فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📽 مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
⚖️ ما علوم انسانیمان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است.
⚖️ علوم انسانی غرب مبتنی بر جهانبینی دیگری است؛ مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر نگاه مادی است.
⚖️ ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخشهای مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینههای گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در قرآن کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است.
🗓بیانات در دیدار جمعی از بانوان قرآنپژوه کشور
۱۳۸۸/۷/۲۸
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 جریانهای اعتبار سنجی معاصر
استاد جمال الدین حیدری فطرت
چهارشنبه ۲ اسفند
🏠@markaztf
نسبت به این جریان شناسی دو نکته به ذهن می رسد:
اول اینکه، دیدگاه استاد مددی، بررسی مجموعه قرائن «صدوری، متنی و مضمونی» است و تحلیل فهرستی (و همچنین مشایخی ، گاهی اوقات مسلک مشایخی را در رتبه دوم می فرمایند) ذیل صدوری قرار می گیرد. (صوت ایشان به ضمیمه تقدیم می شود)
نکته دوم را به عنوان تکمله ای بر نظام امام محور عرض می کنم.
هدایت شده از استاد مددی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درس خارج اصول استاد مددی/ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
بررسی روایات از سه جهت «صدور، متن، مضمون» در سه حوزه «دینی و اسلامی، مذهب امامیه، عقلایی» . / وجود دو رویکرد «شاهد» و «معیار» در این زمینه
💠 تکمله ای بر مبنای نظام امام محور در اعتبارسنجی حدیث
یحیی عبدالهی
در رابطه با نظام امام محور، ضمن تأیید و پذیرش آن، تکمله ای به ذهنم می رسد.
مقدمتاً عرض کنم، دسته بندی رویکردهای موجود اعتبارسنجی از حیث های مختلفی ممکن است که هرکدام از یک زاویه و حیث خاص دسته بندی می کند. استاد مددی ریشه بحث را در این می بینند که آیا ما این عواملی که مطرح می شود (مثل ثقه، عدل، کتاب مشهور و...) را به عنوان «معیار» مطرح می کنیم یا «شاهد»؟ به بیان دیگر آیا خداوند متعال (شارع) در اعتبارسنجی برای ما معیار مشخص کرده است و گفته است باید خبرثقه را تعبداً بپذیری؟ یا اینکه نه تعبدی نیست و مطابق با سیره عقلا، می بایست به وثاقت و اطمینان عقلایی برسیم؟
از این منظر، نظام امام محور چگونه می تواند پاسخی به این پرسش باشد؟ و جزو کدام دسته قرار می گیرد؟
به نظر می رسد نظام امام محور گزینه سومی است؛
توضیح اینکه نظام امام محور، مبنایی است که می تواند اثبات کند، شاکله اصلی حدیث، از طریق مشهور خود، سالم به دست ما رسیده است. این ادعا تو قید دارد: اولاً اعتبار کلیت و شاکله و نظام احادیث است، و منافاتی با اندک روایات غیرمتعتبر داخل آن ندارد. ثانیاً مسیر مشهور را در بر می گیرد لذا شامل کتابهای غیرمشهور در حاشیه ، که عمدتاً از سوی اصحاب طرد شده اند و یا اختلافی است (مثل مصباح الشریعه) نمی شود.
بنابرانچه گذشت می توان خط سوم بودن نظام امام محور را اینگونه بیان کرد:
نظام امام محور هم عقلایی است و هم تعبدی و اساساً این دوگانه را متزلزل می کند.
هم قرینه عقلایی است ؛ بدین معنا که ائمه (ع) در یک سیر مدیریت و راهبری اجتماعی، حدیث را از مخاطرات و آُسیب ها، حفظ کرده اند و سالم به مقصود رسانده اند و هرکسی با تاریخ حدیث (البته با این خوانش خاص) آشنا باشد، حکم به صحت کلیت مجموعه احادیث در سیر مشهور می کند. لذا هم فرایند عقلایی است و هم مورد پذیرش عقلا است و نه تعبدی.
اما از منظر دیگر می توان گفت رنگ و بوی تعبدی نیز دارد، بدین معنا که به سیره و فعل امام برمی گردد و نتایج امر را میتوان به امام و شارع حکیم مستند نمود. مدیریت و راهبری امام در نقل و انتقال حدیث در واقع فعل و سیره حضرت است که حجیت شرعی دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت.
اما چندنکته:
1️⃣.این قرینه عقلایی و تعبد شرعی ، درمقیاس خرد نیست که با اعمال آن، یک یا تعدادی روایت، معتبر شوند بلکه در مقیاس مجموعه روایات است. لذا از این منظر می توان آن را قرینه و تعبد کلی نام نهاد.
2️⃣ این مبنا نمی تواند اعتبار و حجیت تک تک احادیث را اثبات کند، لذا نیازمند تکمیل است، بله می تواند مثلاً تا 70-80 درصد، حجیت یک روایت را ثابت کند اما برای تکمیل نصاب حجیت (100 درصد) 20-30 درصد دیگر باقی می ماند ، چون بالاخره می دانیم درهمین مجموعه اصلی روایات ما، روایات غیر معتبر نیز ولو اندک و اقلی راه پیدا کرده است. درنتیجه برای تکمیل این مبنا ، نیازمند به دو مبنای پیشین هستیم و می بایست حسب اتخاذمبنای مختار به آندو مبنا رجوع کنیم. (همچنین ممکن است بگوییم روایاتی که در سیر مشهور انتقال حدیث قرار داشته اند، مقتضی حجیت اند، الا اینکه خلافش ثابت شود؛ میان ایندو تفاوت هست اما نتیجه آنها نزدیک به یکدیگر است)
3️⃣ بله اگر ، مجموع و نظام روایات ، دارای دلالتی باشند، غیر از دلالت تک تک آنها، می توان گفت این دلالت به لحاظ سندی و مصدری حجت است (تفصیل این مطلب را در مقاله تواتر نظام مند بیان کرده ام).
4️⃣ آنچه ذکر شد به نظرم با مبانی استاد مددی قابل انطباق است؛
ایشان در بحث فقهی جوائز السلطان، درباره موضع ائمه نسبت به حکومت های جائر، از همین سبک استفاده کردند و گفتند به جای مراجعه به چند روایت متعارض (که در جای خود لازم است) می بایست به سیره عملی 250 ساله امام استناد کرد.
همچنین در بحث به دست آوردن معیار تعبدی از روایات می فرمودند ما دو سری همه روایات مربوطه را سر درس خواندیم ولی معیار تعبدی استفاده نکردیم، بله فی الجمله خبر حجت است و لذا مبنای سیدمرتضی که خبر را حجت نمی داند نمی پذیریم. به نظرم ایشان، فی الجمله حجیت تعبدی را اثبات می کنند ولی تفصیل و بالجمله اش نیازمند تکمیل نصاب عقلایی حجیت است.
🏠@markaztf
📚 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی)»
از سوی #انتشارات_انقلاب_اسلامی منتشر شد.
♦️ یکی از مهمترین فعّالیتّهای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) در سالهای قبل از انقلاب و در دوران مبارزه برای شکلگیری حکومت اسلامی و همچنین پس از پیروزی نهضت اسلامی مردم ایران، برگزاری جلسات تبیین و تفسیر آیاتی از قرآن کریم بوده است.
آنچه در این کتاب آمده تلاشی است برای تبيين روش و گرايش و نيز استخراج مبانی، قواعد و ویژگیهای تفسيری ایشان كه از بررسی تفسير سورهی برائت، به دست آمده است. همچنین موردپژوهی و ارائهی نمونههای عینی ذیل هر مبنا و قاعدهی تفسیری، از ویژگیهای متمایز این نوشتار است که بر کارآمدی و سودمندی آن افزوده است.
📝 گفتنی است کتاب حاضر، یک نوبت در سال ۱۳۹۳ با عنوان «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) در تفسیر سورهی برائت» چاپ شده بود و اکنون با بسط مطالب، ارائهی دلایل، شواهد و نمونههای بیشتر در مباحث و توسعهی عناوین، گسترش یافته و با حجم بیش از دو برابر، در قالب اثری مستقل با ۳۱۲ صفحه در اختیار پژوهندگان علوم قرآنی قرار گرفته است.
📌 کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی)» در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از اول فروردین ۱۴۰۳ عرضه خواهد شد.
https://shop.khameneibook.ir/product/روش-گرایش-و-قواعد-تفسیری-حضرت-آیت-الله-العظمی-خامنه-ای-مدظله-العالی
@KhameneiBook