eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.4هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
945 ویدیو
439 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆 📖جزء [8] سوره اعراف 🔹🌙🔹🌙🔹 ============ @marefatemahdavi
🔘خیبر آخرین سنگر یهودیان حجاز 👌خیبر منطقه ای حاصلخیز، با آبی و آبادانی فراوان🏝، از بهترین مناطق حجاز است. بیشترین محصول آن خرما بوده، منطقه مزبور در حدود 165کیلومتری شمال مدینه -در راه شام- قرار داشته و مرکز فعلی آن شهر الشریف است. 🔮در آن زمان که یهودیان به جزیره العرب آمدند، بخشی نیز در خیبر سکونت گزیدند و به دلیل امکانات اقتصادی آن، به صورت یک قدرت بسیار قوی درآمدند. آنان قلعه های مستحکمی🏰 ساخته و با حفظ ذخیره های خوراکی و سلاح فراوان، خود را به صورت قدرتی شکست ناپذیر و مقاوم درآورده بودند. این منطقه، بازار سالیانه ای داشت که در روزهای نخست ربیع الاول برپا می شد. در نزدیکی آنها قبیله غطفان زندگی می کردند که از حامیان این بازار بوده و وسایل امنیت کسانی که به بازار می آمدند👨‍🌾 را فراهم می کردند. 👈طبیعی چنان بود که میان آنان و یهودیان مدینه آمد و شدهایی وجود داشته باشد چنانکه🚶‍♂ پس از بیرون راندن بنی النضیر، شماری از آنان، و در راسشان، حیی بن اخطب در میان خیبریان باقی ماند. وی در جریان احزاب، به مدینه به میان قریظیان ماند و همراه آنها اسیر⛓ شده و به هلاکت رسید. کسان دیگری از بنی النضیر در ماجرای احزاب دست داشتند که به خیبر بازگشتند. یکی از آنان سلام بن ابی التحقیق بود، کسی که در داخل خیبر به دست چند نفر🗡 از مسلمانان خزرجی کشته شد. 💢بنابراین درگیری مسلمانان مدینه با خیبریان از پس از جنگ احزاب آغاز شده و آنان در اندیشه یک رویارویی با مسلمانان بودند. پس از صلح حدیبیه📜، یهودیان در وضع دشوارتری قرار گرفتند، زیرا امکان استفاده از نیروی قریش و یا همپیمانان آن را نداشتند. با این حال، برخی قبایل عرب که در اطراف خیبر بودند، در دشمنی با اسلام با آنان همداستان بودند و در این وقت مذاکراتی میان👥 آنان و خیبریان در جریان بود. از آن جمله قبیله بنی سعد بود که در اطراف خیبر سکونت داشت. ☝️به روایت واقدی، رسول خدا (ص) از همراهی آنان با اهل خیبر آگاهی یافت و شنید که آنان قصد کمک به یهودیان را دارند. پس از آن در رمضان سال ششم، امام علی (ع)✨ را همراه یکصد نفر بدان سوی فرستاد. اقدام دیگر مسلمانان در خیبر، اعزام یک گروه سه نفره 🏇 برای بدست آوردن آگاهی از وضعیت خیبر بود. رسول خدا (ص) عبدالله بن رواحه را همراه دو نفر دیگر به خیبر فرستاد و آنان توانستند در اقامت🏕 سه روزه خود آگاهی هایی بدست آورند. 💢اقدامات مزبور مربوط به پیش از پیمان حدیبیه بود. اما پس از امضای معاهده صلح، رسول خدا (ص)🗞 با آرامش بیشتری به کار یهودیان خیبر که پشتوانه یهودیان مدینه در طول سالهای پیش از آن بودند، پرداخت. ✨آن حضرت سال هفتم با سپاهی عازم خیبر گردید. یهودیان خیبر به پشتوانه نیروهای نظامی فراوان خود و قلعه های مستحکم، انتظار حمله رسول خدا (ص) را نداشتند. زمانی که آن حضرت از مدینه به راه افتاد، یهودیان مدینه -کسانی که تا آن زمان پیمان خود را با مسلمانان نقض🤝 نکرده بودند- آنان را از رفتن به خیبر منع کردند. طبیعی بود که آنها نمی خواستند این🕍 آخرین سنگر یهود در حجاز از بین برود. 🔆رسول خدا (ص) همراه سپاهش راه شمال را در پیش گرفت. در این سپاه، شانزده نفر از زنان مسلمان جهت کمک به مجروحان جنگ🤕، آن حضرت را همراهی می کردند. طبق سرشماری زید بن ثابت در پایان جنگ، مسلمانان یک هزار و چهار نفر بودند که دویست اسب سوار 🏇 میانشان بود. از آنجا که خیبر از نظر اقتصادی و داشتن غنایم بی شمار وضع مطلوبی داشت، کسانی به قصد غنیمت قصد همراهی رسول خدا (ص) را داشتند، اما حضرت فرمود: از شما تنها کسانی که نیت شان جهاد است⚔ با ما همراهی کنند. از آنجا که رسول خدا (ص) تنها نیت جهاد یعنی حرکت آزادیبخش اسلامی مورد نظرشان بود، از کمک احتمالی این گروه صرف نظر کرده و مانع از آمدن آنان برای غنیمت شدند🛍. مگر آنکه تنها به نیت جهاد بیایند. رسول خدا (ص) با استفاده از دو راهنما از قبیله اشجع، راه خیبر را در پیش گرفت، جز آنکه از آنان خواست 🏜تا مسیری را بر گزینند که سپاه اسلام را در منطقه ای حد فاصل شام و خیبر قرار دهد. 👈دلیل این امر آن بود که رسول خدا (ص) خواست تا میان قبیله غطفان که همپیمانان یهودیان✡ خیبر بودند با قلعه های خیبر مستقر شود و اجازه ورود آنان را به قلعه ها ندهد. مسلمانان در طی مسیر، به یکی از عوامل جاسوسی🕵‍♂ یهود برخوردند. او در ابتدا گفت: یهودیان خیبر همه آماده و مسلحند و ذخیره غذایی چند سال را در داخل قلعه ها آماده کرده و کسانی را در پی غطفان فرستاده و آنها نیز به خیبر آمده اند. اما پس از بازجویی بیشتر اعتراف کرد که این اخبار را مخصوصا به دستور یهودیان این گونه بازگو کرده تا مسلمانان را به هراس اندازد. برعکس، اهل خیبر از آمدن سپاه اسلام سخت وحشت😱 کرده اند. ⬇️⬇️⬇️
🗯گفتنی است که وقتی رسول خدا (ص) به خیبر رسید یهود برای کار از قلعه ها خارج می شدند که یکباره چشمشان به سپاه اسلام افتاد👀. این نشان می دهد که آنها آگاهی از آمدن سپاه نداشته و رسول خدا (ص) به دقت خبر حرکت سپاه را پنهان نگاه داشته است. 👈خیبریان برای حمایت غطفانی ها به آنان قول دادند تا در صورت شرکتشان در جنگ، نیمی از محصول خرمای یک ساله خیبر را به آنان دهند↪️. گفته شده که آنها پس از شنیدن خبر حمله آماده شده و مرحله ای نیز جلو آمدند، اما از آنجا که برای خانواده های خود احساس خطر کردند بازگشتند.👨‍👩‍👧‍👦 خیبر منطقه وسیعی بود که نخلستانهای بیشماری🏝 داشت. در آن منطقه وسیع قلعه های چندی با فاصله از یکدیگر بود که آنها را حصن می نامیدند. برخی از آنها به اندازه ای وسیع بودند که چند قلعه کوچکتر 🏰 را در خود جای داده بود. این قلعه ها یکی پس از دیگری به دست مسلمانان سقوط می کرد. 👌غزوه خیبر صحنه ای دیگر از دلیری های امام علی (ع)😍 است. این بار ابراز این دلیری به گونه ای بود تا در قیاس با دیگر صحابه، فضیلت و برتری امام و سهم بالای او در تحولات صدر اسلام در اذهان باقی بماند.🌸 در فتح یکی از قلعه ها رسول خدا (ص) صبحگاهان فرماندهی را به ابوبکر سپرد، اما حصن مزبور تا شب گشوده نشد. فردای آن روز، رایت در دستان عمر قرار گرفت و باز گشوده نشد. ☀️صبح روز سوم امام علی (ع) با سپاه حرکت کرده و قلعه یهودیان گشوده شد. 🗣ابن اسحاق از ابورافع نقل می کند که من در کنار علی (ع) بودم که با یک یهودی درگیر شد و سپر🛡 از دستش افتاد. آن حضرت در حصن را برداشت و تا پایان نبرد، به عنوان سپر از آن بهره گرفت. ابورافع می گوید: پس از جنگ، ما هشت نفر کوشیدیم تا در را برگردانیم نتوانستیم. 💠یکی دیگر از رشادت های امام در این جنگ، کشتن مرحب یهودی است که از شجاع ترین خیبریان بوده است. در این جنگ پانزده نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند.🥀 👈توجه به دو رخداد کوچک، اما باارزش در طی فتح خیبر مناسب می نماید. در جریان حمله به قلعه ناعم، آمده است که رسول خدا (ص) فرمود: تا پیش از دستور او کسی جنگ را آغاز نکند. علی رغم این دستور، مردی از قبیله اشجع بر یک یهودی حمله کرد و در نهایت⚔ به دست مرحب یهودی کشته شد. به رسول خدا (ص) خبر دادند که فلان شخص شهید شد. حضرت فرمود: آیا پس از آن که من از جنگ نهی کردم⁉️ گفتند: آری، فرمود: بهشت بر گناهکار روا نیست. 📚در نقلی دیگر آمده که در جریان حصار، غلامی حبشی از یهودیان به رسول خدا (ص) ملحق شده و اسلام را پذیرفت. او چوپان گوسفندانی🐑 بود و پس از مسلمان شدن گفت که این گوسفندان امانت در دست من بوده اند، حضرت فرمود تا آنها را به سوی صاحبش براند و باز گردد. 💢 پس از خاتمه جنگ غنایم به دست آمده از جنگ میان مسلمانان تقسیم شده و خمس آن برای پیامبر (ص) باقی ماند. 🏜"فدک" یکی از مراکز یهودیان بود که با منطقه خیبر اندکی فاصله داشت. رسول خدا (ص) همزمان جنگ با خیبریان، کسانی را به فدک فرستاد تا آنها را به اسلام دعوت کند 🏇. آنان قدری صبر کردند تا سرنوشت خیبر را بدانند و پس از آن بود که بدون هیچگونه درگیری با رسول خدا (ص) مصالحه کردند. از آنجا که منطقه فدک🗺 بدون جنگ در اختیار رسول خدا (ص) قرار گرفت، همانند دیگر غنایم میان مسلمانان تقسیم نشد و "خالصه" رسول خدا (ص)✨ گردید. پس از رحلت رسول خدا (ص) فاطمه (س) به استناد شهادت ام ایمن، علی بن ابی طالب (ع) و فرزندانش بر این که فدک به آن حضرت واگذار شده از ابوبکر خواست تا آن را به وی باز پس دهد، اما ابوبکر نپذیرفت❌. این مشکل تا قرنها میان خلفا و علویان وجود داشت و مامون با استناد به شهادت افراد مزکور، فقیهان عصر خویش را به دادن رای به ملکیت فدک از سوی علویان تحریض کرد🗞. گرچه پس از مدتی متوکل آن را باز پس گرفت. 👈پس از پایان این غزوه، مهاجران حبشه به رهبری جعفر بن ابی طالب، پس از پانزده سال به مدینه بازگشتند. بازگشت آنان به مدینه، در پی نامه ای✉️ بود که رسول خدا (ص) به نجاشی فرستاده و از او خواسته بود تا وسایل بازگشت مهاجران را فراهم کند. پیامبر✨ با دیدن جعفر فرمود: نمی دانم به فتح خیبر خوشنود باشم یا به قدوم جعفر✨. آنگاه پیشانی جعفر را بوسید. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب: "تـاریخ سیـاسی اسلام، ج1، ص602-610"، رسول جعفریان. ۵۱ @marefatemahdavi
👆🏻👆🏻👆🏻 🌙 📚منبع : وسائل الشیعه 🌺🍃 @marefatemahdavi @arshiv_link313
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 میگن حکومت اسلامی هیچوقت تحقق نداشته و نشده فقط هم حکومت امام علی را مثال میزنن که اونم میگن همش درگیر جنگ بود چرا حکومت پیامبر را در مدینه مثال نمیزنن که طول مدت بیشتری داشت؟ و چرا بااینکه دوتا معصوم به حکومت رسیدن مخصوصا پیامبر باز گفته میشه به هدفی که باید میرسیده نرسیده؟پیامبر مانع حکومتشون چی بوده با طول مدت حکومت بیشتر؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ✌️🏻ما دو جا حکومت معصوم را داشتیم یکی امام علی (ع)✨ یکی پیامبر (ص)، البته در زمان اسلام والا قبلش که حضرت داود هم بود، حضرت سلیمان هم بود، زمان اسلام منظورم است. امام حسن (ع)✨ هم که شش، هفت ماه بود خیلی آنچنان.. نه امام علی، نه پیامبر زمان هیچ کدام حکومت صدرصد اسلامی برقرار نشد. چرا ..‼️ چون مردم مانع بودن، فهم و معرفت و بصیرت مردم پایین بود، مشکل از پیامبر (ص)✨ نبود، مشکل از امام علی (ع) نبود، ولی آنها برای تحقق حکومت کامل نیاز به همراهی مردم هم داشتند. چون قرار نیست همه چیز با معجزه حل بشود. 👈🏻به همین خاطر برای حکومت امام زمان (عج) هم ما همین را می گوییم که باید فهم و بصیرت مردم بالا بیاید تا امام زمان بتواند کار خودش را انجام بدهد و حکومت را برقرار بکند. والا فهم و معرفت بالا نباشد همین آش است و همین کاسه. این سطح بصیرت و معرفت مردم📈 باید بالا بیاید، به همین خاطر ما یکی از مباحث مهم زمینه سازی برای ظهور را همین رشد معرفتی مردم می‌دانیم که باید رخ بدهد تا ما شامل حکومت صددرصدی💯 باشیم که مردم همراهی کنند، والا بصیرت و فهم پایین باشد همراهی مردم هم نیست، پس حکومت صددرصدی هم نیست. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 پسر من 12 ساله هست و مباحث اصول عقاید سطح 1 که شما تدریس میکنید گوش میکنه، میخواستم ببینم برای این سن مشکلی نداره که این صوت ها رو گوش بده؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👈🏻نه گوش بدهد، چون مطالب آنچنان عرفانی و اینجوری نمی گوییم خدای نکرده انحراف ایجاد بکند. ولی خُب مطالب سطح مقدماتی برای ایشان بهتر است و یک کتابی هم دارد حاج آقا مکارم شیرازی که ۵۰ درس اصول عقاید هست آن کتاب هم کتاب بسیار عالی هست برای نوجوانها که می توانند استفاده کنند. (بزرگواران می توانند جهت سهولت به دستیابی به صوتهای دوره به آدرس http://mahdaviat313.ir/?cat=309 در سایت موسسه رجوع بفرمایند) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 کارهام عقب افتاده بهم قاطی شدند اعصابم خورده فکر ذهنم آشفته هست همش میخوام تلاش کنم اوضام رو میبینم همش غصه میخورم با غصه خوردن کاری از پیش نمیره افسرده هستم نمیدونم چیکار کنم واقعا ذهنم مشغوله و کاملا سرگردان هستم نمیدونم چیکار کنم سمت هرکدام از کارهام میرم یاددیگری میوفتم اخر هیچکدام سرانجام نمیرسند کسی میتونه درست راهنماییم کنه.... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ✌️🏻من دوتا توصیه به شما می‌کنم؛ 🔹یکی بحث نماز اول وقت است، 🔸یکی بحث زیاد گفتن ذکر «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ» است. این دوتا واقعا شما را روان می کند، شما را توی راه می اندازد به روال برمی گرداند. حتما این دوتا ذکر را سعی کنید داشته باشید خیلی اثر دارد. هم نماز اول وقت، هم ذکر استغفار. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 این روزا خیلی دعا برای فرج و استغاثه باب شده الحمدلله، ولی اینکه روایت داریم که امام زمان ظهور نمیکنن مگر اینکه ناامید شوید و سپس غربال شوید و تا سه بار میفرماین غربال شوین میشه توضیحی بدین؟؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ☝️🏻خُب همه این چیزهایی که شما فرمودید هست، تنها دلیل ظهور این مواردی نیست که مثلا غربال بشویم موارد دیگه هم هست.. ولی صرف دعا برای امام زمان (عج) هم که نمی تواند امام زمان را بیاورد❗️ 👈🏻دعا در کنار معرفت، دعا در کنار زمینه سازی، همه اینها در کنار هم، بله مفید است. هی گیر بدهیم به دعا و استغاثه، زمینه سازی نکنیم چیز غلطی هست. به هر حال آنهایی که غربال می شوند از بعضی همین دعا کنندگان🤲🏻 هستند، دعایی که بدون معرفت باشد..‌ 👈🏻دعا اگر همراه با معرفت باشد انسان را رشد می دهد و برای انسان یک جایگاه بالا در منظر امام زمان (عج)✨ می آورد. دعا همراه با معرفت، غربال هم هست اینها منافاتی با همدیگر ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 در زمان هر امام شب قدر وحی بر اون امام نازل میشده، الان هم حضرت مهدی (عج) دیگه؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 بله حرف شما درست است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 روز قدس، تلویزیون بخشی از سخنرانی شهید مطهری رو پخش میکرد ایشون میفرمود که (نقل به مضمون): هنوز هم تن پیامبر در قبر مطهر از دست یهود میلرزد و... در موردش توضیح میدین یعنی دشمنی و بغض و کینه یهود علیه اسلام و پیامبر تا این حد بوده؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🔹بله، بغض و کینه ی یهود که دیگه آیه صریح قرآن هست، سوره مائده، آیه [82] قرآن علنا میفرماید: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ ..»💥 دشمن ترین انسانها نسبت به شما مسلمون ها یهودیا هستند این آیه قرآنه و چقدر همین یهود پیامبر (ص) را اذیت کردند. در بحث های دولت کریمه بحثش رو مفصل گفتیم که حتی همون جنگ هایی که پیامبر با مشرکین داشت جنگ بدر، جنگ احد، جنگ خندق⚔، درسته در ظاهر جنگ با مشرکین و ابوسفیان و دار و دستش بود ولی به تحریک یهود بود و این جنگ ها رو یهودیان تحریک میکردند. بعد که میدیدند مشرکین نمیتونن واقعا، خودشون علنا اومدند. 🔰مثلا جنگ هایی که پیامبر✨ با یهود داشت بعد از جنگ های با مشرکینه. قبل از اون پیامبر با یهود هیچ جنگی نکرد، مگر این که جنگ های کوتاه. ولی جنگ اصلی با یهود بعد از جنگ با مشرکین بود. 👥یهودیا وقتی دیدند از مشرکین کاری بر نمیاد خودشون اومدن وسط. به هر حال بله همون بحث فلسطین و یهود و اینها.. قطعا قلب نازنین پیامبر (ص) رو به درد آوردند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 سدید میگوید: من و ابوبصیر و یحیای بزاز و داوود بن کثیر در مجلس نشسته بودیم که امام صادق باحالت خشم وارد شد چون در مسند خویش قرار گرفت فرمود: شگفتا از مردمی که گمان میکنند ماغیب میدانیم؟! کسی جز خدای عزوجل غیب نمیداند من میخواستم فلان کنیزم را بزنم او از من گریخت و من ندانستم که در کدام اطاق منزل پنهان شده است. کافی جلد1صفحه 378 استاد ببخشید این روایت درسته؟درمورد علم غیب یه توضیحی میدین که به چه صورت هست؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 📚اینجور روایات بسیار بسیار محل بحث است و در رابطه با علم غیب امام خیلی جای بحث داریم. عده ای به این روایت و امثال این روایت استناد می‌کنند که اهل بیت علم غیب ندارند، یا علم غیب محدودی دارند، اما عده ای میگن نه اهل بیت همه چیز را می‌دانند‌. کدام نظر درسته⁉️ کاری به آن قضیه ندارم. 👈🏻اما می خوام بگم این جور روایات که شما فرستادید میتونه ناظر به بحث تقیه باشه. اهل بیت با مردم در حد فهم و عقل مردم صحبت می‌کردند -اگر یک کسی که خیلی کلاس بالا بود اهل بیت مطالب عرفانی و بلند به آنها می‌گفتند. -اما یک کسی سوادش پایین بود اهل بیت هم مطالب سطحی و در حد خود آن فرد میگفتن. 💢احتمال دارد این موضوع بحثی که امام می گویند من غیب ندارم برای همین قضیه باشد در حد فهم آن افراد گفته. 👌🏻چون صراحت آیه قرآن است که خدا می‌گوید علم غیب مخصوص خداست اما به رسولانی که از آنها راضی باشد این علم را خواهد داد. حالا آیا خدا از پیامبر و امام های معصوم راضی هست یا نه؟ هست. پس می توانیم بگوییم یکی از کسانی که علم غیب به آنها میده امامانند⁉️ میتونیم بگیم بله. 👈🏻حالا محدوده علم غیب هم خودش بحث داره، تا چه حد؟ این هم از چیزهای بسیار بسیار پر بحث و چالشی در علم کلام هست و شاید اختلاف نظرهای زیادی بگم در این زمینه ما داریم، حتی کتاب راجع به آن چاپ کردند. متوجه اید؟ پس با این یکی دو روایت نمیتونیم نظر کلی بدهیم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
📖فرازی از : 🔹الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى يُؤْمِنُ الْخائِفِينَ، وَيُنَجِّى الصَّالِحِينَ، وَيَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ، وَيَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِينَ، وَيُهْلِكُ مُلُوكاً وَيَسْتَخْلِفُ آخَرِينَ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ قاصِمِ الْجَبَّارِينَ، مُبِيرِ الظَّالِمِينَ، مُدْرِكِ الْهارِبِينَ، نَكالِ الظَّالِمِينَ، صَرِيخِ الْمُسْتَصْرِخِينَ، مَوْضِعِ حاجاتِ الطَّالِبِينَ، مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنِينَ. الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى مِنْ خَشْيَتِهِ تَرْعَدُ السَّماءُ وَسُكَّانُها، وَتَرْجُفُ الْأَرْضُ وَعُمَّارُها، وَتَمُوجُ الْبِحارُ وَمَنْ يَسْبَحُ فِى غَمَراتِها؛ 🤲خدا را سپاس که هراسندگان را ایمنی بخشد و شایستگان را نجات دهد و ناتوان شمردگان را به بلندی رساند و متکبّران را به خاک اندازد و پادشاهانی را نابود می‌کند و دیگران را جانشین آنان قرار می‌دهد، خدا را سپاس که درهم شکننده گردنکشان، نابودکننده ستمکاران، دریابنده گریختگان، کیفردهنده ستمگران، فریادرس فریادخواهان، جایگاه حاجت دادن خواهندگان، تکیه‌گاه مؤمنان است. خدا را سپاس که از هراسش آسمان و ساکنانش غرّش کنند و زمین و آباد کنندگانش بلرزند و دریاها و هرکه در اعماقش شناور است موج زنند... @marefatemahdavi
🔷دعای روز نهم 🌷«اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ نَصِيباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِي فِيهِ لِبَرَاهِينِكَ السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِيَتِي إِلَى مَرْضَاتِكَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِكَ يَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِينَ‏» 🌷اى خدا مرا نصيبى از رحمت واسعه خود عطا فرما و به ادله روشن خود هدايت فرما و پيشانى مرا بگير و بسوى رضا و خشنودى كه جامع (هر نعمت) است سوق ده به حق دوستى و محبتت اى آرزوى مشتاقان. 📚(مفاتیح الجنان) @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖جزء خوانی قرآن کریم ⏪تلاوت جزء نهم 💽 🎤معتز آقایی ┄═❁🍃๑🌸๑🍃❁═┄ @marefatemahdavi
✨ سرم ‌هــوای‌ ‌دارد ‌دلــــــم ‌هوای ‌ضریح چه میــشود که سری گــوشه‌ی بزنم ...💔 ✋السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِالله✨ @marefatemahdavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥💥 ویژه ماه های 💥💥 💠 سلسله جلسات 93 🎤 با توضیحات 🎬 جلسه 93 🌀 موضوع : 69 🌀 ❇️اگر دنیایی باشیم چه بلایی بر سر قلب ما می آید؟❇️ @marefatemahdavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شرح دعای روز نهم همراه با یک احکام و مساله شرعی مهم ویژه روزه 🎤 با بیانات شیرین و معنوی آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) 💠 شرح دعای روز نهم ( قسمت اول ) 👌 با گوش دادن این صوتهای شیرین ، هم شرح دعا را یاد بگیرید هم یک حکم شرعی مهم و هم دیگر مسائل دینی 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ____________________ @marefatemahdavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرح دعای روز نهم ( قسمت دوم )
👆👆👆 📖جزء [9] سوره اعراف 🔹🌙🔹🌙🔹 ============ @marefatemahdavi
👆👆👆 📖جزء [9] سوره اعراف 🔹🌙🔹🌙🔹 ============ @marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست ‌و نود و چهارم 📃... یک روایت شبیه به همین از امام صادق (ع)✨ هم هست که می گویند؛ قلبش دارای غصه ای می شود که از بین نمی رود، آرزویی که به آن نمی رسد، امیـدی که به آن هیچ وقت نمی رسد. ″کتاب بحار، ج70، ص91″ ⚠️پس هدف انسان در قلب انسان جای می گیرد، این را یادتان باشد. هر دو روایت امام صادق و آقا رسول الله (ص) قلب را نشانه رفتن. معصومین گفتن قلب این فرد دچار این خصلت ها می شود‌. پس هدف ما می رود در 💓قلب ما می نشیند. -هدف ما بالاتر باشد قلب ما بالاتر هست از لحاظ معنوی. -هدف ما دنیایی باشد قلب ما هم دنیویی می شود. ✅دیدید چه قدر زیباست! همه چیز به دل ما..‌. حضور قلب در نماز می گویند. خُب قلبی که هم و غمش دنیا باشد، قلبی که به معنویات فکر نکند یا فکر می کند اما دنیا گرایی آن بیشتر است به نظر شما این قلب چطور می تواند نور معنویت در خودش بیاورد و در نماز حضور قلب داشته باشد⁉️ می تواند به نظـر شما؟ قطعا چنین چیزی نیست! 👈مثلا در بحث ازاله نجاست، پاک کردن نجاست، چه می گویند؟ اول عین نجس را برطرف بکن بعدا لباس👕 را آب بکش. والا عین نجس باقی باشد تو هر چقدر آب بکشی فرقی نکرده. اینجا هم همین است، اول ما قلب مان را، دلمان را، از این مادی گرایی پاک بکنیم بعد سمت 🦋 ایجاد حضور قلب برویم. آن هم علما می گویند با تکرار و تمرین حاصل خواهد شد، ولی قبلش باید این کار را انجام بدهی. ما جلسه قبل عرض کردیم دنیا خواستن هیچ اشکـالی ندارد، اینکه پیامبر (ص) ✨ هم فرموند «أَکْبَرُ هَمِّهِ» بزرگترین هم ما دنیا باشد این ایراد دارد. بین این دو قاطی نکنیم. 🔸تعریف زهد چی هست؟ یعنی من بیایم فقیرانه زندگی بکنم❓نخیر، اصلا اسلام اجازه به ما نمی دهد فقیرانه زندگی بکنیم، اسلام به ما گفته تا جای ممکن دست جلوی دیگران دراز نکن. پس یعنی اسلام هیچ وقت نمی خواهد ما فقیرانه زندگی بکنیم. زندگی خوب داشته باشیم، چه اشکالی دارد! هم ما، اکبر هم ما دنیا نباشد، بعد سمت حضور قلب می رویم. 👈والا کسی که هم و غمش دنیا باشد چون هیچ وقت بهش نمی رسد... گره خوردن دل با دنیا برای چی هست؟ برای این است که دنیا هدف من شده. کسی هم که به هدفش نمی رسد همیشه غصه دار است 🍁، همیشه گرفتار است، همیشه احساس کمبود می کند. فکر و ذهن را مشغول کرده. دیدید بعضی موقع ها یک قضیه مهمی برای ما پیش می آید می گوییم ‌فکر و ‌ذهنم را مشغول کرده. این دقیقا همین است، وقتی فکر و‌ ذهن ما را دنیا مشغول بکند ما قطعا نمی توانیم 💝 حضور قلب را در نماز پیدا بکنیم! ⚠️پس انس با دنیا ریشه تعلق قلبی است به این عالم و مادیات. انس پیدا نکنیم، به این دنیا آن قدری اهمیت بدهیم که زندگیمان بچرخد و ما محتاج کسی نشویم و از این زندگی بهره ای برای آخرت💥 بسازیم. در همین حد به دنیا اعتماد بکنیم و اعتنا بکنیم بیشتر از این ممکن است ما را ضرر بزند. ما یک موقع داریم که دنیا را می توانیم در اختیار خودمان بگیریم به نیت اینکه هم معنویت🌱 خودمان را بسازیم، هم به جامعه خدمت کنیم، این قطعا عالیست و هیچ اشکالی ندارد. 👌به همین خاطر می گویند: در امورات دنیایی به زیر دست خودت نگاه بکن که حرص و جوش نخوری، من😤 خونه سه طبقه ندارم، برو‌ آن را نگاه بکن که اصلا خانه ندارد. اما در امورات معنوی به بالاتر از خودت👀 نگاه کن، طرف نماز شب می‌خواند من هم مثل او بشوم. در معنوی به بالاتر نگاه بکنیم، دنیایی به پایین دستمان نگاه بکنیم، اینطوری مطمئن باشید ریشه خیلی چیزها حل خواهد شد. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (93) 🎤استاد احسان عبادی 294 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ___________________ @marefatemahdavi
👆🏻👆🏻👆🏻 🌙 📚منبع : وسائل الشیعه 🌺🍃 @marefatemahdavi @arshiv_link313
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 میخواستم بدونم المؤلفة قلوبهم کجا کاربرد داره؟ ملاک تشخیص ما چیه؟ آیا مختار درست میگفت که کاش ابراهیم با قدری سهم بیشتر در غنایم جلوی فتنه ابن حر جوفی رو میگرفت، با استناد به آیه المؤلفة قلوبهم؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🔹المؤلفة قلوبهم یک بحث فقهی هست حالا تا اونجایی من اطلاع دارم خدمت شما عرض میکنم. یکی از مصارف زکات که انسان میتونه زکات رو خرج بکنه المؤلفة قلوبهم هست. یعنی کسانی که سست ایمانند، ایمانشان سسته یا کافرند و انسان میدونه پول بهشون بده اینا میان به سمت اسلام، اینجا با حکم حاکم شرع اینا میتونن پول رو در این زمینه خرج کنند تا قلب این ها رو الفتی بدهند به سمت اسلام. یکی از مواردی هست که میشه تو این زمینه استفاده کرد، یکی از مصارف زکاته. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 عن السيد مرتضي الرازي عن الشيخ المفيد عن احمد بن محمد بن الحسن بن الوليد عن ابي محمد بن الحسن عن سعد بن عبد الله عن محمد بن عبد الله عن محمد بن عبد الجبار عن الامام الحسن العسكري (عليه السلام) انه قال لابي هاشم الجعفري : يا ابا هاشم سيأتي زمان على الناس وجوههم ضاحكه مستبشره وقلوبهم مظلمه متكدره. السنه فيهم بدعه والبدعه فيهم سنة المؤمن بينهم محقر والفاسق بينهم موقر امراؤهم جاهلون جائرون وعلماؤهم في ابواب الظلمة سائرون اغنيائهم يسرقون زاد الفقراء واصاغرهم يتقدمون على الكبراء وكل جاهل عندهم خبير وكل محيل عندهم فقير لايميزون بين المخلص والمرتاب ولايعرفون الضأن من الذئاب علماؤهم شرار خلق الله على وجه الارض لانهم يميلون الى الفلسفه والتصوف وايم الله انهم من اهل العدول والتحرف يبالغون في حب مخالفينا ويضلون شيعتنا وموالينا ان نالوا منصبا لم يشبعوا عن الرشاء وان عبدوا عبدوا الله على الرياء ألا انهم قطاع طريق المؤمنين والدعاة الى نحلة الملحدين فمن ادركهم فليحذرهم وليصن دينه وايمانه ثم قال :يا ابا هاشم هذا ما حدثني ابي عن ابائه عن جعفر بن محمد (عليهم السلام) وهو من اسرارنا فاكتمه الا عن اهله. امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: ای اباهاشم! زمانی بر مردم بیاید که چهره های آنان خندان و شاد باشد؛ ولی دل هایشان تیره و تاریک، سنّت نزد آن ها بدعت، و بدعت در بین آنان سنّت باشد. مؤمن بین آن ها حقیر بوده، و فاسق نزد آنان محترم و با وقار باشد. حاکمان آن ها نادان و ستمگرند و علمای آن ها به درِ [کاخها] و خانه های ستمگران رفت و آمد دارند [و درباری هستند]، ثروتمندان توشۀ فقرا را می دزدند، و کوچک ترها از بزرگ تر پیش می افتند، و هر نادانی نزد آن ها اهل خُبره به حساب می آید و هر آگاهی فقیر شمرده می شود. بین با اخلاص و شکاک فرق نمی گذارند و میش را از گرگ ها تشخیص نمی دهند، علمای آن ها بدترین مردم روی زمین می باشند؛ زیرا آنان میل به فلسفه و صوفی گری دارند. به خدا سوگند! آن ها اهل برگشتن از حق و میل به باطل هستند. در دوستی مخالفین ما [اهل سقیفه] زیاده روی می کنند و شیعیان و دوستان ما را گمراه می کنند. اگر به مقامی رسیدند، از خوردن رشوه سیر نمی شوند، و اگر خوار شدند [و به جایی نرسیدند] خدا را ریاکارانه عبادت می کنند. بیدار باشید! این ها راهزنان مؤمنان و دعوت کننده به ملحدان هستند. هر کسی آن ها را درک کند، از آن ها دوری نماید و دین و ایمان خود را [از خطر آنان] حفظ کند. سپس فرمود: ای اباهاشم! این حدیثی است که پدرم از پدرانش از جعفر بن محمد [حضرت صادق علیه السلام] نقل کرده است، و این از اسرار ما می باشد؛ پس آن را جز بر اهلش آشکار نکن! 📚سفينة البحار، جلد ۵، صفحه ۱۹۸-۱۹۹، حدیث4📚الاثنى عشرية، صفحه ۳۳-34📚حدیقة الشيعة، جلد ۲، صفحه ۷۸۵-786📚مستدرک الوسائل، جلد ۱۱، صفحه ۳۸۰ میشه در مورد این حدیث توضیح بدین مخالفان رهبری از این حدیث استفاده می‌کنند و به حضرت امام و علمای حال ربط میدن. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ☝️🏻تمام منابعی که اینجا نوشته منابع متأخر هستند، یعنی منابع جدیدی هستند که برای صد، دویست سال قبل اینهاست و هیچ منبع قدیمی ندارد برای حدیث! این خودش یک نشانه است که روایت نمیتواند قابل اعتماد باشد. 💠روایتی که قابل اعتماد باشد باید منبع متقدم و قدیمی داشته باشد، برای قرن سه، چهار، پنج. این کتاب هایی که اینجا نوشته حداکثر برای دویست سال قبل است، پس نمی تواند به خودی خود این روایات برای ما سندی داشته باشد‌. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi