eitaa logo
مَنظومه یِ حُسن
924 دنبال‌کننده
332 عکس
16 ویدیو
0 فایل
💎منظومه ای از : ✅مطالب اخلاقی،فلسفی و عرفانی برای تهذیب و معرفت نفس ✅سخنان گهربار و راهگشا از عرفای بالله ◀ارسال نظرات و تبادل: 🆔 @Hafeze_ser
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻چرا عید از همه‌ی اعیاد بالاتر است؟ رهبرانقلاب: اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید عیدالله‌الاکبر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئله‌ی به مسئله‌ی دیگری قابل تطبیق نیست. 🔹همین آیه‌ی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سوره‌ی مائده است، با غیر مسئله‌ای در وزن و اهمّیّت و اندازه‌ی مسئله‌ی ، قابل تطبیق نیست. 🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر درباره‌ی نماز، زکات و جهاد نیامده است. 🔸پس این یک قضیّه‌ی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیّه‌ی نظام حکومت و امامت در جامعه‌ی اسلامی. ۹۵/۰۶/۳۰ @manzoomeye_hosn
20 توصیه امیرالمومنین علی (ع) درباره آداب غدیر @manzoomeye_hosn
🔻جلال الدين محمد مولانا مولوي (م. 670 ق.) در ديوان ماندگار خود ميگويد:🔻 @manzoomeye_hosn تا صورت پيوند جهان بود، علي بود شاهي كه ولي بود و وصي بود، علي بود تا نقش زمين بود و زمان بود، علي بود سلطان سخا و كرم و جود، علي بود 🔻ملاي رومي در اين غزل مولا علي، عليهالسلام، را مانند يك شاعر شيعي با اوصاف و امتيازهايي چون: «ولي»، «وصي» و «معصوم به نص قرآن» ميستايد و در ضمن رباعيات خود ميگويد: 👇👇👇👇👇 روزي نشد از سر علي كَس آگاه يك ممكن و اين همه صفات واجب زيرا كه نشد كَس آگه از سر الاه لا حول و لا قوة إلاّ باللّه 🔻در دفتر ششم مثنوي نيز به تفسير حديث «من كنت مولاه فعليّ مولاه» پرداخته، ميگويد: 👇👇👇👇👇👇👇 زين سبب پيغمبر با اجتهاد گفت هر كَس را منم مولا و دوست نام خود و آن علي مولا نهاد ابن عمّ من علي مولاي اوست @manzoomeye_hosn
جبریل از آسمان تبسم آورد شیرینی دین برای مردم آورد نعمت ز ولایت علی(علیه السلام) بهتر چیست؟ والله که «أتممت علیکم» آورد 🌸 عید سعید غدیر خم بر شما مبارک باد 🌸 @manzoomeye_hosn
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَيَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاء كَرْهًا وَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا» ای کسانی که ایمان آورده اید، شما را حلال نیست که زنان را برخلاف میلشان به ارث ببرید و تا قسمتی از آنچه را که به آنها داده اید باز پس ستانید بر آنها سخت مگیرید، مگر آن که مرتکب فحشایی به ثبوت رسیده شده باشند و با آنان به نیکویی رفتار کنید و اگر شما را از زنان خوش نیامد، چه بسا چیزها که شما را از آن خوش نمی آید در حالی که خدا خیر کثیری در آن نهاده باشد. (نساء/19) @manzoomeye_hosn
مَنظومه یِ حُسن
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَيَحِلُّ لَكُمْ أَن
شأن نزول: ♦در تفسیر مجمع البیان از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که این آیه درباره کسانى نازل شده که همسران خود را بدون این که همچون یک همسر با آنها رفتار کنند، نگه میداشتند، به انتظار این که آنها بمیرند و اموالشان را تملک کنند. ♦و از ابن عباس نقل شده: آیه فوق درباره افرادى نازل شده که همسرانشان مهر سنگین داشتند و در عین این که تمایل به ادامه زناشوئى با آنها نداشتند، به خاطر سنگین بودن مهر، حاضر به طلاق آنها نمى شدند، و آنها را تحت فشار قرار مى دادند تا مهرشان را ببخشند و طلاق گیرند. 🌺🌺🌺🌺 تفسیر: باز هم دفاع از حقوق زنان ♦در آغاز سوره گفتیم آیات این سوره با بسیارى از اعمال نارواى دوران جاهلیت مبارزه مى کند. آیه مورد بحث به چند عادت ناپسند آن دوران اشاره کرده و به مسلمانان هشدار داده که آلوده آنها نشوند: ♦از جمله همان طور که در شأن نزول گفته شد، یکى از رفتارهاى ظالمانه مردان، در دوران جاهلیت این بود که با زنان ثروتمندى که از زیبائى بهره اى نداشتند ازدواج مى کردند، سپس آنها را به حال خود وامى گذاردند، نه آنها را طلاق مى دادند و نه همچون یک همسر با آنها رفتار مى نمودند، به امید این که مرگشان فرا رسد و اموالشان را تملک کنند. ♦مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! براى شما حلال نیست که از زنان از روى اکراه و ایجاد ناراحتى، ارث ببرید (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ کَرْهاً) و به این ترتیب، عمل فوق را محکوم ساخته است. ♦و یکى دیگر از عادات نکوهیده آنها این بود که زنان را با وسائل گوناگون، تحت فشار مى گذاشتند تا مهر خود را ببخشند و طلاق گیرند. این کار مخصوصاً بیشتر در موقعى بود که زن مهریه سنگینى داشت، آیه فوق این کار را ممنوع ساخته، میفرماید: و آنها را تحت فشار قرار ندهید، به خاطر این که قسمتى از آنچه را به آنها پرداخته اید، تملک کنید (وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَیْتُمُوهُنَّ) ♦ولى این حکم استثنائى دارد که در جمله بعد به آن اشاره شده است و آن این که: اگر آنها مرتکب عمل زشت و ننگینى گردند، شوهران مى توانند آنها را تحت فشار قرار دهند، تا مهر خود را حلال کرده و طلاق بگیرند، مى فرماید: مگر این که آنها عمل زشت آشکارى انجام دهند (إِلاّ أَنْ یَأْتینَ بِفاحِشَة مُبَیِّنَة) ♦در حقیقت این کار یک نوع مجازات و شبیه گرفتن غرامت در برابر کارهاى نارواى این دسته از زنان بود. ♦اینکه منظور از فاحِشَة مُبَیِّنَة، عمل زشت آشکار در آیه فوق، خصوص اعمال منافى عفت است، یا هر گونه ناسازگارى شدید؟ در میان مفسران گفتگو است. ♦اما در حدیثى که از امام باقر(علیه السلام) نقل شده، تصریح گردیده: مراد نشوز است. گر چه مرحوم طبرسى مى گوید: اولى این است که هر گونه معصیتى را شامل شود. ♦و بعید نیست منظور هر گونه مخالفت شدید زن، نافرمانى و ناسازگارى را شامل شود، نه هر مخالفت جزئى; زیرا در مفهوم کلمه فاحشة اهمیت و فوق العادگى افتاده است و ذکر کلمه مُبَیِّنَة نیز آن را تأکید مى کند. ♦سپس دستور معاشرت شایسته و رفتار انسانى مناسب با زنان را صارد مى کند، مى فرماید: با آنها به طور شایسته معاشرت کنید (وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ). ♦و به دنبال آن، اضافه مى کند: حتى اگر به جهاتى از همسران خود رضایت کامل نداشته باشید و بر اثر امورى آنها در نظر شما ناخوشایند باشند، فوراً تصمیم به جدائى و یا بد رفتارى نگیرید و تا آنجا که در قدرت دارید مدارا کنید; زیرا ممکن است شما در تشخیص خود گرفتار اشتباه شده باشید، و آنچه را نمى پسندید خداوند در آن خیر، برکت و سود فراوانى قرار داده باشد، مى فرماید: و اگر از آنها (به جهتى) کراهت داشتید (فوراً تصمیم به جدائى نگیرید) چه بسا چیزى خوشایند شما نباشد و خداوند خیر فراوانى در آن قرار مى دهد (فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللّهُ فیهِ خَیْراً کَثیراً) ♦بنابراین، تا کارد به استخوان شما نرسد، سزاوار است معاشرت به معروف و رفتار شایسته را ترک نکنید، به خصوص این که بسیار مى شود همسران درباره یکدیگر گرفتار سوء ظن هاى بى دلیل و حب و بغض هاى بى جهت مى گردند و قضاوت هاى آنها در این حال، غالباً نادرست مى باشد. تا آنجا که خوبى ها در نظرشان بدى و بدى ها در نظرشان خوبى جلوه مى کند، ولى با گذشت زمان و مدارا کردن، تدریجاً حقایق آشکار مى شود. ♦ضمناً باید توجه داشت تعبیر خَیْراً کَثیراً در آیه، مفهوم وسیعى دارد که یکى از مصادیق روشن آن فرزندان صالح، با لیاقت و ارزشمند است. تفسیر نمونه/ ذیل آیه 19 سوره نساء» @manzoomeye_hosn
♨️ امام زمان علیه السلام : 👈 ظهور ما ناگهانی و وقتی است که فرصت توبه نیست پس به ما تقرب جویید ! 🌿 امام عصر ارواحنا فداه : 🌹 هرکس از شما باید به آنچه که او را به دوستی ما نزدیک می کند عمل کند و از هرچه موجب نزدیکی به ناخشنودی و خشم ماست دوری کند ، چراکه امر ظهور ما ناگهانی است و زمانی است که توبه منفعتی ندارد و ندامت از گناهان او را از عقاب ما نجات نمی دهد ، پس خدا رشد و بالندگی را به شما الهام کند و توفیق رحمتش را به شما لطف کند ... 🌹 ... لیعمل ( فیعمل ) کلّ إمرءٍ منکم بما یقربه من محبّتنا و لیجتنب ما یدنیه من کراهتنا و سخطنا فإنّ أمرنا یبعثه فجاءة حین لاتنفعه توبة و لاینجیه من عقابها ندم علی حوبة و الله یلهمکم الرّشد و یلطف لکم فی التّوفیق برحمة .../ 📚 احتجاج طبرسی ج ۲ ص ۳۲۴ @manzoomeye_hosn
امام کاظم عليه السلام : «لَتَأمُرونَ بِالمَعروفِ و لَتَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ ، أو لَيُسـتَعمَلَنَّ عَلَيكُم شِرارُكُم فيَدعوا خِيارُكُم فلا يُستَجابُ لَهُم . » بايد امر به معروف و نهى از منكر كنيد، و گر نه نابكاران شما، زمام كارهايتان را به دست مى گيرند، آنگاه نيكانتان دعا كنند، ولى دعايشان مستجاب نشود. (تهذيب الأحكام ج٦صفحه ١٧٦ حدیث٣٥٢) @manzoomeye_hosn
👈ما دوستدار علی هستیم، نه شیعه علی! ⛔️شیعه دروغ نمیگوید! ⛔️شیعه ریا نمیکند! ✅شیعه در کنارمحروم ومستضعف است! ✅شیعه جلوی ستم می ایستد و ⛔️نمیگوید من بیطرفم! ⛔️شیعه حرام نمیخورد! پس نگویید ماشیعه هستیم، بگویید ما دوستدار اهل بیت هستیم. 🔸حسن رحیم پور ازغدی، گزیده ای از سخنرانی غدیر؛ حل المسائل بشریت @manzoomeye_hosn
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 « وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلاَ تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَاناً وَإِثْماً مُّبِيناً اگر خواستید زنی به جای زنی دیگر بگیرید و او را مال فراوان داده اید، نباید چیزی از او بازستانید آیا به زنان تهمت می زنید تا مهرشان را باز پس گیرید؟ این گناهی آشکار است. (نساء./20) @manzoomeye_hosn
مَنظومه یِ حُسن
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 « وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ
♦شأن نزول: پیش از اسلام، رسم بر این بود که اگر مى خواستند همسر سابق را طلاق دهند و ازدواج جدیدى کنند، براى فرار از پرداخت مهر، همسر خود را به اعمال منافى عفت متهم مى کردند و بر او سخت مى گرفتند، تا حاضر شود مهر خویش را که معمولاً قبلاً دریافت مى شد بپردازد، و طلاق گیرد، و همان مهر را براى همسر دوم قرار مى دادند. آیه فوق به شدت از این کار زشت جلوگیرى کرده و آن را مورد نکوهش قرار مى دهد. 🌺🌺🌺🌺🌺 تفسیر: از مهریه همسر چیزى کم نگذارید! ♦این آیه، نیز براى حمایت قسمت دیگرى از حقوق زنان نازل گردیده و به عموم مسلمانان دستور مى دهد: به هنگام تصمیم بر جدائى از همسر و انتخاب همسر جدید حق ندارند چیزى از مهر همسر اول خود را کم بگذارند، و یا اگر پرداخته اند، پس بگیرند، هر قدر هم مهر زیاد باشد، مى فرماید: اگر تصمیم گرفتید که همسر دیگرى به جاى همسر خود انتخاب کنید، و مال فراوانى (به عنوان مهر) به او پرداخته اید، چیزى از آن را پس نگیرید (وَ إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ زَوْج مَکانَ زَوْج وَ آتَیْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئاً). ♦ به معنى مال و ثروت زیاد است. راغب در کتاب مفردات مى گوید: اصل قنطار از قنطره به معنى «پل» است و چون اموال زیاد همچون پلى هستند که انسان در زندگى مى تواند از آنها استفاده کند، از این جهت به آن قنطار گفته اند. ♦زیرا فرض این است که: طلاق در اینجا به خاطر منافع شوهر صورت مى گیرد، نه به خاطر انحراف زن از جاده عفت، بنابراین دلیلى ندارد که حق مسلّم آنها پایمال شود. ♦سپس اشاره به طرز عمل دوران جاهلیت در این باره نموده، که همسر خود را متهم به اعمال منافى عفت مى کردند، مى فرماید: آیا براى باز پس گرفتن مهر زنان متوسل به تهمت و گناه آشکار مى شوید (أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبیناً). ♦یعنى اصل عمل، ظلم است و گناه، و متوسل شدن به یک وسیله ناجوانمردانه و غلط، گناه آشکار دیگرى است. تفسیر نمونه/ ذیل آیه 20 سوره نساء» @manzoomeye_hosn
🌺 علی علیه السلام : 🍀 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا يُؤَدِّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِي لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ 🌸 عجز انسان از شناخت ذات خدا : سپاس خداوندی را كه سخنوران از ستودن او عاجزند، و حسابگران از شمارش نعمت های او ناتوان، و تلاش گران از ادای حق او درمانده اند. خدایی كه افكار ژرف اندیش، ذات او را درك نمی كنند و دست غوّاصان دریای علوم به او نخواهد رسید. 📚 نهج_البلاغه ، خطبه ۱ ✅✅✅صلوات ✅✅✅ @manzoomeye_hosn