🔹دانشجوی تراز مهدوی و زمینهساز ظهور نیازمند دستیابی به چه علمی است و این علم را باید با چه عناصر دیگر به کار بگیرد که به زمینه سازی ظهور منجر شود؟
⬅️علم عامل عمل است و آنچه عمل را به تعبیری خوب و مفید و اثرگذار می کند، علم است، اگر ما بخواهیم بفهمیم کسی عالم است یا نه؟ لازم نیست از مدرکش سوال کنیم باید عملش را دریابیم، به تعبیری عمل شناسنامه علم است.
اگر می گوییم انتظار حرکت، تلاش و کار و بافضلیت ترین و محبوب ترین اعمال است و هر جا سخن از امام عصر(ع) می آید سخن از تلاش و زمینه سازی است، دانشجو به عنوان طالب علم، یعنی کسی که زندگیش منتظرانه و حرکتش مهدوی و امام زمانی باشد. در دانش، انسان نیازمند افق است انسانی می تواند حرکت علمی انجام دهد که افق علمی پیش روی خود ترسیم کرده باشد در این میان دانشجویی منتظرانه کسب علم میکند که افق داشته باشد لذا در دانشگاه باید این مسئله حل شود که برای چه هدفی علم کسب می کنیم؟ با این علم قرار است به چه مقصدی برسیم؟ اگر این مقصد مشخص و روشن باشد حرکت علمی ما هم حل می شود.
🔸نوع اهدافی که دانشجو در مسیر طلب علم انتخاب کرده است چه رهاوردی برای او می تواند داشته باشد؟
⬅️در مسیر کسب علم اگر نگاه انسان دنیا باشد و رسیدن به دنیا و منافع مادی آن را پیگیری و دنبال کند به آن دست می یابد و مطابق میل به مقصد می رسد اما حتی اگر خوب حرکت کند وقتی به پشت سر نگاه می کند احساس ناداری دارد! یعنی افرادی که در زندگی مطابق اهداف دنیوی اعم از پول، مقام یا هر چیز دیگر حرکت می کنند، حتی وقتی خوب عمل کنند و به همه خواسته هایشان بنگرند با نگاه به عقب نوعی احساس پوچی و خسارت می کنند!
بالعکس این مسیر، انسان وقتی افق پیش رویش بسترسازی برای آینده باشد آنهم آینده ای که با انتظار و مهدویت و زمینه سازی برای ظهور گره خورده، بزرگ ترین خدمت به بشریت را انجام داده است دانشجوی ما اگر دغدغه خدمت به جهانیان و دغدغه تغییر عالم را دارد باید نگاهش چنین باشد. از این منظر، در کسب علم و مدارک دانشگاهی به ظهور و امام زمان(عج) به عنوان منجی عالم بشریت، نگاه می کنیم.
🔹برای ترسیم این افق و حرکت به سوی آن در فضای دانشجویی و دانشگاهی چه باید کرد؟
⬅️دانشجویی منتظر ظهور امام زمان(عج) است که دغدغه و سوز دین دارد و برای اسلامی شدن محیط دانشگاه تلاش می کند، دانشجوی منتظر یعنی دانشجوی عدالتخواه، یعنی دانشجوی ظلمستیز، به تعبیر واضح تر، هر آنچه امام عصر(عج) بعد از ظهور انجام می دهند، دغدغه انجام آن را در عصر غیبت داشته باشد، لذا دانشجوی منتظر فقط شعار عدالتخواهی سر نمی دهد و تصورش این نیست که امام(عج) ظهور و پس از آن چه خواهند کرد بلکه خود نیز وارد میدان عمل می شود؛ اگر می گوییم شعار امام زمان(عج) اقامه عدالت و توحید در جهان است، دانشجوی منتظر نیز چنین دغدغهای را دارد.
دانشجویی که برای اسلامی شدن دانشگاه حرکت می کند انتظار زمینهساز را عملیاتی کرده است همه نهادهای دانشگاهی در این باره باید با هم یکدل، یکجهت و همراه شوند چون حرف و هدف امام، همدلی و یکرنگی است. اسلامی شدن دانشگاه باید دغدغه دانشجوی منتظر باشد، این بهترین حرکت منتظرانه و بهترین زمینه سازی برای ظهور است به هر مقدار محیط علم ما اسلامی و اسلامیتر شود به ظهور نزدیکتر میشویم.
🔸خودسازی و آراستگی دانشجویان ما به اخلاق و معنویت چقدر در این اسلامی شدن و تحقق دانشجوی منتظر چه نقشی دارد؟
⬅️مقدمه جامعه سازی، خودسازی است مقدمه تغییر در جامعه تغییر در خود است به تعبیر علامه طباطبایی(ره) مهمترین حرکت خودسازی است، انسان تا خود را خوب نسازد نمی تواند در جامعه اثرگذاری مطلوب داشته باشد.
برای این مهم هر چه در دوران ظهور رخ می دهد باید در دانشگاه اجرا شود، در کشور در همه عرصه ها در صنعت، در علوم انسانی و همه موضوعات عقبه با دانشگاه است به تعبیری اگر این فرآیند را در دانشگاه خوب پیش ببریم بعد هم خوب به نتیجه می رسیم. برداشت من این است اگر در کشور ضعف هایی داریم یا در دانشگاه خوب کار نکرده ایم یا از دانشگاه خوب استفاده نکرده ایم. برای مثال دانشگاه هنوز قابلیت راهکار ارائه کردن را ندارد، برای مثال در اقتصاد اسلامی و یا در بحث تربیت، نوع اسلامی آن را نیاز داریم در حالی که هنوز سفره نشین غرب هستیم اگر چه ندای اسلام را سر می دهیم اما مبانی فکری را از آن سو می گیریم. دانشگاه باید رشد کند و اسلام در ظواهر و شعارها خلاصه نشود هم دانشگاه باید رشد کند و هم در مجموعه اداری کشور باید از دانشجو و دانشگاه استفاده شود پیوند علم و عمل از این رو ضرورت دارد.
الان تقریبا وزرات علومی داریم که مسیر خود را می رود با نیت فارغ التحصیل کردن دانشجویان و محیط کار در دیگر وزارتخانه ها است و گاهی مجموعه ها برای خود عقبه علمی ایجاد می کنند در حالی که باید از عقبه دانشجویی و دانشگاهی بهره بگیرند.
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
وقتی میبینم به تیپ و ظاهر جوانان به حدی گیر میدن که انگار ادم کشته دلم میسوزه . . .
اخه مگ اقا ما جوانان رو بخاطر تیپ این چیزا میخاد
معاویه (لعنت خدا بهش) هم ریش داشت هم نماز میخوند حالا باید بگیم چون اینکارو انجام میداده ادم خوبی بوده؟؟؟
امام صادق فرموده ک شیعیان منو با نماز و روزه نسنجید بلکه با وفاداریشون، امانت داریشون، راز نگهداریشون بسنجید
حالا چون ما جوانان اینطور تیپ و ظاهر داریم دیگ اقا سراغ ما نمیاد و کاری به ما نداره ؟؟؟
واقعا استاد با طرز فکر دل خیلی از جوانان خونه و از روی ظاهر قضاوت میشن . . .
شما یه راه کاری بگید ما جوانان تو ای جامعه چ کار باید کنیم که گیر بهمون ندن ؟؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
☝️🏻گیر دادن به تیپ جوان هایی که ما بخواهیم به خاطر تیپ آنها، آنها را طرد کنیم کار اشتباهی است.
👌🏻اما آن جوان هم باید در نظر بگیرد وقتی باطنش خوب است و باطنش خدایی است، ظاهرش هم باید.. حالا ما نمیگوییم یقه را تا آخر ببندد و ریش بلند و فلان... ولی سعی کند ظاهر جلفی هم نداشته باشد. کسی که می خواهد مبلغ امام زمان باشد و سرباز امام زمان (عج) باشد، هم باید باطنش خدایی باشد که برای شما هست، هم باید ظاهرش حداقل یک مقدار موجه تر باشد. با ظاهر جلف و زننده هیچ وقت نمی شود مبلغ امام زمان (عج) بود و برای امام زمان کار کرد. در حد ممکن سعی کنید ظاهر را حفظ کنید.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
5.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #تماشایی | *ارزش علم*
💎 پرقیمتترین و کمقیمتترین انسانها را بشناسید
😇 کسانی که همت اسلام در هر دورهای برای تربیت آنها گمارده شده است
🍃 #درس_اخلاق_آقا
#ندبه_انتظار
✍شرح دعــــــــ📖ــای ندبه -
فراز هفدهم
🔷«وَ جَعَلْتَ أَجْرَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله و سلم مَوَدَّتَهُمْ فِی كِتابِكَ، فَقُلْتَ «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی»، وَ قُلْتَ «ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ»، وَ قُلْتَ «ما أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا»، فَکانُوا هُمُ السَّبِیلُ إِلَیْكَ وَ الْمَسْلَكَ إِلی رِضْوانِكَ؛
✨سپس پاداش محمد را در قرآنت موّدت اهل بیت او قرار دادی، و فرمودی بگو من از شما برای رسالت پاداشی جز مودّت نزدیکانم نمی خواهم و فرمودی آنچه به عنوان پاداش از شما خواستم، آن هم به سود شماست، و فرمودی من از شما برای رسالت پاداشی نمی خواهم، جز کسی که بخواهد، راهی به جانب پروردگارش بگیرد، پس آنان الگوی عملی و راه به سوی تو و راه رضای تو بودند»✨.
🌷این فراز از مهمترین فرازهای
دعای ندبه است که به تبیین جایگاه مودت اهل بیت عليهمالسلام در منطق اسلام و قرآن می پردازد.
🔴 نکته ها :
1⃣. ابن عباس می گوید:
هنگامی که آیه: «قل لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً» تا آخر نازل شد، گفتند: یا رسول الله! نزدیکان شما که خداوند مودّتشان را بر ما واجب نمود، چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: علی، فاطمه✨ و فرزندان ایشان.
2⃣. بر اساس قرآن شعار تمام انبیا این بود که ما جز از پروردگارمان پاداشی نمیخواهیم. در سوره شعراء از آیه ۱۰۹ تا آیه ۱۲۷، سخن حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعیب عليهمالسلام و در سوره سبأ آیه ۴۷، سخن پیامبر✨ اسلام چنین است: مزد و پاداش من تنها بر خداوند است. «إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَی اللَّهِ».
البتّه شکی نیست که مراد انبیا این بود که ما پاداش مادی نمی خواهیم؛ ولی اطاعت کردن و هدایت شدن شما را می خواهیم، زیرا همه آنان پس از آنکه در سوره شعراء درخواست مزد را منتفی دانستند، مردم را به تقوا و اطاعت از خداوند سفارش میکردند. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ».
👌پس انبیا پاداش مادی نمی خواهند، ولی خواهان مزد معنوی و هدایت مردم هستند که این مزد در واقع به سود خود مردم است، مانند اینکه استادی به شاگرد خود بگوید: من از تو مزدی نمی خواهم و پاداش من فقط یک چیز است و آن این که تو درس بخوانی. درصورتی که این پاداش، به طور واقع، برای شاگرد خود است.
3⃣. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نیز همانند پیامبران دیگر، هرگز از مردم در برابر هدایت آنان پاداشی درخواست نکرد. زیرا توقع داشتن از مردم، پذیرش دعوت را سنگین می کند. در سوره طور آیه ۴۰ می خوانیم:
✨«أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ؛ مگر از مردم مزدی درخواست کردی تا پرداخت آن برایشان سنگین باشد».
👈اگر در آیه دیگر مزد رسالت را مودّت اهل قربی می داند: «إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی»؛ برای آن است که پیروی از اهل بیت، برای خود مردم سودمند است نه پیامبر، زیرا در جای دیگر آمده است: «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ». آری، کسی که اهل بیت را دوست دارد از آنان اطاعت می کند و اطاعت از آنان اطاعت از پیامبـر و خداست.
4⃣. رهبری موفّق است که بی توقّعی خود را به مردم اعلام کند: «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ».
5⃣. انسان، زمانی به اخلاص می رسد که هیچ گونه پاداش مادّی، عنوانی و زبانی نخواهد: «ما أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ».
6⃣. انسان در انتخاب راه و عقیده آزاد است: «مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ».
7⃣. مزد انبیا این است که مردم خدا را بندگی کنند: «إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا».✨
8⃣. پیامبر اسلام نیز از مردم درخواست مزد مادی نداشت، ولی چندین مرتبه از سوی خداوند با کلمه «قُلْ» مأموریت یافت تا مزد معنوی را که به سود خود مردم است، از مردم تقاضا کند. «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ»
✌️این مزد معنوی نیز در دو تعبیر آمده است. یک بار می فرماید: من هیچ مزدی نمی خواهم جز آنکه هر که خواست راه خدا را انتخاب کند: «إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا» و یک بار هم در آیه مورد بحث که می فرماید: «لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی»؛✨ بنابراین مزد رسالت دو چیز است:
-یکی انتخاب راه خدا
-و دیگری مودّت قربی.
جالب آنکه در هر دو عبارت کلمه «إِلَّا» مطرح شده است، یعنی مزد من تنها همین مورد است. با کمی تأمل درمی یابیم که باید راه خدا و مودّت اهل بیت یکی باشد، و اگر چنین نباشد، تناقض به وجود می آید، یعنی نمی توان گفت: من فقط تابستان ها مطالعه می کنم و بار دیگر گفت: من فقط زمستان ها مطالعه می کنم؛ زیرا محصور باید یک چیز باشد.
⬇️⬇️⬇️
9⃣. پیامبر اسلام از سوی خداوند یک بار مأموریت می یابد تا به مردم بگوید: «مزد من تنها انتخاب راه خداست» و بار دیگر مأمور می شود تا بگوید: «مزد من فقط مودّت قربی است». در واقع باید این دو درخواست با هم یکی باشد؛ یعنی راه خدا همان مودّت قربی باشد. از سویی مودّت با دو چیز ملازم است:
👈یکی، شناخت و معرفت؛ زیرا تا انسان کسی را نشناسد نمی تواند به او عشق بورزد.
👈دوم، اطاعت؛ زیرا مودّت بدون اطاعت نوعی تظاهر، ریاکاری، دروغ و تملّق است. پس کسانی که دستورات خود را از راهی غیر از اهل بیت پیامبر عليهمالسلام میگیرند، راه خدا را در پیش نگرفته اند. این از دیدگاه قرآن.
🔟. امّا از نظر عقل، پاداش باید هم سنگ و هم وزن عمل باشد. رسالت به جز امامت که ادامه آن است، هیچ هم وزنی ندارد، مزد رسالت ادامه هدایت است، مزد یک معصوم، سپردن کار به معصوم دیگر است. مزد عادل آن است که زحمات او را به عادل دیگر بسپاریم. عقل می گوید: تا لطف هست تشکّر نیز باید باشد و اگر امروز لطف پیامبر شامل حال ما شده و ما به اسلام هدایت شده ایم، باید مزد رسالتش را بپردازیم و اگر مزد رسالت، مودّت قربی است، امروز هم باید قُربایی وجود داشته باشد تا به او مودّت و اطاعت داشته باشیم.
👌آری، امروز هم باید به حضرت مهدی عليهالسلام مودّت داشته و مطیع او باشیم. مگر می شود بگوییم مسلمانان صدر اسلام مأمور بودند مزد رسالت را بپردازند و به قربی مودّت داشته باشند؛ ولی مسلمانان امروز یا این وظیفه را ندارند و یا قربایی وجود ندارد تا به آن ها مودّت بورزند و مزد رسالت را بپردازند. البتّه مودّت حضرت مهدی عليهالسلام در زمان غیبت، عمل به پیام های او و رفتن در راه کسانی است که ما را به آنان سپرده است؛ یعنی فقیهان عادل و بی هوا و هوس.
1⃣1⃣. عقل انسان از اینکه مودّت قربی پاداش پیامبری قرار گرفته که صدها میلیون نفر را به هدایت، سعادت و فضل بزرگ الهی رسانده، درمی یابد که قربی و کسانی که مورد مودّت هستند، برترین افراد بشر و معصومند؛ زیرا هرگز مودّت گنهکار پاداش پیامبر معصوم نخواهد بود. نمیتوان باور کرد که مودّت افرادی گنهکار بر مسلمانان جهان در طول تاریخ واجب باشد و هیچ فرقه ای از مسلمانان (غیر از شیعه) رهبران خود را معصوم نمی داند و هیچ فرد یا گروهی تا کنون نه برای امامان معصوم گناهی نقل کرده و نه برای آن بزرگواران استادی نام برده است.
2⃣1⃣. براساس عقل، گذاشتن دست بشر در دست غیر معصوم نه تنها ظلم به انسانیّت است، بلکه ظلم به تمام هستی است؛ زیرا هستی برای انسان آفریده شده (تمام آیات «خَلَقَ لَكُمْ»، «سَخَّرَ لَكُمُ» و «مَتاعاً لَكُمْ» نشانه آن است که هستی برای انسان است) و انسان برای تکامل واقعی و معنوی و خدایی شدن به وجود آمده است، آیا سپردن این انسان با آن اهداف والا به رهبران غیر معصوم، ظلم به او و ظلم به هستی نیست؟
⬇️⬇️⬇️
3⃣1⃣. اگر در روایات، رهبر معصوم و ولایت او زیربنا و اساس دین شناخته شده است: «بنی الاسلام علی خمس ... الولایه» و اگر ✨حضرت علی عليهالسلام تقسیم کننده مردم میان بهشت و دوزخ معرّفی شده است: «قسیم الجنه و النار» و اگر نماز بی ولایت پذیرفته نمی شود، مودّت اهل بیت حسنه است و زیارت و توسّل به آنان سفارش شده، همه به دلیل همان جوهر کیمیایی مودّت است.
4⃣1⃣. زمخشری و فخررازی که از بزرگان اهل سنّت هستند، در تفاسیر خود آورده اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
👈 من مات علی حب آل محمد مات شهیدا؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، شهید است، من مات علی حب آل محمد مات تائبا؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، توبه کننده است، من مات علی حب آل محمد مات مستکمل الایمان؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، با ایمان کامل از دنیا رفته است، من مات علی حب آل محمد مات علی السنه و الجماعه؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، طبق سنّت و سیره پیامبر از دنیا رفته است.👉
5⃣1⃣. امامان معصوم سبیل الله هستند؛ در این رابطه احادیث زیادی آمده است، برای نمونه امیر المؤمنین عليهالسلام فرمود:
✨ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ الْعِبَادَ نَفْسَهُ وَ لَكِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِیلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِی یُؤْتَی مِنْهُ فَمَنْ عَدَلَ عَنْ وَلَایَتِنَا أَوْ فَضَّلَ عَلَیْنَا غَیْرَنَا فَإِنَّهُمْ عَنِ الصِّراطِ لَناكِبُون؛ خدای تبارک و تعالی اگر می خواست خودش را بی واسطه به بندگانش می شناسانید؛ ولی ما را درب، جاده، راه و طریق معرفت خود قرار داد، کسانی که از ولایت ما روگردانیده و دیگران را بر ما ترجیح دهند، از صراط مستقیم منحرفند.
6⃣1⃣. در زیارات نیز به این موضوع تصریح شده است؛ چنانچه در زیارت جامعه کبیره آمده است:
✨«بِكُمْ یُسْلَكُ إِلَی الرِّضْوَانِ وَ عَلَی مَنْ جَحَدَ وَلَایَتَكُمْ غَضَبُ الرَّحْمَن».
🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه -
👤محسن قرائتی
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
لطفا بفرمایید این که گفته میشود حضرت حجت (عج) منتقم خون شهید (شهیدان) کربلاست در کدام یک از ادعیه و یا تفسیر آیه اشاره شده؟
و آیا منظور از انتقام از قاتلین درگیری حضرت (عج) با سفیانی (به عنوان فردی از نسل ابوسفیان و یزید) است یا خیر؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
👌🏻فرازی از دعای ندبه «أَینَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» منتقم بودن امام زمان را نشان می دهد. در زیارت عاشورا هم دو جا می گویید خدایا طلب انتقام خون امام حسین (ع) را همراه امام زمان (عج) به من بده. این فقط دوتا سند معتبر. روایاتی هم در این زمینه هست که می توانید رجوع کنید.
🔸بعد امام زمان (عج) هم با سفیانی میجنگد هم با خود افرادی که در کربلا به امام حسین ظلم کردند. چون آن افراد هم رجعت می کنند.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
از آنجایی که تقطیع وحی بعد از پیامبر صورت گرفته پس چه وحی به خانم فاطمه زهرا (س) و دیگر ائمه نازل میشده؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
💠آیت الله جوادی آملی در کتاب ادب فنای مقربان که در رابطه با شرح زیارت جامعه کبیره هست آنجا در جلد اولش قشنگ توضیح را می دهد، ما دو نوع وحی داریم، البته آن انواع و اقسام وحی غریزی و اینها را کاری ندارم.. وحی از طرف خدا منظورم است، جبرئیل.. دو نوع وحی داریم از طرف جبرئیل؛
1⃣- یک وحی تشریعی است، شرعی، تشریع یعنی تشریع احکام و نزول قرآن. آن فقط بر پیامبر نازل می شد چون احکام فقط برای پیغمبر است امام دیگر نمیتواند احکام را عقب و جلو بکند مگر در شرایط خاص، احکام ثانویه آن هم موقتی نه دائمی. پس آورنده احکام و آورنده قرآن پیغمبر (ص) بود، بعد رحلت پیغمبر این وحی هم از بین رفت.
2⃣- اما یک وحی دیگری داریم به نام وحی تسدیدی، سدید یا وحی تبیینی، که این نوع وحی بر امامان نازل می شود برای اینکه مجری احکام الهی باشند و بتوانند با قوتی که دارند کارهای الهی را انجام بدهند و در تفسیر آیات قرآن به اشتباه نروند، این نوع وحی بر امام ها هم نازل می شد.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
✅ برنامه کلاسهای تدریس مجازی #استاد_عبادی
1️⃣ شنبه ها : مباحث #کلام_جدید ، مبحثی که مورد تاکید رهبری بوده است در کانال @kalamejadid
2️⃣ یکشنبه ها : مباحث دانشکده مجازی اصول عقائد که به صورت ترم به ترم با مباحث اعتقادی و مبنایی از حد ساده به عالی آشنا می شوید در کانال https://eitaa.com/joinchat/2683568265Ca887fa65df
3️⃣ دوشنبه ها : مباحث تدریس کتاب 53 جلدی #الصحیح_من_سیره_الامام_علی ، کامل ترین و تحلیلی ترین کتاب درباره امیرالمومنین (ع) در کانال @ma_va_o
4️⃣ سه شنبه ها : مباحث دوره مهم و کادرساز و تربیت نیروی پژوهشگر و تحلیل گر تاریخ معاصر، دوره شیخ فضل الله نوری در کانال https://eitaa.com/joinchat/4051763287C85bbc2163f
5️⃣ چهارشنبه ها : تدریس کتاب کشف المراد ، کتابی عالی جهت قوی شدن مبانی اعتقادی و اصول دین در کانال https://eitaa.com/joinchat/833355885C61ff0e717a
6️⃣ پنجشنبه ها : مباحث دولت کریمه ( تحلیل سه محوری تاریخی سیاسی دینی وقایع تاریخی از زمان حضرت آدم تا زمان حال) و همچنین مباحث شرح تخصصی زیارت جامعه کبیره و شرح تفسیر تسنیم در کانال @marefatemahdavi
7️⃣ جمعه ها : مباحث تخصصی مهدویت در کانال @marefatemahdavi و شرح ساده صحیفه سجادیه در کانال @ehyayesahifeh
( شرح ساده نهج البلاغه تمام شده است و در کانال @nahjolbalaghe_mola می توانید دنبال کنید و بعد پایان شرح ساده صحیفه سجادیه ، شرح تخصصی نهج البلاغه شروع می شود )
✳️✳️ به طور روزانه هم جلسات تدریس کتب شهید مطهری در کانال @ma_va_o بارگذاری می شود.
⬅️⬅️ دوره هایی که تا پایان سال برگزار می شود :
1. دوره روش تحلیل سیاسی بر اساسی مبانی امام و رهبری به همراه بحث مغالطات منطقی که بسیار در بحث های سیاسی مهم است و مورد تاکید رهبری می باشد ( زمان : اوائل بهمن ماه)
2. دوره تمدن اسلامی ( مبانی تمدنی و وظایف انسان مومن انقلابی برای ایجاد تمدن اسلامی مورد تاکید رهبری ، زمان اسفند ماه)
3. دوره تکمیلی پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت و همچنین دوره حدیث خوانی مهدوی از روی مقدمه کتاب کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق ( زمان، اسفند ماه)
4. دوره مهم مبانی ولایت فقیه ، از اواخر اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی به همراه جوایز ارزشمند نقدی
👌 اطلاعیه برگزاری این کلاسها و نحوه ثبت نام در موعد مقرر اعلام خواهد شد.
👆👆👆
🌀پوستر شماره 7⃣4⃣1⃣
👈کتاب #ما_منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنهای)، صفحه ۱۲۶
🗓دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمهی شعبان۱۳۸۷/۵/۲۷
📒 #پوستر_کتاب_ما_منتظریم
@marefatemahdavi