☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
شما دلیل اصلی غیبت امام زمان رو آماده نبودن مردم کل دنیا میدانید که صحیح هم هست، حال شبهه ای که وارد میشه اینه که خدا چرا پیامبرش و تمام ۱۱ امام رو در یک مقطع زمانی و یک مکان میفرستد که مردمش آمادگی نداشتند و تمام امامان شهید شدن؟ مثلا دو امام قرن اول میومد اگر شهید میشدن غیبت میشد صد سال تا سطح فهم مردم میرفت بالاتر بعد دوباره دو امام دیگر همینطور پخش میشد در زمان های مختلف، آیا اینطوری خلق خدا بهتر هدایت نمیشدند؟چون بنظر میاد اهل بیت در آن ۲۵۰سال قدرشون دانسته نشد و بامتوسط عمر کمتر از ۴۰سال به شهادت رسیدن نظر جنابعالی؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
👌🏻اینکه خدا چرا پیغمبر را برای مردم میفرستد وقتی مردم آماده نیستند، چون پیغمبر بحث دین است. دین آوردن وظیفه خداست، خدا وظیفه اش را انجام می دهد چه مردم بخواهند چه مردم نخواهند. پس پیغمبر را با امام این وسط اشتباه نگیرید. وظیفه پیغمبر آوردن دین است آوردن دین را خدا باید برای مردم بیاورد وظیفه ای است از وظایف خدا، طبق قاعده لطف! پس خدا وظیفه اش را انجام می دهد حتی اگر مردم آماده هم نباشند.
🔸اما بحث امام، تشکیل حکومت است. امام برای تشکیل حکومت می آید، تشکیل حکومتی می آید که آن دینی که پیغمبر آورده را اجرا بکند. پس در تشکیل حکومت باید مردم هم این وسط راضی باشند و مردم هم رضایت بدهند مردم آمادگی داشته باشند.
⁉️اما اینکه امام ها را چرا فرستاد.. چون خدا امامهای مختلف را فرستاد تا سطح علم مردم و سطح عقلی و کمالی اینها رشد پیدا بکند اگر به قول شما دوتا امام اول شهید می شدند خدا امام سوم را نمیفرستاد دیگر رشد عقلی صورت نمیگرفت مثل کسی که پایه به پایه باید رشد کند تا به مقطع دیپلم و مقطع بعد دانشگاه برود تا مقطع دیپلم را شما میتوانید به راحتی در مدارس درس بخوانی. ولی می خواهید بروید دانشگاه و سطح بالاتر باید سختی بکشید کنکور بدهید تا در دانشگاه خوب قبول بشوید.
👈🏻اینجا هم همین است تا یک حدی خدا مردم را آورد بالا حالا مردم یک طلای نابی مثل حکومت مهدوی می خواهند.. میگوید حالا که حکومت مهدوی می خواهید پس ابتدا بی زحمت آمادگی اش را کسب کنید.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد راجع به اثبات اینکه امام زمان مسیحی نیست و از غرب نمیاد باید کدوم مطالب رو بخونیم؟ تو کتاب پاسخ به شبهات نیست فقط راجع به ولادتشونه.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
📚روایت متواتر داریم که پیغمبر خدا فرمودند بعد از من دوازده خلیفه خواهد آمد «کُلُهُمْ مِنْ قُریش» این روایت دیگر متواتر است هم شیعه و سنی، «مِنْ قُریش» وقتی می گوید دیگر مسیحی که نیست یک چیز تابلویی است.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
تفسیر بعد نماز ۲۷.mp3
1.44M
🔰 جلسات کوتاه #تفسیر_بعد_نماز ۲۷
🕋 توضیح درباره سوره #عبس
📚تفسیر جوامع الجامع
📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی
@marefatemahdavi
#ندبه_انتظار
✍شرح دعــــــــ📖ــای ندبه -
فراز سی ام
🔶«أَیْنَ قَاصِمُ شَوْكَهِ الْمُعْتَدِینَ أَیْنَ هَادِمُ أَبْنِیَهِ الشِّرْكِ وَ النِّفَاقِ أَیْنَ مُبِیدُ أَهْلِ الْفُسُوقِ وَ الْعِصْیَانِ وَ الطُّغْیَانِ أَیْنَ حَاصِدُ فُرُوعِ الْغَیِّ وَ الشِّقَاق أَیْنَ طَامِسُ آثَارِ الزَّیْغِ وَ الْأَهْوَاءِ أَیْنَ قَاطِعُ حَبَائِلِ الْكِذْبِ وَ الافْتِرَاءِ أَیْنَ مُبِیدُ الْعُتَاهِ وَ الْمَرَدَهِ أَیْنَ مُسْتَأْصِلُ أَهْلِ الْعِنَادِ وَ التَّضْلِیلِ وَ الْإِلْحَادِ؛ کجاست آنکه شوکت ستمکاران و متعدیان را در هم می شکند؟ کجاست آنکه بنا و سازمان های شرک و نفاق را ویران می کند؟ کجاست آنکه فسق، عصیان و طغیان را هلاک و نابود میگرداند؟ کجاست آنکه برای کندن ریشه گمراهی و دشمنی مهیاست؟ کجاست آنکه اندیشه باطل و هواهای نفسانی را نابود می سازد؟ کجاست آنکه ریسمان دروغ و افترا را قطع خواهد کرد؟ کجاست آنکه متکبرانِ سرکش را هلاک و نابود میگرداند؟ کجاست آنکه مردم ملحد، معاند و گمراه کننده را بیچاره کند؟»✨
📑این فرازهای زیبا نیز بخشی دیگر از فعالیت های امام زمان که مربوط به پاک سازی جامعه جهانی از تباهی، بداخلاقی و فساد است را به تماشا می گذارد.
🔹بدیهی است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مظهر لطف و رحمت خداست؛ چنانچه امام رضا عليهالسلام در حدیثی مفصل در بیان ویژگیهای ایشان فرمود: ✨«الْإِمَامُ الْأَنِیسُ الرَّفِیق؛ امام، همدم و رفیق واقعی است». در حدیثی از جابر، صحابی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با عنوان «رحمهٌ للعالمین» یاد شده است. آن امام، ذخیره خداوند برای آینده جهان و واسطه لطف و رحمت او در زمین🌏 است.
👈خود ایشان در نامه ای خطاب
به یکی از نمایندگان خاص خود در زمان غیبت صغری💌 فرمود: «من موجب امان و آرامش اهل زمین هستم». اما گاهی مصلحت ایجاب می کند که وی همانند خود خداوند متعال دست به کارهای اصلاحی بزند که ظاهر آن قهر و خشونت اما باطن آن برای بشریت مهر و رحمت است.
🔹حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در قسمتی از خطبه غدیر به اصلاح گری حضرت قائم اشاره و فرمود:
✨مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّی نَبِیٌّ وَ عَلِیٌّ وَصِیِّی أَلَا إِنَّ خَاتِمَ الْأَئِمَّهِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِیُّ أَلَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَی الدِّینِ أَلَا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظَّالِمِینَ أَلَا إِنَّهُ فَاتِحُ الْحُصُونِ وَ هَادِمُهَا أَلَا إِنَّهُ فَاتِحُ كُلِّ قَبِیلَهٍ مِنَ الشِّرْک؛
ای مردم! من پیامبرم و علی وصی من است و همانا مهدی قائم که خاتم امامان است از ماست. اوست که دین را آشکار می سازد و از ستمگران انتقام⚔ می گیرد. همانا که او گشاینده و ویرانگر دژهاست و اوست که تمام فرقه های مشرکان را میکشد.✨
👌در این باره نیز برخی نکات
توضیحی قابل بیان است که در ضمن آیاتی بیان میشود.
📖 آیه اول
💠«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جـاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنـافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ؛ ای پیامبر! با کافران و منافقان ستیز کن و بر آنان سخت گیر و خشن باش که جایگاهشان دوزخ است و بد سرنوشتی دارند».
🔰 نکته ها :
1⃣. جنگ و جهاد، باید زیر نظر رهبر الهی باشد: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ».
2⃣. اسلام دین جامع است. در جای خود رأفت و در جای خود سخت گیری و خشنونت دارد. «وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ».
3⃣. باید هم با دشمنانِ آشکار خارجی مبارزه کنیم: «جاهِدِ الْكُفَّارَ» و هم با دشمنانِ پنهانِ داخلی: «وَ الْمُنافِقِینَ».
4⃣. رهبر مسلمانان باید در برابر استکبار قاطع باشد: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ، وَ اغْلُظْ».
5⃣. با آنکه پیامبر، سرچشمه ی رحمت است، ولی به دلیل کفر و نفاق دشمنان، مأمور به خشونت می شود: «وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ».
6⃣. جهاد با کفّار و منافقان، جزای دنیوی آنان است و کیفر اخروی شان جهنّم است: «وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ».
7⃣. جهاد با کفّار و منافقین، فرمان خداست؛ ولی شکل و شیوه آن در اختیار پیامبر و جانشینان به حق آن حضرت است. بنابراین، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در برابر منافقان لشکرکشی نکرد، ولی در زمان حضرت علی عليهالسلام؛ چون آنان سپاه و لشکری تشکیل داده بودند آن حضرت با آنان جنگید.
8⃣. انسان بر اثر کفر و نفاق به جایی میرسد که پیامبر رحمت باید بر او بخروشد و با او برخورد شدید کند: «وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ».
⬇️⬇️⬇️
📖آیه دوم
💠«وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّی لا تَكُونَ فِتْنَهٌ وَ یَكُونَ الدِّینُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلَّا عَلَی الظَّالِمِین؛ و با آنها بجنگید تا فتنه (بت پرستی و سلب آزادی از مردم،) باقی نماند و دین، تنها از آنِ خدا شود. پس اگر (از روش نادرست خود) دست برداشتند، (مزاحم آنها نشوید زیرا) تعدّی جز بر ستمکاران روا نیست».
🔰نکته ها :
1⃣. مقابله به مثل و خشونت با دشمن در مواردی لازم است: «قاتِلُوهُمْ».
2⃣. هدف از جنگ در اسلام، برچیدن شرک و فتنه و استقرار دین و قانون خداست: «حَتَّی لا تَكُونَ فِتْنَهٌ».
3⃣. پاکسازی، قبل از بازسازی است. ابتدا باید فتنه برداشته شود تا پس از آن دین الهی برقرار گردد. اوّل کفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا: «حَتَّی لا تَكُونَ فِتْنَهٌ وَ یَكُونَ الدِّینُ لِلَّهِ».
4⃣. راه برگشت و توبه بر هیچ کس و در هیچ شرایطی بسته نیست. حتّی دشمن سرسخت نیز اگر راه خود را تغییر دهد، خداوند او را عفو خواهد کرد: «فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ ...».
5⃣. در آیه قبل بخشش خداوند نسبت به گناه کفّار مطرح شده است: «فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ».
👌در این آیه به مردم سفارش می کند که در صورت دست برداشتن دشمن از جنگ، شما هم از جنگ صرف نظر کنید: «فَلا عُدْوانَ».
6⃣. تعبیر به عدوان، به دلیل رفتار آنهاست وگرنه اسلام اهل عدوان نیست. مثل اینکه می گوییم: جواب بدی، بدی است. با اینکه جواب بدی با بدی، عدالت است، ولی به خاطر عمل او، نام آن را بدی می گذاریم.
7⃣. انسان باید خود زمینه دریافت رحمت الهی را به وجود آورد: «فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ».
✅به طور خلاصه اصل در اسلام رحمت و رأفت، محبّت و مودّت، عفو و کرامت، کظم غیظ و مسالمت است که برای هر یک از این واژه ها آیاتی در قرآن آمده است. برای مثال: در نمازهای پنجگانه ده ها بار سخن از رحمت و مهربانی «الرّحمن الرّحیم» (در هر رکعت شش بار) آمده است که نوعی گسترش و دعوت به مهر و محبت و رفتار دوستانه به یکدیگر است.💞
«رئوف» از صفات خدا و پیامبر دانسته شده و در مقابل از قساوت و سنگدلی انتقاد شده است: «ثم قست قلوبکم». محبّت هدیه الهی است که خداوند آن را در دل زن و شوهر قرار می دهد: «و جعل بینکم مودّه و رحمه».
🔸در برخورد با افراد نااهل، ابتدا رفتار و گفتار مسالمت آمیز را سفارش کرده است؛ امّا در برابر همه اینها گاهی تهدید و خشونت برای سرکوب روحیه های مغرور و حفظ دست آوردهای مهم لازم است؛ برای نمونه: به مسلمانان دستور می دهد، هر چه در توان دارید برای ترساندن دشمنان خدا و آمادگی دفاع و برخورد با دشمنان، خودتان را آماده کنید: «و أعدّوا لهم ما استطعتُم من قُوَّه».
👥«مردم به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گفتند: علی عليهالسلام خشونت دارد، (نمی گذارد هرطور که دوست داریم و می پسندیم، عمل کنیم) آن حضرت فرمود: «انّه لَخشن فی ذات اللّه؛ علی درباره انجام امور الهی سختگیر و خشن است».
👌آری، در انجام فرمان خدا باید صلابت، قاطعیت و خشونت داشت. در اجرای حدود الهی درباره خلافکاران می فرماید: دلسوزی و رأفت را کنار گذاشته و حکم خدا را اجرا کنید: «لاتأخذکم بهما رأفه فی دین اللّه».
📚در بعضی دعاهای دیگر نیز همانند این الفاظ وجود دارد که:
خداوندا! ستمگران کفرپیشه را به واسطه حضرت قلع و قمع کن، سران گمراهی را بشکن، پیمان شکنان و مخالفین را در شرق و غرب و دریا و خشکی از میان بردار.
🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه -
👤محسن قرائتی
@marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آسیب شناسی مهدویت و راههای برون رفت از آن
🎤حجت الاسلام والمسلمین
محمدرضا نصوری
#کلیپ_مهدوی
@marefatemahdavi
🔱ادامه فتوحات در شام و مصر
🔻پس از فتح دمشق، فتوحات در شام ادامه یافت. پیروزیهای مکرر اعراب مسلمان، بسیاری از شهرها را بر آن داشت تا خود درخواست صلح کنند، چه در این صورت امتیازات بیشتری می گرفتند.
👈در این زمان ابوعبیده، فرمانداری مناطق مختلف را میان فرماندهان سپاه تقسیم کرد.
یزید بن ابی سفیان بر دمشق، شرحبیل بن حسنه بر اردن، عمروبن عاص بر فلسطین، و عباده بن صامت بر حمص، حاکم شدند. ابوعبیده برای توسعه فتوحات به سوی حماه و شیزر حرکت🏇 کرد.
هراکلیتوس یا هرقل، که اکنون مراکز مهم شام را از دست داده بود، یکبار دیگر کوشید تا با سامان دادن لشکری عظیم از رومیها، شامیها، اهالی جزیره، و ارمنستان، در کنار قبایل عربی جذام، لخم و جز آن به جنگ مسلمانان⚔ برود.
این جنگ بزرگ در منطقه یرموک که نام نهری بود، رخ داد. شمار مسلمانان را بیست و چهار هزار نفر و دشمن رومی و همپیمانان آن را دویست هزار نفر دانسته اند. ممکن است آمار مربوط به آنان با اغراق باشد، اما نباید فراموش کرد که هرقل آخرین تلاش خود را برای حفظ شامات🗺 انجام داده است.
👈این جنگ برای مسلمانان به اندازه ای سخت بود که گفته اند زنان مسلمان نیز مجبور به جنگیدن شدند. جنگ یرموک به نفع مسلمانان خاتمه یافت.
یک سال پس از واقعه یرموک، مسلمانان موفق شدند بیت المقدس را به محاصره خویش درآورند. ابوعبیده ابتدا آنان را دعوت کرد یا اسلام را بپذیرند و یا جزیه بپردازند، اما هنگامی که هیچ یک را نپذیرفتند، مجبور شد شهر🏘 را به محاصره خود درآورد.
مردم نصرانی شهر که اوضاع را وخیم دیدند، حاضر به مصالحه شدند مشروط به آن که شخص خلیفه به قدس آمده قرارنامه ای را با📝 آنان امضاء کند.
عمر در این که به قدس برود یا نه مردد بود. در این باره با برخی از اصحاب مشورت کرد. عثمان مخالف رفتن وی بود، در برابر امام علی (ع)✨ وی را به رفتن تشویق کرده و رفتن او را به صلاح اسلام و مسلمین دانست. عمر رای او را پذیرفت و پس از آنکه وی را در مدینه جانشین خویش کرد راهی قدس شد. عمر به احتمال در سال شانزدهم هجری و بنا به نقل برخی در سال هفدهم راهی شام شد.
📜در صلحنامه ای که عمر با نصارای شام منعقد کرد تعهدات متقابلی به امضا رسید. مردم افزون بر تامین جانی، مالی و دینی شرط کردند که نباید هیچ کلیسایی تخریب شده ⛪️ و یا صلیبی شکسته شود. یکی از شرایط مهم آن بود که نباید مسلمانان اجازه اسکان یهودیان را در قدس بدهند. به علاوه در کار دینداری نباید اجباری در کار باشد. مردم قدس نیز متعهد شدند تا خراجی همانند آنچه مردم مدائن می دهند بپردازند. به علاوه رومیها را از قدس برانند. در عین حال👨👩👧👦 مردم آزاد بودند تا همراه اموال خود به روم یا هر کجا که میخواستند کوچ کنند.
🔸در همین سفر بود که عمر به مسجد وارد شد و درباره محل محراب از کعب الاحبار سوال کرد. او گفت: محراب را به سمت صخره که قبله یهود بود قرار دهند. عمر از جواب او برآشفت و گفت: سخنت به یهودیان می ماند.
👈چندی پس از بازگشت عمر از شام، طاعون وحشتناکی شام را فرا گرفت. طاعون مزبور را که "عمواس" می نامیدند، در سال 18هجری😷 در شام انتشار یافت و شمار زیادی از مسلمانان را گرفتار مرگ کرد. کافی است بدانیم که مهمترین فرماندهان شام در این طاعون از بین رفتند. 👥ابوعبیده جراح، معاذبن جبل، یزیدبن ابی سفیان، شرحبیل بن حسنه، فضل بن عباس و سهیل بن عمرو در گذشتند. یزید اندکی بعد از درگذشت ابوعبیده، در حالی که جانشین او شده بود، درگذشت. پس از مرگ وی، عمر، معاویه را به جایش گماشت و ابوسفیان👳🏻♂ که آن زمان چشمانش را از دست داده بود، از عمر به خاطر صله رحم او سپاسگزاری کرد. در چند سال پایانی خلافت عمر، معاویه فرماندار تمامی شامات بود.
🏇سپاه اعراب در دیگر مناطق شامات به فتوحات ادامه داد. در این زمان شهرهای کوچک خود صلح را می پذیرفتند. بسیاری از اعراب اسلام را قبول کرده و نصرانیان نیز در پذیرش اسلام، فعال برخورد میکردند.
🔸زمانی که عمر در شام بود، عمروبن عاص از او خواست تا اجازه دهد برای فتح مصر حرکت کند. عمر از دست زدن به این اقدام وحشت داشت، تنها پس از اصرار عمروبن عاص و اظهارات او که می کوشید کار را کوچک نشان دهد به این اقدام رضایت داد.
حاکم مصر🤴🏼 که اعراب او را مقوقس مینامیدند از طرف رومیان بر آن دیار حکومت می کرد.
⬇️⬇️⬇️
⚔جنگهای مسلمانان با سپاهیان مقوقس مدت دو سال به طول انجامید. در این مدت بسیاری از نقاط فتح شد.
نکته مهم در فتح مصر تعارض مصریان قبطی با رومیان بود. این امر سبب شد تا قبطیان چندان مایل به دفاع از رومیان نباشند.
👈در همین ایام شخصی با نام قیرس از طرف امپراتوری روم برای اصلاح امور مذهبی مصر به این ناحیه آمد و سختگیری زیادی را اعمال کرد. این برخورد در دوری قبطیها از رومیان تاثیر ویژه داشت. علاوه بر این خبر🗞 پیروزی های مکرر سپاه اعراب در شامات مردم را به تسلیم شدن راغب می کرد.
🔸به درازا کشیدن فتح اسکندریه، که چهار ماه در محاصره مسلمانان بود، سبب شد تا نیروهای کمکی به مصر فرستاده شود. در نهایت این شهر در سال 20هجری به دست مسلمانان افتاد.
👈در میان سپاهیان عمروبن عاص دستهای غیر عرب نیز حضور داشتند. گروهی را "حمراء" می نامیدند که در اصل رومی بودند.
دسته دیگر فارسیها👥 بودند که در یمن بوده و برای فتوحات، همراه قبایل عربی به این نواحی آمده بودند.
📚درباره علل اوج گیری فتوحات، مطالب فراوانی می توان گفت. طبیعی است که فتح هر منطقه ای می توانست علل خاص خود را داشته باشد.
طبیعی چنان است که اراده آنان را در این زمینه، عامل نخست این فتوحات بدانیم. این اراده برخاسته از ایمان مذهبی آنان از یک سو، فرماندهی آنان از سوی دیگر و نظام اداری و قانونی📑 مسلمانان در ارتباط با غنائم از سوی سوم بود.
اسلام سهم عظیمی برای جنگجویان قرار داده و طبیعی بود که اعراب فقیر و گرسنه، با آمدن به میادین جنگ میتوانستند از لحاظ مالی 💰، آینده خوبی را برای خود و فرزندانشان داشته باشند. البته به شرط آن که از میدان نبرد جان سالم بدر می بردند. بنابراین نمی توانستند صرفا به امید مال و منال راهی جنگ باشند. آنان شهادت در این راه را فیض بزرگی برای خود می دانستند و از این بابت نیز نگرانی نداشتند.
👌مسلمانان از اعتماد به نفس بالایی برخوردار بودند.
رسول خدا (ص)✨ از روز نخست مسلمانان را وعده پیروزی بر روم و ایران داد. بنابراین مسلمانان، با اعتماد به درستی پیشگویی آن حضرت، با اراده ای استوار به میدانهای جنگ می رفتند.
نکته دیگر آن که قوت مسلمانان چندان به وجود خلیفه ای خاص نبود. چرا که تاریخ شاهد است که از عصر آغازین فتوحات تا پایان قرن اول، هر خلیفه ای که فرصت ادامه فتوحات را یافت، توانست سرزمینهای زیادی🏜 را به تصرف مسلمانان درآورد.
در همین زمینه باید اعتماد مردم را به حکومت به عنوان عامل اساسی در این پیروزیها در نظر داشت.
در تمام سالهایی که مردم تا قبل از شورش عثمان به کار فتوحات می پرداختند، هیچ گونه مخالفتی، از ناحیه هیچ فرماندهی در مدینه صورت نگرفت. فرمانهای خلیفه کاملا مطاع بود.
👈نباید غفلت کرد که خلفای نخست کسانی را بر می گزیدند که عمدتا نسل دوم صحابه بوده و حرف شنوی کاملی از آنان داشتند. اما به هر روی اهمیت فتوحات از هر جهت، سبب شد تا اگر کسانی اختلاف نظری نیز داشتند، از تبدیل کردن آن به یک شورش سیاسی خودداری کنند.
🔻اما موفقیت اعراب در شام، دلایل ویژه خود را داشت:
⬅️یکی آن که بخش بزرگی از ساکنان شام عرب، به رغم آن که مسیحی بودند، از نظر نژادی دلبستگی و پیوستگی با جزیره العرب داشتند. درست به همین اندازه، با رومیها فاصله داشته و خود را از آنان دور می دیدند.
جدای از ساکنان عرب شام که احساس سنخیت با رومیها نداشتند، یهودیان و حتی نبطیها و در مصر قبطیها، همین وضعیت را داشتند. به ویژه که با دیدن برخورد ملایم مسلمانان، احساس کردند، مسلمانان میتوانند برخورد بهتری با آنان داشته حقوقشان را تأمین کنند.
⬅️نکته دیگر آن است که از نظر مذهبی اختلافاتی میان شام و روم وجود داشت.
اگر قبول کنیم که رومیها نه تنها از جهت دینی بلکه از نظر اقتصادی و سیاسی نیز با این مردم بخوبی رفتار نمی کردند، این سخن ویل دورانت مصداق پیدا می کند که: "وقتی که اعراب فاتح در قرن هفتم به مصر و خاور نزدیک هجوم بردند، نیمی از نفوس آن قسمتها، مقدمشان را گرامی داشتند، زیرا آنان را آزاد سازنده خود از قید ظلم دینی، سیاسی و اقتصادی پایتخت بیزانس می دانستند".
به هر روی اندکی بعد از توسعه فتوحات، شهرهای زیادی راه تسلیم را در پیش گرفتند.
🔹ادامه دارد ...
✍بـرگرفته از کتاب "تـاریخ
سیـاسی اسلام، ج2، ص111-117"،
رسول جعفریان.
#تاریخ_سیاسی_اسلام ۸۳
@marefatemahdavi
تفسیر بعد نماز ۲۸.mp3
2.03M
🔰 جلسات کوتاه #تفسیر_بعد_نماز ۲۸
🕋 آیات ۱ الی ۵ , سوره #عبس
📚تفسیر جوامع الجامع
📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی
@marefatemahdavi
سیری در تسنیم 75.mp3
4.95M
🎤🎤🎤
💠 سلسله سخنرانی های #سیری_در_تسنیم 75
🔰شرح تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی، برترین تفسیر قرآنی که تا به حال از سوی علما نوشته شده است.
🎤 #استاد_احسان_عبادی از اساتید مهدویت
✳️ جلسه 75 ،(آیه 136 سوره بقره )
👈👈 در صورت مشکل در دانلود،جهت راحتی کار، همه صوتها به صورت همزمان در سایت http://mahdaviat313.ir/?p=1151 بارگزاری می شود
💠 ان شالله با گوش دادن این فایل ها هم قرآن را بیشتر بفهمیم و هم در انتقال آن کوشا باشیم تا کاری برای قرآن کرده باشیم.
@marefatemahdavi
|گِرِه بَستَم نَخ دِل روُ بهِ بَندِ چادُرِت مادَر .... 💔|
🏴السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ
🕯شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را به محضر امام زمان (عج) و شما دلدادگان آن بانوی دو عالم تسلیت عرض میکنیم.
#فاطمیه
@marefatemahdavi
4_5774052546960164943.mp3
5.05M
🎧 تفسیر اعطینا یا زهرا ..
🎙 با نوای حاج ابوذر بیوکافی
#حضرت_زهرا (س)🍂
@marefatemahdavi
هدایت شده از ما و او ( احسان عبادی )
طریقه خواندن نماز مهم استغفار.mp3
2.59M
💠 طریقه خواندن نماز مهم و بسیار اثرگذار #نماز_استغفار
👌 نمازی توصیه شده از پیامبر (ص) برای رفع مشکلات مالی و دیگر مشکلات زندگی و بخشیده شدن گناهان
🎤 عبادی
🌺 حتما این نماز مهم را به عزیزان خود هدیه دهید
#فاطمیه
#اخلاق
@ma_va_o
✍🏻 رهبر انقلاب:
🔰در قضیهی حضرت صدّیقهی طاهره سلاماللهعلیها، نکات خیلی مهمّی وجود دارد؛
🔘لیکن یک نکته که با وضع شما جوانان مؤمن و انقلابی تطبیق میکند، این است که همهی این افتخارات و کارهای بزرگ و مقامات عالیِ معنوی و دستنیافتنیِ آن انسان والا و آن زنِ بینظیر تاریخ بشر و سیّدهی زنان عالم، و ضمناً همهی آن صبرها و ایستادگیها و موقعشناسیها و کلمات پرباری که در این زمانها از ایشان صادر شده است - همهی این حوادث بزرگ - در دوران کوتاه جوانی این بزرگوار اتّفاق افتاده است.
🔘یک وقت این قضیه را به عنوان یک موضوع مرثیهسرایی مطرح میکنیم و میگوییم که این بزرگوار سنّ کمی داشتند یا جوان بودند، که این، موضوعِ مصیبتخوانی و مرثیهسرایی میشود. یک وقت این را به عنوان یک امر قابل تدبّر و حاوی درسها میدانیم و با این چشم نگاه میکنیم؛ آن وقت اهمیت ویژهای پیدا میکند. ۱۳۷۶/۰۶/۲۶
#فاطمیه
@marefatemahdavi