eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.5هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
989 ویدیو
444 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 استاد ببخشید در بعضی روایات مدت زمان حکومت آقا صاحب الزمان را هفت یا نه سال ذکر شده، یعنی حضرت این همه سال غیبت کرده فقط قراره این قدر حکومت کنه؟ به نظر با عقل جور در نمیاد! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻روایاتی که حکومت امام زمان (عج) را ۷ سال، ۹ سال معرفی کرده، علامه مجلسی توضیح و تفسیر دارند در رابطه با این روایات که📚 در روایات ۷ سال هست ۹ سال هست، ۷۰ سال هست، ۴۰ سال هست، سیصد وخورده ای سال هم هست، این روایات هر کدام بیانگر مرحله ای از حکومت حضرت✨ هستند. 👈🏻یعنی وقتی می گوییم ۷ سال، مثلا ۷ سال طول می کشد (مثلا دارم می گویم) تا عدالت برقرار بشود🌎. مثلا ۹ سال طول می کشد تا امنیت کامل برقرار بشود. هر کدام بیانگر یک مرحله ای از حکومت حضرت✨ هستند، این توضیحی است که علامه مجلسی داده. 👌🏻آیت الله العظمی صافی گلپایگانی هم در کتاب📚 ″منتخب الاثر جلد سوم و ترجمه اش جلد ششم″ (چون عربی اش سه جلدی هست با ترجمه اش شش جلدی می شود) آنجا یک مقاله ای📝 را در رابطه با مدت حکومت امام عصر (عج)✨ آورده اند و می‌گویند روایاتی که مثلا مدت حکومت را ۷ سال و ۹ سال گفته متواتر نیست و عقیده با خبر واحد اثبات نمی‌شود❌ و حدیثی که روی بحث عقیدتی هست باید متواتر باشد تا ما بپذیریم. 👈🏻و روایات ۷ سال و ۹ سال تواتر ندارد و ایشان اتفاقا آنجا (آیت الله صافی) فرمودند که بحث ۷ سال و ۹ سال با عقل هم جور در نمی آید، مگر اینکه نظر علامه مجلسی را بپذیریم که بیان می کنند که هر کدام از این اعداد بیانگر یک مرحله از حکومتند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
👆👆👆 🌀پوستر شماره 9⃣9⃣ 👈کتاب (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنه‌‌ای)، صفحه ۸۵ 🗓سخنرانی در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت عید سعید غدیر ۱۳۷۶/۲/۶ 📒 @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
◀️ ادامه غزوه تبوک 📖آیات دیگری از این سوره درباره "مسجد ضرار" است. زمانی که مسجد قبا به دست اصحاب پ
🌐گسترش اسلام در جزیره العرب در سال نهم و دهم 🔸پس از فتح مکه، اسلام به سرعت در قبایل عربی و اعرابی گسترش یافت. اکنون قریش کلید دار حرم، 🔐مسلمان شده و مکه تحت سلطه اسلام در آمده بود. بنابراین، دیگر مشکل چندانی بر سر راه اسلام قبایل عرب وجود نداشت. رسول خدا (ص) به بسیاری از سران قبایل مهم نامه نوشت🗞 و از آنان خواست تا اسلام را بپذیرند. بسیاری دیگر نیز تسلیم شرایط جدید شده و عجالتا اسلام را پذیرفتند. از برخی از آنها نقل شده که وقتی دیدیم همه "وفود عرب" مسلمان می شوند، ما نیز برای اینکه به عنوان "شرالعرب" شناخته نشویم مسلمان شدیم. 👈روشن بود که این اظهار اسلام به هیچ روی، و به تمام معنا، صادقانه نبود بلکه بیشتر قبایل 👨‍👩‍👧‍👦 با ملاحظه اوضاع جدید، چاره ای جز پذیرش اسلام نداشتند. 👈از سوی دیگر، رسول خدا (ص) نیز "اسلام" آنان را متفاوت از "ایمان" دانست. آنها فقط "تسلیم" شده بودند اما هنوز اسلام را از عمق "عقل" نشناخته، و طبعا از عمق "قلب"❤️ نپذیرفته بودند. ارتداد بسیاری از قبایل پس از رحلت رسول خدا (ص)، شاهد عدم ایمان اعراب نومسلمان بود. سال نهم، سال"اسلام قبایل" یا سال "وفود"؛ یعنی حضور نمایندگان قبایل در حضور پیامبر (ص)✨ برای اظهار اسلام بوده است. ⚠️یکی از مهمترین وفدها، وفد ثقیف است. ثقیف ساکنان شهر طائف بودند که در برابر حمله رسول خدا (ص)✨ به شهرشان مقاومت کردند. اکنون پس از گذشت چندماه، چاره ای جز پذیرش اسلام نداشتند. آنان احساس می کردند تا وقتی اسلام را نپذیرند یک قدم از حصن خود نمی توانند 🏇 خارج شوند، بنابراین باید هر چه زودتر در این باره فکری بکنند. 🌀هیئتی از ثقیف راهی مدینه شد که مسئولیت آن به عهده عبدیالیل بن عمرو بود. حضرت از آمدن آنها اظهار مسرت کرده از ایشان به گرمی استقبال کرد. پس از آن، وفد ثقیف چند شرط برای پذیرش اسلام مطرح کرد👇 💢یکی حلال شمردن زنا بود که رسول خدا (ص) سخت با آن مخالفت کرده آیه 32 اسراء را تلاوت📖 فرمودند. 💢پس از آن درخواست حلال شمردن "ربا" را کردند که حضرت با خواندن آیه 278 بقره فرمودند که خداوند آن را تحریم کرده و راهی برای حلال شمردن آن وجود ندارد. 💢درباره "شراب" همین درخواست مطرح شد که 📖آیه 90 سوره مائده تلاوت شد. 💢پس از آن اجازه خواستند تا بت آنان که نامش "الربه" بود برجای بماند. حضرت فرمود: باید منهدم شود. 👌بدین ترتیب طائف یکی دیگر از شهرهای حجاز، اسلام را پذیرفت. 🔶رسول خدا (ص) به روسای قبایل که متنفذان قوم و قبیله خویش بوده و در خصلتهای انسانی برگزیدگان قبیله بودند، احترام می گذاشتند. این هیئتها معمولا شامل همین روسای قبیله می شد. آنان چند روزی را که در مدینه می ماندند میهمان رسول خدا (ص) بودند، هنگام رفتن نیز، رسول خدا (ص) 🎁 هدایایی که گاه عبارت از طلا و فضه بود به آنان تقدیم می کرد. این احترام سبب می شد تا به رسول خدا (ص) علاقمند شوند💞. کافی بود رئیس یک قبیله اسلام را بپذیرد، به دنبال آن، گاه تمام افراد قبیله اسلام را می پذیرفتند. 🔰برخی از قبایل چندان مورد لطف رسول خدا (ص) قرار می گرفتند که مرتعی به آنان واگذار می گردید.🏜 آنها جدای از گرفتن زمین و هدایا، "امانی" از رسول خدا (ص) می گرفتند. این "امان" بدان معنا بود که قبیله مذکور مسلمان شده و از حقوق مسلمانی برخوردار است. یکبار نیز وفد بنی تغلب مشتمل بر شماری مسلمان و مسیحی آمد که قرار شد مسیحیان بر نصرانیت خود بمانند، اما از مسیحی کردن فرزندانشان🧑🏻 اجتناب کنند. در مدتی که روسای وفود در مدینه می‌ماندند به دستور رسول خدا (ص) برخی از اصحاب به آنان قرآن و احکام شریعت تعلیم می کردند. 👈زمانی وفد جعفی به مدینه آمد؛ این طایفه خوردن "قلب" را جایز نمی دانستند حضرت فرمودند: اسلام شما جز به خوردن قلب کامل نمی شود، آنگاه قلب بریان شده ای را برای آنان آوردند. 🌀یکی از اقدامات رسول خدا (ص) نصب رئیس برای قبیله بود که البته از میان همان متنفذان انتخاب می شد. بدین ترتیب رسول خدا (ص)✨ حاکمیت سیاسی مدینه را بر قبایل تحکیم می‌کردند. مساله امنیت🗡 قبایل برای آنها بسیار مهم بود، آنان طالب "امان الله و امان رسوله" و "ذمه الله و ذمه رسوله" بودند. در نامه هایی که برای قبایل نوشته شده معمولا به این مساله توجه شده است. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب: "تـاریخ سیـاسی اسلام، ج1، ص654-658"، رسول جعفریان ۶۱ @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
📖📿📖📿📖📿📖 📖 ✨(بِسْم الله الرحمن الرحيم) 💠سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَحَقِّهِ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ٱلسَّلاَمُ، 💠أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ، وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ،وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ 💠وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً، وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ، وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ،وَالْبَعْثَ حَقٌّ،وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ،وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ، وَالْمِيزَانَ حَقٌّ، وَالْحَشْرَ حَقٌّ، وَالْحِسَابَ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ، وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ،يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ،فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَاأَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ، 💠وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ، وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ،وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُم آمِينَ آمِينَ. 📖📿📖📿📖📿📖 ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi
✨ 🌷در‌راه‌تو‌ما‌منتظری‌بی‌سر‌و‌پاییم 🌿پایان‌بده‌هجرانی‌این‌بی‌سر‌و‌پا‌را 🌷جان‌همه‌قربان‌تو‌ای‌عدل‌خدایی 🌿بنگر‌زضعیفان‌جهـان‌دست‌دعا‌را @marefatemahdavi
•🔷 عَنْ اَبى عَبْدِاللّه ِ عليه السلام قالَ: «اَقْرَبُ ما يَكُونُ الْعِبادُ اِلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ وَاَرْضى ما يَكُونُ عَنْهُمْ، اِذَا افْتَقَدُوا حُجَّةَ اللّه ِ، فَلَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ، وَلَمْ يَعْلَمُوا بِمَكانِهِ، وَهُمْ فى ذلِكَ يَعْلَمُونَ اَنَّهَ لَمْ تَبْطُلْ حُجَّةُ اللّه ِ، فَعِنْدَها فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ كُلَّ صَباحٍ وَ مَسآءٍ». •🔶 امام صادق عليه السلام فرمودند : «نزديك ترين حالت بندگان به خدا و خشنودى او از آنها، هنگامى است كه حجّت خدا در ميان آنها نباشد و براى آنها ظاهر نشود و آنها محل او را ندانند. ولى در عين حال معتقد باشند كه حجّت خدا هست، در اين زمان شب و روز در انتظار فرج باشند». 📗بحارالأنوار، ج52، ص145 @marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت سیصد و پانزدهم 🖋ما در ادامه بحث های مربوط به دعا یک موضوع دیگر هم هست که باید خدمت شما عرض کنیم در بحث منحرفین که بودیم، این است که انبیای ما، ائمه ما علیهم السلام✨ سنت شان بر عیب پوشی بود، سنت شان بر این بود کسی را رسوا نکنند، اگر کسی اشتباهی کرده تا جای ممکن عیب پوشی می کردند. ⚠️اما یک نکته را توجه بکنید یک نکته بسیار مهم، اگر کسی این ‌لطف را از حد گذراند و واقعا دارد جامعه را آلوده می کند اینجا دیگر وظیفه پوشاندن مطلب نیست، اینجا باید رسوا بکنیم❌. 🔸به قول معروف؛ لطف حق با تو مداراها کند چون که از حد بگذرد رسوا کند. 👌دقیقا همین هست. ما فکر نکنیم ائمه همه مهربان و .. بله مهربان بودند در جایگاه مهربانی🌸. در یکی از دعاها داریم که به خدا می گوید خدایا تو مهربانی در موضع رحمت. آنجایی که باید مهربان باشی از همه مهربان تری. اما آنجایی هم که باید سختگیری بکنی واقعا سختگیری. معلم موقع تشویق مهربان است، بچه‌ ها را تشویق می کند و مهربانی می کند. اما موقعی که می خواهد تنبیه بکند که دیگر مهربان نیست.👨‍🏫 ائمه هر ✌️دو وجه را داشتند ما فقط وجه مهربانی ائمه را نگوییم این خیلی بد است. چرا، بدی آن کجاست⁉️ ❌بدیش این است وقتی امام زمان (عج) تشریف آوردند وقتی می خواهند با دشمنان سفت و ‌سخت برخورد بکنند (دشمنان معاند منظورم است) دقیقا ما روایت داریم که می گویند این مهدی نیست چون اگر حضرت مهدی بود با مردم‌ با خوبی و نیکی رفتار می‌کرد.‌ طرف نمی فهمد اینکه ✨امام زمان (عج) دارد با او سختگیری می کند این معاند است، این دارد مردم را اذیت می‌کند، تو ظلمش را نمی دانی، تو ‌فسادش را نمی‌دانی ولی این اگر زنده باشد، این اگر باشد جامعه 🌐 را به فساد می کشاند. 📚ما در روایات داشتیم فردی به نام سعید بن مغیره این فرد جاعل حدیث بود، حدیث جعل می کرد. امام صادق (ع) لعنتش کرد❌.‌ یا ما کسی داریم به نام یونس بن ظبیان امام رضا (ع) لعنتش کرد. فردی داریم به نام ابوالخطاب اهل بیت لعنتش کردند. چرا؟ اینها جاعلان حدیث بودند، انحراف در دین ایجاد می کردند. اهل بیت اینها را رسوا کردند. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (106) 🎤استاد احسان عبادی 315 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ____________________ @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 ایا کسانی که گناه کارن و گناهشون واقعی ترک کنند میتونه یار امام زمان باشه؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻صد در صد اگر کسی توبه کند و به سمت حضرت برگردد و از خود حضرت کمک بخواهد که آقاجان کمکم کن صد در صد، صد در صد، یارحضرت می شود. نمونه اش حر. حر راه را بر امام حسین (ع) بست، توبه کرد آقا پذیرفتش و شهید هم شد. 🌀پس یقینا هر کسی هر چقدر هم گناه داشته باشد، ته ته گناه هم که باشد توبه اگر بکند مطمئن باشد که می تواند از یاران حضرت قرار بگیرد، ان شاء الله. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 گاها در بعضی روایتها امامان مطرح میکردند که اگر به تعداد... یار داشتیم قیام میکردیم و در بعضی روایات از پیامبر گرفته تا امام حسن عسکری، اشاره به ظهور حضرت مهدی شده که قیام میفرمایند، این سوال مطرح میشه که ایا اگر مردم امادگی داشتند در زمان هر یک از امامان، ظهور اصلی رخ میداد؟! بعدش حکومت جهانی و رجعت و قیامت و...؟ یا این قیام طوری طراحی شده که باید ۱۲ امام فرستاده میشد و قیام فقط مختص امام ۱۲ باشه؟ اگر مختص امام ۱۲ هست چرا مبحث قیام از زبان ائمه به عنوان نداشتن یار مطرح میشد؟ و اگر مختص امام ۱۲ نیست، چرا ائمه برای مردم زمان خودشون قیام کننده رو حضرت مهدی معرفی کردن؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ☝️🏻اگر ائمه قبلی مطرح می کردند ما قیام می کردیم، دلیلشان بر این نیست که آن حکومت جهانی را تشکیل می دادیم. یعنی حکومت تشکیل می دادیم مثل حکومت امیرالمومنین (ع) حکومت فقط در حد جامعه اسلام. نه حکومت جهانی. ↩️یعنی ما قیام می کردیم حکومت وقت را به دست بگیریم، نه اینکه آن حکومت جهانی را تشکیل بدهیم. حکومت امام زمان (عج) حکومتی جهانی است و از این لحاظ با حکومت حضرت علی (ع) و پیغمبر (ص) و امام حسن مجتبی (ع) (چون از بین معصومین این سه نفر حکومت داشتند) حکومتش فرق دارد. 👌🏻چون حکومت پیغمبر (ص) و امیر المومنین (ع) و امام حسن (ع) حکومت جهانی نبود آنها بر کل جهان حکومت نمی‌کردند، در جامعه مسلمین حکومت می‌کردند. تازه آن هم در زمان حضرت علی (ع) و امام‌ حسن (ع) که اصلا شام دست معاویه و امثال اینها بود.. حرف حضرت علی (ع) را گوش نمی دادند. ◀️ولی حکومت امام زمان (عج) جهانیست، اگر امام صادق (ع) مثلا می‌گفت یار داشتم قیام می کردم.. مثل حکومت حضرت علی (ع) منظورش بود، نه حکومت جهانی مثل حضرت مهدی (عج). ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi