eitaa logo
مَنظومه یِ حُسن
924 دنبال‌کننده
332 عکس
16 ویدیو
0 فایل
💎منظومه ای از : ✅مطالب اخلاقی،فلسفی و عرفانی برای تهذیب و معرفت نفس ✅سخنان گهربار و راهگشا از عرفای بالله ◀ارسال نظرات و تبادل: 🆔 @Hafeze_ser
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 بصیرت و نفوذ امام هادی (ع): جالب است که امام هادی (ع) در دستگاه حکومت آن قدر نیروهای نفوذی داشت به حدی که گاهی این گزارشها که از مکه یا مدینه به بغداد یا سامرا می رفت ، امام متوجه می شد از جمله در یک موردی که این گزارشات ارسال می شد ، و داشتند متوکل را حساس می کردند که او دارد اینجا ریشه تو را می زنند ، عده ای با اسلحه این کار را می کنند اما او بدون اسلحه ریشه تو را زده است و عملا آنهایی هم که در جاهای مختلف جنگ مسلحانه می کنند از لحاظ معنوی و باطنی تکیه و اعتمادشان به این جوان است . در هر صورت طوری می شود که دوست و دشمن می فهمند که خطر فوق العاده جدی است. یک پزشک حکومتی در دستگاه عباسی که مسیحی هم هست و پزشک بسیار برجسته و فوق تخصص دنیا هم بود؛ ایشان خودش در سامرا یک گفتگویی دارد با یکی از حکومتی های دیگر، و آنجا می گوید که من شنیدم که خلیفه و حاکمیت ، احساس خطر کرده است و می خواهد این جوان ۱۸- ۱۹ ساله یعنی امام هادی (علیه السلام) را که نمی تواند در مدینه او را تحمل کند، می خواهند او را محترمانه بازداشت کنند و او را به سامرا بیاورند من فکر میکنم طبق خبرهایی که شنیده ام اینها به شدت نگران هستند که نه فقط نخبگان ، بلکه کل مردم و توده ها به سمت ایشان گرایش شدیدی پیدا کرده اند و اینها احساس خطر می کنند که این جوان ، حکومت را کلا از دست بنی عباس خارج کند و من احساس می کنم به خاطر این احساس خطر جدی است که می خواهند ایشان را به سامرا بیاورند. این خیلی مهم است که پزشک ویژه متخصص دربار، یک چنین برداشتی از قضیه دارد که مسئله فقط بازداشت یک نفر، یک انقلابی، یک مزاحم و یک انسان متفکر، نیست. بلکه بازداشت کسی است که عملا پایه ها و ارکان حاکمیت و امپراتوری و بزرگ ترین ابرقدرت جهان را به لحاظ باطنی و معنوی و ظاهرا با دست های خالی به لرزه انداخته است. این برای شناخت امام هادی علیه السلام) لازم است که یک جوان ۱۸- ۱۹ ساله، چرا آنقدر خطرناک به نظر می آید ، توسط متوکل، خلیفه ای که کمر امپراتوری روم را شکسته ، شرق و غرب عالم از او حساب می برند، عملا قدرت اول جهان است ، بزرگترین امپراتوری جهان است چرا یک چنین امپراتوری، از یک جوان ۱۸- ۱ ساله، در گوشه مدینه می ترسد و این ترس صریحا در حرف هایشان هست با اینکه ایشان اسلحه هم برنداشته است. 🔶گزیده ای از سخنرانی استاد رحیم پور ✅واقعه‌ی عاشورا نادیده گرفتن غدیر بود. @manzoomeye_hosn
📍مسلمانِ عادتی یا راستین؟! مسئله این است! 🔸از دهه سوم به اين طرف، نهضت با نوع سومى از مسلمانان روبه‌روست: مسلمانانِ «پدر و مادرى» و «اقليمى» كه ماها باشيم. چرا شما مسلمانى؟ چون در خانه پدر و مادر مسلمان به دنيا آمده‌ام. اگر در خانه پدر و مادر مسيحى به دنيا آمده بودم چه بودم؟ مسيحى بودم. اگر در خانه پدر و مادر بی‌دين و مادى به دنيا مى‌آمدم چه بودم؟ مُلحد و مادى بودم. 🔸اگر مسلمانِ اقليمى يا مسلمان شناسـنامه‌اى، مسلمان زاده شده باشد و در خانه پدر و مادر مسلمان اگر درست ساخته شده باشد و صحيح تربيت بشود، يعنى درست به او برسند و يا خودش به خودش برسد، مسلمانِ راستين مى‌شود؛ يعنى از مسلمانان گروه اول می‌شود. وگرنه مسلمانى می‌شود كه چون پدر و مادرش مسلمان بودند مسلمان است. من به اينها مسلمانهاى عادتى می‌گويم زيرا عادت كرده‌اند مسلمان باشند. 💬 شهید_بهشتی 📚 سه گونه اسلام، ص۲۵ ✅واقعه‌ی عاشورا نادیده گرفتن غدیر بود. @manzoomeye_hosn
✅مبلغ غدیر باشیم ✍️ در کلّ قرآن، آیات زیادی داریم که خدا درباره دستوراتِ مختلفِ اعتقادی، اخلاقی، احکام و... به پیامبر می‌فرماید: «قُل» یعنی ای پیامبر! به مردم بگو. 🔴 و پیامبر هم همیشه، دستور خدا رو اجرا میکرد، و پیامِ الهی رو برای مردم بازگو میکرد. ♦️♦️امّا در روز غدیر، آیه‌ای که برای اعلامِ جانشینیِ حضرت علی (ع) نازل شده، یه لحن دیگه‌ای داره: 🕋 یٰا أَیُّهَا الرَّسُولُ، بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ، فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ وَ اللّٰهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّٰاسِ، إِنَّ اللّٰهَ لاٰ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکٰافِرِینَ. 💢 ای رسول خدا! 💢 آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، به مردم ابلاغ کن، 💢 و اگر چنین نکنی، رسالتِ الهی را نرسانده‌ای، 💢 و بدان که خداوند تو را از شرّ مردم و کسانی که تحمّل شنیدن این پیام مهم را ندارند، حفظ می‌کند. 💢 همانا خداوند گروه کافران را هدایت نمی‌کند. 📚سوره مائده، آیه ۶۷ ♦️ دقّت کنیم! ◀️ خدا همیشه می‌فرمود: «قُل» یعنی بگو؛ ◀️ولی اینجا می‌فرماید: «بَلِّغْ» یعنی ابلاغ کن. ❌حتّی نمی‌فرماید «أبلِغ». ✅ کلمه «بَلِّغْ» از همه این کلمات محکم‌تر و قاطع‌تره، و نشانه ابلاغِ قطعی، رسمی و مهمّه. 🔴 و از اون مهم‌تر اینکه، پیامبر نسبت به عدمِ ابلاغِ این پیامِ مهم تهدید شده، که اگر این پیام مهم رو ابلاغ نکنه، همه زحماتش به هدر میره. 🔴در تمامِ قرآن، فقط همین یک آیه است که پیامبر اکرم (ص) نسبت به کتمانِ پیام تهدید شده. 🕋وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ، فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ 🔴ای پیامبر، اگر این پیامِ مهم رو ابلاغ نکنی، همه ۲۳ سال رسالتت به هدر میره. هیچ و پوچ. 🔷🔹پس حتماً مطلبِ خیلی مهمی هست، که خدا پیامبر رو اینطوری تهدید میکنه. ◀️خودِ پیامبر (ص) هم، به امیرالمومنین (ع) فرمود: 🕋«یَا عَلِیُّ... لَوْ لَمْ أُبَلِّغْ مَا أُمِرْتُ بِهِ مِنْ وَلَایَتِکَ لَحَبِطَ عَمَلِی.» ♦️«ای علی! اگر آنچه درباره ولایتِ توست، به مردم نرسانم، تمام اعمالِ من محو می‌شود.» 📚 تفسیر نورالثقلین و امالی شیخ صدوق. ◀️تازه، قرآن می‌فرماید: ♦️ای پیامبر! این ابلاغ باید عملی هم باشه، گفتنِ خالی فایده نداره. ◀️چون تو قسمت بعدیِ آیه می‌فرماید: 🕋«وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ» اگر عمل نکنی... اگر انجام ندهی... آیه نمی‌فرماید: 🕋 «إِنْ لَمْ تَبلَغ» اگر نگویی... ⚠️ پیامِ غدیر انقدر مهمّه که اگر پیامبر هم در ابلاغِ این پیام کوتاهی کنه، انگار هیچ کاری انجام نداده.❗️ ◀️دلیل اینهمه تاکید و تهدید اینه که: ♦️اگر بعد از پیامبر، رهبریِ صحیح وجود نداشته باشه، مکتب نابود میشه و امّت گمراه میشن. ♦️ چون رکنِ اصلیِ اسلام، امامت و حکومته و انکارِ ولایت و امامت، نوعی کفر به حساب میاد. ⁉️ از کجا میگیم انکار ولایت نوعی کفره؟؟ ◀️چون آخرِ آیه می‌فرماید: 🕋إِنَّ اللّٰهَ لاٰ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکٰافِرِینَ ♦️یعنی کسانی که این ولایت رو انکار کنند، کافرند و خدا اونها رو هدایت نمیکنه. @manzoomeye_hosn
🔻چرا عید از همه‌ی اعیاد بالاتر است؟ رهبرانقلاب: اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید عیدالله‌الاکبر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئله‌ی به مسئله‌ی دیگری قابل تطبیق نیست. 🔹همین آیه‌ی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سوره‌ی مائده است، با غیر مسئله‌ای در وزن و اهمّیّت و اندازه‌ی مسئله‌ی ، قابل تطبیق نیست. 🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر درباره‌ی نماز، زکات و جهاد نیامده است. 🔸پس این یک قضیّه‌ی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیّه‌ی نظام حکومت و امامت در جامعه‌ی اسلامی. ۹۵/۰۶/۳۰ @manzoomeye_hosn
20 توصیه امیرالمومنین علی (ع) درباره آداب غدیر @manzoomeye_hosn
🔻جلال الدين محمد مولانا مولوي (م. 670 ق.) در ديوان ماندگار خود ميگويد:🔻 @manzoomeye_hosn تا صورت پيوند جهان بود، علي بود شاهي كه ولي بود و وصي بود، علي بود تا نقش زمين بود و زمان بود، علي بود سلطان سخا و كرم و جود، علي بود 🔻ملاي رومي در اين غزل مولا علي، عليهالسلام، را مانند يك شاعر شيعي با اوصاف و امتيازهايي چون: «ولي»، «وصي» و «معصوم به نص قرآن» ميستايد و در ضمن رباعيات خود ميگويد: 👇👇👇👇👇 روزي نشد از سر علي كَس آگاه يك ممكن و اين همه صفات واجب زيرا كه نشد كَس آگه از سر الاه لا حول و لا قوة إلاّ باللّه 🔻در دفتر ششم مثنوي نيز به تفسير حديث «من كنت مولاه فعليّ مولاه» پرداخته، ميگويد: 👇👇👇👇👇👇👇 زين سبب پيغمبر با اجتهاد گفت هر كَس را منم مولا و دوست نام خود و آن علي مولا نهاد ابن عمّ من علي مولاي اوست @manzoomeye_hosn
جبریل از آسمان تبسم آورد شیرینی دین برای مردم آورد نعمت ز ولایت علی(علیه السلام) بهتر چیست؟ والله که «أتممت علیکم» آورد 🌸 عید سعید غدیر خم بر شما مبارک باد 🌸 @manzoomeye_hosn
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَيَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاء كَرْهًا وَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا» ای کسانی که ایمان آورده اید، شما را حلال نیست که زنان را برخلاف میلشان به ارث ببرید و تا قسمتی از آنچه را که به آنها داده اید باز پس ستانید بر آنها سخت مگیرید، مگر آن که مرتکب فحشایی به ثبوت رسیده شده باشند و با آنان به نیکویی رفتار کنید و اگر شما را از زنان خوش نیامد، چه بسا چیزها که شما را از آن خوش نمی آید در حالی که خدا خیر کثیری در آن نهاده باشد. (نساء/19) @manzoomeye_hosn
مَنظومه یِ حُسن
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَيَحِلُّ لَكُمْ أَن
شأن نزول: ♦در تفسیر مجمع البیان از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که این آیه درباره کسانى نازل شده که همسران خود را بدون این که همچون یک همسر با آنها رفتار کنند، نگه میداشتند، به انتظار این که آنها بمیرند و اموالشان را تملک کنند. ♦و از ابن عباس نقل شده: آیه فوق درباره افرادى نازل شده که همسرانشان مهر سنگین داشتند و در عین این که تمایل به ادامه زناشوئى با آنها نداشتند، به خاطر سنگین بودن مهر، حاضر به طلاق آنها نمى شدند، و آنها را تحت فشار قرار مى دادند تا مهرشان را ببخشند و طلاق گیرند. 🌺🌺🌺🌺 تفسیر: باز هم دفاع از حقوق زنان ♦در آغاز سوره گفتیم آیات این سوره با بسیارى از اعمال نارواى دوران جاهلیت مبارزه مى کند. آیه مورد بحث به چند عادت ناپسند آن دوران اشاره کرده و به مسلمانان هشدار داده که آلوده آنها نشوند: ♦از جمله همان طور که در شأن نزول گفته شد، یکى از رفتارهاى ظالمانه مردان، در دوران جاهلیت این بود که با زنان ثروتمندى که از زیبائى بهره اى نداشتند ازدواج مى کردند، سپس آنها را به حال خود وامى گذاردند، نه آنها را طلاق مى دادند و نه همچون یک همسر با آنها رفتار مى نمودند، به امید این که مرگشان فرا رسد و اموالشان را تملک کنند. ♦مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! براى شما حلال نیست که از زنان از روى اکراه و ایجاد ناراحتى، ارث ببرید (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ کَرْهاً) و به این ترتیب، عمل فوق را محکوم ساخته است. ♦و یکى دیگر از عادات نکوهیده آنها این بود که زنان را با وسائل گوناگون، تحت فشار مى گذاشتند تا مهر خود را ببخشند و طلاق گیرند. این کار مخصوصاً بیشتر در موقعى بود که زن مهریه سنگینى داشت، آیه فوق این کار را ممنوع ساخته، میفرماید: و آنها را تحت فشار قرار ندهید، به خاطر این که قسمتى از آنچه را به آنها پرداخته اید، تملک کنید (وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَیْتُمُوهُنَّ) ♦ولى این حکم استثنائى دارد که در جمله بعد به آن اشاره شده است و آن این که: اگر آنها مرتکب عمل زشت و ننگینى گردند، شوهران مى توانند آنها را تحت فشار قرار دهند، تا مهر خود را حلال کرده و طلاق بگیرند، مى فرماید: مگر این که آنها عمل زشت آشکارى انجام دهند (إِلاّ أَنْ یَأْتینَ بِفاحِشَة مُبَیِّنَة) ♦در حقیقت این کار یک نوع مجازات و شبیه گرفتن غرامت در برابر کارهاى نارواى این دسته از زنان بود. ♦اینکه منظور از فاحِشَة مُبَیِّنَة، عمل زشت آشکار در آیه فوق، خصوص اعمال منافى عفت است، یا هر گونه ناسازگارى شدید؟ در میان مفسران گفتگو است. ♦اما در حدیثى که از امام باقر(علیه السلام) نقل شده، تصریح گردیده: مراد نشوز است. گر چه مرحوم طبرسى مى گوید: اولى این است که هر گونه معصیتى را شامل شود. ♦و بعید نیست منظور هر گونه مخالفت شدید زن، نافرمانى و ناسازگارى را شامل شود، نه هر مخالفت جزئى; زیرا در مفهوم کلمه فاحشة اهمیت و فوق العادگى افتاده است و ذکر کلمه مُبَیِّنَة نیز آن را تأکید مى کند. ♦سپس دستور معاشرت شایسته و رفتار انسانى مناسب با زنان را صارد مى کند، مى فرماید: با آنها به طور شایسته معاشرت کنید (وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ). ♦و به دنبال آن، اضافه مى کند: حتى اگر به جهاتى از همسران خود رضایت کامل نداشته باشید و بر اثر امورى آنها در نظر شما ناخوشایند باشند، فوراً تصمیم به جدائى و یا بد رفتارى نگیرید و تا آنجا که در قدرت دارید مدارا کنید; زیرا ممکن است شما در تشخیص خود گرفتار اشتباه شده باشید، و آنچه را نمى پسندید خداوند در آن خیر، برکت و سود فراوانى قرار داده باشد، مى فرماید: و اگر از آنها (به جهتى) کراهت داشتید (فوراً تصمیم به جدائى نگیرید) چه بسا چیزى خوشایند شما نباشد و خداوند خیر فراوانى در آن قرار مى دهد (فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللّهُ فیهِ خَیْراً کَثیراً) ♦بنابراین، تا کارد به استخوان شما نرسد، سزاوار است معاشرت به معروف و رفتار شایسته را ترک نکنید، به خصوص این که بسیار مى شود همسران درباره یکدیگر گرفتار سوء ظن هاى بى دلیل و حب و بغض هاى بى جهت مى گردند و قضاوت هاى آنها در این حال، غالباً نادرست مى باشد. تا آنجا که خوبى ها در نظرشان بدى و بدى ها در نظرشان خوبى جلوه مى کند، ولى با گذشت زمان و مدارا کردن، تدریجاً حقایق آشکار مى شود. ♦ضمناً باید توجه داشت تعبیر خَیْراً کَثیراً در آیه، مفهوم وسیعى دارد که یکى از مصادیق روشن آن فرزندان صالح، با لیاقت و ارزشمند است. تفسیر نمونه/ ذیل آیه 19 سوره نساء» @manzoomeye_hosn
♨️ امام زمان علیه السلام : 👈 ظهور ما ناگهانی و وقتی است که فرصت توبه نیست پس به ما تقرب جویید ! 🌿 امام عصر ارواحنا فداه : 🌹 هرکس از شما باید به آنچه که او را به دوستی ما نزدیک می کند عمل کند و از هرچه موجب نزدیکی به ناخشنودی و خشم ماست دوری کند ، چراکه امر ظهور ما ناگهانی است و زمانی است که توبه منفعتی ندارد و ندامت از گناهان او را از عقاب ما نجات نمی دهد ، پس خدا رشد و بالندگی را به شما الهام کند و توفیق رحمتش را به شما لطف کند ... 🌹 ... لیعمل ( فیعمل ) کلّ إمرءٍ منکم بما یقربه من محبّتنا و لیجتنب ما یدنیه من کراهتنا و سخطنا فإنّ أمرنا یبعثه فجاءة حین لاتنفعه توبة و لاینجیه من عقابها ندم علی حوبة و الله یلهمکم الرّشد و یلطف لکم فی التّوفیق برحمة .../ 📚 احتجاج طبرسی ج ۲ ص ۳۲۴ @manzoomeye_hosn
امام کاظم عليه السلام : «لَتَأمُرونَ بِالمَعروفِ و لَتَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ ، أو لَيُسـتَعمَلَنَّ عَلَيكُم شِرارُكُم فيَدعوا خِيارُكُم فلا يُستَجابُ لَهُم . » بايد امر به معروف و نهى از منكر كنيد، و گر نه نابكاران شما، زمام كارهايتان را به دست مى گيرند، آنگاه نيكانتان دعا كنند، ولى دعايشان مستجاب نشود. (تهذيب الأحكام ج٦صفحه ١٧٦ حدیث٣٥٢) @manzoomeye_hosn