eitaa logo
مرزبان اندیشه-مرابطون
1.1هزار دنبال‌کننده
155 عکس
23 ویدیو
53 فایل
کانال آموزشی غیر رسمی استاد هاشمی/@morabeton ارتباط با مدیرکانال شماره مجازی: ۰۹۱۰۹۶۱۷۰۸۵ ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">‏‪h.hashemi.jazi49@gmail.com‬‏
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵چرا حجاب من آره، چشم چرانی مردها نه؟ چند وقت پیش برای خرید مایحتاج خانه به بازار رفته بودم. هوش و هواسم حسابی به این جمع شده بود که چه جوری بین مثلث لیست خرید خانه و قیمتها و باقیماده ناچیز کارت بانکی تعادل بر قرار کنم که خانمی حدود سی ساله البته با حجابی که البته مورد پسند مذهبی‌ها نبود کنارم ایستاد و گفت: ببخشید حاج آقا انتقادی از شما روحانیون داشتم، گفتم: بفرمائید درخدمتم، انتقاد شما را می‌شنوم. گفت: میشه بفرمائید چرا اینقدر به حجاب ما خانهما گیر می‌دید و هیچ ایرادی به مردان هوس ران و چشم چران ندارید که با دریدگی و مزاحمتهای کلامی و بالاترش برای خانمهایی مثل من مزاحمت ایجاد میکنند؟ گفتم: ببخشید، منظورتون از خانهم‌هایی مثل من، چیه؟ ویژگی خاصی مد نظرتون هست؟ گفت: یعنی مثل من چادری نیست و برای لباس پوشیدن راحته و به خودش سخت نمیگره؟ گفتم: حالا می‌تونم از شما سوالی بپرسم؟ گفت: بفرمائید. گفتم: شما چرا از بین این همه جمعیت حاضر در بازار مستقیم اومدید سراغ من و این مطالب را به من گفتید؟. گفت: خب معلومه لباس روحانیت پوشیدید و هرکسی سوأل و مطلب مرتبطی با دین داشته باشه سراغ شما میاد. گفتم: حالا با همین منطقی که فرمودید؛ یعنی لباس من پیام خاصی برای شما داشت و بر اساس پیام لباس من به سراغ من اومدید، فکر نمی‌کنید نوع پوشش و لباس شما برا آن دسته از مردان هوسران هم پیامی داره که شما را برای آزار کلامی و حرکتی انتخاب میکنن و سراغ کسایی دیگه نمیرن؟. دیدم حسابی رفت توی فکر و سبک و سنگین کردن حرفهای من که ادامه دادم؛ خواهرم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، نوع پوشش من و شما در فضای عمومی قضاوت افراد را بدنبال داره و بر اساس آن رفتار وگفتارمتفاوتی را برای برخورد ما انتخاب میکنند. خود من بارها به جوانهایی تذکر دادم که چرا سر مسیر ناموس مردم قرار گرفته و مزاحمت ایجاد میکنید؟. و جواب شنیدم که حاجی، مزاحمت؛ اگه خود این خانوما طالبش نبودن، اینجوری توی خیابون نمی‌اومدند. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
11.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 پیاده روی با حجاب و بی حجاب در خیابان مَنهَتَن نیویورک. قضاوت با شما، حجاب بر امنیت خانمها تأثیر دارد یا ندارد؟. https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
25.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بارگذاری جدید👇 ❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟!!! ❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون رو رفع نمیکنند؟!!! ❓آیا نمیتوان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماه‌های قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟!! چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمیکنند؟!!! ❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟!!! ❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام میشود گاه اختلاف به وجود می‌آید؟!!! ✅ پاسخ علمی به همه این سوالها رو در این کلیپ مشاهده کنید. https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️ انتحال و جریان شناسی شبهات🧐 انتحال،سرقت علمی و ادبی به این معنی است که از ایده‌ها، کلمات یا افکار شخص دیگری استفاده کنیم بدون اینکه به آن شخص ارجاع دهیم یا از وی برای این کار اجازه بگیریم. برخی سرفصلهایی که در این کانال گذاشته‌ام و یا درکلاسهای خود بصورت جزوه و... در اختیار دیگران قرار گرفته،( مانند؛ جریان شناسی، گونه شناسی شبهات و...) حاصل زحمات و مطالعات و تحلیلهای چند ساله از شبهه شناسی، شبهه پژوهی و تحلیل گروههای تولید کننده شبهات است که ناگفته پیداست عمر گرانی برده تا حاصلی پیدا شده است. بخلی نداشته و رضایت کامل دارم که این یافته‌ها را در تدریسها وآموزش دیگر علاقه مندان مورد استفاده قرار دهید و بر این توسعه دانایی مسروم. ولی به رسم امانت و اخلاق علمی اگر در کتاب و یا مقاله و یا هر استفاده دیگری به نشر رساندید، بیان صاحب ایده و مالک معنوی اثر علمی، از بزرگی شما نکاسته و جنبه قدر شناسی شما را برای دیگران بیشتر عیان خواهد ساخت. حافظ شیرازی: سخن سربسته گفتی با حریفان خدا را زین معما پرده بردار 🌸با تشکر؛ سید حسن هاشمی جزی https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️ناهمخوانی گزارشها و پیدایش پرسشها و شبهات 1️⃣ دیروز چند نفر از دوستان قدیمی‌ام زنگ زدند و گفتند: آقا یکی دو ساعته چند نفر از برو و بچه‌های مسجد با هم سر این مسئله بحث می‌کنیم که؛ چطور حضرت علی(ع) صدای فقیر را در نماز شنید و خاتم بخشی کرد، امّا درد کشیدن تیر از پای خود را احساس نکرد؟!(گویا حکایت کشیدن تیر از پای حضرت(ع) را از منبری مسجد شنیده بودند). 2️⃣ گفتم نقل بیرون کشیدن تیر از پای حضرت علی(ع) ظاهرا اولین بار توسط میبدی در تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار (قرن ۶ق) و سپس عالم فخر رازی (۵۴۴- ۶۰۶ ق) در تفسیر کبیر آمده که اتفاقا قصد شیطنت و طرح ناهمخوانی آن با شأن نزول آیه ولایت(۵۵مائده) و خاتم بخشی حضرت(ع) در نماز را داشته‌اند( خاتم بخشی حضرت در نماز و شأن نزول آیه ۵۵مائده بودن این فضیلت،از معروف ترین اخبار شیعه و سنی است و تردیدی در آن وجود ندارد چنانکه هاشم بن سلیمان بحرانی در کتاب غایه المرام، تعداد ۲۴ حدیث در این باره از اهل تسنن در دوره‌های مختلف از حافظ عبدالرزاق صنعانی( قرن دوم) تا جلال الدین سیوطی(قرن نهم) و ...و از روات شیعی۱۹ حدیث در این رخداد تاریخی نقل کرده است). 3️⃣ کم کم فضیلت و خبری که در کتب متقدم شیعه هیچ اثری از آن نبود، از قرن هشتم به کتابهای عالمان شیعی چون ارشاد القلوب دیلمی، و سپس به الانوار النعمانیة مرحوم جزایری( اواخر قرن یازدهم) و المناقب المرتضویة، حلیة الابرار، و کتابهای تاریخی مانند؛ منتهی الآمال، و اخلاقی مانند؛ محجة البیضاء، و معراج السعاده و حتی کتاب های فقهی مثل عروة الوثقی مرحوم سید کاظم یزدی راه پیدا کرد. فضیلتی که ظاهرا توسط خود اهل سنت و برای ایجاد چالش و ناسازگاری با خاتم بخشی حضرت علی(ع) در نماز و برای انکار فضیلتی بزرگ ساخته شده بود، پای به برخی کتابها و محافل تبلیغی شیعی گشود. 4️⃣ ادامه دادم این دو گزارش در اعتبار قابل مقایسه نیستند تا ناسازگاری و چالش فکری برای شما ایجاد کند. تا سخن به اینجا رسید، یکی دیگر از دوستان که معلوم بود صدای بنده را از روی بلندگوی گوشی می شنود و حسابی به رگ غیرتش برخورده، گوشی را گرفت و با صدای هیجان زده‌ای گفت: یعنی شما قبول نداری حضرت علی(ع) چنان غرق عبادت می‌شد که کشیدن تیر را نمی‌فهمید؟ و بنده عرض کردم؛ چگونه در همین نماز و عبادت صدای فقیر را در مسجد شنید و خاتم بخشی کرد؟ یعنی شما این فضیلت را انکار می کنید؟. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸 https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️روایتهای سیاسی، ازدواج عایشه ( شبهه کودک همسری 1) 1️⃣ ازدواج یک مرد 50 ساله با دخترک 6 ساله به‌اندازه کافی مشمئز کننده و آزاردهنده هست تا بتواند شنونده را تحت تأثیر خود قرار داده و هر مخاطبی آن را جنایتی علیه کودکان بنامد. هر روزه متنها و کلیپهای تند و گزنده‌ای را می‌خوانیم و می‌بینیم که به پیامبر اسلام(ص) و احکام دینی با برچسبها و هشتگهای؛ کودک آزاری، کودک همسری، شکنجه دختران خردسال و ...می‌تازند و یگانه دلیل آنان سن عایشه در هنگام ازدواج با پیامبر(ص) می‌باشد. 👈🏿 اما سن واقعی عایشه در هنگام ازدواج چقدر بوده است؟ 2️⃣ چنانکه به برخی منابع تاریخی و یا روایی شهرت یافته اهل سنت مراجعه کنید، با اعدادی مانند 6 یا 9 ساله و یا 9 و 10ساله در هنگام عقد و بین 9 الی 12 ساله در هنگام ازدواج مواجه خواهید شد. این گزارشها و روایتها بطور معمول بر زیبایی و باکره بودن عایشه در هنگام ازدواج اشاره دارند!. روایاتی که به اعتقاد "دنیس اسپیلبرگ" پژوهشگر و استاد تاریخ اسلام در کتاب: Politics Gender and the Islamic( سیاست، جنسیت و اسلام) برای فخر فروشی به دیگر همسران سالخورده و بیوه پیامبر اسلام(ص) و بیشتر برای اثبات امتیازی زنانه به عایشه و وجاهت دادن به جانشینی پدر ساخته شده‌اند. 3️⃣ اما به جز این نقلهای شهرت یافته و ناهمخوان، تاریخ راه دیگری نیز برای پی بردن به حقیقت باز گذاشته است. ترکیب گزارشهای تاریخ فوت حضرت خدیجه(س) و فاصله سه ساله آن با ازدواج پیامبر(ص) و عایشه( و البته فاصله دو ساله عقد تا ازدواج) و همچنین فاصله ده ساله سنی عایشه با خواهر بزرگترش اسماء مادر عبدالله زبیر(سنن البيهقي الكبري، ج 6 ، ص 204 )، می‌تواند سن واقعی او را در هنگام ازدواج با پیامبر(ص)آشکار ‌سازد. 4️⃣ با توجه به اين كه حضرت خديجه در سال دهم بعثت و سه سال قبل از هجرت از دنيا رفته‌اند(تاریخ الامم و الملوک، ج۱۱، ص۴۹۳)؛ زمان عقد رسول خدا(ص) با عایشه در سال 13بعثت و زمان ازدواج سال دوم هجری می‌باشد(صحیح بخاری، ج3، ص3606، غاية السول في خصائص الرسول ص،ج 1 ، ص 236). 5️⃣ از سویی دیگر تردیدی وجو ندارد که اسماء خواهر عایشه در سال اول هجري 27 سال داشته است و در سال 73 هجری در سن 100 سالگی از دنيا رفته است(البداية والنهاية، ج 8 ، ص 345، معرفة الصحابةج 6 ، ص 3253، تقريب التهذيب، ج 1 ، ص 743). 👈🏼 بر این اساس، عایشه که یک دهه از اسماء کوچکتر است، در سال اول هجری 17 ساله بوده و در زمان به خانه شوهر رفتن 18 یا 19 سال سن داشته است. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸 https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
✅ تلنبار پیش‌فرضها و پاسخ‌گویی دست‌به‌عصا( کودک همسری 2) 1️⃣ از وقتی یادداشت «روایت‌های سیاسی، ازدواج‌عایشه و شبهه‌کودک‌همسری» را در این کانال بارگذاری کردم، سیل نوشته‌ها و یادداشت‌ها به‌سویم سرازیر شد و پرسش، پشت سر پرسش.که؛ با روایات تشویق ازدواج دختران در سن کم چکار می‌کنی، با روایات فقهی جواز ازدواج در سن کم چکار می‌کنی؟ با ازدواج حضرت زهرا(س) در 9 سالگی چکار می‌کنی؟، حالا چطور شد ازدواج توی سن کم برای عایشه خوب نیست، ولی برای حضرت زهرا(س) خوبه!؟، با پیشنهاد ازدواج دختر10 ساله حضرت حمزه‌سیّدالشُّهداء بعد از شهادت پدرش به پیامبر(ص) چکار می‌کنی؟، یعنی حالا مشکل را حل کردی؟ حالا6 ساله نه 19 ساله! جامعه امروز این فاصله سِنّی را هم نمی‌پذیره! و... خلاصه همه این پیام‌ها این می‌شد که یا باید در همین پاسخ تکلیف این همه سوأل را مشخص می‌کردی، یا این جواب به‌درد خودم و یا عمه مرحومه‌ام می‌خورد و بهتر بود که لب گاز گرفته بودم و قلم به‌دست نمی‌گرفتم. 2️⃣ الغرض؛ در آن پاسخ فقط به‌دنبال این بودیم که نشان دهیم شهرت 6 ساله بودن عایشه هنگام ازدواج با پیامبر(ص)، گزارش تاریخی مجعولی است و می‌شود با قرار دادن چند سند تاریخی معتبر در کنار یکدیگر و یک تحلیل تاریخی، سن واقعی ازدواج ایشان را به‌دست‌آورد. ولی انگار برخی دوستان انتظار داشتند که این پاسخ، عصای موسی(ع) باشد و پاسخ همّه‌ی پرسش‌های حدیثی، تاریخی، فقهی و... را یک‌جا و با هم داشته باشد و «فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ». 3️⃣ القصه!؛ متوجه شدم، خیلی وقتها پاسخ یک سوأل را ممکن است تحقیق کرده و بیابیم، ولی در مقابل آنقدر برای خودمان اخبار و گزارش‌های ناهمخوان کنار هم تلنبار کرده‌ایم که از ترس پرسش‌های بعدی، از خیر پاسخ‌گویی به این یکی هم می‌گذریم و می‌گوییم: خَرِ ما از کُرّگی دُم نداشت. یا به قول امروزی‌ها از ترس قدم‌های بعدی، همین یک قدم را هم برنمی‌داشتیم. 4️⃣ بالنتیجه!، همین می‌شود که شبهه ازدواج عایشه در کودکی و شش سالگی، در بین شبهات استخوان لای زخم می‌شود و از ترس خروار شدن دیگر پیش‌فرضها روی سرمان، از خیر این پاسخ هم می‌گذریم و دست به عصا و عافیت طلب، یادمان می‌آید که از قدیم و ندیم گفته‌اند: سَری که درد نمی‌کند، دستمالش نمی‌بندند. 👈🏼بزودی در مورد انگاره‌ها و پیش‌فرضهای مطرح شده در مورد کودک‌همسری ، یادداشت دیگری تقدیم خواهم کرد.🌹 انشاالله. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸 https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️پاسخ‌گویی یا معلّق‌بازی ▶️ عبید زاکانی در حکایتی می‌نویسد: معركه‌گيري با پسر خود ماجرا مي‌كرد كه تو هيچ كاري نمي‌كني و عمر در بطالت به سر مي‌بري. چند با تو بگويم كه معلّق زدن بياموز، سگ ز چنبر جهانيدن و رَسن‌بازي تعلّم كن تا از عمر خود برخوردار شوي. اگر از من نمي‌شنوي، به خدا تو را در مدرسه اندازم تا آن علم مرده ريگ ايشان بياموزي و دانشمند شوي و تا زنده باشي در مذلت، فلاكت و إدربار بماني و يك‌جو از هيچ جا حاصل نتواني كرد. ⏯ این حکایت بی‌شباهت نیست به حال روز پاسخ‌گویان در بین اهل علم!. هرچه کنند و هرگره‌ای که از علم و دانش که دیگران به دندان نتوانستد باز کنند به سر همّت دانش و مهارت بگشایند، آخرش همان پاسخ‌گویند و مسئله‌گو. نه اسم و رسم استادی دارند و نه بر بالای مجالس علما نشاننده شوند و نه در دید مردم چیزی بیش از لقمه‌گیران سفره دانش دیگران‌اند. ⏭ در مجالس برخی بزرگان تا سخن از شبهه و پرسشهای دینی پیش‌آید، گویند: اینها که سخن تازه‌ای نیست و سلف، آثارگراسنگی بر آن نگاشته‌اند و " حَسمِ مادّه فَساد" نموده‌اند. و چون بشنوند؛ بسم الله، گویند: مَن بهِ الکِفایه موجود است، الحمدلله، و به‌تلاوت درآیند که؛« إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا »26/مریم. ⏹ خلاصه؛ تنها دلخوشی پاسخ‌گویان این است که امام صادق(ع) آنان را «مُرابِطونَ فِي الثَّغرِ- مرزبانان اندیشه»( الاحتجاج، ج1 ص8) نامید و امام کاظم(ع) ایشان را همنشین بزرگان بهشت دانست« بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي أَعْلَى مَنَازِلِ الْجِنَانِ»(بحارالأنوار، ج 7، ص 224). ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
🌸عطر خاطره ✅ اسفند ۱۳۷۴بود که با کاروانی طلبگی از اصفهان به قم رفته بودیم و از دم غروب تا پاسی از شب بیشتر در شهر نمی ماندیم. شوق دیدن علامه حسن زاده آملی(ره) باعث شد بعد از نماز حرم با دو تا از دوستان همراه، پرسان پرسان خانه ایشان را در کوچه ممتاز خیابان صفائیه پیدا کردیم. تقریبا دو ساعت از مغرب گذشته بود. هرجور شده بود دست و پا می زدیم تا نامی را که پشت کتابها دیده و از زبان اساتید شنیده بودیم، فقط برای یک لحظه و از نزدیک با چشمان خود ببینیم. زنگ خانه را ممتد زدیم و عجله‌ای فراوان برای بار دوم زدن که صدای پیرمردی را شنیدیم که؛ بله آمدم، آمدم. وقتی در باز شد خدا دنیا را به ما داده بود علامه با عرق چینی بر سر و قبایی برتن که دکمه های آن باز بود که نشان از عجله ایشان برای باز کردن درب خانه بود. تعارف کردند بفرمائید داخل، و ما هم که از خدا خواسته با عجله وارد خانه شدیم. حسابی با چشمانمان همه جا را وارسی می کردیم و از خوابی که برایمان تعبیر شده بود لذت می بردیم. استاد مدادی مشکی در دستشان بود و فرمودند که مشغول تصحیح یکی از کتاب‌هایشان برای چاپ هستند. ولی چنان ذوق‌زده و گیج و منگ حضورشان بودیم که نام کتاب بخاطرم نماند. اطاق‌پذیرایی و پرسشهای ایشان که ازکجا آمده‌اید؟، چه می‌خوانید؟ و... بعد از زمان کوتاهی به اندرونی رفتند و با سینی چایی برگشتند. حرص و طمع ما و لطف مهربانی ایشان ما را واداشت که تا وقتی دوباره از اطاق بیرون رفتند به عنوان برکت؛ قندهای قندان داخل سینی را چنگی زده و در جیبمان بریزیم. آقا برگشتند و بر حسب اتفاق در بین سخنانشان فرمودند: مردم دوست دارند اگر خونه ما آخوندها آمدند بخورند و برکتی هم با خود ببرند ولی اگر به خانه‌هایشان رفتیم، اگر هیچی نخوریم کرامت می سازند و می‌گویند آقای خوبیه، شکمو نیست و شکمش را سفره هر لقمه‌ای نمی‌کنه. این جملات را با خنده می‌فرموند و من و دوستان خجالت زده با چشم و اشاره بهم می فهماندیم که وایلا؛ وقتی رفتیم و آقا قندون خالی را ببینه چه شود!. تقریبا نیم ساعتی شده بود که از آقا اجازه رفع زحمت خواستیم. تا دم در خانه قدم رنجه کردند و نصایحی پدرانه برای ادامه مسیر طلبگی ما داشتند. آرام و شمرده با نثری مسجّع و تکیه کلام، آقا صحبت می‌فرمودند. لطف فرمودید آقا، تشریف آوردید آقا و... 👈🏼 رفتنمان سرزده بود و خلوت عالمانه شبشان را بهم زده بود، ولی برخورد ایشان همانی بود که در کتابهایشان دیگران را با ادبیاتی فاخر به آن توصیه کرده بودند. این بار استاد به رفتار خود، داستانی شیرین و زیبا و کریمانه برای مخاطبانشان نوشتند و ما دوباره و صدباره آنرا باز خواهیم خواند. اللهم احشره مع‏‎ ‎‏من یتولاّه و یُحبّه و ابعده ممّن یتبرّء منه و یبغضه، اللهم الحقه بنبیک و عرّف بینه و‏‎ ‎‏بینه و ارحمنا اذا توفّیتنا یا اله العالمین🤲. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
✅ بررسی تحولات آیین‌های امامیه: پرداختی تاریخی، روایی، فقهی بر آیین نهم ربیع. 🔹قدیمی‌ترین گزارش مراسمی با نام عمرکشان، به قرن چهارم برمی‌گردد. محمد بن‌احمد مَلطی (متولد ۳۷۷) که یک سنی متعصب و اهل مالاتیای ترکیه است در کتابش«التنبیه و الرّد علی اهل الاهواء و البدع»، که کتاب کلامی و به شناخت فرقه‌های مهم شیعی اختصاص دارد، می‌نويسد: فرقه‌ چهاردهم از شیعیان، اهل قم هستند و ویژگی آنها این است که به سلف و صحابه طعنه می‌زنند. او در این کتاب به توصیف چگونگی برگزاری این مراسم پرداخته و آورده: ... دیگر عناوین بحث: ابعاد تاریخی وحدیثی «نهم ربیع»؛ قدیمی ترین سند مربوط به «نهم ربیع»؛ «نهم ربیع» در کتاب «مسار الشیعه» شیخ مفید؛ «نهم ربیع» از دیدگاه فقها؛ «نهم ربیع» در آثار سید بن طاووس. ادامه مصاحبه حجه الاسلام دکتر سید حسن هاشمی را در این آدرس دنبال کنید👇 https://mobahesat.ir/17051 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
❇️ مسیر تکراری صدیقه وسمقی نماینده اسبق مردم تهران در نخستین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و سخنگوی این شورا، شهریور امسال(1400ش)کتابی با نام" مسیر پیامبری" در 176 صفحه منتشر کرده و در آن مدعی شده که نبوت ساخته خود بشر است و در واقع پيامبران، خود همان انسانهای خدا جویی بوده‌اند که در جستجوی خدا، و پاسخ به این نیاز بشر به تدوین آموزه‌های هدایت‌گرانه و ارشادی دست زده‌اند. نکته جالب در مقدمه این کتاب است که نویسنده می‌نویسد: من ردپای خدا و توحید را در آموزه های ادیان مدعی توحید نیافتم و هر چه تاریخ را بیشتر بررسی کردم بر عقیده خویش استوارتر شدم!. برای وقت‌گذاری پژوهشی این نویسنده و سنجشگری ادعای او بهتر است به 88 منبع آخر کتاب او مراجعه کنید و خواهید دید که وزن منابعی تاریخی مستندات کتاب در حد صفر است. حال اگر هر88 منبع هم تاریخی بود با این تعداد کتاب می‌توان انتظار نظریه‌پردازی از نویسنده داشت؟. این نویسنده ساکن سوئد، بجای ارائه مستندات لازم برای اثبات نظریه صاحب خود، به تکرار ادعاهایی گذشته در خصوص زمینی بوده وحی دچار شده و در مسیر تکراری گذشته گام برداشته است. حداقل توقع منطقی برای یک نظریه‌پردازی آن است که نظریه‌پرداز شتابزده عمل نکرده و پس از مطالعه کافی، کتابی بدور از تناقض و با حرفی نو ارائه کند. چند دهه اخير روشنفکران دينی ایرانی نظرات مختلفی در حوزه قرآن، وحی،شریعت و نو اندیشی دینی مطرح کرده‌اند، اما همگی از آسیب؛ شتابزدگی در نظریه پردازی، تکرار ادعای غیر مستند، عقل‌گرایی افراطی و نداشتن ضابطه و چارچوب مدوّن و دارای قابلیت سنجشگری در نظریه پردازی رنج می‌برند. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
هدایت شده از هاشمی
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گیج مثل گرگیج 🧐 خواستم در پاسخ گرگیج متنی را بنویسم، دیدم این شیخ اهل سنت همه حرف را زده. فاش به اهل دل شده ،راز مگوی شعر من بیم ندارم از سخن… یا ز ِهمه حقایقی. https://eitaa.com/marzbanandishe 🌹