⭕ سربازان فرانکو در ایران!
🔸ژنرال فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور خون ریز اسپانیا که 36 سال(1939_1975) حاکم مطلق العنان این کشور بود. هنگامی که قصد حمله به مادرید و برچیدن بساط جمهوری را داشت، به فرمانده لشکر خود دستور داد نامه ای خطاب به جمهوری خواهانی که شهر مادرید را در اختیار داشتند، بنویسد و خطاب به آنان نوشت:« من با چهار ستون سرباز و تجهیزات از شرق و غرب و شمال و جنوب به سوی شهر در حرکتم، اما شما فقط روی این چهار ستون حساب نکنید، بلکه ستون دیگری هم داریم که در داخل شهر و حتی در میان جمع شما هستند که برای ما فعالیت می کنند. آنها ستون پنجم ما هستند. اگر از چهار ستون الزاما واهمه ندارید، از این ستون پنجم بترسید که در تمام امور و شئون شما نفوذ دارند و راه ورود چهار ستون را به داخل شهر هموار می کنند.»
🔸وقتی که سربازان فرانکو به مادرید رسیدند، مردم آماده تسلیم بودند. چرا که ستون پنجم از مدتها قبل، ماموریت خود را به اجرا درآورده بود. آنها با نفوذ در حکومت وقت و تبدیل شدن به چهره های مرجع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و... همه مشکلات اقتصادی و سیاسی و... را به نظام موجود نسبت داده و راه نجات را در پذیرش حاکمیت ژنرال فرانکو آدرس می دادند! و اینگونه بود که زمینه ی ورود بی دردسر ژنرال فرانکو و دیکتاتوری خونریز وی برای 36 سال متوالی(تا هنگام مرگ) را فراهم آوردند.
🔸 اصطلاح ستون پنجم از همان هنگام وارد ادبیات سیاسی دنیا شد و به افراد و جریانات و گروه هایی گفته می شود که تابلوی خودی و دلسوز و... را دارند ولی شناسنامه شان به نام دشمن مُهر خورده و در پوشش های وطن دوستانه اهداف دیکته شده دشمن را دنبال کرده و دیوار اربابانشان را رنگ آمیزی می کنند و البته مزدشان را هم می گیرند.
🔸ستون پنجمی های مواجب بگیر آمریکایی بیش از 60 روز است که آرامش را از مام وطن گرفته اند. برای شکست تیم ملی شان دعا می کنند و بذر کینه می کارند، صدای کیروش را هم در آورده اند. پرچم کشوری را به اهتزاز در می آورند که بیش از 200 سال ایران عزیز را به معنای واقعی کلمه شخم زد و تاریخی پُر از نکبت و ذلالت را به یادگار گذاشت. به بهانه زندگی، سوت پایان زندگی بیش از 150 نفر را به صدا درمی آوردند. پیاده نظام های خیابانی شان به زور چوب و چماق مغازه ها را می بندند و جماعت بیچاره را از نان خوردن انداخته اند. هم نوا با برلین درخواست تحریم مردم خودشان را صدا زدند و رهبر حقوق بگيرشان از وزارت خارجه آمریکا ام اخیرا عاجزانه از دولتش خواسته است که به مردم ایران حمله نظامی کند.
🔸ستون پنجمی های عامل که تکلیف شان مشخص است. ماموریت گرفته اند و باید به احسن وجه انجام دهند. روی سخن ما ستون پنجمی های غافل است. میوه توئیتها و استوری های دوماه اخیرتان را دارند می چینند. فرانکو منتظر است. پشت مرزهایتان است. نمی شنوید صدای زوزه گرگ های گشنه به یک تیکه از گوشت گَله را؟ مگر نمی ببینید وضعیت بوکان، مهاباد و جوانرود را؟ می دانید جنگ خیابانی یعنی چه؟ می دانید اعزام صدها نیروی زمینی سپاه و ارتش یعنی چه؟ یعنی دشمن وارد شده است و تمامیت ارضی تو را هدف دارد.کومله را می گوییم. داعش را می گویم. منتهی الیه توئیت های تو می دانی کجاست؟حضور داعش و کومله در این خاک. چه ایرانی را می خواهی؟ایرانی با حضور این جانیان خون ریزی که به صغیر و کبیر رحم نمی کنند و فقط یک چیز برایشان مهم است؛ نابودی ایران.
🔸البته؛ وطن فروشی در ایران، پدیده مستحدثه و جدیدی نیست. جنگ تحمیلی را که یادمان نرفته است. در جنگ با عراق هم که مسئله جدایی یکی از استانهای ایران(خوزستان) مطرح بود،چند ده هزار نفر ایرانی عضو سازمان مجاهدین خلق، یکی از موثرترین لشکرهای ارتش صدام را شکل دادند. مگر غالب ترور های هسته ای و مردمی ما توسط ایرانیان صورت نگرفت؟مگر بسیاری از تحریم های اقتصادی فلج کننده با لابی برخی از ایرانیان مقیم آمریکا طراحی و تصویب نشد؟
🔸 در تاریخ کمی عقب تر برویم، پیاده نظام کودتای ۲۸ مرداد و شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت همه ایرانی بودند. مگر شیخ ابراهیم زنجانی به دستور انگلیسیها حکم اعدام شیخ فضل الله نوری را صادر نکرد. موفقیت حمله افغان ها و مغول ها و پیش از آن اسکندر به ایران نیز به میزان قابل توجهی مرهون وطن فروشی گروه هایی موثر در داخل ایران بود.
🔸تا بوده همین بوده. وطن فروشی امروز تبدیل به یک بیزنس شده است. وقتی وطن فروشی در ذات کسی باشد، بهانه اش را نهایتا پیدا خواهد کرد. در این ماجرا از هر که بگذریم، از کسانی که در این کشور سربازان فرانکو را بزرگ کردند و پر و بال شان دادند نمی توان گذشت. همانها که پول بیت المال را به حلقوم شان ریختند و تریبونشان داده و مار در آستین خود پرورش دادند. تا دیر نشده دست و پای ستون پنجمی ها را قطع کنید، که اگر نکنید فرانکو منتظر است تا هست و نیست تان را به یغما ببرد.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕️ اینجا بسیج مستضعفینه نه چیز دیگری!
یک.
🔸بسیج اگر بسیج مستضعفین باشد و جنگ حق و باطل را در دو گانه های اصیلی چون جنگ استضعاف و استکبار، جنگ فقر و غنا، جنگ مرفهین بی درد و پابرهنه ها و مستکبرین و مستضعفین بفهمد و نه جنگ زرگری و حیدری نعمتی اصلاح طلب و اصولگرا و چپ و راست و ناسا و شانا و جمنا، حرفش را رُک و صریح می زند، نه شیرینی می گیرد و نه آروزی گندم ری در سر می پرواند، جیبش بسته و دهانش باز است، اشخاص برایش هیچ موضوعیتی ندارند. آنچه برای او اصالت دارد دو چیز است؛ مکتب و آرمان.
🔸عملکرد اشخاص را براساس حاصل جمع و برآیند همه ویژگیهای شخصی، اجرایی و عملی آنها و پایبندی و عمل واقعی و نه شعاری افراد، نسبت به آرمانهای انقلاب، منویات امامین انقلاب، مردمش و صدای فرو خفتهی مستضعفانش میسنجد و نه بر اساس آنچه خوشمان یا خوششان میآید یا خوشمان یا خوششان نمیآید. 22 جلد صحیفه امام برایش متر و معیار است. او قداست بخشی های کورکورانه به افراد را خلاف اندیشه انقلاب می داند. حربه ای قدیمی که بسیجی خمینی و خامنه ای را دست بسته می کند و زبانش را می ببندد که آقا چه می گویی و چه می نویسی! فلانی رفیق حاج قاسم بوده است و دیگری خادم الرضا و آن یکی منصوب رهبری و این یکی یادگار یادگار امام.
🔸چرا کسی از سه کارکرد مهمی که روح الله برای بسيجيانش ترسیم کرد سخن نمیگوید؟ مخالفت با استکبار، مخالفت با پول پرستی، مخالفت با تحجر گرایی و مقدس مابی. بسم الله، آقایان گزارش بدهند، کجای عملکرد دستگاه های عریض و طویل تان بوی مقابله با پول پرستی و مقدس مآبی می دهد؟ پس از دهها سال تریبونداری و میدانداری تان، کجاست رویکردهای ضد تحجر و کجاست ضدیت با مقدسمآبی توسط نیروهای انقلابی تحت تربیتتان و کجاست کنشهای ضد پول پرستی تان؟ از جریانی سخن می گویم که استکبار را خلاصه کرد در آمریکا و انگلیس و تحجر را مساوی انگاشت با جریان شیرازی ها و انجمن حجتیه. جریانی که در تعالیم شان از همه می خوانند اما امام و صحیفه اش مهجور است و در گوشه ای خاک می خورد.
🔸مگر غیر این است که جریانی محافظه کار، سالهاست تمایل دارد نقش بسیج را به جریان سازمانی خدماتی فروبکاهد؟ قرائتی تخدیری از بسیج که رسالت خود را محدود در اردوهای جهادی و کویر زدایی و یادواره شهدا گرفتن و ایستگاه صلواتی زدن و... تعریف میکند. قرائتی که بسیجی را تحلیل گیر می خواهد و نه تحلیل گر. بسیجی را ساکت می خواهد و نه پرسش گر. بسیجی را عنصری حرف گوش کن می خواهد که همیشه قبل از آنکه سخنران جمله اش تمام شود او دستش را مشت کرده آماده می کند که تکبیر بگوید. او را شنونده می خواهند و نه گوینده. او را بی تحلیل می خواهند؟ چرا؟ چون این تحلیل داشتن در بزنگاها ممکن است بازی شان را بهم بزند. بازی همانها که لیست را جلویش می گذارند و می گویند چشمانت را ببند و قربته الله رای بده. چرا؟ چون حاج آقا فلانی گفته. همان حاج آقاهای تکنیسن و تاکتیسین و نه تئورسین. مشکل دقیقا از همینجا شروع شد. از جایی که تاکتیسین ها جای تئوریسن ها را گرفتند.
🔸مقدس مآبی در نگاه امام نه صرف توجه به احکام فردی و به ظاهر دینی، بلکه غفلت از آرمان ها و مسولیت های اجتماعی و غفلت از خصم ظالم و عون مظلوم است. مگر غیر این است که عده ای خواسته یا ناخواسته در پی آنند که در بسیج، اسلام فردی و مناسکی محض را برجسته تر از اسلام انقلابی و اجتماعی کنند؟ اسلامی که حاضر است صدها ساعت کتاب های شهید مطهری را بخواند اما یک دقیقه بر سر اشرافیت و طبقه مرفه جدید و نوکیسگان انقلاب فریاد نزند! اسلام مبارزه اجتماعی را باهمین دست فرمون سالهاست که به محاق برده و اسلام پامنبری و مرید و مرادبازی و سلام علیکم حاج آقا و التماس دعا حاج آقا را جایگزین آن کرده اند.
@marghoomat
⭕ اینجا بسیج مستضعفینه نه چیز دیگری!
دو.
🔸امروز حزبالله را میبینیم که نه فقط از نقش و کارکرد خمینیستی خود بازمانده، بلکه از هویت اصیل خود نیز خلع شده است. چه کسانی خلع کرده اند؟همان کسانی که برای ما جا انداخته اند بسیجی خوب بسیجیای است که در حاشیه فلان منطقه محروم سرویس بهداشتی میسازد؛ بسیجی خوب بسیجیای است که دوره تربیت مربی بیانیه گام دوم را گذرانده و گواهی آن را در جیب دارد، بسیجی که گشت شبانه و هیات و نماز جماعت و... را هفته ای یکبار می رود و تمام. آن بسیجیای که دنبال تخلفات در واگذاری های غلط ماشینسازی تبریز، نیشکر هفت تپه و هپکو اراک، مشکلات کارگران آق دره ای و معدن یورت ،اشرافیت امام جمعه فلان استان و شهرستان، انحراف سیاسی فلان رئیس قوه، انتقاد از ویلانشینی فلان سردار نظامی میرود، «مورد» امنیتی و قضایی و انحرافی دارد و قس علی هذا. بسیجی خوب، بسیجی مرده است. تمام حرف در همان کلمه « تمام» است. قرائتی ناقص از هویت مکتبی بسیجی. بسیجی ذو ابعاد است. مشکل آن نگاهی است که می خواهد بسیجی، قالب شده و کاریکاتوری بار بیاید. آنقدر او را با امورات روزمره و جاری سرگرم کند که از رسالت واقعی و مهم سیاسی و اجتماعی خود غافل شود.
🔸در قاموس آنی که بسیج را وجود بخشید و حزبالله را متولد ساخت، نقش و کارکرد بسیج این نبود. هویت و غیریت حزبالله این حرفها نبود. امام روحالله بسیج را برای مخالفت با پولپرستی میخواست. جانشین امام روحالله و روحِ الهی عصر ما، از طبقه جدیدی میگفت که به واسطه پولپرستی به وجود آمده است؛ از رسالت نیروهای «مخلص» انقلاب اسلامی در مقابله با طبقه مرفه جدید سخن میگفت. خمینی و خامنهای عهد و عصر دیگری را طلب میکردند؛ ما شاید لشکر مخلص خدا بودیم اما نیروی مخلص انقلاب نبودیم. دچار ناخالصیهایی هستیم که هر روز بر فراز منبری و بولتنی، ما را به امری میخوانند. اوامری غیر از آنچه امامین مان میگفتند و میگویند.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
aviny-19 - ۲۰۲۲-۱۱-۱۹T۱۹۴۸۱۸.۶۱۴.mp3
331.4K
🔺 عقل معاش می گوید که شب هنگام خفتن است اما عشق می گوید بیدار باش...
پ.ن: صوت های دلنشین و ماندگار سید مرتضی را با این هشتک دنبال کنید.
#سید_مرتضی
@marghoomat
helali_yadegaari_1662478432353674-mc.m4a
1.44M
🔺 شبای خلوت با روضه بودن
پ.ن: برای دسترسی به باقی نواهای ماندگار و خاطره انگیز حاج عبدالرضا هلالی دو هشتک زیر را دنبال کنید.
#نوستالژی
#حاج_عبدالرضا_هلالی
@marghoomat
🔹برخی با اشاره به بروز رفتارهای ضد دینی مانند حمله به برخی از ارزشها و نماد های مذهبی همچون چادر و اصل حجاب شرعی، ساده انگارانه تصور می کنند، ستیز با احکام اسلامی خصوصا حجاب شرعی در ایران حاصل تجربه حکومت دینی است.
🔺احتمالا تاریخ نخوانده اند تا بدانند، در همان بدو انقلاب و در آن فضای شور انقلابی و دینی جامعه، شاهد تظاهرات چند ده هزار نفری علیه حکم قصاص و حجاب بودیم.
🔺 اوج این اعتراضات را در 17 اسفند 57 شاهدیم. روز جهانی زن. یعنی فقط 25 روز بعد پیروزی انقلاب اسلامی. یک روز بعد از سخنان تاریخی امام در ارتباط با لزوم وجود حجاب شرعی در ادارات و سازمانها و وزارتخانه ها. راهپیمایی حدودا 15 هزارنفری علیه حجاب که چند روزی به طول انجامید و موجبات درگیری و زد و خورد و مباحثه های مختلف میدانی را برای مردم فراهم آورد. فیلم های منتشر شده از تجمعات آن روزها یکی از اسناد جذاب و ماندگار تاریخ انقلاب است. خصوصا تجمعاتی که در دانشگاه تهران شکل گرفت.
🔹واقعیت این است که دین ستیزی در بخشی از جامعه ایران، ریشه در سیاست های فرهنگی حکومت رضاخان و سپس پهلوی دوم دارد. فضای اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی هم فقط مدتی آن را به محاق خاموشی برد.امروز فقط زمینه بروز دوباره این دیدگاه، آن هم در مقیاس بسیار کوچکتری، توسط اقلیتی که از اول انقلاب همیشه وجود داشتن فراهم شده است. فلذا نباید پدیده رخ داده فعلی را امری عجیب و خارق العاده دانست و نباید متحیرانه به آن نگاه کند.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ 16 آذر و خاطره هاش.
16 آذر 99. تنها مراسم حضوری 16 آذر.
اوج کرونا و تعطیلی.
یادمه تنها نبودیم، فکر می کنم حدود 20 دانشگاه کشور، این مراسم شده بود مراسم مجازی 16 آذرشون.
تو اوج اون سختی ها و پروتکل ها و محدودیت ها و... همه ی هم و غم مون این بود که 16 آذر نباید بدون اون شور و حال همیشگی اش بگذره و تمام.
با همون جمعيت اندک سعی کردیم شور و نشاط 16 آذر را حفظ کنیم. مهمان سعید جلیلی و سردار فدوی. نمیخوام درباره حواشی و خاطرات اون جلسه حرف بزنم. حرف چیز دیگریست. بخوانید.
همیشه به رفقای دانشگاه های مختلف اینو می گم؛ (خصوصا دانشگاه هایی که معمولا مهمان شاخص سیاسی ندارن) 16 آذر را پُرشور و حرارت برگزار کنید، ولو به یک مناظره ساده دانشجویی. ولو به یک تریبون آزاد بدون خرج و زحمت.
نذارید صحنه و سنگر دانشگاه در میعادگاه گفتمانی اش بدون حرف باشد.
نگذارید همانها که دوست دارند، همانها که آرزویش را دارند؛ دانشگاه را خاموش و خسته و بی هویت ببينند و لذت ببرند.
عَلَم تقابل گفتمانی دانشجویی را نباید زمین گذاشت. اگر این تقابل گفتمانی در دانشگاه مُرده است، زنده اش کنید، اگر نیمه جان است احیایش کنید، اگر رمقی ندارد تقویتش کنید.
اگر قوی است، پویایش کنید.
هر کجا این تقابل زنده و پویای گفتمانی بود، رشد همانجاست.
تزاحم و تفاوت را به رسمیت بشناسید و بستر تضارب اندیشه را فراهم کنید.
بشخصه هر چه آورده گفتمانی از دوران دانشجویی ام دارم از دل همین تقابل ها و تضارب ها و تعارضات گفتمانی بوده.
16 آذر می تواند میدانی نمادین از این درگیری های گفتمانی باشد. از دستش ندهید.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺چون دیدم به مناسبت 16 آذر در برخی کانال ها و رسانه ها داره دوباره این کلیپ دست به دست میشه گفتم اینجا ام بذارم. دیدن دوبارش خالی از لطف نیست.
🔺خوبه بعضی موقع ها حرفاتو یادت بیارن. ان شاء الله روزی نشه مقابل این حرفا شرمنده بشیم و سرمون پایین باشه.
🔺اگه قرار باشه جنبش دانشجویی به چیزی افتخار کنه، اون چیزی نیست جز اینکه تو این بازی برنده ها و بازنده ها؛ در کنار بازنده هایی باشه که معمولا نه تریبونی دارند و نه توانی برای صدا زدن...
.
پ.ن: کلیپ مربوط به تجمع سال 99 آذرماه مقابل وزارت کشور هست سر ماجرای آلونک بندرعباسی..
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
34-jonbeshdaneshjoee(1).pdf
1.84M
🔺 جزوه « جنبش دانشجویی ایران 1»
⬅️ بازخوانی پنج مقطع تاریخی حساس در حیات جنبش دانشجویی تا انقلاب اسلامی.
⬅️ گفتاری از دکتر شهریار زرشناس
#کپسول_مطالعاتی
@marghoomat
35-jonbeshdaneshjoee.pdf
1.79M
🔺جزوه « جنبش دانشجویی ایران 2»
⬅️ بازخوانی پنج مقطع تاریخی حساس در حیات جنبش دانشجویی تا انقلاب اسلامی.
⬅️ گفتاری از دکتر شهریار زرشناس
#کپسول_مطالعاتی
@marghoomat
جنبش دانشجویی.mp3
6.65M
⭕ سخنانی ماندگار از مسعود ده نمکی
🔺شان جنبش دانشجویی نظارت بر رفتار حاکمان هست.
🔺بچه حزب اللهی رو در حد مبارزه با بدحجابی دوست دارند. اونطرفی رو در حد مبارزه با بچه بسیجی دوسش دارند.
🔺ما رو به عنوان بازیگر خیمه شب بازی میخواهند.
🔺در نگاه برخی دوستان باید برای هر حرف درست و غلطی تکبیر گفت و سوت و کف زد.
🔺نگذارید عده ای پُشت اصولگرایی پنهان شوند و عده ای پُشت آزادی و دموکراسی.
پ.ن: دقیقا تاریخ این جلسه رو یادم نیست. ولی یکی از ماندگار ترین جلسات دوران دانشجوییم بود.
@marghoomat
Podcast.mp3
5.22M
🔺 درد داشتن
🔸اساسی ترین رکن بیداری، پویایی و حرکت جنبش دانشجویی در طول تاریخ معاصر ما در یک چیز خلاصه می شود؛ درد داشتن. روزی درد استقلال و آزادی و مبارزه با استعمار و استبداد خارجی و وطنی.
روزی دیگر درد عدالت و مبارزه با اشرافیت و فقر و فساد و تبعیض و صدای مستضعفین بودن.
🔸 برخی دقیقا همین را می خواهند. جنبش دانشجویی بی درد. جنبش دانشجویی اخته شده. جنبش دانشجویی کوتوله و بی تحلیل. جنبش دانشجویی حرف گوش کن. جنبش دانشجویی سر به زیر. جنبش دانشجویی سرگرم به بازی های قدرت.
🔸 اگر از دانشجو درد را گرفتند با یک سیب زمینی چه فرقی می کند؟ جنبش دانشجویی به دردش زنده است. دردهای سازنده و متعالی. دردهای انسان ساز. دردهای رجب بیگی و علم الهدی و وزوایی پرور. جنبش دانشجویی پاشنه آشیل های گوناگونی دارد، مهم ترین و محوری ترینش را همین نقطه می دانم؛ بیدردی.
🔸 درد داشتن نسبت به خنثی بودن و بی تحرکی، قطعا ارجحیت دارد. حال می خواهد آن درد با سلیقه سیاسی من و تو همسان نباشد. عیبی ندارد. بدترین آسیب برای یک کشور آن است که نسل جوان و دانشجویش اساسا دردی نداشته باشند، حال چه آن درد مخالف نگاه سیاسیش باشد و چه موافق آن. باید امروز از بی دردی بخشی از جنبش دانشجویی انقلابی و بخش کثیری از دانشجویان خنثی ترسید و چارهای اندیشید.
#علی_ریاحی_پور
#استاد_رحیم_پور_ازغدی
@marghoomat
هدایت شده از
💠 ۵۰۲ امین شماره هفته نامه ۹دی منتشر شد
👈شنبه روی دكههای مطبوعات
🔻سردخانه اروپا
🔹تداوم بحران سوخت در آستانه زمستان و گسترش اعتراضات مردم به دولتهای اروپایی
🔻واقعیت کردستان
🔹اقدام قابل تقدیر رئیسجمهور در سفر به سنندج و نقش بر آبشدن روایتهای دروغ دشمن
🔸 در زمین رسانه جام جهانی برنده شدیم
🔸 دانش و دانشجو قربانی مماشات با داعشجو
🔸 قهرمانی فلسطین در جام جهانی ملتها
♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️
با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید:
jaaar.com/kiosk/archives/9day
هفته نامه ۹ دی 👇
eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
⭕ بریده باد
🔸 سالهای سال است که در ایام فاطمیه اول و دوم عموم دوستداران و محبین حضرت زهرا(س)، پای منبر واعظان و خطیبان و می نشینند و با روضه و ذکر مصائب اهل بیت توسط مادحین آل الله، بر رنج هاو ظلم هایی که بر دختر رسول الله(ص) صورت گرفت می گریند و بر سر و سینه می زنند.
🔸واقعیت آن است که متاسفانه از فاطمه ای که برخی تریبون داران محافل مذهبی معرفی می کنند تا فاطمه ای که پیامبر اکرم و امیر المؤمنین در ثنایش سخنها گفته اند فاصله زیاد است. بلاشک فاطمه،فاطمه است اما این فاطمه ای که غالباً این روزها از آن می شنویم فاطمه نیست. فاطمه ای که خلاصه شود در گزاره هایی چون: دَر، دیوار، کوچه، مسمار، آتش، هیزم و در پایان هم احساس ترحمی و.. همه ی فاطمه نیست. فاطمه ای که اهل قعود است و نه قیام. اشکال آن است که از پشت در رفتن بگوییم اما از چرایی آن نگوییم.
اگر شهید مطهری در قید حیات بود احتمالا در مقابل این قرائت تخدیری از فاطمه زهرا(س) بعد از نگاشتن کتاب حماسه حسینی به فکر نگارش کتاب حماسه فاطمی می افتاد.
🔸منبر ها و مرثیه هایی که از همه چی میگویند اما از خطبه انقلابی، صریح و بدون لکنت فاطمه در منکوب کردن برخی اعاظم، علما، انصار و مهاجرین چیزی نمی گویند. از «الجارثم الدار» فاطمه که بیان گر مسئولیت اجتماعی و لزوم کنش گری های اجتماعی می باشد سخنی گفته نمی شود، از خانومی که تک تک به در خانه انصار و مهاجرین رفت و از اصلح بودن علی گفت و اندکی در بیان حق مصلحت سنجی نکرد و حاضر نشد مصداق روایت «الساکت اخو الراضی» شود حرفی زده نمی شود، از بانویی که سیلی خورد و هزینه داد تا امر به معروف و نهی از منکر را تا ابد الدهر به یادمان بیاندازد سخنی به میان نمی آورند. حال چه مخاطب امر و نهی ما آن دومی و اعوانش باشند و چه فلان آیت الله و انصارش.
🔸حضرت زهرا(س) اگر هم می گریست برای بی عدالتی و فسادی که در آینده بر جامعه اسلامی حاکم می شد می گریست، نه چون شوهرش به خلافت نرسیده است. حتی گریه ی او هم توأم با دغدغه و مسئولیت شناسی سیاسی و اجتماعی است. او انحراف انقلاب نبوی را می دید.او اشرافیت خواص و شکم بارگی ستمکاران را میدید.او زراندوزی و تکاثر مدعیان دین داری و مقدس مآبان عافیت طلب را می دید و می گریست.
🔸فاطمه تخدیری برخی محافل مذهبی ما همان فاطمه ای است که آیت الله خامنه ای سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد امام حسن مجتبی مشهد فرمود بریده باد زبانی که اینگونه این بانوی مجاهد را معرفی کند. بخوانید: «بعد از رحلت پیغمبر، [یک] زن جانش را فدا میکند برای این که حکومت به نااهل نرسد.اگر فاطمهی زهرا، زن امیرالمومنین هم نبود قضیه همین بود. از شوهرش دفاع نمیکرد از زمامدار به حق دفاع میکرد.نمیگوید من حالا باردارم،بمانم چند روز دیگر آتششان فروکش کند، نه. لطفش در این همین است که در شدیدترین موقعیتها، بزرگترین وظیفهها انجام بگیرد و شدیدترین لطمهها بر جسم و جان وارد بیاید.
🔸مردان و ریش سفیدان و قدرتمندان مهاجر و انصار زیر بار رفتند،بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند، این زن نه فریب میخورد، نه تنبلی میکند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد. این است که زدند. بعد از آنی که زدند بیهوش شد، وقتی که به هوش آمد دید مثل اینکه قضیه در شرف انجام است. نگفت مریضم.
به مسجد رفتن،به گریه بسنده نکردن.بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خطبهخوانی به نوحهسرایی تبدیل میکند.اگر خطبه زهرا را نگفتید،گریه زهرا هم معنی پیدا نمیکند.اگر نفهمیدیم که زهرا آنجا چگونه سخن گفته است،نمیفهمیم که گریهی او به چه معناست.
🔹باز به همین هم اکتفا نمیکند.به گفتهای چهل شب،مرتب درِ خانهی این مرد،در خانهی آن آدم معروف،در خانهی آن چهرهی سرشناس میرود.آن زنی که به آن صورت سقط جنین کرده،آن زنی که ضربت دیده،آن زنی که آسیب خورده.این کارها همه یکسره یک مبارزه ممتد است،مبارزهای از چند نوع با چند جلوه، مبارزهی مثبت،مبارزهی با جسم،مبارزهی با زبان،مبارزه با تلاشهای پنهانی و نیمه شبانه، مبارزهی با سخن گفتن با زنان.مصاحبهی فاطمه زهرا با زنان انصار عجیب است.پر از مطالب اجتماعی، سرشار.[و] آخرش هم مبارزهی منفی،در شب دفن شدن.»
🔸وقتی از فاطمه ی معترض، انقلابی، فریاد گر و غیر محافظه کاری که نسبت به ارتجاع گفتمانی و بازگشت به ارزش های جاهلی قبل از انقلاب نبوی و تن آسایی و تن پروری و راحت طلبی و خو گرفتن به وضع موجود و سر سفره انقلاب نبوی نشستن خواص هشدار می دهد، سخنی به میان نیاوریم، دیگران از فاطمه ای ساکت، مظلوم و مهجوری که در شب و در میان تاریکی تشییع و تدفین شده روایت گری می کنند. روايت و قرائتی که در آن معنویت تهی از عدالت و عبادت تهی از مسئولیت است؛ قرائتی تخدیری که خروجی آن چیزی جز انفعال و محافظه کاری و ارتجاع و درجازدگی هویتی نخواهد بود.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat