eitaa logo
احکام شرعی
388 دنبال‌کننده
93 عکس
31 ویدیو
0 فایل
احکام شرعی خیلی دقیق وطبق نظر مراجع تقلید به روش نوین......احکام فقهی وشرعی شما عزیزان را پاسخگو هستم..
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴مس بسمه تعالی و الله بدون وضو پرسش ۱۹۹ . بدون وضو لمس كردن كلمه «بسمه تعالى» و يا «ا…» ـ كه به جاى كلمه «اللّه » مى نويسند ـ چه حكمى دارد؟ امام: مس اسماى بارى تعالى يا جزئى از آنها ـ به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد ـ بدون وضو جايز نيست. آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، مكارم و نورى: اشكال ندارد (هر چند بهتر است كه مس نكنند).[۲] آيات عظام بهجت و صافى: بنابر احتياط واجب بدون وضو مس نكنند.[۳] آية اللّه  وحيد: مس «ا…» اشكال ندارد؛ ولى مس «بسمه تعالى» بنابر احتياط واجب، جايز نيست.[۴] [۱]. امام، استفتائات، ج ۱، وضو، س ۷۹. [۲]. تبريزى، صراط النجاة، ج ۵، س ۹۹۰؛ خامنه اى، اجوبة، س ۱۴۷ و ۱۴۸ و نورى، استفتائات، ج ۱ س ۵۲. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۸۴ و دفتر: سيستانى و سايت، متفرقات و مكارم. [۳]. جامع الاحكام، ج ۱، س ۵۳ و ۵۴ و دفتر: بهجت. [۴]. دفتر: وحيد.(احكام وضو غسل و تيميم، پرسمان) https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴شستن در وضو پرسش ۲۵ . منظور از یك بار شستن در وضو چیست؟ آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، فاضل و مكارم: منظور از یك بار شستن آن است كه تمام عضو را بشوید خواه با یك مشت آب باشد یا چندین مشت. پس وقتى عضو به طور كامل شسته شد، یك مرتبه محسوب مى‏شود.[۱] آیات عظام خامنه‏اى، سیستانى، صافى، نورى و وحید: ملاك براى تعیین یك بار شستن قصد انسان است ؛ پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلاً ده مرتبه آب بریزد، اشكال ندارد و همه آنها شستن اول محسوب مى‏شود.[۲] [۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۴۸. [۲]. نورى، توضيح‏ المسائل، م ۲۴۹ ؛ وحيد، توضيح ‏المسائل، م ۲۵۴ ؛ توضيح‏ المسائل مراجع، م ۲۴۸ و خامنه‏ اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۰۲ https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴خمس درآمد زن پرسش ۳۹ . آيا به درآمد زنى كه براى خود كسبى داشته و مخارج او را شوهر مى دهد، خمس تعلق مى گيرد؟ همه مراجع: آرى، بايد خمس آن را بدهد؛ ولى اگر مقدارى از آن را در نيازهاى زندگى خرج كرده باشد، تنها بايد خمس باقى مانده را بدهد. [۱].توضيح المسائل مراجع، م ۱۷۵۷؛ نورى، توضيح المسائل، م ۱۷۵۳؛ العروة الوثقى، ج ۲، م ۸۳؛ خامنه اى،اجوبة، س ۹۹۷؛ دفتر: وحيد. پرسمان. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴س: كسى كه مى‌تواند نماز را ايستاده بخواند ولى نمى‌تواند به سجده رود، ركوع و سجده را چگونه انجام دهد؟ ج) بايد به هر مقدار كه مى تواند ولو با تكيه دادن به ديوار و امثال آن بايستد سپس به مقدارى كه مى‌تواند ركوع رود و در صورتى كه نمى‌تواند از حال ايستاده به ركوع رود، روى صندلى و مانند آن بنشيند و به ركوع رود پس از ركوع اگر مى‌تواند با وضع شش موضع ديگر سجده بر زمين سرش را خم كرده و بر مهرى كه روى ميز قرار دارد سجده نمايد، بايد اين چنين كند و اگر نمى‌تواند، احتياط در آن است كه مهر را بالا آورده و پيشانى را بر آن گذارده و اگر از وضع مساجد شش‌گانه ديگر بر زمين هم معذور است وظيفه او سجده با ايماء و اشاره است. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 مطابق نظر آيت الله خامنه اي
🌴سؤال: آیا در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، لازم است که زنان همانند نمازهای واجب، پوشش را رعایت کنند؟ اگر رعایت نشود، نماز باطل است؟ ✅ جواب: فرقی بین نماز واجب و مستحب نیست و اگر عمداً رعایت نشود، نماز باطل است. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴اساتيد و دانشجويان، در صورتي كه كمتر از ده روز در محل درس و تدريس يا خوابگاه مي‌مانند: 🌱امام خميني (ره): نماز شكسته است و روزه صحيح نيست. 🌱آيت‌الله خامنه‌اي: در سفر برای تحصيل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است(۱) اعم از اين که سفرشان هفتگی باشد يا روزانه. ولی کسی که برای کار آزاد يا اداری مسافرت می‌کند، اگر بين وطن يا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل يک مرتبه رفت و آمد نمايد، بايد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحيح است. و اگر بين دو سفری که برای کار کردن میرود، ده روز در وطن يا جای ديگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه میرود، نمازش شکسته است و نمی‌تواند روزه بگيرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری ، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است؛ ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری، ترک نشود. ۱. افرادی که چنین وضعیتی دارند، بارعایت شرایط می‌توانند به فتوای مجتهد دیگر رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضای احتیاط جمع بین نماز قصر و تمام است و در ماه رمضان باید احتیاطاً روزه بگیرند و بعداً قضای آن روزه را نیز بگیرند. (۱/۱) 🌱آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [بنابرنظرآیات عظام صافی، نوری: سه ماه ؛ آیت‌الله بهجت: دو ماه ؛ آیت‌الله فاضل: یک ماه] كثيرالسفر محسوب مي‌شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است. (۲/۱ و ۳/۱) 🌱آيت‌الله مكارم شیرازی: ۱. کسانى که یکی از سه حالت زیر را داشته باشند، كثيرالسفر محسوب مي‌شوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است. (۴/۱) الف. در هفته حداقل سه روز در رفت و آمد یا در محل تحصیل باشند و اين برنامه حداقل دو ماه ادامه داشته باشد؛ ب. شنبه به محل تحصیل برود و پنجشنبه به وطن برگردد و این برنامه حداقل ۴۵ روز ادامه داشته باشد؛ ج. شنبه تا پنج‌شنبه (غیرازجمعه) هر روز در رفت و آمد باشند و اين برنامه حداقل ۳۰ روز ادامه داشته باشد. ۲. كساني كه دو سال يا بيشتر و هر سال حدود سه ـ چهار ماه [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل يا تدريس و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [در بين راه نماز شكسته است.] (۴/۱) 🌱آيت‌الله سيستانى: ۱. كساني كه حداقل سه روز در هفته و يا ده روز در ماه [اگر چه به طور پراكنده] در رفت و آمد باشند و یا در محل تحصیل باشند و این برنامه براى مدتى [به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى] ادامه یابد، کثیرالسفر محسوب مى‏شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه‏شان صحیح است. (۵/۱) ۲. كساني كه سه سال يا بيشتر و هرسال حداقل ۱۵ روز در ماه و يا ۶ ماه در سال [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره در محل تحصيل، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است [در بين راه نماز شكسته است.] https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
ادامه مساله بالا👆👆👆👆(۲/۱) آيات عظام صافي، فاضل (ره) و نوري: در سفر اول نمازشان شكسته است و نبايد روزه بگيرند. و از سفر دوم نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. (۳/۱) آيت الله بهجت (ره): اگر فاصله محل تحصيل بيش از ۴۵ كيلومتر باشد از همان سفر اول نماز كامل و روزه صحيح است. (۴/۱) آيت الله مكارم: سه يا چهار روز سفر اول را احتياط كنند يعني نماز را هم كامل و هم شكسته بخوانند و روزه را بگيرند و بعد هم قضا كنند. ولي در روزهاي بعد، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است يا در سفر اول قصد اقامت ده روز كنند. [مقلدين ايشان در اين احتياط مي توانند به مرجع ديگري رجوع كنند.] (۵/۱) آيت الله سيستاني: دو هفته اول شروع سفر احتياط كنند. [مقلدين ايشان در اين احتياط مي توانند به مرجع ديگري رجوع كنند.] https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴جلوتر ایستادن زن در نماز آيا محل ايستادن خانم‏ ها در نماز، بايد عقب‏ تر از مردها باشد؟ 🌿آيات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: خير، اگر جلوتر از مرد هم بايستد اشكال ندارد ؛ ولى بهتر است زن عقب‏ تر از مرد بايستد. 🌿آيةاللَّه تبريزى: بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[۲] 🌿آيةاللَّه خامنه‏ اى: بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[۳] 🌿آيات عظام فاضل و مكارم: زن بايد عقب‏ تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[۴] 🌿آيةاللَّه سيستانى: بنابر احتياط لازم، زن بايد عقب‏تر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[۵] 🌿آيةاللَّه وحيد: بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصله‏اى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند.[۶] ___________<<<<<__________ [۱]- توضيح‏ المسائل مراجع، م ۸۸۶ و نورى، توضيح ‏المسائل، م ۹-۸۸۷. [۲]-توضيح‏المسائل مراجع، م ۸۸۶. [۳]- توضيح ‏المسائل مراجع، م ۸۸۶ و خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۳۷۴. [۴]– توضيح‏ المسائل مراجع ، م ۸۸۶. [۵]-توضيح‏ المسائل مراجع، م ۸۸۶. [۶]- وحيد، توضيح‏المسائل، م ۸۹۵ – ۸۹۶. (رساله دانشجويي، پرسمان) https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴پیش افتادن از رکوع امام جماعت سؤال۷: با توجه به اینکه کم و زیاد شدن ارکان، نماز را باطل می کند، اگر مأموم سهوا سر از رکوع بردارد و ببیند که امام هنوز در رکوع است، چه وظیفه ای دارد؟ جواب: باید به رکوع برگردد و در این صورت زیاد شدن رکن، نماز را باطل نمی کند؛ ولی اگر به رکوع برود و پیش از رسیدن به حدّ رکوع، امام سر از رکوع بردارد، نمازش باطل است. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 قرائت میلیونی سوره مبارکه «نصر» برای پیروزی رزمندگان غزه ✅ می‌خواهیم برای نصرت رزمندگان غزه و ان شاالله نابودی غده سرطانی «اسراییل» و شریک بودن در ثواب جهاد رزمندگان اسلام پویش میلیونی ختم سوره مبارکه «نصر» را آغاز کنیم. 🌷 خواهشا سه مرتبه صلوات بفرستید و سوره مبارکه را قرائت فرمایید و سپس این پویش را در تمام گروه‌ها نشر دهید. بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾ 🙏قبل از ارسال حتما قرائت فرمایید.
🌴 س۳۱. فردی که بنادارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه در محلی زندگی کند آیا آنجا وطن او محسوب می شود؟ ج. اگر نیت توطن می کند در آن محل و وسائل زندگی در وطن مانند خانه و امثال آن را فراهم می نماید آنجا وطن دوم اوست. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای
🌴سؤال۵: آیا هنگام گفتن تکبیرة الاحرام نماز باید دستها را تا مقابل صورت بالا ببریم؟ جواب: مستحب است نمازگزار هنگام تکبیرة‌الاحرام، دستها را تا مقابل گوشها یا صورت بالا ببرد، به این صورت که با آغاز تکبیر، دستها ـ در حالی که انگشتان به هم چسبده و کف دستها به سمت قبله است ـ را به سمت بالا ببرد و در پایان تکبیر، دستها را برابر گوش یا صورت برساند. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴[در سجده باید سر دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد] مسأله ۱۰۶۲ در سجده بنا بر احتیاط واجب باید سر دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد (۱) و اگر (۲) انگشتهای دیگر پا (۳) یا روی پا را به زمین بگذارد (۴) یا به واسطه بلند بودن ناخن، سر شست به زمین نرسد (۵) نمازش باطل است (۶). (۱) (گلپایگانی، صافی، زنجانی، بهجت:) در سجده باید سر دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد (بهجت: و اگر روی انگشت بزرگ پا یعنی طرف ناخن و یا پشت آن را هم به زمین بگذارد کافی بودنش خالی از وجه نیست ولی خلاف احتیاط است).. (فاضل:) در سجده باید دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد و احتیاط واجب این است که سر دو انگشت بر زمین گذاشته شود.. (۲) (زنجانی:) و اگر به جای آن.. (بهجت:) و اگر فقط.. (۳) (اراکی:) اگر انگشتهای دیگر پا بدون آن که انگشت بزرگ بر زمین باشد.. (۴) (گلپایگانی، صافی:) و سر دو انگشت بزرگ را به زمین نگذارد.. (۵) (مکارم:) اشکال دارد. (۶) (گلپایگانی، صافی، زنجانی، نوری:) و کسی که به واسطه ندانستن مسأله نمازهای خود را این طور خوانده باید بنا بر احتیاط لازم (زنجانی، نوری: بنا بر احتیاط واجب) دوباره بخواند. (خوئی:) مسأله در سجده باید دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد و اگر انگشت های دیگر پا یا روی پا را به زمین بگذارد یا به واسطه بلند بودن ناخن، شست به زمین نرسد نمازش باطل است، و کسی که از روی تقصیر و ندانستن مسأله نمازهای خود را این طور خوانده، باید دوباره بخواند. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴[ اگر نداند که بدن یا لباسش نجس است] مسأله ۸۰۲ اگر (۱) نداند که بدن یا لباسش نجس است (۲) و بعد از نماز بفهمد نجس بوده نماز او صحیح است (۳)، ولی احتیاط مستحب آن است که اگر وقت دارد، دوباره آن نماز را بخواند. (۱) (زنجانی:) اگر با آگاهی از مسأله شرعی.. (۲) (سیستانی:) اگر کسی یقین دارد که بدن یا لباسش نجس نیست.. (۳) (خوئی، سیستانی، تبریزی، مکارم، بهجت:) بقیه مسأله ذکر نشده. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴[مستحب است بعد از نماز، سجده شکر نماید] مسأله ۱۱۲۳ مستحب است بعد از نماز، سجده شکر نماید و همین قدر که پیشانی را به قصد شکر بر زمین بگذارد کافی است (۱)، ولی بهتر است صد مرتبه یا سه مرتبه یا یک مرتبه، «شُکراً للّه ِ» یا «شُکراً» یا «عَفواً» بگوید (۲) و نیز مستحب است هر وقت نعمتی به انسان می رسد یا بلایی از او دور می شود سجده شکر به جا آورد. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴قسم تعریف: یعنی انسان به اسم خدا یا صفات مختص به آن، مانند "مقلب القلوب و الابصار" یا صفاتی­ که غالباً برای او به کار می‌رود و استعمالش ظهور در خدای متعال دارد (نه دیگران)، مانند خالق، رازق و رحیم، به هر زبانی که باشد، قسم بخورد کاری را انجام دهد یا ترک کند. 🦋نکته اگر لفظ استعمال شده ظهور در حق تعالی ندارد، اما شخص، منظورش ذات باری تعالی بوده، بنابر احتیاط واجب احکام قسم را دارد. مسئله✅ اگر قسم به غیر خداوند باشد، مانند اینکه قسم به پیامبر اکرم (ص)یا ائمه معصومین (ع)یا به قرآن کریم و امثال آن باشد، قسم محقق نمی‌­شود. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴شرایط انعقاد قسم: 👌👌👌 ۱. صیغه قسم ۲. مقسم­‌علیه در صورتی­ که قسم به انجام آن باشد، باید عمل واجب یا مستحب یا مباح باشد؛ چه رجحان در این عمل مباح باشد و چه نباشد و در صورتی­که قسم به ترک آن است، عمل حرام یا مکروه یا مباح باشد. بنابراین در قسم، مقسم­‌علیه نباید امر مرجوحی باشد. مسئله در صورتی­ که مقسم‌­علیه هنگام قسم امر راجحی باشد و بعد از آن مرجوح شود، قسم باطل می­‌شود؛ هرچند دوباره بعد از انحلال قسم دارای رجحان شود. ۳. مقسم­‌علیه مقدور باشد و مشقت فراوان یا ضرر قابل ملاحظه نداشته باشد. ۴. کسی­ که قسم می­‌خورد، باید بالغ، عاقل، بااختیار و قصد باشد و نسبت به مقسم‌­علیه محجور نباشد. ۵. اذن پدر در مورد قسم فرزند، و اذن شوهر در مورد قسم زن، لازم است. 🍃🍃🍃 کفاره شکستن قسم حکم تخلف از قسم و عجز از آوردن آن، مانند نذر است. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴کفاره شکستن نذر و قسم اگر کسی حنث نذر یا قسم کند، باید یا ده فقیر را اطعام کند یا آنان را لباس پوشاند و در صورتی­که مقدور نباشد، سه روز پیاپی روزه بگیرد.🍀 الله_خامنه_ای * https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴کوک کردن ساعت لطفا حکم شرعی عدم کوک کردن ساعت یا موبایل برای نماز صبح در حالتهای زیر را بیان کنید ۱.اگر شخص بداند که فقط در حالت کوک کردن ساعت بیدار خواهد شد ۲.اگر مکلف احتمال بدهد که در صورت کوک نکردن به روش دیگری بیدار شود. ۳.اگر مکلف بداند که در هر حال حتی اگر ساعت یا موبایلش را کوک کند باز به دلیل خستگی یا سنگین بودن خوابش برای نماز بیدار نخواهد شد و آیا در این حالت سوم بر مکلف واجب است برای درک نماز بیدار بماند؟ ج1) بنابر احتیاط، باید ساعت را کوک کند. ج2) اگر احتمال، عقلایی و قابل توجه باشد، کوک کردن ساعت واجب نیست. ج3) کوک کردن ساعت لازم نیست ولی باید برای نماز بیدار بماند، مگر این که بیدار ماندن برای او حرجی باشد. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴وقت خواندن نماز آیات در خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی الف) ابتدای وقت آن -از زمانی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند نماز آیات را باید بخواند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی) ب) انتهای وقت آن -بنا برا حتیاط واجب به قدری تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. (حضرت امام، امام خامنه ای) -تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد، گر چه بهتر است به قدری تاخیر نیاندازد که شروع به باز شدن کند ولی تمام کردن نماز آیات را می توان تا بعد از باز شدن خورشید یا ماه تاخیر انداخت. (آیت الله سیستانی) -وقت آن تا زمانی است که همه آن باز نشده باشد. (آیت الله مکارم) 💡 اگر خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نماز را با چه نیتی بخواند؟ -باید نیت ادا و قضا نکند. (حضرت امام، امام خامنه ای) -نیت ادا مانعی ندارد. (آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی) 📚آدرس: توضیح المسائل مراجع ،ج1 ،م 1495، سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 1052067. توضیح المسائل مراجع ،ص 815 ،م 1496- تحریر ،ج1 ، ص 192 ،م 4 – عروة الوثقی،ج1 ، ص618 ،فصل فی صلاة الایات، سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 1052067 تاریخ: 1398/10/29. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴س۳. آیا لایک عکس افراد بی حجاب در شبکه های اجتماعی، جایز است؟ اگر چهره فرد مشخص نباشد یا غیر مسلمان باشد، چه حکمی دارد؟ جواب: اگر تأیید و ترویج باطل و گناه محسوب شود، جایز نیست. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴خمس طلا پرسش ۹۹ . آيا به طلاى ذخيره شده، خمس تعلق مى گيرد؟ همه مراجع: چنانچه از درآمد كسب تهيه شده و از آن به هيچ وجه استفاده نمى شود، بايد سر سال خمس آن را بپردازد.۱۰۱ https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴پرسش ۱۰۲ . خانمى از حقوق خود طلا و زيورآلاتى كه هميشه خود را با آن زينت مى كند، خريده است. شوهرش پولى كه وى بتواند در اين زمينه صرف كند، ندارد؛ آيا دادن خمس اين گونه خريدها بر زن لازم است؟ همه مراجع: اگر به مقدار متعارف و مناسب شأن او باشد، خمس ندارد. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱