eitaa logo
مرقومات/علی ریاحی پور
1.8هزار دنبال‌کننده
397 عکس
413 ویدیو
59 فایل
📝 مرقوماتی سیاسی و تاریخی... 🔴 کارشناس ارشد علوم سیاسی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ادمین ایتا: @Aliriahipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 لزوم تحلیل داشتن جریان انقلابی 1 @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 لزوم مطالبه گری و پرسش گری سیاسی 2 @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 عدم قبیله گرایی سیاسی 3 @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 انواع نقادی سیاسی 4 🔺آیا نقادی باعث ناامیدی می شود؟ 🔺 آیا در پرسش گری سیاسی، ما و رهبری یک تکلیف واحد داریم؟ @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نظر رهبری درباره نقد دولت 5 🔺 تفکیک عملکرد مدیران از نظام 🔺بازخوانی دیدار سال 85 آقا با دولت نهم @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آفات و چرایی شکل گرفتن ایده یکی انگاشتن دولت سیزدهم با اصل انقلاب و ارزش ها و آرمان‌ها و... 6 @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 رویکرد ما باید مبتنی راهبرد« تایید، تکمیل و تصحیح» باشد. 7 پایانی @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آی آدما ارباب ما بنده نوازی میکنه @marghoomat
صوت های مبحث ارائه شده در این گفت و گو ⬇️⬇️ پرسش و پاسخ ها در گروه هست. جلسه قبلی ام پرسش و پاسخ ها در گروه موجود می باشد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک. 🔺 لزوم برنامه ریزی بلند مدت و زود هنگام برای کنشگری های انتخاباتی و نه اقدامات دقیقه نودی و... 🔺تنبلی انتخاباتی آفت جریان انقلابی @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوم. 🔺 چرایی اهمیت انتخابات مجلس و خبرگان پیش رو 🔺 بازخوانی اهمیت این دو مجلس به لحاظ کارکردی در ساختار سیاسی کشور @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوم. 🔺 حزب الله باید نسبت خود و تکلیف خود را با برخی دوگانه موهوم و غیر اصیل مشخص بکند. 🔺 برخی برای جریان انقلابی راهی نذاشته اند جز صغارت پذیری و خودتحمیقی مومنانه. 🔺وحدت مکتبی یا ائتلاف های چرتکه ای؟ @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهارم. 🔺 جریان انقلابی اسیر دست تاکتیسین ها 🔺 تاکتیکراسی سیاسی روی دیگر تکنوکراسی سياسی است! 🔺جریان استحاله طلب ارتجاعی روی دیگر جریان استحاله طلب اصلاحاتی است! 🔺 در سه ماه فتنه اخیر برخی آقایان مدعی کجا بودند؟! 🔺 صراحت، شجاعت، صداقت و شفافیت چهار شرط مهم انتخاب ما باید باشد! @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنجم. 🔺راه شناخت عناصر سیاسی؛ بررسی عملکرد آنان در بزنگاه های سیاسی است 🔺 مواضع برخی آقایان در برجام و فتنه 88 و رای دادن به برخی وزرای دولت روحانی و اغتشاشات اخیر را مگر می توان فراموش کرد؟ 🔺 یکی از کارهایی که باید جریان حزب الله انجام دهد به میز پاسخگویی کشاندن صاحبان و توصیه کنندگان رای دادن به لیست های انتخاباتی است 🔺 وحدت یک ارزش مطلق نیست! @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ششم. 🔺 بازخوانی برخی ابعاد فرهنگ سیاسی انتخاباتی غلط امروز ما! 🔺آیا باید به لیستی رای دادن تن داد؟ آفات و مزایای آن چیست؟! 🔺 نظر امام و رهبری درباره لیستی رای دادن چیست؟ @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفتم. پایانی. 🔺راه حل چیست؟ جریان انقلابی باید برای انتخابات پیش رو چه اقداماتی را انجام دهد؟ @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بر سیری ستمگر و گرسنگی مظلوم صبر نکنید! ◀️ امام علی(ع): 🔹خدا بر مردمان دانا و آگاه پیمان گرفته است که بر سیری ستمگر و گرسنگی مظلوم صبر نکنند. @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولایتمداری به سبک امیرالمومنین(ع) 🎙امام علی(ع) خطاب به مردم می‌فرمودند: 🔹مبادا با آن اصطلاحاتی که در مقابل به کار برده می‌شود، با من حرف بزنید... 🔹مردانه خودتان را به من بگویید. به شکل با من معاشرت نکنید... 🔹گمان نکنید اگر حقی را به من بگویید بر من سنگین خواهد آمد. به حق از من انتقاد کنید، ابدا بر من سنگین و دشوار نخواهد بود 🔹گمان نکنید من از شما خواهش دارم که از من تمجید کنید و بگویید، ابدا... @marghoomat
1593853152ali.n (1).pdf
999.4K
🔺کتاب خواندنی«علی و شهر بی آرمان» ⬅️ مجموعه گفتارهایی از استاد حسن رحیم پور ازغدی @marghoomat
نسل بدون رؤیا خسته می شود! 🔸وقتی به مواضع، کنشگریها و خاطرات مبارزین قبل از انقلاب رجوع میکنی، علت آن همه شور و نشاط و شعف را در یک چیز می بینی؛ رویا داشتن. از بچه مسلمان های دانشگاه و جوانان حزب توده تا چریک های فدایی و سمپاد های مجاهدین خلق همه در این ویژگی مشترک بودند. رویاهایی که حاضر بودند برای نیل به آن خود را به هرگونه خطری انداخته و جان را تقدیم آن کنند. هر لحظه با خود مرور می کردند، رویاهایشان را می گویم؛ فرقی نمی کرد، هنگام تورق کتاب های ایدئولوژیک یا هنگام باز و بسته کردن اسلحه هایشان. 🔸 نسل مبارزین قبل از انقلاب به واسطه ترسیم رویاهایش،صبر را تمرین کرد، خودسازی ذهنی و عملی را آموخت،اهل هزینه دادن بود، آنقدر میخواند میخواند تا تک تک مولفه های اتوپیای ارزشی و ایدئولوژیکش ملکه ذهنش شود.او استاد دیده بود.اتفاقا این استادها بودند که رویا برای او آفریدند.از شریعتی و بازرگان تا خامنه ای و مطهری. نسلی از مصلحان اجتماعی که رسالت خود را درست فهمیدند و درست عمل کردند.فهمیدند که نسل جوان بدون رویا چُنان مُرده ای متحرک می باشد که کاری از او بر نمی آید.فهمیدند راه حل آن است که رویا بسازند؛رویایی که احیاگر است. همان رویاهایی که شریعتی طریقه رسیدن به آن را با ایده «بازگشتن به خویشتن»و خامنه ای با آرمان «جامعه بی طبقه توحیدی»صورت بندی کرد. 🔸 رویا داشتن امیدساز است.وقتی رویا داشته باشی برای رسیدن به آن می جنگی. رویا داشتند و انقلاب کردند.رویا داشتند و ژاندارم منطقه را سرنگون کردند.رویا داشتند و خط پایانی کشیدند بر 2500 سال حکومت شاهنشاهی و دیکتاتوری سلاطین.چه رویایی؟ رویای برادری برابری حکومت عدل علی،رویای استقلال آزادی جمهوری اسلامی،رویای بدون لکنت زبان احقاق حق کردن،رویای بدون ترس امر و نهی کردن به کارگزاران حاکمیت،رویای نابودی خاندان های هزار فامیل و ژن های مرغوب،رویای نابودی و هدم فقر و فساد و تبعیض،رویای نفی همیشگی فاصله طبقاتی، رویای اجرای احکام الهی،رویای آقایی و سروری کارگران و مستضعفین، رویای برانداختن کاخ ها و پاره کردن لباس اشرافیت، رویای عدم دخالت اجنبی در امورات کشور و ثروت های وطنی،رویای شفافیت و توزیع عادلانه ثروت،رویای بزرگ داشتن ابوذرها و میثم ها و خوار انگاشتن طلحه ها و زبیرها، رویای امامت امت و نفی سلطنت،رویای عبور از تحجر و تن ندادن به تجدد و قس علی هذا. 🔸 برای تک تک این رویاها حاضر بودند زیر تک تک شکنجه های ساواک بروند اما اظهار ندامت نکنند. راستی چه چیز آنان را زیر عجیب ترین و دهشتناک ترین شکنجه های ساواک تاب تحمل می داد؟ چه چیز آنان را خسته نمی‌کرد؟ رویا داشتن. خستگی روی دیگر بی رؤیایی است.رویا برساخته ایدئولوژی و اندیشه است.نسل بی ایدئولوژی رؤیا هم ندارد.فلذا اسیر روزمرگی،عادات بی مبنا،فقر معنایی،زدگی سیاسی و بن بست هویتی می شود. 🔸 اینکه امروز احساس می شود با نسل جدیدی از جوانان انقلابی مواجه ایم که اساسا رویایی ندارند و اسیر انفعال و پذیرش وضع موجود شده اند علتش چیست؟اینکه امروز با نسلی مواجه ایم که امیدی به آینده ندارد معلول چه فرایندی می باشد؟اینکه در بهترین حالت با افرادی تازه به دوران رسیده ای مواجه هستیم که راه رسیدن به قدرت و ثروت در لباس دیانت و انقلابیگری را خوب از بزرگترهایشان فرا گرفته اند معلول چیست؟علت در بی رؤیایی است. رؤیایی که برآمده از آزادی خواهی و عدالتخواهی مبتنی بر اندیشه توحیدی باشد. 🔸 امروز نه مثل دیروز مصلحانی وجود دارند که طریقت را به ما نمایان کنند و نه سالکی وجود دارد که طی طریق کند.اگر هم سالکی باشد، سردرگم و گیج و کلافه است. چرا؟ چون به او یاد داد اند که صغیر باشد.به او گفته اند احمق باش و گوش به ما.به او می گویند فکر نکن که اگر فکر کنی احتمالا عصیان خواهی کرد! امروز با نسلی رو به رو هستیم که اسیر مُشتی توییتیست و ژورنالیست شده است. اسیر دست تاکتیسین ها و نه تئوریسین ها. 🔸 خدا لعنت کند کسانی را که این گزاره موهوم و غلط را جا انداختند که انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 تمام شد! 44 سال است به جای آنکه شروع انقلاب اسلامی را جشن بگیریم، اتمام آن را پاس می داریم! تفکری که در همان آغازین روزهای انقلاب از لسان بازرگان خروجی اش را شنیدیم؛ «انقلاب تمام شد،مردم بروند خانه هایشان». امروز نسل جدید جوانان مبارز انقلابی باید این مساله را یکبار برای همیشه برای خود حل کنند که مسیر رشد و تکامل گفتمانی شان از طریق گوش جان سپردن به بیانات حجت الاسلام فلانی و دکتر بهمانی نمی گذرد بلکه با رجعت گفتمانی رخ خواهد داد.رجعت به اندیشه ها و تفکراتی که انقلاب اسلامی حاصل آنها بوده است.از خمینی و خامنه ای و بهشتی و مطهری تا شریعتی و طالقانی و مفتح و جلال آل احمد.اگر انقلاب اسلامی را در حال شدن دانسته، باید رجوع به نسخه های زایشش را هم بر خود فرض بدانیم. @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ ای زینب.. 🔺ای زبان علي در کام! با ملت خويش حرف بزن! ای زن! اي که مردانگی، در رکاب تو، جوانمردی آموخت! @marghoomat
⭕ ای زینب... ◼️ ای زبان علي در کام! با ملت خويش حرف بزن! ای زن! ای که مردانگی، در رکاب تو، جوانمردی آموخت. زنان ملت ما اينان که نام تو، آتش عشق و درد بر جانشان می افکند بتو محتاج‌اند. ◼️ بيش از همه وقت... "جهل" از يکسو به اسارت پنهان و ذلت تازه‌شان می کشاند و از خويش و از تو بيگانه‌شان می سازد، آنان را بر "استحمار کهنه و نو"، بر بندگي "سنتهای پوسيده" و "دعوت‌های عفن"، برملعبه سازان "تعصب قديم" و "تفنن جديد" به نيروی فريادهایی که بر سر يک شهر- شهر قساوت و وحشت - می کوبيدی، و پايه‌های يک قصر - قصر جنايت و قدرت را مي‌لرزاندي - بر آشوب! ◼️ تا در خويش برآشوب‌اند، و تار و پود اين پرده‌های عنکبوت فريب را بدرند، و تا در برابر اين طوفان برباد دهنده‌ای که وزيدن آغاز کرده است "ايستادن" را بياموزند ، و اين "ماشين هولناک" را که از آنها "بازيچه‌های جديدی" می سازد، باز برای بلعيدن حريصانه آنچه سرمايه‌داری به بازار می آورد، برای لذت بخشيدن به هوسهای کثيف بورژوازی، برای شور آفريدن به تالارها و خلوت‌های بی شور و و بی روح "اشرافيت جديد"، و براي سرگرمی زندگی پوچ و بی هدف و سرد جامعه رفاه در هم بشکنند، و خود را، از "حرم‌های اسارت قديم"، و "بازارهاي بی حرمت جديد" ، به امامت تو ای زینب، نجات بخشند. 🔺ای زبان علی در کام، ای رسالت حسین بر دوش! ای که از کربلا می‌آیی، و پیام شهیدان را، در میان هیاهوی همیشگی قداره بندان و جلادان، همچنان به گوش تاریخ می‌رسانی.. 🔺زینب! با ما سخن بگو. ای دختر علی! مگو که بر شما چه گذشت، مگو در آن صحرای سرخ چه دیدی، مگو که جنایت آنجا تا به کجا رسید، مگو که خداوند، آن روز، عزیزترین و پر شکوه‌ترین ارزشها و عظمت‌هایی را که آفریده است، یکجا، در ساحل فرات، و بر روی ریگ‌زارهای تفتیده بیابان تف، چگونه به نمایش آورد، و بر فرشتگانش عرضه کرد، تا بدانند که چرا میبایست بر آدم سجده کنند!؟ 🔺آری زینب! مگو که در آن جا بر شما چه رفت، مگو که دشمنان‌تان چه کردند، و دوستان‌تان چه کردند؟ آری ای پیامبر انقلاب حسین! ما می‌دانیم، ما همه را شنیده‌ایم، تو پیام کربلا را، پیام شهیدان را به درستی گذارده‌ای، تو خود شهیدی هستی که از خويش کلمه ساختی، همچون برادرت که با قطره قطره خون خویش سخن می گفت. اما بگو، ای خواهر، بگو که ما چه کنیم!؟ 🔺لحظه‌ای بنگر که ما چه می‌کشیم! دمی به ما گوش کن تا مصائب خویش را با تو باز گوییم، با تو ای خواهر مهربان! این تو هستی که باید بر ما بگریی، ای رسول امین برادر، که از کربلا می‌آیی و در طول تاریخ، بر همه نسل‌ها می‌گذری و پیام شهیدان را می‌رسانی، ای که از باغهای سرخ شهادت می‌آیی و بوی گلهای نو شکفته آن دیار را هنوز در پیراهن داری، ای دختر علی، ای‌خواهر، ای که قافله سالار کاروان اسیرانی، ما را نیز، در پی این قافله، با خود ببر! @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️⚫ زینب و دوریه دلدار @marghoomat
⭕ چند خطی برای بهترین انتخاب رئیسی! 🔸 امروز سخنگوی دولت مهمان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. شب برنامه یکی از دوستان زنگ زد گفت بیا برنامه رو بریم. منم گفتم بریم یه حال و هوایی عوض کنیم خلاصه! جلسه ای پُرشور و پُرحرارت و البته صریح، بدون لکنت زبان. سخنگو هم مثل همیشه آرام، مسلط و صمیمی با دانشجویان سخن گفت. همه صحبت کردند، از مخالفین نظام و دولت تا موافقین و حامیان. از شعار جانم فدای رهبر تا مرگ بر دیکتاتور. از بیان مطالبات دانشجویان فرهنگیان و صنعت نفت خوزستان تا ادعاهای کهنه و پوسیده ای چون چند کلاس سواد داشتن رئیس جمهور و مهسا و نیکا و کیان را شما کشتید و قس علی هذا. 🔸 البته این فضای آرام و آزاد برای نسل ما که در دانشگاه روحانی را و نسل قبل از ما که خاتمی را دیده و درک کرده واقعا غیرعادی و تحسین برانگیز است اما نسل فعلی دیروز ندیده، امروز را هم هووو می کند و قدر نمی داند! امروز نه از « آدم باشید کاری نکنید بگم بیرون تان کنند» های خاتمی خبری بود و نه از فحاشی گاه و بی گاه حسن روحانی؛ یادتان که هنوز نرفته؟! بی سواد، بی شناسنامه، عصر حجری، افراطی و برید به جهنم، تازه به دوران رسیده و بزدل و ترسو. 🔸 سخنگو که بار اولش نبود. این جلسه در مقابل جو سنگین جلسات قبلی اش در دانشگاه هایی چون فردوسی، خواجه نصیر، علم و صنعت، علامه طباطبایی و قم چیزی نبود. حداکثر یک جمعیت اقلیت 20 الی 30 نفره ای که جز فحاشی و توهین چیزی برای عرضه نداشتند. شعارهایی که دیگر انگار برای خودشان هم جذاب نبود؛ « رئیسی کجایی به ما ناهار ندادن» «دشمن ما همین‌جاست دروغ میگن آمریکاست» « سخنگو برو گمشو» « مرگ بر دیکتاتور»؛ وقتی دانشجویان با این اقلیت بی‌ادب و پُر سر و صدا همراهی نمی کردند مجبور بودند عاجزانه شعار دهند که « دانشجو داد بزن حقتو فریاد بزن». اما باز جواب نمی گرفتند. چرا؟ چون دانشجو فرق داد زدن و آمار دادن را می فهمد. دانشجو فرق منطق مبتنی بر استناد و استدلال با هیاهو را می فهمد. 🔸 دانشجو متوجه می شود تفاوت حرف صادقانه با شومن بازی را. شاید با برخی سخنان مهمان همراه نباشد اما وقتی می بیند در مقابل سخنان آرام و مستند او جماعتی در کمال بی ادبی او را هووو می کنند؛ برنده این جدال احسن را ناخواسته انتخاب می کند؛ سخنگو. وقتی بی منطقی جماعت خود بزرگ پندار را می بیند و جز های و هوی چیز نمی شنود، یا در دل خود و یا در لسان خود همچون رفقای دانشجو اش شعار می دهد که« تسلیت تسلیت بابت این تربیت». بهترین راه حل مقابله با جریان به اصطلاح معترض داخل دانشگاه تنها همین مدل مواجه مبتنی بر گفت و گو و جدال احسن است که در پی آن عیار آدمی مشخص می شود کمااینکه امروز مشخص شد. 🔸در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پشت تریبون رسمی در مقابل سخنگوی دولت از هر چه خواستند سخن گفتند و باز گفتند دهان ها را نبندید! اتفاقی که تا قبل از انقلاب اسلامی بیشتر شبیه یک آرزو بود. مواجه پرسش گرایانه مردم با کارگزاران در دوران منحط خاندان پهلوی بیشتر شبیه یک رویا بود. اصلا پهلوی چرا؟ همین کشور های مدعی دموکراسی امروز را ببینید و اگر توانستید تنها یک مثال بزنید که در دانشگاه هایشان عالی ترین مقامات سیاسی حاضر شوند و تند ترین انتقاد ها و هتاکی ها را بشنوند و پاسخ گو باشند! این دولت بر فرض اگر بپذیریم هیچ توفیقی تا بحال نداشته است که داشته است، اما تا به اینجا الحق و الانصاف در آزمون پاسخگویی و حضور در دانشگاه نمره عالی گرفته است. هم شخص رئیس جمهور و هم سخنگوی سرحال و سرزنده دولت. در طول تاریخ انقلاب نمی توان نمونه ای از این حجم از دفعات حضور سخنگو یا رئیس دولت در دانشگاه ها مثالی آورد. 🔸 امروز در سالن که نشسته بودم و پاسخ های سخنگو را می شنیدم؛ از تبیین میزان خروج جواهرات سلطنتی توسط خاندان پهلوی و چرایی لزوم فیلترینگ اینستگرام تا پذیرش تلویحی اینکه بهتر بود در تنظیم بندهای آیین نامه اجرایی طرح مولد سازی دقت بیشتری می شد و عذرخواهی بابت برخی کوتاهی های دولت؛ در دل خود به انتخاب آقای رئیسی در انتصاب بهادری جهرمی دست مریزاد گفتم. بهترین انتصاب و انتخاب آقای رئیسی را با فاصله، بهادری جهرمی ميدانم. کسی که دقیقا سرجای خود قرار گرفته است. هم رسانه می فهمد و هم دانشجو. هم دانشگاه را می فهمد و هم روحیات جوان. هم علم و تخصصش را دارد و هم بيان نافذ. هم صراحت دارد و هم صداقت. امید آنکه این مسیر مبتنی بر مفاهمه و دیالوگ و عقلانیت توسط دولت مردان ادامه پیدا کند. @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️🔴 اشکال از ماست! 🔰 مردم به جای برنامه دادن، عمل می‌خواهند. هیچ دیگه شماها عذر ندارید. ما هیچ کدام دیگر عذری نداریم. مردم دیْن خودشان را به جمهوری اسلامی تاکنون ادا کردند، به تکلیف خودشون مردم عمل کردند. اشکال در ماهاست، باید ماها جواب مردم را بدهیم. 🔰 در مقام عمل باید یک عمل مثبت نشان داده بشود. این مردم زحمت کشیدند. زن شان را، بچه هایشان را، جوانهایشان را فدا کردند و مع ذلک به شماها رای دادند. 🔰 اینها کار خودشان را کرده اند. از اول انقلاب تا حالا آن که کار خودش را صد درصد صحیح انجام داد ملت بود. نوبت، نوبت شماست که باید این دیْن را به این مردمی که شما را نشاندند سر این مسند ادا کنید. 🔰اگر در ذهنتون بیارید که من وزیرم و باید مردم از من اطاعت بکنند بدانید اصلاح نشدید. مهم این است که در مقام عمل هم وزارتخانه ها را درست تصفیه کنید؛ ببینید افرادی که واقعا می خواهند نگذارند کارها درست انجام بگیرد می خواهند مردم را ناراضی کنند، اینا هارا باید تصفیه بکنید. @marghoomat