eitaa logo
افق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
259 ویدیو
50 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
30.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نظریه تکامل داروین - پادشاه عریانی که کسی جرأت ندارد عریان بودن آن را اعلام کند 💢 نشر این مطلب به معنای تأیید صددرصدی محتوای آن نیست. ✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق) 🆔 @masaf_ofogh
باب الحوائج بودن امام موسی کاظم در کلام عالم مالکی مذهب ✍ ابن صباغ مالکی، در خصوص شهرت امام موسی کاظم علیه السلام در عراق که عده زیادی از آنها غیر شیعیان بوده‌اند می‌نویسد: 🔺 و او (موسی بن جعفر عليهما السلام) نزد اهالی عراق به باب حوائج الی الله معروف است چرا که در بر آورده شدن حاجات مسلمانان و رسيدن به مطلوب آنان و بر آورده شدن نيازمندی آنان و رسيدن به مقاصد آنان نتيجه حاصل می‌شد. 📚 ابن صباغ المالکي، الفصول المهمة ج۲ ص۹۳۲ ✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🆔 @masaf_ofogh
چرا امام موسی کاظم علیه السلام ملقب به "کاظم" بودند؟ 🔺 خداوند در قرآن به ویژگی کنترل خشم اشاره می‌کند که "والْکاظِمينَ الْغَيْظَ" و در روایات ما از این ویژگی به کرات تجلیل شده است. 🔸از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است که امت اسلامی در کل نسبت به گذشتگان کنترل کمتری بر غضب خود دارد. 💠 انَّ هؤُلَاءِ فِی أُمَّتِی قَلِیلٌ إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللَّهُ وَ قَدْ کَانُوا کَثِیراً فِی الْأُمَمِ الَّتِی مَضَتْ 📚 الشیخ الطبرسي، مجمع البیان ج۲ ص۳۹۳ 🔺 امام موسی کاظم علیه السلام به قدری در اتفاقات مختلف کظم غیظ می‌کردند که به این صفت ملقب شدند و اینگونه الگوی کنترل کنندگان خشم شدند. ✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🆔 @masaf_ofogh
اعترافی بزرگ از ذهبی در خصوص امام موسی کاظم علیه السلام 🔻 با این که اهل سنت عموما بر خلافت خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس تأکید دارند اما ذهبی از استوانه‌های علمی اهل‌سنت زمانی که به نام مبارک امام موسی کاظم علیه السلام می‌رسد می‌گوید: 🔸وكان ولده موسى كبير القدر جيد العلم اولى بالخلافة من هارون 🔸(امام) موسی (کاظم علیه السلام) دارای منزلتی رفیع، عالِم و شایسته تر از هارون برای خلافت بود. 📚 الذهبي،سیر اعلام النبلاء ج۱۳ ص۱۲۰ 🔸 وچقدر مظلومیت در امامی وجود دارد که بجای حاکم، محکومِ زندانِ امثال هارون بوده است. ✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🆔 @masaf_ofogh
✍‍ حقیقتی انکار نشدنی در خصوص حضرت علیه السلام 🔺 در خصوص حضرت ابوطالب، پدر بزرگوار امیرالمؤمنین علیهما السلام در بین مسلمین اختلاف نظری اساسی وجود دارد. 🔸 شیعیان همگی اجماع دارند که ایشان نه تنها مسلمان بلکه یک مؤمن واقعی بوده که جایگاه ویژه‌ای نزد پیامبر و اهل بیت علیهم السلام داشته است. در مقابل، اهل سنت بخصوص عوام آنها قائل به عدم اسلام و ایمان او هستند. 🔸در این میان ادله اهل سنت توسط شیعیان نقد شده. نقدها عموما بر اساس برخی عبارات علمای اهل سنت و روایات متعدد حتی از منابع آنها بوده که به نگارش چند کتاب در این زمینه انجامیده است. 💢 (برخی از این عبارات و کتب قبلا توسط واحد افق مؤسسه مصاف مطرح شده) 🔻اما یکی از سؤالات تاریخی که پاسخ واضحی در روایات و گزارش‌های شیعه برای آن وجود داشته و مرتبط با موضوع ایمان حضرت ابوطالب است را میتوان اینگونه مطرح کرد: ▫️چه کسی خطبه عقد حضرت خدیجه و پیامبر صلی الله علیه و آله را خوانده است؟ 🔸این سؤال مهم تاریخی یکی از راه‌های پی بردن به ایمان و جایگاه حضرت ابوطالب است چرا که ایشان بود که هم خطبه محرمیت را جاری کرد و هم در آن خطبه، خطابه‌ای جانانه در خصوص جایگاه پیامبر، مکه و سایر موضوعات داشت. 🔸عبارات علیه السلام کاملا گواه بر شناخت او نسبت به پیامبر و معرفتش به حقایق هستی است. ✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🆔 @masaf_ofogh
دیدگاه امام صادق علیه السلام در خصوص اتهام کفر به حضرت علیه السلام 💠 الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَکْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِیِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ: قِیلَ لَهُ إِنَّهُمْ یَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَا طَالِبٍ کَانَ کَافِراً فَقَالَ کَذَبُوا کَیْفَ یَکُونُ کَافِراً وَ هُوَ یَقُول‏: أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّداً/نَبِیّاً کَمُوسَى خُطَّ فِی أَوَّلِ الْکُتُب‏ 📚 الکلینی، الکافی، ج۲ ص۴۶۲ 🔺 اسحاق بن جعفر می‌گوید به امام صادق علیه السلام گفته شد که آنان (مخالفین) گمان می‌کنند که ابوطالب کافر بوده است. 🔅 امام صادق علیه السلام فرمودند: دروغ می‌گویند. چگونه ابوطالب کافر باشد در حالی که می‌گوید: «مگر نمی‌دانند که ما محمد را مانند موسى پیغمبرى یافته ‌ایم که در کتب نخست و سلف نامش نوشته است؟» ✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🆔 @masaf_ofogh
افق
✍‍ فلسفه مهدویت و ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیست؟ 🔺 گفتم: همان‌طور که روح انسان به صورت فردی به رسمیت شناخته شده است، روح جوامع و در صدر آن بشریت نیز روحی دارد که محل آزمون و ابتلای خداوند قرار دارد و همان‌طور که در خصوص فلسفه خلقت روح فردی انسان‌ها صحبت کردیم، که انسان خواست چیزی فراتر از فرشتگان باشد و لازمه آن این بود که اختیار داشته باشد، روح جمعی بشریت نیز تنها در صورتی می‌توانست خلیفه خداوند در زمین شود که امکان عصیان داشته باشد و ظهور امام مهدی (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) و به عبارت کلی منجی تمام ادیان در حقیقت تحقق اراده خداوند در زمین توسط انسان‌ها به صورت اختیاری است. 🔸 همین تحقق اراده خداوند به صورت تشریعی و به خواست بشریت بوده که تمام تاریخ را معطل خود گذاشته است، وگرنه در عرصه موجودات مجبور که اراده خداوند طوعاً یا کرهاً محقق می‌شود. به همین دلیل است که انتظار، حرکتی پویا و فاعلانه است نه صبری منفعلانه و به همین دلیل است که جامعه‌ای که قصد می‌کند مهدویت را در زمین تحقق بخشد مورد امتحان و ابتلا قرار می‌گیرد. کسانی که منفعلانه در انتظار ظهور حضرت ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) ایستاده‌اند و کاری نمی‌کنند، این جنبه اختیاری و تشریعی که جانمایه فلسفه مهدویت است را درک نکرده‌اند. 🔸حال این سوال مطرح می‌شود که آمدیم و هیچگاه بشریت خود به اختیار خود چنین اراده‌ای را تحقق نبخشید و در مقابل هر کار خیری که توسط بشریت انجام شده، هزاران عصیان و فساد و فجایع به دست انسانها انجام شده که برآیند آن ممکن است در خلاف جهت ظهور باشد. پاسخ این است که قهرمان این داستان جبهه خیر است و جبهه باطل صفرهایی هستند که با هم جمع می‌شوند و همچون کف روی آب ظهور و بروزی دارند که هیچ ماندگاری ندارد و وقتی کنار می‌روند اصل حرکت حق که از حضرت آدم (علیه‌السلام) تا ظهور صاحب‌الزمان (علیه‌السلام) همواره حرکتی رو به پیشرفت داشته جلوه‌گر خواهد شد. ✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🆔 @masaf_ofogh