واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 رابطه مزاج و معماری
🔸 دو نوع ذوق، آرام و هیجانی در بررسی هنر اقوام مشاهده میشود به طور مثال، نمونههایی از هیجانگرایی تزئینات و هندسه در کشورهای شرقی نظیر هند و پاکستان در مقابل آرامشگرایی مناطق کویری مرکزی ایران و عربستان قابل توجه است.
🔸 در این زمینه، تحقیقاتی در رابطه با طیف رنگی متناسب با با چهار عنصر اصلی طبیعت، شامل: هوا(گرم و مرطوب)، آتش(گرم و خشک)، خاک (سرد و خشک) و آب (سرد و مرطوب) به عمل آمده است؛ نتایج نشان میدهد که عنصر آب (رطوبت) طیف گستردهتری از رنگها را نسبت به سایر عناصر طبیعت شامل میشود(۳۴۷: ۲۰۰۵,Young-In kim).
🔸 برای اثبات این ادعا، میتوان دو سبک رازی و اصفهانی را قیاس کرد. که اولی تک رنگ و دومی چند رنگ است(اردلان،۱۳۸۰: ۶۸). خاستگاه و بستر رشد دوره رازی مناطق کویری و گرم و خشک بوده و خاستگاه دوره اصفهانی، بیشتر شهر معتدلتر اصفهان میباشد.
🔸به گفته گروتر بر اساس آزمایشهای به عمل آمده برای بچهها، رنگ مهمتر از فرم و هندسه در ذهن آنها تاثیر دارد و همچنین افراد دارای شخصیت برونگرا بیش از افراد درون گرا به رنگ اهمیت میدهند.
🔸 کندی و سکون حاکم بر مزاج چه مزاج گرم و خشک، سبب میشود حتی درصورت ظهور رنگهای گرم، رنگ و هیجان نداشته باشد چرا که حیات، سرزندگی و پویایی و تنوع از ویژگیهای مزاج مرطوب است. به این ترتیب چه مزاج سرد، بر اساس شرایط و نیاز اقلیمی، گاه به رنگ هماهنگ با مزاج و یا مکمل مزاج رو میکنند. اما این تمایل صرفا تک رنگ بوده و مات و کم هیجان است. در حالی که در اقلیم مرطوب رنگ به صورت زنده و با تضاد زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. بازتاب این موضوع در البسه اقوام ایرانی هم مشهود است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔘 روایت یکی از ثبتنام کنندگان مسکن ملی
🔗 لینک توئیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔘 گزارشی از وضعیت نهضتملی مسکن
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 اعتصابات تخفیفی
🔸 در پیج شخصیِ خود، اعلام اعتصاب میکنند و خود را قهرمان معتصبان مینامند ولی همزمان در پیج مجموعهشان درحال پکیج فروشی بهمراه تخفیف هستند.
🔸 بله، ای مردم اعتصاب کنید، علیالخصوص پکیج فروشان اعتصاب کنند، که این بزرگواران بدون رقیب و مزاحمت به پکیج فروشی شان بپردازند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 انتزاعگرایی و صراحتگرایی در اقیلمهای متفاوت
🔸 در مباحث فلسفی، قدرت بالای تخیل در مزاج خشک، در مقابل صراحتگویی و کاهش خیالانگیزی ذهن در مزاج مرطوب، اثبات میشود. طبیعی است که در عرصههای گوناگون هنری در مناطق خشک، نوعی انتزاع گرایی و نمادگراییهای عقلانی و مفهومی خیال انگیز ایجاد گردد. شعر عراقی و نمادگرایی رازی، آذری و اصفهانی همه مظاهر این اندیشهاند. در مقابل صراحت و توصیف مستقیم طبیعت که ویژگی مزاج مرطوب است به عنوان نمونه در عدم ایجاد تزئینات و نمادهای چند لایه و با معناهای عقلانی در فضای قدسی مناطق مرطوب شمال و جنوب میتوان مشاهده کرد.
🔸 حتی در مظاهردینی و قدسی نمادین کشورهای آسیایی و آفریقایی، میتوان وجود حالت انتزاعی در مناطق خشک و تشبیهی در مناطق مرطوب را نشان داد.
🔸 به نظر میرسد با این مبنا، در طراحی محیط در این دو منطقه ذوق عمومی متفاوتی حاکم باشد که لازم است تا حدودی با طراحی به تعدیل این قوه پرداخت. به عبارت دیگر مزاج مردم این دو منطقه را به تعادل رساند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 شهر نمود کالبدی تمدن
🔸 ملاک نامگذاری و ردهبندی شهرها در قرآن، نه توسعه اقتصادی، کالبد فیزیکی یا جمعیت آن نیست بلکه توسعه انسانی است. انسانهای توسعه یافته که در تعبیر قرآن، صالحاناند، در هر شهری یا کورهدهی زندگی کنند، شهری هستند و مدنی؛ و انسان توسعه نایافته که در تعبیر قرآن همان ظالمان و ناصالحاناند، اگر در کلانشهرها هم زندگی کنند، روستایی اند و فروی! (رهبری، ۱۳۸۷، ص۳۳۵).
🔸 هر تمدنی مبتنی بر نوع تفکر و روح حاکم بر آن تمدن و بر اساس تعریف و نوع نگاه آن به نیازهای انسان شهری، سیستمها و ساختارهای خود را در شهر میسازد.
🔸 یکی از زیرساختهای اصلی تمدن، شهرسازی است که به علت تجلی و نمود سیستمهای دیگر(مانند اقتصاد، امنیت و آموزش) جایگاهی ویژه در ایجاد و نمایش یک تمدن دارد. از آنجا که جسمانیت و بعد کالبدی و فضایی شهر به چگونگی برنامهریزی شهرسازان بستگی دارد، شاید بتوان نمود تفکر و نگرش یک تمدن را در نحوه و وضعیت کالبد و فضای شهرها(برنامهریزی شهری)، چگونگی مدیریت شهری و طراحی شهرسازان مورد مطالعه قرار داد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 حد حریم در اقلیمهای مختلف
🔸 اقلیمهای غیر مرطوب سرد و گرم به نوعی گریز از محیط به تراکم و فشردگی کالبدی میانجامد. در مقابل در اقلیم مرطوب، معماری با بسط در محیط، تلاش در بهرهمندی بیشتر از طبیعت شکل میگیرد.
🔸 این ویژگی در نسبت فضای باز به بسته در معماری و شهر و همچنین تغییر حد قلمرو و حریم نقش دارد.
🔸 گروتر با استناد به تحقیق ادوارد هال در کتاب بعد پنهان به تفاوت این قلمرو میان اعراب(اقلیم گرم و خشک) و انگلیسیها(اقلیم معتدل) اشاره میکند. برای اعراب حد حریم بسیار کوچک است در حالی که افراد انگلیسی حتی از فاصله دور ورود به حد خانه خود را به معنی بیاحترامی به حریم شخصی تلقی میکنند( ناگفته نماند که حد حریم جدای از بحث درونگرایی و برونگرایی است).
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 رئیسجمهور با استعفای رستم قاسمی موافقت کرد
🔸 شهریار افندیزاده سرپرست وزارت راه و شهرسازی شد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 عدالت در شهرسازی
🔸 در آیات و روایات بسیاری، هدف از عملیاتی کردن دستورهای دین، تحقق عدالت بیان شده است که به صورت عام بر این مطلب نیز دلالت میکنند؛ ولی ادلهای که به صورت خاص هدف از اجرایی نمودن برنامههای الهی در شهرسازی را عدالت اعلام میکنند، بدین شرح هستند:
🌻 «و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم. آیا اهل این آبادیها، از این ایمناند که عذاب ما شبانه به سراغ آنها بیاید در حالی که در خواب باشند؟! آیا اهل این آبادیها، از این ایمناند که عذاب ما هنگام روز به سراغشان بیاید در حالی که سرگرم بازی هستند؟!» (اعراف: ۹۶-۹۸).
🔸 بر پایه مفهوم این آیه، اگر اهل هر شهر و سرزمینی به دستورهای الهی در شهر عمل کنند کالبد و فضای شهری را بر اساس ضوابط دین بناسازند، خداوند نعمتهای زمینی و آسمانی خود را بر همه آنها فرو میفرستد که بر اثر آن، در این جامعه عدالت اجتماعی برقرار میگردد و در صورت عمل نکردن به دستورها، خداوند امنیت و عدالت را از آنها میگیرد.
🔸 کاربریها و فضای مناسب شهر در تمام مناطق شهر بر اساس جمعیت آن مکان، لکه گذاری میشود و نباید محلهای به علت تمرکز افراد شاخص سیاسی و اقتصادی، فضای بهتری نسبت به مناطق دیگری داشته باشد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 کثرتگرایی(پلورالیسم)
🔸 جنکز دربارهی آفات فراوان گسترش یافتن این کثرتگرایی هشدار میدهد. چرا که در شرایط کثرت مطلق امکان انتخاب، سلب میشود و معماری در حقیقت به بنبست میرسد.
🔸 نمونههای فراوانی را از طرحهای معماری جهانی میتوان نام برد که در طول چند سال، چندین طرح را عوض کردند و باز هم سرانجام به مرحلهی ساخت نرسیدند.
🔸 به گفتهی جنکز: «در شرایط امروز، معماری مقبول همه، همانند سیاست مقبول همه، بدون طرفدار است و در هر زمینه، متخصصان و گروههای علاقهمند چیرهاند. این قضیه باعث کاهش قدرت متمرکز میگردد و در معماری میتواند به نوعی بنبست در ساختمانسازی منتهی شود و باعث طراحی چندباره گردد.
🔸 توسعهی «نَشنال گالرى» لندن یا موزهی «ویتنی» نیویورک شاهدی بر این مدعاست. جاهایی که ترکیب نقدهای صریح، تلاش گروههای ذینفع و حضور مجامع تخصصی بازبینی طرح، موجب شده است طراحی دوباره مدت شش سال طول بکشد و حتی قبل از اینکه رسما ارائه شود، متوقف گردد.
🔸 جنكز اگرچه نوگرایی را وحدت طلب توصیف کرده اما وحدتطلبی مدرن، شکلی عرضی دارد. در عین حال نوعی کثرتگرایی در طول زمان، جزء ذاتیات نوگرایی است و همین است که در دنیای پست مدرن به شکل فاجعهای ظهور کرده است. جنکز با استناد به اُسکار وایلد میگوید: «هیچ چیز خطرناکتر از زیاد مدرن بودن نیست، چون آدمی مستعد این میشود که هر آن و به ناگاه از مد افتاده شود.»
📚(جنكز، ۱۳۷۰. ۱۸)
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari