eitaa logo
افق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
258 ویدیو
50 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت ششم: فاصله ادبیات رایج آموزش دین، با ادبیات قرآن 🔰تا کنون گفتیم که ادبیات قرآن ادبیاتی «کارکردگرایانه» است. اما متأسفانه امروز در ادبیات رایج آموزش دین کمتر چنین نگاهی به دین وجود دارد. دین در آموزش های کنونی، معمولاً برنامه ای واقع بینانه و منفعت گرایانه برای انسان توصیف نشده است. آموزش های دینی ما عموماً به صورت صرفاً کلامی و اعتقادی مطرح می شود نه کارکردگرایانه. یعنی رویکرد آموزشهای دینی، عمدتاً نظری و به دنبال اثبات و اسکات خصم است؛ نه توصیف حسّی و مشهود از آثار عینی و ملموس دین برای انسان. آموزشهای معارف دینی، غالباً ناظر بر پاسخ به شبهات و سؤالات طراحی شده اند؛ نه در صدد توصیف زیبایی و حلاوت دین در زندگی. 🔸امروز دین به عنوان راهکاری برای پاسخ به نیاز و منفعت انسان یا رفع مشکلات او تبیین نمی شود. کمتر دین را مایه رشد و موفقیت مادی و روحی می دانیم. عموماً چنین تصوری نداریم که من اگر دین دار باشم، خلّاقیتم بیشتر می شود. آرامش در زندگی زناشویی خواهم داشت. اقتصاد سالم تر و زاینده تری ایجاد خواهد شد. فرزند موفق تری تربیت خواهم کرد. جامعه پویاتر و سالم تری خواهیم داشت. و ... 👈 مثلاً کتب اعتقادی به دنبال اثبات نظری توحید هستند نه فایده توحید در زندگی بشر. توحید را اثبات می کنیم اما توصیف نمی کنیم. از این سخنی به میان نمی آید که توحید چه نقشی در بهبود روابط فردی و خانوادگی و اجتماعی خواهد داشت. از تأثیر نگاه توحیدی در نظامات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و مدیریت شهری و حتی معماری و شهرسازی و غیره سخن نمی گوییم. از تأثیر توحید در بهداشت روانی و بهبود فردی یا تأثیر آن در ارتقای روابط زوجین و افزایش رضایت از زندگی و کاهش طلاق سخن نمی گوییم. 🔸در حالی که اثبات، با مغز و اندیشه انسان در ارتباط است و توصیف، با گرایش های قلبی. اثبات، صرفاً شناخت و آگاهی به شما می دهد و توصیفِ آثار، انگیزه و اراده را بر می انگیزاند. اثبات و استدلال، ذهن انسان را تسلیم می کند و بیان زیبایی و آثار، قلب انسان را همراه می کند. و چه بسیار است که انسان، تسلیم ذهنی می شود ولی اقبال قلبی نشان نمی دهد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
28.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️امام_حسن_عسکری علیه‌السلام؛ پناهگاه عالمیان 🏴شهادت جانسوز یازدهمین امام شیعیان را خدمت امام عصر و تمام شیعیان جهان تسلیت عرض می‌کنیم🏴 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
❇️نماز امام ۵ساله بر پیکر مطهر عسکری_علیه_السلام 🔸شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، چنان بازتاب گسترده‌ای در سامرا داشت، که عموم مردم پس از مطلع شدن از شهادت ایشان، به سمت منزل امام حسن عسکری علیه السلام، روانه شدند. 👈 پس از شهادت و انجام امور غسل و کفن پیکر مطهرشان، خادم حضرت ؛ «عقید» به قصد با خبر کردن جعفر بن علی از منزل خارج شد تا او را برای اقامه نماز بر پیکر امام حسن عسکری علیه السلام آگاه سازد. ولیکن پس از همراهی جعفر بن علی به بالای سر پیکر شریفشان، هنگامی که وارد خانه شدند، دیدند حسن بن علی (ع)، کفن شده در تابوت قرار گرفته است و هنگامی که خواست آماده اقامه نماز شود، کودکی گندمگون و با مو‌های مجعد جلوی او را گرفت و گفت:‌ ای عمو، من برای نماز خواندن بر پدرم سزاوارترم. جعفر در حالی که چهره‌اش عبوس و زرد شده بود پا پس نهاد و پسر بچه جلو آمده و بر او نماز خواند. 📚کمال‌الدین ۲/۴۷۵ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
❇️ سکولاریزم از منظر خداشناسی 💠 قطعاً گوشه‌ای از نزاع سکولاریزم با دین سیاسی به شناخت خدا و تعریفی که از آن حقیقت متعالی ارائه می‌دهند، باز می‌گردد. اینکه دین می‌تواند در زندگی فردی و جمعی و حتی در شئون سیاسی این عالم نظر بدهد، بستگی به این دارد که آن دین را کدام خدا فرستاده باشد! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت هفتم: فاصله ادبیات رایج آموزش دین، با ادبیات قرآن ✨ما در آموزش دین نیاز به هنر روایت گری داریم. باید دین را روایت کرد؛ نه فقط اثبات! باید از زیبایی و حلاوت دین گفت. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند.»(معانی الاخبار، ص180) 🔸مثلاً در آموزش کنونی دین، خدا را اثبات می کنند و در نهایت نتیجه می گیرند که «باید به خدا ایمان بیاورید!» در حالی که انسان پیش از آنکه به "ایمان به خدا" برسد، باید "مشتاق ایمان به خدا" بشود. لذا باید از شیرینی و زیبایی ایمان توصیف کرد. خدای متعال به مؤمنین می فرماید: «خدا ایمان را برای شما زیبا کرد و آن را در قلوب شما زینت داد.»(حجرات/7) ما نیز باید هنر روایت گری از زیبایی و شیرینی ایمان داشته باشیم و آن را در قلوب دیگران زیبا جلوه دهیم. از آرامش و امنیت و لذتی که آرامش به خدا فراهم می کند بگوییم. از لذت محبت اهلبیت(ع) روایت کنیم. 🔹یا مثلاً در کتب دینی «امامت» را اثبات می کنند؛ اما «امام» را توصیف نمی کنند! در حالی که در زیارات ائمه(علیهم‌السلام) مثل زیارت جامعه کبیره تماماً توصیف ویژگی های بی نظیر ائمه(علیهم‌السلام) را می خوانیم. در روایات نیز بیش از اینکه اثبات امام را ببینیم توصیف ویژگی های امام را می بینیم. مثلاً امام رضا(علیه السلام) در وصف امام می فرماید: «امام مانند رفیقی مورد اعتماد؛ مثل فرزندی دوست داشتنی، مثل برادری تنی، مثل مادری مهربان به فرزند کوچکش و ... است.»(اصول کافی، ج1، ص 200) ❗️آموزش کنونی(روش استدلالی)، آموزشی خشک و بی روح است. ما باید حقیت دین که بسیار گرم و با طراوت است را روایت کنیم. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ ✨ بزرگترین تمجید از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ⚠️ یکی پرسید بزرگترین تمجیدی که تا کنون از شخص پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله) شنیده‌ای چیست؟ گفتم کسانی که می‌گویند ایشان از طرف خداوند مبعوث نشده است! گفت چطور؟ گفتم چون من سعی کرده‌ام این حالت را در ذهنم مجسم کنم... 👈تصورش را بکن! قرن هفتم میلادی بود. زمانی که تازه به اصطلاح تمدن روم که سرگرمی مردمانش تماشای زنده زنده خورده شدن انسان‌ها توسط جانوران بود، سقوط کرده و به دست وحشیانی فتح شده بود که نمی‌توانم تجسم کنم که سرگرمی آنها چه بوده است!! ❇️ در این قرن در نقطه‌ای از خاورمیانه که ساکنانش هیچگاه تمرکز جمعیتی بین‌النهرین، فلات ایران و آناتولی را نداشته، و به هیچ وجه مانند مدائن و بابل و قسطنطنیه و یونان به عنوان مرکز دانش و حکمت شناخته نمی‌شده و حتی اهمیت فتح و تصرف را نداشته، فردی ادعای پیامبری می‌کند و در خصوص موضوعاتی مانند خداوند و شگفتی‌های آفرینش و محسنات اخلاقی و حق زنان و کودکان و آخرت و هدف خلقت و بعثت پیامبران و عدالت و مسائل حقوقی مانند ازدواج و ارث و جنگ و صلح و هزاران مورد دیگر آموزه‌هایی را مطرح می‌کند که به صراحت نص آن مختص نژاد و قبیله خاصی نیست و در این راستا با قبیله و خویشاندان خود دچار اختلاف و دشمنی می‌شود و به دلیل پافشاری بر آموزه‌هایش به دلیل خطر کشته شدن از شهر خودش آواره می‌شود و جامعه‌ کوچکی در شهر کوچکی در صحرای حجاز برقرار می‌کند و پیروانش با استقامت و وفاداری در مقابل خطرات جامعه بدوی شبه جزیره از خودشان دفاع می‌کنند و پس از شش سال جنگ می‌توانند به صلح و آتش‌بس برسند و پس از آن با تبلیغ گروه گروه مردمان شبه‌جزیره عربستان را به آئین خود فرا می‌خواند و آنها می‌پذیرند و عصاره آموزه‌هایش را در کتابی به عنوان قرآن از خود به یادگار می‌گذارد که اصالت هیچ کتابی به اندازه آن قابل اثبات نیست و با این که در خصوص موضوعات مختلفی از جنین‌شناسی و نجوم و علوم طبیعی تا داستان گذشتگان در آن سخن به میان آورده است، هنوز که هنوز است، بشریت توانسته مچ ارسطو را بگیرد ولی هنوز نتوانسته مچ این کتاب را بگیرد و با آموزه‌هایش چنان تأثیری بر تاریخ می‌گذارد که تأثیرگذارترین فرد در تاریخ بشریت می‌شود و می‌دانسته است که بحر المیت پست ترین نقطه زمین است و بزرگ مورچگان ماده است و نفس انسان در ارتفاعات تنگ می‌شود و .... و بزرگترین اثر ادبی عربی را در بحبوحه مبارزه سیاسی و اجتماعی به نگارش در می‌آورد و تمام این اقدامات را بدون اتصال به آسمان انجام داده است!!! طبیعی است که این گفته که او خود این تعلیمات را گرد هم آورده و یا حتی این گفته که این تعلیمات را از جامعه پیرامون خویش گرد هم آورده است و چنین اثری در تاریخ گذاشته است، اغراق‌آمیزترین سخنی است که می‌توان در خصوص او گفت و من نمی‌توانم چنین بزرگنمایی را بپذیرم!!! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا