eitaa logo
مرقومات/علی ریاحی پور
1.7هزار دنبال‌کننده
331 عکس
264 ویدیو
49 فایل
📝 مرقوماتی سیاسی و تاریخی... 🔴 کارشناس ارشد علوم سیاسی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ادمین ایتا: @Aliriahipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️روضه تلخ صلح امام حسن(ع)از زبان استاد رحیم پور ازغدی 🔺محموله های پول رو معاویه فرستاد پشت جبهه امام حسن. 🔺به عده ای گفت چقدر جهاد و مبارزه، نمیخواین صفا کنید؟! @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕خطری که بیخ گوشمان است! 🔺«خدا را شکر مى‌کنیم که ملت ما بیدار است. خدا را شکر مى‌کنیم که جوانان ما بیدارند. خدا را شکر مى‌کنیم که شما دانشجویان بیدارید. اما دانشجویان! بیدار بمانید.این وضعِ دانشگاهی که امروز هست، من به شما صریح بگویم: من این وضعیت را نمی‌پسندم. دانشجویی که اصلاً نفهمد در دنیا چه میگذرد، این دانشجو، دانشجوی زمان خودش نیست؛ مرد زمان خودش نیست.  🔺دانشجو باید احساس سیاسى داشته باشد، درک سیاسى داشته باشد، تحلیل سیاسى داشته باشد. بنده در قضایاى تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفته‌ام که، چیزى که امام حسن مجتبى علیه‌السلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسى در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسى نداشتند. چیزى که فتنه‌ خوارج را به‌وجود آورد و امیرالمؤمنین علیه‌السلام را آن‌طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن‌گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسى در مردم بود والا همه‌ى مردم که بى‌دین نبودند. تحلیل سیاسى نداشتند. یک شایعه دشمن مى‌انداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش مى‌شد و همه آن را قبول مى‌کردند!» @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 الان همه می گویند ما انقلابی هستیم! 🔺«باید توجه داشته باشد این ملت که گول نخورد از اینهایی که برای اسلام دارند سینه می‌زنند. ببینند اعمالشان چیست. ببینند اینهایی که می‌گویند «اسلام»، آیا در عمل هم این طوری هستند یا یک سنگربندهایی هستند که با اسم «اسلام» می‌خواهند از بین ببرند اسلام را. و لعلّ دزدهای سر گردنه هم اسم اسلام روی خودشان می‌گذارند، لکن دزدی می‌کنند. باید ما با اسم گول نخوریم، ببینیم چه می‌کند، ببینیم سابقه این چیست، ببینیم کتابهایی که اینها می‌نویسند محتوایش چیست، ببینیم تبلیغاتی که اینها می‌کنند چه تبلیغ می‌کنند. مجرّد اینکه بگوید من مسلمم که فایده ندارد با ادعا. الآن همه می‌گویند ما مسلمیم، همه می‌گویند ما انقلابی‌ایم، کسی نیست که بگوید من انقلابی نیستم، هر که می‌گوید من انقلاب را درست کرده‌ام.» @marghoomat
🔴 راهی جز اصلاحات نداریم! 🔸در گام دوم انقلاب، برای جهش و تحول سیاسی وقت اندک است و مسائل بسیار. باید مسائل اصلی و اولویت دار کشور را وسط گذاشت و بدون تعارف سیاسی و با عبور از انگاره های ارتجاعی و محافظه کارانه مسیر اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را پی گرفت. اصلاحات جز ذات و جوهره انقلاب است. اصلاحات از مسیر نقد حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز می گذرد. 🔹اصلاحاتی که به تعبیر رهبری اگر رخ ندهد نظام به بیراهه خواهد رفت:«بنده معتقدم که اصلاحات، یک حقیقت ضروری و لازم است و باید در کشور ما انجام گیرد. اصلاحات در کشور ما از سر اضطرار نیست که فلان حاکمی مجبور شود مورد مطالبات سخت قرار گیرد و گوشه و کناری را اصلاح کند؛ نخیر، اصلاحات جزو ذات هویّت انقلابی و دینی نظام ماست. اگر اصلاح به صورت نو به نو انجام نگیرد، نظام فاسد خواهد شد و به بیراهه خواهد رفت. اصلاحات یک فریضه است. وقتی اصلاحات نشود، برخی از نتایجی که ما امروز با آنها دست به گریبانیم، پیش می‌آید: توزیع ثروت ناعادلانه می‌شود؛ نوکیسه‌هایِ بی‌رحم بر گوشه و کنار نظام اقتصادی جامعه مسلّط می‌شوند؛ فقر گسترش پیدا می‌کند؛ زندگی سخت می‌شود؛ از منابع کشور به‌درستی استفاده نمی‌شود؛ مغزها فرار می‌کنند و از مغزهایی که می‌مانند، حداکثر استفاده نمی‌شود. وقتی که اصلاحات باشد، این آفتها و این آسیبها و دهها مورد از قبیل آنها پیش نمی‌آید.» 🔸 در مسیر اصلاحات هیچ دستگاه و نهادی استثنا نیست. تحول و اصلاحات سیاسی صرفا مربوط به نهادهای انتخابی نیست. نهاد های انتصابی هم مبتنی بر آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی باید با آسیب شناسی دقیق از وضع موجود، ترسیمی دقیق و واقعی از وضع مطلوب داشته باشند و قدم های مختلف رسیدن به آن را طراحی کنند. این مهم رخ نمی دهد مگر آنکه دستگاه ها آغوش خود را به روی جریان انتقادی باز کرده و از طرفی دیگر اراده ای جهت اصلاح را در خود ایجاد و نمایان کنند و مبتنی بر آن متعهد به پاسخگویی سیاسی باشند. 🔹 این یک قاعده اساسی و حتمی است. نقد، اصلاح و پاسخگویی. قاعده ای که رهبر انقلاب به صراحت آن را بیان می کنند: «اصلاحات به معنای حقیقی کلمه، شامل همه‌ی دستگاه‌های کشور می‌شود. هیچ دستگاهی نباید خود را از انتقاد و نقد مصون و از عیب خالی بداند؛ همه‌ی دستگاه‌های کشور باید مورد نقد منصفانه قرار بگیرند و همه در جهت اهداف نظام و در چهارچوب آن، رفتار خود را اصلاح کنند. دولت، مجلس، قوه‌ی قضاییه و سایر دستگاه‌هایی که در کشور هستند و مسؤولیت‌های مهمی بر دوش آنهاست، همه مشمول این قاعده‌ی کلی هستند؛ نقد، اصلاح و پاسخگویی.» 🔸قطعا در این مسیر باید مبنای عمل را اولویت ها گذاشت. در دوره اصلاحات جریان تجدیدنظرطلب در پی آن بود که به غلط اصلاحات را به معنای تجدیدنظر کردن در آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و انقلابی تعریف کند و اصلاحات آمریکایی را در کشور پیاده سازی کند. اما رهبر انقلاب در مقابل این جریان انحرافی در بیان های مختلف خویش سعی کردند مسیر مطالبه اصلاحات را به سمت مسائل اصلی و اساسی مردم و کشور سوق دهند. 🔹 ایشان اولویت اصلی اصلاحات در کشور را در سه حوزه اساسی معرفی می‌کنند. مبارزه با فقر، فساد و تبعیض. بخوانید: «آماج این مبارزه، سه چیز است: یکی فقر است، یکی فساد است و یکی تبعیض. اگر با فقر و فساد و تبعیض در کشور، مبارزه شود، اصلاحات به معنای حقیقی - اصلاحات انقلابی و اسلامی - تحقق پیدا خواهد کرد. مشکلات ما از این سه پایه‌ی شوم و از این سه عنصر مخرب است. ناامنی هم که داریم، به خاطر همین است. بسیاری از ناامنی، به خاطر فقر است و بسیاری به خاطر فساد است. باید هدف مبارزه، اینها باشد. اصلاحات حقیقی در کشور، اینهاست.» 🔸 امروز هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد باید نسبت خود را با مسیر اصلاحات در کشور مشخص کند و برای خود فارغ از اقدامات نمایشی و همایشی نقش تعریف کند. امروز همه باید خود را یک کنشگر فعال در صحنه اصلاحات کشور بدانند. در راس جریان اصلاح طلبی، دانشجویان قرار دارند. دانشجویان باید به میدان مطالبه اصلاحات که به تعبیر رهبری یک تکلیف و مجاهدت است بیایند و بدون لکنت زبان با حاکميت سخن بگویند: «اصلاح‌طلبی - با معنای درست این کلمه - جزو لاینفک انقلاب است و یک دانشجوی مسلمان نمی‌تواند اصلاح‌طلب نباشد. اصلاح‌طلبی یک پز سیاسی نیست؛ از این به عنوان یک پز سیاسی و وسیله‌ای برای جذب دل این و آن نباید استفاده کرد؛ از آن برای موجه کردن چهره نباید استفاده کرد. اصلاح‌طلبی، یک تکلیف و یک مجاهدت است. دولت و ملت موظفند اصلاح‌طلب باشند؛ البته اجازه ندهند که اصلاح‌طلبی را دیگران برای آنها تعریف کنند.» @marghoomat
🔵 مبادا تو را از رسيدگى به طبقات پایین و محروم باز دارد... 🔻بخشی از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر: 🔹سپس خدا را، خدا را، در خصوص طبقات پايين و محروم جامعه، كه هيچ چاره‌اى ندارند، [و عبارتند] از زمين‌گيران، نيازمندان، گرفتاران، دردمندان. همانا در اين گروهى خويشتن‌دارى كرده، و گروهى به گدايى دست نياز بر مى‌دارند، پس براى خدا پاسدار حقّى باش كه خداوند براى اين طبقه معيّن فرموده است: 🔸بخشى از بيت‌المال، و بخشى از غلّه‌هاى زمين‌هاى غنيمتى اسلام را در هر شهرى به طبقات پايين اختصاص ده، زيرا براى دورترين مسلمانان همانند نزديك‌ترين آنان سهمى مساوى وجود دارد و تو رعايت آن مى‌باشى. 🔹مبادا سرمستى حكومت تو را از رسيدگى به آنان باز دارد، كه هرگز انجام كارهاى فراوان و مهم عذرى براى ترك مسئوليّت‌هاى كوچك‌تر نخواهد بود. همواره در فكر مشكلات آنان باش، و از آنان روى بر مگردان، به ويژه امور كسانى را از آنان بيشتر رسيدگى كن كه از كوچكى به چشم نمی‌آيند و ديگران آنان را كوچك مى‌شمارند و كمتر به تو دسترسى دارند. 🔸براى اين گروه، از افراد مورد اطمينان خود كه خدا ترس و فروتن هستند فردى را انتخاب كن، تا پيرامونشان تحقيق و مسائل آنان را به تو گزارش كنند. سپس در رفع مشكلاتشان به گونه‌اى عمل كن كه در پيشگاه خدا عذرى داشته باشى، زيرا اين گروه در ميان رعيّت بيشتر از ديگران به نيازمندند، و حق آنان را به گونه‌اى بپرداز كه در نزد خدا معذور باشى، 🔹از يتيمان خردسال، و پيران سالخورده كه راه چاره اى ندارند و دست نياز بر نمى‌دارند، پيوسته دلجويى كن كه مسئوليّتى سنگين بر دوش زمامداران است، اگر چه حق، تمامش سنگين است امّا خدا آن را بر مردمى آسان مى‌كند كه آخرت مى‌طلبند، نفس را به شكيبايى وا مى‌دارند، و به وعده‌هاى پروردگار اطمينان دارند. @marghoomat
⭕ عاقبت بخیری سیاسی! 🔹در طول تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی افراد متعددی را می بینیم که بعد از سالها مجاهدت و هزینه دادن پای آرمان‌های دینی و انقلابی، در آخر عاقبت بخیر نگشته و دچار التقاط و انحراف شدند. بزرگانی که روزگاری شکنجه ها دیده و زجر ها کشیدند. انقلابیون سابقی که امروز مایه عبرت انقلابیون جوان بوده و اسیر خودخواهی ها و هواهای نفسانی خویش هستند. در این شبهای عزیز برای عاقبت بخیری سیاسی خودمان دعا کنیم. دعا کنیم که الگویی برای نسل های بعدی باشیم و نه عبرت. دعا کنیم در این مسیر ثابت قدم مانده و عاقبت مان ختم به رستگاری و شهادت شود. 🔹 زبیر یکی از نمونه های مهم عاقبت به شری در تاریخ صدر اسلام است. آری به تعبیر رهبری حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است. «این زبیر کسی بود که در زمان پیامبر، جزو شخصیتها و برجسته‌ها و پسر عمّه پیامبر و نزدیک به آن حضرت بود. حتّی بعد از دوران پیامبر هم جزو کسانی بود که برای دفاع از امیرالمؤمنین، به سقیفه اعتراض کرد. بله؛ «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است»! خدا عاقبت همه‌مان را به خیر کند. گاهی اوقات دنیا طلبی، اوضاع گوناگون و جلوه‌های دنیا، آن‌چنان اثرهایی میگذارد، آن چنان تغییرهایی در برخی از شخصیتها به‌وجود میآورد که انسان نسبت به خواص هم گاهی اوقات دچار اشکال میشود؛ چه برسد برای مردم عامی.» 🔹«شما باید بدانید طلحه و زبیر مردمان کوچکی نبودند. جناب زبیر سوابقی درخشان دارد که نظیر آن را کمتر کسی از اصحاب امیرالمؤمنین داشت. بعد از به خلافت رسیدن جناب ابیبکر، در همان روزهای اول، پای منبر ابیبکر چند نفر از صحابه بلند شدند، اظهار مخالفت کردند، گفتند: حق با شما نیست؛ حق با علی بن ‌ابی طالب است. اسم این اشخاص در تاریخ ثبت است. اینها چیزهائی نیست که شیعه نقل کرده باشد؛ نه، این در همه‌ی کتب تواریخ ذکر شده است. یکی از آن اشخاصی که پای منبر جناب ابیبکر بلند شد و از حق امیرالمؤمنین دفاع کرد، زبیر است. این سابقه‌ی زبیر است. مابین آن روز و روزی که زبیر روی امیرالمؤمنین شمشیر کشید، فاصله بیست و پنج سال است.» 🔹 عاقبت بسیاری از چهره ها مقابل چشمانمان است. از آن شیخ مغروق در استخر فرح و آن دیگری که حاصل عمر امام بود و امام از آنکه در قعر جهنم نسوزد انذارش می داد تا آن مرد بهاری که غرور و تکبر امانش نداد و به وادی انحراف افتاد؛ چه بسیار کسانی که تا پای پیاده شدن امام از هواپیما کنارش بودند اما روزها و سالها بعد مقابل امام و خط امام ایستادند( منتظری، سازگارا، بنی صدر، خاتمی، روحانی، قطب زاده، یزدی، موسوی خوئینی ها، غفاری، محتشمی پور و حسین خمینی) روایت رهبری را ببینید:«بعضیها با امام از پاریس تو هواپیما بودند و آمدند ایران؛ اما در زمان امام به خاطر خیانت اعدام شدند! بعضیها از دورانی که امام در نجف بود و بعد که به پاریس رفت، با ایشان ارتباط داشتند، در اول انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند؛ اما بعد رفتار اینها،موضعگیریهای اینها موجب شد که امام اینها را طرد کرد،از خودش دور کرد. میزان، وضعی است که امروز بنده دارم. اگر خدای نکرده نفس اماره و شیطان، راه را در مقابل من منحرف کردند، قضاوت چیز دیگری خواهد بود.» 🔹کنشگری و فعالیت سیاسی بدون تهذیب نفس و خودنگهداری ره به ترکستان خواهد برد. لحظه به لحظه، روز به روز باید مراقبه داشت. اگر این مهم نباشد بلاشک روزی در يک بزنگاه رفوزه خواهی شد و آن روز، روز شروع پایان توست. 🔹هشدار تاریخی رهبر انقلاب را بخوانید:«نکته‌‌‌‌‌ی دیگری که فعالان سیاسی، مسئولان، صاحبان قدرت، صاحبان مسئولیتهای گوناگون و متنفذین بشدت بایستی مراقب آن باشند، مسئله‌‌‌‌‌ی انحراف و فسادپذیری شخصی است؛ همه‌‌‌‌‌مان باید مراقبت کنیم. انسانها در معرض فسادند، در معرض انحرافند. گاهی لغزشهای کوچک، انسان را به لغزشهای بزرگ و بزرگتر و گاهی به پرتاپ شدن در اعماق دره‌‌‌‌‌هائی منتهی میکند؛ خیلی باید مراقب بود. لغزشها انسان را فاسد میکند. این فساد، به انحراف در عمل و گاهی به انحراف در عقیده منتهی میشود. این هم بمرور پیش می‌آید؛ دفعتاً پیش نمی‌آید که ما فکر کنیم یک نفری شب مؤمن میخوابد، صبح منافق از خواب بیدار میشود؛ نه، بتدریج و ذره ذره پیش می‌آید. این، علاجش هم مراقبت از خود است. مراقبت از خود هم یعنی همین تقوا. بنابراین علاجش تقواست. مراقب خودمان باشیم. از یکدیگر مراقبت کنیم، برای اینکه دچار نشویم. مردم مسئولین را موعظه کنند، نصیحت کنند، بنویسند برای آنها، بگویند برای آنها، پیغام بدهند تا مبادا دچار لغزش بشوند. خطرات لغزش مسئولین هم برای نظام، برای کشور و برای مردم بیشتر است. انسان گاهی در بعضی از حرفها، در بعضی از اقدامها نشانه‌‌‌‌‌های یک چنین انحرافی را انسان مشاهده میکند. به خدا باید پناه برد، از خدا باید کمک خواست.» @marghoomat
⭕️ افرادی را كه در حق گويی از همه صريح‌‏ترند، انتخاب كن، چه خوشايند تو باشند چه نباشند ➖بخشی از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر در سال ۳۸ هجری(نامه۵۳) ◀️ بخيل را در مشورت كردن دخالت نده، كه تو را از نيكوكاري باز مي‏‌دارد، و از تنگدستی می‌‏ترساند. ترسو را در مشورت كردن دخالت نده، كه در انجام كارها روحيّه تو را سست می‌كند. حريص را در مشورت كردن دخالت نده، كه حرص را با ستمكاری در نظرت زينت می‌‏دهد. 🔸 بدترين وزيران تو، كسی است كه پيش از تو «وزير بدكاران» بوده، و در گناهان آنان شركت داشته، پس مبادا چنين افرادی محرم راز تو باشند. 🔹 تو بايد جانشينانی بهتر از آنان داشته باشی كه قدرت فكریِ امثالِ آن‌ها را داشته، امّا گناهان و کردار زشت آن‌ها را نداشته باشند: «کسانی که ستمكاری را بر ستمی ياری نكرده، و گناه‌كاری را در گناهی كمک نرسانده باشند.» 🔺 سپس از ميان آنان، افرادی را كه در حق گويی از همه صريح‌‏ترند، و در كارهايى كه خداوند بر دوستانش نمى پسندد، تو را يارى نمی‌كنند، انتخاب کن. چه خوشايند تو باشند چه نباشند. @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️🔰 سوال و انتقادِ امت از امام، حقِّ امام است! 🔺حضرت علی (ع) می‌گوید که اگر از من سوال نکنید، حقِّ من را ضایع کرده‌اید و از طرفی می‌گوید آن‌طوری که با دیکتاتورها حرف می‌زنید، با من حرف نزنید و برخورد نکنید. من از شما توقع دارم که صادق و امین باشید و اگر سوالی هم دارید از من بپرسید. من جواب می‌دهم. @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️🔺نحوه مواجهه امیرالمؤمنین با منتقدان، خوارج و ثناگویان را بشنوید! @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴 روز جهوری اسلامی روزِ امامتِ اُمّت! ⬅️ برشی از گفت و گو با استاد قنبریان... 🔺خمینی بدون مردم شیخ انصاری در یک حجره و نائینی در مشروطه است که باید کتاب‌هایش را جمع کند. مردم بدون خمینی هم به جایی نمی رسند. نه ولی تنها و نه مردم تنها. 🔺 اسلام نظام امامت و امت است. نظامی که می رود به سمت امامت امت. امام قرائتی از اسلام را ارائه داد که در آن مردم‌سالاری دینی، آزادی و حق انتقاد وجود داشت. 🔗 مشاهده‌ی فیلم کامل این گفتگو از صفحه رسمی گرا در آپارات https://www.aparat.com/v/VJfsy @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تابید نوری از تو به انگور و شد شراب هر کس که بوسه زد به ضریحت خمار شد... @marghoomat