zistmaskan6(1).pdf
434.3K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۶)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش دوم: پزشکی مدرن
🔵جلسه: چهارم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺(یکی از مباحث تالیفی طب سنتی قدیم) مسله ی ورزش درمانی و فیزیوتراپی است که چه بدنی چه ورزشها یی را چقدر بکند یا نکند .
🔹میگه اولین بار آشنایی با ورزش درمانی از طریق متون اسلامی و عربی صورت گرفت.
🔸 درچشم پزشکی همون علی بن موسی کتابی دارد به نام تذکره الکحالی
ده ها چشم پزشک بزرگ و جراح چشم(در طب قدیم داشتیم)
🔵شما میدانید عمل آب مروارید چشم جراحی میشده
🔻آب مروارید چشم را هفتصد سال پیش مسلمانها جراحی میکردند و خارج میکردند(آب مروارید چشم را)
🔹اینها را غربی ها در کتاب هایشان نوشته اند .
🔸ابولقاسم عمار موصلی که ما در غرب او را با نام کاناموصالیا میشناسیم .اسمش ابولقاسم عمار موصلی است که چشم پزشک عراقی بود و رفته بود به مصر در شمال آفریقا
میگه جزو فاطمیون مصر بودند
🔹فاطمیون شیعیانی بودند که در شمال آفریقا و در مصر یک حکومت اسلامی علوی فاطمی تشکیل دادند و این الاحذر که دانشگاه برادران اهل سنت بود این دانشگاه شیعه بود فاطمیون مصر این دانشگاه را تاسیس کردند و در الاحذر از مسال حقوقی وپزشکی و مکانیک وشیمی همه تدریس میشده است
🔸 بعد میگفت این ابوالقاسم عمار کتابهاشان به لاتین ترجمه شد در قرن پانزدهم .
🔺 ابن هیثم که نور شناس و فیزیک دان بسیار بزرگی است کشفیات بزرگی در رشته فیزیک ،مکانیک و نور شناسی در عین حال ایشون یک چشم پزشک بسیار بزرگه
🔹 اولین کسی که این نظریه را داد تا قبلا فکر میکردند که ما آنچه میبینیم که یک نوری از چشم یک امواجی از چشم میاد بیرون میخوره به اجسام و ما اجسام رو میبینیم
ابن هیثم گفت اینجوری نیست
از چشم نوری خارج نمیشه
نور از بیرون به چشم میرسه و ما اون رو میبینیم
🔸 این نظریه رو دوستان میدونند در فیزیک به کی نسبت میدهند و مربوط به کی هست نسبت میدهند به قرن هجده و به یک دانشمند غربی(در حالیکه بسبار قبل تر از او ابن هیثم این نظریه را مطرح کرد)
ابن هیثم کی این حرف ها رو زده !!
خود حرکت بررسی نور، انتشار نور، زوایای مربوط به انعکاس نور این ها همه کارهای بزرگی است که امثال ابن هیثم میکردند
🔹 آثار علی بن رضوان که پزشک بزرگی است و آنقدر هم آدم علمی بود، وقتی عراق پاشد رفت مصر برای مناظره ی پزشکی با ابن بطلان که یک پزشک بزرگ دیگر مسلمان بود
🔸 ایشون از بغداد رفت قاهره برای مناظره باوسایل اون موقع ها.
🔺 آثار علی بن رضوان که در مناظرات تندش با ابن بطلان در کتاب تقویم الصحه
ابن نفیس پزشک وکاشف بزرگ که حدود نود سال پیش در تاریخ غرب اعتراف کرد به نقش این آدم (علی ابن رضوان)در تاریخ پزشکی غرب و دنیا
🔹 شما اسمش را نشنیدید نود سال پیش کنکره ی بزرگداشت برای ابن نفیس گرفتند در اروپا که این آدم در پیشرفت پزشکی جدید در غرب خیلی نقش داشته ما تا به حال بهش بی احترامی کردیم
🔺 ایشون کسیکه چند قرن قبل از این مسئله گردش خون در بدن را مطرح کرد
(اما الان گردش خون را) به چی نسبت میدهند؟
در کتاب ها این نظریه مربوط به ابن نفیس است
صریحا بحث گردش خون در بدن را چهار قرن قبل از این ثبت رسمی که دارد ایشون کشف کرده ودر رساله هاش توضیح داده و همان موقع ترجمه شده بوده در دانشگاه های انگلیس تدریس میشده
از چند مدت قبلش کشف گردش کوچک خون که گردش ریوی خون که باز این را نسبت میدهد به میکائیل سورورتوس در قرن هفده میلادی/ سه قرن قبل عین این نظریه در کتاب الموجزفی الطب دقیقا تشریح شده واین کتاب به زبان لاتین ترجمه شده بود ودر اختیار اینها بود به خصوص در ایتالیا آندلس اسلامی اینها میرفت به شمال انگلیس فرانسه و اروپا و چند قرن قبل این کتاب به فارسی هم ترجمه شد صدها رساله که اینها رکود پزشکی مثل الجامع را در غرب شکستند و پزشکی تجربی و مدرن را در غرب راه انداختند یا رسالات ابوالقاسم زهرابی که در متون غربی به نام البکاسیسم مشهور است
🔸 ابولقاسم زهرابی بزرگترین چهره ی جراحی جهان است
رساله ی التصویب که به لاتین ترجمه شد و در اروپا تدریس شد
آن وقت ما خانواده هایی داشتیم که کل خانواده پزشک و جراح بودند به عنوان خاندان های پزشکی مشهور در جهان اسلام ثبت شدند
یک رساله کتابی هست به نام خانواده هایی که تقریبا کل اعضای خانواده پدر و مادر و پسر و دختر وهمه پزشک وجراح هستند که اینجا حدود ده ها خانواده ای که همه پزشک بودند اسم برده شدند یک نمونش خاندان ابن زهرس که باز در متون غربی به نام ابو زعار اسمشان آمده است
اینجا میگه که این خانواده در سه نسل ده ها پزشک و جراح برجسته داشتند همه شان پزشک جراح بودند میگه که از جمله سه زن جراح و پزشک برجسته در این خانواده فقط بود که رساله های این خانم های جراح نوشتند که به زبان اروپایی ترجمه شد
🔴ادامه تدریس👇👇
🔴ادامه تدریس:👇👇👇👇👇
🔸خانواده هایی دیگه خاندان ابومروان
که ده ها رساله در باب پزشکی داشتند و پزشکان بالینی بودند
🔹کتاب فی لمداوات التدبیر یا ابن تفیل که هم فیلسوف بزرگی بود ابن رشد که هم فیلسوف هست وهم پزشک کتاب الکلیات فی الطب وابن خطیف آندلسی اینها بخش اروپایی بودند که متفکران بزرگی هم در عرفان اینها اروپایی های مسلمان شده ای بودند که ابن خطیب اولین کسی است که مسری بودن طاعون
را و روش برخورد با طاعون وقتی در اروپا طاعون می آمد شهر به شهر آدم میکشت و میرفت در اون شرایط اولین نظریات درباره طاعون رو ابن خطیب میگوید که طاعون از طریق کفش وکلاه و لباس براحتی منتقل میشود
🔺 این مسئله سوزاندن لباسهای کسیکه دچار طاعون شده برای اولین بار مطرح میکند و راه حل هایی میدهد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
amade.pdf
381.2K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۴) از بخش ۲ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
15.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه پنجم:
جدول شناخت کیفیات مفردات و داروها
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
4_451634073375342695.pdf
585K
💠دانلود: کتاب اکسیر اعظم👆
💥تالیف: حکیم حممداعظم خان (از حکمای بزرگ تاریخ طب سنتی)
♻️نگارش : اکبر محمدی
موسسه پرتوسبز هستی_ کانال مرجع و تخصصی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
✳تدریس: مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب سنتی اسلامی
❇مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: هفتم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✴محیط عبادت و آرامش
🔺جایگاه عبادت باید دارای مشخصههائی باشد و میتوان از اتاق پذیرائی یا نقاط دیگر منزل به عنوان جایگاه عبادت استفاده نمود.
♦ یک تذکر مهم آنکه امورات مستحب نباید ما را از امور واجب باز دارد یا امورات مستحب نباید در زندگی ما ایجاد خلل نماید.
♦به عنوان مثال وقتی فردی در مضیقه مالی قرار دارد صحیح نیست که اتاق عبادت نیز به اتاقها اضافه نماید، بلکه میتواند از اتاق پذیرائی و نقاط دیگر منزل جهت مکان عبادت و انجام واجبات و مستحبات استفاده نماید.
🔶الف:
مکان عبادت نباید در جاهائی از منزل که معمولاً نجس است یا نزدیک به آن باشد.
به عنوان مثال مکان عبادت بهتر است دور از توالت یا مکانهائی که معمولاً توسط کودکان خردسال در آن به علت کودکی و عدم اختیار در حفظ ادرار و .... به نجاست کشیده میشود و در اصطلاح احتیاط دار گویند، باشد.
🔶ب:
مکان عبادت بهتر است در اتاق و مکانهائی که مقاربت جنسی انجام میشود نباشد چه آنکه حالات مختلف بر روی هم اثرگذاری دارند و حالات نفسانی اثرگذاری منفی بر روی حالات روحانی دارند.
🔶ج:
بهتر است مکان عبادت به دور از سر و صدا و بوهای سرخکردنی و ... باشد؛ و بهتر است طوری طراحی شود که هرانچه نفس را مشغول می کند از آن اجتناب شود اعم از سروصدا، بو و...
♻ این سفارشات عمومی است و طرح خصوصیات خاص اتاق عبادت در این مجال نمیگنجد.
✴خصوصیات حمام:
🔹ما فعلاً قصد نداریم که حمام را حسب ملاک حمام های اصیل عنوان کنیم مثلاً بگوئیم حمام باید فلان جای آن با آهک ساخته شده باشد و باید هفت دالان وابسته داشته باشد، چه آنکه این موارد برای مردمان امروزی محال است و ما در آغاز شرط کردیم مطالب را طوری عنوان کنیم که تا حد امکان با همین زندگی و ساختار امروزی مردم قابلیت اجرائی شدن داشته باشد.
لذا تذکراتی در خصوص حمام و اصول مربوط به حمام کردن از دیدگاه اصول سبک زندگی ایرانی اسلامی تقدیم میگردد:
🔹الف:
حمام باید نزدیک به اتاق خواب افراد بالغ باشد تا در صورتی که افراد عملاً (مقاربت جنسی) یا سهواً (احتلام) جُنُب شدند و نیاز به غسل پیدا نمودند دسترسی به آن بدون دغدغه باشد.
🔹ب:
بهتر است حمام نه آنقدر بزرگ باشد که گرم کردن و تعدیل هوا در آن سخت باشد و نه آنقدر کوچک که شستشو در آن دشوار و آلودگی هوا در آن سریع اتفاق افتد.
🔹ج: نور حمام کم و ضعیف نباشد.
🔹 د: بهترین وسیله گرمایش در حمام شوفاژ میباشد، وسایل برقی و گازی برای حمام خطرآفرین میباشد.
لوله کشی در کف حمام موجب گرمای کف حمام مجود رادیاتور گرم کننده در حمام موجب گرم کنندگی مناسب بصورت گرم و تردرحمام را موجب میشود
🔹ه:
رنگ سرامیکها بهتر است روشن و زیبا باشد تاحمام دلباز به نظر آیه هم به محض کثیف شدن باتغییر رنگ ان مشخص می شود و سرامیک کف باید دارای اصطحکاک باشد تا موجب سرخوردگی و لیز خوردگی نگردد.
🔹و:
بهتر است رختکن از حمام جدا باشد و هوای رختکن طوری تنظیم شود که آمادگی ورود به حمام و خروج از آن را مهیا نماید و خیلی گرم و سرد نباشد.
🔹ر:
دربهای حمام بهتر است آلومینیومی یا ضدزنگ باشند.
🔹 ز:
تهویه حمام بهتر است طوری تعبیه گردد که جهت تنظیم درجه حرارت هوای داخل و عبور و مرور هوا به راحتی تنظیم گردد.
🔹س:
سعی شود در حمام از تیغ مشترک استفاده نگردد
🔹ش:
از عریان کردن تمام بدن (عریان نمودن شرمگاه و عورت) حتی در خلوت و تنهایی اجتناب شود، چنانچه در احادیث و روایات در این خصوص تاکید گردیده است.
🔹م:
از ماندن زیاد در حمام اجتناب شود ؛ چه آنکه موجب ضعف بدن و تحیل قوای بدن است.
🔹 ل:
تا حد امکان صابون و مواد شوینده کم ضرر و طبیعی استفاده شود.
✳به لطف خدا در بخش بهداشت در خصوص اصول و قواعد حمام کردن و مبانی مربوط به آن مبسوط سخن خواهیم راند.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
4_6050925663781651776.pdf
453.8K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۷)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
15.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه ششم:
مراتب اثر داروها و انواع تقسیم بندی غذاها
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
@marjaetakhasositeb
💠تدریس مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب سنتی اسلامی
✅مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
🔴جلسه: هشتم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✅مشخصات توالت و بیت الخلاء
🔹الف:
توالت و بیت الخلاء حتیالامکان نباید در داخل منزل باشد و بهتر است در داخل حیاط طراحی گردد چه آنکه بوها، بخارات، گازها، ذرات منتشره از مدفوع و ادرار برای سلامت انسان مضر است.
سر و صدای ناشی از تخلیه باد و دفع آن موجب ایجاد جو ناخوشایندی بالاخص برای مهمانان خواهد گشت.
با ورود توالت به داخل منزل در منازل آپارتمانی ریسک انتشار نجاست به خارج از توالت و ورود به فضای منزل زیاد میگردد.
🔹ب:
بهتراست هواکش و تهویه مناسب برای توالت نصب گردد تا ذرات معلق و گازهای دفعی در کوتاهترین زمان به خارج منتقل گردد بالاخص در منازل آپارتمانی این امر ضروریتر است.
🔹ج:
فضای توالت نباید خیلی کوچک باشد، چه آنکه کوچکی فضا موجب تسریع آلودگی هوا و استنشاق هوای آلوده میگردد.
🔹 د:
کاشی و سرامیک برای کف توالت اولویت دارد، بالاخص کاشی و سرامیکی که ایجاد حالت لغزندگی و سرخوردگی ننماید و هم راحت تمیز گردد.
🔹 ه:
کفش و دمپائی توالت باید جدای از کفشهای دیگر باشد و بهتر است از دمپائی جلوبسته استفاده شود تا نجاست به پا برخورد ننماید.
🔹و:
وجود دو شیر آب گرم و سرد در توالت امکان تنظیم درجه حرارت آب جهت شستشو در هوای گرم و سرد را مهیا میسازد.
🔹 ز: دربهای توالت ها بهتر است دربهای آلومینیومی و ضدزنگ باشد.
🔹ک: استفاده از توالت فرنگی به علت فشار به روده بزرگ و ناحیه تحتانی و عدم استقرار صحیح موجب عدم تخلیه صحیح مدفوع و ادرار گشته و موجب پیدایش بیماریهای خاص در انسان میگردد، مگر در افراد بیمار و شرایط اضطراری
🔹ل:
از قرار دادن مسواک و حوله و ... در توالت و مسواک زدن در توالت جداً خودداری فرمائید.
🔹م:
بهتر است توالت از داخل به قفل مجهز باشد.
🔹ن:
سیفون وسیله خوبی جهت پاکسازی سنگ توالت و پیرامون آن از بقایای آلودگی میباشد.
🔹 ک: بهتر است دستگیرههای در توالت با روکشی از مس یا برنج باشد که مس و برنج خود به خود بهترین ضدعفونی کننده میباشد.
🔹گ:
دقت کنید جهت استقرار در توالت و سنگ توالت به سمت یا پشت به قبله نباشد و بهتر است به سمت اماکن متبرکه و قبور ائمه که در نزدیکی شما میباشد نیز نباشد.
🔹س:
بهتر است با پای چپ وارد توالت شوید و با پای راست خارج شوید و دعای مربوط به آن را حفظ شوید.
🔴دو تذکر بسیار مهم در خصوص توالت:
🔺الف:
بسیار دقت کنید آب توالت با آب آشپزخانه در یک چاه یا یک فاضلاب ریخته نشود که این امر و ادغام خوراک و مواد غذائی و نجاسات دفعی از انسان کاری بس ناشایست و موجب از بین رفتن برکت خواهد بود.
باید دقت داشته باشید در برخی معماریها که الگوی آنها کشورهای غربی است برخی اصول رعایت نمیشود و کورکورانه از آنها تبعیت میشود.
🔺 ب:
تذکر مهم دوم آن است که معمولاً توالت و دستشوئی در یک مکان است و آب دستشوئی و آب توالت معمولاً با هم ادغام میشود و میدانیم اکثر افراد اصلاح ریش و صورت خود را اعم از با ماشین اصلاح یا تیغ جهت خط گرفتن ریش و صورت در دستشوئی انجام میدهند و همانطور که قبلاً عرض کردیم و میدانید اجسام، اعضاء و ... بر روی هم اثر تکوینی دارد تا آنجا که فرمودهاند در مستراح و توالت آب دهان نریزید، چون آب دهان پاک است و با نجاسات مخلوط میشود.
باید بدانید اسلام دین لطیف و دقیقی است.
همان طورکه نوزادی که از مادر متولد شد تا 40 روز اگر شکم مادر درد بگیرد شکم نوزاد هم درد میگیرد آب دهان انسان نیز حاوی کد و رمزهائی از انسان است که وقتی از بدن جدا میشود تا مدتی با بدن اتصال خاص و اثرگذاری و اثرپذیری دارد به همین جهت فرمودهاند این آب دهان را با نجاست مخلوط نکنید چون درست است که آب دهان به ظاهر از شما جدا شده اما هنوز به نوعی از شما اثر پذیر است و روی شما اثر دارد مانند اثرگذاری و اثرپذیری نوزاد بعد از تولد از مادر.
حال دریابید وقتی فردی صورت خود و ریش خود را اصلاح میکند و موی ریش اصلاح شده را به دستشوئی میریزد و در نهایت این مو با نجاسات مخلوط میگردد چه اثر وضعی معنوی میتواند روی انسان داشته باشد.
به همین جهت یکی از اسراری که پیامبر و ائمه امر به دفن کردن مو، ناخن، خون انسان بعد از اصلاح بدن یا چیدن ناخن یا حجامت میدهند همین علت مهم مذکور است.
در روایات وارد شده خون شما سرشماست و در علوم جدید نیز مو، ناخن، خون افراد علامت مشخصه افراد و بازگوکننده اسرار آنان و شخصیت آنان است و بهتر است بدانید مو، ناخن، خون و ...عصاره بدن و حاوی کد و رمزهای ژنتیکی بدن ما است و انسان نسبت به آنها تا مدتی بعد از جدا شدن از بدن اثرپذیری بالاخص اثرپذیری معنوی دارد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zistmaskan8.pdf
525K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۸)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
17.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه هفتم:
تعریف و توضیح اصطلاحات تخصصی و رایج
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبز👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb