🔶 توصیهای مهم به وزارت راه و شهرسازی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 معیار انتخاب مسکن
🔸 در انتخاب مسکن باید به بندگی خدا توجه کرد.
☀️ حضرت ابراهیم هنگامی که همسر و فرزندش را به مکه آوردند، فرمودند:
☀️ «رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی بِوادٍ غَیْرِ ذی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِیُقیمُوا الصَّلاة»؛
☀️ پروردگارا من ذریه خود را در منطقه بی آب و گیاه مسکن دادم تا نماز را بپا دارند.
📚 ابراهیم: ۳۷.
🔸 امروزه بسیاری از مردم در انتخاب مسکن به دنبال این هستند که در محله و منطقهای خانهای تهیه کنند که در آینده نرخش چند برابر شود و متأسفانه به تأثیرات محل بر مسائل معنوی و تربیتی فرزندان خود کمتر توجه دارند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 اباحهگرایی در معماری
🔸 هارولد لاسکی در مقدمه کتاب «ظهور ليبرال اروپایی» گفته است:
«طی چهار قرن گذشته تفکر ليبرال آموزه برجسته تمدن غرب بوده است»
🔸 اصالت اباحه يعنی هيچ واجب و حرامی وجود ندارد، هيچ قاعده، هندسه خاص، هيچ نظم و استانداردی حاکم نيست بلکه فرم آزاد، پلان آزاد و اباحهگری در تمامی قواعد معماری حاکم میشود. وقتی همه چيز مباح است و همه چيز طبق خواستهها و تمايلات شخصی است، ديگر سخن دين، جايگاهی نخواهد داشت.
🔸 از ديد هابز، انسان آزاد کسی است که اگر ميل به انجام کاری داشته و قدرت و ذکاوت انجام آن را داشته باشد با مانعی روبرو نشود (آربلاستر، ۱۳۷۷: ۸۴). چنانچه سندل نيز در اين باب میگويد: «شخص، تنها در صورتی آزادی سياسی ندارد که علی رغم داشتن توانايی و قدرت لازم، ديگران او را از رسيدن به هدفش باز دارند» (ساندل، ۱۳۷۴: ۲۶). در بيانی ديگر اين آزادی به اصالت اباحهگری معنی میشود.
🔸 انسان، آزاد آفريده شده و اختيار، يک موهبت الهی است، چنانچه استاد مطهری نيز میگويند: «...موجودات زنده برای رشد و تکامل به سه چيز احتياج دارند:
تربيت، امنيت و آزادی» (شهيد مطهری، ۱۳۸۹: ۲۶۱ - ۲۵۹). و نيز در قسمتی ديگر میگويد: «آزادی براي انسان کمال است؛ اما «کمال وسيلهای» و نه «کمال هدفی» (همان: ۳۴۹ - ۳۴۵).
🔸 اين تفکر و جهانبينی به صورتهای مختلفی وارد معماری میشود. گاه اين انديشه با يک مانيفست به طور کاملا مستقيم و گاه به شکل غير مستقيم نمودار میگردد. اما آنچه مهم است، جاگيری اين فرهنگ در انديشه مصرف کننده است؛ که در معماری، اين انديشه در کالبد نمودار می شود و ناخواسته در تفکرات تک تک افرادی که حتی يک بار از اين بنا استفاده میکنند وارد میشود.
🔸 «ليبرالیسم، ميل به آزادی مطلق دارد. البته هرگز نمیتوان به مطلق بودن آزادی فتوا داد، چرا كه آزادی مطلق، خودستيز است و به نفی خود میانجامد»
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 معماری سبز
🔸مسکن مکانی است که میبایست آرامش را به ما هدیه دهد. زمان بسیار زیادی از هر فرد در منزلش سپری میشود، نباید این زمان نادیده گرفته شود. گیاه نعمتی است که میتواند قسمتی از این آرامش را در منزل ایجاد نماید.
🔸 وجود گیاه در یک خانه علاوه بر زیبایی فواید زیر را نیز دارد:
➖ کاهش استرس
➖ تلطیف کردن هوا
➖ پایین آوردن و متعادل کردن فشار خون و تنظیم ضربان قلب
➖ تقویت چشم
➖ پاک کردن هوای اتاق
➖ کمک برای افزایش تمرکز (به همین دلیل توصیه میشود در محیطهای آموزشی و اداری بیشتر از گیاهان استفاده کنید)
➖ ایجاد نشاط و شادمانی
➖ رسیدگی به گیاهان بخشی از ایام فراغت صاحبخانه را به خوبی پر میکند.
➖ بخشی از میوه و سبزی خانه را تامین میکند(طبق توصیه ائمه (علیهالسلام) و موضوع مقاومت اقتصادی، سعی شود از گیاهان و درختان خوراکی و مثمر استفاده شود)
☀️ همچنین رسول اکرم (صلیالله علیه و آله) میفرمایند:
🌻 «نگريستن به سبزه، بر بينايى مىافزايد.»(مسند الشهاب ، ج 1 ، ص 193)
🔸 در طراحی فضای مسکونی باید به فضاهایی برای پرورش گیاهان دقت نمود. اگر خانه دارای حیاط باشد که باید بخشی از آن را برای باغچه اختصاص داد و همچنین استفاده از روفگاردن(roof garden) در پشت بام و تعبیه فضاهای ایمن در بخش راهپله که موجب زیبایی این مسیر شود.
🔸 همچنین در داخل منزل به غیر از فضای لبه پنجره که عموما برای گذاشتن گلدان استفاده میشود میتوان فضاهای خاص برای گل و پرورش گیاه در نظر گرفت. یکی از فضاهایی که برای پرورش گیاه مناسب است بالکن خانه میباشد که برای این منظور باید بالکن به اندازه کافی بزرگ و خوب طراحی شده باشد. فضای بالکن برخلاف شکل امروزی میتواند تعامل بیشتری با بخش پذیرائی و داخلی خانه داشته باشد که افزایش ارتباط فضایی بیرون و داخل باعت خلق فضایی دلچسبتر میشود.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 شهرسازی انسانی (اسلامی)
🔸 تقسیمبندی شهرها و ملاک اینکه یک شهر، شهر نامگذاری شود یا روستا یا قریه در جهان امروزی میزان توسعه اقتصادی و البته جمعیت و از این قبیل موارد است. تقسیمبندی که بر اساس ملاکهای کاملا مادی و دنیایی میباشد. که قطعا بخشی از این ملاکها درست است اما نمیتوان همه چیز را در این ملاکها خلاصه کرد.
🌻قرآنکریم نظر دیگری دارد؛
🔸 ملاک نامگذاری و ردهبندی شهرها در قرآن، نه توسعه اقتصادی، کالبد فیزیکی یا جمعیت آن، بلکه توسعه انسانی است. انسانهای توسعه یافته که در تعبیر قرآن، صالحان هستند در هر شهری یا کورهدهی زندگی کنند شهری هستند و مدنی؛ انسان توسعه نایافته که در تعبیر قرآن همان ظالمان و ناصالحان هستند، اگر در کلان شهر هم زندگی کنند روستاییاند و قُرَوی (رهبری، 1387، ص335)
🔸 این معنا را میتوان دریافت کرد که توسعه شهری باید در کنار کالبد و اقتصاد، انسانیت محور بوده و این موضوع را پیش بگیرد وگرنه میشود شهرهایی که انسان را به عنوان یک ربات که صبح سرکار می رود و شب به خانه برمیگردد و برای عیش و نوش هم یک فضایی دارد تبدیل خواهد شد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 تاثیرات محیط بر طبایع انسان
🔸 ابنسینا معتقد است که روح دارای مزاج خاصی است که بر اساس اختلافی که در آن حادث میشود متغیر میشود و حامل قوای مختلف میگردد. او این روح را از قلب میداند و از این رو اولین عضوی که که روح به آن تعلق میگیرد قلب است و از طریق قلب سایر اعضا تدبیر میشود. (زارع، ۱۳۸۸: ۶۰).
🔸 به عقیده او تغییر حالت روح و نفس با تغییر حالات جسمانی نسبت دارد. شیخ بر آن است که احوال نفسانی تاثیر مستقیم بر بدن دارد.
🔸 وی ارتباط حواس ظاهر را با اشیاء در شکلگیری برخی تصورات و عادات دخیل میدانست. وی به نقل از جالینسون در تاثیر جسم بر نفس چنین مینویسد:
«گرم مزاجی مغز(غلبه مزاجی)، در هم شدن عقل و پراکندهگویی (هذیان) را به بار میآورد که این حالت سبک سری و شتاب در تدبیر و ناپایداری در تصمیم را به دنبال دارد. سرد مزاجی مغز، کند فهمی و کم جنبی را به وجود میآورد و این حالت دیر فهمی و بی فکری و تنبلی را به بار میآورد.»
🔸 بر همین اساس باید در طراحی محیط مصنوع خیلی دقت به خرج داد زیرا هم جسم و هم روح انسان را تحت تاثیر قرار میدهد. در استفاده از فرم و رنگ ها و عناصر معماری باید توجه ویژه کرد و همچنین شناخت دقیقی از استفاده کننده محیط ساخته شده داشته باشند، طبع و روانشناسی شخصیت اون را درست تشخیص دهند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari