eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
7.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2.4هزار ویدیو
101 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف T.me/Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 تأثیرات لیبرال سرمایه داری بر ساختار شهر 🔸 یکی از مهم‌ترین تأثیرات نظام لیبرال سرمایه‌داری بر شهر، افزایش اختلاف درآمد بین قشر غنی و فقیر در شهر است که این امر، آشکارا در تقابل با سبک زندگی اسلامی قرار دارد. 🔸 اگرچه سرمایه‌داری می‌تواند باعث رشد بالای اقتصادی گردد، اما به دلیل آزادی سرمایه‌گذار در انباشت و انتقال نامحدود سرمایه برای کسب سود بیشتر، اختلاف طبقاتی به شدت در شهرها افزایش یافت. 🔸 با ظهور نظام سرمایه‌داری، درآمدهای نابرابر در اکثر کشورها تشدید شد و تمامی کشورهایی که خود را با توافقنامه واشنگتن هماهنگ کردند دچار تغییرات فضایی گستردهای شدند که در این خصوص می‌توان مکزیک، آسیای شرقی، برزیل، روسیه، آرژانتین و ترکیه را نام برد. (رادریک، ۲۰۰۲: ۱) چنین فرایندی را در بسیاری از کشورهای دیگر نیز می‌توان مشاهده نمود. 🔸 در بریتانیا تأثیرات اقتصادی این نظام منجر به این شد که درآمد ۱۰٪ مردم ثروتمند شهری حدود ۱۴ برابر ۱۰٪ مردم فقیر گردد که این اختلاف درآمد در بسیاری از موارد منجر به شکست پروژه‌های شهرسازی شده است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آسفالت‌های اونا آب رو جذب میکنه و اصلا امکان نداره آب تو خیابوناشون جمع بشه 🔻 پ.ن. اینجا دبی بعد از کمی بارش 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ خانه‌ای که حیاط ندارد، حیات ندارد 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ رهبر انقلاب: بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاه‌داری کنند! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 نقش نور در فضاهای مختلف داخلی 🔸 اتاق نشیمن: فضای نشیمن باید طوری طراحی شود که کاربران آن بتوانند از موقعیت خورشید نهایت استفاده را ببرند. چون از اتاق نشیمن معمولا در بعد از ظهرها و شب‌ها استفاده می‌شود باید طوری طراحی شود که بتوان از موقعیت خورشید در ساعت‌های بعد از ظهر استفاده نمود. 🔸 نور یا روشنایی اتاق‌نشیمن به دو دسته تقسیم می گردد : ۱_روشنایی عمومی ٢_ نور متمرکز برای روشن کردن سرتاسر اتاق نشیمن می توان از سقف، دریچه‌های دیواری و بازشوها یا نور خارجی استفاده کرد. نور متمرکز برای کار مخصوصی از قبیل خواندن، رسم یا خیاطی و امثال آن به کار می‌رود. نور متمرکز با استفاده از لامپ های رومیزی، لامپ های دیواری، چراغ های پایه دار یا لامپ سقفی قابل ایجاد است. 🔸 کنترل نور می تواند فضای اتاق غذاخوری را تغییر دهد، آرامش ایجاد کند و فضایی دلچسب‌تر فراهم آورد. نور عمومی که می‌توان شدت آن را کم و زیاد کرد می‌تواند برای هر موقعیتی، محیطی مناسب ایجاد کند. به علاوه برای روشنایی عمومی میز باید از لوستر یا نور سقفی استفاده شود. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
⭕️ بخشی از پیام‌های مردمی درمورد متضرر شدن به خاطر معتبر بودن اسناد عادی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 وضعیت مسکن با تئوری لیبرالیسم 🔸 زمزمه‌ های جایگزینی سرپناه‌ های کمی به جای خانه‌های کمی از سوی معماران ایرانی را در شماره های اولیه نشریه آرشیتکت در اواسط دهه ۲۰ شمسی می‌توان مشاهده نمود. 🔸 اژدری (معمار و شهرساز) در مقاله‌ای چنین بیان می‌دارد: در کشورهای اروپا، خانه احتیاج به حیاط ندارد، حوض لازم ندارد چون که زندگی در خانه بیشتر در اتاق می‌گذرد. بنابراین راه حلی که آنها برای مسکن دادن اشخاص پیدا کرده‌اند از هر حیث مقرون به صرفه‌تر است. به این معنی که از ساختمان‌های بزرگ دارای چندین طبقه و هر طبقه دارای چندین آپارتمان و با اتاق‌های متعدد استفاده می‌شود. (اژدری ۱۳۲۵:) 🔸 همان طور که مشاهده می‌شود اژدری در این مقاله به‌وضوح بر واژه مقرون به صرفه تصریح و تاکید دارد و به‌دلیل همین اقتصادی بودن سرپناه جدید و کمیت‌محور را بر خانه سنتی و کیفیت محور ترجیح می‌دهد. 🔸 او در این مقاله برخی از مصادیق «مقرون به صرفه‌تر بودن» را چنین شرح می‌دهد: ممکن است یک قسمت از احتیاجات ساختمان از قبیل مستراح و حمام و آشپزخانه و غیره را بین چند خانواده مشترک پیش‌بینی نمود، برای چندین دستگاه که به این نحو ساخته می شود ممکن است باغچه‌ای برای هواخوری اشخاص و اطفال پیش‌بینی نمود که مخارج آن نسبت به خانه‌های با حیاط مجرا کمتر است، (اژدری ۱۳۲۵: ۵۲). 🔸 توجه به این مقاله از آنجایی حائز اهمیت مضاعف است که زمان انتشار آن تقریباً همزمان با دوره‌ای است که به دلیل سیاست‌های نظام لیبرال سرمایه‌داری، دگرگونی در روند جابجایی جمعیت‌های شهری و روستایی ایران و به هم خوردن نسبت عرضه و تقاضای مسکن در مناطق شهری در حال رخ دادن است. 🔸 امروز همین تفکر دارد خانه 25 متری را به مردم تجویز می‌کند و احتمال چند وقت بعد خانه 5 متری 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🕌 «شهرسازی اسلامی» 🔸 برای شهرسازی از نظر فقه اسلامی طرحی جامع و کامل وجود دارد و هیچ محذور اجرایی هم ندارد. 🔹ساخت چند نمونه از این شهرها موجب می شود حتی غربی ها هم از این مدل استفاده کنند. 🔸دولت می تواند فرهنگ سازی کند و بنیان گذار یک سبک و سیاق جدید زندگی شهری باشد. 🎙(بیانات آیت الله اراکی در نشست تبیینی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲گزارش ۲۰:۳۰ از مشکلاتی که برای زندگی مردم به وجود آورده! معلوم نیست آقایان چرا برای کندن این دندان لق و از بین بردن این سوهان روح جامعه دست دست می کنند! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 تاثیرات تفکر لیبرالیسم در مسکن 🔸 تغییر شدید جمعیت شهری و روستایی کشور و هجوم جمعیت از مناطق روستایی به مناطق شهری که سبب به هم خوردن نسبت عرضه و تقاضا و کمبود شدید مسکن در مناطق شهری و بالتبع فدا شدن کیفیت به پای کمیت در حوزه مسکن بود لذا مسکن ایرانی که تا قبل از آن بیشتر با مؤلفه‌های کیفی خود شناخته می‌شد با چنان بحرانی به لحاظ کمیت مواجه گردید که پرداختن به کیفیت‌های فضایی در آن به کلی به فراموشی سپرده شد. 🔸 از اواسط دوره پهلوی دوم به تدریج شاهد حذف عناصری هستیم که از عوامل مهم کیفی در خانه ایرانی و بستر شکل گیری خاطرات کاربران خانه بودند. 🔸 حیاط دیگر آن حیاط میانی نبود و فضاهای خدماتی با فضای خانه تلفیق شد. حوض یا حذف شد یا در شرایط خاص برای اقلیت مرفه جای خود را به استخر داد و ایوان به تراس تبدیل شد معنی باغچه و درخت به چمن و گل کاری تغییر کرد حیاط نیز معنی پارکینگ به خود گرفت. 🔸 گرچه وضعیت مذکور در سال‌های اخیر بغرنج‌تر شد و از همان خانه‌های به اصلاح ویلایی نیز محروم شده‌ایم و ساکن آپارتمان‌ها شده‌ایم. 🔸 ما این عناصر را از خانه هایمان حذف کردیم به این دلیل که فراموش کردیم (یا در واقع مجبور شدیم که فراموش کنیم) که اینها چه کیفیاتی را به خانه‌هایمان هدیه می‌کرد، خانه که فضایی کیفی و محل آرامش بود به سرپناه که مکانی کمی و محل آسایش است تقلیل یافت و برخلاف خانه که در آن مسئله اصلی کیفیات است در سرپناه کمیات مسئله اصلی است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
❤️ فلسطین دوباره شکوفه خواهد زد 😍 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 حیاط جایی برای عشق 🔸 طبیعتی که در حیاط خانه تجلی پیدا می‌کند، برای فرد مسلمان سرآغاز سیر انفسی و رسیدن به معانی الهی است. او باور دارد که زمین و آسمان و هر آنچه در آن است زنده‌اند و در کار عبادت پروردگار هستند، در واقع حیاط مرکزی در این بحث، نقش کلیدی دارد. حیاط خانه به عنوان مرکز قدسی تقسیم‌کننده فضاهای اطراف خویش است. 🔸 این ویژگی خانه سنتی حیاط، حیاط را درمرتبه‌ای بالاتر از مفهوم فضای باز قرار می‌دهد. 🔸 حیاط، فضایی تهی است که عرصه را برای به تصویر کشیدن خاطره‌ها و قوام گرفتن ارتباط فضای درون و برون فراهم می‌آورد. حیاط‌ها عرصه تاخت و تاز و احساس‌اند. 🔸 حیاط تهی‌ای است در دل خانه که از حضور پر می‌شود. حیاط آب و درخت، زمین، آسمان، باد و باران، پرنده و آسمان و...هر آنچه که در هستی است، فراگرد خود می‌آورد. 🔸 امام صادق(علیه السلام) از امیرالمومنین علی(علیه السلام) نقل می‌کند: خانه داری شرافتی است و شرافت آن به داشتن حیاط بزرگ و همراهان صالح و نیکو است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari