eitaa logo
استاد شمس‌الله مریجی
23 دنبال‌کننده
17 عکس
2 ویدیو
0 فایل
صفحه‌ی رسانه‌ای حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمس‌الله مریجی، جامعه‌شناس و استادتمام دانشگاه باقرالعلوم(ع) این صفحه به انتشار دیدگاه‌ها و فعالیت‌های حوزوی و دانشگاهی استاد مریجی می‌پردازد. ارتباط با مدیر کانال: @medad1 #مریجی #حوزه_علمیه_قم #علوم_اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زندگی‌نامه به روایت استاد ✨ شمس الله مریجی، فرزند عبدالله. 🔅دی ماه ۱۳۴۴ در خانواده متوسط و مذهبی دیده به جهان گشودم، دوران تحصیل و تعلیم را در روستای مریج محله آمل شروع کرده و پس از اتمام دوره ابتدایی به همراه برادرم برای ادامه تحصیل به فریدون کنار رفته و راهنمایی و دبیرستان را در آن شهر به اتمام رساندم، در این شهر بود که در کنار آن شهید بزرگوار با مسائل اجتماعی و سیاسی آشنا شدم چه این که ایشان از فعالان سیاسی بوده و به صورت مخفیانه به مبارزه علیه طاغوت مشغول بوده و اول بار تمثال مبارک امام را در دست ایشان دیده و از طریق ایشان با افکار معظم له آشنا شدم و این آشنایی زمینه ورود به فعالیت های انقلابی و اجتماعی و سیاسی را فراهم نمود و با حضور در تظاهرات علیه طاغوت مانند سایر مردم درکنار صف نسل اول انقلاب قرار گرفتم. 🌿 سال اول دبیرستان بود که صدای طبل جنگ به گوشم رسید، فرمان روح الله را شنیدم و از پای ننشسته وارد بسیج بیست میلیونی شده و پس از آموزش نظامی وارد جبهه حق علیه باطل شده و در سال ۱۳۶۴ در عملیات ظفر توفیق جانبازی پیدا کردم و حدود دو سال در بستر بیماری بوده و سرانجام با عنایت ثامن الحجج امام هشتم دوباره وارد عرصه انقلاب و جنگ شدم . 🗓سال ۶۳ موفق به اخذ دیپلم تجربی شدم. در سال ۱۳۶۶ پس از اتمام خدمت وظیفه وارد مرحله دیگری از زندگی فرهنگی و اجتماعی شده و توفیق حضور در حوزه مقدس قم را پیدا کردم و طی پنج سال دروس سطح را به اتمام رسانده و از سال ۱۳۷۱ وارد دروس خارج فقه و اصول شده و یک دوره کامل اصول را از محضر حضرت آیت الله سبحانی دامت برکاته بهره گرفته و هفت سال خارج فقه را نیز محضر آیت الله فاضل لنکرانی رحمه الله تلمذ کرده و دوازده سال در کلاس درس خارج فقه حضرت آیت الله جوادی آملی شرکت کرده‌ام 📃همچنین از سال ۱۳۸۸ خارج فقه را از محضر آیت الله هاشمی شاهرودی(ره) بهره بردم. 📂 همزمان با دروس حوزه از سال ۱۳۶۹ دروس دانشگاهی را در رشته الهیات ومعارف اسلامی و پس از اتمام آن دوره کارشناسی ارشد پیوسته جامعه شناسی را در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گذرانده و پس از آن وارد دوره سطح۴(دکتری) رشته اندیشه معاصر مسلمین مرکز تخصصی باقرالعلوم(ع) دفتر تبلیغات اسلامی شده و پس از فارغ ا لتحصیلی در سال ۱۳۸۶ به عضویت هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) درآمدم. 🆔 @mariji_shamsollah
📚 کتاب‌های استاد مریجی 1️⃣ سکولاریسم و عوامل اجتماعی شکل گیری آن در ایران (۱۳۸۲) – موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 2️⃣ تبیین جامعه شناختی واقعه کرب و بلا (۱۳۸۲) – موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 3️⃣ عوامل مؤثر در انحراف از ارزشها (۱۳۸۳) – مرکز پژوهشهای‌ اسلامی ‌صدا و سیما 4️⃣ مبانی فکری و زمینه های اجتماعی جریانهای معاصر عراق (۱۳۸۷) – بوستان کتاب قم 5️⃣ چالش های فراروی غرب ومسلمانان (۱۳۸۷) – بوستان کتاب قم 6️⃣جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی (۱۳۹۰) – بوستان کتاب قم 7️⃣ علوم اجتماعی ، دوره پیش دانشگاهی ،رشته علوم انسانی – (۱۳۹۰) – موسسه فرهنگی مدرسه برهان 8️⃣ گذری کوتاه بر حقوق سیاسی اجتماعی در اسلام (۱۳۹۱) – نشر تپش 8️⃣ بررسی عوامل موثر در کجروی و نقش خانواده در پیشگیری آن (۱۳۹۳) – دفتر نشر معارف 9️⃣ عاشورا پیامد تغییر ارزشها (۱۳۹۴) – دفتر نشر معارف 0️⃣1️⃣ جامعه شناسی علوم و تکنولوژی (۱۳۹۶) – دفتر نشر معارف 1️⃣1️⃣ حقوق سیاسی اجتماعی از منظر اندیشمندان اسلامی (۱۳۹۶) – دفتر نشر معارف 🆔 @mariji_shamsollah
📝 عناوین مقالات استاد مریجی / بخش اول 1️⃣ عوامل اجتماعی مؤثر در حقوق (۱۳۸۰) – مجله معرفت – شماره ۴۵ 2️⃣ عاشورا پیامد تغییر ارزشها (۱۳۸۱) – مجله معرفت – شماره ۵۶ 3️⃣ پیامدهای اجتماعی و نهضت حسینی (۱۳۸۱) – مجله معرفت – شماره ۵۹ 4️⃣ علل نادیده گرفتن ارزشها (۱۳۸۲) – مجله معرفت – شماره ۷۲ 5️⃣مشروطه در آینه عبرت (۱۳۸۲) – مجله معرفت – شماره ۶۵ 6️⃣ نقش رسانه ها در تحکیم و تضعیف ارزشها (۱۳۸۴) – مجله معرفت – شماره ۹۱ 7️⃣ کاوشی در مشروطه به همراه احتشام السلطنه (۱۳۸۳) – فصلنامه آموزه – شماره ۴ 8️⃣ پیشقراولان سکولاریسم در ایران (۱۳۸۴) – فصلنامه علوم سیاسی – شماره ۳۲ 9️⃣اشغال عراق و مسائل پس از آن (۱۳۸۶) – فصلنامه علوم سیاسی (شماره ۳۸ و ۳۹) 🔟 نقش مجتهد تبریزی در نهضت مشروطه – کتاب اول موسسه امام خمینی (ره) 1️⃣1️⃣ بازشناسی جریان های روشنفکری در ایران – فصلنامه علوم سیاسی – شماره ۳۷ 2️⃣1️⃣ ایده روشنفکری و موضع حوزه نجف – فصلنامه علوم سیاسی – شماره ۴۴ 3️⃣1️⃣الاهیات آزادی‌بخش امریکای لاتین؛ریشه‌ها و عوامل شکل‌گیری (۱۳۸۹) – معرفت ادیان – شماره ۳ 4️⃣1️⃣ بررسی تطبیقی قانون و حاکمیت در اسلام و دموکراسی (۱۳۸۷) – فصلنامه علوم سیاسی – ش ۴۷ 5️⃣1️⃣فرهنگ و نوآوری (۱۳۸۷) – مجله معرفت -شماره ۱۲۶ 🔗ادامه دارد... 🆔 @mariji_shamsollah
📕اگر زینب نبود ✍️ به قلم دکتر شمس الله مریجی ☑️ بازخوانی شیوه تبیین حضرت زینب علیهاالسلام بعد از واقعه کربلا 🔸درباره کتاب: بازخوانی شیوه تبیین حضرت زینب علیهاالسلام بعد از واقعه کربلا و بررسی مؤلفه های خطبه های بانوی کربلا در این کتاب، پیش روی خوانندگان قرار گرفته است. همچنین در بخشی از کتاب مقایسه دو خطبه آن حضرت مورد پژوهش قرار گرفته و در پایان نتیجه گیری و ره آورد این تحقیق به مخاطبان ارائه شده است. انتشارات: زائر آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام تعداد صفحات: 168 قطع کتاب: وزیری 🆔 @mariji_shamsollah
استاد شمس‌الله مریجی
📝 عناوین مقالات استاد مریجی / بخش اول 1️⃣ عوامل اجتماعی مؤثر در حقوق (۱۳۸۰) – مجله معرفت – شماره ۴۵
. 📝 عناوین مقالات استاد مریجی / بخش دوم 6️⃣1️⃣ نقش امام باقر علیه السلام در تغییرات فرهنگی-سیاسی (۱۳۸۹) – فصلنامه علوم سیاسی-ش ۵۰ 7️⃣1️⃣ تبیین جامعه‌شناختی مؤلفه‌های همبستگی اجتماعی در جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مهدوی – نشریه علمی پژوهشی مشرق موعود – سال چهارم ، شماره ۱۴، تابستان ۸۹ 8️⃣1️⃣ کارکردهای اجتماعی احکام فقهی در اندیشه علامه طباطبایی (۱۳۹۰)–فصلنامه علوم سیاسی-ش ۵۴ 9️⃣1️⃣ بررسی نقش خانواده در کاهش انحرافات اجتماعی – (۱۳۹۱) – مجله معرفت اجتماعی 0️⃣2️⃣ رسانه مدرن؛ فرصت ها و چالش های پیش روی تبلیغ سنتی دین – گاهنامه تخصصی مطالعات اجتماعی و رسانه – شماره اول – بهار ۹۱ 1️⃣2️⃣ حرکة التجدید الفکری فی ایران، قراءة جدیدة (۱۴۳۱) – نصوص معاصرة (العدد ۱۹- صفحه ۱۴۰ تا ۱۶۷) مترجم: البدراوی،صالح 2️⃣2️⃣ مقاله شهید صدر و چالشهای پیش روی جامعه اسلامی ( دو فصلنامه علمی پژوهشی معرفت سیاسی شماره ۹ سال پنجم بهار و تابستان ۱۳۹۲) 3️⃣2️⃣ بررسی جایگاه اعتباریات در بعد ناگذرای علم در علوم اجتماعی از دیدگاه روی بسکار ( علی‌رضا محدث / شمس‌الله مریجی فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی معرفت فرهنگی اجتماعی سال پنجم، شماره اول، پیاپی ۱۷، زمستان ۱۳۹۲ص۲۳ ) 4️⃣2️⃣ بررسی تطبیقی دین و کارکردهای اجتماعی آن از دیدگاه دور کیم و علامه طباطبائی فصلنامه علمی پژوهشی معرفت فرهنگی اجتماعی سال پنجم شماره ۱۹ تابستان ۹۳ 5️⃣2️⃣ بررسی جامعه شناختی فرایندِ تغییراتِ ارزشیِ جامعه اسلامی در عصر معاویه (فصلنامه علمی ،پژوهشی تاریخ اسلام، پاییز ۹۴) 6️⃣2️⃣ مبانی نظری حقوق زوجین با تأکید بر نقش جنسیت در حق طلاق و تعدد زوجات ( فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت ، شماره ۲۷، بهار ۹۵) 7️⃣2️⃣ تأثیر پیام های بازرگانی ماهواره ای بر تغییر روابط میان فردی زوجین ( فصلنامه علمی پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی ، شماره ۱۴ ، پاییز ۹۵) 8️⃣2️⃣ معنویت، حلقه مفقوده جامعه مدرن ( اولین همایش بین المللی معنویت در اسلام و هندویزم سال ۹۶ ) 🆔 @mariji_shamsollah
. ✔️ پیشینه مدیریتی و اجرایی استاد مریجی ۱- مدیر گروه اندیشه معاصر مسلمین معاونت آموزش دفتر تبلیغات؛ ۲- مدیر گروه جامعه شناسی مرکز پژوهشهای صدا وسیما؛ ۳- رییس مرکز آموزشهای تخصصی باقرالعلوم علیه السلام؛ ۴- مدیر گروه جامعه شناسی پژوهشگاه جامعه المصطفی(ص)؛ ۵- معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام؛ ۶-رئیس میز علوم انسانی قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی (از سال ۹۳ تا ۹۵ )؛ ۷- عضو کارگروه علوم اجتماعی شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری؛ ۸- ریاست دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام (از سال ۹۰ تا تابستان 1403)؛ ۹- ریاست موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (از سال ۹۲ تا کنون). (ع) 🆔 @mariji_shamsollah
🔷ضرورت گسترش فرهنگ بردباری و رواداری در روابط اجتماعی 🖊 شمس‌الله مریجی در جامعه‌شناسی چیزی که بخواهد تبدیل به فرهنگ شود باید غالبیت پیدا کند، بنابراین، نابردباری و نارواداری و به‌نوعی تکفیر در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی تا حدودی در حال تبدیل‌شدن به فرهنگ است ولی در حوزه علمی می‌توان از آن با عنوان خرده‌فرهنگ در بین افراد خاص نام برد. زمینه اجتماعی فرهنگ نابردباری و بعضاً تکفیر در حوزه علمی، سازمانی شدن علم می‌باشد؛ چراکه با این کار استقلال و آزادی عمل از علما گرفته‌شده و دیگر، سازمان است که به او ایده می‌دهد و وی باید این ایده را اثبات کند. از طرفی با توجه به ارتقائات علمی بر اساس شاخصه‌های مادی، هر چه سطح ارجاعات افزایش یابد، جایگاه علمی ارتقاء پیداکرده و با افزایش جایگاه علمی، فرد برای جلوگیری از متزلزل شدن جایگاه خود، تحمل تفکرات مخالف را نخواهد داشت. در رابطه با زمینه روانی هم می‌توان به عدم قبول شکست از طرف نخبگان اشاره نمود، درحالی‌که در محور علم، شکست، ضعف نیست بلکه، نقطه عزیمت حرکت است. البته درزمینهٔ اعتقادی، ازآنجایی‌که شیعه ایمان دارد که اعتقاداتش ریشه در وحی داشته و حق است پس فرهنگ تکفیر در آن، جایی ندارد. ولیکن درباره علم نمی‌توان به‌صراحت این مسئله را عنوان نمود؛ چراکه علم وابسته به ابزار خطاپذیر حس است. شایان‌ذکر است که در اجتماع هم رد پای این فرهنگ یافت می‌شود چراکه، عموماً مردم یک نگاه صفر و صدی دارند و ترجیحاً به سمت کسی تمایل دارند که هیچ خطایی نداشته باشد هرچند فقط در یک مسئله اشتباه داشته باشد. بنابراین به‌طورکلی می‌توان گفت که اساس برطرف شدن این فرهنگ، در تمامی حوزه‌ها، اولاً افزایش سطح تحمل و پذیرش و در ثانی حلیم بودن است؛ یعنی باید به افراد اجازه داد که نظر خود را حتی اگر باطل باشد، بیان کنند و بایستی در این راه به سیره ائمه علیهم‌السلام تمسک جست. از سوی دیگر برای تحقق سیاست جذب حداکثری، بایستی افراد را بر اساس میزان توانمندی و شایستگی، در مناصب و مشاغل جذب نمود. مسئله مهم بعدی این است که نابردباری در کشور ما بیشتر در حوزه سیاست و به دلیل حاکمیت جناح‌ها و فضای دوقطبی جامعه وجود دارد. درصورتی‌که اگر فضای گفتمان سالم فراهم شود، اولاً نفاق و دورویی در جامعه کاسته می‌شود؛ چراکه وجود روحیه نفاق بسیار نگران‌کننده‌تر از کفر می‌باشد و تبعات سنگین‌تری را بر جامعه تحمیل می‌کند. بعلاوه روحیه شجاعت و عدم ترس از بیان دیدگاه‌ها هرچند مخالف، در جامعه افزایش می‌یابد و درنتیجه جامعه، حرکت رو به رشدی را در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و حتی درزمینهٔ سیاسی خواهد داشت. بنابراین با توجه به مطالب ذکرشده می‌توان با بهره‌گیری از مجموعه‌ای از راهکارها فرهنگ تکفیر در جامعه ایرانی را مهار کرد که به برخی از آن‌ها در ذیل اشاره خواهد شد: 1. باید، سازمان‌ها و مراکز دولتی، شایسته‌سالاری و تخصص گرایی را سرلوحه گزینش افراد قرار دهند. 2. باید، نهادهای علمی تمرکز خود را از روی ارجاعات علمی نخبگان به‌عنوان، شاخص تعیین سطح ایشان بردارند. 3. باید، جریان‌های سیاسی، از ایجاد فضای دوقطبی و جناح‌بازی در حوزه سیاست اجتناب ورزند. 👇 🆔 @mariji_shamsollah
📌 انحراف فکری حادثه کربلا را رقم زد امتی که آب وضوی پیامبر اکرم (ص) را قدر می‌دانست، بعد از گذشت پنج دهه به بلایی گرفتار شد که با انحراف فکری و اخلاقی نوه پیامبر را در کربلا به شهادت رساند و به خود آن حضرت و حتی فرزند کوچک او رحم نکرده و ریختن خون آنها را مباح اعلام کردند. 🔗سخنرانی حجت الاسلام دکتر مریجی در اختتامیه اولین همایش بین‌المللی اربعین حسینی تجلی‌گاه ارزش‌های آسمانی و بشری در دانشگاه محقق اردبیلی متن کامل در خبرگزاری مهر 👇 mehrnews.com/xWbn8 👇 🆔 @mariji_shamsollah
💠 منزلت اجتماعی روحانیت در گرو نقش‌آفرینی فعال و کارگشا ✍️ حجت‌الاسلام دکتر شمس‌الله مریجی، استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔹 تقوا و معنویت جامعه روحانیت زمانی کارآمد خواهد بود که این عزیزان بتوانند محل رجوع مردم باشند و به چالش‌های فکری جامعه، مبتنی بر واقعیات، پاسخ دهند. 🔸 در غیر این صورت، میان یک مؤمن که تنها تقوا دارد اما محل مراجعه مردم نیست، و یک روحانی تفاوتی نخواهد بود. 📎 منبع: 🌐 ادامه این مطلب را در سایت رحا بخوانید. 👇 🆔 @mariji_shamsollah
دیپلم افتخار دیپلم افتخاری که از سوی حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس به وی اعطا گردید که در این حکم آمده است: اهتمام جنابعالی را پاسداشت و نشر ارزش های متعالی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت ارج نهاده و انتخاب اثر ارزشمند «رنجر خونین» را در بخش تلیف کتاب اولین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت؛ که با محوریت نقش فرماندهی معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره)، رهبری معظم انقلاب امام خامنه ای(مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه و روحانیت در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت برگزار گردید را تبریک می گوییم و به پاس تلاش مجدانه شما دپیلم افتخار جشنواره به جنابعالی اهداء می شود. گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی در کتاب «رنجر خونین» به بیان خاطرات خود از دوران طلایی هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد که در قالب ۴۲۸ صفحه در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسید. 👇 🆔 @mariji_shamsollah
. کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» اثر حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) تهیه و در ۲۸۸ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ پنجم رسید. 👇 🆔 @mariji_shamsollah 📗 👇
درباره کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» جامعه شناسی از جمله دانش‌هایی است که می‌تواند مبلّغ دینی را یاری دهد تا با بهره‌گیری از داده‌های جامعه شناختی، ارتباط بهتر را بیشتری با مخاطبان جامعه تبلیغی خود برقرار کند. کتاب حاضر، علاوه بر آشنایی با مباحث کلیدی جامعه شناسی، شیوه به کارگیری آن در تبلیغ دینی را نیز ارائه کرده تا مبلّغان پر تلاش بتوانند با بهره‌گیری از این دانش، در تبیین ارزش‌های وحیانی پر فروغ‌تر و در اجرای نقش خود موفق‌تر باشند. این کتاب در ۶ فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان مفاهیم و کلیات به بیان جامعه و پیدایی آن، ویژگی‌های انسان اجتماعی و فواید جامعه شناسی پرداخته و روش تحقیق در جامعه شناسی (تعیین مسئله، طرح یک فرضیه، طرح تحقیق، جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌ها) و محورهای ارتباطی جامعه شناسی و تبلیغ را بررسی کرده است. نویسنده در فصل دوم از این کتاب با عنوان «فرهنگ» اهمیت و تعریف فرهنگ، ارزش‌ها عنصر شناختی فرهنگ و هنجارها تجلی بخش ارزش‌ها را بررسی کرده، کارکرد عناصر فرهنگ (کارکرد مثبت، کارکرد منفی، کارکرد آشکار و کارکرد پنهان) و رابطه فرهنگ با نوآوری و تولید علم را شرح داده و خرده فرهنگ‌ها، فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی و تغییرهای فرهنگی را به رشته تحریر درآورده است. «پایگاه و نقش اجتماعی» عنوان سومین فصل از این کتاب است که در آن پایگاه و انواع آن (پایگاه انتسابی و اکتسابی) و نقش و انواع آن(نقش محول، نقش محقق، دلسردی از نقش و…) بررسی شده و پایگاه و نقش روحانیت مورد تأکید قرار گرفته است. فصل چهارم با عنوان «جامعه پذیری فرهنگ پذیری و نقش مبلّغ» به تبیین جامعه پذیری فرهنگ پذیری و تفاوت جامعه پذیری و فرهنگ پذیری پرداخته، فرهنگ پذیری، تأکید دینی (نقش خانواده در فرهنگ پذیری، شیوه‌های والدین در تربیت فرزندان و نقش مبلغ در فرهنگ پذیری افراد) و نقش رسانه‌ها در جامعه پذیری (سینما و ارزش‌ها، تلویزیون و ارزش‌ها و نمایش‌های تلویزیونی و ارزش‌ها) را شرح داده و تبلیغ سنتی در عصر ارتباطات و رسانه‌ها و شخصیت و عوامل تأثیرگذار در آن (جنبه فردی و اجتماعی شخصیت، وراثت، محیط و نقش اراده و اختیار در شخصیت) را به رشته تحریر درآورده است. نویسنده در فصل پنجم از کتاب مذکور با عنوان «انحرافات و کنترل اجتماعی» به بررسی انحرافات فردی و اجتماعی و انواع انحرافات نخستین، انحرافات ثانوی، انحرافات فردی و گروهی) پرداخته و انحراف از منظر متون دینی (عدم شناخت و آگاهی و تخلف نخبگان (خواص))، نظارت (کنترل اجتماعی) و نظارت اجتماعی در آیات و روایات (پیامدهای ترک نظارت اجتماعی در آیات و روایات و نقش مبلّغ در درونی کردن کنترل) را مورد تأکید قرار داده است. «گروه‌ها و نهادهای اجتماعی» عنوان ششمین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن نویسنده به بررسی گروه اجتماعی (کارکرد و نقش گروه، گروه خودی و گروه غیرخودی، گروه نخستین و گروه ثانوی، رهبری گروه و یگانگی گروهی (عوامل اقتصادی، وفاق گروهی و نقش مبلغ در یگانگی گروهی) می‌پردازد. 👇 🆔 @mariji_shamsollah
✅ استاد مریجی: 🔹«بایسته های تبلیغ»؛ «خطابه» در درون آموزش‌های حوزه دیده شود 🔹طلاب باید دسته بندی شوند، ما چقدر مجتهد و مرجع تقلید نیاز داریم؟ متن کامل در شفقنا: https://fa.shafaqna.com/news/1918387/ 👇 🆔 @mariji_shamsollah
. استاد مریجی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا؛ 💠تعصبات غیرعلمی؛ مهمترین مانع وحدت حوزه و دانشگاه 🔹حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: بخش عمده عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه به دلیل تعصب دو طرف است؛ یعنی یک طرف از قبل انقلاب میانه‌ای با دانشگاه نداشت و برعکس دانشگاهیانی هم هستند که میانه‌ای با حوزه ندارند لذا مانع چندان علمی نیست. 🖌متن کامل در خبرگزاری ایکنا 👇 🆔 @mariji_shamsollah
بازنشر سخنان استاد مریجی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در پایگاه تحلیلی رحا مدیا https://rahamedia.net/?p=7542 👇 🆔 @mariji_shamsollah
مرکز مطالعات راهبردی تسنیم با همکاری مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار می‌کند: 🔻 نشست هم‌اندیشی کنشگری حوزویان و شناخت مسائل اجتماعی 🎙 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله مریجی، جامعه‌شناس و رئیس مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) 💠 با حضور: ➖ نویسندگان حوزوی ➖ اعضای تحریریه رحامدیا ➖ اعضای تحریریه مدادالفضلاء 📆 دوشنبه ۳ دی‌ماه ⏰ ساعت ۱۸ عصر 📍شهرک قدس، خیابان حضرت ولی عصر(عج)، کوچه ۳۱، پلاک ۳، مرکز مطالعات راهبردی خبرگزاری تسنیم صفحه_رسانه_ای_استاد_مریجی👇 🆔 @mariji_shamsollah
نشست هم‌اندیشی کنشگری حوزویان و شناخت مسائل اجتماعی 🎙 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله مریجی، جامعه‌شناس و رئیس مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
. ✔️ کنشگری جامع‌محور حوزویان نیازمند تقویت «دید اجتماعی» است رئیس مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه‌السلام می‌گوید اگر بخواهیم در تحلیل سرآمد شویم، باید در میدان کنشگری سواد و نگاه اجتماعی خود را تقویت کنیم. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله مریجی، رئیس مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه‌السلام در نشست هم‌اندیشی کنشگران حوزوی و شناخت مسائل اجتماعی که به همت مرکز مطالعات راهبردی خبرگزاری تسنیم در قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه شناخت مسائل و پدیده‌های اجتماعی گفت: امروزه در جریان انبوه خبررسانی زندگی می‌کنیم؛ آنچه در این میان جای کار دارد و بسیار مهم و کلیدی محسوب می‌شود «تحلیل» است. یک خبر و رویداد در یک جایی متوقف می‌شود؛ اما تحلیلگری و تحلیل داشتن مثل مسائل معنوی است که نقطه انتهایی برای آن متصور نیست. 🔆متن کامل در خبرگزاری تسنیم https://tn.ai/3225341 صفحه_رسانه_ای_استاد_مریجی👇 🆔 @mariji_shamsollah
▫️چند توصیه استاد مریجی به طلاب و دانشجویان؛ ☑️ مدرک‌گرایی بهره علمی به بار نمی‌آورد ▫️علم، تنها گذراندن چند واحد درسی نیست و دلسوزی برای کسب علم و پرهیز از مدرک‌گرایی، امری لازم است. 🔺بسیاری از مشکلات کشور به این مسأله بازمی‌گردد؛ مدرک‌گرایی، تنها جنبه استخدامی دارد و بهره علمی به بار نمی‌آورد. 🖍 دانشجوی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طلبه و محصول حوزه است و باید در راستای تعمیق ایمان دینی، تبیین سیاسی و جامعه‌شناختی احکام دین حرکت کند. ✔️ در این راه باید حیات مادی و معنوی مان را صرف کنیم؛ تلاش و تحصیلات حوزوی و دانشگاهی ما باید در مسیر دفاع از دینمان باشد. 🖌 تنها تلاش علمی و خروجی‌ها و محصولات علمی است که می‌تواند دشمنان انقلاب اسلامی را ناکام کند؛ دانشجویان و طلاب باید با تمام توان در مسیر تقویت بنیه علمی خود و کشور اسلامی ایران گام بردارند. صفحه_رسانه_ای_استاد_مریجی👇 🆔 @mariji_shamsollah
🔴 تحلیل هم گل یا پوچ دارد روایتی از نشست کنش‌گری حوزویان و شناخت مسائل اجتماعی ✍️ سعید احمدی زمستان است و قم هم مثل خیلی جاهای دیگر دارد می‌خزد زیر پتویی از جنس سرما. برق‌ها می‌روند؛ مثل برفی که نمی‌آید. لامپ خانه‌های شهرک قدس شانس روشنایی دارند و روشن‌تر، اما چراغی که «مرکز مطالعات راهبردی تسنیم» و «رحامدیا» با هم برافروخته‌اند؛ برای تنویر افکار و اندیشه‌ها؛ برای دیدن آن‌چه باید ببینیم و نمی‌بینیم یا کم‌فروغ و بی‌رغبت به آن‌ها می‌نگریم. ⚪️ نشست‌های زمستانی مرا یاد شب‌نشینی‌های دوران بی‌رسانه می‌اندازد. آن شب‌های خاطره‌انگیز که شاهنامه می‌خواندند یا مثنوی. چای‌شان را دور کرسی می‌نوشیدند. هم تن‌شان گرم بود هم دل‌شان؛ اما حالا، اینجا در طبقه‌ی اول ساختمان و بین یک پرده آبی مخملی در سه طرف، به جای کرسی، یک میز مستطیلی بزرگ است برای دورهمی‌ ده‌بیست نفری. مجلس گرم و صمیمی اهالی قلم، رسانه و تبلیغ با موضوع «حوزویان و کنش‌گری اجتماعی». چای و میوه‌ی دور آن هم به اقتضای تغییر زمانه می‌چسبد انگار؛ به قرینه‌ی فلاسک‌ها و بشقاب‌های نیمه‌خالی بعد جلسه. ⚪️ هادی حمیدی، فقط کاربلد طنز نیست؛ آغازگر این محفل است، با اینکه خنده از گوشه‌ی لبش غیب نمی‌شود، وقار و رسمیت می‌دهد به جلسه. یکی از حضار ما را احضار می‌کند به پیشگاه قرآن در سوره‌ی عصر با سفارش به حق و صبر. نوبت می‌رسد به استاد: شمس‌الله مریجی؛ نامی آشنا برای اندیشمندان و پژوهشگران اجتماعی و پیش‌کسوت تبلیغ و تدریس. مردی از جنس حوزه و دانشگاه. استاد جامعه‌شناس که یکی از کتاب‌هایش کاربرد جامعه‌شناسی در تبلیغ است. صمیمی و خودمانی با بیانی که در عین شکسته‌نفسی، مثل همیشه نکته‌گو و عالمانه است. همان اول حساب را می‌دهد دست شنونده که این موضوع خیلی وسیع است و من فقط بیست‌دقیقه وقت دارم؛ پس روی یک نکته تمرکز می‌کنم؛ روی یک «حلقه مفقوده» در کنش‌گری اجتماعی. کار نیکو کردن از پرکردن است. او «تحلیل» را همان گم‌گشته‌‌ی دنیای انباشته و پرهیاهوی خبر و خبرگزاری‌ها می‌داند؛ زیرا خبر، اگرچه خوب و لازم است، کافی نیست. ⚪️ مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا، علیه‌السلام چنین باور دارد که در عرصه‌ی خبر، دیگران از ما جلوترند و شاید نتوانیم با آنان رقابت کنیم؛ اما جایی که رقابت را نزدیک‌تر می‌کند عرصه‌ی تحلیل است؛ چیزی که توجه درستی به آن نمی‌کنیم. تحلیل و تحلیل‌گر هم اگر مسلح به سلاح «دید اجتماعی» نباشد کلاهش پس معرکه است. دید اجتماعی است که نبوغ تحلیل می‌آورد؛ مثل بنیانگذار جمهوری اسلامی. چرا او تحلیل‌گر بزرگی بود؟ چون می‌توانست زوایایی را ببیند که دیگران حتی فکرش را نمی‌کردند. چطور در آغاز قیام سربازان خود را کسانی می‌دید که در گهواره‌اند؟ چون دید اجتماعی قدرتمندی داشت. ⚪️ بعد، برای درک بهتر از دید اجتماعی، از منزلت قاضی‌های آمریکا مثال می‌آورد که بین دیگر اصناف، حرف اول را می‌زند. اگر این خبر را کسانی بخوانند، هر کسی از ظن خود چیزی می‌گوید. یکی ممکن است اسباب منزلت آنان را قدرت بداند و دیگری شاید بگوید ثروت، به آنان چنین جایگاهی بخشیده است؛ اما تحلیل‌گر مسلح به دید اجتماعی می‌گوید: جرم؛ هرچه جرم بیشتر، قاضی بالاتر. ⚪️ بیان و زبان او بر این حرف، تکیه دارد و تأکید که طلبه‌ی کنش‌گر اجتماعی باید تحلیل‌گر باشد و البته که آن نیز راه به واقعیت نمی‌برد؛ جز اینکه دید اجتماعی در مغز و جان اهل تحلیل شکل گرفته باشد. رسیدن به نگاه اجتماعی هم، ورزیدگی می‌خواهد که آن نیز، از دل مطالعات جامعه‌شناسانه بیرون می‌آید و البته از دل فهمیدن جامعه با زیست اجتماعی؛ نه جدا بودن از آن. تحلیل‌گر منزوی یا تافته جدا بافته از مردم چه یافته‌‌ی نزدیک به واقعی می‌تواند داشته باشد؟ دید اجتماعی نه یعنی نگاه ایستا به جامعه و پدیده‌های اجتماعی؛ مثل اسب عصاری که فقط دور خودش می‌چرخد و جلو پایش را می‌بیند؛ بلکه یعنی یک نگاه پویا و ذوابعاد. سر در حال نمی‌کند؛ بلکه چشمی به گذشته و چشمی هم به آینده می‌دوزد؛ چون اگر می‌گردیم دنبال چراغ راه آینده، باید سری به گذشته بزنیم. نقش‌آفرینان عوض می‌شوند؛ ولی نقش‌ها همانی‌اند که بوده‌اند. ⚪️ ته این حرف‌ها را در ذهن خودم این‌طور جمع و جور می‌کنم: کسی که در اکنون گیر کند، تحلیل‌گر نیست؛ فقط یک راوی است؛ درست مثل الآن خودم که فقط گفتم چه شد و چه شنیدیم، کی و چگونه. برای اینکه کمی شده باشم شبیه حرف‌هایی که روایت کردم و به این آش شب‌یلدایی اندیشه‌ورزانه، سرسوزنی از نمک تحلیل بپاشم، یادی می‌کنم از این دو جمله‌ی جاافتاده و همه‌فهم که گفته‌اند: «تو‌ مو می‌بینی و من پیچش مو» و «آنچه پیر در خشت خام می‌بیند جوان در آینه نمی‌بیند». راستی که خبر بدون تحلیل به آش بی‌نمک می‌ماند و تحلیل بدون دید اجتماعی، به قمپز در کردن؛ همین‌قدر پوچ و توخالی. ✔️ رحا 🆔 @howzavian_isfahan
یکی از نویسندگان حوزوی👆به بهانه‌ی حضور استاد مریجی در نشست کنشگری حوزویان و شناخت مسائل اجتماعی این نشست چندی پیش به همت خبرگزاری تسنیم در قم برگزار شد.