْ عَلىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليه السلام: اَلْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ اَفْضَلُ اَهْلِ كُلِّ زَمانٍ ... [بحارالأنوار، ج 52، ص 122.]
از امام سجاد عليه السلام نقل شده كه فرمود: بهترين مردم هر زمان كسانى هستند كه منتظر ظهور حضرت مهدى عليه السلام هستند.
جايگاه منتظران
قالَ اَبُو عَبْدِاللّه ِ عليه السلام: مَنْ ماتَ مِنْكُمْ عَلى هذَا الْأَمرِ مُنْتَظِرا لَهُ كانَ كَمَنْ كان فى فُسْطاطِ الْقآئِم. [بحارالأنوار، ج52، ص 125 .]
امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه بر اين امر بميرد ومنتظر امام عليه السلامباشد همانند كسى است كه درخيمه امام قائم عليه السلامباشد.
┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صلوات خاصه امام رضا علیهالسلام
☘زلال عطر رضا میوزد ز جانـب طوس
☘️هوا هوای زیارت، زیارت مخصوص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴غلامتم یا قاسم...
🎧 #شور طوفانی حضرت قاسم
🎤 #کربلایی_وحید_شکری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
با نوای 🎤 #حامد_زمانی
صبر بسیار بباید؛
پدر پیر فلک را؛
تا دگر مادر گیتی؛
چون #تو فرزند بزاید...😊👌
✨اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای
🌸 مهدی یاوران عزیز سلام
👈 #اطلاعیه_مهم (تا انتها بخوانید)
💢 یک تصمیمِ خیلی مهم گرفتیم؛ این بار میخوایم با یک #چله ، در کنار هم #کرونا رو شکست بدیم!
🔹 این روزها همه جا صحبت از موجِ دومِ کروناست که کل کشور رو آلوده کرده و وضعیت خیلی از شهرها قرمزه. حالا همهی کارشناسها میگن اگه مردم این ویروس رو جدی میگرفتن و هرکس خودش مراقبت میکرد و #ماسک میزد، انقدر وضعیت خراب نمیشد.
⚠️ نمیخوایم شعار بدیم، ولی همهمون خوب میدونیم ویروسِ #گناه ، خیلی وقته جامعه رو آلوده کرده. شاید الان بهتر بفهمیم که اگه هر کدوم از ما، قبل از هرچیز مراقبِ خودمون باشیم و هر روز محاسبهی نفس داشته باشیم، امکانِ ابتلامون کم میشه و اگه خدایی نکرده مبتلا شدیم، باید خیلی زود خودمون رو درمان کنیم تا بقیهی جامعه به این ویروس آلوده نشن و گناه توی جامعه عادی نشه.
❌ #کرونا یعنی = کاهشِ رویتِ نیازِ اساسیِ بشر! و این ویروس در اثرِ آلودگیِ #چشمها ایجاد میشه. پس برای نجات از این ویروس، #چشم_ها_را_باید_شست
📅 از روز چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹ ، دقیقا ۴۰ روز مانده تا روز عاشورا؛ این #چهارمین اقدام دسته جمعی ما برای #خودسازی به نیت تعجیل در ظهور امام زمانه
👥 بیاییم همگی (از مسئولین این کانال گرفته تا تک تک شما عزیزان) تصمیم بگیریم که حداقل ۴۰ روز، از چهارشنبه ۱ مرداد تا روز عاشورا به هیچ عنوان و تحت #هیچ شرایطی با #چشم خود هیچ گناهی نکنیم و چشم ببندیم بر روی هر چه که نباید ببینیم.
🏴 ده روزِ پایانیِ این عهد، در دهه اول محرم قرار میگیریم که بهترین راه پاک کردنِ این چشمهای گنهکار، اشک بر سیدالشهداست. و کیه که ندونه که چه ارتباطی بین داستان امام حسین و امام زمان برقراره؛ از عاشورا تا ظهور...
🤝 این عهد رو همگی با خود و خدا ببندیم و به خدا بگیم: حتی اگه هیچ کاری از دست من برای ظهور حجتت برنیاد، این یک گناه رو بمدت (حداقل) چهل روز ترک میکنم تا به سهم خودم، در تعجیل فرج امامم موثر باشم.
📌دو نکته مهم:
🔺۱- اینکه فقط یک گناه (گناه چشمی) برای این کار انتخاب شد، بعلت تمرکز ویژه روی آن بوده و نمیخواستیم کیفیت را فدای کمیت کنیم. (گناه چشم، سر منشاء خیلی از گناهان کبیره و صغیره از جمله: #خودارضایی ، زنا، و... است) نیازی نیست دیگران را به این کار دعوت کنید، قرار است روی خودمان کار کنیم...
🔆 امام علی فرمودند: چشمها، دامهای شیطانند. چشم، جلودارِ فتنهها و گناهان است. (غررالحکم، ص۵۱)
برای تعجیل در فرج #چشم_ها_را_باید_شست
#چله
─═ঊ ❥❥✶🍃🌼🍃✶❥❥ঊ═─
❣﷽❣
♻️ #غدیر_و_مهدویت
💠شرح عبارات پیامبر (ص) درباره ی ویژگی های امام زمان (عج) در #خطبه_غدیر در روز #غدیر
⭕️ #عبارت_اول:
« أَلَا إِنَّ خَاتَمَ الْأَئِمَّةِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِی »
« آگاه باشید که القائم المهدی از ماست.»
⭕️در ابتدا نکاتی را درباره ی اعراب جمله فوق بیان میکنیم و آن اینکه ممکن است اعراب فوق درست باشد؛ یعنی «القائم المهدی»، خبر «انّ» و مرفوع باشد؛ اما قول صحیحتر آن است که بگوییم: «خاتم الائمة»، اسم «انّ» و «منّا» خبر آن باشد و «القائم المهدی» صفت برای «خاتم الائمة» باشد؛ یعنی منصوب بخوانیم. در این صورت ترجمه ی عبارت فوق به این شکل میشود: «آگاه باشید که خاتم الائمهای که قیامکننده و هدایتشده (یا هدایتکننده به امر پنهان) است از ماست». با این ترکیب، عبارت فوق، بار معنایی دیگری خواهد داشت :
✨✨و آن اینکه پیامبر (ص) با بیان جمله به این شکل (یعنی با نصب «القائم المهدی») میخواهد فخر و مباهات کند که آن وجود مبارک از خاندان ایشان است.
💢نکتهای را درباره ی نحوه ی اسمگذاری اَعراب بیان میکنیم، به این ترتیب که اَعراب روی شخص سه نوع اسم میگذارند:
اسمی که در بدو تولد بر روی او می گذارند، لقب و کنیه. کنیه معمولاً با توجه به ویژگیهای خاصی که آن شخص دارد یا با توجه اسم فرزند ارشد او انتخاب می شود؛ مثلاً وقتی در مورد امام زمان (عج) میگویند «ابوصالح» به این معناست که آن بزرگوار در صالح بودن سرآمد است.
اما لقب بهمعنای صفتی است که خودِ شخص دارد؛ مثلاً برخی از القاب امام زمان (عج) عبارتند از:
طاهر، زکی، رضی، مهدی، هادی، قائم، مُؤَمَّل (یعنی کسی که مورد آرزوست در روایتی آمده است که پیغمبر (ص) فرمودند:
« الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی » [4]
⭕️« اسمش اسم من است (یعنی همان اسم خاص) و کنیهاش هم، کنیه من است (یعنی ابوالقاسم).»
نکته ی دیگر اینکه غیر از پیامبر (ص)، سایر ائمه علیهم السلام نیز به تبعیت از آن حضرت، هرگز حضرت حجت علیه السلام را با نام اصلی خود نخواندهاند و پیوسته ایشان را با القاب و کنیهها یاد کردهاند. در روایات گوناگونی از نام بردن آن حضرت نهی شده و دلیل خاصی برای این دستور بیان نشده است؛ مثلاً:
💢« عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: سَأَلَ عُمَرُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام عَنِ الْمَهْدِیِّ. قَالَ یَا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَخْبِرْنِی عَنِ الْمَهْدِیِّ مَا اسْمُهُ؟ قَالَ أَمَّا اسْمُهُ فَلَا، إِنَّ حَبِیبِی وَ خَلِیلِی عَهِدَ إِلَیَّ أَنْ لَا أُحَدِّثَ بِاسْمِهِ حَتَّى یَبْعَثَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَل» [5]
💢یا این عبارت از امام زمان (عج) که در یکی از توقیعات آمده است:
« مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ سَمَّانِی فِی مَحْفِلٍ مِنَ النَّاس » [6]
💢البته از برخی روایات بهطور غیرمستقیم میتوان فهمید مراد از این عمل ائمه علیهم السلام ـ که امام زمان (عج) را با القاب و کنیهها خطاب میکردند ـ چه بوده است. مثلاً وقتی او را «قائم» میخوانند، ویژگی حضرت در قیام و زنده کردن دین از یاد رفته ی اسلام ـ پس از غیبت طولانی ـ به ذهن متبادر میشود؛ قیامی که در آن از قاتلین کربلا و از همه ی ظالمان عالم انتقام خواهد گرفت:
⭕️« (ابوحمزه) ثمالی میگوید از امام باقر علیه السلام پرسیدم: مگر همه ی شما قیام به حق نمیکنید؟ کار شما مگر حق نیست؟ مگر برای به اصطلاح إثاره حق و ترویج حق بهپا نمیخیزید؟ پس چرا به قائم گفتند قائم؟ حضرت فرمودند:
موقعی که جدّم حسین ـ که درود خدا بر او باد ـ کشته شد، فرشتگان در درگاه خدا به شیون و زاری گریه کردند و گفتند: ای پروردگار و مولای ما! رها میکنی کسانی را که برگزیده تو از میان خلقت را کشتند؟ پس خداوند به فرشتگان وحی کرد که: ای فرشتگان در جای خود آرام گیرید. قسم به عزت و جلال خودم، از تمام آنها انتقام خواهم گرفت ولو بعد از مدتی باشد. عجله نکنید. سپس خدا پرده را برداشت و ائمه از نسل امام فرشتگان خوشحال شدند و فرزندان امام حسین علیه السلام را دیدند، که نُه نفر بودند (همه نشسته بودند ولی) یک نفر ایستاده و مشغول نماز بود. خداوند فرمود: به وسیله ی آن کسی که درحال قیام و مشغول نماز است، از آنها انتقام خواهم گرفت» [7]
⭕️دلیل اینکه آن حضرت به «مهدی» ملقب شدهاند، این است که ایشان از جانب پرورگار هدایت شده و در دامان و ساحت قدس ربوی تربیت و هدایت یافته است.
🔹نویسنده #امین_خوش_رفتار
✨«اللهم عجل لولیک الفرج »✨
🔹 تبلیغ #غدیر واجب است
🌹🍃┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•
شخصی به امیرالمومنین ( علیه السلام ) گفت: من هر شب می خواهم نماز شب بخوانم ولی موفق نمی شوم! جکار کنم؟ حضرت فرمودند: «قیدتک ذنوبک» گناه تو را زنجیر کرده است
و اگر کسی دوست دارد نماز شب بخواند و موفق نمی شود باید اهل استغفار بشود تا موفق به نماز شب بشود و اشکال کار از گناهان ماست که ما را به غل و زنجیر کشیده
#غدیر_و_مهدویت 2⃣
#عبارت_دوم:
🔸« أَلَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَى الدِّین »
« بدانید که اوست غلبه کننده برهمه ی ادیان »
در تشریح این جمله باید نکاتی را در ابتدا بیان کنیم؛ اولاً فرق است بین دین و دینداری؛ دین یک ارزش است و دینداری ارزشمند. مانند رابطه ی بین ایمان و مؤمن که ایمان ارزش است و مؤمن ارزشمند. در مورد ائمه علیهم السلام بحثی وجود دارد که ائمه علیهم السلام ارزش هستند یا ارزشمند؟ ایمان هستند یا مؤمن؟ عدلاند یا عادل؟ علم اند یا عالم؟ انتقام اند یا منتقم؟ رأفت اند یا رئوف؟
🔸در اینباره باید بگوییم که انسانها غیر از ارزشها هستند. انسانها باید ارزشها را کسب کنند تا دارای آن ارزشها بشوند. لذا اگر در مورد امام زمان (عج) بپرسند که ایشان دین است یا دیندار؟ عدل است یا عادل؟ پاسخ این است که ایشان دیندار و عادل است و در نهایت میگوییم ایشان ارزشمند است. در اصطلاح ادبیات میگویند: «ذات ثبت له صفة»؛ یعنی ذاتی که صفت و ارزشی برایش ثابت شده است، که در این صورت عبارت «أَلَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَى الدِّین» اینگونه معنا میشود: «الا ان دینه ظاهر علی الدین»؛ یعنی دین او یا دین به سبب او بر همه ی ادیان غالب است.
نکته ی دیگر درباره ی این عبارت این است که پیامبر (ص) فرمودهاند: «شخصِ امام زمان (عج) بر ادیان غالب است». در بیان معنای آن یک توجیه این است که بگوییم او غالب بر ادیان است؛ یعنی او دین را غلبه میدهد بر تمام ادیان. در مورد ائمه طاهرین علیهم السلام هر دو تعبیر (یکی اینکه بگوییم آن بزرگواران دین هستند و دیگر اینکه بگوییم دیندار هستند) وجود دارد؛ یعنی وقتی قرآن میفرماید:
🔸« إِنَّما یَخْشَى اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء » [8]
« (آرى) حقیقت چنین است؛ از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او مى ترسند.»
میگویند منظور از «العلماء» یعنی ائمه علیهم السلام؛ یعنی اینها دانشمند هستند. از طرفی در زیارت آل یاسین میخوانیم:
« السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب»
« سلام بر تو ای دانش ریخته شده از آبشار توحید و خداشناسی.»
پس اطلاق علم، بر امام زمان (عج) شده است. همچنین میگوییم:
« اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ أَمْرِکَ الْقَائِمِ الْمُؤَمِّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ احْفُفْهُ بِمَلَائِکَتِکَ الْمُقَرَّبِینَ وَ أَیِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ» [9]
« خداوندا درود فرست بر ولی امر خودت که قائم و آرزو و عدلِ مورد انتظار است (پس ایشان را) با ملائکه مقربین (درگاهت) بپوشان و با روح القدس یاری اش کن ای پروردگار جهانیان».
🔸پس به امام زمان (عج) گفته میشود عدل؛ نه عادل. در ادبیات عرب هم به این گونه استعمال، مبالغه از باب «زیدٌ عدلٌ» میگویند، یعنی کسی که یک صفتی را زیاد دارد، دیگر نمیگویند «زیدٌ عادلٌ» (یعنی مشتق را بر اسم ذات حمل نمیکنند؛ بلکه خود مصدر را بر آن حمل میکنند) در نتیجه میگویند: «زیدٌ عدلٌ، زیدٌ رحمةٌ، زیدٌ علمٌ». لذا در اینجا که گفته «انه الظاهر علی الدین»؛ یعنی خودِ امام زمان (عج) بر ادیان چیره است؛ وقتی هم خودِ امام زمان (عج) دین باشد پس جدّ ایشان ـ یعنی حضرت محمد (ص) ـ نیز دین خواهد بود.
🔸لذا در اینجا پیامبر (ص) میخواهد بگوید: آگاه باشید که خود امام زمان (عج) دین و آیین من است و شخصِ اوست که غالب بر ادیان است و یا اینکه میخواهد بگوید که دین امام زمان (عج) بر همه ی ادیان غالب است. پس آگاه باشید که اگر از راه ولایت اهل بیت علیهم السلام بیرون رفتید در نهایت او خواهد آمد، مؤاخذه خواهید شد و به ناچار باید به دین او بگروید.
🔸معنای دیگری که میتوان برای این عبارت در نظر گرفت، این است که بگوییم «الدین» یعنی دین اسلام. «أَلَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَى الدِّینِ» یعنی او راهنمای دین است. ایشان راهنمای کلِ دینِ اسلام و غالب بر دین هستند. اگر بخواهیم دین را تعریف کنیم باید بگوییم که دین چتری دارد که بالای آن وجود مقدس امام زمان (عج) قراردارد. یعنی دین در اینجا به معنای ادیان نبوده و به معنای دین اسلام است. یعنی او غالب و حاکم و چیره بر کل دین اسلام است.
🔸اینکه می گوییم دین اسلام نقطه ی بلندش وجود مقدس امام زمان (عج) است، یعنی او ولی الله است و اتصال و پیوند بلاواسطه با الله دارد. چون معنای ولی و ولایت، قرب بدون حجاب است. حجاب ممکن است گناه، غفلت و یا حتی نور باشد که بین انبیا و خداوند حجب نوری نیز وجود دارد. درنتیجه «أَلَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَى الدِّینِ» یعنی کل دین، امام زمان (عج) است و در رأس مخروطِ دین قرار دارد و اگر او را نگاه کنیم، همه دین را داریم،
نویسنده : آقای #امین_خوش_رفتار
#ادامه_دارد.....
✨«اللهم عجل لولیک الفرج »✨
🔻 تبلیغ #غدیر واجب است
🌹🍃🌹🍃┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•
❣🍃
🔸یا صاحب الزمان
مارا ببخش اگر برای آمدنت شهر آماده شده اما دل ها نه...
#العجل_یا_ناجی
┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•
جمله ای تامل برانگیز روی یک سنگ قبر :
👈 ای رهگذر ،
من هم روزی
از اینجا رهگذر بودم...
┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مــظلومیت امــام زمان(عج)!!!
شیعه کجا سرت گرمه؟
امامت غریبه و تنها و آواره از میان رانده شده!!!
تو هم همچون مردمان زمانه سرگرم سرد و گرم روزگار و بالا و پایین آنے!!!
نــام : مـــهدے(عج)
ســن : ۱۱۸۱ در فــراق
اسـتان : صــاحب عــالم ولے از همہ جـا رانده شــده ` هـیچکس راهش نداد"
┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•
37.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ #راز نهفته ی #سوره_مریم و ارتباط آن با مهدویت.
✅امر به حضرت مریم (س) به پیوستن به رکوع کنندگان.
استاد #رائفی_پور
#پست_ویژه
#منجی_در_ادیان
#قران_و_مهدویت
#کلیپ_مهدوی
🌹🍃🌹🍃┄┅═❁♡ا🌷
┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ #کلیپ_مهدوی
✔️ این کلیپ را برای کسانی که به نزدیک بودن #ظهور شک دارند بفرستین📡
👌 این کلیپ راببینید که چطور 1400سال پیش امامان ما از علائم ظهور سخن می گفتند و امروز ما شاهد ظهور تمام آن علائم هستیم.
#نشانه_های_ظهور
#اخرالزمان
🌹🍃🌹🍃
┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•
قول میدی
🌺
💚
🍂
اگه خوندی
🌺
💚
🍂
توهرشرایطی
🌺
💚
🍂
که هستی
🌺
💚
🍂
کپی کنی
🌺
💚
🍂
وتا اونجایی که
🌺
💚
🍂
میتونی منتشرکنی
🌺
💚
🍂
اللهم
🌺
💚
🍂
عجل
🌺
💚
🍂
لولیک
🌺
💚
🍂
الفرج و
🌺
💚
🍂
العافیه و
🌺
💚
🍂
النصر
🌺
💚
🍂
اگه سر قولت هستی این پیامو منتشر کن تا همه برای ظهور #مهدی عج دعا کنن😊
┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•
1_25943315.mp3
7.05M
مجموعه فایل صوتی #اخرین_مراحل_انتظار
جلسه پنجم
استاد#پناهیان
فوق العاده عالی
ارزش وقت گذاشتن دارد👌
حجم۷مگ
🌹🍃🌹🍃
┄┅═❁♡ا🌷ا♡❁═┅┄
🆔@mantazeran❤️👈
•┈•••✾•منتظران ظهور•✾•••┈•