۳. آشنایی با تاریخ، عامل تسلّی است: «مِنْ قَبْلِكَ رُسُلًا- فَانْتَقَمْنا- نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ».
۴. ابتدا کار فرهنگی و ارشاد، سپس برخورد با مجرمان: «فَجاؤُهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَانْتَقَمْنا».
۵. مخالفان انبیا، مجرمانی محکوم و مغلوب هستند: «فَانْتَقَمْنا- أَجْرَمُوا».
۶. انتقام از مجرم، یکی از مصادیق نصرت مؤمنان است: «فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُوا- نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ».
۷. پیروزی مؤمنان، وعده ی قطعی خداوند است (گرچه در ظاهر شهید شوند ولی به هدفشان می رسند): «کانَ حَقًّا عَلَیْنا».
۸. هرچند انسان از خدا طلبی ندارد؛ ولی خداوند یاری مؤمنان را بر خود لازم کرده است: «حَقًّا عَلَیْنا».
📖آیه سوم
🔸«وَ لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ ای صاحبان خرد! برای شما در قصاص، حیات (و زندگی نهفته) است. باشد که شما تقوا پیشه کنید».
📌نکته ها
۱. گویا آیه در مقام پاسخ به یک دسته ایرادهایی است که به حکم قصاص، به ویژه از سوی روشنفکر نمایان مطرح می شود. قرآن می فرماید: حکم قصاص برای جامعه انسانی تأمین کننده حیات و زندگی است. قصاص یک برخورد و انتقام شخصی نیست، بلکه تأمین کننده امنیّت اجتماعی است. در جامعه ای که متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنیت از بین می رود، آنچنان که گویا آن جامعه مرده است. چنانکه در پزشکی، کشاورزی و دامداری، لازمه حیات و سلامت انسان، گیاه و حیوان از بین بردن میکروب ها و آفات است.
۲. اگر به بهانه اینکه قاتل هیجان روانی پیدا کرده، او را رها کنیم، هیچ ضمانتی نخواهد بود که در جنایت های دیگر این بهانه مطرح نشود، چون تمام جنایتکاران در سلامت، آرامش روحی و فکری دست به جنایت نمی زنند. بنابراین، تمام خلافکاران باید آزاد باشند و جامعه سالم نیز باید به جنگل تبدیل شود تا هرکس بر اثر هیجان و دگرگونی های روحی و روانی بتواند هرکاری را انجام دهد. گمان نکنیم که دنیای امروز، دنیای عاطفه و نوع دوستی است و قانون قصاص، قانونی خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنیاست. اسلام در کنار حکم قصاص، اجازه عفو و اخذ خون بها داده تا به مصلحت اقدام شود.
۳. توجیهاتی مانند اینکه از مجرمان و قاتلان در زندان با کار اجباری به نفع پیشرفت اقتصادی بهره گیری می کنیم، قابل قبول نیست. چون این برنامه ها، تضمین کننده امنیت عمومی نیستند. اصل، مقام انسانیت و جامعه عدالت پرور است، نه دنیای پرخطر همراه با تولید بیشتر، آن هم به دست جنایتکاران و قاتلان!
۴. از آنجا که قانون قصاص، ضامن عدالت، امنیت و رمز حیات جامعه است، در پایان این آیه می فرماید: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» یعنی اجرای این قانون، موجب خودداری و جلوگیری از بروز قتل های دیگر است.
۵. اجرای عدالت، تضمین کننده حیات جامعه است: «لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ».
۶. تعادل میان رأفت و خشونت لازم است. خدایی که رحمن و رحیم است، قصاص را رمز حیات می داند: «لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ».
۷. حذف عنصر خطرناک، یک اصل عقلانی است: «یا أُولِی الْأَلْبابِ».
۸. زود قضاوت نکنید. ممکن است در برخورد سطحی، قصاص را امر خوبی ندانید ولی با خرد و اندیشه در می یابید که قصاص رمز حیات است: «یا أُولِی الْأَلْبابِ».
۹. تقوا و دوری از گناه، فلسفه احکام دین است. چه احکام عبادی و چه قضایی: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ».
۱۰. قصاص، سبب بازداری مردم از تکرار قتل است: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ».
📚منبع: شرح قرآنی دعای ندبه - محسن قرائتی
🖨خبرگزاری شبستان
@marefatemahdavi
👆👆👆
🌀پوستر شماره 6⃣1⃣1⃣
👈کتاب #ما_منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنهای)، صفحه ۱۰۲
🗓بیانات در دیدار مسئولان کشوری و لشکری، به مناسبت عید غدیر خم، ۱۳۷۲/۳/۱۹
📒 #پوستر_کتاب_ما_منتظریم
@marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| صحبتهای شنیدنی
رهبر انقلاب دربارهی مهدویت و
#امام_زمان (عج) ...
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
من یه جا خوندم تا وقتیکه مردم خواهان عدالت نشن امام زمان ظهور نمیکنه. یکی از شروط ظهورم آمادگی مردمه. حالا این آمادگی چه ابعادی رو در بر میگیره؟؟ صرف همین خواهان عدالت بودن یا کمتر شدن گناهان و...؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
💠آمادگی باید طوری باشد که اگر امام وقتی می آید هر دستوری می دهد مردم بپذیرند، در حقیقت آمادگی از نوع ولایت پذیری از همه ی ابعادش هست.
آن هم هیچ وقت منظور همه ی مردم که نیستند، خُب، هیچ وقت همه ی مردم به این درجه نمی رسند، اکثریت یا آن کسانی که ادعای یاری دارند به آن درجه باید برسند.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
روزگارى خواهد آمد كه امام زمان شما از ديدهها پنهان خواهد شد و همه شما آن روز امتحان خواهيد شد تا مقدار ايمان شما به امام خود مشخّص گردد. در آن روز عدّه اى خواهند گفت كه امام زمان مرده است!! امّا مؤمنان در انتظار او خواهند بود و در دورى او اشك خواهند ريخت. روزگار غيبت امام زمان، روزگار سختى خواهد بود و بسيارى از مردم از دين خدا بيرون خواهند رفت، فقط كسانى به راه درست باقى خواهند ماند كه خداوند آنها را انتخاب كرده باشد. آگاه باشيد كه در آن روزگار، دوازده پرچم دروغين برافراشته خواهد شد و مردم را در شكّ خواهد انداخت.
طبق روایت بالا از امام صادق(ع) به نظر شما منظور 12 پرچم دروغین چه میباشد؟؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
👌🏻تشکر می کنم از شما که دنبال خواندن احادیث می روید و احادیثی که حالا معنایش یک خرده برایتان سخت هست را سوال می کنید، ای کاش همه عزیزان از شما یاد بگیرند، عزیزان به خواندن حدیث خوانی روی بیاورند. کتابهای معتبر حدیثی هست بخوانند احادیثی را که متوجه نمی شوند سوال بکنند..
🔹دوازده پرچم دروغین، ببینید دوازده یک نمادیست، می خواهد بگوید امامهای حق که دوازده تا هستند، پرچم های ناحق هم هستند! یعنی بدانید در مقابل هر امامی پرچم های ناحق یا پرچم ناحق و باطلی هم هست. الان هم در زمان حاضر پرچم های ناحقی هستند، افرادی که ادعای امامت می کنند مثل احمدالحسن و افرادی که دشمنی با امام زمان (عج) دارند مثل وهابیت و امثالهم..
👈🏻کلا اینها منظور افراد منحرفی هستند که به هر نحوی جلوی ظهور حضرت را میگیرند یا دشمنی با حضرت دارند. عدد دوازده را نماد بدانید، یعنی خیلی روی خود دوازده گیر نکنید.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
جهاد با نفس 24.MP3
2.47M
🔰 سلسله جلسات #جهاد_با_نفس 24
👌 جلساتی برای خودسازی معنوی جهت سربازی حضرت
👈 تدریس کتاب جهاد با نفس ، کتاب مورد توصیه آیت الله بهجت جهت رشد معنوی و ترک گناه
❇️ جلسه 4️⃣2️⃣
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی از اساتید مهدویت
👈 در نشر این فایلها کوشا باشید حتی با لینک خودتان
@marefatemahdavi
هدایت شده از اندیشه پژوهان استاد رحیم پور ازغدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#محرم
🏴 چند آسیب متداول در مراسم #عزاداری اهل بیت سلام الله علیهم از نظر شیخ عباس قمی ره ...
#نشر_حداکثری
استاد #حسن_رحیم_پور
#حسن_رحیم_پور
#دکتر_حسن_رحیم_پور_ازغدی
#انقلاب
#انقلاب_ایران
#جمهوری_اسلامی
#استادحسن_رحیمپورازغدی
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
@rahimpoor_azghadi
🔷الإمامُ الحسينُ عليه السلام :
إيّاكَ أنْ تكونَ مِمَّن يَخافُ على العِبادِ مِن ذُنوبِهِم و يَأْمَنُ العُقوبَةَ مِن ذَنبِهِ ، فإنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى لا يُخْدَعُ عَن جَنّتِهِ ، و لا يُنالُ ما عِندَهُ إلاّ بطاعَتِهِ ، إنْ شاءَ اللّهُ.✨
📕[بحارالأنوار: 78/121/3]
🔅 #امام_حسين عليه السلام : از آنان مباش كه بر بندگان از گناهانشان مى ترسند، اما خويشتن را از كيفر گناهان خويش ايمن مى شمارند؛ زيرا خداوند تبارك و تعالى در [اعطاى] بهشت خود، فريب نمى خورد و جز با طاعتِ خداوند به آنچه [از ثواب و بهشت] نزد اوست نتوان رسيد. اگر خدا خواهد.
@marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت سیصد و بیست و هفتم
🔹در ادامه مباحثی که مربوط به دعا داشتیم بحثی که اصرار برای دعا کردن بود، گاهی اوقات پیش می آید چرا با آنکه یک بنده ای بنده خوبی هست و حاجتش هم حاجت به حقی هست باید برای دعا اصرار بکند⁉️
دلیلش چه هست که خدا برای بار اول نمیدهد و این بنده خدا باید اصرار بکند؟
🗣ما در جواب می گوییم🔰
👈اولا این همیشگی نیست، یعنی اینطور نیست که یک آدم مؤمن هر وقت دعا بکند، هر وقت چیزی بخواهد حتما باید آنقدر اصرار بکند که جانش دربیاید، اصلا اینطوری نیست، اینها گاهی اوقات است، همیشگی نیست، این نکته اول فراموش نشود که نکته مهمی است.
👈نکته دوم این است که گاهی اوقات خدای متعال از صدای این مؤمن خوشش می آید.
📚در روایت معروفی هست؛ هنگامی که گنهکار دعا می کند خدا به ملائکه می گوید زودتر دعای او را مستجاب بکنید که نمیخواهم صدایش را بشنوم.
(البته اینجا خودش بحث است که آن گنهکار هم همه دعاهایش مستجاب نمیشود، حالا بعضی دعاهایش بنا به مصلحتی. فرق می کند، آن فرد گنهکار فرق می کند، آن 🤲 دعایی هم که می کند فرق میکند. خلاصه اینها یک صورت نیست که بگوییم هر گنهکاری هر دعایی کرد سریع مستجاب است، نه اینها عمومیت ندارد، موردی است)
🔆اما برای مؤمن خدا می گوید من صدای این را دوست دارم، دوست دارم بیشتر دعا بکند.
⚠️اینجا بحث امتحان الهی هم پیش میآید که خدا می خواهد این مؤمن را امتحان بکند ببیند آیا دو بار، سه بار آمد در خانه خدا را زد و خدا حاجتش را نداد این مؤمن دلسرد می شود یانه⁉️ این مؤمن نسبت به خدا دید بد پیدا می کند یا نه؟ یا همچنان دید مثبت خودش را دارد؟ خود این یک بحث آزمایش است؟
در عبادات هم می گویند صبر کنید، صبر بر عبادات.
صبر بر عبادات یعنی چه❓یعنی رفتی یک مسیر عبادی را شروع کردی خسته نشوی، وقتی می خواهی نماز شب خوان بشوی خسته نشوی دو سه شب خواندی خسته نشو ادامه بده.
خدا می خواهد اینجا صبر را آزمایش بکند، ببیند چقدر صبر داری، چقدر می توانی تحمل بکنی؟ چقدر آن خواسته حقی که دوست داری به آن برسی، چقدر حاضری در خانه خدا را بزنی⁉️ اگر خدا چندبار جوابت را ندهد تو بی خیال می شوی؟
🌀آنهایی که عاشق یک چیزی هستند، میبینید بعضی آقا پسرها خواستگاری یک دختری می روند، دختر جواب رد می دهد، پسر می گوید هزار بار جواب رد بدهی باز من می آیم. چرا؟ چون طرف را دوست دارد.💝
اینجا هم بحث همین است، به
اندازه پسری که دختر مورد علاقه اش را دوست دارد شما در آن حد خدا را دوست داری که اگر حاجتت را رد بکند دوباره بروی بگیری⁉️
👌اینجا خدا می خواهد عیار این مؤمن را محک بزند بگوید ای مؤمن چند مرده حلاج هستی، لاف عشق می زنی یا واقعا عشق داری؟ واقعا اگر من حاجت تو را ندهم تو اصرارت را همچنان داری؟؟
✅پس از این منظر هم به این قضیه نگاه بکنیم که می گویند مؤمن باید اصرار بکند؛
-هم بحث اینکه خدا از صدای مؤمن خوشش می آید
-دلیل دوم آزمایش صبر ماست که خدا ببیند چقدر ما در این مسیر هستیم.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (112)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 327
💠☀️💠☀️💠☀️💠
_____________________
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
چند تا کتاب معرفی کنید برای اثبات و حقانیت شیعه؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
📚کتاب شیعه پاسخ می گوید آیت الله مکارم خوب است،
و کتاب شبهای پیشاور هم کتاب خوبی است،
کتاب آنگاه هدایت شدم آقای تیجانی هم در این زمینه می تواند شما را کمک بکند.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
امام باقر علیه السلام فرمود: و چون قائم ما قيام كند خون بهاى امام حسین علیه السلام را طلب مى نمايد و مى كشد، تا آنكه گفته ميشود كه او در قتل اسراف مىكند
امام صادق علیه السلام درباره آيه: وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ اِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا، پرسيدند، فرمود: منظور قائم آل محمد عليهم السلام است كه قيام مي كند و قصاص خون حسين عليه السلام را مي گيرد و اگر تمام اهل زمين را به اين قصاص بكشد، اسراف و زياده روي نكرده است و آيه «فَلاَ يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ» كاري انجام نداده است كه اسراف باشد
سپس امام عليه السلام فرمود: به خدا سوگند قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف فرزندان و ذرّيّه قاتلان حسين عليه السلام را به قصاص جُرم پدرانشان مي كشد كامل الزيارات، ص۶٣، ح۵
در مورد این روایات کمی توضیح بدهید یعنی مولای مهربانی ها!!!! کل زمین را به قتل برساند کم است؟ قطعا ما جزو آن دسته نیستیم؟ ما محب امام حسین علیه السلام هستیم، ما هم در مصیبت اهل البیت علیهم السلام میسوزیم. پس چطور گفتند همه اهل زمین را بکشد زیاده روی نکرده؟ این روایات از حضرات هستند چرا بعضی مراجع و مجتهدین تضعیف میکنند؟ بزرگترین ادم هم که باشیم، اجازه نداریم رو حرف حضرات حرفی بزنیم و تکذیب کنیم؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
❌برداشت یک سویه از روایات کار غلطی است، البته تقصیر آن کسانی هم هست که می آیند این روایات را پخش می کنند. هر چیزی را که پخش نمی کنند هر روایت جا دارد مکان دارد.
👈🏻امام زمان (عج) دشمنان را میکشد، گنهکاران را که نمی کشد، گنهکاران خیلی هایشان با یک تلنگر برمی گردند. امام آن دشمنانی که آدم بشود نیستند با آنها می جنگد با آنها جنگ دارد نه با افرادی که با یک تلنگر بر می گردند و خوب می شوند. همه اینها را در نظر داشته باشید. روایات را از این منظر باید نگاه کرد.
🔸بله آن دسته صهیونیست هایی که آدم بشو نیستند امام آنها را می کشد، این دیگر اشکالش کجا بود؟ اینکه خیلی خوب است! مگر دشمنان بشریت را کشتند کار بدی است؟ ولی گنهکارها و آدم های خوبی که حالا گناهانی می کنند.. اینها را که امام نمی کشد، این روایات باید خوب تفسیر بشود.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
جهاد با نفس 25.MP3
2.73M
🔰 سلسله جلسات #جهاد_با_نفس 25
👌 جلساتی برای خودسازی معنوی جهت سربازی حضرت
👈 تدریس کتاب جهاد با نفس ، کتاب مورد توصیه آیت الله بهجت جهت رشد معنوی و ترک گناه
❇️ جلسه 5️⃣2️⃣
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی از اساتید مهدویت
👈 در نشر این فایلها کوشا باشید حتی با لینک خودتان
@marefatemahdavi
#السلامعلیکیااباعبدالله✋🏻
•|به پایبوسی شش گوشــهات
مرا بطلب
نخواه جـ💔ــــان بدهم از غمی
که میدانی|•
@marefatemahdavi
🔲پيوندی ناگسستنی #عاشورا و #انتظار
🔹كسانی ندای حسين را لبيك میگويند و میتوانند «فَيَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ مَعَكُم»[1] را آرزو كنند، كه امروز در صحنه باشند. «كُلّ يَوْمٍ عاشُورا»؛ هر روز عاشوراست و هر روز، صفبندی حق و باطل؛ در گفته ها، نوشته ها و رفتارها، ... . همه و همه؛ چه خوب و چه بد، هر دو خريدارانی دارند.
👈دنيا مزرعه است و محل تجارت و كسانی به فوز و سعادت میرسند كه خوب زندگی كنند. «كَما تَعيشُونَ، تَمُوتُون»[2]؛ هر گونه كه زندگی میكنيم، آن گونه خواهيم مُرد! خوبان، خوب میميرند و بدان، بد.
🔹كسی با حسين است كه در عاشورای انتخاب، خوب انتخاب كند حتی اگر به اشتباه يا هر دليلی در خيمه بدی باشد؛ «حُرّ» وار توبه كند و به امير و سردار خوبی ها ملحق شود.
در برابر جذبه ها و مظاهرِ فريبنده پُست و مقام و شهوات و ... مستحكم باشد. هيچ به ظاهر امانی را بر «امانِ حسين» ترجيح ندهد. حق شناس و حق گرا باشد. وظيفه خود را بشناسد و در عمل به وظيفه خللی به خود راه ندهد.
👈امروز، بی طرفی و غافل از خود و زمان خود بودن، حسينی بودن و مهدوی بودن نيست. در اين ميان وظيفه انديشمندان، محققان و مبلّغان و تمام مشتاقان فرهنگ حسينی است كه زمينه سازان ظهور فرزندش باشند. بايد «حسينی» زيست و «مهدوی» قيام كرد، بیآنكه خسته شد.
الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْرا[3].
--------------------------------------------------------------------------------▪️
[1]- بحارالانوار، ج98، ص200. ای كاش با شما بوديم و همراهتان به سعادت میرسيديم.
[2]- عوالي اللآلي، ج4، ص72.
[3]- بحارالانوار، ج52، ص122.
✒️پدیدآونده: محمد صابر جعفری
📡مرکز تخصصی مهدویت
@marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
🗓 آخرین روزها ... 🔹بی شبهه آخرین روزهای پیامبر(ص)، همراه با نگرانی نسبت به وضعیت آینده مسلمانان بود
🔆امام علی علیه السلام:
🔰نهج البلاغه، خطبه150
👈و چون خداوند، فرستاده خود را نزد خویش برد، گروهی به گذشته برگشتند، و با پیمودن راه های گوناگون به گمراهی رسیدند، و به دوستانی که خود گزیدند، پیوستند و از خویشاوند گریختند. از وسیلتی که به دوستی آن مامور بودند، جدا افتادند، و بنیان را از بن برافکندند، و در جای دیگر بنا نهادند. آنان معدن هر گناهند و هر فتنه جو را درگاه و کناه. از این سو بدان سرگردان. در غفلت و مستی به سنت فرعونیان؛ یا از همه بریده و دل به دنیا بسته، و یا پیوند خود را با دین گسسته.👉
♦️زیر سقف سقیفه
🔸در فصل پایانی کتاب سیره رسول خدا (ص)، درباره بحران سیاسی موجود در مدینه، در سال پایانی زندگی آن حضرت، سخن گفتیم.📚
حقیقت آن است که درک درست رخدادهایی که پس از رسول خدا (ص)، در ارتباط با رهبری جامعه افتاد و ابوبکر به خلافت رسید، بدون توجه به جناح بندی های موجود در مدینه آن روز ممکن نیست.
⚠️یک گروه مهم انصار بودند که از جریان فتح مکه به این طرف در اندیشه مشکلات پس از رحلت رسول خدا (ص)🥀 افتاده و نگران آینده خود بودند، آنان به دلیل ترسی که از تسلط قریش داشتند، بی توجه به بیعتی🤝 که در غدیر با امام علی (ع) کرده بودند --و شاید احتمال موفقیت او را نمیدادند-- در سقیفه اجتماع کردند.
👤حباب بن منذر یکی از سران انصار، در سخنان خود در سقیفه، انصار را برتر از قریش دانست و گفت: این شمشیر آنان بودکه اسلام را پیروز کرد.
از سخنان حباب چنین به دست می آید که آنچه انصار را به این اقدام نسنجیده واداشت❌، ترس همراه با رقابت در برابر قریش بوده است.
از سوی دیگر چند نفر از مهاجران که در دو هفته اخیر زندگی رسول خدا (ص) دست به اقدامات مشکوکی💥 زده بودند، با شنیدن اجتماع سقیفه، به سرعت به آن محل رفته و به بحث و گفتگو با انصار پرداختند.
📚گزارش مفصل سقیفه را از طرق خبری مختلف، ابوبکر جوهری در کتاب السقیفه خود آورده است. مورخان دیگر هم کمابیش به آن پرداخته اند.
💠ابن اعثم می نویسد: پیش از آمدن مهاجران به سقیفه، میان انصار بحث و گفتگوی فراوانی شد. یکی از انصار گفت: شخصی را برگزینید که قریش ملاحظه هیبت او را بکند و انصار از او ایمن باشند. کسانی سعدبن عباده👤 را پیشنهاد کردند. اسید بن حضیر که از اشراف اوس بود به مخالفت برخاست. او گفت: خلافت باید در قریش بماند. دیگران بر ضد او سخن گفتند؛ بشیر بن سعد خزرجی -رقیب سعد بن عباده- نیز از قریش دفاع🗡 کرد. عویم بن ساعده گفت: خلافت جز از آن اهل بیت نبوت نخواهد بود، همان جایی قرارش دهید که خدا✨ قرار داده است.
📑گزارش ابن اعثم نشانگر تضاد و رقابت داخلی میان انصار است. اشاره اخیر حکایت از آن دارد که در سقیفه کسانی به یاد امام علی (ع)✨ بوده اند.
👥اسید بن خضیر از اوس و بشیر بن سعد عموزاده سعد بن عباده، اولین افراد انصاری بودند که در سقیفه با ابوبکر بیعت کردند. می دانیم که بعدها انصار از تسلط قریش ناراضی گشتند.
💥تردیدی نباید کرد که در سقیفه، پس از کنار گذاشتن بیعت با امام علی (ع)، رقابت قبیله ای👨👩👧👦 آغاز شد و عاقبت با استناد به "برتری قبیله ای" که قریش داشت، علی رغم محدودیت نفوذ آنان در مدینه آن روز، و البته با استفاده از عنادهای داخلی انصاد، قریش به خلافت رسید👑. توجه به سن ابوبکر و معیار قرار دادن آن نیز مورد نظر موافقان بود، در حالی که امام علی (ع) جوان بود.
🌀بدین ترتیب باید گفت هیچ شیوه و شرایط شناخته شده ای برای انتخاب ابوبکر جز معیارهای قبیله ای --استناد به برتری قریشی و پیوند خانوادگی با رسول خدا (ص)✨-- در سقیفه مطرح نشده است.
🔰آنچه که به عنوان معیارهای یک خلیفه مطرح شد همین بستگی به قریش و اشاره به سن ابوبکر بود. در واقع این تنها معیارهای جاهلی بود که همراه جدل های سیاسی او را به خلافت رساند.
👈پس از خاتمه بیعت در سقیفه، آنان از آن محل خارج شدند. بنا به روایت براء بن عازب، آنان در کوچه ها به راه افتاده و به هر کس می رسیدند دست او را گرفته، به دست ابوبکر می مالیدند🤝، چه آن شخص بدین کار تمایلی می داشت یا نه؛
💠براء می افزاید: در آن زمان بود که من به در خانه بنی هاشم رفتم و خبر را به آنان دادم. توجه این گروه در بیعت گرفتن برای ابوبکر تا اندازه ای بود که بنا به نقل ابن ابی شیبه، آنان در مراسم تدفین رسول خدا (ص)🥀 حضور نداشتند و تنها بعد از دفن بازگشتند.
🔹ادامه دارد ...
✍بـرگرفته از کتاب: "تـاریخ
سیـاسی اسلام (تاریخ خلفا)، ج2، ص18-25"،
رسول جعفریان.
#تاریخ_سیاسی_اسلام ۶۸
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد این روایت که میگه امام بعد از ظهور نامه ای به اون 313 نفر میده و 12 نفر فقط میمونن و بقیه میرن؟ اگر بله و سندیت داره خب این چه ظهوریه 1000سال زمان که 313 نفر غربال بشن بعد همه برن و اون 12 نفر هم احتمالا رجعتی ها هستن که نبی هستن و یا در چنین حدی خب پس چرا انقدر میخوایم ما جزو اون 313 تا باشیم؟ که بعدش بزاریم بریم؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
👌🏻ما روایتی نداریم که از 313 نفر دوازده نفر می مانند و.. روایت فقط این را می گوید امام زمان (عج) ابتدا یک حرفی به آنها میزند آنها یک مقدار شک می کنند با طی الارض دور دنیا را می گردند می بینند کسی نیست جز امام زمان و متوجه می شوند این فرد خود امام زمان (عج) است، دوباره برمی گردند و با حضرت بیعت میکنند، دوازده نفر و فلان.. نداریم.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
لطفا در مورد این که امام زمان آمدنی نیست بلکه آوردنی هست، توضیح بدهید؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
💢یعنی اینکه باید با تلاش و زمینه سازی برای ظهور، زمینه را برای ظهور امام زمان (عج) ما فراهم بکنیم.
صرف اینکه دست روی دست هم بگذاریم تا آقا خودش تشریف بیاورد اینطوری نیست، باید زمینه سازی کرد.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
AUD-20210810-WA0115.mp3
5.98M
🌙 #شب_جمعه
من ایرانم و تو عراقی
چه فراقی چه فراقی ..
🎤 #محمدحسین_پویانفر
سلام به دوستان عزیز
برخی راجع به حرز امام جواد می پرسند
نگاه کنید این حرز کلا برای رفع بلا و آسیب های احتمالی بیماری ، تصادف ، زلزله ، اذیت کردن جن ها، جلوگیری از سحر شدن و... عالی هست، خود من دوبار اثرش را عملا حس کردم
یکی بحث جن
یکی بحث برق گرفتگی
البته نه برای خودم ، بلکه برای دیگران این را دیدم
اگر این حرز را می خواهید، اولا باید روی بازوی شما باشد
گردنی نیست
در جیب یا کیف و... نمی شود
نکته بعد اینکه اصلا اصلا اصلا نیاز نیست حتما روی پوست آهو باشد یا در قاب نقره
این را متاسفانه یک سری کانال ها که هیچ تخصصی در علوم حدیث ندارند مطرح می کنند تا پول به جیب بزنند و سر مردم بی اطلاع کلاه بگذارن
بنده از شخص آیت الله استاد احمد عابدی که از قوی ترین مجتهدین و عالمان حال حاضر هستند پرسیدم
فرمودند اصلا نیازی نیست
فقط باید با قلم ایرانی باشد و روی کاغذ ایرانی یا ساخت مسلمین
و چون خودکارها و مدادهای فعلی ، صد در صد ایرانی نیستند و نوک آنها از خارج می آید ، پس نمی شود
باید با قلم و جوهر نوشت
حرز هم همان حرز کبیر و طولانی منظور هست
نه آن حرز یک خطی !
اگر در روایت نوشته امام فرمودند پوست آهو بیاورید، برای این بوده که در آن زمان ، نامه ها و مطالب را بر پوست حیوانات می نوشتند، کاغذ امروزی که نبوده !!!
پس هیچ الزامی در نوشتن پوست آهو نیست
دوستان مورد اعتماد بنده که واقعا آداب نوشتن را هم رعایت می کنند با هزینه 150 تومان حرز را می نویسند و با حدود 15 تومان هزینه پست ، جمعا 165 تومان آن را برای شما ارسال می کنند
چون قیمت خوب می دهند ، سفارش زیاد دارند ، پس حدودا یک هفته الی 10 روز در نوبت سفارش می مانید
اما مورد اعتماد هستند
اگر خواستید و سفارش می خواهید بدهید به آیدی ادمین بنت المهدی ( @koyedost ) پیام بدهید و سفارش دهید
هر انسانی یک حرز داشته باشد خوب است
جهاد با نفس 26.MP3
2.13M
🔰 سلسله جلسات #جهاد_با_نفس 26
👌 جلساتی برای خودسازی معنوی جهت سربازی حضرت
👈 تدریس کتاب جهاد با نفس ، کتاب مورد توصیه آیت الله بهجت جهت رشد معنوی و ترک گناه
❇️ جلسه 6️⃣2️⃣
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی از اساتید مهدویت
👈 در نشر این فایلها کوشا باشید حتی با لینک خودتان
@marefatemahdavi
📖🔹📖🔹📖🔹📖
⛅️ #زیارت_امام_مهدی (عج)
در روز جمعـہ✨
💠السَّلامُ عَلَیْكَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَیْتِكَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى یَدَیْكَ.
🔰وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَكَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَكَ عَلَى أَعْدَائِكَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْكَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِكَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْكَ وَ قَتْلُ الْكَافِرِینَ بِسَیْفِكَ وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُكَ وَ جَارُكَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ كَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِكَ الطَّاهِرِینَ.
#ادعیه_و_زیارات_مهدوی
📖🔹📖🔹📖🔹📖
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
👆👆👆
🌀پوستر شماره 7⃣1⃣1⃣
👈کتاب #ما_منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنهای)، صفحه ۱۰۰
🗓قبساتالنور، ص۸۵.
📒 #پوستر_کتاب_ما_منتظریم
@marefatemahdavi