7.53M
🔺 انواع نقادی سیاسی 4
🔺آیا نقادی باعث ناامیدی می شود؟
🔺 آیا در پرسش گری سیاسی، ما و رهبری یک تکلیف واحد داریم؟
@marghoomat
3.85M
🔺نظر رهبری درباره نقد دولت 5
🔺 تفکیک عملکرد مدیران از نظام
🔺بازخوانی دیدار سال 85 آقا با دولت نهم
@marghoomat
7.77M
🔺 آفات و چرایی شکل گرفتن ایده یکی انگاشتن دولت سیزدهم با اصل انقلاب و ارزش ها و آرمانها و... 6
@marghoomat
4.51M
🔺 رویکرد ما باید مبتنی راهبرد« تایید، تکمیل و تصحیح» باشد. 7
پایانی
@marghoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
🔴#اطلاعیه 📣موضوع کنفرانس در گروه تبیین و تحلیل 🔴آماده باش انتخاباتی با حضور :کارشناس آقای ریاح
صوت های مبحث ارائه شده در این گفت و گو
⬇️⬇️
پرسش و پاسخ ها در گروه هست.
جلسه قبلی ام پرسش و پاسخ ها در گروه موجود می باشد.
4_5974168293190143208.ogg
946K
یک.
🔺 لزوم برنامه ریزی بلند مدت و زود هنگام برای کنشگری های انتخاباتی و نه اقدامات دقیقه نودی و...
🔺تنبلی انتخاباتی آفت جریان انقلابی
@marghoomat
4_5974168293190143211.ogg
2.68M
دوم.
🔺 چرایی اهمیت انتخابات مجلس و خبرگان پیش رو
🔺 بازخوانی اهمیت این دو مجلس به لحاظ کارکردی در ساختار سیاسی کشور
@marghoomat
4_5974168293190143214.ogg
2.41M
سوم.
🔺 حزب الله باید نسبت خود و تکلیف خود را با برخی دوگانه موهوم و غیر اصیل مشخص بکند.
🔺 برخی برای جریان انقلابی راهی نذاشته اند جز صغارت پذیری و خودتحمیقی مومنانه.
🔺وحدت مکتبی یا ائتلاف های چرتکه ای؟
@marghoomat
4_5974168293190143230.ogg
3.12M
چهارم.
🔺 جریان انقلابی اسیر دست تاکتیسین ها
🔺 تاکتیکراسی سیاسی روی دیگر تکنوکراسی سياسی است!
🔺جریان استحاله طلب ارتجاعی روی دیگر جریان استحاله طلب اصلاحاتی است!
🔺 در سه ماه فتنه اخیر برخی آقایان مدعی کجا بودند؟!
🔺 صراحت، شجاعت، صداقت و شفافیت چهار شرط مهم انتخاب ما باید باشد!
@marghoomat
4_5974168293190143243.ogg
3.66M
پنجم.
🔺راه شناخت عناصر سیاسی؛ بررسی عملکرد آنان در بزنگاه های سیاسی است
🔺 مواضع برخی آقایان در برجام و فتنه 88 و رای دادن به برخی وزرای دولت روحانی و اغتشاشات اخیر را مگر می توان فراموش کرد؟
🔺 یکی از کارهایی که باید جریان حزب الله انجام دهد به میز پاسخگویی کشاندن صاحبان و توصیه کنندگان رای دادن به لیست های انتخاباتی است
🔺 وحدت یک ارزش مطلق نیست!
@marghoomat
4_5974168293190143244.ogg
2.86M
ششم.
🔺 بازخوانی برخی ابعاد فرهنگ سیاسی انتخاباتی غلط امروز ما!
🔺آیا باید به لیستی رای دادن تن داد؟ آفات و مزایای آن چیست؟!
🔺 نظر امام و رهبری درباره لیستی رای دادن چیست؟
@marghoomat
4_5974168293190143245.ogg
2.73M
هفتم. پایانی.
🔺راه حل چیست؟ جریان انقلابی باید برای انتخابات پیش رو چه اقداماتی را انجام دهد؟
@marghoomat
سیری ستمگران و گرسنگی مظلومان.mp3
4.49M
⭕️ بر سیری ستمگر و گرسنگی مظلوم صبر نکنید!
◀️ امام علی(ع):
🔹خدا بر مردمان دانا و آگاه پیمان گرفته است که بر سیری ستمگر و گرسنگی مظلوم صبر نکنند.
#سید_علی_خامنه_ای
@marghoomat
ولایتمداری به سبک علی.mp3
7.38M
⭕ ولایتمداری به سبک امیرالمومنین(ع)
🎙امام علی(ع) خطاب به مردم میفرمودند:
🔹مبادا با آن اصطلاحاتی که در مقابل #جباران به کار برده میشود، با من حرف بزنید...
🔹مردانه #انتقاد خودتان را به من بگویید. به شکل #سازشکاران با من معاشرت نکنید...
🔹گمان نکنید اگر حقی را به من بگویید بر من سنگین خواهد آمد. به حق از من انتقاد کنید، ابدا بر من سنگین و دشوار نخواهد بود
🔹گمان نکنید من از شما خواهش دارم که از من تمجید کنید و #تملق بگویید، ابدا...
#مرتضی_مطهری
@marghoomat
1593853152ali.n (1).pdf
999.4K
🔺کتاب خواندنی«علی و شهر بی آرمان»
⬅️ مجموعه گفتارهایی از استاد حسن رحیم پور ازغدی
#کپسول_مطالعاتی
@marghoomat
⭕ نسل بدون رؤیا خسته می شود!
🔸وقتی به مواضع، کنشگریها و خاطرات مبارزین قبل از انقلاب رجوع میکنی، علت آن همه شور و نشاط و شعف را در یک چیز می بینی؛ رویا داشتن. از بچه مسلمان های دانشگاه و جوانان حزب توده تا چریک های فدایی و سمپاد های مجاهدین خلق همه در این ویژگی مشترک بودند. رویاهایی که حاضر بودند برای نیل به آن خود را به هرگونه خطری انداخته و جان را تقدیم آن کنند. هر لحظه با خود مرور می کردند، رویاهایشان را می گویم؛ فرقی نمی کرد، هنگام تورق کتاب های ایدئولوژیک یا هنگام باز و بسته کردن اسلحه هایشان.
🔸 نسل مبارزین قبل از انقلاب به واسطه ترسیم رویاهایش،صبر را تمرین کرد، خودسازی ذهنی و عملی را آموخت،اهل هزینه دادن بود، آنقدر میخواند میخواند تا تک تک مولفه های اتوپیای ارزشی و ایدئولوژیکش ملکه ذهنش شود.او استاد دیده بود.اتفاقا این استادها بودند که رویا برای او آفریدند.از شریعتی و بازرگان تا خامنه ای و مطهری. نسلی از مصلحان اجتماعی که رسالت خود را درست فهمیدند و درست عمل کردند.فهمیدند که نسل جوان بدون رویا چُنان مُرده ای متحرک می باشد که کاری از او بر نمی آید.فهمیدند راه حل آن است که رویا بسازند؛رویایی که احیاگر است. همان رویاهایی که شریعتی طریقه رسیدن به آن را با ایده «بازگشتن به خویشتن»و خامنه ای با آرمان «جامعه بی طبقه توحیدی»صورت بندی کرد.
🔸 رویا داشتن امیدساز است.وقتی رویا داشته باشی برای رسیدن به آن می جنگی. رویا داشتند و انقلاب کردند.رویا داشتند و ژاندارم منطقه را سرنگون کردند.رویا داشتند و خط پایانی کشیدند بر 2500 سال حکومت شاهنشاهی و دیکتاتوری سلاطین.چه رویایی؟ رویای برادری برابری حکومت عدل علی،رویای استقلال آزادی جمهوری اسلامی،رویای بدون لکنت زبان احقاق حق کردن،رویای بدون ترس امر و نهی کردن به کارگزاران حاکمیت،رویای نابودی خاندان های هزار فامیل و ژن های مرغوب،رویای نابودی و هدم فقر و فساد و تبعیض،رویای نفی همیشگی فاصله طبقاتی، رویای اجرای احکام الهی،رویای آقایی و سروری کارگران و مستضعفین، رویای برانداختن کاخ ها و پاره کردن لباس اشرافیت، رویای عدم دخالت اجنبی در امورات کشور و ثروت های وطنی،رویای شفافیت و توزیع عادلانه ثروت،رویای بزرگ داشتن ابوذرها و میثم ها و خوار انگاشتن طلحه ها و زبیرها، رویای امامت امت و نفی سلطنت،رویای عبور از تحجر و تن ندادن به تجدد و قس علی هذا.
🔸 برای تک تک این رویاها حاضر بودند زیر تک تک شکنجه های ساواک بروند اما اظهار ندامت نکنند. راستی چه چیز آنان را زیر عجیب ترین و دهشتناک ترین شکنجه های ساواک تاب تحمل می داد؟ چه چیز آنان را خسته نمیکرد؟ رویا داشتن. خستگی روی دیگر بی رؤیایی است.رویا برساخته ایدئولوژی و اندیشه است.نسل بی ایدئولوژی رؤیا هم ندارد.فلذا اسیر روزمرگی،عادات بی مبنا،فقر معنایی،زدگی سیاسی و بن بست هویتی می شود.
🔸 اینکه امروز احساس می شود با نسل جدیدی از جوانان انقلابی مواجه ایم که اساسا رویایی ندارند و اسیر انفعال و پذیرش وضع موجود شده اند علتش چیست؟اینکه امروز با نسلی مواجه ایم که امیدی به آینده ندارد معلول چه فرایندی می باشد؟اینکه در بهترین حالت با افرادی تازه به دوران رسیده ای مواجه هستیم که راه رسیدن به قدرت و ثروت در لباس دیانت و انقلابیگری را خوب از بزرگترهایشان فرا گرفته اند معلول چیست؟علت در بی رؤیایی است. رؤیایی که برآمده از آزادی خواهی و عدالتخواهی مبتنی بر اندیشه توحیدی باشد.
🔸 امروز نه مثل دیروز مصلحانی وجود دارند که طریقت را به ما نمایان کنند و نه سالکی وجود دارد که طی طریق کند.اگر هم سالکی باشد، سردرگم و گیج و کلافه است. چرا؟ چون به او یاد داد اند که صغیر باشد.به او گفته اند احمق باش و گوش به ما.به او می گویند فکر نکن که اگر فکر کنی احتمالا عصیان خواهی کرد! امروز با نسلی رو به رو هستیم که اسیر مُشتی توییتیست و ژورنالیست شده است. اسیر دست تاکتیسین ها و نه تئوریسین ها.
🔸 خدا لعنت کند کسانی را که این گزاره موهوم و غلط را جا انداختند که انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 تمام شد! 44 سال است به جای آنکه شروع انقلاب اسلامی را جشن بگیریم، اتمام آن را پاس می داریم! تفکری که در همان آغازین روزهای انقلاب از لسان بازرگان خروجی اش را شنیدیم؛ «انقلاب تمام شد،مردم بروند خانه هایشان».
امروز نسل جدید جوانان مبارز انقلابی باید این مساله را یکبار برای همیشه برای خود حل کنند که مسیر رشد و تکامل گفتمانی شان از طریق گوش جان سپردن به بیانات حجت الاسلام فلانی و دکتر بهمانی نمی گذرد بلکه با رجعت گفتمانی رخ خواهد داد.رجعت به اندیشه ها و تفکراتی که انقلاب اسلامی حاصل آنها بوده است.از خمینی و خامنه ای و بهشتی و مطهری تا شریعتی و طالقانی و مفتح و جلال آل احمد.اگر انقلاب اسلامی را در حال شدن دانسته، باید رجوع به نسخه های زایشش را هم بر خود فرض بدانیم.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
ای زینب...mp3
8.06M
⭕ ای زینب..
🔺ای زبان علي در کام! با ملت خويش حرف بزن!
ای زن! اي که مردانگی، در رکاب تو، جوانمردی آموخت!
#علی_شریعتی
@marghoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
⭕ ای زینب.. 🔺ای زبان علي در کام! با ملت خويش حرف بزن! ای زن! اي که مردانگی، در رکاب تو، جوانمردی آ
⭕ ای زینب...
◼️ ای زبان علي در کام! با ملت خويش حرف بزن!
ای زن! ای که مردانگی، در رکاب تو، جوانمردی آموخت.
زنان ملت ما اينان که نام تو، آتش عشق و درد بر جانشان می افکند بتو محتاجاند.
◼️ بيش از همه وقت... "جهل" از يکسو به اسارت پنهان و ذلت تازهشان می کشاند و از خويش و از تو بيگانهشان می سازد، آنان را بر "استحمار کهنه و نو"، بر بندگي "سنتهای پوسيده" و "دعوتهای عفن"، برملعبه سازان "تعصب قديم" و "تفنن جديد" به نيروی فريادهایی که بر سر يک شهر- شهر قساوت و وحشت - می کوبيدی، و پايههای يک قصر - قصر جنايت و قدرت را ميلرزاندي - بر آشوب!
◼️ تا در خويش برآشوباند، و تار و پود اين پردههای عنکبوت فريب را بدرند، و تا در برابر اين طوفان برباد دهندهای که وزيدن آغاز کرده است "ايستادن" را بياموزند ، و اين "ماشين هولناک" را که از آنها "بازيچههای جديدی" می سازد، باز برای بلعيدن حريصانه آنچه سرمايهداری به بازار می آورد، برای لذت بخشيدن به هوسهای کثيف بورژوازی، برای شور آفريدن به تالارها و خلوتهای بی شور و و بی روح "اشرافيت جديد"، و براي سرگرمی زندگی پوچ و بی هدف و سرد جامعه رفاه در هم بشکنند، و خود را، از "حرمهای اسارت قديم"، و "بازارهاي بی حرمت جديد" ، به امامت تو ای زینب، نجات بخشند.
🔺ای زبان علی در کام، ای رسالت حسین بر دوش!
ای که از کربلا میآیی، و پیام شهیدان را، در میان هیاهوی همیشگی قداره بندان و جلادان، همچنان به گوش تاریخ میرسانی..
🔺زینب! با ما سخن بگو. ای دختر علی!
مگو که بر شما چه گذشت، مگو در آن صحرای سرخ چه دیدی، مگو که جنایت آنجا تا به کجا رسید، مگو که خداوند، آن روز، عزیزترین و پر شکوهترین ارزشها و عظمتهایی را که آفریده است، یکجا، در ساحل فرات، و بر روی ریگزارهای تفتیده بیابان تف، چگونه به نمایش آورد، و بر فرشتگانش عرضه کرد، تا بدانند که چرا میبایست بر آدم سجده کنند!؟
🔺آری زینب!
مگو که در آن جا بر شما چه رفت، مگو که دشمنانتان چه کردند، و دوستانتان چه کردند؟ آری ای پیامبر انقلاب حسین!
ما میدانیم، ما همه را شنیدهایم، تو پیام کربلا را، پیام شهیدان را به درستی گذاردهای، تو خود شهیدی هستی که از خويش کلمه ساختی، همچون برادرت که با قطره قطره خون خویش سخن می گفت.
اما بگو، ای خواهر، بگو که ما چه کنیم!؟
🔺لحظهای بنگر که ما چه میکشیم! دمی به ما گوش کن تا مصائب خویش را با تو باز گوییم،
با تو ای خواهر مهربان! این تو هستی که باید بر ما بگریی،
ای رسول امین برادر، که از کربلا میآیی و در طول تاریخ، بر همه نسلها میگذری و پیام شهیدان را میرسانی،
ای که از باغهای سرخ شهادت میآیی و بوی گلهای نو شکفته آن دیار را هنوز در پیراهن داری،
ای دختر علی، ایخواهر، ای که قافله سالار کاروان اسیرانی،
ما را نیز، در پی این قافله، با خود ببر!
#علی_شریعتی
@marghoomat
⭕ چند خطی برای بهترین انتخاب رئیسی!
🔸 امروز سخنگوی دولت مهمان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. شب برنامه یکی از دوستان زنگ زد گفت بیا برنامه رو بریم. منم گفتم بریم یه حال و هوایی عوض کنیم خلاصه!
جلسه ای پُرشور و پُرحرارت و البته صریح، بدون لکنت زبان. سخنگو هم مثل همیشه آرام، مسلط و صمیمی با دانشجویان سخن گفت. همه صحبت کردند، از مخالفین نظام و دولت تا موافقین و حامیان. از شعار جانم فدای رهبر تا مرگ بر دیکتاتور. از بیان مطالبات دانشجویان فرهنگیان و صنعت نفت خوزستان تا ادعاهای کهنه و پوسیده ای چون چند کلاس سواد داشتن رئیس جمهور و مهسا و نیکا و کیان را شما کشتید و قس علی هذا.
🔸 البته این فضای آرام و آزاد برای نسل ما که در دانشگاه روحانی را و نسل قبل از ما که خاتمی را دیده و درک کرده واقعا غیرعادی و تحسین برانگیز است اما نسل فعلی دیروز ندیده، امروز را هم هووو می کند و قدر نمی داند! امروز نه از « آدم باشید کاری نکنید بگم بیرون تان کنند» های خاتمی خبری بود و نه از فحاشی گاه و بی گاه حسن روحانی؛ یادتان که هنوز نرفته؟! بی سواد، بی شناسنامه، عصر حجری، افراطی و برید به جهنم، تازه به دوران رسیده و بزدل و ترسو.
🔸 سخنگو که بار اولش نبود. این جلسه در مقابل جو سنگین جلسات قبلی اش در دانشگاه هایی چون فردوسی، خواجه نصیر، علم و صنعت، علامه طباطبایی و قم چیزی نبود. حداکثر یک جمعیت اقلیت 20 الی 30 نفره ای که جز فحاشی و توهین چیزی برای عرضه نداشتند. شعارهایی که دیگر انگار برای خودشان هم جذاب نبود؛ « رئیسی کجایی به ما ناهار ندادن» «دشمن ما همینجاست دروغ میگن آمریکاست» « سخنگو برو گمشو» « مرگ بر دیکتاتور»؛ وقتی دانشجویان با این اقلیت بیادب و پُر سر و صدا همراهی نمی کردند مجبور بودند عاجزانه شعار دهند که « دانشجو داد بزن حقتو فریاد بزن». اما باز جواب نمی گرفتند. چرا؟ چون دانشجو فرق داد زدن و آمار دادن را می فهمد. دانشجو فرق منطق مبتنی بر استناد و استدلال با هیاهو را می فهمد.
🔸 دانشجو متوجه می شود تفاوت حرف صادقانه با شومن بازی را. شاید با برخی سخنان مهمان همراه نباشد اما وقتی می بیند در مقابل سخنان آرام و مستند او جماعتی در کمال بی ادبی او را هووو می کنند؛ برنده این جدال احسن را ناخواسته انتخاب می کند؛ سخنگو. وقتی بی منطقی جماعت خود بزرگ پندار را می بیند و جز های و هوی چیز نمی شنود، یا در دل خود و یا در لسان خود همچون رفقای دانشجو اش شعار می دهد که« تسلیت تسلیت بابت این تربیت». بهترین راه حل مقابله با جریان به اصطلاح معترض داخل دانشگاه تنها همین مدل مواجه مبتنی بر گفت و گو و جدال احسن است که در پی آن عیار آدمی مشخص می شود کمااینکه امروز مشخص شد.
🔸در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پشت تریبون رسمی در مقابل سخنگوی دولت از هر چه خواستند سخن گفتند و باز گفتند دهان ها را نبندید! اتفاقی که تا قبل از انقلاب اسلامی بیشتر شبیه یک آرزو بود. مواجه پرسش گرایانه مردم با کارگزاران در دوران منحط خاندان پهلوی بیشتر شبیه یک رویا بود. اصلا پهلوی چرا؟ همین کشور های مدعی دموکراسی امروز را ببینید و اگر توانستید تنها یک مثال بزنید که در دانشگاه هایشان عالی ترین مقامات سیاسی حاضر شوند و تند ترین انتقاد ها و هتاکی ها را بشنوند و پاسخ گو باشند! این دولت بر فرض اگر بپذیریم هیچ توفیقی تا بحال نداشته است که داشته است، اما تا به اینجا الحق و الانصاف در آزمون پاسخگویی و حضور در دانشگاه نمره عالی گرفته است. هم شخص رئیس جمهور و هم سخنگوی سرحال و سرزنده دولت. در طول تاریخ انقلاب نمی توان نمونه ای از این حجم از دفعات حضور سخنگو یا رئیس دولت در دانشگاه ها مثالی آورد.
🔸 امروز در سالن که نشسته بودم و پاسخ های سخنگو را می شنیدم؛ از تبیین میزان خروج جواهرات سلطنتی توسط خاندان پهلوی و چرایی لزوم فیلترینگ اینستگرام تا پذیرش تلویحی اینکه بهتر بود در تنظیم بندهای آیین نامه اجرایی طرح مولد سازی دقت بیشتری می شد و عذرخواهی بابت برخی کوتاهی های دولت؛ در دل خود به انتخاب آقای رئیسی در انتصاب بهادری جهرمی دست مریزاد گفتم. بهترین انتصاب و انتخاب آقای رئیسی را با فاصله، بهادری جهرمی ميدانم. کسی که دقیقا سرجای خود قرار گرفته است. هم رسانه می فهمد و هم دانشجو. هم دانشگاه را می فهمد و هم روحیات جوان. هم علم و تخصصش را دارد و هم بيان نافذ. هم صراحت دارد و هم صداقت. امید آنکه این مسیر مبتنی بر مفاهمه و دیالوگ و عقلانیت توسط دولت مردان ادامه پیدا کند.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
اشکال از ماست.mp3
3.11M
🎙️🔴 اشکال از ماست!
🔰 مردم به جای برنامه دادن، عمل میخواهند. هیچ دیگه شماها عذر ندارید. ما هیچ کدام دیگر عذری نداریم. مردم دیْن خودشان را به جمهوری اسلامی تاکنون ادا کردند، به تکلیف خودشون مردم عمل کردند. اشکال در ماهاست، باید ماها جواب مردم را بدهیم.
🔰 در مقام عمل باید یک عمل مثبت نشان داده بشود. این مردم زحمت کشیدند. زن شان را، بچه هایشان را، جوانهایشان را فدا کردند و مع ذلک به شماها رای دادند.
🔰 اینها کار خودشان را کرده اند. از اول انقلاب تا حالا آن که کار خودش را صد درصد صحیح انجام داد ملت بود. نوبت، نوبت شماست که باید این دیْن را به این مردمی که شما را نشاندند سر این مسند ادا کنید.
🔰اگر در ذهنتون بیارید که من وزیرم و باید مردم از من اطاعت بکنند بدانید اصلاح نشدید. مهم این است که در مقام عمل هم وزارتخانه ها را درست تصفیه کنید؛ ببینید افرادی که واقعا می خواهند نگذارند کارها درست انجام بگیرد می خواهند مردم را ناراضی کنند، اینا هارا باید تصفیه بکنید.
#روح_الله
@marghoomat
🔴 الگوی مبارزه را از امام بیاموزید!
یک.
🔸اساساً هر حرکت مردمی که بخواهد تا نیل به پیروزی نهایی تداوم یابد و در نیمه راهِ خویش از جوشش و حرارت باز نایستد، باید در هر گام به دو جنبه از حاصل کار خویش خوب نظر کند: «شتاب لازم در مبارزه» و «ظرفیت لازم در مبارزین.» رهبریِ یک حرکت همچنانکه درصدد ایجاد افزایش در هر دوی این جهات است، باید نگران و مراقب حفظ توازن میان آن دو نیز باشد. چرا که افزودن در یکی، بی همراهی و ارتقایِ دیگری، حاصل مطلوبی به بار نخواهد آورد. یعنی باید از یک سو همگام با سپری شدن زمان، بر شتاب و شدت مبارزه بیفزاید و در همان حال مراقبت نماید تا این افزایش، با ارتقای ظرفیت و انگیزه های انقلابی گروندگان به صفوف انقلاب همراه باشد؛ که در غیر اینصورت، حرکت به تدریج به سردی و سازش خواهد گرایید و یا با از دست دادن همراهان خویش، در انزوایی بی پشتوانه، سرکوب خواهد شد.
🔸بنابراین جواب این سؤال که: خط مشی مناسب در یک مبارزۀ انقلابی چیست؟ دقیقاً از دل پاسخهایی بیرون می آید که پیش از آن به پرسش های مقدماتی زیر داده شده است: 1ـ ساخت و ماهیت نظام حاکم چه شتاب و شدتی را در مبارزه دیکته می کند؟
2ـ ظرفیت و انگیزه های مبارزین (مردم) در این راه به چه میزانی است؟
🔸حضرت امام در حرکت سیاسی و انقلابی خویش که منجر به سرنگونی رژیم شاه و تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران گردید، بر حسب شناخت و تحلیل مشخصی که از شاه و قدرتهای مدافع آن از یکسو و انگیزه و ظرفیتهای مردم از سوی دیگر داشتند، از یک «خط مشی» معین و مجموعه ای از «تاکتیک»های مؤثر علیه دستگاه حاکم بهره بردند. مشی ایشان که تعیین کنندۀ شدت و نحوۀ حرکت مردم بود، استفادۀ «مسالمت آمیز» از انواع تاکتیک های اعتراضیِ افشاگرانه و آگاهی دهنده بر حسب شرایط حاکم در هر مرحله قرار داشت. با مروری سریع بر فحوای رهنمودها و درخواستهای ایشان از ملت در طول هیجده ماهۀ منتهی به پیروزی انقلاب و بررسی مخاطبین اصلی ایشان در این پیامها، دو اصل محوری از خط مشی ایشان در این دوران قابل تشخیص است:
1ـ انقلابِ مردمی.
2ـ مبارزۀ مسالمت آمیز
🔸از نظر امام یک حرکت انقلابی وقتی مشروعیت و اعتبار می یابد که از درون مردم جوشیده باشد و هنگامی استمرار خواهد یافت که بر ذخیرۀ پایان ناپذیر نیروهای مردمی متکی باشد و زمانی با توفیق قرین خواهد گردید که بتواند در دورۀ انقلابی، عدۀ هر چه بیشتری از مردم را با خود همراه سازد. ایشان بیش از هر کس دیگری بر این واقعیت واقف بودند که میان ویژگی «مردمی بودن» یک انقلاب و انتخاب «مشی مناسب» در مبارزه، رابطۀ معناداری وجود دارد و اولی نمی تواند بی ارتباط با دومی محقَّق گردد و دومی نیز نمی تواند بدون ملاحظۀ نیروهای اصلی مبارزه و خصوصیات آنان انتخاب شود.
🔸شواهد تاریخی نشان می دهد که استراتژیهای «مسالمت جویانه» نوعاً شرایط بهتر و توان بیشتری برای بسیج توده ای مردم و در صحنه نگهداشتن آنان در اختیار رهبران می گذارند. تجربۀ جنبش های ناموفق نیز این واقعیت را تأیید می کند که هر گاه شتاب و خشونت یک حرکت انقلابی، بنا بر تصمیمِ ارادی رهبران و یا حسب شرایط تحمیلی از سوی دستگاه حاکمه از یک حد معینی تجاوز کند؛ بلافاصله از میزان مشارکت مردمی آن کاسته خواهد شد و در مراحل پیشرفته تر حتی حمایت مردمی خویش را نیز از دست خواهد داد.
🔸«مسالمت آمیز» بودن صفتی است که به «مشی و نوعیتِ» مبارزه تعلق می گیرد و نه به «هدف و ماهیت» آن؛ لذا باید توجه داشت که استراتژیهای مسالمت جویانه، لزوماً سازشکارانه و غیر رادیکال نمی باشند؛ بلکه در صورت برخورداری از مشارکت توده ای و حمایت مردمی، استعداد به مراتب بیشتری برای مقابلۀ انقلابی و قاطعانه با خصم را دارا هستند.
🔸نکته مهمی که می تواند وجه ممیزه «حرکت های مسالمت آمیز رادیکال» از «فعالیت های مسالمت جویانه اصلاحی » باشد، میزان استواری و ثبات قدم در مواضع انقلابی در صورت مواجهه با شدت عمل و سرکوب خونین از سوی قوای ضد انقلابی است. همین عنصر اخیر الذکر است که خط مشی مسالمت آمیز حضرت امام را از ماهیتی انقلابی و رادیکال برخوردار ساخت. ایشان با اتخاذ این استراتژی، بی آنکه «انقلابی گری» را در ظاهر و نمای بیرونی آن یعنی اسلحه و ترور و انفجار نشان دهند، در ماهیت و بنیان حرکت خویش منظور داشتند و در استواری اهداف و قاطعیت مواضع انقلابی تعقیب نمودند و مدل نوینی از خط مشی های انقلابی را به نسل های حق طلب آینده در سراسر جهان معرفی کردند: پیروزی خون بر شمشیر.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
🔴 الگوی مبارزه را از امام بیاموزید!
دو.
🔸تاکتیک های مؤثری که حضرت امام در سایهء این خط مشی اساسی به کار گرفتند و در یک فرآیند پیش رونده با «کمترین خسارت» و در «کوتاه ترین زمان» ممکن، این آرمان بلند را محقق ساختند، کدامند؟ طبعا این استراتژی نمی توانست جز از ابزار و تاکتیک هایی که متضمن نوعی اعتراض غیر خشونت آمیز و مستلزم همراهی و حضور توده ای مردم باشد، استفاده نماید. لذا مناسب ترین تاکتیک ها برای تحقق چنین خط مشی ای، گسترش اعتصابات، به راه انداختن تظاهرات پراکنده و یا راهپیمایی های میلیونی، تشکیل انواع تجمعات و استفاده از اعلامیه و نوارهای صوتی برای انتشار پیام های انقلاب تشخیص داده شد و در طول انقلاب به نحو گسترده ای به کار آمد.
🔸اگر چه تاکتیک های غیر قهرآمیز مانع از آن نبود که رژیم به منظور مقابله با آن از شدت عمل و خشونت استفاده ننماید؛ لیکن کمترین اثر عکس العمل های حاد از سوی رژیم، تقویت انگیزه ها و فشرده تر شدن صفوف انقلابیون از یک سو و کاهش مشروعیت و مقبولیت دستگاه سرکوبگر از سوی دیگر بود.
🔸حضرت امام همواره از دو سو تحت فشار بودند تا مشی مسالمت آمیز و تاکتیک های مناسب آن را تغییر دهند و مبارزه را وارد «جنگ خونین مسلحانه» نمایند: یکی از سوی رژیم که بعضا با افزایش شدت عمل و کشتار، قصد داشت انقلاب را به مقابلهء مسلحانه بکشاند تا با این بهانه دستش برای سرکوب شدید و احیانا قتل عام عمومی بازگردد و دیگر از سوی انقلابیون حرفه ای و گروه های چند نفرهء چریکی که موجودیت خویش را در سایهء حرکت مردمی امام، از دست رفته می دیدند و ادامهء حیاتشان تنها در گرو داغ شدن آتش مبارزه مسلحانه قرار داشت.
🔸البته در برهه هایی که رژیم شاه ددمنشی را به اوج می رساند و مردم بی سلاح را در شهرها به خاک و خون می کشید، حضرت امام از سوی دوستان و هواداران خویش نیز برای تشدید آتش مبارزه و صدور حکم «جهاد مسلحانه» تحت فشار قرار می گرفتند؛ لیکن ایشان با درک درستی که از ناکارآمدی این ابزار در به ثمر رساندن انقلاب داشتند و با آگاهی از قصد رژیم برای آماده کردن زمینه های به کارگیری «مشت آهنین» از طریق کشاندن انقلاب به مبارزه مسلحانه، در تمام مراحل بر مشی و روش خویش استوار ماندند و در عین حال فرصت انتخاب «جهاد مسلحانه» را در شرایط مقتضی و در صورتی که خط مشی مسالمت آمیز مؤثر نیفتد، همچنان به عنوان یک برگ برنده در اختیار خویش نگهداشتند.
🔸دو ویژگی مهمی که انقلاب ایران را از دیگر انقلاب های معاصر متمایز می ساخت، یکی استفادهء همزمان از روش های متنوع و تاکتیک های متعدد برای ابراز مخالفت و مقابله با رژیم شاه و دیگری به کار گرفتن آن دسته از روش ها و ابزارهایی بود که قابلیت های کاربرد همگانی و مردمی داشت. چنانچه به جای این تنوع و تعدد، تنها بر روی یک یا دو تاکتیک مشخص تاکید می شد و آن تاکتیک ها نیز از میان روش هایی انتخاب می گردید که به علت ماهیت خاص آن، امکان مشارکت گستردهء مردمی را از پیش سلب می کرد؛ آنگاه رژیم شاه می توانست با متمرکز ساختن قوای خویش بر روی آن، از عهده کنترل اوضاع برآید و لااقل این روند را با صعوبات بیشتری مواجه سازد؛ چنانکه در حرکت ها و جنبش های ناتمام پیش از این، توانسته بود از همین طریق بر اوضاع فایق آید.
🔸کشاندن حرکت اعتراضی به میان اقشار مختلف مردم و فعال نمودن تمامی جبهه ها، در یک فرآیند سنجیده و تدریجی چنان صورت گرفت و سازمان یافت که همزمان با متاثر ساختن عرصه های جدید و بسط و تسری جغرافیایی، در هر گام افراد بیشتری را به صفوف انقلابیون جذب می ساخت. «گستردگی جغرافیایی»، «کثرت مشارکت توده ای» و «تنوع ابزاری و تاکتیکی» از جمله عوام مؤثری بود که رژیم را از مقابلهء همزمان با این حرکت های بی وقفه و فراگیر در تمامی وجوه و در کلیهء سطوح باز می داشت.
🔸 در یک نگاه کلی بر اقدامات اعتراضی صورت گرفته در دوره منتهی به پیروزی انقلاب، می توان به تاکتیک هایی چون موارد ذیل اشاره کرد:
1- انتشار و توزیع اعلامیه ها
2- سخنرانی های افشاگرانه
3- تظاهرات پراکنده
4- تکثیر و توزیع نوارهای صوتی
5- برپایی مجالس ختم و چهلم
6- اعتصابات
7- مصاحبه با رسانه های خارجی
8- شعارنویسی روی دیواها
9- الله اکبرهای شبانه
10- به خدمت گرفتن مطبوعات
11- حرکت های دانشجویی در خارج از کشور
12- راهپیمایی های میلیونی
این روش ها و شکل های اعتراضی، همگی با روش و مشی مبارزاتی مسالمت آمیز( اما انقلابی) امام منطبق بود. امام، خود در به کارگیری برخی از این شیوه ها نظیر صدور اعلامیه، انجام سخنرانی های افشاگرانه علیه رژیم، مصاحبه با مطبوعات و رسانه های خارجی حضور فعال داشتند و مستقیم و غیر مستقیم برخی دیگر از این شیوه ها نظیر اعتصابات، راهپیمایی های عمومی و... را توصیه و حمایت می کردند.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
AudioCutter_شکست انقلاب.mp3
1.65M
⭕🎙️ اگر عدالت فراموش شود انقلاب #شکست میخورد!
🔸این انقلاب آن وقت تداوم پیدا خواهد کرد که اولا مسیر #عدالتخواهی را برای «همیشه» ادامه بدهد یعنی دولتهای آینده واقعا و عملا در مسیر «عدالت اسلامی» گام بردارند، برای پر کردن شکافهای طبقاتی اقدام کنند، تبعیضها را واقعا از میان ببرند. والا اگر این فراموش بشه انقلاب شکست میخوره.
🔹 اگر عدالت فراموش شود انقلاب شکست میخورد چون اصلا ماهیت این انقلاب ماهیت #عدالتخواهانه بوده است.
🔰 باید ما به #آزادیها به معنی واقعی در آینده احترام بگذاریم. یعنی اگر دولت اسلامی، جمهوری اسلامی حکومت اسلامی بخواهد زمینه اختناق را به وجود بیاورد قطعا شکست خواهد خورد. البته آزادی غیر از هرج و مرج است.
#مرتضی_مطهری
@marghoomat