eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
7.9هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
109 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن 👤 بذرپاش درباره افزایش قیمت تمام شده قیمت نهضت ملی مسکن اظهار داشت: 🔸 با روش‌های دیگری در حال حل مشکل افزایش قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن هستیم، تا آورده مردم کاهش پیدا کند. نرخ سود تسهیلات ٢٣ درصد بود که با تاکید رییس جمهور تلاش‌هایی برای کاهش سود تسهیلات مسکن شکل گرفته است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 تکمیل مسکن مهر بدون پرداخت مازاد 🔸 مردم و متقاضیان هزینه این واحدهای مسکن مهر را ١٢ سال پیش پرداخت کرده‌اند اما در تحویل این واحدها هیچ افزایش قیمتی برای مردم اعمال نخواهد شد و دولت با منابع خود از سازندگان حمایت می‌کند و قیمت‌ها در زمان تحویل برای مردم افزایش پیدا نخواهد کرد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 شهردار تهران: امسال ۲ برابر پارسال افتتاح مترو خواهیم داشت 🔸 مهم‌ترین کاری که در شهرداری انجام دادیم «تغییر رویکرد» مدیریت شهری است. رویکرد پیشین، گران‌کردن شهر بود؛ حالا برداشتن بار از دوش شهروندان. 🔸 بهار امسال احداث خط ۱۰ مترو آغاز و ۲۰ کیلومتر مترو افتتاح می‌شود که ۱۳ ایستگاه مترو معادل دو برابر سال قبل به بهره‌برداری خواهد رسید. 🔸 خط ۸، ۹ و ۱۱ هم به گونه‌ای طراحی می‌شود که دوبانده باشد و در زیر زمین و روی زمین پیش‌بینی شده. 🔸 هدف‌گذاری امسال احداث ۲۰۰۰ هکتار فضای سبز جدید آن‌ هم با درختان مُثمر است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 بادگیر 🔸 تحقیقات انجام گرفته در مورد سابقه تاریخی بادگیر در جهان آن را به طور قطع به قبل از میلاد مسیح می رساند، اما اینکه چه کسانی برای اولین بار آن را ابداع کرده‌اند کمی دشوار است. 🔸 با توجه به اینکه تصاویر پاپیروس‌های مصری متعلق به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است لذا چنانچه به کنکاش‌های مسودا در تپه چخماق رجوع شود پیشینه ساخت بادگیر در ایران به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. 🔸 این مهم می‌تواند دلیلی بر مدعی بودن ایرانیان برای ابداع بادگیر در جهان نیز باشد چرا که چنین سابقه‌ای برای استفاده از بادگیر در هیچ کجای خاورمیانه وجود ندارد، اما در مورد استفاده ایرانیان از بادگیر قبل از اعراب به طور حتم می‌توان بر این نکته تاکید کرد و دو دلیل نیز بر این ادعا کافی است اول اینکه در اشعار کهن عربی از واژه بادهنج، بادآهنج، باذهنج استفاده شده که این واژه‌ها فارسی است. 🔸 اگرچه متون عربی مورد بررسی قبل از قرن پنجم ه.ق به بعد می‌باشند، اما می‌توان گفت که با توجه به کاربرد واژه فارسی برای این سازه، نحوه ساخت آن نیز از ایران به آن سوی آب‌های خلیج فارس رسیده است کما اینکه امروزه نیز به آنها باجیر گفته می‌شود که مخفف بادگیر است. 🔸 دوم اینکه بادگیرهای امارات در منطقه بستک قرار دارند چه منطقه ایرانی‌نشین امارات بوده اولین ساکنان آن ایرانی‌ها بودند با توجه به مطالب گفته شده میتوان خاطرنشان کرد که ایرانیان در زمینه طراحی بادگیر نیز همچون ابداعاتی دیگر در حوزه معماری منبع الهام سایر کشورها بوده‌اند. 🔸 همچنین در سفرنامه‌ها به وجود بادگیر در شهرهایی اشاره شده است که امروزه اثری از بادگیر در آنها نیست؛ از جمله می‌توان به شیراز، لار، بندرعباس و آبادی نزدیک بوشهر اشاره کرد‌. 🔸 چنانچه توضیحات مکتوب در متون در مورد بادگیرهای این شهرها در سفرنامه‌ها نبود شاهدی بر وجود بادگیر در این مناطق وجود نداشت. بسیاری از محققان شیراز و بوشهر را فاقد بادگیر معرفی می‌کردند. 🔸 سفرنامه های مانند سفرنامه ناصر خسرو و مارکوپولو متعلق به قرن پنجم ه.ق و هفتم ه.ق که از کهن‌ترین سفرنامه‌های سیاحان است بر وجود بادگیر در آن قرن‌ها در ایران دلالت دارد. 🔸 از سفرنامه‌های سیاحان قرن ١٧ میلادی که در آنها توصیفی از بادگیرهای ایران ارائه شده است می توان به تونات، شاردن، تاورنیه، جان فرایر اشاره کرد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 سفر به ممنوعه‌ترین کشور دنیا 🔸 تصورات یه توریست قبل و بعد از سفر به ایران 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 ایده‌های سطحی عامل بحران هویتی 🔸 بررسی آرای گوناگون که در باب بحران هویت معماری ارائه شده در مجموع حکایت از نوعی جزئی‌نگری درباره اصل مفهوم هویت دارد. هر یک از نظریه‌پردازان رکن اصلی را در یکی از عناصر، اقلیم، جغرافیا، تاریخ، نژاد، فرهنگ، دین باوری و...سراغ گرفته‌اند. 🔸 می‌توان عناصر اصلی هویت‌ساز یعنی وجود و ماهیت را در آثار هنری و معماری متناظر معنا و مفهوم یا «ایده‌ی اثر هنری» و صورت و ماده آن یا کالبد اثر هنری دانست پس هویت یک اثر هنری و معماری متضمن سنجش ارزیابی مجموعه عناصر ذیل است: ➖ ارزیابی عمر و جامعیت ایده هنرمند و نسبت آن با ایده کلی(خداوند و مقام انسان کامل) ➖ ارزیابی استعداد و توان هنرمند در تجلی دادن ایده‌های خود بر خلق اثر هنری به صورت بجا و شایسته ➖ ارزیابی کیفیت اجتهاد هنرمند نسبت به در نظر گرفتن مجموع شرایط زمانی و مکانی در خلق اثر. 🔺 بحران هویت یا ناشی از ایده‌های سطحی و انحرافی هنرمندان و معماران است و یا ناشی از عدم توجه آنها به مجموعه شرایط زمانی و مکانی خلق اثر هنری است و یا نهایتاً ناشی از خلق آن معماری توسط افرادی است که توان و استعداد لازم برای آفرینش آثار اصیل و ارزشمند را ندارند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 نگاهی اجمالی به پروژه "توالت توکیو" 🔸 معمار ژاپنی"سو فوجی موتو"به توالت‌های عمومی به عنوان منابع آب در شهر نگاه می‌کند، فرصتی برای شکل گیری یک اجتماع کوچک از کودک تا کهنسال، نه فقط برای قضای حاجت، که برای شستن دست‌ها، نوشیدن آب، کنار هم بودن و گِرد هم بودن... 🔸 چند نکاتی درمورد این رویکرد معمار ژاپنی: ➖ این امر در کمتر کشوری رخ می‌دهد. که آب تصفیه شده رایگان برای عموم در دسترس باشد، غنیمت و نعمتی که در کشور ما به عنوان امکان بدیهی پذیرفته شده است. ➖ کانسپت ایجاد تعامل در این فضا نشان دهنده گذر از فردگرایی، تنهایی، پاشیدن تعاملات و رسیدن مجدد به اهمیت و ضرورت ارتباط انسان‌ها با یکدیگر به عنوان موجودی اجتماعی و استفاده از هر روزنه امیدی برای شکل‌گیری ارتباط و تعامل حتی در «توالت» ➖ رونمایی معمار از پروژه خود: "توالت" عمومی، کاربری‌ای که از دید معماران معاصر کشورمان پروژه محسوب نمی‌شود...! نه از لحاظ ابعاد و وسعت نه اهمیت کاربری برای وقت گذاشتن و خلق طراحی، نه بستری برای شهرت، نه آورده مالی و...اما آنچه در این پروژه مهم است پذیرفتن و دفاع از انسان و افتخار به آن است. ➖ تفاوت نگاه به انسان: ضعف انسان شناسی موجود در عملکرد معماران معاصر ما با وجود منبع غنی و کامل انسان شناسی اسلامی با دو ساحت روح و جسم و در مقابل تفکر و دیدگاه این معمار نسبت انسان و نیازهایش هویداست. 🔸 نتیجه شکل دادن ذائقه و سلیقه غلط در مردم و متقابلا مطالبه اشتباه در بیشتر ابعاد و فقدان طلب احترام به انسان همین شهر هایی می‌شود که معماران و شهرسازان پروژه در دست ساختند و به هر چیزی شبیه به جزء "محل تعالی و زندگی انسان" 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 اعلام شرایط دریافت وام ودیعه مسکن 🔺تسهیلات ودیعه مسکن از ۴۰میلیون تومان تا ۱۰۰میلیون تومان در شهرهای مختلف پرداخت می‌شود. 🔸 متقاضی باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا ثبت‌شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری از تاریخ یکم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ به بعد باشد. 🔸 اطلاعات سکونت و مالکیت متقاضی باید در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد. 🔸 فرد متقاضی و همسرش نباید مسکنی به نامشان باشد. 🔸 متاهل‌بودن از دیگر شرایط برای دریافت تسهیلات است. در صورت مجردبودن متقاضی، شرط سنی ۴۵ سال برای مردان و شرط سنی ۳۵ سال برای زنان در نظر گرفته شده است./ایسنا 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 شهر به مثابه موجود زنده 🔸 شهر به عنوان موجودی زنده، ساخته نمی‌شود، بلكه پديد می‌آيد. شهر را نمی‌توان به صورت دستور‌ی و به دور از تفكرات عمـوم جامعه "ساخت"؛ از آنجا كه شهر، محصول عمل ارادی ساكنين آن و برخاسته از جامعه و فرهنگ است، به غير از كالبد، عوامل كيفی را به‌صورت بالقوه درون خود حمل می‌كند. عواملی كه شناخت آن برای انسان ارزشمند است. 🔸 در اين نگاه، شهر فرای كالبد، روحی را درون خود در جريان دارد (حامل معناست) كه حاصل تعاملات اجتماعی و حيات مدنی در فيزيك شهر است و می‌توان آن را "هويت شهر" ناميد. لذا مقوله هويت در شهر از طريق تجربه زندگی و تعامل انسان با شهر (تاريخ بـا جغرافيا) اسـت كـه معنی پيدا می‌كند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 شهرهای عصر مدرن فاقد شخصیت و هویت شهری 🔸 از نگاه"والتر بور"، شباهت زياد شهرهای مدرن به يكديگر، تهديدی جدی برای فضاهای شهری است، از نظر وی مهم‌ترين وجه اشتراک شـهرهای كهـن، منحصر به فرد بودن آنها است(مولوی، ١٣٧۶: ٣٠). در همين زمينه منتقدی چون مامفورد، نوسازی شهری عصر مـدرن را بـه لحاظ فضایی، كالبدی، اجتماعی، فاقد شخصيت دانسته و مسئله اصلی شهرسازی مدرن را مسئله هويت شهری تلقی نموده است. وی می‌گوید شهرها در گذشته واجد وحدت بصری بودند و با فرم‌هایی كه به تدريج پيچيدگی بيشتری می‌يافتند، شـيرازه زنـدگی اجتماعی جوامع را به وجود می‌آوردند. ولی در شهرسازی معاصر، نظم خشک و مقيدی جای تنوع اجتماعی گذشته را گرفته است. شهرها زمانی از خود شخصيت و موجودیتی داشته‌اند. 🔸 ليكن امروزه اين شخصيت و موجوديت از ميان رفته است و همه آنهـا بـه توده‌های مشابه يكنواختی بدل گشته‌اند (دانشپور، ١٣٨٣: ۶٣). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 تولید مسکن می‌تواند زمینه کاهش تورم را فراهم کند. 🔸 در شرایطی که سال جدید سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شده است بایستی به نقش اساسی مسکن در تحقق این شعار توجه ویژه شود؛ زیرا هم اکنون مسکن بیشترین سهم در تورم کشور را دارد، به نحوی که در برخی مناطق شهری، سهم مسکن از سبد هزینه‌های خانوار حتی تا ۷۰ درصد را شامل می‌شود. 🔸 تولید مسکن از معدود راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر افزایش تولید و به تبعش رشد اقتصادی، هم‌زمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند، البته به یک شرط مهم که آن هم عرضه گسترده زمین است تا بتوان علاوه بر رساندن سهم هزینه زمین به عدد صفر، زمینه مردمی سازی را نیز میسر کرد. 🔸 هم اکنون در کلان‌شهرها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است که عرضه گسترده زمین به مردم، می تواند این هزینه را حذف کند. ✍️ محمد منان رییسی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 موضوع هنر آیزنمن، شک سیستماتیک است... 👤 آیزنمن: دیکانستراکشن هیچ ربطی به سبک ندارد بلکه به ایدئولوژی مربوط می‌شود؛ عیب پسامدرنیسم این است که با ایدئولوژی مخالف است، دوست دارم نشان دهم که نمایش فیلیپ جانسون اساساً نمایشی ایدئولوژیک است فکر می‌کنم آن نمایش می‌خواهد نشان دهد که بعضی از مردم سبک‌گرا هستند و برخی دیگر ایدئولوگ. به گمان من در درون هر چیزی نوعی ایدئولوژی نهفته است. 🔸 ممکن است بسیاری از مردم دوست نداشته باشند با چنین چیزی روبه‌رو شوند. 🔸 در حقیقت اگر شالوده زیبایی‌شناسی فرا نوگرا بر کثرت‌گرایی باشد شالوده زیبایی‌شناسی دیکانستراکشن بر شک‌گرایی و حتی پوچ‌گرایی است. به تعبیر جنکز ما چگونه تمایز بین ساختمان دیکانستراکشنیستی خوب و بد را تمیز می‌دهیم؟ شکاک دائمی می‌تواند پاسخ دهد که هیچ کانستراکشنیستی نمی‌تواند بی‌عیب باشد...بنابراین هیچ پاسخ روشنی به این پرسش وجود ندارد. ...اگر کاری به معنی خوب وجود نداشته باشد، هرکار، کاری که «بد نیست» تلقی می‌شود. 🔸 موضوع هنر آیزنمن، شک سیستماتیک است...برای بسیاری از کارهای او دلیل معناشناختی وجود ندارد و به نظر می‌رسد صرفاً تصمیمی زیبایی‌شناختی است که در هماهنگ کردن رنگ‌ها و فرم‌های این نما موثر است. 🔸 از دیدگاه انسان در خیابان، فروپاشی‌ها و بی ثباتی‌ها کاملا آشکارند... اما آیا این فضا همین جذابیت و زیبایی را برای مردمی که قصد زندگی در آن فضا را دارند ایجاد می‌کند؟ 🔸 اینجاست که جنکز لذت سامان‌شکنی را لذت ناشی از فقدان می‌نامد و آیزنمن را یک پوچ‌گرای مثبت می‌داند. 🔸 جنکز در گفتگوی خود با آیزنمن می‌گوید: «بگذار لحظه‌ای به جنبه‌ی منفی دیکانستراکشن، یعنی نیهیلیسم برگردیم. چون اینطور به نظر می‌رسد که تاکید روی از خودبیگانگی و همچنین مرکززدایی و کلاسیسیسم یا ضد خاطره و یا ضد شیء بودن است. اینها جهان‌شمول کردن مفهوم انسان پوچ است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 هانس هولاین 🔸 روش من در اکتشاف طرح بستگی به هر پروژه و بستر و موقعیت خاص آن دارد. من هیچ وقت نخواستم از آن معمارانی باشم که ساختمان‌شان را بدون توجه به بستر آن در هر نقطه از جهان بر زمین می‌اندازند. بلکه همیشه خواستم که وضعیت هر طرح را و رابطه آن با بستر و تاریخ و فرهنگ مردم را درک کنم. 📚 منتشر شده در وب سایت (archdaily) 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 بحران هویتی 🔸 بورهان غلیون اندیشمند سوری بیان می‌کند: بحران هویتی کـه در دنیـا بـا آن روبه‌رو هستیم بـه دلیل از دسـت دادن نشانه‌های هویت توده‌های مردمی اسـت کـه فرهنگ‌های ایشان قادر بـه حفظ خود در عرصه‌هـای رقابـت جهانی در برابـر رسانه‌های بـزرگ که فارغ از مرزهای جغرافیایی حضور خود را بـه کشورها تحمیل می‌کنند، نیسـتند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 گوهری به‌نام هویت 🔸هويت گوهری است كه من با آن منم و زنده‌ام. 🔸 اين گوهر را چه فرد و چه جامعه در يک بستر تاريخی و فرهنگی به دست آورده‌اند. 🔺 حال در حوزه معماری و شهرسازی میبینیم که چگونه برخی از معماریان این گوهر ناب را نادیده می‌گیرند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 پنج گیاه مقاوم به نور کم 🔸 اگر خانه شما آفتاب مستقیم نمی‌گیرد و دوست دارید گل در خانه داشته باشید، این پنج گل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 خروج از بحران هویت در هنر 🔸 درباره هویت در معماری و شهرسازی دو عامل مورد بررسی قرار می‌گیرد: ➖ وجه کالبدی، صوری، مادی ➖ جنبه محتوایی، باطنی و ارزشی 🔺 البته این تفکیک تمایزی ذهنی است و هویت دارای ساختار پیوسته و واحد می‌باشد. 🔸 در خصوص بحران هویت نیز دو محور سامان‌مند بودن هویت و هدفمندی آن مورد بررسی است هویت سامان‌مند در معماری نیز ما را به جهان به هماهنگی کالبد و محتوا بر اساس هدفمندی واحد رهنمون می‌سازد متقابلاً بحران هویت در معماری را در ناسازگاری ابعاد صوری با لایه‌های محتوایی در فضای فاقد هدفمندی و گسست ارکان مبنایی هویت می توان سراغ گرفت. 🔸 در نگاهی بنیادی به مسئله بحران هویت تیتوس بورکهارت تحلیل تطبیقی میان وجود بحران در دو تمدن مسیحی و اسلامی پرداخته است وی در باب هنر بر این باور است که هنر مسیحی با از دست‌ دادن اصول معنوی خود منهدم گردید و هنر اسلامی ضعف خود را از وجوه کالبدی و بیرونی آغاز نمود. مسیحیت عوامل بحران‌ساز را در ناهماهنگی‌های درونی خود داشت ولی تمدن اسلامی با تهاجمی بیرونی مواجه گردید که به تدریج در حوزه‌های درونی آن موثر واقع شد و پیوستگی مبانی اندیشه و هنجارهای معنوی در ساختار آن به سستی گرایید. 🔸 فرایند خروج از بحران نیز دو رهیافت بالا به پایین و پایین به بالا را شامل می‌گردد حرکت اصلاحی از بالا به پایین به بازسازی هویت هدفمند و آرمانی باز می‌گردد. در این مسیر، هنجارها و باورهای اصیل دینی در پیوند با عالم قدس نشانه‌گیری می‌شود. حرکت اصلاحی از پایین به بالا، بازسازی ساختاری و وجوه کالبدی را با استفاده از تجربیات گذشته و ارزیابی نیازهای حاضر پیش رو دارد. این راه به صورتی همگام پیمودنی است تا تناسب و اعتدال لازم در سیر استکمالی حاصل آید. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari