📝 انتهای جلسه 2 مقداری استاد وارد اصل بحث شدند که باب اوّل کتاب الموت بحار الانوار را به بحث کردند که ان شاء الله با جلسه 3 یکجا قرار داده خواهد شد
منطق فهم حدیث
❗️نکته قابل توجّه این بود که بنظر می رسد که با این دسته بندی استاد (فقه الاحکام، فقه المعارف و فقه الاخلاق) مطالب و مثال هایی که در کتاب منطق فهم حدیث استاد طباطبایی آمده بود بیشتر ناظر به فقه الاخلاق و در درجه ی بعدی فقه المعارف بود و خیلی به ندرت از فقه الاحکام بحث کرده بودند.
در واقع ایشان در صدد ارائه اصول فقه الاخلاق و المعارف بوده اند.
منطق فهم حدیث
تبویب مطلوب و عملیاتی مراحل 12 گانه #منطق_فهم #جمع_بندی #عملیاتی
لذاست که مقدار زیادی از کتاب را برده بودند روی فهم مراد جدّی (فهم ثانویّه) از طریق دیدن آن در نظام معارفِ دینی حال آنکه اینکار شاید بدین شکل در فقه الاحکام لازم نباشد.
البته توجّه شود که مشابه این بحث را با عنوان ((نظام شریعت)) در اصول فقه الاحکام نیز داریم.
منطق فهم حدیث
استاد در اين جلسه باب 1 رو توضيح دادند و مطابي در مورد تبويب مناسب بحث موت در منظومه اعتقادات شيعه از نگاه اهل بيت عليهم السلام بيان كردند كه ذيل حديث 4 مطالب را ذكر كردند
سوال اصلي بحث: دين و شارع مقدّس با چه چهارچوب و تبويبي مي خواسته اند معارف را به ما منتقل كنند؟ با تبويب كلام مرسوم و يا تبويبي ديگر مدّنظر آنها بوده است؟
خلاصه بحث: كلام مرسوم بخاطر وقايع تاريخي اين چنين تبويب بندي شده است و لزوماً تبويب مطلوب شارع مقدّس براي انتقال معارف به ما نبوده است و براي پي بردن به تبويب مطلوب لازم است به خود كتاب و سنّت رجوع كنيم كه روايت 4 اين باب در واقع بيان نگاه اهل بيت عليهم السلام به ماجراي موت و معاد در نظام انديشه اسلامي است و لذا ميتوان از آن جهت رسيدن به تبويب مطلوب اين بحث استفاده كرد.
#خلاصه
#تبويب_كلام
منطق فهم حدیث
استاد در این جلسه مباحث قبل را کامل کرده و تیترهای زیر را به بحث اضافه می کنند:
- پیگیری بخث انسان شناسی در بحارالانوار
- تبویب مطلوب تمام بحث های معارفی از دیدگاه علّامه طباطبایی
- توضیحاتی پیرامون اهمیّت بحارالانوار و کار بزرگ علامه مجلسی: در تقریر آورده نشده است و برای اطلاع از آن می توانید به انتهای صوت مراجعه کنید
منطق فهم حدیث
استاد در این جلسه مباحث قبل را کامل کرده و تیترهای زیر را به بحث اضافه می کنند: - پیگیری بخث انسان ش
نکاتی در مدح علامه مجلسی
هیچ کسی مانند علامه کتابی که احادیث معارفی و اعتقادی تا این حد جمع آوری شده بود، نداریم. یک کتاب معارفی قبل علامه هست: الکافی . که خود اصول کافی هم در اعتقادات و معارف، 8-9 باب دارد. البته قصد کافی هم جمع آوری کل روایات نبوده(در مقدمه اش آمده).
حرف ما یک در واقع یک حاشیه است در دل کار اصلی و بزرگ علامه مجلسی که تا توانسته روایات را جمع کرده اند. حالا ما نهایتا میگیم تبویب فلسفی مثلا بهتر از تبویب کلامی است.
همین باب موت رو هیچکس اینگونه جمع آوری نکرده است.
انگیزه ی علامه از تالیف بحار
ایشون از عدم رجوع مردم به روایات رنج میبردند. کتابی تالیف کرده اند در 32سالگی به نام فهرستِ مصنفاتِ اصحاب یا فهرست کتبِ عَشَره . با رمزگذاری ها و علامت گذاری هایی که روی 10 کتاب انجام میدن(احتجاج و امالی و خصال و عیون اخبار الرضا و علل الشرائع و معانی الاخبار و التوحید و قرب الاسناد و مجالس شیخ طوسی و تفسیرعلی بن ابراهیم قمی) و با عددگذاری ها و علائم اختصاری، ریزموضوعاتی انجام میده و ذیل هرموضوع، علامت اختصاری و عدد مربوطه را برای ارجاع به این10 کتب در ذیل موضوع مدنظر قرار میدن. تا یک نظم و تبویب مشخص و کاربردی به این 10 کتاب داده باشند.
سپس میگن گویا هنوز رجوع مردم به روایات کم است. چون بعضی اصل این کتب رو ندارند و یا این اعداد و علائم، شاید سخت باشه و... . لذا میان طبق همین فهرست، تمام روایات رو یک جا جمع می کنند و دقیقا بحار از این جا متولد می شود. لکن طبق همون تبویب ولی روایات کتب دیگر رو هم می آورند و به این 10 کتاب اکتفاء نمی کنند. البته تبویب بحار تفاوتهایی با تبویب فهرست کتب عشره دارد. مثلا کتاب سماء و عالَم، در فهرست کتب عشره، بعد از معاد اومده(که شاید اون بهتر بوده). به هر حال، کار عظیمی انجام گرفته. گشتن بین کتب و نُسخ و ... .
#بحار_الانوار
#علامه_مجلسی
برای جلسه بعد:
شبیه روایت4 در باب اول رو در باب4 بگردید و پیدا کنید. ضمنا ببینید آیا می توان نظم مشخصی برای روایاتِ موجود در یک باب(مانند باب4 که پر روایت است) پیدا کرد یا خیر . به نحوی سعی کنید مثلا آنها را ذیل 4-5 عنوان کلی دسته بندی کنید.
برداشت ها و نکات شخصی
1- به نظر، اولا باید توجه داشت که این چنین تبویبی(تبویبِ مصطلح به تبویبِ فلسفی) علاوه بر اینکه خیلی از مباحث و نگاه ها در زمان ایشون مطرح نبوده است، ممکن بود احتمالا با هدف اولی ایشون هم ناسازگاری داشته باشد. چراکه هدف اولی، جمع آوریِ هرچه بیشتر روایات بوده است. لکن نظام بندی این روایات به این نحو دقیق و ظریف، زمان زیادی می طلبد. چه بسا فقط نظام بندی یکی از همین ابواب، سالها مطالعه و زمان ببرد. پس طبیعی است که بیشتر زمان و وقت، برای جمع آوری روایات بوده باشد.
2- ثانیا اینکه خود همین تبویب پیشنهادی هم هنوز تبویب جاافتاده ای نیست و نیاز به زمان دارد تا راستی آزمایی شده و بتواند مانند تبویب علم کلام،جای خود را در اذهان و افکار بیابد(درصورتی که واقعا تبویبِ حقی باشد به این صورت که مطابق ادعای خالقانِ آن، تبویبِ مدنظر آیات و روایات باشد)
3- در جلسه ی سوم بیان شد که تبویب موسوم به تبویب علم کلام، یک منشا تاریخی دارد. اگر این حرف درست باشد، شاید یکی از علل انفعال علم کلام در زمان ما، در قالبِ همین تبویب ماندن است. دیگر دعوای بین اشاعره و معتزله و امامیه و عناوینِ مباحث آنها، اکثرا حل شده اند یا منسوخ شده اند و شاید اساسا زمین بازی تغییر کرده است! لذا اگر بخواهیم علم کلام، حالت تهاجمی و فعال داشته باشد و به نوعی دست برتر را ایفاء کند، تغییر تبویبِ مباحث اعتقادی و معارفی می تواند از اساسی ترینِ راه ها برای نیل به این هدف باشد. البته با ذکر این نکته که کلام قدیم و سنتی، پایه و اساس کلام جدید خواهد بود(یعنی توجه شود که رفتن به سمت کلام جدید، مطلقا به معنای پشت کردن به دستاورد های 1000ساله ی کلام قدیم نخواهد بود. بلکه اتفاقا این دستاوردهای عظیم، حامی و معتضدِ کلام جدید خواهد بود) .
#کلام #کلام_مطلوب
4- تبویب پیشنهادیِ مطرح شده، موسوم به تبویب فلسفی، هنوز کامل برایم روشن نیست. یعنی سیری که استاد فرمودند که روشن است که کامل روی آیات و روایات می نشیند، برای بنده روشن نبود. باید دقیقا معلوم شود که این تبویب، از کجا شروع می شود و چرا؟ و به کجا ختم می شود و چرا؟ و سپس با منطومه ی آیات و روایات تطبیق داده شود.
5- به نظر، پیدا کردنِ مقیاس و تبویبی منطقی و مناسب در نظام معارفیِ اسلام، اولین و اساسی ترین قدم در فقه المعارف می باشد. خط کشِ متقن و مطمئنی که بتوان هرجا از آن جهت مرز بندی و نظام بندیِ بین مباحث استفاده کرد. ظاهرا عمده ی کار، دسترسی و یافتنِ همین نگاه کلان باشد.
#اهمیت_تبویب
5.mp3
6.35M
لینک دانلود :
http://bayanbox.ir/download/7721495319064609891/5
image_2021-09-17_19-00-49.png
126.7K
استاد در اين صوت روايت چهارم باب 1 را خوانده و شرح دادند
🌱 آنچه گذشت ...
◽️بعد از شهادت حاج قاسم و نیمه تعطیل شدن دروس بخاطر اپیدمی کرونا، قرار شد با یکی از دوستان یک سری کارهای علمی - مطالعاتی رو انجام بدیم که بهتر از وقت مون استفاده کنیم، از حدیث خوانی گرفته تا فقه الحدیث و سیر مطالعاتی آثار رهبری و مطالعات تاریخی. برای اینکه کار نظم بگیره برای هر کدوم کانالی تاسیس کردیم که البته برای ما استفاده مباحثه ای داشت ولی خود به خود مخاطبینی هم پیدا کردند. این کانال ها و محتوی و آدرس هر کدوم عبارتند از:
1️⃣ کانال فقه الحدیث با عنوان ((منطق فهم حدیث)): خلاصه و نکاتی پیرامون کتاب منطق فهم حدیث استاد سیدکاظم طباطبایی در موضوع فقه الحدیث + مباحث فقه المعارف استاد بغدادی
https://eitaa.com/manteghefahmhadith
2️⃣ کانال حدیث خوانی باب فضل قرآن و دعای اصول کافی با عنوان ((اصول کافی)): این کانال برداشت های شخصی دو نفر، از احادیث باب فضل قرآن و دعای اصول کافی است. اعتماد و اطمینان به مطالب بیان شده جز با ارجاع به اساتید اهل فن، کاری ناپسند است و از اعتدال به دور ...
https://eitaa.com/osolekafi
3️⃣ کانال مطالعات تاریخی با عنوان ((مطالعات تاریخیِ مناسبت محور)): برنامه مطالعاتی کتب تاریخی در مناسبت های مختلف به همراه معرّفی کتب مناسبتی.
https://eitaa.com/tarikhemonasebati
4️⃣ کانال سیر مطالعاتی صراط (نظام فکری مقام معظم رهبری) با عنوان ((سیر مطالعاتی صراط)): کانالی برای به اشتراک گذاری سیر مطالعاتی صراط پیرامون نظام فکری رهبری تحت برنامه خانه طلاب جوان. #كار_ما_مطالعه_است
https://eitaa.com/joinchat/433651796Cbfdb255179
5️⃣ کانال مرجع که سایر کانال ها با ایده ی آن راه اندازی شده بودند با عنوان ((مباحثه نوشتاری)): محلی برای به اشتراک گذاری مطالبی که بصورت نوشتاری مباحثه شده اند، توسط دو سرباز ...
https://eitaa.com/joinchat/423690324Cbb3667d3ef
◽️یک کانال شخصی هم راه انداختم با موضوع #قیام_لله و برای ادای دین به حاج قاسم. البته متاسفانه بخاطر مشغله های درسی ادامه پیدا نکرد ولی هنوز موضوعش تو ذهنم هست و دارم پرورشش میدم. ان شاء الله که یه روزی چیزی ازشون در بیاد!
توضیح کانال: تلاشی در جهت بیدار کردن حاج قاسم درون ...
https://eitaa.com/maktabehhajghasem
🌱 جایی که ایستاده ایم ...
◽️بعد از تمام این کارها که غالباً هدف تبلیغی نداشتند و بیشتر برای رشد علمی و طلبگی خودمون بودند، رسیدیم به امروز و اینجا! با یک دوستِ دیگه به جایی رسیدیم که دیدیم حیفه محتواهایی که تو حوزه می شنویم رو با بقیّه به اشتراک نذاریم! بخاطر همین بود که دو تا کانال راه انداختیم، یک کانال مخصوص حوزه و دیگری برای عموم مردم.
1️⃣ کانال عمومی با عنوان ((إحیاء)): طلبگی در فضای مجازی
https://eitaa.com/ehyaeh
2️⃣ کانال حوزوی با عنوان ((أحیاء)): حوزه انقلابی
https://eitaa.com/ahyahe
ان شاء الله به مرور سعی می کنم مطالب کانال های علمی قبلی رو جمع بندی کرده و در کانال حوزوی بارگذاری کنم.
◽️تمام این مطالب رو نوشتم برای مخاطبین عزیزی که لطف داشتند و کانال های قبلی رو دنبال کردند. اوّلاً همونجوری که عرض کردم ما هدف تبلیغی نداشتیم ولی از همه عذرخواهی می کنم، اگر کم کاری کردیم و تعطیل شدیم و یا اگر وقت گرانبهاشون رو گرفتیم و چیزی حاصل شون نشد. ثانیاً دعوت شون کنم به کانال حوزوی جدید، بلکه بدرد شون بخوره و براشون فایده داشته باشه.
#کانال
#آدرس